Sevgi və kədər şairi
Əbülfət Mədətoğlu sevgi şairidir.
Kitablarının birində özü yazır: "Bu kitabda
nə varsa, hamısını sevgidən yazdım, sevə-sevə
yazdım". Əslində bəlkə də ən çətini
sevgidən yazmaqdır. Sevgidən yazmaq hər kəs
üçün yazmaqdır. Hər kəs üçün
yazmaq asan iş deyil. Sevgidən yazmaq anında dünyanın
sevgi şairlərini və onların fövqündə duran
Füzulini, Əli Kərimi, Məmməd Arazı göz
önünə alasan gərək. Çünki arxada qalanlar,
klassikləşənlər sevgiyə İlahi bir
anlayış kimi, varlıq kimi baxıblar. Məncə, nədən
yazırsan yaz, xüsusilə sevgi mövzusu üzərində
gəzişmələrdə belə bir sual
qoyulmalıdır: sevgidən bu qədər yazanlar içərisində
mən yeni nəsə deyə biləcəyəmmi? Mən
Əbülfət Mədətoğlunun şeir dolu
kitablarını oxudum və qəti bir qənaətə gəldim
ki, o, əsl sevgi şairidir.
Və bir də bu dünyada hər şey sevgidən
başlayır. Yüz min istiqamətli sevginin hamısı isə
bir sevgidən doğur; qadına sevgidən.
Elmi zəkasına və təhlillərində
obyektivliyinə çox güvəndiyim Rüstəm Kamal
Əbülfət Mədətoğlunun bir kitabına
yazdığı ön sözdə bu şairi
"ömür, ümid və sevgi ilğımı" kimi
qiymətləndirir. Əbülfət Mədətoğlunun
şeirlərinin sevgi obyekti çoxdur. Onun ruhunu oxşaya biləcək
bütün sevgilər "vətənin bir ovuc
torpağı" ilə müqayisə edilir:
Tanrı ətəyinə uzanan əlim
Saralır son bahar yarpağı kimi
Oxşa gəl, ruhumu, ay gözəl ölüm -
Vətənin bir ovuc torpağı kimi.
Şairin Vətən sevgisi bu poeziyanın ən
ağır nisgilidir. Və bu nisgil, əlbəttə, Vətənin
- Qarabağın 30 illik nisgilinin ekvivalentidir:
Bir ömrüm var - uduzduğum, udduğum
Günlərini saymaq indi nağıldı.
Ay diz çöküb ətəyindən tutduğum,
Niyə mənim yurdum-yuvam dağıldı?
Bu, ağır bir sualdır və bu sualın
ağırlıq siqləti şairin sevgi dünyasında Vətəni
ilk sıraya qoyur.
Bir az əvvəldə dediyim kimi, yüz min istiqamətli
sevginin hamısı bir sevgidən doğur; qadına sevgidən.
Əlimdə Əbülfət Mədətoğlunun bu istiqamətdə
sevgi dolu kitabları var: Əvvəlcə "Mənim kimi sevə
bilsən..."dən: Üç nöqtə ilə bitən
bu sərlövhə çox maraqlı bir sevgi dünyası
vəd edir: poetik sevgi dünyası. Bu sevgi
dünyasının nə başlanğıcı, nə sonu
var. Başlanğıcı məlum deyil ona görə ki,
şeirlərin, demək olar ki, heç birinin (ikisindən
başqa) sərlövhəsi yoxdur, bütün şeirlər
və bütün sətirlər kiçik hərflə
başlayır, kiçik hərflə bitir. Doğrusu, ilk
baxışda belə bir təqdimat tərzi oxucuya çox qəribə
gəlir və bu qəribəliyi anlamaq üçün
şeirlərin hamısını oxumaq gərəkdir. Onda
hiss olunur ki, belə bir format (formatmı?) Əbülfət Mədətoğlu
şeirlərinin təkcə tərtibat poetikası deyil, daha
çox bu poeziyanın məzmun, tematika bitkinliyidir. 14,5
çap vərəqi həcmində bu kitabdakı 207
şeirin ümumi bir mövzusu var: sevgi - qadına sevgi, Vətənə
sevgi, insana sevgi, yaxşıya sevgi, pisə sevgi (!), həsrətə
sevgi, sevgiyə sevgi və s. Bu sevgilər müəllifin
poeziyasında o qədər səmimi və sistemli ifadə
olunur ki, onlara bir bucaqdan, aydın və dərk edilmiş bir
bucaqdan baxanda bütöv bir roman təsiri
bağışlayır.
Sətirləri kiçik hərflərlə
başlayan bu şeirlərin ilkində:
gecəmi gündüz edən
odumu külsüz edən
sevgimi dilsiz edən
bir dil arzusundayam... (10)
kimi bir pessimist fikir dayanır və bu qəm
dünyası səhifələr boyu çoxçeşidli
şeirlərlə davam edərək lap sonda...
dərdi də pullu edin
bacaran alıb çəksin
çəkdikləri dərdlərin -
dərdinə qalıb çəksin (228)
kimi sətirlərlə bitir.
Deyəsən, elə mən də şairin
özü kimi bir az pessimizmə qapıldım. Amma neynim ki,
bu şeirlərdə pessimizmin özü də sevgiyə
bağlanır...
Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərinin
hər birində oxucu özünü görür.
Çünki bu poeziyanın yaratdığı bütün
duyğular hər kəsin ürəyində uyumaqdadır. Və
poeziyanın əsl missiyası isə elə bu yatmış,
potensial duyğuları oyatmağındadır.
ağrıdır çiçək məni
hamıdan göyçək məni
nə olar, göy, çək məni -
sən öz dəriliyinə...(11)
Yaxud:
asılıb başım üstdən
alatoran buludlar
ruhumu, ürəyimi
sıxıb baxan buludlar...
Bəlkə də adi bir təbiət mənzərəsidir.
Amma poetik yanaşma bu adi mənzərəni duyğulu bir
tabloya çevirir.
Yaxud:
gözümdən yol asılır
sinəmə od basılır
hər gün başdan yazılır -
həsrətim varaq kimi...(35)
Bu sətirlərin də poetik gücündə həsrətdən
bezmək yox, həsrəti duymaq kimi orijinal bir məqsəd
var. Şair yaxşı bilir ki, əslində əsl sevginin
dili yoxdur. Amma bu postulatı özünəməxsus şəkildə
belə ifadə edir:
elə bil yuxuluyam
anışdıra bilmirəm
üzümə bir qız baxır
danışdıra bilmirəm...(43)
Şair bu "dilsizliyi" başqa bir şeirində
belə ifadə edir:
bir könül sevdası var
başımı qatır hələ
yüz illik yuxusuz tək -
sakitcə yatır hələ...(78)
Əbülfət Mədətoğlu istər
xarakterində, istərsə də poeziyasında sakit bir kənd
adamıdır. Şəhər dünyası inciməsin, kənd
adamı xalqa, onun dilinə, insanın yaranışına daha
yaxından bağlıdır. Bəlkə ona görə ki,
şəhərdən əvvəl kənd yarandı, dünya
kənddən başladı...
Əbülfət Mədətoğlunun yazı
masamın üstündəki digər bir kitabı "Bir
qadına" adlanır. Bilmirəm, bəlkə şair
doğrudan da bu kitabdakı 160-a qədər şeirlərin
hamısını bir qadına həsr edib! Amma "Bir"
qadına yazılmış bu şeirlər bütöv bir
sevgi dünyasıdır və o "bir qadın" o qədər
ustalıqla ümumiləşdirilib ki, hər kəs o
şeirlərdə haçansa sevdiyi, sevməkdə olduğu
"bir qadını" görməkdədir. Məncə, əsl
bədii sənət, əsl bədii düşüncə bu əlaməti
ilə - bir obrazı hər kəs üçün ümumiləşdirə
bilmək keyfiyyətilə estetika yarada bilir.
Əbülfət Mədətoğlunun bu kitabına
Xalq yazıçısı Elçin çox geniş və
son dərəcə səmimi bir ön söz yazıb.
Elçin müəllimin bu ön sözünün
özü də bir kitab şeir ətrafında müasir
poeziyamızın dünyaya, gerçəkliyə bədii
baxışının ümumiləşdirilmiş ədəbi-tənqid
formatıdır. Belə bir ümumiləşməni hər
kitabdan alınan təəssüratda formalaşdırmaq olmur.
Belə bir elmi-tənqidi ümumiləşmə
üçün məhz Əbülfət Mədətoğlu
poeziyası lazımdır... Təsadüfi deyil ki, kədərin,
hisslərin, duyğuların Azərbaycan poeziyasındakı həqiqi
yerini təhlilə cəlb etməmiş ədəbi tənqidə
öz elmi gileyini bildirən Elçin göstərir ki, "tənqidimiz
bundan sərf-nəzər edirsə, deməli, onun, yəni tənqidimizin
fəhmi bu istiqamətin gələcəkdə bəlkə də
milli poeziyamızın magistral yollarından birinə
çevrilə biləcək ehtimalını hiss edə
bilmir. Bu ehtimalı yaradan poetik ovqatı, necə deyərlər,
əyani şəkildə ifadə etmək baxımından,
misal üçün, Əbülfət Mədətoğlunun
yaradıcılığı, məncə, tutarlı bir əsas
verir". Və Elçin bu "əsas"la
bağı Əbülfət Mədətoğlu
poeziyasından tutarlı misallar gətirir...
Əbülfət Mədətoğlunun bu istiqamətdəki
poeziyasında, yenə təkrar edirəm, kəndin, insanın
yaranış nöqtəsinin, xalq dilinin adamı duyğulu
hisslərə çağıran leksikası, üslubu var:
Bu qocalan ümidlərim
Vaxtsız, vədəsiz qarıdı...
Ümidsiz, ümidli yerim
Güldü, həsrətim yarıdı!..
Ruhum bükülən ərəndi,
O, mənim bəndim-bərəmdi,
Günlərim pərən-pərəndi -
Sanki dağılmış darıdı...(23)
Əbülfət Mədətoğlunun ümidsiz
sevgisinin ifadə olunduğu şeirlərin hər sətrində
bu sevgiyə əslində ümid dolu bir baxış var. Bu
şeirləri oxuyanda mən müasir rus
yazıçısı Valentin Rasputinin ümidsiz sevgiyə
bağlı nəsrlə dediyi bir fikrini xatırladım.
Yazıçı povestlərinin birində gerçəkləşəcəyinə
heç bir ümid yeri qalmayan bir sevgini belə
obrazlaşdırır: "Bu sevgi qış günəşinə
bənzəyirdi: parıldayır, amma isitmir". Lakin
qış ötəcək, yaz gələcək və o
günəşin parıltısı həm də isidəcək.
Əbülfət Mədətoğlu bu ümidi "Qadın"
şeirində çox uşaqlıqla qələmə
alır. Əksər şeirlərində pessimist ovqatla
yaşayan şair bu şeirində qəmi, kədəri
unudaraq "indi dünyanın ən gözəl anını
yaşayır - yerdən, göydən razı..."
Və qarşısında bir qadın əyləşib,
amma yenə sevginin dili laldır, nə o qadın dinir, nə
şair dillənir, adını soruşmağa ürək eləməyən
şair sonda bütün özünün sevgi
poeziyasının idealını təqdim edir:
Allahın xəlq etdiyi bir mələk,
sadəcə şərti olsun, deyir ürək
bu ad:
Dünyanın ən gözəl QADINI!...
Beləcə, şair bir QADININ timsalında
bütövlükdə qadın tablosunu ustadcasına
ümumiləşdirir.
Yuxarıda "Bir qadına" kitabının
poetikası ətrafında bəzi fikirlər dedim. İndi
"Bir qadına" şeirinin özü haqqında söz
demək keçir ürəyimdən:
Seçdiyim yolu geyindim -
Ümid adına, adına...
Öz dərdlərimdən deyindim -
Mən bir qadına, qadına...
Cəmi üç bəndlik bu şeirin aşıq
poeziya üslubu onu daha cəzbedici formata salır:
Deyindim, huşu da getdi...
Baharı, qışı da getdi...
Bir sevgi boşuna getdi -
Düşməz yadına, yadına...(27)
Sevgi şeirlərinin əksəriyyətində
müəllifin xalq dilinə xüsusi marağı, diqqəti
var. Bəlkə də burdakı "maraq" və "diqqət"
sözlərini mən uydururam. Çünki axı, bir tərəfdən
də əsl poeziya, əsl şeir sənəti "maraq"
və "diqqətdən" çox Tanrı sevgisindən
süzülüb gəlir. Elə "Sən ruhumun
Tanrısısan" şeiri öz başlığı ilə
də sanki Tanrıdan gəlir:
Dilim-dilim olsun dilim,
Əzabdı hər ayım, ilim...
Yuxuda gördüm ki, gülüm,
Sən ruhumun Tanrısısan! (31)
Bu sevginin səmimiyyəti sevmiş və sevən hər
kəsin bütöv bir ömür yolunun dolaylarını
xatırladır:
Baxt özü o baxtdı, bilir,
Vaxt həmin o vaxtdı, bilir...
Allah özü haqdı, bilir,
Sən ruhumun Tanrısısan!
Bu poeziyada xalq deyimləri o qədər yerindədir
ki, bəzən sanki bu şeiri oxuduğun məkan doğma
el-obadır və sən dərdini tay-tuşlarına
danışırsan:
Yuxum perik, günüm ah
Alın yazımdı günah...
Yaxud:
Qəm bitib çıxıb dizə,
Xəfəsi dəyir bizə...
Ruhum gələcək sizə
Bu axşam adnadı!..(34)
Cəmi dörd sətirlik bir şeirdə qadına
sevginin elə məqamı qələmə alınıb ki,
bu dörd sətir poetik aforizmə çevrilir:
Məndən ayrılmağın,
Tək bircəcə yolu var:
Məni torpaq aparsın -
Səni də sevdiyin yar!..
Bu dörd sətir qısa deyimdə görünməyən
qısqanclığın dastanı təsiri yaradır.
Əbülfət Mədətoğlunun poeziyasında
dərdin poetik ifadəsinə xüsusi diqqət yetirən
yazıçı Elçinin nə qədər haqlı
olduğu şairin bu tipli sətirlərində aydın
görünür:
...Şükür duası edib -
Qələmə söykənirəm...
Günümə bax, bu yaşda -
Dərd dili öyrənirəm!..(98)
Şairin bu "dərd dili" öz leksikası,
sintaksisi, ifadə tərzi ilə o qədər mükəmməldir
ki, oxucunun da estetik baxışlarına çevrilir və hər
kəsə sevgini necə yaşamağı öyrədir - mən
bu son sözümdən heç bir ehtiyat eləmirəm -
çünki öyrədir.
Əbülfət Mədətoğlunun qəm-qüssə,
kədər dolu kitab-kitab şeirləri, məncə,
heç bir oxucunu yormaz. Çünki bu şeirlərdəki
qəm-qüssə, kədər "hər kəsin" də
haçansa yaşadığı real həyatın dənələridir.
Füzulinin qəm, kədər dolu şeirləri onu klassik ədəbiyyatımızın
əvəzolunmaz şairi kimi dünyaya tanıtdı.
Əbülfət Mədətoğlu da qəmə, kədərə
bağlılığı ilə Füzuli yolunun yolçusu
kimi bədii sözün ucalığındadır.
Cahangir MƏMMƏDLİ
BDU Milli mətbuat tarixi kafedrasının müdiri,
filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2024.- 6 mart, №43.- S.13.