Kamran Əliyevin bədii
yaradıcılığı: həyat ətirli hekayələr
Azərbaycan elminin görkəmli nümayəndələrindən
olan filologiya elmləri doktoru, professor, AMEA-nın müxbir
üzvü Kamran Əliyev (05.03.1953-24.12.2020) elmi fəaliyyətlə
yanaşı, bədii yaradıcılığa da önəm
verib, "İmranoğlu" imzası ilə maraqlı məzmuna
və ideyaya malik nəsr nümunələri yaradıb.
Dünya ədəbiyyatına dərindən bələd olan
yazıçı hekayə və povestlərində milli
koloriti qoruyub saxlayıb, canlı xalq dilinə
üstünlük verib.
Hekayələrinin mövzularına gəlincə,
müəllif onlardan bəzilərinin xəyal məhsulu
olduğunu qeyd etsə də, böyük əksəriyyətini
uşaqlıqda, gənclikdə gördüyü əhvalatlar,
eşitdiyi söhbətlər əsasında qələmə
aldığını vurğulayardı.
Onun "Dağlı məhəlləsi"
kitabına K.İmranoğlunun eyniadlı avtobioqrafik hekayəsi,
"Gəlincik", "Kollecdə valideyn iclası",
"Oğru pişik", "Bənövşə oyunu"
və sair hekayələri daxildir. Hər bir hekayənin öz
dünyası olmasına baxmayaraq, onları birləşdirən
ümumi cəhət dil-üslub xüsusiyyətidir: sadə və
aydın bir dil. O dil ki, oxucunu yormur, onu hadisələrin
birbaşa iştirakçısına çevirir, gündəlik
məişətində işlətdiyi sözlər bu əsərlərdə
cilalanaraq qarşısına bədii söz kimi
çıxır.
"Dağlı məhəlləsi" hekayəsi,
qeyd etdyimiz kimi, avtobioqrafik xarakter daşıyır. Bu hekayənin
müzakirə-söhbətlərində yazar əsərdəki
obrazların prototipləri haqqında da geniş məlumat verər, hekayənin davamı kimi "204
nömrəli avtobus" və "Novruza bir gün
qalırdı" hekayələrini göstərərdi. Belə
ki, hekayələrinin mövzularının çox yaxın
olması (tələbə həyatının müxtəlif
və maraqlı yanları) ilə yanaşı,
personojların bir çoxunun eyniliyi də bunu söyləməyə
imkan verir. Əsərin qəhrəmanının Şamamaya
olan münasibəti Yasamal deyilən ərazinin özünəməxsus
strukturu - dolanbac, dar məhəllələri, hamamları,
balaca, qaranlıq dükanları fonunda təsvir olunur. Hər
üç hekayə nostaljik xarakter daşıması, 60-70-ci
illər Bakı mühitinin ab-havasının təsviri
baxımından seçilir: "Yasamaldakı hamam düz həmin
məhəllənin yanında yerləşirdi. Məhəllədə
kirayənişin qalan tələbələr öz
tanış-bilişlərinə qaldıqları yeri tapmaq
üçün məhz həmin hamamı nişan verərdilər".
"204 nömrəli avtobus" hekayəsindən
oxuyuruq: "O zaman Azərbaycan Dövlət Universitetinin
filologiya fakültəsi indiki İqtisad Universitetinin yerləşdiyi
binanın sol tərəfində - Baksovetin qəbul
otağı ilə üzbəüz olan hissəsində yerləşirdi.
Universitetlərin yataqxanaları isə buradan xeyli uzaqda -
Yasamalda olduğundan tələbələrin əsas çətinliyi
yataqxanalardan fakültəyə necə gəlib-getmək
idi". O mühitin aydın təsviri, sosial problemləri ilə
bol olan tələbə həyatının
acılı-şirinli xatirələri oxucuda o dövrlər
haqqında geniş təəssürat yaradır, əsərə
marağı daha da artırır.
Yazıçının məzmunca fərqlənən
hekayələrindən biri də "Gəlincik"dir. Ali məktəbə
qəbul olunan Mədinənin istəyini yerinə yetirən
ailə, eyni zamanda keçmiş günlərə, ötən
illərə də oxucu ilə birlikdə səyahət edir.
Hekayə iki hissədən ibarətdir: tələbə
adı qazanan Mədinənin uğur hekayəsi və onun
uşaqlığının ayrılmaz hissəsi olan gəlinciyin
hekayəsi. Gəlincik Mədinənin uşaqlığı və
gəncliyi arasında bir körpüdür, vasitəçidir.
Böyüyüb ali məktəbə qəbul olunsa da,
uşaqlığının bir parçasını da
özü ilə daşımaq istəyir. Mədinəyə
uğur qazanmağın sirlərini öyrədən müəlliminin
bu sözləri elə yazıçının oxucusuna
çatdırmaq istədiyi fikirdir: "Söz yalnız deyilən
və eşidilən deyil, gördüyün hər bir
adamın özü də, hərəkəti də
sözdür. Bu sözlərin sayı artdıqca insan yorulur,
fikrini heç cür bir yerə cəmləşdirə
bilmir..."
"Kollecdə valideyn iclası" hekayəsində
K.İmranoğlu başqa bir yol seçib, sələfləri
Sabit Rəhman və Mir Cəlal Paşayevin hekayələrini
xatırladan bir əsər yaradıb. Bu hekayədə yazar
aktual olan məsələni yarızarafat, yarıgerçək
bir tərzdə oxucuya çatdıra bilib. Hekayəni oxuyarkən
aydın olur ki, texniki kollecdə təlim-tərbiyə
prosesini yoluna qoymaq üçün mütəmadi iclaslar
keçirilir və belə iclaslardan biri də Novruz bayramı
ərəfəsinə təyin olunur. Direktorun təşəbbüsü
ilə baş tutan iclasa nədənsə direktor özü gəlib
çıxmır. Bu da iclasa yığılanlar arasında
dedi-qoduya səbəb olur. Lakin əsas məsələ və
yazıçının vurğulamaq istədiyi bu deyildir.
Əsas məsələ odur ki, iclasa valideyn adı ilə gələn
valideynlərin çoxu valideyn deyil, yəni oxumayan,
nizam-intizamı pozan tələbələrin valideyn adı ilə
gətirdikləri bu şəxslər onların öz valideyni
deyil, pulla, xahiş-minnətlə tutulmuş saxta "valideynlər"dir.
Yazıçının komik bir dillə anlatdığı
hadisələrin düyün nöqtəsi də budur. Direktor
müavini bu "valideynləri" uşaqların
davranışlarına görə danladıqca bu saxta valideynlər
də "saxta" övladları üçün xəcalət
təri tökürlər. Sonda isə hadisələr daha da
çıxılmaz hala gəlir. Belə ki, tərbiyədən,
etikadan dəm vuran Zəfər müəllimin özü də
elə danladığı tələbələrindən fərqlənmirmiş.
Sən demə, vaxtilə taksiyə ödəyəcəyi
pulu gətirib çxartmamış, yəni
sürücünü aldatmış, heç
ummadığı bir zamanda da yalanı üzə
çıxmış olur. Bütün bu olanlar da saxta
övladı üçün danlanan, hətta "tərbiyəsiz"
belə adlanan Farizin "atası" tərəfdən ortaya
çıxır: "Yadından çıxıb, 3-4 il
bundan qabaq teatrın yanında mənim taksimdən
düşüb pul vermədin və dedin ki, evdən pul
götürmək yadından çıxıb.... Sabah, ya da
birisi gün səni tapıb pulunu verəcəyəm. Bəs
hanı o pul? Üstündən düz 5 il keçib".
Ümumiyyətlə, K.İmranoğlu hekayələrinin
bir xüsusiyyəti də odur ki, bu əsərlər novella
xarakteri daşıyır. "Kollecdə valideyn
iclası" da daxil olmaqla bir çox hekayədə biz bu
xüsusiyyəti görə bilirik.
Milli koloritli yazıçı olan K.İmranoğlunun
əsərlərində milli bayramlarımıza, tarixi ənənələrimizə
sadiqlik göz qabağındadır və bunlar da bəzən
hadisələrin təsvirində, bəzən də
obrazların dili ilə oxuculara çatdırılır. Belə
hekayələrə örnək olaraq "Novruza bir gün
qalırdı", "Kollecdə valideyn iclası" və
sair hekayələri göstərmək olar. Yazarın Novruz ətirli
- milli ruhu bu əsərlərindən M.Şəhriyarın da
nəfəsini duymuş oluruq. Hər iki sənətkarda Novruz
bayramı, bayram ərəfəsi ürəklərə
toxunacaq şirin bir dillə anladılır və Novruz
bayramına olan bu sevgini, rəğbəti bayramın Azərbaycan
xalqının canına-qanına hopması, xalq ilə
bütünləşməsi ilə izah etmək olar: "Amma
aldatma günümüzə hələ çox vardı,
bayırda yazın nəfəsi duyulurdu, Novruz bayramının
qədəmləri hiss olunurdu".
Başqa bir hekayədə də: "Farizin atası
üzünü uşaqlara tutub ucadan dedi: "...Durun evimizə-eşiyinizə
dağılın. Axşam düşür, avtobusların
axırıncısına az qalır. Sabah da bayramdır".
K.İmranoğlunun hekayələri canlı xalq dilindədir,
xalqın güzəranı, məişəti, yuxarıda bəhs
etdiyimiz adət-ənənələri də bu mövzular
sırasındadır. "Bənövşə oyunu"
hekayəsində olduğu kimi, hekayələrin qəhrəmanları
da elə xalqın içindən çıxıb. Bu hekayədə
oxucu keçmişə - uşaqlıq illərinə və məktəb dövrlərinə səyahət
edir, o zamanlarda oynadığımız oyunları
yadımıza salır. Hekayədə bir-birindən fərqli
iki mövzu işlənsə də, əsas diqqət təlim-tərbiyə
mövzusuna yönəldilib, bu işdə məsuliyyət
daşıyan müəllimlərdən bəhs olunub.
Yazıçı bir maraqlı məqama da toxunub: Azərbaycanın
rayon və kəndlərində insanlara qoyulan ayamalar zaman
keçdikcə onların öz adlarını unutdurur. Elə
bu hekayədə olduğu kimi: "Nəcəfqulunun gədəsi
və Kor Əsmərin nəvəsi". Kəndin əxlaq
prinsiplərinə zidd gedən yeni ailə qurmuş bu gənclər
nəinki evlərdə, məktəbdə də müəllimlər
arasında müzakirə mövzusu olur və onların bu
davranışı müəllimlərini bərk narahat edir:
"Tutalım Nəcəfalıya dedin ki, uşağına tərbiyə
ver, sonra küçəyə ötür. Bəs o nə
cavab verəcək?.. Deyəcək ki, məktəbdə
verdiyiniz tərbiyədi də qabağınıza
çıxır".
Yazarın bədii yaradıcılığında
"Oğru pişik" hekayəsinin özünəməxsus
yeri vardır. Kamran müəllim söhbətlərində bu
hekayəni bir başqa yerə qoyar və ondan xüsusi
zövqlə danışardı. Yaşadığımız
həyatın bir parçası olan bu canlılar kənd (həyət)
evlərində xüsusilə çox olur, bəzən ev yiyəsinin
dostu, bəzən də heç istənilməyən qonaq təəssüratı
bağışlayırlar. Hekayənin "qəhrəmanı"
ərköyün, özündənrazı pişikdir.
"Onun oğru olduğunu hamı - bütün ailələr
bilirdilər. Amma qəribə burasıydı ki, heç kəs
onu həyətlərindən qovub çıxartmırdı.
Əslində nə vaxt, haradan oğurluq elədiyini də
heç kəs görməmişdi, ya da
görmüşdülərsə də, bu barədə bir kəlmə
belə danışan yox idi".
Bu pişik kənddə xüsusi hörmətə
malikdir, çünki o, kənd camaatının xoşuna gələn
qəhrəmanlıqlar edib: cücəli toyuğa
çalağanla vuruşmada kömək etmək, zəlzələ
zamanı camaatı duyuq salmaq və sair. Bu "əməllərinə"
görə ona "gözün üstə qaşın
var" deyən olmazdı. Oğru pişiyin digər bir
özəlliyi də qürurlu olmasıdır. Tənbəlliyindən
bir sərçə belə ovlamayan bu "hazıra nazir"
pişik Qəssab Əlinin doğradığı ət tikələrindən
birini götürərkən qəssabın onu görməsi
(və ya ona elə gəlmişdi) ona bərk yer eləyir,
bunu qüruruna sığışdırmayan pişik məhəlləni
tərk edərək çıxıb gedir. Bu qürurlu heyvan
bir çox insanlara nümunə ola bilər: zəifin,
gücsüzün, köməyə ehtiyacı olanın
yanında olmaq və bəzən gedə bilməyi də
bacarmaq.
Həm müsbət, həm də mənfi xüsusiyyətləri
ilə özünü sevdirən pişik oxucunun da sevimli
heyvan qəhrəmanına çevrilir. Real həyat hekayələrindən
qaynaqlanaraq yazılmış hekayədə kənd həyatının
sadəliyi, canlılığı öz əksini
tapmışdır. Yazarın bu qəbildən olan hekayələrini
uşaq ədəbiyyatı nümunələri də hesab etmək
olar.
K.İmranoğlu istedadı elmi fəaliyyəti ilə
yanaşı, bədii yaradıclığında da
özünü göstərib. Alim-yazar nəsrimizi
özündə milli duyğuları ehtiva edən hekayə və
povestləri ilə zənginləşdirib, hər zaman
özünəməxsus dəst-xətti və üslubu ilə
seçilib.
Əfsanə NAĞI,
Bakı Avrasiya Universitetinin müəllimi, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet . 2024.- 8 mart,№45.-S.18.