Könüllü məğlubiyyət
Esse
Elə bir dövrə gəlib
çıxmışıq ki, sosial şəbəkələrin
müsbət, yaxud mənfi cəhətləri artıq
müzakirə mövzusu deyil. Fakt odur ki, sosial şəbəkə
istifadəçilərinin sayı gündən-günə
artır. Proses qlobal səviyyədə getdiyindən lokal
prinsiplərə əsaslanan hər hansı fəaliyyət
növü effektiv olmaya bilər. Əlqərəz, virtual
dünyanın həyatımızdakı rolunu qəbul edərək
yanaşmamızı buna əsasən tənzimləməyə
məcburuq.
Keçək əsas məsələyə. Sosial
şəbəkələrin təsirinə ən çox məruz
qalan sahələrdən biri də mediadır. Hazırda bu təsir
elə bir həddə gəlib çatıb ki, ənənəvi
medianın funksionallığı müzakirə predmetinə
çevrilib. Mövcud təsir danılmazdır, fəqət ənənəvi
medianın könüllü məğlubiyyəti də
gözdən qaçmır.
Məsələn, sürət məsələsində
televiziyanın hər hansı platformaya uduzması
başadüşüləndir. Kanal rəhbərliyi hadisə
yerinə operator, müxbir göndərənə qədər
yoldan keçən bir kəsin sosial şəbəkə
hesabında açdığı canlı yayım daha effektiv
nəticə verir. Təbii ki, naşı adamla peşəkarın
informasiya təqdimatı müqayisə oluna bilməz. Peşəkar
yanaşma istənilən situasiyada öz sözünü
deyir. Burada isə əsas götürülən meyar xəbərin
canı olan operativlikdir.
Tutaq ki, hazırkı texnoloji imkanlardan dolayı
televiziya operativlik mövzusunda sosial şəbəkələrə
uduzur. Bəs soyuq xəbərə münasibətdə
tutarlı arqument nə ola bilər? Sosial şəbəkələrdə
məşhurlaşan şəxslər haqqında hazırlanan
süjetləri televiziya kanallarında tez-tez
görürük. İnternetdə gördüyümüz
adamı tapıb, üç-beş rakursdan çəkirlər,
beş-altı kəlmə də danışdırırlar,
olur süjet. Hələ bunun aşağı yeri süjetdir
ha, bütöv bir proqramı bu tip mövzulara həsr edənlər
də var. Əgər mənə internetdə
gördüyümün orasını-burasını bəzəyib
göstərəcəksənsə, sənə niyə
baxım axı? Yox, əgər fərqli bir rakursdan məsələyə
baxa biləcəksənsə, bu, başqa məsələ.
Ola bilər, internetdə biz sadəcə nəticəni
görmüş olaq, ancaq televiziyanın səbəbləri
göstərmək, məsələni peşəkarcasına
şərh etmək imkanı var. Bir şəxsin, yaxud hadisənin
timsalında hər hansı sosial problemin
qabardılmasını görə bilərik. Problemin
qoyuluşundan çox şey asılıdır. İnternetdə
"Qaragöz" mahnısı ilə məşhurlaşan
gənci televiziyaya çıxarıb eyni mahnını
oxutmağa nə lüzum var? Barı "Alagözlüm"
oxusa, dərd yarı.
Problemin kökündə dayanan təməl səbəblərdən
biri də mövzuların daha çox sosial şəbəkələrdə
toplanmasıdır. On beş il qabaq Kələntər
dayının üçayaqlı inəyini biz ancaq xəbərlərdə
görə bilərdik. Bu gün isə Kələntər
dayı özünü hansısa kanallarla yormaq istəmir,
buzovun şəklini çəkib sosial şəbəkədə
paylaşır. Artıq televiziya burada xəbəri itirir,
özü də təkcə televiziya yox, elə yazılı
mətbuat da. Beləcə ənənəvi media oyuna
sıfır-bir geridə başlayır. Bu tendensiyanın
qarşısını almaq mümkün deyil. Ən optimal
variant başqa kanallarla işləmək, mövzuları
yalnız sosial şəbəkədən ummamaqdır.
Statistikaya görə, 2024-cü ilin yanvar ayında Azərbaycanda
6,1 milyon nəfər aktiv sosial media istifadəçisi olub.
2024-cü ilin əvvəlində Azərbaycanda sosial media
istifadəçilərinin sayı ümumi əhalinin 58,4
faizinə bərabərdir. Ən təəccüblü
statistika isə Tik-Tok-la bağlıdır. Tik-Tok
platformasının Azərbaycanda 18 və yuxarı yaşda
olan 6,1 milyon istifadəçisi var. Bu o deməkdir ki, əhalinin
yarıdan çoxu "Tik-tok"dadır. Bəs
yaxşı bu gün televiziyaya 6 milyon adam baxırmı?
Araşdırmalara görə, yerli televiziya
kanallarına baxanların sayı 5-6 il öncəki
tamaşaçıların sayı ilə müqayisədə
kəskin şəkildə azalıb. Bu gün sosial şəbəkə
fenomenlərinin televiziya verilişlərinə dəvət
edilməsi həmin verilişin baxış sayına müsbət
mənada təsir göstərir. Çünki o qonaq öz
izləyicilərini də arxasınca apara bilir.
Bir sözlə, televiziya kanalları təkcə
mövzu baxımından yox, həm də obraz
baxımından sosial şəbəkələrin
resurslarından yararlanmaq imkanına malikdir
Prosesə təsir göstərən başlıca məqamlardan
biri də yaş faktorudur. Bu gün televiziya kanallarına
baxanların əksəriyyəti orta və yaşlı nəslin
nümayəndələridir. Gənc nəsil informasiya tələbatını
əsasən internet vasitəsilə ödəməyə
meyillidir. Beləcə, hər iki qütbün nümayəndələri
öz mövzularını fərqli resurslarda axtarır.
Televiziya əvvəlki nüfuzunu itirsə də,
funksionallığını bu gün də qorumaqdadır.
Ortada keyfiyyətli iş varsa, mexanizm tərsinə işləyəcək,
yəni televiziya mövzunu sosial şəbəkələrə
diktə edəcək. Məsələn, İctimai TV-də
yayımlanan "Gündəlik" serialı ilə
bağlı yayılan səhnələr bu günlərdə
sosial şəbəkələrdə müzakirələrə
səbəb olub. Əvvəlcə qeyd edim ki, müəyyən
qüsurları olsa da, ümumilikdə serial pis deyil. Ən əsası
isə verdiyi sosial mesajlarla insanları müəyyən
mövzularda daha dərindən düşünməyə
vadar edir. Son dövrlərdə internetdə gördüklərimizi
sonradan televiziyada görməyə vərdiş etdiyimiz
üçün belə nümunələr bizi təəccübləndirir.
Digər tərəfdən sosial şəbəkədə
üç, ya beş dəfə bir serialdan fraqment görən
istifadəçinin tamaşaçıya çevrilmə
ehtimalı da artır. Deməli, düzgün istifadə olunarsa, prosesi müsbət
istiqamətə yönləndirmək mümkündür.
Bütün neqativ hallara baxmayaraq, işini peşəkarca
görən jurnalistlər, eksklüziv mövzular təqdim edən
televiziya verilişlərimiz də var. Sayları az olsa da, onlar
çoxluğun səbəb kimi təqdim etdiyi bəhanələrə
kölgə sala bilirlər. Müxtəsəri, peşəkarlıq
hər dövrdə və hər sahədə öz
sözünü deyir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2024.- 30
mart, №55.- S.12.