"Tarixin
bütün dövrlərində gizli tarix davam edir"
TARİX VƏ
ETNOLOGİYA İNSTİTUTUNUN DİREKTORU, PROFESSOR
KƏRİM ŞÜKÜROV: "XALQ ARASINDA TARİXLƏ
BAĞLI DASTANLAR, AĞIZDAN-AĞIZA KEÇƏN YAZILMAMIŞ
HEKAYƏTLƏR VAR - BUNLAR ŞİFAHİ TARİX ADLANIR"
Günümüzdə
hər gün rastlaşıb, tez-tez işlətdiyimiz bir
söz var - tarix. Söhbətə başlamazdan əvvəl
bu sözün konkret mənası ilə maraqlandım və
sosial şəbəkədə tarixin belə bir tərifinə
rast gəldim: "Tarix - hadisələr
ardıcıllığını, tarixi prosesi, təsvir olunan
faktların obyektivliyini müəyyən etmək və hadisələrin
səbəbləri haqqında nəticə çıxarmaq
üçün keçmişlə bağlı bütün
növ mənbələri öyrənən elmdir. Tarixi bilməyən
insanlar keçmişin səhvlərini təkrarlamağa
meyillidilər. Keçmişin səhvini təkrarlamamaq
üçün keçmişi bilmək lazımdır. Tarix
fənnini yaxşı bilmək hamımızın borcudur". Qərbdə
"tarixin atası" Herodot sayılır, çünki ilk
"Tarix" əsərinin müəllifidir. Nəzərə
alsaq ki, bu qədim yunan tarixçisi e.ə.484-e.ə.425-ci illərdə
(təqribən) yaşayıb, deməli, tarix bəşəriyyətlə
birlikdə yaranıb. Əsrlər dəyişdikcə, ictimai
formasiyalar bir-birini əvəz edib tarixdə qaldıqca,
onları bizə çatdıran da tarixin özüdür. Nə
qədər dəqiq, nə qədər düzgün, nə qədər
qərəzli olduğu indiyədək suallar doğurur,
çünki araşdırıldıqca məlum olur ki, sirlərlə
doludur tarix. Necə ki, sovet epoxası dediyimiz dövr tariximizin
çox gerçəklərini əlimizdən alaraq gizləməyə
çalışıb. Müstəqilliyimizdən 33 il ötsə
də, hələ də bilmədiklərimiz var. Amma tariximizin
bütün gerçəkliyini incəliyinə qədər
bilmək bu xalqın da haqqıdır. Türk-islam fəlsəfi
fikrinin nümayəndələrindən olan Əbu Turxanın
belə bir kəlamı var: "Tarix elm qiyafətinə girəndə
yox, ancaq özünə oxşayanda həqiqətə daha
çox yaxınlaşır". Və nə yaxşı ki,
illərlə elm qiyafətində olan tariximizi artıq həqiqətə
daha çox yaxınlaşdıran və bizlərə təqdim
edən alimlərimiz var. Bugünkü şənbə
qonağımız Azərbaycan tarixçisi, AMEA-nın
Abbasqulu Ağa Bakıxanov adına Tarix və Etnologiya
İnstitutunun direktoru, Dövlət Mükafatı laureatı,
tarix elmləri doktoru, professor Kərim Şükürovdur.
- Gələcəyin
alimi olacaq Kərim Şükürovu ərsəyə gətirən
başlanğıcdan, yəni böyüdüyü ailədən
başlayaq söhbətimizə...
- Demoqrafik tədqiqatlarla
məşğul olduğumdan ailəni həmişə bu
istiqamətə aid etmişəm. Çoxuşaqlı ailə
modeli olan bir evdə doğulmuşam. Altı uşağın
üçüncüsü mənəm. Atam ticarət və
digər sahələrdə çalışan insan olsa da,
mütaliəyə böyük marağı vardı. Evdə
boş vaxtlarında onu həmişə əlində kitab
görmüşəm. Azərbaycan ədəbiyyatı ilə
yanaşı, dünya ədəbiyyatına böyük
marağı vardı. Belə bir mühitdə
böyüdüyümdən elə məktəb illərindən
məndə kitaba güclü meyl yaranıb. Yadımdadır,
rayon kitab mağazalarına gələn kitabların
böyük əksəriyyətini mən alardım. Bu gün
evində zəngin kitabxanası olanlardan biri də mənəm
və o vaxtlardan bu günə çatan kitablarımın
orada öz yeri indi də var. İnsanın bir fərd olaraq
yetişməyində ailənin böyük rolu var və həmişə
valideynlərimi böyük ehtiramla yad edirəm, onların
fikirlərini, tövsiyələrini bu gün də bir əsas
hesab edirəm.
- Mütaliəni
çox sevsəniz də, tarixi seçmisiniz...
- Deməzdim ki, məni
bu sahəyə güclü maraq, istək və ya bir örnək
kimi gördüyüm nəsə gətirib, baxmayaraq ki, məktəb
illərindən humanitar fənlərə böyük
marağım olub. Bu marağı məndə yaradan müəllimlərimi
indi də dərin hörmət hissi ilə anıram. Amma onu
da vurğulayım ki, mən riyaziyyat təmayüllü sinifdə
oxuyurdum və bu fənni də yaxşı bilirdim. Yeri gəlmişkən,
onu da qeyd edim ki, yaxşı tarixçi olmaq üçün
riyaziyyatı müəyyən qədər bilmək
lazımdır. Açıq deyəcəyəm, o zaman rayon
mühitində mövcud olan peşələr və sənətlər
haqqında təsəvvürümüz az idi. İndiki kimi
seçim və izləmə imkanımız olmayıb.
Əksəriyyət daha
çox ali məktəblərin prestijli fakültələrinə
üz tuturdu. Onlar məni çox cəlb etmədiyindən,
tarix sahəsini seçdim. Universiteti bitirdikdən sonra müəllim
kimi fəaliyyətə başladım və bu sənətə
vuruldum. Burada sənət sözünü təsadüfi
işlətmirəm. Aspiranturada oxuyarkən tarixi tədqiqatlara
başladım və tutduğum yolla bu gün də
yürüyürəm.
- Müstəqillik
dövrünə qədər postsovet məkanında müəyyən
bir yol keçmisiniz, namizədlik işinizin müdafiəsi də
həmin ərəfəyə təsadüf edir. O zamanlar sizə
məlum olan Azərbaycan tarixinin həqiqətləri...
- Çox gərgin,
ideologiyanın ağıla, məntiqə hökm etdiyi bir
dövr idi. Obyektivliyə, hikmətə söykənməli
ikən, bunlar sovet dövrünün xarakterik xüsusiyyətlərindən
uzaq idi. Hələ orta məktəbdə oxuduğum illərdə
Kommunist Partiyasının qurultaylarının qərarlarını
öyrənib bilmək məcburiyyəti vardı. Orada qoyulan
məsələlərin içərisində həyata
keçirilməsi mümkün olmayan, subyektiv qərarlardan irəli
gələn ideyalar da var idi və açıq etiraf edirəm
ki, bunları hiss edirdim. Artıq tələbəlik illərində
movcud vəziyyətlə oxuduqlarımız arasındakı fərqi
daha aydın görürdük. Universitetdə təhsil
aldığım beş il ərzində dinlədiyimiz
mühazirələrdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
terminini eşitməyimi xatırlamıram. 1804-1813-cü illər
əvvəllər Rus-İran müharibəsi adlanırdı,
biz indi ona Rus-Azərbaycan müharibəsi deyirik,
çünki əsas Azərbaycan xanlıqları ilə gedib
döyüşlər. Rusiya imperiyası ilə mübarizə
aparan xanlıqlar vardı - Cavad xan kimi. Bunların obrazları
çox yanlış təqdim edilirdi tələbələrə.
Azərbaycanın hər qarış torpağı uğrunda
mübarizə aparan, qəhrəmanlıqla həlak olanlar
haqqında doğru-dürüst məlumatlar verilmirdi. Ona
görə ki, ideologiya üzərində qurulan tarix hər
şeyi üstələyirdi. Sualda namizədlik işimi də
vurğuladınız. Mənim dissertasiya işimin mövzusu Cənubi
Azərbaycanla bağlı idi və bu, təsadüfi
seçilməmişdi. Elmi rəhbərim professor Süleyman
Əliyarlının da bu mövzunun seçilməyində
böyük rolu olub. O zaman Cənubi Azərbaycanla
bağlı ciddi tədqiqatlar aparmalı oldum. Cənubi Azərbaycan
terminini işlətmək belə, çətin idi. Bu məsələlər
dövrün çətinliklərindən olsa da, buna nail ola
bilmişdik. Təbii ki, ideoloji və nəzəriyyə məsələləri
yazılarımıza çox təsir edirdi, lakin ortada faktlar
vardı. Tarix elminin ən gözəl xüsusiyyətlərindən
biri də faktlardır. Çünki ardıcıl göstərilən
faktların əlavə sübuta ehtiyacı qalmır.
- Yəqin ki,
ideologiyanın tüğyan etdiyi dövrün təhrifləri
digər postsovet ölkələrindən də yan keçməyib...
- Namizədlik
işimin dissertasiyası Cənubi Qafqaza aid olduğundan həmin
ərəfədə Gürcüstan və Ermənistan
tarixini də dərindən araşdırmalı oldum.
Çünki o zaman Cənubi Azərbaycandan insan axını
olanda, kəsbkarlar Cənubi Qafqaza
gələndə burada Azərbaycan, Gürcüstan, Ermənistan
adlı dövlətlər yox idi, çarizmin tətbiq etdiyi
inzibati-ərazi bölgüsü vardı. Ona görə də
bu insanlar bütün Cənubi Qafqaz ərazisində yerləşib
və mən də onların həyatını öyrənirdim.
Bu baxımdan onları da tədqiq etmək lazım gəldi. Hər
iki dövlətin də tarixində ciddi təhriflər olub.
Rusiya işğalına qarşı Gürcüstanın
müstəqillik uğrundakı mübarizəsinə sonralar
sovet ideologiyası istədiyi donu geyindirə bilib. Ermənistan
tarixi isə - bunu açıq şəkildə demək istəyirəm
- Azərbaycan tarixi hesabına meydana gəlib. Onlar bu
baxışdan istifadə edərək, öz tarixini qədimləşdirməyə
çox cəhd göstəriblər. Tarixin təhrif olunma
istiqaməti Azərbaycanda başqadır, gürcülərdə
başqa. Ermənilər isə yalançı tarix istiqamətini
özləri seçiblər. Azərbaycan torpaqlarında ermənilərin
tarix yaratmağı ilə bağlı bir məqaləm də
var. Onların tarixin "atası" hesab etdikləri Moisey
Xorenatsi V əsrdə yalançı tarixin əsasını
qoyub, sonralar bu, ideologiyaya çevrilib və sairə. Həmin
dövrdən etibarən baş verən hadisələri, yəni
onların Azərbaycan torpaqlarına köçməsi, yerləşdirilməsi
proseslərini, burada dövlət yaratmaq kimi ideyalarını
izləmişəm. Təbii ki, bu məsələdə rus
imperiyasının böyük rolu olub.
- Daha dəqiq...
- XVIII əsrin əvvəllərində,
I Pyotrun dövründə bunlar baş verib. Hazırda bir kitab
üzərində işləyirəm. Arxiv materialları əsasında
hazırlanan bu kitabda Naxçıvan və İrəvan
xanlıqlarının işğalından sonra "Erməni
vilayəti", Azərbaycan torpaqlarında 1918-ci ilin may
ayında dövlət yaradılması kimi məsələlər
öz əksini tapacaq. Yəni ermənilərdə daha
çox bu yöndə təhriflər gedib. Hələ sovet
dövründə Azərbaycan tarixçiləri ermənilərin
təhriflərinə diqqəti cəlb edib. Bununla
bağlı bir məqama da toxunmaq istəyirəm. Ermənistanda
tarixə dair çıxan kitablarda Azərbaycan tarixinin təhrifi
haqqında tarixçilərimizin resenziyaları ilə
bağlı kitab çıxartdım. Kitabda mərhum akademik
Ziya Bünyadov, görkəmli tarixçilərimiz Mikayıl
Hüseynov, Məşədixanım Nemətova, fəaliyyətini
bu gün də davam etdirən akademik Nailə Vəlixanlı
və digər tarixçilərin ermənilərin əsərlərinə
elmi rəyləri toplanıb. Həmin resenziyalarda onların Azərbaycan
tarixininin fundamental məsələlərini əks etdirməyə
çalışaraq, tariximizin müdafiəsinə
qalxması, həqiqəti söyləməsi bu gün də
maraq doğurur. Bütün bunlar tarixçilərimizin
gördüyü dəyərli işlərdir.
- Gerçək
tariximizin üzə çıxmamasında SSRİ-nin
marağı...
-
Tarixşünaslıq deyilən bir sahə var. Bu, tarixin tarixi
ilə məşğul olmaq deməkdir. Bizim
tarixşünaslığımız da gərgin inkişaf mərhələsi
keçib. Əvvəllər bu sahənin Azərbaycan tarixinin
öyrənilməsinə aid özünəməxsus istiqaməti
olub. Sonra isə 70 il ərzində sovet dövrünün tarixi istiqamətində inkişaf
etməyə başlayıb. O zaman "vahid sovet xalqı və
ya dövləti" formalaşacaq deyə, şüarlar səsləndirilirdi.
Bu baxımdan müttəfiq respublikaların dövlətçilik
tarixinə, onların görkəmli xadimlərinə çox
az diqqət yetirilirdi. Yalnız Rusiya ilə bağlı məsələr
önə çəkilirdi ki, onların da çoxu təhrifə
məruz qalırdı. Maraq isə yalnız ideoloji məsələlərə
idi. Biz bəzən yazılan tarixi nəzərə alıb,
onların əsasında araşdırma və tədqiqatlarımızı
aparırıq. Amma unutmaq olmaz ki, xalq arasında tarixlə
bağlı dastanlar, ağızdan-ağıza keçən
yazılmamış hekayətlər, bayatılar var. Bunlar
şifahi tarix adlanır. Bütün bunların kompleks şəkildə
öyrənilməsinə böyük ehtiyac var. Sovet tarix
elminin özü böyük faciəli yol keçib. Ötən
əsrin 20-30-cu illərində bir sıra görkəmli sovet
tarixçiləri repressiya olunub. 1923-29-cu illərdə Azərbaycanı
öyrənən və tədqiq edən cəmiyyət fəaliyyət
göstərib. O cəmiyyətdə olan tarixçilər də
repressiyanın qurbanı olublar. Repressiya olunan elm adamları
arasında tarixçilər daha çoxdur. Stalinin
ölümündən sonra mülayimləşmə
dövrünə keçidin özü də asan deyildi. Bunu
xüsusi olaraq vurğulamaq istəyirəm. Həmin dövrdə
Tarix İnstitutuna Əlövsət Quliyev rəhbərlik edib.
Stalinin dövründə təhrif olunan Azərbaycan tarixindən
yeni dövrə keçiddə onun rolu xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir.
- Yəqin Azərbaycan
tarixinin həqiqətlərini bilmək bir tarixçi
üçün çox gec olmayıb...
- Deyərdim ki, gec
omayıb. Həqiqət axtarışı tarixin əbədi
problemlərindən biri olaraq qalacaq. Tarixin bütün dövrlərində
gizli tarix davam edir. Bəs gizlilik necə baş verir? Bir var
axtardığını tapmaq olmur, yəni mənbəyi
yoxdur, bir də var bu mənbə gizlədilir. Bir fakt söyləyim.
1937-ci ildə SSRİ-də əhalinin
siyahıyaalınması keçirilir. O zaman Stalin elə hesab
edirdi ki, sosializm quruculuğu genişləndikcə, əhalinin
sayı artacaq. Lakin
hesablananda əhalinin sayı az oldu. Buna görə də o
zamankı Dövlət Statistika Komitəsinin rəhbərlərindən
tutmuş ən sıravi işçilərinə qədər
hamısı repressiya olundu və 37-ci il əhali
siyahıyaalınması gizlədildi. 1980-ci illərin sonuna qədər
heç bir kitabda həmin ilin əhali
siyahıyaalınması haqqında məlumat olmayıb, yəni
məlumat bilərəkdən gizlədilib. 1939-cu ildə yeni əhali
siyahıyaalınması keçirilir və Stalin bu işi
Beriyaya tapşırır. O da öz növbəsində
sayı şişirdir. Sonra II Dünya müharibəsi
başlayır, bu da sona qədər öyrənilmir.
Bilirsiniz, bu halda mənbələr aşkar
olmadığından tarix gizli qalır. Açıq bir
söz deyim sizə, yerin üstü bizim tarixi və
yazılı mənbələrimizlə nə qədər zəngindirsə,
Azərbaycan maddi mədəniyyətilə yerin altı da bir
o qədər zəngindir. Onlar üzə çıxdıqca
Azərbaycan tarixinin yeni tərəflərini öyrənmək
üçün bizə imkan yaranır...
- Müstəmləkəçiliyin
kökü...
- XV əsrin sonu XVI əsrin
əvvəllərində Avropada böyük coğrafi kəşflər
baş verir. Avropa dövlətləri Şərqin də əldə
etdiyi nailiyyətlər və maddi resurslar hesabına daha da
inkişaf etmək və yeni torpaqlar ələ keçirmək
uğrunda mübarizəyə başlayır. Beləliklə
də, müstəmləkə rejimləri formalaşır.
Öz tariximizə nəzər
salaq. Azərbaycan Rusiya imperiyası tərəfindən
işğal edilir. Azərbaycanın şimalında imperiya
müstəmləkə rejimini qurur. Rejimin qurulması bir
şərtdir, əsas onu qorumaqdır. Şimali Azərbaycan
116 il ərzində Rus imperiyasının tərkibində
qalıb. Bu dövrün tarixinə nəzər saldıqda
görürük ki, 116 ildə Azərbaycanda bir dənə də ali məktəb
açılmayıb. Bakı Dövlət Universiteti
Cümhuriyyət dövründə açılır. Milli mətbuat
orqanlarının çıxmasına maneçiliklər
yaradılıb. Daha sonra 1783-cü ildə rus imperiyası ilə
Kartli və Kaxetiya çarlığı arasında Georgiyevsk
müqavilsi imzalanır. Müqaviləyə əsasən
gürcü zadəganlarının hüquqları rus zadəganları
ilə bərabərləşdirilib. Lakin belə bir hüquq
Azərbaycan bəylərinə və ağalarına verilmədi.
Yəni rus imperiyasının müsəlman ölkəsi olan
Azərbaycanda qurduğu müstəmləkəçi rejim
xristian ölkələri ilə müqayisədə daha kəskin
idi. Ona görə də müstəmləkəçiliyin
özü də müxtəlif rakurslardan öyrənilməlidir.
Xalqı tarixdə yaşadan onun mövcud rejimə
qarşı mübarizəsidir. 1826-cı ildə Azərbaycanda
hələ tam bərqərar olmamış rus müstəmləkəsinə
qarşı üsyan baş verir, buna tarixdə Ümummüsəlman
üsyanı deyilir. 1830-cu ildə üsyanların yeni
dalğası baş verir, ardınca
qaçaqçılıq hərəkatı meydana gəlir.
Yəni Azərbaycan xalqı müstəmləkə rejimilə
heç zaman razılaşmayıb və mübarizəsini
aparıb. Tariximizin aparıcı xəttı bax, elə budur.
- Tarixən iki din
daima üz-üzə dayanıb - İslam və xristian...
- İslam çox
mütərəqqi dindir. Xristianlığa nisbətən gec
yaranan İslam dini meydana gələndə, faktiki olaraq
özünə qədər olan dünya dinlərinin
bütün dəyərləri birləşdirə bildi,
tezliklə yayılmağa başladı və xristian
dünyası tərəfindən düşməncəsinə
qarşılandı. Xaç yürüşləri bunun
nümunələrindən biridir. Tarixə nəzər salsaq,
İslam dövlətlərinin din pərdəsi altında
xristian dövlətlərinə qarşı yürüşlər
təşkil etdiyi faktına rast gələ bilmərik. Yəni
İslamın meydana gəlməsi, formalaşması,
inkişafı özünəməxsus yola malikdir.
İslamın tarixinə və bu gününə
qarşı çevrilmiş
bir hərəkat da formalaşıb - islamofobiya. Lakin
düşünürəm ki, bu iki din arasında münasibəti
kəskinləşdirmək əvəzinə,
qarşılıqlı anlaşmaya söykənmək daha
doğrudur. Azərbaycan tarixən multikultural bir dövlət
olub və günümüzdə
bu ənənə multikulturalizm siyasətinə çevrilib.
- Lakin tarixdə Azərbaycan
xanlıqları birlik ola bilmədi...
- Tariximizin əsas xətti
Azərbaycanın dövlətçilik tarixidir və bunun
öyrənilməsinə ehtiyacımız var. Hər bir
xalqın inkişafında dövlətin rolu
böyükdür. Qeyd etdiyiniz xanlıqlar Azərbaycan
tarixinin müəyyən bir dövrünü əhatə
edir. Xanlıqların yaranması dövrü əsasən
eyni olub və bu, Nadir şahın qətlindən sonra
genişlənib. Xanlıqların tarix səhnəsini tərk
etməsinin vaxtı isə fərqli olub. Gəncə
işğal olunandan sonra imperiya Gəncə xanlığını
ləğv edir. Ardınca Qarabağ, Şəki,
Şirvan xanlıqları ilə
müqavilə imzalanır. Bakı xanlığı Rusiya
imperiyasına müqavimət göstərdiyi
üçün ləğv edilir, Quba xanlığı isə
bir başqa. Sonda müqavilə bağladığı
xanlıqları da imperiya özü ləğv edir. Tariximizin
bu dövründən danışanda xanlıqlar
arasındakı çəkişmələr, vahid bir istiqamətin
olmaması daha çox qabardılır. Burada müəyyən
həqiqətlər var. Lakin xanlıqlar dövründə
taleyüklü proseslər də olub. Həmin dövrdə Azərbaycan
torpaqlarının birləşməsi uğrunda mübarizə
gedir. Fətəli xanın dövründə Azərbaycan
torpaqlarının böyük bir hissəsi birləşdirilir
də. Buna bəzən Şimal-Şərqi Azərbaycan
dövləti də deyirik. Rusiyanın bölgəyə
müdaxiləsi və digər qüvvələrin meydana
çıxması qəsdən bu tarixi perspektivin
qarşısını alır. Ona görə ki, geopolitik
nöqteyi-nəzərdən heç bir dövlət istəmirdi
ki, onun qonşuluğunda güclü dövlət
formalaşsın. Xanlıqlar dövrünün
tarixi-coğrafi ərazisi müəyyən istisnalarla, Azərbaycanın
tarixən formalaşdığı coğrafi ərazini
özündə əks etdirib. Burada etnik və siyasi sərhədlərin
üst-üstə düşdüyünü də görmək
olur. Xanlıqlar dövrü öz məntiqi sonluğuna
çatmadığı üçün həmin dövrə
baxışlarımız belə formalaşıb. Ona görə
də bu dövrdən danışanda xanlıqların
müsbət tərəfləri də nəzərə
alınmalıdır.
- Ermənilərin Azərbaycan
torpaqlarına yerləşdirilməsi siyasətinin adı...
- Səbəblər
çoxdur... Əsas səbəblərdən biri Rusiya
imperiyasının Cənubi Qafqazda özünə etno-siyasi
dayaq yaratmaq istəyi olub. Burda həm etnik, həm siyasi, həm
din məsələləri öz əksini tapıb. İmperiya
müsəlman ölkəsinə sona qədər
inanmırdı. Bu məqsədlə də bölgədə əsas
ağırlıq mərkəzini ermənilərin üzərinə
yönəldirlər. Söhbət əsnasında qeyd etdiyim I
Nikolayın "Erməni vilayəti" yaratmaq siyasəti
haqqında kitab yaxın zamanlarda ictimaiyyətə təqdim olunacaq.
1828-1840-cı illəri əhatə edən bu qısa dövrdə
mühüm məsələlər ortaya çıxır.
Çar Rusiyası tarixi torpaqlarımız olan İrəvan və
Naxçıvan xanlıqlarını erməniləşdirməyə
çalışır və bu siyasəti yeridir.
Xanlıqlarla bağlı sualda bildirdiyim fikrə yenə
qayıtmaq istəyirəm. Biz bəzən mütərəqqi
məsələləri unuduruq, daha çox
qabardılanları vahiməli bir qüvvəyə
çeviririk, öz tarixi rolumuzu görə bilmirik. 1837-ci ildə
çar I Nikolay Qafqaza səfəri çərçivəsində
İrəvana gəlir və Sərdar sarayında onun şərəfinə
ziyafət verilir. Bu zaman bayırdan böyük səs-küy
eşidilir. İmperator məsələnin nə olduğu ilə
maraqlanır. Ona yanlışlıqla deyilir ki, əlahəzrəti
salamlamağa gələn insanların səsidir. I Nikolay təbii
ki, buna inanmır. Yaxın ətrafından birini məsələni
öyrənmək üçün göndərir. Məsələnin
nə yerdə olduğunu soruşanda insanlar deyirlər ki,
çara ərzimiz var, elə bu şəkildə Azərbaycan
dilində deyirlər, yəni istəklərini çəkinmədən
açıq şəkildə bildiriblər. Bəs ermənilər
nə edib? İmperatorun haradan keçəcəyi yolu bilərək
orada tonqallar qalayıb və əllərində
ütülmüş xoruzlarla dayanıblar. Çarın
fikrini tonqallarla cəlb edərək özlərinin burada yerli
idarəçilər tərəfindən xoruz kimi
yonulduğuna işarə etməyə
çalışıblar. Bir misal da deyim. İndiki terminlə
desək, o zaman Naxçıvanın lideri olan general-mayor Ehsan
xan Naxçıvanskini götürək. Onun fəaliyyəti
"Erməni vilayəti"nin dağılmasında və I
Nikolayın bu siyasətdən əl çəkməsində
çox böyük rol oynayıb. Hətta iş o yerə
çatıb ki, çarın göstərişilə yerli
hadisələrdən uzaq olmaq üçün Ehsan xan
Naxçıvanskini xüsusi olaraq Peterburqa dəvət
etmişdilər. Bu o deməkdir ki, Azərbaycan xalqı ona
qarşı olan ərazi iddiaları ilə, etnik təmizlənmələrlə
heç zaman barışmayıb. Bütün bunlar tariximizin
aparıcı xəttidir və hamısını nəzərə
almalıyıq. O ki qaldı erməni faktorundan Azərbaycana
qarşı istifadə etməkdən, bunun tarixi ənənəsi
var. Bu da Azərbaycan dövlətinin və xalqının
inkişafının qarşısını almaqdan ibarətdir.
Bütün bunların davamını biz 44 günlük
müharibə və ondan sonrakı hadisələrdə əyani
olaraq gördük.
- 44 gündən
danışmamaq olmaz...
- Biz bu məsələnin
xüsusi tədqiqatını apardıq. Bakı şəhər
İcra Hakimiyyəti ilə birlikdə "Vətən
müharibəsinin tarixi: şəxsiyyət faktoru"
adlı kitab yazdıq. Kitab artıq səkkiz dilə tərcümə
edilib. Bu günlərdə Çin dilinə tərcümənin
təqdimatı olub. İkinci Qarabağ müharibəsi, ondan
sonrakı hadisələr elmi şəkildə tədqiq
olunub. Vətən müharibəsinə qədər ölkə
başçısı dəfələrlə bu məsələyə
diqqəti cəlb edib, irəli sürdüyü tələblər
olub. Lakin qarşı tərəf bunları yerinə yetirmədi.
Yenə də ölkə Prezidentinin sözlərilə desək:
"Böyük müharibə qaçılmaz idi". Buna mənəvi
cəhətdən xalqımızın böyük ehtiyacı
var idi. Dünya müharibələri tarixində Azərbaycanın
44 günlük savaşı xüsusi yer tutur.
- Dövlət bu
ağır yükü gələcək nəsillərin
daşımasına imkan vermədi. Yəqin ki, onlar bir daha bu
problemlə üz-üzə qalmaz...
- Bunu "hə"
və ya "yox" deyə, cavablandıra bilmərik. Lakin
düşünürəm ki, bu məsələ milli
ideologiyanın ən mühüm istiqamətlərindən
biri olmalıdır. Yəqin ki, eşitmisiz belə bir deyim
var: "Tarixdən çıxan nəticə odur ki, heç
kim tarixdən nəticə çıxarmır".
Düşünürəm ki, bu deyimin yanlış
olduğunu sübut etməliyik. Yeni nəsil yetişib və
onların qazandıqları bütün yeniliklər Azərbaycana xidmət etməlidir. Bunun
üçün mükəmməl təhsilimiz, tariximizə
aid mükəmməl dərs vəsaitlərimiz
olmalıdır. Bəzən bu vəsaitlərə görə
bizlər də tənqid olunuruq. Təbii ki, bunu nəzərə
alaraq, müasir çağırışlara cavab verməliyik.
Azərbaycan öz tarixinin yeni dövrünə qədəm
qoyub. Bununla da Azərbaycan cəmiyyətinin hər bir
üzvünün, o cümlədən tarixçilərin də
üzərinə mühüm vəzifələr
düşür. Tarix təkcə keçmiş deyil. Biz
keçmişə baxıb gələcəyimizin perspektivi
üçün nəticə çıxarmalıyıq.
Bunun üçün keçmişimizin, tarixi
inkişafımızın salnaməsini yaratmalıyıq.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet .- 2024.-
16 mart, ¹50.- S.10-11.