"Novruz bayramı ərəfəsində"
Bir rəsmin dedikləri rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Fidan
Böyükbabalıdır. Onunla XX əsrin görkəmli rəssamı
Elmira Şahtaxtinskayanın "Novruz bayramı ərəfəsində"
əsəri haqqında danışmışıq.
Azərbaycanın istedadlı qadın rəssamlarından
biri olan Elmira Həbibulla qızı Şahtaxtinskaya 25 oktyabr
1930-cü ildə Bakıda anadan olub, Əzim Əzimzadə
adına Azərbaycan Rəssamlıq Məktəbində təhsil
alıb, 1956-cı ildə isə V.İ.Surikov adına Moskva Rəssamlıq
İnstitutunu bitirib. Fırça ustası 1996-cı ildə
dünyasını dəyişib.
- Fidan xanım, əsərin yaranma tarixçəsi
necədir?
- Novruz bayramı Azərbaycan xalqının mədəni
irsində xüsusi əhəmiyyətə malikdir. 1920-ci illərə
qədər Novruz bayramı Xalq tərəfindən
böyük el şənliyi kimi təntənəli sürətdə
qeyd olunurdu. Sovet dövründə Azərbaycanın bir
çox dini və milli bayramları kimi Novruz bayramı da
repressiyaya məruz qalmışdı. 1929-cu ildə Novruz
dövlət bayramları siyahısından
çıxarıldı. "Mübariz allahsızlar"
deyilən təşkilatın üzvləri bayram günlərində
küçə-küçə, ev-ev gəzir, bayramı
qeyd edən, evində səməni cücərdən, tonqal
üzərindən adlayan kommunist və komsomolçuları cəzalandırırdılar.
1966-cı ildə isə Novruz bayramının qeyd edilməsinə
icazə verildi. Çoxdan qadağan edilmiş bayramın adət-ənənələrini
özündə əks etdirən incəsənət əsərləri
yaradılmağa başladı. Bu əsərlərdən biri
də haqqında söhbət açacağımız rəsm
əsəridir. Belə bir zaman kəsiyində milli dəyərlərimizi
özündə əks etdirən rəsm əsərlərinin,
ümumilikdə incəsət əsərlərinin
yaradılması mühüm addım idi.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- "Novruz bayramı ərəfəsində"
adlı rəsm əsəri kağız üzərində
quaş texnikası ilə işlənib,
ölçüsü 50x50-dir. Əsərin kolorit həllində
kontraslıqdan istifadə edilib. Burada narıncı rəngin
istifadəsi bayram tonqalına və hərarətli yaz günlərinin
gəlməsinə bir işarədir. Əsərin mərkəzində
təsvir edilmiş ana obrazının geyimindəki rənglərdə
də kontraslığa yer verilib. Səməninin ətrafında
4 rəngli yumurtanın olması Novruzdan öncəki 4 çərşənbəyə
işarə verir.
- Kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Əsərin kompozisiya həllində assimetriklik
müşahidə edilir. Kompozisiyanın mərkəzində
ana obrazı təsvir edilib. Əsər iki personajdan ibarətdir.
Fiqurların vəziyyətində təzaddan istifadə olunub.
Əlləri hərəkətdə olan fiqurların bədənləri
nəzərən statik şəkildə təsvir edilib. Masanın
başında oturan gənc qadın profildən
görünür. Personajların cizgiləri səthi şəkildə
təsvir edilsə də, rəssam onların emosional aləmini
tamaşaçıların diqqətinə çatdıra
bilib.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Rəsm Əsəri Azərbaycan Milli İncəsənət
Muzeyində saxlanılır.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Rəssamın bu əsərində biz Azərbaycan
milli təsviri sənətinin - minatür sənətinin
elementlərini duya bilirik. Fırça ustasının digər
rəsm əsərlərində də biz minatürlərdəki
kanonları və elementləri açıq-aydın şəkildə
sezə bilirik. Elmira xanımın rəsm əsərlərinə
tamaşaçı baxanda özünü sanki şərq
nağılları aləmində hiss edir. Lakin sözügedən
rəsm əsərində biz qloballaşmanın təsirlərinin
təsvirini də görə bilirik. "Novruz bayramı ərəfəsində" adlı rəsm əsəri bizə
sadə insanların bayram hazırlığını və məişətini
göstərən bəsit mənaya malik deyil. Əsərin
olduqca dərin və fəlsəfi mövzusu var. Novruz
bayramının müəyyən zaman ərzində
qadağan edilməsinə baxmayaraq, xalq öz milli adət-ənənəsini
unutmamışdı. Əsərdə yaşlı
qadının gənc qızla Azərbaycanın milli
şirniyyatı olan şəkərburanı
hazırladığını görürük. Yaşlı qadının yerdən
əyləşməsi onun öz ənənələrinə
sadiq olmasından xəbər verir. Gənc qızın modern
stulda masa ətrafında əyləşib bayrama
hazırlaşması isə yenilikləri və
qloballaşmanın yaxşı tərəflərini qəbul
etməklə milli kökə sadiqliyi bildirir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet . 2024.- 20 mart,№52.-S.8.