Rəssamın payızlaşan
ömrü
Esse
Mən birinci sinifdən şəkil çəkməyə
başladım və ilk işim "Fərhad dağ
çapır" oldu. Sonra portretlər silsiləsi başladı.
Lakin illər keçdikcə bu həvəs soyudusa da, vərdişimdən
qalmadım. Beləliklə, böyük rəssamların
yaradıcılığını izlədim. Leninqradda olarkən,
1970-ci ildə Tretyakov qalereyasına gedərkən dahi rəssamların
əl işlərinə heyranlığımı gizlətmədim
və bir neçə dəfə bu sənət
ocağına baş çəkdim. Yaddaşımda bəzi rəssamların
adı, soyadı əbədiləşdi, biri də İsaak
Levitan oldu. Həyatı elə də fərəhli keçməmişdi.
O, gəncliyindən meyxanalara güzarını salır, xidmətçilər
bu gəncə hörmət edirdilər, cibindəki qəpik-quruşları
xərcləyib meyxanadan çıxırdı. Budur, Levitan
Moskva meyxanasında Koronun rəsmlərini xatırlayır,
çirkli paltar geyinmiş adamlar mahnı oxuyur, səs-küy
salırlar. Acı maxorkanın tüstüsü meyxananın
divarlarını cırmaqlayır. Sulu qar yağır,
küçələrə yapışır.
Ata-anasını vaxtsız itirməsi, yeganə
bacısı ilə az vaxt keçirməsi onun
üçün əzab idi. Moskvada tək yaşamaq yəhudi
oğlan üçün elə də asan deyildi. Gecələr
cansıxıcı keçirdi. Qonşu bağın balkonunda
işıq yanırdı, gecə böcəkləri
işığın həndəvərində uçuşur,
özlərini lampa şüşəsinə
çırpırdılar. Bağda qadınlar qəmli
romanslar oxuyurdular. Bu qadını hey dinləmək istəyirdi,
romansda məhəbbətdən doğan göz yaşları
titrəyirdi, ağacların yarpaqlarında gecələyirdi.
O, vaxt tapan kimi bağdakı gölün
qamışlığına gedir, etüdlər çəkirdi.
Qayıqda tənha olmağı sevirdi. Amma bir qadın
üçün darıxırdı, sınmış pəncərənin
qarşısında oturub buludlara baxırdı. Günəş
günbəzin üstündə sarı şüaları ilə
oynayırdı, havada zəncirotu kəpənəksayağı
uçurdu.
Qar əriyir, soyuq su yarğanlardan axıb gedir, cökə
göyərir, yağışlar sanki göydən
süzülən gümüşdü. Levitan dodaqaltı
mızıldanır: "Mən nə üçün bu mənzərələri
kətana köçürmürəm?.." Ancaq o
çalışırdı, hər otu, yarpağı şəffaflığı
ilə çəksin, ətrafdakı bitkilər parlaq
görünsün. Rəssam bu mənzərənin
soyuğunu, qoxusunu duymaq istəyirdi.
O naməlum qadın Levitanın xəyalında
yaşamaqda idi, küçəyə tələsəndə
çətirini açmaqda çətinlik çəkirdi və
stansiyaya doğru irəliləyirdi. Heç biri o birinin
üzünü görmürdü. Az sonra Levitan
qadının üzünü görə bildi, o, qəşəng
idi, solğun olsa da.
Levitan pərişan halda otağına qayıtdı.
Şam tüstülənir, yağış hələ
yağırdı. Stansiyada sərxoş adamlar
çığırışır, mahnı oxuyurdular.
İ.Levitan zəngin təəssüratdan
ayrılmamışdı, payız onun yaddaşından silinib
getməmişdi. "Sokolnikidə payız günü"
beləcə kətana köçdü! Levitanın öz həyatı
kimi qüssə gətirdi.
Bu rəsm bəlkə də rəssamın yeganə əsəriydi
ki, insan obrazı vardı. Sonralar çəkdiyi tablolarda
heç vaxt insan görünmədi, görünən isə
rus meşəsi, tənha daxmalardı. Bir də buludlu gün,
zəmilərdi. İ.Levitanın
dünyagörüşündə Anton Çexovun ailəsilə
tanışlıq böyük rol oynayır, üç ay
birlikdə olurlar, günləri şən və zarafatla
keçir. Levitan "qəşəng ərəb"ə
oxşayırdı və Çexov özünü Levitana
ox-şadırdı. Məktubların birində yazırdı
ki, təbiət burada bizdə olduğundan daha
Levitanlıqdır. Bu söz orta Rusiya mənzərəsini
xüsusi ifadə edirdi, bunu isə o zamankı rəssamlardan
yalnız Levitan bacarırdı.
Babkino çox görümlü məkan idi və
Levitanı özünə bağlayırdı. Anton
Çexov köhnə tüfənglə kolların dibində
pusquda durardı. Sübh vaxtı rəssam balıq tutmaq
üçün Çexovla İstraya gedir, kollu sahil, ağ
süzan bağı bitən, qırmızı üzgəcli
balıqların üzlüyü, sakit burulqanlı yer
seçirdilər. Levitan şair Tütçevin şeirlərini
astadan deməyi xoşlayırdı. Şeir oxuya-oxuya
gözünü qarmaqdan çəkməzdi. Qaş qaralanda bədirlənmiş
Ay ağacların üstündə görünəndə
çay içir, cavan qadınların utana-utana gülümsədiklərinə
nəzər yetirir, duyğulanırdı. Xəyalında
hamının gördüyü əyri-üyrü yollar
dağ ətəyində yoxa çıxırdı, uzaq
üfüqlər, seyrək meşələr, tarlaların
arasından keçən cığırlar, buludlar, tənbəl-tənbəl
axan çaylar, sahil boyu tilov atan uşaqlar. Rəssam
üçün daha nə lazım idi? Bu mənzərəni
iki dahi sənətkar
görür və duyurdu: Anton Çexov və İsaak Levitan.
Yazıçı yazırdı: "Təbiət son dərəcə
gözəldir, füsünkardır. Hər şey təzə,
xarüqəladə, sadəlövh, şairanədir. Çay
kolları, sərv, sidr, palma ağacları, qu quşları,
eşşəklər, kəllər, göy durnalar,
başlıcası isə dağlardır, ucu-bucağı
görünməyən dağlar..."
Anton Çexov romantik əhvallı yazıçı
idi, xatirələrə qapılmağı
xoşlayırdı, bu mənada o, Levitanla ruhən
yaxındı. Hər ikisində xoşbəxtlik həsrəti
vardı. İnsanları süzür, sərxoşluqdan
şişmiş lət üzlü adamlarda mərhəmət
hissi görürdü və dərin kədər
oyadırdı. Qarşısında cavan qız xəyala
dalırdı, yazıçı ona baxdıqca öz gəncliyini,
təmizliyini, xoşbəxtliyini görürdü. Və hiss
edirdi bu qız onun deyil, özünün vaxtından əvvəl
qocaldığını kədərlə ürəyində
dolandırırdı.
Anton Çexov ruhi sarsıntıların öhdəsindən
gəlməyi bacardı, yaradıcılığı barədə
qəti qərara gəldi.
Levitan yorulmadan işləyirdi, daxilən sevinc hissindən
uzaqda idi, qəm-qüssəni kətana
köçürürdü, bu mənzərələr
qüssə gətirirdi, axı, insan ovqatı kədərə
büküləndə mənzərə də kədər gətirir
Rəssamın xəstəliyi, ruhi
sarsıntıları onu ruhdan salmırdı, amma əsəbləri
dözmürdü, belə günlərində təbiət
onun karına çatırdı, təskinlik tapırdı.
Gecələr sakitləşirdi. Buna baxmayaraq, bir neçə
dəfə özünə qəsd etmək istəmişdi,
lakin Çexov onu xilas edə bilmişdi. Əsəbləri
sakitləşəndə şəkil çəkir, sevir,
insan münasibətlərinə uyuşur, özünə
qayıdırdı.
Krım səfəri, Volqaboyu gəzinti onun əsəblərinə
məlhəm olur, etüdlər çəkib sərnişinlərə
bağışlayırdı. Levitan gözəlliyə biganə
qalmırdı, gəncliyini xatırlayır və
düşünürdü. Günəşi
arzulayırdı, tutqun havaya xas boz və göy rəng
çalarlarını nəzərlərindən
qaçırmırdı. Yağışlar isə səngimirdi,
ağacların yamyaşıl yarpaqlarından torpağa
süzülürdü. Bu arada rəssam iki məşhur
tablosunu çəkdi: "Yağışdan sonra" və
"Əbədi dinclik". "Yağışdan
sonra"nı o, dörd saata çəkdi. Buludlar və
Volqanın qalay rəngli suları zəif işıqda
parıldayırdı. "Əbədi dinclik" tablosunda isə
tutqun günün şeiriyyəti daha yüksək enerjilə
təsvir olunmuşdu. Levitan bu rəsmi Tver quberniyasının
Udomli gölü sahilində kətana
köçürmüşdü.
İ.Levitanın A.Çexovla arasının dəyməsi
Volqaya ikinci gəlişində baş verdi. Əlbəttə,
bu hadisə gözlənilməz oldu: Levitan tək deyildi, rəssam
Kuvşinnikova ilə birlikdə idi. Bu qadın Levitanı həyəcanla
sevirdi. Anton Çexov da bu qadını tanıyırdı və
rəssam qadını "Narahat qadın" hekayəsində
təsvir etmişdi. Bu hekayədən sonra Levitan dostu
Çexovdan bərk incidi, dostluq pozuldu. Və Levitan
Kuvşinnikova ilə Ryazana yollandı, Oka çayı ilə
gəmidə Çulkova qəsəbəsinə endilər, qəsəbədə
xeyli dayandılar. Levitan rəssam qadınla gəmiylə
Nijniyə qədər endi, bütün günü
Kuvşinnikova ilə göyərtədə oturub sahilə
baxır, etüd çəkməkdən qalmırdılar.
Volqa ətrafına ikinci səfərində Levitan
çox rəsmlər çəkdi, Çexov bu mənzərələrə
heyranlıqla baxır, dahi rəssamın naxoş taleyinə
acıyırdı. O, düşünür və
pıçıldayırdı ki, Levitanın rəsmlərində
artıq təbəssüm vardır. Bu cizgilər rəssamın
"Qızıl Plesdə", "Sərin külək",
"Gecə zəngi" və sair əsərlərində meydana
çıxdı. Onun mövzusu tükənməz idi: meşədəki
talalar, Rusiyanın soyuq günəş altında
işıqlanan gözəl və darıxdırıcı
guşələr, lal sularda köçəri quşların
çığırtısı. Bu mənzərələri
xatırlayanda ötən çağlara qayıtmamaq olmur.
Yaşadığın günlər bir-bir gözümün
qabağında yenidən canlanır. Sularda uzun dimdiyilə
qida axtaran cüllütlərin səksəkəsi, qatarla gedərkən
pəncərədən baxdığım bağ-bağatlar,
pambıq tarlaları, qazların uzaq diyarlardan gəlişi və
ilaxır mənzərələr sanki dünən olub. Həyəcan
və xoşbəxtlik duyğusu oyanır. Ürəyimdən
keçir ki, tənhalaşasan, pəncərədən
gördüyün, tanımadığın göllərin,
axan çayların, meşələrin
xışıltılı səsini eşidəsən...
İsaak Levitanın "Volqa" və
"Payız" tablolarını xatırlayıram. O,
artıq ömrünün payızının
yaxınlaşdığını hiss edirdi və daha
çox payız mövzusuna qayıdırdı. Hətta bahar
mövzusunda çəkdiyi şəkillərində də
payızın rəngi duyulurdu. "Böyük su",
"İlk bahar", "Mart" rəsmlərində -
tablolarında su basmış meşəlik, dərin çay
yumşaq qara bürünmüş, qarla
örtülmüş təpələrin üstündəki
parlaq səma, sarımtıl günəş şüası,
taxta evin eyvanından süzülən, şüşə
kimi parıldayan qar suyu təsvir olunmuşdu.
Payız fəsillərin ən çoxçalarlı
romantikidir, sənətkarların əbədi mövzusudur.
İ.Levitan üçün payız təbiətdən rəng
umur, yağışlar yaşıllıqları yuyub
aparır, ağaclarda yuva qurub balalarını uçuran
quşlara "əlvida" deyir. Torpağın rəngi,
havası dəyişir, daha soyuq olur.
O, şəhərdən uzaqlarda yaşayırdı, təbiətin
ağuşunda nəfəs alırdı, ağlayır,
ümidsiz hala düşürdü, bilirdi ki, onu heç bir
qüvvə sağaltmaq iqtidarında deyil. Bu, o vaxtdı ki,
A.Çexov Yaltada yaşayırdı, köhnə
tanışlar bir-birindən soyumuşdular. Vaxtilə
küsüşdüyü rəssam dostu əl ağacı ilə
gəzirdi, gözlərilə yazıçı dostunu
axtarırdı. Onlar, nəhayət, tapışdılar və
barışdılar. Xəstə Levitan Çexovdan bir
parça karton istədi və yağlı boya ilə
"Tarlada axşam"ı çəkdi. Bu etüdü
yazıçı stolunun yanında buxarının
üstünə qoydu. Ona tez-tez baxır, köks
ötürürdü.
Levitanın yaşadığı ev
qarşısında yasəmən çiçəkləmişdi.
Otağın içi yağlı boyaların qoxusu ilə
doluydu. Bu tablolarda rus təbiətinin kədəri əks
olunmuşdu...
Allahverdi EMİNOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə elmləri
doktoru, dosent
2023
525-ci qəzet.- 2024.- 1 mart, №40.- S.13.