Kino haqqında iki
etüd
Böyük ölümə aparan böyük
aldanış
"Yeddi oğul istərəm" filmində
paradoksal bir məqam hər dəfə bu filmə tamaşa edəndə
diqqətimdən yayınmayıb və hər dəfə də
mən o paradoksun sirlərini açmağa
çalışmışam. Buna nail olmuşam, ya yox - deyə
bilmərəm, amma düşündüklərimi sizinlə
bölüşəcəyəm.
Yəqin hamınız xatırlayır ki, Gəray bəyin
dostu Şəkər bəyin oğlu Cəlal filmin bədii məkanına
- Peykanlı kəndinə gənc kommunist, yəni
komsomolçu məfkurəsi ilə, fəqət bəyzadə
libasında qədəm qoyur. Çərkəzi arxalıq, bəy
papağı, yumşaq dəridən tikilmiş çəkmələr,
çarpaz patrondaş lentləri sovet hökumətinin
düşmən elan etdiyi bəylərin geyim aksessuarları
idi və bu mənada 20-ci illərin sonlarında sıravi
komsomolçunun Gəray bəylə ölüm-dirim
savaşına düşmən paltarını geyərək
gəlməsi absurd təsir bağışlamırmı?
Ümumiyyətlə, "Gülləni bəyin gicgahından
vurmaq lazımdır ki, yaşamağına şans
qalmasın" hökmünü gündəlik fəaliyyət
şüarına çevirən əqidə bəyzadə
paltarında komsomolçu imicinə bu dərəcədə
loyal münasibət bəsləyərdimi? Əsla yox! Amma
filmdə sanki Cəlala güzəştə gedilir və səhvə
yol verilir. Məncə, bu, sadəcə texniki qüsur, yaxud
quruluşçu rəssamın diqqətsizliyinin nəticəsi
deyil, ssenari müəllifi və rejissor tərəfindən
bilərəkdən, məqsədli şəkildə
buraxılan "səhvdir" və filmin dərin
qatlarında gizlənmiş bəzi mətləblərin
düzgün çözülməsinə, bir növ
kodlaşdırılmış mətnin açılmasına
xidmət edir.
Məzlumların köməyinə gələn
komsomolçunun həmin insanları məzlum günə salan
Gəray bəylərlə bu libasda döyüşməsi ilk
növbədə ondan xəbər verir ki, Cəlal üst
qatda komsomolçu olsa da, ruhən, mənəviyyat
baxımından öz keçmişindən tam
ayrılmayıb, mənsub olduğu silkin əxlaq,
davranış etiketlərini, düşüncə tərzini
hələ də öz vücudunda daşıyır,
yaşadır. Yəni o, zahirən komsomolçu kimi
düşünsə, hərəkət etsə də, bu
düşüncə və davranışın özülündə
başqa dəyərlər dayanır, daxildən gələn
inersiya ilə o, özünü cəmiyyətin aristokrat təbəqəsinin
əxlaq və mənəviyyat etiketini daşıyan bəyzadə
kimi hiss edir. Başqa cür desək, Cəlalın hərəkətləri,
davranışı şüur səviyyəsində kommunust,
ruh, təhtəlşüur səviyyəsində isə bəylik
məfkurəsindən qidalanır güc alır. Filmdə
bunu təsdiq edən kifayət qədər epizod var. Gəlin
baxaq.
1. Peykanlının qəbiristanlığında Gəray
bəy Bəxtiyara deyəndə ki, "gədə-güdələrini
də götürüb rədd ol burdan", bunu təhqir kimi
qəbul edib sərt resksiya verən yeganə komsomolçu Cəlal
olur. Özü də yalnız "Gədə özünsən"
cavabı ilə kifayətlənmir, naqanını
qaldırıb gözlənilmədən Gəray bəyə
güllə də atır.
Söhbət, danışıq başa
çatmamış rəqibinə qəfil güllə atmaq
heç şübhəsiz ki, namərdlikdir. Amma iş
burasındadır ki, bu namərdliyin boyu Cəlalın "gədə"
sözünə, daha doğrusu, gədələrə nifrətinin
boyu qədərdir və buna görə də o, bu namərdliyi
şüurlu şəkildə yox, daxilindən gələn həmin
o inersiyanın təsiri altında qeyri-ixtiyari edir, məhz bəylik
qüruru onun gədaya tay tutulmasına bu cür reaksiya verir.
Halbuki o, Peykanlıya məhz gədələrin dostu,
onların himayədarı kimi gəlmişdi.
2. Filmdə belə bir epizod var: Mirpaşa və Cəlal
dama bayraq sancan kəndlinin qatilini Yetim Vəfadarın tövləsinin
yanında yaxalayırlar. Düşmən tüfəngini
aşağı salıb kommunistləri lənətləyir və Mirpaşa dərhal atəş
açıb onu öldürür, lakin bununla ürəyi
soyumur, Cəlalın "bəsdir" etirazlarına məhəl
qoymadan düşmənin cəsədinə daha 7 güllə
sıxır, 8-ci gülləni də ayağa verəndə Cəlal
dözmür, irəli atılaraq onu sillələyir.
Zahirən adi, necə deyərlər,
"sıravi" epizoddur, lakin alt qatda mühüm bir
informasiya ötürür. Mirpaşanın cansız bədəni
8 güllə ilə deşik-deşik eləməsi əslində
onun təmsil etdiyi
komsomolçular bandasının silahı endirmiş
düşmənə olan sonsuz nifrətinin antihumanist
münasibətinin anatomiyasını açır. Cəlalın
etirazı, protesti isə yenə də daxili inersiyanın
qeyri-ixtiyari püskürməsidir və hansı tərəfin
əsl humanist olduğunu yaxşı sərgiləyir.
3. Bəxtiyar Cəlalın Humaya olan məhəbbətinə
görə onu daim danlayır, tənbeh edir, bu sevgini
ağılsızlıq adlandırır, çünki
kommunist, komsomolçu əqidəsinə görə insan
öz sinfi düşməninin qızını sevə bilməz.
Amma Cəlalın məhəbbəti bu yasaqlara tabe olmayan əsl
məhəbbətdir. Bu məsələdə o, öz
silahdaşları ilə həmfikir deyil və ola da bilməzdi.
Məhz sinəsindəki böyük ürəyində
çağlayan böyük məhəbbəti onu
böyük sevgisi yolunda böyük ölümə
aparır, daha doğrusu, o, özü bu yolu seçir -
dostları tələ qurub Gəray bəyi aşağıda
gözlədiyi halda Humayı xilas ermək üçün təkbaşına
və silahsız Qan çanağına qalxıb
ölümünü kişi kimi qəbul edir.
Bu, komsomolçuların ruhuna, mənəviyyatına
sığmayan bir gediş idi!
Gəray bəylə Cəlalın üz-üzə,
göz-gözə dayanıb söhbət etdikləri epizod Azərbaycan
kinosunun ən dramatik, "əsəbi" epizodlarından
biridir. Baxın, eyni şineldən çıxmış, eyni
geyimdə olan 2 şəxs üz-üzə dayanıb. Gəray
bəyin məğlub olacağına əminliyini bildirən Cəlal
öz fikrini belə arqumentləşdirir ki, rəqibi
keçmişini və gələcəyini uduzmuş
uğursuz bir şəxsdir. Bu məqamda Gəray bəy
çox sadə replikalarla Cəlalı çaşdıra,
dilini bağlaya bilərdi: "Mən itirilmiş dəyərləri
qorumaq naminə, sənsə onlara arxa çevirdiyinə,
onlara tüpürdüyünə görə öləcəksən.
Hansı şərəflidir - mərd kişi kimi ölmək,
yoxsa satqın kimi? Əgər mən
uduzduğum dəyərləri qaytarmaq üçün
vuruşduğuma görə sənə düşmənəmsə,
onda mənim üstümə həmin dəyərlərin bir
nişanəsi olan bu geyimdə gəlməyin nədir"?
Təəssüf ki, belə bir diloq baş tutmur və
biz Cəlalın bu suallara necə reaksiya verəcəyi barədə
dəqiq heç nə deyə bilməyəcəyik.
Cəlalın libası haqqında
düşündüklərim bu qədər. Bəs bu
düşüncələrdən çıxan nəticə
nədir?
1. İstənilən filmdə heç nə təsadüfi
xarakter daşımır, zahirən əhəmiyyətsiz təsir
bağışlayan hansısa xırda bir detal - personajın
geyimi, hansısa bir jesti dil açıb tamaşaçıya
xeyli zəngin infomasiya ötürə bilər.
2. Cəlalın bəyzadə libası filmdə
simvolik məna daşıyan detal, informasiya ötürən
işarə, Cəlalın aristokrat davranışını,
ruhunu, mədəniyyətini şüuraltı şəkildə
kommunist ideyalarına proyeksiya edib yeni keyfiyyət düzəltmək
istəyinin təzahürüdür. Cəlal əslində mənsub
olduğu xalqın milli əxlaq və mədəniyyət ənənələrini
daşıyan ruh adamıdır. Amma anlamır ki, bəyzadə
libasında Gəray bəyə qarşı döyüşəndə,
Gəray bəyin üzünə tüpürəndə əslində
həm də öz müdhiş gələcəyini
hazırlayır, özünə ölüm hökmü kəsirdi.
Bu mənada Cəlal həm də böyük bir
aldanışın rəmzidir.
Görün, adi bir paltar söhbəti bizi hara gətirib
çıxartdı.
GƏNC DOSTUMUN XAHİŞİ VƏ 3 FOTOKOLLAJ
Mən bu yazı üçün texniki cənətdən
daha keyfiyyətli fotolar seçə bilərdim. Amma fikirləşdim
ki, toxunacağım mövzu ilə bağlı uzun illərdən
bəri dünyanın müxtəlif ölkələrində
kino nəzəriyyəsinə aid müntəxabatlara daxil edilən
bu fotolara müraciət etsəm, daha məqsədəuyğun
olar. Mənim belə taktika seçməyimin səbəbi var.
İş burasındadır ki, bu yaxınlarda kino mövzusunda
dissertasiya üzərində işləyən bir gənc mənə
SMS yazaraq xahiş etdi ki, mümkünsə müxtəlif mənbələrdə
rast gəldiyi "Kuleşov effekti" deyilən hadisənin
mahiyyətini, filmyaratma prosesində onun əhəmiyyətini
kinonun nəzəriyyəsi ilə məşğul olan
araşdırıcı kimi sadə şəkildə izah edim
və paylaşım. Mən də sadəcə gənc
dostumun xahişinə əməl edirəm. Amma Kuleşov
effekti o effektlərdəndir ki, onun izahında yalnız nəzəri
mühakimələrlə kifayətlənmək olmur - bu
mühakimələr mütləq şəkildə əyani
arqumentlərlə müşayiət olunmalıdır.
İndi keçək "Kuleşov effekti"nin
özünə.
Kino nəzəriyyəçisi və rejissor Lev
Kuleşov ötən əsrin əvvəllərində ekran sənətində
montajın mahiyyəti, filmin montaj strategiyası ilə
bağlı belə bir tezis irəli
sürdü ki, filmin ən kiçik struktur vahidi olan
kadrın ifadə etdiyi məna həmin kadrın statik vəziyyətdə
çatdırdığı məna ilə məhdudlaşmır
və kadrın calaq (montaj) edildiyi növbəti kadr həmin mənanı
dəyişə, ona yeni rəng, çalar verə bilər.
Bunu sübut etmək üçün o, bir aktyorun
üzünü iri planda lentə köçürür, sonra
həmin kadrı növbə ilə müxtəlif
informasiyalar çatdıran 3 ayrı-ayrı kadra (bir
nimçə sup, içərisinə uşaq meyiti
qoyulmuş tabut, divanda əyləşmiş gənc qadın)
montaj edərək aktyorun üzündə,
baxışlarında 3 fərqli məna alır. Yəni eyni
bir kadr montaj olunduğu kadrların təsiri altında fərqli
mənalar qazanır. Elə
gördüyünüz fotolar da Kuleşovun eksperimentinə
illüstrasiyalardır və onun özü tərəfindən
montaj olunub. Fotokollajların hamısında sağ tətəfdə
harasa baxan aktyorun dəyişməz pozada fotosunu
görürsünüz. Bu foto guya onun gördüklərini əks
etdirən soldakı fotolarla 3 variantda montaj olunub və hər
montaj variantında aktyorun eyni fotosunda əks olunan
baxışları bir-birini təkrarlamayan müxtəlif məna
çalarları qazanıb.
Kuleşovun bu kəşfi ilk növbədə həmin
vaxtadək həyata, reallığa ən yaxın sənət
növü hesab edilən kinonun bir növ
"paxrını" açır, onun əsl mahiyyətini
ortaya qoyurdu. Eksperiment əyanı şəkildə göstərirdi
ki, montajdan sonra ekranda göstərilən film elə
montajın özünün yaratdığı illüziya,
tamaşaşını aldadan, onun hissləri ilə
oynaya-oynaya şüuruna təsir edən oyundur. Bu effekt eyni
zamanda kinonun ona çox yaxın hesab olunan teatrdan, bədii ədəbiyyatdan
fərqinin sərhədlərini də dəqiq göstərirdi.
Teatrda səhnədə göstərilən hadisələrdə
həmişə məkan və zaman vəhdəti var, ona
görə də tamaşaçını aldatmaq
mümkün olmur. Kinoda isə ayrı-ayrı məkanlarda (və
fərqli zamanlarda) çəkilmiş kadrları birləşdirərək
müxtəlif zaman-məkan koordinatlarını ümumi bir məcraya
salıb bir keyfiyyətə çevirmək olur. Unudulmaz
aktyorumuz Həsənağa Turabovun başına gələn
bir əhvalat dediklərimizə yaxşı illüstrasiya ola
bilər. Aktyor çıxışlarının birində
qeyd edirdi ki, baş rolu oynadığım "Gənc
qadın üçün kişi" filminin növbəti
epizodu dəniz sahilində - çimərlikdə çəkilirdi.
Rejissor dedi ki, rolunu oynadığım personajın üzünə elə ifadə verməliyəm
ki, dənizin sonsuzluğundan, ləpələrin səsindən
vəcdə gəlmiş bir insanın obrazı yaransın. Mən
rola girdim və qəhrəmanımın üzünü iri
planda lentə aldılar. Filmin premyerasında bu epizoda
bütöv şəkildə tamaşa edəndə
sarsıldım - yaratdığım personajın
üzünü əks etdirən həmin kadrı sonsuz dənizin
yox, dənizdən sahilə çıxan
yarımçılpaq qadın təsvirinə montaj
etmişdilər və qəhrəmanımın
sifətində heç yatsam yuxuma da girməyən
sırtıq bif ifadə sayrışırdı...
Məncə, söhbətə son nöqtəni qoymaq
olar.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2024.- 1 mart, №40.- S.11.