Elektromobillərdən istifadənin
artması ekoloji problemlərin həllinə kömək edir
Azərbaycanda son illər elektriklə işləyən
avtomobillərdən istifadənin genişləndirilməsi
istiqamətində önəmli addımlar atılır.
2022-ci ildən elektromobillər və onlar üçün
2-ci və 3-cü səviyyə elektrik enerji
doldurucularının idxalı və satışı ƏDV-dən
azad edilib. Ötən ildən zavod buraxılış tarixindən
3 ilədək ötmüş elektrik mühərrikli
avtomobillərin idxalına gömrük rüsumunun tətbiqi
dayandırılıb.
Statistika göstərir ki, bu tədbirlərdən
sonra ölkəyə elektromobil idxalı əhəmiyyətli
dərəcədə artıb. Belə ki, ötən il Azərbaycana
125 milyon 268 min ABŞ dolları dəyərində 3102 ədəd
yalnız elektrik mühərriklə hərəkətə gətirilən
nəqliyyat vasitələri idxal edilib ki, bu da 2022-ci illə
müqayisədə müvafiq olaraq 7,1 dəfə və 6,4 dəfə,
2021-ci illə müqayisədə isə 36,2 dəfə və
19,4 dəfə çoxdur.
Dünyanın bir çox ölkələrində nəqliyyat
vasitələrinin ətraf mühitə mənfi təsirinin
azaldılması məqsədilə ekoloji cəhətdən
təmiz və yanacaq sərfiyyatı az olan elektrik və hibrid
avtomobillərinin maddi cəhətdən daha əlçatan
olması üçün genişmiqyaslı strategiyalar həyata
keçirilir, təşviqedici addımlar atılır.
Dünya təcrübəsində təşviqedici addımlar
kimi elektromobil alıcılarına, satıcılarına
müxtəlif tipli güzəştlər tətbiq edilir,
prioritetlər müəyyən olunur və maddi dəstək
göstərilir. Təbii ki, belə təşviq çox
vacibdir və yaxşı nəticələr verir.
Dünyada 5,1 milyondan çox elektromobil və hibrid
avtomobilindən istifadə olunur və bu avtomobillərin 80
faizi ABŞ, Çin, Yaponiya, Niderland və Norveç kimi
ölkələrin payına düşür.
Elektromobil avtomobillərdən ən çox istifadə
edən Çində istifadəçilər yol vergisindən,
satışı ilə məşğul olanlar isə
satış vergisindən azaddırlar və bu avtomobillərin
qeydiyyata alınması üçün rüsum da tələb
olunmur. Elektriklə çalışan avtobusların əksəriyyəti
də bu ölkənin payına düşür və onlar
üçün ayrıca elektrik doldurma məntəqələri
fəaliyyət göstərir.
Böyük Britaniyada isə elektromobil avtomobillər
aksiz və yol vergilərindən azaddırlar,
istehlakçılara müxtəlif güzəşt və
maddi dəstək təklif edilir, genişmiqyaslı enerji
doldurma məntəqələri qurulub. Öz həyətlərində
şarj məntəqəsi quraşdıran elektrik və hibrid
avtomobil istifadəçiləri isə istifadə etdikləri
elektrik enerjisinə görə 20 faiz əvəzinə 5 faiz
vergi ödəyir.
Türkiyədə də elektromobil sahiblərinə
verilən güzəştlər çoxsaylıdır. Burada
elektromobil istifadəçilərinə avtomobillərin
mühərrik gücünə görə genişmiqyaslı
güzəştli vergi dərəcəsi tətbiq olunur,
çoxlu sayda şarj məntəqələri
quraşdırılır və bu sahədə nəzərəçarpacaq
irəliləyişlər əldə edilib. Elektromobillərin
istifadəsinə dəstək vermək məqsədilə
onların idxalçılarına və alıcılara
dövlət tərəfindən subsidiyalar verilir.
Norveç isə hər min nəfərə
düşən elektromobil sayına görə dünyada ən
yüksək göstəriciyə malikdir. Burada istismar müddətinin
bitməsinə az qalmış, havanı çirkləndirən
nəqliyyat vasitələrinin istifadəsi qadağan edilir.
2025-ci ilədək isə ölkə ərazisində yanacaqla
işləyən nəqliyyat vasitələrinin istifadəsinin
tamamilə qadağan olunması planlaşdırılır.
Dünya təcrübəsində elektromobillərlə
bağlı tədbirlər dövlət-özəl
qurumların əməkdaşlığı çərçivəsində
həyata keçirilir.
Ekologiya və təbii sərvətlər nazirinin
müşaviri Rasim Səttarzadə deyib ki, ölkədə
elektrik mühərrikli avtomobillərin idxalında əhəmiyyətli
dərəcədə artım müşahidə olunur. O
bildirib ki, Azərbaycanda ekoloji təmiz nəqliyyat vasitələrindən
istifadə üzrə zəruri infrastrukturun yaradılması,
dövriyyəsinin stimullaşdırılması, maliyyə əlçatanlığının
artırılması istiqamətində tədbirlər davam
etdirilir. Bu məqsədlə ölkədə ekoloji təmiz
və təhlükəsiz nəqliyyat vasitələrinin
dövriyyəsinin stimullaşdırılması və
infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi üzrə
İşçi Qrup fəaliyyət göstərir.
İşçi Qrupun hazırladığı təkliflər
əsasında həyata keçirilən tədbirlər nəticəsində
ölkədə ekoloji təmiz nəqliyyat vasitələrindən
istifadə genişlənib: "Stimullaşdırıcı tədbirlərin
sayəsində, xüsusilə elektrik mühərrikli
avtomobillərin idxalında əhəmiyyətli dərəcədə
artım müşahidə olunur. 2023-cü ildə ölkəyə
2021-ci illə müqayisədə 19 dəfə çox
elektromobil idxal edilib. Bu müsbət tendensiyanın növbəti
illərdə də davam etməsi üçün
ardıcıl olaraq tədbirlər görülür".
R.Səttarzadənin sözlərinə görə,
ölkənin nəqliyyat parkında elektrik avtomobillərinin
payının artırılması məqsədilə
İşçi Qrup aidiyyəti dövlət qurumları ilə
yanaşı, özəl sektor nümayəndələri də
fəaliyyətlərə cəlb edilib və bu əməkdaşlıq
əhalinin maliyyə əlçatanlığının
artırılmasında, istehlakçı
hüquqlarının müdafiəsi və rəqabət
mühitinin inkişafında, fiziki və mənəvi köhnəlmiş
nəqliyyat vasitələrinin istifadəsinin məhdudlaşdırılmasında,
xüsusilə ictimaiyyət arasında məlumatlılığın
artırılmasında səmərəli nəticələr
verəcək: "Eyni zamanda, İşçi Qrupun
2024-cü il üzrə hazırlanmış yol xəritəsində
nəzərdə tutulub ki, aidiyyəti dövlət
qurumları ilə birgə ekoloji təmiz nəqliyyat vasitələrinin
üstünlükləri, köhnə nəqliyyat vasitələrinin
ətraf mühitə və insan sağlamlığına mənfi
təsirləri barədə mütəmadi təbliğat
aparılsın. Həmçinin il ərzində köhnə
nəqliyyat vasitələrinin məhdudlaşdırılması
istiqamətində yeni təkliflərin hazırlanması,
köhnə nəqliyyat vasitələrinin utilizasiyası ilə
bağlı zəruri işlərin görülməsi,
elektromobillərin batareyalarının utilizasiyasının
beynəlxalq təcrübəyə
uyğunlaşdırılması sahəsində fəaliyyətlərin
qurulması planlaşdırılır".
Nəqliyyat sahəsi üzrə ekspert Eldəniz Cəfərov
hazırda elektromobillərin qiymətinin vətəndaşlar
üçün nisbətən əlçatan olduğunu
bildirib: "Buna səbəb həmin avtomobillərlə
bağlı gömrük və vergi azadetmələrinin tətbiqidir.
Hazırda elektromobillərə maraq böyükdür. Amma
onların elektrik doldurma məntəqələrinin sayı
olduqca azdır. Bu da alqı-satqı əməliyyatlarına
çox təsir edir. Təəssüf ki, elektromobilləri gətirən
bəzi şirkətlər onların servisini qurmur. Bu da vətəndaşlar
üçün elektromobillərin cəlbediciliyini azaldır
və onlar elektromobil almağa tərəddüd edir".
E.Cəfərov hesab edir ki, elektromobil idxal edənlər
qarşısında tələblər
artırılmalıdır: "Azərbaycanda elektrik doldurma məntəqələrinin
yaradılması üçün lazımi avadanlıq və
cihazların idxalı gömrük rüsumlarından azad
edilib. Lakin qanunvericilikdə bu məntəqələri yaradan
sahibkarın elektrik enerjisini dövlətdən alaraq
istehlakçıya satmasını təmin edən dəyişikliklər
edilməlidir. Bu sahədə iki əsas məsələyə
fokuslanmaq lazımdır. Birincisi, elektrik doldurma məntəqələrinin
sayı artırılmalıdır. İkincisi, elektromobil gətirən
şirkətlər qarşısında tələb
qoyulmalıdır ki, bu avtomobilləri idxal etmək istəyirlərsə,
ölkədə mütləq onların servisini qursunlar, vətəndaşları
həmin avtomobillərin ehtiyat hissələri və
ustaları ilə təmin etsinlər".
Ekspert əlavə edib ki, elektromobil satan bəzi
şirkətlər avtomobili şarj etdikdən sonra onun təxminən
400 kilometr məsafəni qət edə biləcəyini deyir:
"Sonra məlum olur ki, bu avtomobil elektrik mühərriki ilə
heç 250 kilometr də yol gedə bilmir. Bu məsələlər
həll edilməli, sözügedən sahəyə xüsusi
diqqət və nəzarət olmalıdır. Elektromobillərin
ölkəyə gətirilməsində nizamsızlıq
olarsa, gələcəkdə fəsadlar yaşaya bilərik.
Bundan sui-istifadə edən bəzi şəxslər təhlükəsizlik
tələblərinə cavab verməyən elektromobilləri
də ölkəyə daşıya bilərlər".
Eldəniz Cəfərov hesab edir ki, qanunvericilikdə
elektrik doldurma məntəqələri yaradan sahibkarın
elektrik enerjisini dövlətdən alaraq istehlakçıya
satmasını təmin edən dəyişikliklər edilməlidir.
Onun sözlərinə əsasən, ölkə ərazisində
şarj məntəqələrinin sayının
artırılması ilə yanaşı, elektrik avtomobillərini
idxal edən şirkətlər onların servisini qurmalı, vətəndaşları
həmin avtomobillərin ehtiyat hissələri və ustalarla təmin
etməlidirlər.
Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin
Ekoloji siyasət şöbəsinin müdiri Faiq Mütəllimov
elektrik avtomobillərə keçid prosesinin sürətlə
getdiyini söyləyib. Şöbə müdiri qeyd edib ki,
qlobal səviyyədə iqlim dəyişmələrinin təsirlərinin
yumşaldılması təşəbbüslərinə
töhfə olaraq, ölkəmiz istixana effektli qaz
tullantılarının azaldılması istiqamətində
kifayət qədər ambisiyalı hədəflər
götürüb.
Onun sözlərinə əsasən, iqlim dəyişikliyi
ilə mübarizə tədbirlərindən biri də nəqliyyat
sektorundan atılan istixana qazlarının azaldılması məqsədilə
ekoloji cəhətdən təmiz nəqliyyat vasitələrinin
istifadəsinin artırılmasıdır: "Hazırda
dünyada elektrik avtomobillərə keçid prosesi sürətlə
gedir. Azərbaycanda da bir neçə ildir ki, mərhələlərlə
ekoloji təmiz nəqliyyat vasitələrindən istifadənin
stimullaşdırılması istiqamətində tədbirlər
görülür, elektrik və hibrid mühərrikli avtomobillərə,
eyni zamanda, onlar üçün enerji doldurucularına vergi və
gömrük sahəsində güzəştlər tətbiq
olunur. Bu stimullaşdırıcı tədbirlər nəticəsində
ölkəyə idxal olunan elektromobillərin sayı ildən-ilə
artmaqdadır".
Nazirlik rəsmisi qeyd edib ki, 2021-ci illə müqayisədə
ötən il 19 dəfə çox elektromobil idxal olunub. Belə
müsbət tendensiya növbəti illərdə də davam
edərsə, ölkənin nəqliyyat parkında elektrik
mühərrikli avtomobillərin payı ciddi şəkildə
artacaq: "Ölkədə elektromobillərin sayının
artması ilə paralel olaraq enerji doldurucularının
sayında da artım müşahidə olunur. Elektromobilliyin
daha da inkişafı məqsədilə Elektromobillik üzrə
Milli Planın hazırlanmasına başlanılıb. Eyni
zamanda, BMT-nin Ətraf Mühit Proqramı ilə birgə
"Azərbaycanda tullantısız və az tullantılı
elektrik nəqliyyatına keçid" layihəsi işlənilir".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet . 2024.- 8 mart,№45.-S.22.