SON YUXUDAN SONRAKI
OYAQLIQ
Nə qədər ki həyatda idi, insanları bir-birinə
daha yaxın, içəridən daha saf, ruhca daha zəngin etməkçün
çalışdı. Haqq dünyasına qovuşdu, diriykən
özünün gördüyü işi mənəvi
balaları - yadigar qoyub getdiyi əsərlər yerinə yetirməyə
başladı. Ancaq bütün bu nəcibliklər Nizami Gəncəvinin
mahiyyətində olduğundan Allahın Şeyxə həvalə
etdiyi ürəklər arasında körpüyə dönmək,
daim insanları əl-ələ, qəlb-qəlbə
olmağa səmtləndirmək vəzifəsini yalnız onun
duyğu və düşüncəsindən doğmuş, qələmindən
çıxmış əsərləri deyil, Şeyxin
adı ilə bağlı hər nəsnə, hətta məzarı
belə davam etdirdi.
"Yelizavetpolskiye qubernskiye vedomosti" qəzetinin
1909-cu il mayın 28-də çıxmış
sayındakı bu xəbəri onillər öncə,
özü də Rəfibəylilərdən olan, ömrü
uzunu nəslinin şərəfli tarixi haqqında sənədləri
toplamış rəhmətlik Abbasəli Kərimlinin
(1900-1981) bir albomunda tapdım. Yapışqanın illər
sonra qəzeti saraldacağı, yazını oxunmaz edəcəyindən
ehtiyatlanaraq həmin kəsiyi alboma xəmirlə bənd
etmişdi. "Əsgər ağa Adıgözəlovun
(1857-1910 - R.H.) və Ələkbər bəy Rəfibəyovun
(18391919 - R.H.) başçılığı ilə görkəmli
müsəlman şairi Şeyx Nizaminin dağılmış
abidəsini bərpa etmək məqsədilə yeni ədəbi
cəmiyyət yaradılıb".
Bu yazı o qəzetdə 1909-cu ilin mayında dərc
ediləndə artıq xeyli iş görülmüşdü
və təşəbbüsə cani-dildən
qatılanların sayı da günbəgün artırdı.
Nizami məqbərəsini el gücünə şairə
yaraşan hala gətirmək yolunda işə
başlamış gəncəli vətənpərvərlər
fəaliyyətdəydilər.
Bu da tarixdir. Adlar, qarşısında quruca rəqəmlər.
Amma nə bu adlar sıradan olan adlardır, nə də
onların qarşısındakı zahirən adi görünən
rəqəmlər. Bu, tarixdir, bunlar millətin mənəviyyat
dərsliyinin səhifələrindəki elə ibrətlərdir
ki, biz ən müasir silahlardan öncə bunları həyatımızın
ülgüsünə çevirməklə basılmaz, yenilməz
ola bilərik.
1909-cu il idi, Mirzə Məhəmməd Axundzadənin
(1875-1923) "Tərəqqi" qəzetində Nizami Gəncəviyə
həsr edilən silsilə məqalələri dərc olunurdu
və sonra kitaba çevriləcək həmin yazıların
axırında hər dəfə şairin məqbərəsinin
bərpasından ötrü nə qədər vəsait
toplandığı, kimin neçə manat verdiyi qeyd edilirdi.
O vaxtdan indiyə adam qalmaz ki - hamısı gedib. Bu qəzet
də arxivin bir küncündə sarala-sarala qalıb. Təsadüfən
kiminsə gözü bu yazıya sataşsa da, sadə
ad-soyaddan, qarşısındakı dilsiz rəqəmlərdən
nə ləzzət alasıdır ki?! Şeir deyil oxuyasan, nəğmə
misraları deyil zümzümə edəsən. Ancaq bu adlar
da, bu rəqəmlər də mənə ən gözəl
şeirin ən parlaq misralarından da əziz gəlir. Bu, həmin
şeirin bir misrası: "Cənab Hacı Zeynalabdin
Tağıyevdən (1838-1924 - R.H.) 100 manat", bu, ikinci
misrası: "Bəylər bəy Mirzəyevdən 25
manat", bu, üçüncü misrası: "Abbas bəy
Qayıbovdan (1849-1919 - R.H.) 10 manat", bu, dördüncü
misrası: "Cahangir bəy Nuribəyov (1861-1934 - R.H.) - 10
manat", bu, beşinci misrası: "Hüseyn ağa
Cavanşir (1854-1924 - R.H.) - 10 manat", bu, altıncı
misrası: "Gəncə qubernatoru Kovalyov".
Bu siyahıdakı ilk ad hər kəsə bəllidir,
Abbas bəy Qayıbov deyilənsə söz tariximizdə iti qələm
sahibi bir şair kimi qalan Abbas ağa Nazirdir, amma daha cəlbedici
və düşündürücü, bir az da gözlənilməz
olan bu azərbaycanlılar cərgəsində Gəncənin
general-qubernatoru Kovalyovun adının yer almasıdır.
1980-ci illərin sonları, 1990-cı illərin
başlanğıcında Gəncənin XIX yüzilin
axırları, XX əsrin əvvəllərindəki hadisələri
və ayrı-ayrı şəxsiyyətləri ilə
bağlı həm qocamanları çox dindirmişdim, həm
də xeyli köhnə yazıları
qaldırmışdım və həm o xatirələrdə,
həm o sənədlərdə Yelizavetpol valisi Q.Kovalyov da
tez-tez anılırdı. Kovalyov məmur idi, vəzifəsi
burada imperiyanın işini görmək, siyasətini həyata
keçirmək idi və sabah başqa bir yerə göndərəcəkdilərsə,
gedib ezam olunduğu həmin bölgədə də oxşar
işi yerinə yetirəcəkdi. Ancaq Kovalyov Gəncədə
çalışdığı müddətdə
insanların hörmətini də qazana bilibmiş, Gəncəyə
onun etdiyi yaxşılıqlar tarixin yadından
çıxmayıb. Elə xeyirxahlıqlarından biri də
bu. 6-ca manat pul verib. Zahirən böyük məbləğ
deyil. Ancaq söhbət məbləğin böyüklüyündə-kiçikliyində
də deyil, münasibətdədir. Bir başqası görəndə
ki, Yelizavetpol - Gəncə valisi Kovalyov da bu işə
qatışıb, onlar da həvəsə gələcəkdilər,
onlar da sinələrini qabağa verəcəkdilər.
Növbəti misra: "İsmayıl bəy
Xınzırıstanski - 5 manat, digər misra: "Paşa bəy
Hacıyev - 5 manat, ayrı bir misra: "Kərim bəy
Mehmandarov (1854-1929 - R.H.) - 4 manat".
Mirzə Məhəmməd Axundzadə
"misraların" altından xətt çəkib bu dəfə
yekunlaşdırır: "Cümlətanı 185 manat".
Biletlərini Ələkbər bəy Rəfibəyli,
Ələsgər bəy Xasməmmədov və Aslan bəy Səfikürdskinin
satdığı tamaşadan toplanan vəsaitin də
miqdarı 156 manat, üst-üstə 341 manat, yəni
hamısı bir yerdə. Sevindirən o idi ki, iş gedirdi,
artıq əldə-ovucda müəyyən məbləğ
vardı, ancaq işin könül istəyən, Nizamiyə
yaraşan biçimdə görülməsi
üçün, təbii ki, daha artıq məbləğə
ehtiyac vardı, ona görə də dayanmaq yeri deyildi və fədakar
təşəbbüskarlar səylərini inadla davam etdirirdilər.
Tarix heç nəyi unutmur. Yaxşını
üstünə qonmuş vaxt tozunu üfürərək
bugününkü edək, amma həmin dövrün içərisindəki
qəlb incidən məqamları da görməzliyə
vurmayaq. Bu yaxşı biziksə, indi aşkarlanması sən
deyən xoş görünməyən təfərrüatlardakı
çöhrələr də qıraqdangəlmə deyil,
onlar da bizik. Mirzə Məhəmməd Axundzadənin "Tərəqqi"dəki
yazılarında ağrılı bir soraq da var. Nümayiş
etdiriləcək tamaşa üçün biletlərin qiymətləri
müxtəlifmiş - qabaq sıradakı yerlər nisbətən
baha, arxa cərgədəki yerlər bir qədər ucuz. Lakin
qiyməti lap aşağı olan biletlər də
satılırmış ki, bunlar da tamaşaya əyləşməyərək,
ayaq üstə baxacaqlar üçün nəzərdə
tutulubmuş. Mirzə Məhəmməd Axundzadə kədər
qarışıq kinayə ilə yazırdı ki, bizim Gəncənin
qabaqda gedən, imkanları da çox olan bir neçə
varlı adamı ayaq üstə dayanmaq üçün olan
ucuz biletlərdən aldılar.
Həmin biletləri alanlar bilirdilər ki, toplanan pul
kiminsə, ya kimlərinsə cibinə getməyəcək, bu
vəsait Nizami üçün yığılır və o
şəxslərin bundan beş qat bahalı bilet almağa da
maddi imkanları vardı, fəqət
qıymamışdılar, biletlərin qiymətcə ən
aşağı olanını almışdılar. Gərək
o "qənaətkarlar"ın nəvə-nəticələri
Mirzə Məhəmməd Axundzadəyə rəhmət
oxuyalar ki, bu kişi o vaxt təmkinini pozmayaraq ilk növbədə
özlərini ucuz tutaraq ən aşağı qiymətli
biletləri almışların adlarını dərc etdirdiyi
siyahıya salmayıb. Yoxsa indi onların da xəcalətini
onlardan sonra gələnlər çəkməli
olacaqdılar. Ona görə də hər kəs həyatda nə
addım atırsa, gərək özündən sonra
yaşayacaq övladlarını, davam edən nəslini də
unutmasın. Düşünsün ki, onun haçansa
buraxdığı bir səhvin, qəbahətli əməlin
töhməti hətta yüzillər sonra yaşayacaq
övladlarına da gözükölgəlilik gətirə
bilər.
...İnsan vəfat edir, onu torpağa tapşırırlar
və əbədilik olaraq qalır yerin altında. Ancaq
Nizaminin bəxtində yalnız qəbrinin üstündə
işlər görülməsi deyil, təzədən
özünün də torpaq altından üzə
çıxması varmış. 1922-ci ildə məqsədi
Nizami Gəncəvinin türbəsinin ətrafında
qazıntı işləri aparmaq olan komissiya yaradılır.
1923-cü ildə Tiflisdə çıxan "Yeni fikir" qəzetinin
206-cı sayında (25 fevral) artıq həmin dəstənin
gördüyü iş haqqında məlumat verilirdi. Qəzet
bildirirdi ki, Gəncə ziyalılarından Mirzə Məhəmməd
Axundzadə, müəllim Mirkazım Süleymanzadə,
tarixçi Cavad bəy Rəfibəyov (1890-1956) qazıntı
işlərini izləyirdilər. Qazıntı yalnız
bilavasitə Nizaminin öz qəbrində deyil, yaxındakı
başqa məzarlarda da aparılırdı və o əsnada
bir qadının gömüldüyü məzar da
aşkarlanmışdı - Nizami qəbrinin lap
yaxınında. Bununla bağlı müxtəlif mülahizələr
olub - biri deyib ki, bu, Nizaminin Afaqının
qalıqlarıdır, başqaları silsilə rəvayətlərə
də istinad edərək təsdiqləyib ki, yox, məzar Məhsəti
Gəncəvininkidir.
Uzaq tarix həm də əl
çatacaq qədər, bəzənsə lap əllə
toxunacaq qədər yaxın ola bilir. XII əsrdən bir əlçim
tirmə parça da günümüzüə yetib. Elə o
vaxt, Nizami məzarında qazıntılar aparılarkən
tapılıbmış. Həmin tirmə parça oradan, Gəncədən
- Nizaminin son mənzilindən bura, Bakıya - Nizaminin Əbədi
Evinə, adını daşıyan muzeyə gətirilib. Tələf
olmasın deyə o parçanı iki lay şüşənin
arasında yerləşdiriblər. Bilavasitə əllə
toxunmaq mümkün deyilsə də, şüşənin
üstündən olsa belə bu parçaya sığal
çəkmək olur - Nizami vücudunun son
büründüyü tirmə parça.
Unudulmaz xalçaçımız Kamil Əliyev
(1922-2005) də savab bir iş gördü, həmin parça
qalığını diriltdi, Nizami tirməsinin
qalıqlarının əsasında bütün
naxışları, rəngi, çalarlarıyla həmin
parçanı yenidən toxudu. İndi Nizaminin son mənzilindəki
XII əsr yadigarı köhnə parça ilə həmin
tirmənin artıq XX yüzildə toxunmuş yenisi Nizami
muzeyində yanaşıdır və hər gələn
görür.
Köhnə Nizami ilə həmişə yeni Nizaminin
arasındakı məsafə də daim elə bu qədər
yaxın olacaq.
..."Yeni fikir" qəzetində Nizami məzarının
qazıntısında iştirak edənlərdən biri kimi
sadəcə "tarixçi Cavad Rəfibəyov" kimi
xatırlanan insan sonralar elm və mədəniyyət tariximizdə
əlamətdar izlər qoyacaq, əslində elə o
çağlarda da yaşından daha qoca düşünən
parlaq zəkalı bir şəxsiyyət idi. Cavad bəy Rəfibəyovun
tariximizdəki müstəsnalıqlarından biri də, heyiflər
ki, elmi ədəbiyyatda vurğulanaraq qeyd edilməyən, amma
bilinməsi zəruri olan xidməti - XX yüzildə Azərbaycanın
ilk sənətşünası olmasıdır.
Sovet dönəminin ən başıbəlalı Azərbaycan
nəslinin - Rəfibəylilər sülaləsinin ləyaqətli
övladı olan Cavad bəy mükəmməl təhsil
görmüş, 1930-1940-cı illərdə Bakıdakı
bir sıra ali məktəblərdə dərs demiş olsa da,
ömrünün son parçasını "azad
dustaqlıqda" keçirəsi oldu - onu doğma şəhəri
də olsa, hər halda Gəncəsinə sürgün etmişdilər,
oradan qırağa çıxmaq ixtiyarı yoxdu və
latın dilindən üzü bu yana bir sıra Şərq və
Qərb dillərini sərbəst bilən bu alim insana
yalnız ibtidai siniflərdə rus dili dərsi demək icazəsi
verilmişdi.
Cavad bəy bir vaxtlar Bakıdakı rəssamlıq məktəbində
də müəllimlik etmişdi və onun tələbələrindən
olmuş görkəmli rəssamımız Oqtay Sadıqzadə
(1921-2014) günlərin birində həmin illəri yada salaraq
sevimli müəllimiylə bağlı bir əhvalatı
söylədi.
Oqtay müəllim danışırdı ki, bir
gün Cavad bəy Nizami Gəncəvi məsnəvilərində
sənət məsələləri haqqında mühazirə
oxuyarkən haşiyə çıxır, Azərbaycanın
şuralaşmasının ilk illərində Nizami məzarında
aparılan qazıntılardan, özünün həmin
ekspedisiyada iştirakından bəhs edir və deyir ki, məzar
açıldı, Nizaminin kəlləsini tutmuşdum əlimdə,
baxırdım, adi insan kəlləsi idi.
Cavad Rəfibəyli dünyagörmüş adam idi,
bilikli insan idi. Ancaq heyrətlənirmiş, mat
qalırmış, Nizaminin qafasına baxaraq təəccüblənirmiş.
İnana bilmirmiş ki, Nizami də adi bir insan olub. Heç
cür təsəvvürünə sığışdıra
bilmirmiş ki, qafasına dünyalar sığan Nizami Gəncəvinin
də kəlləsi adi insanın başı kimi ola bilərmiş.
Xalq rəssamı Oqtay Sadıqzadənin söylədiyi
bu xatirəni 1996-cı ildə nəşr edilən "Rəfibəylilər"
kitabımın Cavad bəy Rəfibəyliyə həsr edilən
fəslində istifadə etmişdim. Həmin kitabın ilk
nüsxələrindən birini də Oqtay müəllimə
hədiyyə etmişdim. Adını həmişə xüsusi
sayğı ilə çəkdiyi ustadı Cavad bəyin həm
özü, həm nəsli haqqında bu kitabda təsvir edilənlər
onu çox riqqətə gətirmişdi və zəng
vurmuşdu ki, emalatxanada görüşək. Bu kitabın
Oqtay müəllimə başqa oxuculardan daha fərqli təsir
etməsi səbəbsiz deyildi, çünki nəslinin, qohum-əqrəbasının
sovet irticalarından çəkdikləri ilə Rəfibəylilərin
keşməkeşli taleyi haqqında bu kitabda əksini
tapmış qəmli lövhələr çox yaxın idi.
Ertəsi gün İnşaatçılar prospektindəki rəssamlar
məhəlləsindəki emalatxanasında üz-üzə
idik, mənə Cavad bəylə bağlı yadına
düşən başqa xatirələrini
danışırdı və qarşıma iki eskiz qoydu:
"Bu kitabı oxuyandan sonra ürəyimdən keçdi ki,
sənə danışdığım əhvalatı, Cavad bəyin
Nizaminin məzarı açılarkən əlində
Şeyxin qafasını tutmasını çəkim".
Bir-birinə yaxın olan, sadəcə kompozisiya
baxımından yüngülvari fərqlənən iki rəsm
idi - mərkəzdə Cavad bəy əlində şairin kəlləsi,
ondan bir qədər aralıda həmin məzaraçma mərasimində
iştirak edən daha bir neçə nəfər və bir qədər
aralıda çöməlib torpağın altından çıxmış
sümük parçalarını silib-təmizləyən
daha iki-üç nəfər.
"Necədir?" - soruşdu. "Çox
yaxşıdır. O vaxt bu hadisəni fotoya çəkən
olmayıb, amma siz həmin tarixi anları elə yazılanlara,
söylənənlərə əsasən doğru
canlandırmısınız", - dedim.
Hətta Nizami muzeyində hansı zalda asıla biləcəyini
göz önünə gətirərək çəkiləcək
tablonun təxmini ölçülərini də ona dedim.
Üstündən xeyli müddət sovuşdu. Nizami ilə
bağlı beş lövhədən ibarət əsəri
artıq bizim birbaşa sifarişimizlə işlədiyi
vaxtlarda Oqtay müəllimin emalatxanasına
vaxtaşırı baş çəkərdim - çünki
Nizaminin bu əsərdə yer alan xeyli şərqli sələfləri
və xələflərinin surətini yaratmaqçün Oqtay
müəllinin onların hər biri ilə əlaqədar əlavə
məlumatlara ehtiyacı vardı, mən də mənbələrdən
nə tapırdımsa, ona ötürürdüm. Bir axşam
vəd etdiyi həmin tablo - Nizaminin məzarının
açılması səhnəsi yadıma düşdü,
soruşdum ki, mənə göstərdiyiniz eskizlərin
axırı nə təhər oldu, əsəri tamamlaya
bildinizmi?
"Heç başlamadım", - dedi. Təəccübləndim
ki, axı həmin lövhəni işləməyə
çox həvəsliydimiz, eskizlər də kifayət qədər
uğurlu idi, bəs çəkməyə
başlamağınıza nə mane oldu ki?
Qayıtdı ki, düz deyirsən, həqiqətən,
Cavad bəyin 1922-də məzar açılarkən Nizami kəlləsini
əlində tutaraq dediyi sözlər barədə sənə
danışdıqlarımı kitabında bir az da fəlsəfi
rəng verərək yazmağın məni çox həyəcanlandırmışdı.
Fikirləşirdim ki, bu tablo həm Nizaminin ruhuna, həm də
müəllimim Cavad bəyin xatirəsinə hədiyyəm
olar. Ancaq eskizlər hazır olsa da, başlamağa cəhdlər
eləsəm də, alınmırdı, elə bil nəsə
qarşımı kəsirdi. Sonra başa düşdüm ki,
qabağımı kəsən, məni işləməyə
qoymayan nə hisslərdir. Cavad bəy ki vaxtilə Nizaminin kəlləsini
əlində tutarkən heyrətlənirmiş, ağlına
sığışdıra bilmirmiş dahi Nizaminin kəlləsi
adi insan kəlləsi kimi ola bilərmiş, bu kəlləni
adi bir insan bir gün əlində saxlayarmış, mən də
o sayaq. Düşündüm ki, Nizami bizim
hamımızçün yalnız şair deyil, müqəddəs
bir varlıqdır, onu sıravi insanlardan çox yüksəklərdə
təsəvvür edirik, amma belə bir tablonu çəksəm,
elə bil onun zehnimizdəki qeyri-adiliyini, ilahiliyini
kiçiltmiş olacağam. Ona görə çəkmədim,
heç sənə də məsləhət görmürəm
bir başqasına bu mövzuda əsər çəkməyi
sifariş edəsən. Bu hadisə barədə elə sənin
yazdığın bəsdir. Məncə, bunu əyani olaraq
göstərməyə ehtiyac yoxdur.
O lövhənin Oqtay müəllimin istedadlı ustad
fırçasında necə gözəl alnacağını
ilk səfə eskizləri görəndən sonra təsəvvür
etdiyimdən, açığı, əsərin çəkilib
başa çatmasını intizarla gözləyirdim. Ancaq bu
müdrik insanın imtinasındakı məntiq də qəlbimə
yaxın idi. Axı orta çağ miniatürlərini
yaratmış qüdrətli rəssamlar da heç vaxt
müqəddəslərin çöhrəsini göstərmir,
onların üzünü niqabla gizləyir,
başlarının üstündə nur haləsi çəkir,
bu surətlərə bir məchulluq, əsrarəngizlik verir,
o seçilmişlərin hamı kimi olmadıqlarını
qabardırlar, diqqəti o gerçəyə yönəldirlər
ki, bunlar ürəyimizin içərisində olsalar da, Yerin,
bulaşıq dünyanın, bizlərin fövqündə qərar
tutan əlçatmazlar, ucalardır.
Nizami də müqəddəslər zümrəsindən
olan, seçilmişlərdən, əlçatmazlardan,
ucalardan deyilmi?!
Doğrudan da, bir vaxtlar Cavad bəy mat qalan kimi - necə
ola bilər ki, saçdığı düşüncə
işığı ilə əsrlər boyu milyardlarla
insanı heyran edən bir insanın qafası adi
insanınkından seçilməsin və necə ola bilər
ki, həmin fövqəlinsan dərrakə və istedada sahib
bir əbədiyaşar dahinin kəlləsini öləri bir
insan əlində tutsun?!
Bunu yaza-yaza onu da düşünürəm ki, bəlkə
Nizami Gəncəvinin bir vaxtlar Gerasimova gəlib
çatmış kəlləsinin qeyb olması, məşhur
antropoloqun o qafa əsasında düzəldəcəyi və
şairin gerçək surəti hesab ediləcək heykəlin
də yaranmaması elə Pərvərdigarın Öz məsləhətiymiş?!
Ola da bilərdi ki, düzəldərdi, baxardıq və
görərdik ki, heç Nizamiyə oxşamır, xəyallarımızda
yaratdığımız surətə bənzəmir.
Qəzənfər Xalıqovla (1898-1981) Fuad
Əbdürrəhmanovun (1915-1971) Nizamisi bizim
tanıdığımız Nizamidir. Çünki onlar da
Nizamini oxuyaraq onu o cür, yəni könlümüzün
gördüyü kimi nurlu, cazibəli, sifətindən
doğmalıq, məhrəmlik yağan görüblər. Hər
birimizsə həmin iki böyük sənətkarın
yaratdığı məlum surətlərə öz içərimizdə
işığı bir az da çox salaraq onları daha
göyçək görmüşük və indi də
hansısa rəssam, heykəltaraş Nizami yaradanda istər-istəməz
o surətlərə bənzədərək işləyir və
doğurduqları ilə həmin bəlli surətlər
arasında fərq bir qədər çox olanda, guya
haçansa Nizaminin özünü görübmüş
kimi, tam səmimi ciddiyyətlə irad da tuturuq ki, Şeyxə
az oxşayır.
İlahiyə yaxın olanla adi insan arasında mübhəmlik
pərdəsi gərək həmişə dayana!
Bir əsrdən də bir az öncə Nizami məzarının
açılması ilə bağlı incə mətləblərə
toxunmuşkən o babətdə bir ayrı duyğulu xatirəni
də bölüşməyin yeri var. Bunu da mənə
1990-cı illərin lap başlanğıcında Cavad Rəfibəylinin
oğlu, babasının adını daşıyan Hadı bəy
Rəfibəyli (1924-1995) söyləmişdi. Cavad bəy
övladına Nizami məzarının açılmasında
iştirak etdiyini danışmışdısa da, şairin
qazıntı əsnasında aşkarlanan kəlləsini əlində
tutduğunu deməmişdi, amma əvəzində ürəyini
deşən bir sirrini mütləq kiminləsə, illah da
yaxın bir adamla paylaşmaq ehtiyacı onu günlərin
birində vadar etmişdi ki, oğluna illərcə mütəmadi
təkrarlanan yuxusunu nağıl etsin. Cavad bəy söyləyibmiş
ki, Nizaminin məzarında qazıntı aparılan gün hava
xoş idi, hamımızın da əhvalı yaxşı idi,
köhnə bir qəbirdən çıxan sümüklər
gözümüzün qarşısında olsa da, adətən
qəbiristanlıqlara xas xof heç birimizdə yox idi, ancaq
üç gün sonra bir yuxu gördüm - həmin yerdəyəm,
qəbir qazılıb qurtarıb, sümüklər
ortadadır, o gün mənimlə birlikdə olan
yoldaşlarımdan heç biri yanımda deyil, təm-təkəm,
səssiz, aylı gecədir, üşüməyə
başladım, handan-hana qulağıma səs gəldi, nəsə
deməkdən çox pıçıltıya
oxşayırdı, sözləri heç cürə tuta
bilmirdim, o səsin nə dediyi anlaşılmırdı; bir
müddət keçdi, o yuxu yenə təkrarlandı, bir az
narahat oldum, lakin sonra sanki unuduldu, neçə il olmadı, fəqət
yenə bir gecə əvvəlinci dəfə necə
görmüşdümsə, yuxu eynən təkrarlandı, di
gəl, yenə nə illah elədim, o pıçıldayan səsin
nə olduğunu tuta bilmədim, bu minvalla bəzən hər
il, bəzən ilaşırı o yuxu təkrarlanırdı.
Cavad bəy Rəfibəyli bilgin, dərin zəkalı,
müasir düşünən, cürbəcür mövhumi
hisslərdən büsbütün uzaq adam idi. Elə oğlu
Hadı bəy də alim idi, içəridən nə qədər
yumşaq, həssas olsa da, ətrafa, hadisələrə onillərcə
nəsillərini sıxmış sərt zəmanənin diktəsiylə
daha sakit və soyuq nəzərlərlə baxmağı
bacaran idi. Ancaq bu sehr kimi görünən yuxu atasına da,
söyləyəndən sonra oğluna da möhkəm təsir
etmişdi. Hadı bəy atasının söylədiyini mənə
danışa-danışa gəlib
çıxmışdı əhvalatın möcüzəli
hissəsinə. Tale elə gətirmişdi ki, Cavad bəy
1939-cu ilin 1 noyabrında Azərbaycan hökumətinin Nizami Gəncəvinin
ev-muzeyinin yaradılması haqqında qərar qəbul ediləndən
az sonra bu mühüm elm və mədəniyyət mərkəzini
qısa zamanda yüksək səviyyədə qura biləcək
mütəxəssislər barədə düşünüləndə
ilkin yada düşənlərdən olmuşdu. Muzey Nizaminin
anadan olmasının Ümumittifaq səviyyəsində qeyd
ediləcəyi 1941-ci ilədək tam hazır olmalı,
qapılarını tamaşaçı üzünə
açmalı idi. Ona görə də muzeyin quruculuğuna
respublikanın ədəbiyyatşünaslıqdan arxeologiyayadək,
sənətşünaslıqdan tarixə qədər ən
müxtəlif sahələri təmsil edən ən
üstün alimləri, ən yaxşı rəssamları,
heykəltaraşları cəlb edilmişdilər. Lakin araya
müharibə düşür və muzeyin
açılışı yalnız 1945-ci il mayın 14-də
Qələbədən beş gün sonra baş verir. Ancaq
1940-1945-ci illər arası muzeyin Nizami misilsizliyinə tən
gələcək gözəllikdə araya-ərsəyə gəlməsi
üçün işlər də bir gün belə
dayanmamışdı. Cavad Rəfibəyli də rəssamlıq
texnikumunda dərs deməklə bərabər, Nizami muzeyində
çalışır, elmi araşdırmalar aparır, indi də
dəyərini qoruyub saxlayan tədqiqat əsərləri
yazırdı. İkinci və üçüncü mərtəbələrdə
təmir, yenidənqurma, ardınca da ekspozisiyanın
yaradılması işləri getdiyindən indi Nizami muzeyinin
fondları yerləşən birinci qatda qapısız,
ayrı-ayrı hücrələr kimi olan hissəni veriblərmiş
alimlərin ixtiyarına ki, burada toplanmış arxeoloji
materialları sahmanlasınlar, əlyazmaları
araşdırsınlar, kitabələri oxusunlar, bələdçi
mətnlər hazırlasınlar. Həmin hücrələrdən
birində adətən Cavad Rəfibəyli işləyərmiş,
digərində Əjdər Ələsgərzadə
(1895-1964). Tanınmış arxeoloq, etnoqraf, epiqrafik abidələrin
oxunmasında xüsusi səriştə sahibi olan Ələsgərzadə
o dövrdə Tarix İnstitutunda işləsə də,
Nizami muzeyinin qurulduğu dövrdə püxtə mütəxəssis
kimi bura cəlb edilibmiş.
Cavad bəy oğlu Hadıya
danışıbmış ki, bir gün oturub işlədiyim
vaxt qəfildən diksindim, qonşu hücrədən Ələsgərzadənin
səsi gəlirdi, dodaqaltı farsca bir şeiri
yavaş-yavaş, söz-söz oxuyurdu, diksinməyimə də
səbəb o idi ki, bu sözlər mənə tanış
idi, həmin yuxuda pıçıltı kimi eşidib mənasını
tuta bilmədiyim kəlmələr idi, qalxıb boylandım
onun oturduğu hücrə sarı, gördüm
masasının üstündə iki daş var, birini oxuyub
keçib obirinə, indi onu höccələyə-höccələyə
oxuyaraq kağıza köçürür - altı yüz
beş ramazan...
Bunların nə daşlar olduğunu soruşanda dedi
ki, bu kitabələr itmiş hesab olunurdu, vaxtilə, XIX əsrin
sonlarında Tiflisdə arxeoloqların qurultayı olubmuş
(Çar imperiyası dönəmində müxtəlif şəhərlərdə
arxeoloqların 15 qurultayı keçirilmişdi və onlardan
beşincisi Tiflisdə 8-21 sentyabr arası baş tutmuşdu
ki, həmin günlərdə 400-dək
araşdırıcı 20 bölmədə iclaslara
qatılmışdı - R.H.), o vaxt bir dəstə xarici
arxeoloq Gəncəyə də gəlibmiş, Nizami məqbərəsi
ətrafında da qazıntı apararaq tapdıqları bəzi
kitabələri də özləri ilə aparmaq istəyirmişlər,
camaat hay-küy qaldırır, torpağın altından
qazıb götürdüklərini onların əlindən
alırlar, ancaq əcnəbilər canişinliyə şikayət
edirlər ki, alimik, bunu elm naminə edirik, hökumət də
onlardan alınanları qaytartdırır, amma sən demə,
bu iki parça daş o vaxtdan evlərdən birində
qalıbmış, bizim arxeoloqlar Gəncəyə son səfərlərindən
birində bunları tapıb gətirib, biri Nizaminin sinə
daşının bir parçasıdır, orada vəfat tarixi
yazılıb (Nizaminin vəfat tarixi qaynaqlarda - müxtəlif
salnamələrdə, təzkirələrdə fərqli
göstərilir. Birində 1201 yazıblar, digərində
1202, uzun müddət belə hesab edilirdi ki, şair 1203-cü
ildə vəfat edib və ucaldıldığı vaxtdan ta
2000-ci illərədək elə Şeyxin Bakıdakı abidəsinin
postamentində ölüm tarixi kimi 1203-cü il
yazılmışdı. Lakin ortaya çıxan kitabə
başqa həqiqəti ortaya qoyurdu: "Bu nurlu qəbir
şeyxlər şeyxi Nizaməddin Müəyyəd Əbu Məhəmməd
ibn İlyas ibn Yusif ibn Zəkinindir. 605-ci ilin ramazan
ayının 4-də vəfat etmişdir".
Hicri tarixinin 605-ci ili isə miladi tarixlə 1209-cu ilin
12 martına uyğun gəlir), obirinin də üstündə
Nizaminin "İsgəndərnamə"sinin son beyti oyulub
(Xarici arxeoloqların Nizami məqbərəsini
yağmalaması barədə rəvayətlər yalnız el
yaddaşında qalmayıb, bu haqda hələ 1923-cü ildə
araşdırıcı Mirabbas Mirbağırzadə (1880-?)
"Kommunist" qəzetində çap olunan "Şeyx
Nizaminin qəbri" adlı məqaləsində bəhs
edirdi: "40-45 il bundan əvvəl avropalı bir heyət gəlib
lağım ataraq Nizaminin qəbrindən yazılı
başdaşını aparmışdır. Nizaminin qəbrindən
həmin başdaşı ilə bərabər əski məqbərənin
günbəzindən uçub tökülən qədim kufi
yazılı kərpiclər də yox olmuşdur").
Cavan yaşında Cavad Rəfibəyliyə nəsib
olmuşdu ki, Nizami Gəncəvinin məzarının
qazıntısında iştirak etsin, qismətində nadir bir
səadət də varmış ki, dahi Nizaminin vəfatından
713-cü il ötəndən sonra onun torpaq altından gün
işığına çıxan qafasını əlində
saxlasın.
Və Cavad bəy içərisini lərzəyə
salan həmin fövqəladə anların təsiri ilə
uzun illər eyni yuxunu təkrar-təkrar
görmüşdü.
Bəlkə Cavad bəyin uyğusunda eşitdiyi o səs
elə Nizaminin öz səsi imiş. Xəbər
çatdırmaq istəyirmiş ki, mənim haqqımda həqiqətləri
çatdıra biləcək daşlar var, onları arayın,
qoymayın itib-batsın?! Bunları mənim xəyalımın
şairanə uçuşları kimi qəbul edən də
tapılar, amma bu ehtimalın ardında danılmaz gerçəyin
dayanması da var axı. Rəhmətlik Hadı bəy Rəfibəylinin
onillər qabaq atasının dilindən mənə söylədiyi
hekayət röyanın möcüzəli bir tərzdə
gerçəyə çevrilməsini təsdiqləmirmi?
Hadı bəyin xatirəsinin izi ilə Nizaminin "İsgəndərnamə"sini
vərəqləyirəm, "İqbalnamə"nin
axırıncı beytini oxuyuram:
Cəhanəş mot`i yo zəmanəş be kam
Fələk bənde vo ruzqarəş ğolam.
Dünya ona tabe, zaman ürəyincə davam etməkdə,
Göylər onun xidmətində, zəmanə
qulluğunda.
Özü deyilmi?
Bu gün Nizami dünyanın miqdarı bilinməyəcək
qədər çox dilində danışırsa, Yer Kürəsinin
dördbir tərəfində onu oxuyanlar, sevənlər,
yadigarı olan söz mülkünə bağlananlar
saysız-hesabsızdırsa, əlbəttə, cahanın onun
qarşısında müti olduğu ilə razılaşmaq gərəkdir;
Qərbdə də, Şərqdə də dəyişən əsrlər
ərzində o, daim yüksək zövqlü, üstün
düşünən insanlarladırsa, təbii ki, Vaxtın
onun könlüncə olmasını təsdiqləməkdən
başqa yol qalmır; Səmanın - Tanrının iradəsi
ilə ona bəşəriyyətin sevimli övladlarından
biri sayılmaq taleyi cızılıbsa, o, bu gün yalnız
yerdə yox, həm də Kainat xəritəsində kiçik
planetə çevrilərək dolanmaqdadırsa, Göylərin
onun xidmətində durması həqiqəti ilə
barışmaq lazım gəlur və nəhayət, dəyişən
zaman hər şeyi köhnəltsə, birovuzlaşdırsa
da, Nizami səkkiz əsr öncəki kimi təzə, təravətli,
bugünə və sabaha yaraşandırsa, zəmanənin
onun qulluğunda dayanmasını necə inkar etmək olar?!
Nə arzulayıbsa, öz aqibəti ilə
bağlı nələri fərz edibsə, iqbalı ilə əlaqədar
nələri öncədən görübsə,
hamısı çin çıxıb.
...1920-ci illərin əvvəllərində
Azərbaycana əslən Litva tatarlarından olan dəyərli
bir araşdırıcı gəlir
- Cəmil Aleksandroviç-Nəsifi (1882-vəfat tarixi
tapılmadı). Bu dərin bilikli arxeoloq, tarixçi alim
Arxeoloji Komitənin katibi vəzifəsində
çalışır, Azərbaycanı Tədqiq və Tətəbbö
Cəmiyyətində də aparıcı simalardan biri kimi
müxtəlif komissiyalarda iştirak edir. Və 1925-ci il iyunun
25-də Cəmil Aleksandroviç artıq Gəncədədir
(həmin səfərdə "Molla Nəsrəddin"çi
şair, əslən Gəncədən olan Əli Nəzmi
(1878-1946) də Nəsifinin yanında idi. Nizami məqbərəsi
məsələsinə məxsusi həssaslıqla yanaşan
Əli Nəzmi qəbrin açılması əsnasında
da orda olmuşdu, Gəncəyə gətirilmiş
sümüklərin təzədən əvvəlki yerinə
aparılaraq basdırılması gedişatını da şəxsən
müşahidə etmişdi), Nizami məzarının
başındadaır, araşdırmalar aparır,
ölçülər götürür və ilk dəfə
Nizaminin qəbri elmi şəkildə tədqiq olunur,
apardığı araşdırmaların nəticəsi olaraq
Cəmil Aleksandroviç ayrıca bir məqalə də
yazır: "Nizami və onun qəbri". Onun bu
yazısı 1926-cı ildə Azərbaycan Arxeoloji Cəmiyyətinin
"Əxbar"ında işıq üzü görür və
o dərginin həmin sayı 1926-cı ildə Bakıda
baş tutacaq tarixi əhəmiyyətli məclisə - I
Türkoloji qurultaya həsr edilmişdi. Məqbərə ilə
bağlı müfəssəl araşdırmasından sonra Cəmil
Aleksandroviçin gəldiyi qənaət bu idi ki, əslində
son 100-200 il ərzində Nizami məzarı üstündə
ucalmış türbə heç də XII yüzildə
tikilən deyil, bunlar sonradan, bərpa işləri zamanı
tikilənlərdir. Alim elmi dəlillərlə sübut edirdi
ki, XII əsrdə tikilib quraşdırılmış məqbərədən
qalan yalnız bünövrədir.
Bu da göz qabağında idi ki, hətta köhnə
təməl üzərində ucaldılmış sonrakı
türbə də 1925-26-cı illərdə
uçulub-sökülüb (Cəmil Aleksandoviç-Nəsifinin
məqaləsi rusca idi və həmin yazıda
"pamyatnik" sözünü görən bəzi
araşdırıcılar sonralar belə yanlış
gümana da düşüblər ki, guya Nizaminin heykəlinin
qoyulmasından söz gedir. Rus dilində həmin söz
yalnız "abidə", "heykəl" anlamında
deyil, "qəbir daşı" mənasında da işlədilir.
Əlbəttə ki, o vaxt ortada heç bir heykəl söhbəti
yox idi).
Cəmil Aleksandroviçin Nizami məzarı məqbərəsinin
tədqiqi üçün təcili Gəncəyə ezam
edilməsi boşuna deyildi. İş ondadır ki, 1922-ci ildə
yaradılmış, növbəti ilin martında Nizami məqbərəsində
qazıntı işlərinə nəzarət etmiş
"Nizami komissiyası"nın hesabatına əsasən Gəncənin
bolşevik rəhbərliyinin Bakı ilə
razılaşdırmadan həyata keçirmək əzmində
olduğu başqa bir tədbir də vardı. Öz aləmlərində
Nizamini xalqa yovuqlaşdırmaq istəyirdilər - Nizaminin
şəhərdən aralıdakı məzarını mərkəzə,
Şah Abbas məscidinin yanına köçürməyi qət
etmişdilər. Hətta gətirilən sümüklərin
basdırılması üçün qəbir də
qazılıbmış. Ancaq akademik Vasili Bartold (1869-1930)
"Özbaşına qazıntı və şərqşünaslıq"
adlı qeyzli məqalə yazır, ciddi elmi yanaşma olmadan
belə hərəkətlərin dərin fəsadlara gətirib
çıxaracağından şikayətlənir. Azərbaycan
Arxeologiya Komitəsinin İdarə Heyəti 1923-cü il
avqustun 26-da keçirilən iclasında Gəncə Arxeoloji Cəmiyyətinin
üzvlərinə töhmət elan edir. Məsələ
şişir. Xəbər o vaxt Azərbaycanın Xalq Torpaq
Komissarı olan Dadaş Bünyadzadəyə (1888-1938)
yetişincə qəti göstəriş verir ki, bu
biabırçılığa son qoyulsun, qəbrin
köçürülməsi söhbəti qapansın.
"Kommunist" qəzetinin 1924-cü il 8 oktyabr
sayında Əli Razi Şamçızadənin (1886-1939)
"Bədbəxt şair" sərlövhəli
yazısı dərc edilir: "Yoldaş Dadaş Bünyadzadədən
teleqraf alındı ki, Şeyx Nizamini yerindən tərpətməyin,
öz qəbrində qalsın. Məqbərəsinin planını
çəkib göndəriniz, bütün məsarif öhdəmədir".
Təxirəsalınmaz addımlarsa bu məqalə qəzetdə
dərc edilməzdən bir həftə əvvəl - Dadaş
Bünyadzadədən göstəriş gəlincə
başlanmışdı. Bakıdan Arxeologiya Komitəsi
Mirabbas Mirbağırzadəni oktyabrın 3-də Gəncəyə
yollamışdı və o da oktyabrın 6-da verilən
tapşırığı icra edərək Nizaminin beş
aydan artıq müddətdə açıq havada, taxta qutunun
içində saxlanılan sümüklərini
yığıb yenidən köhnə qəbrində dəfn
etdirmişdi.
Bir xətadan belə sovuşulur. Ancaq hər halda bir
neçə il sonra bolşevik zövqsüzlüyü və
dardüşüncəliliyi Nizamiyə zərərini
vurmağa girəvə tapır. Yəni məqsədi guya
yaxşı iş görmək idi - 1932-ci ildə hökumətin
qərarı çıxır ki, Nizaminin qəbrinin
üstü səliqəli bir şəkildə düzəldilsin.
Səliqə də hərənin öz düşüncəsinə
və tərbiyəsinə uyğun vərdiş. Gözəgəlim
bir məqbərə inşa etmək əvəzinə kənd
qəbiristanlıqlarındakı digər qəbirlərdən
seçilməyən ənənəvi baş və sinə
daşlı məzarüstü düzəldirlər. Nizaminin
o məzarüstüsünün tarixi fotoları da qalıb,
Azərbaycan rəssamları məzarın həminvaxtkı
görünüşünü kətana da
köçürüblər.
...1930-cu illərin sonlarında, Niaminin 1941-ci ildə
keçirilməsi nəzərdə tutulan 800 illik yubileyi ərəfəsində
şairin məqbərəsi ilə bağlı da niyyətlər
vardı. Ancaq müharibənin yarımçıq
saxladığı bu istəyə bir də dava bitəndən
sonra qayıdılır. Nizaminin Gəncədə təntənəli
yubiley mərasimi 1947-ci ildə olasıydı. Bakıda, Mərkəzi
Komitədə gəlinmiş qərar belə idi ki, həmin təntənələrədək
Nizaminin möhtəşəm mavzoleyi xaricdən və sovet
respublikalarından gələn qonaqların ziyarəti
üçün hazır olmalıdır.
...Nizami dünyaya insanı ucaltmaq üçün gələnlərdən
idi. Gəldi, qızıl qələmi ilə insanı
ülvi yüksəkliklərə dikəltdi. İnsanı
ucaltdıqca özü də qalxdı. Nizami Azərbaycanın
və dünyanın ilk şairi deyildi, sonuncu da deyil. Azərbaycanda
da, dünyada da Nizamidən sonra qatar-qatar şairlər gəlib,
bundan sonra da yeniləri olacaq. Ancaq Nizaminin ötülməz
hünəri həm də bu oldu ki, Azərbaycanın və
dünyanın minlər və onminlərlə şairi
arasından bütün dünyanın ən uca
saydığı barmaqla sayılacaq qədər azlarından
biri kimi şeir kəhkəşanında mötəbər
yerini tutdu. Alnına əbədi ucalıq yazılmış,
ucaldıqca xalqını da yüksəldən Nizami Gəncəvinin,
nəhayət ki, məqbərəsinə də ucalmaq nəsib
oldu.
1947-ci ildə ata-baba yurdu əziz Gəncəsində
məzarı üstündə 15 metr
hündürlüyündəki məqbərəsi tikildi.
Üstündən vaxt ötdükcə də hər 10 ildən,
15 ildən, 20 ildən bir yeni nəsillər bu məqbərəyə
təzə süs verməyə səy göstərdi.
Nizaminin yaşayaraq dünyadan getdiyi XII əsrdən
başlayaraq bütün əsrlər boyu onun torpağa
qovuşduğu məkan sadəcə bir qəbir olanda da, o qəbrin
üstündə bir sərdaba yarananda da, sonra o sərdabanın
yerində ayrıca bir məqbərə əmələ gələndə
də və nəhayət, üstündən zamanlar keçəndən
sonra - 1947-ci ildə bu möhtəşəm məqbərə
inşa ediləndə də hər zaman Nizaminin məqbərəsi
insanların üz tutduğu bir məkan olub. Nizamiyə
insanlar sadəcə şair kimi baxmayıblar, onu hər zaman
müqəddəs tutaraq "Şeyx" adlandırıblar.
O an günlərin birində hər kəs
üçün yetişir - dünyadan, həyatdan ayrılmaq
anı və dünyaya vida edərkən insan son sözlərini
demək istəyir, vəsiyyətini dilə gətirir. Azərbaycanın
unudulmaz rəssamlarından olan Baba Əliyev (1915-1991) də xəyalında
Nizaminin o gününü canlandırıb. Ətrafına
doğmaları, əzizləri, el toplanıb. Nizami
yataqdadır və vəsiyyətini edir. Ancaq son günlərində,
son dəqiqələrində dünyadan ayrılarkən vəsiyyətini
etmək, son arzularını dilə gətirmək adi insanlara
uyğun gələn keyfiyyətdir. Nizami ömrü boyu, ilk gəncliyindən
başlayaraq məgər nəsihətlər, vəsiyyətlər
etmirdimi?
Onun hər məsnəvisi, hər şeiri, hər
beyti millətinə, Azərbaycana və bütün
dünyaya - bəşərə etdiyi vəsiyyətlərdir,
göstərdiyi yollardır, verdiyi öyüdlərdir. Ancaq həyatının
şah əsəri - "İsgəndərnamə"sini
tamamlayanda, əsərin son misralarını qələmə
alanda hər halda labüd sonun
yaxınlaşdığını sanki hiss edirdi və bu barədə
düşüncələrini də bölüşüb.
Böyük filosofların, tarixdə iz qoyub getmiş şəxsiyyətlərin
adlarını çəkir və onlara həsr etdiyi
kiçik fəsillərin sərlövhəsində
filanın "ruzigarının sonu" yazır.
Və növbə gəlib çatır özünə,
bu parçanın adını "Nizaminin ruzigarının
sonu" qoyaraq belə yazır:
Nezami ço in dastan şod təmam
Be əzm şodən niz bər daşt qam.
Ço hal-e həkiman-e pişine qoft
Həkiman bexoftənd o u niz xoft.
Dər in qoftequ bod ke xabəş robud
To qofti ke bidariyəş xod nəbud
Nizami bu dastanı tamamlayınca,
Köçünü çəkib getməyə
doğru da addım atdı.
Elə ki, keçmişdəki hikmət sahiblərinin
hekayətini söylədi,
O alimlər uyğuya dalmışdılar,
bu da yuxuya getdi.
Elə bunları deyirdi ki, onu yuxu apardı,
Sanki heç yerli-dibli oyaq olmayıbmış.
Məzar, məqbər bir insanın son ünvanı,
artıq həyatda olmamasının nişanəsidir. Ancaq
Nizaminin məzarı da, məqbəri də bütün tarix
boyu onun yoxluğunun yox, daimi varlığının göstəricisi
olub. Nizaminin rahatlıq tapdığı, uyuduğu son məkan,
onun məqbərəsi haqqında hekayət də həyatda
olan, yaşayan, diri bir insan haqqındakı hekayətdir. Yuxuya
əski zamanların şairləri bəzən məcazi olaraq
"kiçik ölüm" də deyiblər. Ancaq yuxu
canlı insan ömrünün sadəcə kiçik bir
parçasıdır. Ölüm də, xüsusən o
gediş ki, arxasında əbədiyyət var, daha
böyük həyat deməkdir, ölümdən qat-qat uzun
olan bir həyat.
Qələm həmin qələmdir,
Həmin kağız, qələmdan.
Heç kimə bənzəmədi
Sənin sinəndən qopan.
Ülviyyətə yüksəltdin
Sən sözü, düşüncəni,
Sözün ucalığında
Nizaminin məskəni.
Sən məqbərə sığmazsan,
Sənin yerin könüllər.
Nə qədər zaman keçsə,
Sənin yerin görünər.
Çox da Nizami özü günlərin birində hər
kəs kimi yoxluq yuxusuna dalacağını yazıb. Əgər
yaşadığı zamanlardan bugünəcən hər
gün var olubsa, bu gün də yalnız həmvətənləri
- azərbaycanlılarla deyil, dünya boyunca insanladırsa və
bu gedişlə bütün sabahlar içərisində
yaşayacağı da əsla şübhə doğurmursa,
necə söyləmək olar ki, o gedib, o, yuxuya dalıb?
Nizami kimi müstəsnaların iqbalında dayanan əbədiyyət
yuxusuna dalmaq deyil, əbədiyyət oyaqlığında daim
var olmaqdır!
1 mart 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 6
mart, №43- S.10-11;12.