"Doktor Tulpun anatomiya dərsi"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas İlahə
Əmirovadır. Onunla məşhur Niderland rəssamı
Rembrandtın "Doktor Tulpun anatomiya dərsi" əsəri
haqqında danışmışıq.
Məşhur niderlandlı rəssam Rembrandt Harmens van
Reyn 15 iyul 1606-cı ildə dəyirmançı ailəsində
anadan olub. Bir müddət Leyden Universitetində oxuyandan sonra
Leydendə Yakob van Svanenburxdan və Amsterdamda Piter Lastmandan rəssamlıq
dərsləri alıb. 1630-1640-cı illərin əvvəlləri
Rembrandt yaradıcılığının uğurlu
dövrü hesab olunur.
Rembrandt böyük bir virtouz idi. O,
"İşıq-kölgə" texnikası ilə
işləyən ilk və ən mükəmməl rəssam
kimi adını tarixə yazdırıb. Rembrandt
portretçilikdə yeni bir mərhələ
başlatmışdı. O, insanın ruhi vəziyyətini
üz ifadələri və cizgiləri vasitəsilə
göstərə bilirdi. Rembrandtdan dünya incəsənətinə
60-a yaxın avtoportret, 300 ofort və 1000-dən çox rəsm
əsəri miras qalıb. Çətin və keşməkeşli
həyat sürən rəssam 4 oktyabr 1669-cu ildə Amsterdamda
dünyasını dəyişib.
- "Doktor Tulpun anatomiya dərsi" barokko
dövrünün ən dəyərli rəsmlərindən
sayılır. Əsərin məhz Rembrandt
yaradıcılığındakı yerindən
danışsaq, ilk növbədə nəyi qeyd edərdiniz?
- Rembrandt bu əsəri 25 yaşında çəkib.
Bu, rəssamın gənc yaşda olan uğurunun bir incisidir.
Əsər Rembrandta böyük şöhrət
qazandırır. Tablo 1632-ci ildə Cərrahlar
Gildiyasının sifarişi əsasında hazırlanıb. Cərrahlar
Gildiyası ildə bir dəfə xalqa açıq dərs
nümayiş etdirirdi. Əsərdə həmin anlardan biri təsvir
edilib, lakin müəyyən fərqlər olmaqla. Tabloda
kadavranı kəsən doktor Tulp olaraq göstərilsə də,
əslində, bu, onun assistenti tərəfindən icra
olunmalı idi. Rəsmdə təsvir olunan şəxslərdən
ikisinin şəxsiyyəti dəqiq məlumdur: doktor Nikolas
Tulp və meyit Aris Kindt. Aris Kindt törətdiyi cinayətə
görə məhkəmənin qərarı ilə edam
olunmuş və onun meyiti tibbi sınaqlar üçün
Amsterdam Cərrahlar Gildiyasına verilmişdi. XVII əsr
Niderlandı protestant idi. Artıq kilsə əsas orqan deyildi.
Buna görə də elmi fəaliyyətlər
artmışdı. Leonardo və Mikelancelonun eskizlərində
insan anatomiyası tam dəqiq şəkildə əksini
tapmır, çünki o dövrdə kilsə anatomiyanı
öyrənməyə icazə vermirdi. Rembrandtda isə bunu
tam dəqiq formada görə bilirik.
- Əsərin kompozisiyası haqqında nə deyə
bilərsiniz?
- Əsərdə ölünün cəsədi
üzərində cərrahi əməliyyat aparılır.
Burada sol əli kəsilmiş meyit təsvir olunub. Doktor Tulpun
sol əlinə baxdıqda kadavranın əlini təqlid
etdiyini görürük. Bu əsərdə renessansdakı
kimi insan bədəni idealist formada yox, reallığa uyğun
şəkildə təsvir olunub. Meyitin ayağının
altında tibb kitabı var. Əməliyyat kitab əsasında
aparılır. Meyitin çarpaz şəkildə təsviri əsərə
dərinlik qatır. Tablonun sol yuxarı hissəsində
Rembrandtın əsərin tarixini qeyd etdiyini
görürük. Rembrandt qrup portretinə dram, hekayə,
emosiya qatıb.
- "Gecə gözətçiləri" əsərində
olduğu kimi.
- Bəli. Eyni "Gecə gözətçiləri"ndə
olduğu kimi, sənətçi işıq-kölgə
effekti sayəsində diqqətimizi müəyyən nöqtəyə
yönəltməyə imkan verir. Rəsmin sol alt tərəfi
tamamilə qaraldılıb. Sadəcə obrazların əlləri,
paltarlarının bir hissəsi və masa görünür.
Bütün diqqət tələbələrə yönləndirilib.
Obrazlar piramidavari təsvir olunduğu üçün üzlər
bir-birinin arxasında qalmayıb. Rəssam
ayrı-ayrılıqda hər bir obrazın portretini
yaradıb. Doktor Tulp mərkəzi mövqedədir və ətrafında
cərrahlar yer alır. Rəssamın yerləşdirmə və
perspektiv bacarığı əsərin dinamikliyini
artırır. Obrazların geyimi onların statusu, dövr və
ölkənin coğrafi relyefi haqqında fikir bildirməyə
imkan verir. Doktor Tulp tələbələrdən fərqli
şəkildə - başında şlyapa və sadə
yaxalıqla təsvir olunub. Geyimlərinin rəngi digər
obrazlara nisbətən daha canlı verilib. Tabloda doktor Tulp demək
olar ki, sağ tərəfdə tək dayanıb. Tələbələrin
baxışları müxtəlif tərəflərə
yönəlmiş şəkildə göstərilib. Bəzisi
tamaşaçıya, bir neçəsi doktor Tulpa, digərləri
də meyitə baxır. Cərrahlar diqqətlə anatomiya dərsini
izləyirlər və onların müxtəlif emosiyaları
görünür. Bəziləri maraqla baxır, bəziləri
isə düşüncəlidir. Bu da Rembrandtın fərqli
ifadələri təsvir etmək bacarığını
göstərir. Tələbələrin krujevalı
yaxalıqları fərqli şəkildə çəkilib.
Onlar olduqca dəqiq, səliqəli və professional şəkildə
təsvir ediliblər.
- Əsərin rəng həlli barədə nə deyə
bilərsiniz
- Bu rəsm yağlı boya ilə kətan üzərində
çəkilmiş qrup portretidir. Rembrandt öz əsərlərində
dramatik işıqlandırma və kölgə effektlərini
istifadə etməyi sevib. Burada doktor Tulp və cərrahlar daha
parlaq işıqlandırılır, fondakı qaranlıq isə
onların diqqəti çəkən əsas subyektlər
olduğunu vurğulayır. Bu kontrast "chiaroscuro"
texnikasının klassik bir nümunəsidir.
- Tablo harada saxlanılır?
- Əsərin ölçüsü 169,5 sm x 216,5
sm-dir. Əsər Niderlandın Haaqa şəhərində
yerləşən Mauritshuis muzeyində saxlanılır.
- Sizcə, bu rəsm nə deyir?
- Bu əsər, bir sosial hadisənin sənədləşdirilməsinə
yönəlib. İctimai anatomiya dərsləri o zamanlar yeni
bir konsept idi və Rembrandt bu hadisəni çəkərək
ona bədii əhəmiyyət qazandırdı. Rəsm eyni
zamanda bənzərsiz işıqlandırma və kompozisiya
texnikaları ilə rəssamın hekayə izah etmək
bacarığını nümayiş etdirir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2024.- 1 may,№75.-S.12.