Bir hekayə - 6
baxış
Kamal Abdullanın "Qatardakı adam" hekayəsi
haqqında qənaətlər
Azərbaycan Dillər Universitetinin Filologiya fakültəsinin
bir qrup tələbəsi Mətbuat Şurasında təcrübə
proqramı keçir. Mətbuat Şurasının sədri Rəşad
Məcid tələbələrlə görüşüb,
onların Mətbuat Şurasında təcrübə
keçmələrindən məmnunluğunu dilə gətirib
və rəhbərlik etdiyi qurumun fəaliyyət istiqamətlərindən
söz açıb. Xalq yazıçısı Kamal
Abdullanın "Qatardakı adam" hekayəsindən
söhbət düşdükdə R.Məcid təklif edib ki,
tələbələr hekayəni oxuyub, öz fikirlərini qələmə
alsınlar. Beləliklə, tələbələr hekayəni
oxuyub fikirlərini yazıblar. Hekayə haqqında həmin
fikirləri təqdim edirik.
Xalidə Vəlizadə:
- Bu hekayə bütövlükdə bir insanın həyat
yollarında başına gələn
ağrılı-acılı hadisələr, sınaqlar
qarşısında acizliyini göstərir. Əsərin
ümumi məzmunundan məlum olur ki, qəhrəman məktəb
illərində sevdiyi yaşıl gözlü qız və ən
yaxın dostu İdbar Razi tərəfindən aldadılır.
Bu xəyanət obrazın daxili aləmində dərin iz
buraxır. Personajın psixoloji dünyasında travmaya
çevrilmiş bu hadisə nəticəsində o, artıq
heç kimə etibar edə bilmir. Sevməyin nə qədər
mənasız olduğu düşüncəsi ilə
yaşayır və bütün həyatını puç
edir: "...O vaxtdı, bu vaxtdı mən sevgi, məhəbbət
nədi bilmənəm, bilmək də istəmirəm. Hər
şey öldü mənimçün. İndiyənə qədər
günüm bu yollarda, elə bu qatarda keçir..."
Problemlərə tuş gələn hər bir
insanın qarşısında iki yol dayanır. Ya zəiflik
göstərib heç bir hiss, duyğu yaşamadan
qadağalar içində həyata pəncərə
arxasından baxacaqsan, ya da başına gələn hadisələrdən
dərs çıxararaq, doğru nəticələrə gələrək,
keçmişi keçmişdə buraxaraq həyatına daha
güclü şəkildə davam edəcəksən. Hekayədən
də məlum olduğu kimi, qəhrəman birinci yolu
seçir. Onun nə səbəblə qatarda yaşaması
hekayənin sonunda məlum olur: kupeyə çay gətirən
qadının da gözləri yaşıldır. Bu da bir daha
onu göstərir ki, qəhrəman bir zamanlar sevdiyi vəfasız
qadından nə tamamilə əl çəkə bilir, nə
də nöqsanlarına baxmayaraq, onu həyatının
qadınına çevirə bilir.
Aidə Həsənova:
- "Qatardakı adam" hekayəsi sadə və
mücərrəd olan bir həyat lövhəsini əks etdirir.
Oxucunu düşünməyə sövq edir, hər bir oxucuya
öz baxış bucağından yanaşmaq imkanı verir. Hər
kəs bu hekayədən fərqli bir nəticə
çıxara bilər. Qatardakı adam niyə həyatını
qatarda yaşayırdı? Nakam sevgisi bələdçi
qadın idimi? Nakam sevgisindən
geriyə ancaq kədərli xatirələrmi
qalmışdı? Yoxsa hələ də o yaşıl gözlərin xəyalı
ilə yaşayır?
Bu hekayəni oxuduqdan sonra insanın qatardakı kupe
yoldaşına, avtobusda yanımızda əyləşən
birinə etinasız yanaşması mümkünsüz olur.
Çünki hər kəsin öz hekayəsi var. Bəzən
bu hekayələr bizə həyatı başa sala, illərlə
fərqinə varmadığımız bir həqiqəti dərk
etməyə yardımçı ola bilər.
Hekayədə məktəb illərində yaşanan
və cavabsız qalan bir sevginin kökünün bu qədər
dərinə getməsi məndə etiraz doğurdu. Bir insan
niyə keçmişində boğulub qalmalıdır? Bir
dostun dönüklüyü gələcəkdə
qarşılaşacağın nə qədər dostun sədaqətinə niyə
kölgə salsın? Eyni zamanda müəlliflə
qazılaşmalı da olursan. Keçmişində boğulub
qalan insanlar yetərincədir. Bəlkə də bu hekayə nə
qədər insana mənəvi güc verəcək, yol
göstərəcək, bir çoxu qatarın
"taq-taq" ritmi altında gün keçirib boşluqda
olmaq istəməyəcək.
Nəzrin Əhmədli:
- Hekayə xəyanətin yaratdığı
inamsızlıq, sevgiyə qarşı etinasızlıq barədədir.
Ən çox diqqəti cəlb edən Qonşu obrazı məhəbbəti
dünyanın ən gözəl neməti hesab etmir və bu
fikrini məktəb vaxtı yaşadığı kədərli xatirəsi ilə əsaslandırır.
O, sevgini hər zaman ertələyir, gələcəyə
buraxır, lakin sevgi onu heç
gözləmədiyi vaxtda gəlib tapır və onun
bütün hisslərini, qəlbini, ruhunu ələ
keçirir. Əsər boyu müəllif Qonşunun sevgisini
elə çalarla ifadə edir ki, obrazın daxili aləmini
duymamaq mümkünsüzdür. Süjetdə müəyyən
hissədə oxucuya elə gəlir ki, sevgi
qarşılıqlıdır, lakin əsərin sonuna
doğru novella xarakterli hadisə ilə
qarşılaşırıq. Sən demə, qız
oğlanın ən yaxın dostu İdbar Razini sevirmiş...
Bu hadisə Qonşuda sevgiyə qarşı etinasızlıq
yaradır. Qonşu obrazı öz sevgisini ifadə etməyə
çəkinir, bu, onun əsər boyu ən böyük səhvidir.
İnsan öz hisslərini, sevgisini, arzularını ifadə
etməyə çəkinməməlidir, çünki bəzən
zamana buraxdıqlarımızı, zaman bizə buraxmır.
Müəllif əsərdə vəfasız dostluq
nüansına da toxunub, hər nə qədər dildə ifadə
etməsə də, Razi onun yaşıl gözlü qıza
qarşı hissini duyurdu, hətta ona yalançı
canıyananlıq edirdi. İdbar Razinin hərəkətini
dostluğa xəyanət hesab etmək olar. Əsərin sonunda
bir yaşıl gözlü qatar işçisi ilə
qarşılaşırıq. Bu obrazla da müəllif bizə
sətiraltı ipucu verir. Bəlkə də, o qadın elə
onun gənclik sevgisi idi. Qonşunun qatarla səfəri bu qədər
mənimsəməsi və işçi qadının onun ən
sevdiyi mürəbbəni bilməsi oxucuya hansısa işarədir.
Nərgiz İsmayılova:
- Kamal Abdullanın "Qatardakı adam" hekayəsində
obrazlar öz xarakterlərinə görə seçilir. Hekayə
təsvirlə başlayır və təsvirin ifadə
gücü oxucuya dərin emosional təsir
bağışlayır. Obrazların hər birinin həyatın
müəyyən bir hissəsində olsa da, tənhalıq
hissi yaşadığı duyulur.
Hadisələr qatar kupesində davam edir. Əsas qəhrəman
məktəb illərində olan nakam sevgidə boğulub qalan
şəxsdir. Bu obrazda xəyanətin doğurduğu
inamsızlıq, etibarsızlıq, güvən problemi
özünü göstərir. Düşünürəm ki,
əbədi sevgini arzulamaq sevgini yaşamaqdan milyon dəfə
yaxşıdır. Çünki bəzən bu hiss
haqqında xəyallar qurmaq gerçəklikdən daha
uğurlu olur.
Hekayə öz sujeti ilə oxucunu sevgi və dostluq
haqqında düşünməyə vadar edir. Əsər
novella xarakterlidir. Çünki oxucu əvvəlcə sevginin
qarşılıqlı olduğunu güman edir. Lakin bu, belə
deyil. Ona ən yaxın dostu xəyanət edir və burada da
bizə dostun, dostluğun necə olmaması gərəkdiyi
göstərilir. Dostu ilə söhbətində daha qətiyyətli,
sözlərində daha dəqiq olsaydı, öz sevgisini ifadə
etməkdə çətinlik çəkməsəydi, bəlkə,
belə olmazdı.
Hekayədə maraqlı nüanslar verilib və bu da
oxucunun əsərə müxtəlif baxışlardan
yanaşmasına imkan verir.
Radiyə Məmmədova:
- Kamal Abdullanın qısa, lakin maraqlı hekayələrindən
biri olan "Qatardakı adam" dərin fəlsəfi məna
daşıyır. Oxucunun cavab tapdığı və ya
tapmalı olduğu bir çox suallar da var əsərdə.
Başlanğıcda hekayənin qəhrəmanı
kupedə tək olduğuna sevinir, amma xoşbəxtliyi uzun
sürmür. Kupeyə hündürboy bir kişi girib əşyalarını
sıralayır. Onun hərəkətləri kupedə
yaşamaq üçün uyğundur. Amma rəvayətçi
tək qalmaq istədiyindən ucaboy kişini bəyənmir. Təsvirlər
xüsusilə uğurludur. Danışan kəs baharı elə
təsvir edir ki, dinləyici özünü məktəb
bağçasında hiss etmiş kimi olur. Hekayədə səslənən
fikirlər, etiraflar dostluğa münasibət, məyusluq və
xəyanət haqqında önəmli düşüncələr
oyadır.
Rəşad Məcidin isə hekayə barədə
fikirləri belə oldu:
- Xalq yazıçısı Kamal Abdullanın
"Qatardakı adam" hekayəsi gənc
yazıçılar üçün ustad dərsidir. Onun bu
tip məqsədini kodlarla çatdırdığı, mətləblərin
ipucunu verdiyi hekayələri çoxdur. Yalnız diqqətli
oxucu həmin mətləblərə agah olub özü
üçün hansısa nəticəyə gələ bilər.
"Qatardakı adam" hekayəsi də bu
baxımdan olduqca maraqlı təsir bağışladı.
Bütün söhbətlər qatarda bir-birini tanımayan iki
sərnişinin yol yoldaşı olması ilə
başlayır. Öz həyat hekayətini nəql edən sərnişin
əvvəlcə danışmaq üçün zəmin
yaradır. Anidən kupedəki qonşusuna üzünü
tutan kişi nitqinə belə başlayır:
"Deyirsən, məhəbbət dünyanın ən
gözəl nemətidir? Belə dedin də sən?!"
O danışdıqca məlum olur ki, onun başına
gələn hadisəninin özü məhəbbətdir. O, məktəb
həyatındakı macərasından, sevdiyi qızdan və
bu sevginin nəticəsindən danışır. Amma məktəb
həyatından sonra başına gələnlərlər məlum
deyil. Nəhayət, belə başa düşülür ki,
onun məktəbdə sevdiyi qız indi qatarda bələdçidir.
Belə çıxır ki, o qızın sevgisini ürəyində
qoruyan həmin kişi qatarı öz evinə çevirib.
Hekayənin sonunda bütün mətləblər məlum
olanda dərk edirsən ki, həqiqətən, o kişi
üçün məhəbbət dünyanın ən
gözəl neməti imiş. Bu adam o sevgisinə görə,
o qadının çayını içmək
üçün, onu hər gün görmək
üçün ömrünü qatarda keçirir. Kamal
Abdulla xırda detallarla təsirli məhəbbət hekayəsini
nəql edir... Çox sevinirəm ki, tələbələr əsərdəki
bir çox gizli detalları tutaraq hekayə haqda maraqlı qənaətlərə
gəliblər.
F.AĞAZADƏ
525-ci qəzet.- 2024.- 2 mart, №41.- S.16.