"İspan çəkməsi"nin
yaşatdığı ağrılar
Müasir bədii nəsrimizdə hekayə
janrından bəhs ediləndə yada düşən
yazıçılardan biri də Aydın Tağıyevdir. Nəsrin
bu dar məkanında qələm oynatmaq, əhvalatı hekayə
örtüyünə bürümək yazıçıdan
söz kimyagərliyi tələb edir. Balaca adamların daxili
dünyasına baş vurmaq, onların duyğularına, hisslərinə
kəmənd atmaq, bu talelərdən hekayətlər toxumaq
üçün istedad mütləq şərtdir. Aydın
Tağıyev hələ ədəbiyyata gəldiyi 70-ci illərdən
öz üslubunu müəyyənləşdirmiş
yazıçılardandır. Onun realizmindəki həzin
kövrəklik, alt qatlara nüfuz edə bilmək
bacarığı, özünəməxsus fərdi deyim tərzi
hələ o zamanlarda yazıçını öz nəsildaşlarından
fərqləndirirdi.
Aydın Tağıyevin ötən əsrin 80-ci illərində
nəşr olunmuş ilk hekayələr kitabı - "Buz
heykəllər əriyir"i yeniyetməlik
çağlarımda oxumuşdum. O vaxtdan Aydın
Tağıyev imzasına hansı mətbu orqanda rast gəlsəm,
mütləq maraqla oxuyuram. Həmin o kitaba daxil edilən hekayələrdən
biri də "Ağrı" hekayəsidir.
Xatırlayıram, o hekayəni o qədər oxumuşdum ki, az
qala, hər cümləsini əzbər bilirdim. Hekayənin
fabulası bundan ibarətdir: Murad kişi kənddə ilk evin
daşını qoyur, oğlu dünyaya gələndə bu kənddə
Muradın ailəsindən başqa heç bir
yaşayış yox idi. Oğlu süd dişi
çıxaranda arvadı hədik asır, amma ətrafda
qohum-qonşu tapmır ki, hədikdən pay yollasın.
Yazıçı yazır: "Bir gün yurd yerində ikinci
evin binəsi atılanda Murad kişi sevinə-sevinə
arvadını muştuluqlamışdı ki, ocaq qalasın,
qazan qoyub hədik assın. Bu dəfə diş
çıxaran kəndimizdir!.. Aradan aylar ötmüş, illər
keçmişdi. Kənd də beləcə,
"diş-diş" böyümüşdü..."
Kiçik bir hekayədə yazıçı
görün necə möcüzələr yaradıb!
Sözün ətri, şəhdi-şirəsi adamı
bihuş edir. Bu günlərdə həmin hekayəni yenidən,
ləzzətlə oxudum və eyni hissləri yaşadım.
İçimdən bir az da 80-ci illərin havası keçdi;
internetsiz dünyanın adamları üçün kitab kulta
çevrilmişdi. Hamı boş vaxtlarında kitab oxuyurdu və
sonra bir yerə toplaşıb oxuduqlarını müzakirə
edirdilər. Yazıçıya qalaq-qalaq oxucu məktubları
gəlirdi. Aydın Tağıyev o illərin, o mühitin
yazıçısıdır. O illərin içərisində
həm də Aydın Tağıyevin yazıçı taleyi
var. O, bu taleyi Azərbaycan paradiqmasında ədəbiyyata
transfer etməyi bacaran yazıçıdır. Bunun ən
parlaq nümunəsi "İspan çəkməsi"
romanıdır.
Hekayə ustası kimi tanıdığım Aydın
Tağıyevin yaxşı bir roman yazdığına əminliklə
əsəri oxumağa başladım. Əsərdə modern və
postmodern estetikaların sintezi, keçmişdən bu günə,
bu gündən keçmişə yumşaq keçidlər,
interaktiv performanslar, qədim mətnlərə göndərmələr
məndə belə bir qənaət yaratdı ki,
"İspan çəkməsi"ni aparıcı xarici dillərə
tərcümə edib dünyaya çıxarsaq, bu əsər
Azərbaycan ədəbiyyatına çox böyük
uğur gətirə bilər. Hiss olunur ki, müəllif bu
mövzunu illərlə içində gəzdirib, qeydlər
edib, uzun zaman bu romanın xəyalı ilə yaşayıb və
nəticədə mükəmməl bir əsər meydana
çıxıb.
Şairin intiharı üzərində qurulmuş
süjet xəttində ziqzaqvari dönüşlər oxucunu
naviqator kimi son ünvana - qəbiristanlığa gətirib
çıxarır. İnsan azadlığının son
ünvanı! Paradoksdur. Oxucunu bir sual
düşündürür: axı maddi cəhətdən hər
şeylə təmin olunmuş, bütün mükafatları
almış şair niyə intihar edir?! İntiharın
sosial-psixoloji, mənəvi səbəbləriylə
bağlı müəllif ricətləri oxucunu dərindən
düşünməyə sövq edir: "...orta əsr
inkviziyasında günahkarlara əzab və əziyyət vermək
üçün xüsusi alətdən istifadə olunurmuş.
Cəza verilən adamın ayağına məxsusi tikilmiş
ayaqqabı geyindirərdilər ki, bu ayaqqabı da məhkumun
ayağını sıxıb ona şiddətli əzab,
ağrılar verərmiş. Belə ayaqqabıya "ispan
çəkməsi" deyilərmiş".
Belə bir deyim var: dost başa baxar, düşmən
ayağa. Buna görə, şair həmişə bahalı
ayaqqabı geyinir. Çingiz Aytmatovun "Əsrə bərabər
gün" əsərində Jolomanın başına
keçirilən dəri sıxıldıqca onun
yaddaşı itməyə başlayır və o, manqurta
çevrilir. İspan çəkməsi bizə həmin
manqurt əfsanəsini xatırladır. Hadisələrin
sonrakı gedişatı oxucuya dəfələrlə həmin
o ispan çəkməsini xatırladır.
Yazıçının qırmızı imperiyaya
(sovet quruluşuna) nifrətini ifadə edən
Qırmızı obrazı bir az Corc Oruellin
"Heyvanıstan"ındakı situasiyanı
xatırladır.
"Havalanmış buğa qırmızı rəngdə
nə görürdüsə, coşub üstünə
cumurdu. O vaxtlar kəndləri də elə başdan-başa
qırmızıya boyanmışdı: məktəblər,
iclas zalları, kitabxanalar, klublar... Hər dama-divara da
qırmızı parça vurulmuşdu. Buğa tövlədə
böyür-böyür böyürür, yeri-göyü lərzəyə
salırdı".
Son nəticə nə olur? Kəndin əli balta
tutanları buğaya cumub onu qanına qəltan edirlər.
Yazıçının mesajı: qırmızı imperiyaya
qarşı çıxanların cəzası
ölümdür. Yazıçı imperiya siyasətinin
iç üzünü buğa vasitəsilə qara mizahla təqdim
edir. Buğa əsarətlə barışmazlığın,
mübarizənin, etirazın simvoluna çevrilir.
"İspan çəkməsi" pastiş, kollaj
kimi zəngin elementləri içində barındıran bir
özəlliyə malikdir. Restoranın həyətində qəfəsə
salınmış qartal azadlığa çıxmaq
üçün çırpınır, uzun müddət beləcə
davam edir, nəhayət, mübarizədən yorulmuş
qartalı qəfəsdən çölə buraxırlar. O,
həvəssiz halda qəfəsdən çıxır, əvvəlki
gücü-taqəti qalmayıb, restorana gələn
müştərilərin mərhəmətinə
sığınır, onların atdığı yemlə
qarnını doyurur. Şairi intihara aparan yollar bu mənzərələrdən
keçir. Onun maddi ilə mənəvi, cismani ilə ruhani təbəddülatları
bu hadisələr fonunda dəyişir.
Aydın Tağıyevin qəhrəmanı ifrat qlobal,
kosmik mətləblərlə uğraşır, fərd olaraq
dünya ilə təkbətək ünsiyyət və dialoq məqamında
təsvir edilir. Onun üçün siyasi yox, mənəvi-əxlaqi
iyerarxiya var. Mənəviyyatın çöküşü
şairin intiharını şərtləndirir. Atası
ölüm yatağında "Leyli və Məcnun"
operasında atasının Məcnuna dediyi sözləri təkrarlayırmış:
"Durun gedək evimizə". Görəsən, dünya
evini tərk etməkdə olan ata hansı evi nəzərdə
tuturdu?! Amma şair valideynlərinin başdaşılarını
qucaqlayıb eyni sözləri təkrarlayanda bilirdi ki,
onları geri qaytarmaq mümkünsüzdür. Şair
demiş, "bir çox gedənin hər biri məmnun ki,
yerindən, bir çox sənələr keçdi, dönən
yox səfərindən..."
Şair bütün dövrlərdə azadlıq təşnəsi
olan, əsarətlə barışmayan, ruhunu şərə
təslim etməyən insanların ümumiləşmiş
obrazıdır. İbrətamiz Şərq rəvayətlərilə,
Avropa filosoflarının fikirlərilə naxış
vurulmuş roman iki platformada (Şərq və Qərb
platformasında) üz-üzə dayanmış Azadlıq
ideyasının İnsanın taleyindəki roluna diqqəti
yönəldir. Hadisələr lokaldan qlobala doğru
inkişaf edir. İnsan bütün ideyaların fövqündədir,
Azadlıq ehtirası onu bütün ideyaların fövqünə
qaldırır. Azərbaycan nəsrində belə bir
romanın yaranması sevindirici hadisədir. Mən əsərin
sonluğu barədə heç nə yazmaq istəmirəm.
Çox istərdim ki, roman ədəbi tənqid tərəfindən
təhlilə cəlb olunsun, müzakirə edilsin, əsərin
Azərbaycan romançılığında yeri müəyyən
edilsin.
Kənan HACI
525-ci qəzet . 2024.- 12 mart,№46.-S.14.