"Kinoya dövlət
dəstəyi var, amma kino özü yoxdur"
PRODÜSER VƏ
REJİSSOR ORXAN MƏRDAN: "BİZİM ÖLKƏDƏ
KİNO SAHƏSİNƏ YANAŞMA SOVETDƏNQALMA
SİSTEMƏ ƏSASLANIR"
Bu günlərdə
"Səma ilə görüş" filminin təqdimat mərasimi
keçirildi. Tədbirdə ən yaddaqalan məqamlardan biri də
filmin prodüseri, rejissor Orxan Mərdanın qalmaqallı
çıxışı oldu. Kinoteatrlar arasındakı
problemlərdən danışan prodüser
çatışmazlıqlardan da bəhs etdi, Nizami Kino Mərkəzində
proyektorun işləməməsini kino adına qəbahət
adlandırdı.
Orxan Mərdanla
söhbətimizdə də həmin
çıxışın fonunda müasir kinomuzun problemlərindən
danışmışıq.
- Orxan bəy, nə
idi o proyektor məsələsi?
- Məsələ belədir
ki, Nizami Kino Mərkəzinin proyektoru yoxdur. Mərkəzdə
filmi yayımlamaq üçün kənardan icarəyə
proyektor götürmüşdük, həm də
kinoteatrın icarə haqqını ödəmişdik. O
binanın mütləq proyektoru olmalıdır. Təsəvvür
edin ki, hazırda o böyük zalda kino göstərə bilmirlər.
Belə getsə, Nizami Kino Mərkəzi əvvəlki kimi
bilyard zalına dönəcək. Mən oranın bilyard
zalı olmasını istəmirəm, məsələni
gündəmə gətirməkdə də əsas məqsədim
budur. Beş il öncəyə qədər tək o zal ilə
Nizami Kino Mərkəzi ən çox bilet satan kinoteatr idi.
- İcarəli
proyektorla olsa da, əsas odur ki, filmin təqdimatı baş
tutdu. Orxan bəy, hekayədəki hansı maqam sizi bu filmi
çəkməyə vadar etdi?
- Bank kartı məsələsi.
Əslində, dərindən düşünəndə bu,
çox ağır bir şeydir. Məsələn, dilənçi
pul istəyəndə adam pis olmaya bilər, ancaq çox
yaxından tanıdığım adam ehtiyac ucbatından pul
istəyəndə mənə həmişə pis təsir
edir. Təsəvvür edin ki, insanın çarəsizliyi nə
həddədir ki, canından bir parça olan
övladını xilas etmək üçün
tanımadığı Orxandan, Əlidən, Vəlidən
pul istəyir.
- Filmdə vermək
istədiyiniz əsas mesaj nədir?
- Yaxşılıq.
Hekayənin təməl prinsipi budur. Son dövrlərdə
tez-tez xəstəsi olan adamların bank kartını
paylaşıb, kömək istədiyini görürük. Bu
filmin qəhrəmanları çarəsiz insanların həyatı
ilə maraqlanıb, onlara kömək etməyə
çalışır. Daha doğrusu, varlılardan
oğurlayıb kasıblara verir. Filmin sonunda mənfi qəhrəmanın
dilindən belə bir ifadə səslənir ki, biz on milyon
adamıq, onun doqquzunu çıxsaq, bir milyon adam bir manatdan
versə, bir milyon manat edir. Bu pul əlimizdə olsa, ölkədə
bir nəfər də xəstə qalmaz. Həqiqətən də,
bəzən bir manat, bir xırda yaxşılıq, hətta
yaxşılığa cəhd belə kimlərinsə həyatına
təsir edə bilər. Bizim əsas qayəmiz məhz bunu
göstərməkdir. Tamaşaçı gülə-gülə
insanların dramını görəcək. Kimi daha çox
dramatizm hiss edəcək, kimisə də gülüb-əylənib
pozitiv notlarla evinə qayıdacaq. İstənilən halda bu
filmin içərisində fərqli hisslər pilləli şəkildə
yer alıb.
- Sizcə, bu mesaj
tamaşaçıya nə qədər çatacaq?
Ümumiyyətlə, necə düşünürsünüz,
"Zəhər tuluğu"nda
qazandığınızı bu film qazandıra biləcəkmi?
- "Zəhər
tuluğu" yaxşı nəticə verdi. O film büdcəsindən
üç qat çox gəlir gətirdi. "Səma ilə
görüş" bütün kinoteatrlarda
çıxsaydı, bir milyon dörd yüz min satış edəcəyini
proqnozlaşdırmışdım. İndi bütün şəbəkələrdə
çıxmadığı üçün nə
olacağını bilmirəm.
- Kinoteatrlardan
danışırıqsa, bilet qiymətlərinə də
mütləq toxunmalıyıq. Bir film istehsalçısı
kimi siz bu haqda nə düşünürsünüz?
- Mən heç
özüm də doqquz manatlıq biletin tərəfdarı
olmamışam. Təsəvvür edin, tələbə
oğlan tələbə qızı kinoya aparanda xeyli xərcə
düşməli olacaq. Hər gələn tələbə
daha çox say, daha çox say da daha çox adamın
qulağına çatmaq deməkdir. Hər bəyənən
tamaşaçı növbəti tamaşaçını gətirir.
Bizim apardığımız piarın maksimum bir ay müddəti
var. Bir ay ərzində bütün ölkəyə xitab edə
bilmərik. İqtisadi gücü orta olan ailələri də
nəzərə almaq lazımdır. Dörd nəfərlik
ailənin bir filmə getməyi əlli manatdan çox puldur. Ola
bilər ki, kimsə filmə gəlmək istəsin, ancaq buna
maddi gücü çatmasın, artıq biz o
tamaşaçını itirmiş oluruq.
- İtirmək
demişkən. "Xoxan" filminiz vaxtilə kinoteatrlarda
özünü doğrultsa da, "İkinci pərdə"
çox riskli gediş oldu.
- O, mənim taktiki səhvim
idi. Əgər "İkinci pərdə"ni bu gün
çəksəydim, elə etməzdim. Üstəlik, bir az
da gecikdirərdim. O film birmənalı şəkildə Avropa
mentaliteti üçün hesablanmışdı. Filmin orijinal
hekayəsi bu sual üzərindədir - həyat yoldaşı
xəyanət edən bir azərbaycanlı kişisi neyləməlidir?
Biz istəyirdik ki, filmin sonunda kişi arvadını
bağışlasın. Bunun üçün də Azərbaycan
kimi bir ölkədə bütün söhbətdən xəbərdar
olanları susdurmasan, sənin onu bağışlamaq
şansın qalmır. Bizim yanaşmamız bu sual ətrafında
idi. Əslində, sizin filmdə gördüyünüz
orijinal ssenarinin 40-45 faizidir. "İkinci pərdə"
sosial mediada məşhurluq qazandı. Ancaq insanlar ona kütləvi
şəkildə baxa bilmədikləri üçün
kinoteatrlarda batdı. "İkinci pərdə" naməhrəm
hekayə idi, bunu həmin vaxt çəkmək olmazdı.
- Amma kimsə eləməliydi.
- Onsuz da mən kimsə
eləməliydi deyə-deyə gəlirəm.
Özümüz özümüzə bazar düzəltmişik.
Mən o bazar daxilində mərhələli keçidlər
etməyə çalışıram. Məsələn,
"Səma ilə görüş" filmi də fərqli
yanaşma üzərində qurulub. Filmdə xəyanət,
bağlılıq, dram, komik situasiyalar var. Çox
qarışıq bir hekayədir. "Səma ilə
görüş" bir eksperimentdir.
- Axı hər
uğursuz eksperimentdə pul itirirsiniz.
- Daha çox pul
qazanmaq üçün.
- Qazana bilirsiniz ki?
- Hazırda elə də
çox qazanmırıq. Amma vaxt olacaq ki, kino iki-üç
milyon qazandıracaq. Çox yaxın tarixdir. Düzgün
hesablanmış film bu gün də milyon qazandıra bilir. Mən
əminəm ki, Azərbaycanda kino beş il müddətinə
vergidən azad olunsa, regionlarda kinoteatr
stimullaşdırılsa, kino cameəsində olan hər kəs
kifayət qədər yaxşı qazana bilər.
İnanın ki, bizim dövrümüzdə
övladlarını hüquqda, tarixdə, iqtisadiyyatda oxutmaq
istəyən valideynlərə uşaqları deyəndə
ki, rejissor, aktyor olmaq istəyirəm, valideyn özü ona
kömək edəcək. Biləcək ki, onların pulu
hüquqşünasın pulundan daha çoxdur. Bu gün də
Azərbaycanda aktyor sarıdan əziyyət çəkmək
qeyri-mümkündür. O qədər istedadlı
aktyorlarımız var ki.
- Bayaqdan qazanmaqdan
danışırıq. Bizdə hələ də kino və
kommersiya sözlərini bir cümlədə işlətməkdən
çəkinən adamlar var. Sizcə, bu, nədən irəli
gəlir?
- Bizim ölkədə
kino sahəsinə yanaşma sovetdənqalma sistemə əsaslanır.
Dövlət kinoya pul ayırır, çünki kino rentabelli
sahə sayılmır. Dövlət ona görə pul
ayırır ki, Azərbaycan kinosu tənəzzülə
uğramasın. Buna öyrəşən, gəncliyini sovet
kinosuna həsr etmiş adamlar var. Onlar müstəqillik
dövründə də bu siyasətin davam etməsini istəyirlər.
Onlar öyrəşmişdi ki, dövlət pul verəcək,
özünü bu işin əri sayan adamlar arasında o pul
bölünəcək. İldə bir milyon büdcəsi olan
müxtəlif istiqamətli üç-dörd dənə
film çəkiləcək, heç kim də onlara bir
şey deməyəcək, çünki onlar
ağsaqqaldır. Son otuz ildə bu əsaslarla çəkilən
filmlərin yalnız bir neçəsinin adını qeyd bilərik.
Beləcə rəf filmləri yaranır. Kommersiya filmlərini
çəkənlər isə öz hesabına film çəkib
pul qazanan adamlar idi. Məhz onların filmlərindən sonra bəlli
oldu ki, xalq sən demə, kinoya baxırmış. Dövlətdən
pul almaq istəyən, özlərini sənət fədaisi,
bizi isə alverçi kimi qələmə verməyə
çalışan adamlar bizi özlərindən ayırmaq
üçün kommersiya filmi anlayışını
uydurdular. Dünyanın istənilən yerində kino kommersial
xarakter daşıyır. "Oppenheimer" yeddi Oskar aldı,
özü də kommersiya xarakterli filmdir. Onlara alverçi deyə
bilərsinizmi? Rejissoru Nolandır (gülümsəyir).
- Gəlin etiraf edək
ki, kommersiya filmi adı altında kifayət qədər
bayağı filmlər çəkildi.
- Bəzi yerli istehsal
olan filmlərimizdə mənim də xoşuma gəlməyən
məqamlar var. Amma bu o demək deyil ki, onlar işləməməlidir.
Onsuz da tamaşaçının gözü tərəzidir.
Mən sizi əmin edirəm ki, bayağı dediyiniz o filmlər
otuz min tamaşaçını keçməyib. Bir
avropalı türk kinematoqrafiyasından bixəbərdir. Rus ədəbiyyatından,
Amerika mədəniyyətindən bixəbərdir, ərəb
adət-ənənəsini bilmir. Onun zövqü özünə
aid olan qədərdir. Azərbaycan tamaşaçısı kimi
acımasız və ədalətli tamaşaçı yoxdur.
Azərbaycan tamaşaçısı rus, türk, ingilis dillərini
bilir, ərəb mədəniyyətindən xəbərdardır,
bütün Cənubi Amerika seriallarına baxıb. Azərbaycanlı
tamaşaçını təəccübləndirmək
üçün əlimizdə elə bir vasitəmiz də
qalmayıb. Çünki onlar türk seriallarının da
keyfiyyətini bilir, Amerika melodramalarının insanı
hansı vəziyyətə saldığını da. Bu
tamaşaçıya bayağı iş təqdim etsəniz
belə, onu gətirib birinci sıraya qoymayacaq. Çünki həmin
işin yaxşı versiyasını bilir. Odur ki, siz
bayağı çəkilən filmlərdən narahat
olmayın. Əgər bunu bilməsəydim, aşağı
kateqoriyalı filmlər çəkərdim ki, onsuz da camaat
buna baxır. Əmin olun ki, camaat elə bayağı filmlərə
baxmır. Mən Azərbaycan tamaşaçısına
çox inanıram.
- Neqativ hallardan
danışdıq. Ancaq son dövrlər baş verən
proseslər pozitiv nəticələr vəd edir sanki.
Götürək, elə kino qurumlarının birləşməsini.
Necə düşünürsünüz, bu barışıq
ümumi prosesə nə kimi töhfə verəcək?
- Əvvəllər
bir şöbədə beş-üç nəfər
vardısa, indi bir qurumda otuz-qırx nəfər olacaq.
Çoxusu da kino ilə əlaqəsi olmayan adamlar. Bir lətifədə
deyildiyi kimi, sənəd-sünəd işi çoxalıb
sadəcə.
- Bəs ARKA?
- ARKA indi nə
işlə məşğul olur, yaxud gələcəkdə
nə işlə məşğul olacaq? Bu sualların
cavabı hələ ki yoxdur.
- Bəlkə zaman
lazımdır?
- Gözlədiyimiz
zaman bizi geriyə atır axı. Görün, neçə
illərdir ki, bu əhvalat var. Ortalama otuz il hesablasaq, hər il
altı-yeddi milyondan təxminən iki yüz milyon pul edir.
Kinomuza dövlət dəstəyi var, amma kino özü
yoxdur.
- "Zəhər
tuluğu"nun regionlarda da nümayişini keçirdiniz. Nəticə
sizi qane etdimi?
- Biz bu işə
başlayanda dedilər ki, rayonlarda camaatın pulu yoxdur,
çox da ümidli olmayın. Ancaq dedikləri kimi olmadı.
Sizə sadəcə bir nümunə deyim ki, təkcə
Ağdaş rayonunda 5 manatdan 1400 bilet satmışdıq.
Regionlarda kinoteatr
açmaq mütləqdir. Bir rayonda kinoteatr
formalaşdırmaq üçün təxminən
üç yüz min manat pul lazımdır. Mən əminəm
ki, rayonda hər axşam, yaxud iki gündən bir çaya iki
manat verən adam bir gün o iki manatı götürüb
kinoteatra gələcək. Mən inanıram ki, normal bir Azərbaycan
filmi təkcə regionlarda nümayiş olunmaqla öz
mayasını çıxara biləcək. Kinoteatr
açanda avtomatik otuz-qırx nəfəri işlə təmin
edəcəyik. Rayon yerlərində əsasən kişilər
xanımları ilə çox yerə gedə bilmirlər. Ona
görə ki, kişilərin xanımını aparmağa
layiq bildiyi yer azdır. Həmin adamlar artıq başa
düşəcək ki, bura kinoteatrdır,
yoldaşını götürüb ora gedə bilər.
Hazırda rayonda yaşayan insanın əlində olan TikTok,
bir də televiziyaların təklif etdiyi sosial verilişlərdir.
Ən çox reytinq verən verilişlər hekayələrə
üzərində qurulub. İnsan hekayəsiz dayana bilməz.
Biz həmin adamlara daha elitar olan kinonu təklif edəcəyik.
- Birinci filminizi otuz
min manat sələmlə çəkmişdiniz. Sonuncu filmi
necə çəkdiniz?
- Kredit
götürmüşəm.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2024.-
16 mart, №50.- S.19.