İŞIQ
ÖMRÜ
Sabirin hər şeirinin öz hekayəti, öz tərcümeyi-halı
var. Sabir şeirləri XX əsrin əvvəllərində
yaranıblar, o yüzildən XXI əsrə, yeni minilliyə
keçiblər, həm də keçmiş yadigarı,
köhnə irs kimi deyil, elə günlə həmnəfəs
qoşqular kimi ömürlərini davam etdirirlər və bu
gedişlə, yəqin ki, hələ əsrlərcə də
diri qalacaqlar.
İndikilər və gələcəkdəkilər o
gümana da düşə bilərlər ki, Sabir şeirinin hər
misrasında duyulan tamam-kamallıq, bitkinlik, yəqin, həmin
qoşquların hərəsini yüz dəfə
yazıb-pozmaqdan, cilalayıb sığallamaqdan əmələ
gəlib. Sətirlər, beytlər dəyişə-dəyişə,
yontalana-yontalana, pardaqlana-pardaqlana gəlib bu kamil hallarına
çıxıblar. Hələ ki Sabirə zamanca
yaxınıq, o şeirlərin bir qisminin yaranma tarixçələrindən
xəbərdarıq, ona görə də həmin mənzumələrin
çoxunun çaparaq - elə bir neçə dəqiqə ərzində,
bəzilərininsə lap anidən - bədahətən
doğulduğundan xəbərimiz var. Hər şeir və
onun doğuluşuna səbəb olmuş əhvalat təfsilatı
ilə yazılsa, "Hohhopnamə"nin yanında hərəsi
elə o qalınlıqda alına biləcək daha bir
neçə cild ortaya çıxar.
Mollanəsrəddinçi Məhəmmədəli
Sidqinin xatirəsi bizi Sabirin bir taziyanəsinin doğulduğu
dəqiqələrə aparır. Yada salır ki, Sabirlə
birlikdə poçtdan "Molla Nəsrəddin"in
ünvanına gələn jurnal-qəzetləri götürməyə
getmişdik. Bağlamanı alıb tramvaya mindik. Mən
başladım qəzetləri vərəqləməyə.
Onlardan bir neçəsində Molla Ərəszadə
imzası ilə yazan Axund Məmmədtağının palaz
boyda məqalələri dərc edilmişdi,
hamısının da axırında yazılmışdı
ki, "mabədi var" - yəni hələ davam edəcək.
Sabirə üz tutub gileyləndim ki, qəribə işdir, bu
Molla Ərəszadənin məqalələri
haçandandır davam eləyir, yenə qurtarmır.
Baxıram ki, bu biri qəzetlərdə çıxan
yazıların altında da yazıb ki, hələ ardı
var. Sabir bir söz demədi, gülümsündü, o da təzə
qəzetləri vərəqləməyə başladı. Az
sonra həmin qəzetlərdən birini uzatdı mənə
ki, bir haşiyəsinə fikir ver. Qəzetin haşiyəsində
Sabir qələmlə bir bəndlik şeir
yazmışdı:
Molla Ərəszadənin, vay, yenə mabədi var,
Yazdığının yox sonu, ənənə mabədi
var.
Gündə çıxan qəzetənin bircəsi
boş keçməyir,
Bir gecəlik mətləbin yüz sənə mabədi
var.
Sidqi Sabiri nə qədər yaxından tanısa da,
onun qəfildən hər mətləbə söz qoşa bilməsinə
bələddisə də, yenə məəttəl
qalmışdı ki, axı iki daşın arasında, tramvay
gedə-gedə, mən Ərəszadə söhbətini
tamamlayar-tamamlamaz bunca duzlu, həm də mənalı bir
şeiri Sabir necə düzüb-qoşdu?
Axund Məmmədtağı
Ərəszadə (1867-1911) vaxtının nüfuzlu din xadimlərindən
idi, Nəcəfdə mükəmməl təhsil
almışdı, mətbuatda da mütəmadi olaraq dini-əxlaqi
mövzuda silsilə məqalələrlə
çıxış edərmiş və onun
yazılarını seçdirən də bəhs etdiyi
mövzulara alimanə baxışıymış. Axund Ərəszadənin
"Təşrih-i fəraiz" adlı kitabı da 1907-ci ildə
Tiflisdə nəşr edilmişdi (Bəlkə mətləbdən
bir qədər aralı düşdüm, amma bunları da
yazım ki, unudulmuş bir insan haqda indi onun barəsində xəbərlər
çatdıra biləcək tək adamdan - Axund Məmmədtağının
nəvəsi, unudulmaz akademikimiz Həmid Araslının
qızı, dəyərli alimimiz Nüşabə xanımdan
aldığım bu soraqlar itib-batmasın. Çünki bu bilgilər
bir yandan bir ailənin, bir nəslin macəralı
ömrünün bilinməz səhifələrinə
işıq tutursa, digər tərəfdən də Gəncə
ziyalılığının ötən əsrin əvvəllərindəki
və elə həm də sonrakı çağlardakı mənzərəsini
daha dolğun görməyə yol açır. Bu da Sabirin
vasitəçiliyi ilə baş tutan daha bir savab əməl
olsun. XX əsrin əvvəllərinin Gəncə ruhaniləri
arasında maarifpərvər şəxsiyyətlər az
deyilmiş. Elə dini işləri ilə yanaşı, millətpərvər
fəaliyyətləri ilə ad çıxarmış,
sonralar Qafqazın yeddinci şeyxülislamı mərtəbəsinədək
ucalmış Axund Məhəmmədəli Pişnamazzadəni
(1853-1938) xatırlamaq yetər. O dövr Gəncə mədrəsələrində
dərs deyən ruhanilər həm dərin bilik yiyələri,
həm də əsl mənəviyyat adamlarıymış ki,
sovetlər onların əksərini həbslərə
atdı, sürgünlərdə çürütdü, əldəqayırma
şura mollaları yetişdirərək dini də, ruhaniliyi də
urvatdan çıxartdı. Nüşabə xanım deyir ki,
Həmid müəllim ona mədrəsədə savad öyrətmiş
müəllimlərini sadəcə minnətdarlıqla
xatırlamazmış, onları ananda hər dəfə qəhərlənərmiş.
Axund Məmmədtağı o qəbil üstün üləmadanmış.
Həyat yoldaşı vəfat edəndən sonra Dürribəyimlə
evlənir və bu izdivacdan da sabahın görkəmli alimi Həmid
Araslı dünyaya gəlir. Ancaq əvvəlki evliliyindən
axundun Hacı adlı bir oğlu da varmış. Bəlkə
də çoxlarının xəbəri yoxdur ki, nəğmələri
dillər əzbəri olan Telman Hacıyev həmin
Hacının övladıdır, yəni Həmid
Araslının qardaşoğlusudur. Ata bir, ana ayrı olsalar
da, axıracan aralarında ögeylik qətiyyən hiss edilməyib,
bir-birinə olan mehrləri uşaqlarına da keçib. Həmid
müəllim atasını iki yaşında itirmişdi,
heç surətini xatırlamırdı. Dürribəyim
çox keçmədən yenidən ərə gedəsi
olur. Dul qalandan sonra imkanlı olduğunu bildiklərindən sərvətinə
tamah salaraq onu almaq istəyən, hətta götürüb
qaçmaq həvəsinə düşənlər az
deyilmiş, ona görə daha uyğun hesab etdiyi bir adamla ləngimədən
ailə həyatı qurmağı daha münasib hesab edir.
Nüşabə xanımın söyləməsincə, Həmid
müəllim onun təhsili qayğısına qalmış,
nəvazişini əsirgəməmiş atalığından
razılıqla danışarmış. Yeri gəlmişkən,
Axund Məmmədtağı Ərəszadə müsəlman
hüququ sahəsində sanballı alimlərdən
sayılırmış və onun bizə gəlib çatan
yeganə əsərinin də mövzusu miras məsələləri,
vərəsəlik hüququnun müxtəlif təfərrüatları
ilə bağlıymış. Həmid Araslı
anasını da erkən itirmişdi və uşaqlıq illərinin
kədərli xatirələrindən biri kimi anasının bu
sözləri də yadından çıxmırmış
ki, atandan xeyli mal-dövlət, çoxlu kitablar
qalmışdı. Onları səninçün qoruyub saxlaya
bilmədim. Xüsusən də atanın kitablarını, əlyazmalarını.
Klassik ədəbiyyatımızın gizlin qatlarını
aşkara çıxarmaq yolunda zəhmətləri çox
olan Həmid Araslı atasının da irsi, taleyi ilə
çox maraqlanarmış və bunu da
aydınlaşdırıbmış ki, Sabirgilin də diqqətini
cəlb etmiş silsilə məqalələrini Axund Məmmədtağı
Ərəszadə elə ard-arda çoxlu məqalələrlə
mətbuatda görünmək naminə deyil, bir para mühafizəkar
din adamının həmlələrinə qarşılıq
olaraq, onların söylədiklərini fiqh və şəriət
qanunlarına söykənərək elmi əsaslarla rədd
etməkçün qələmə alıbmış. Axundun
mütərəqqi insan olması, "Molla Nəsrəddin"i
də mahiyyətcə ruhuna yaxın dərgi sayması, onu bədxahlardan
qorumağa çalışması 1910-cu ildə "Günəş"
qəzetində dərc edilmiş "Tiflisdə məktəb
məsələsi, yaxud "Molla Nəsrəddin"ə
cavab" adlı məktub-məqaləsində
aydınlığı ilə əksini tapıb. Ərəszadə
bir tərəfdən "Molla Nəsrəddin" məcmuəsi
millətimiz üçün faydalı, qiymətli bir ayine-yi
ibrətdir" deyərək dərginin yüksək dəyərini
verir, o biri yandan da qaragüruhdan ehtiyatlı olmağa
çağırır, ürəyindən keçənlərin
hamısını qələmə gətirməyinin rəva
olmadığına işarəylə: "Molla Nəsrəddin"
məcmuəsinin müdiri bilməlidir ki, hər sözü
yazmaq istəmirəm" söyləyərək, ehtiyatlı
olmağa səsləyir ki, "qərəz-i şəxsi
sahibləri onu özlərinə alət-i intiqam edib öz
heysiyyətindən düşürə bilməsinlər".
Sabirin hər bir şeirinin də deyil, bəzən tək
misrasının, hətta zarafatyana yazılmış
ayrıca beytinin də arxasında həyat həqiqəti
dayanır ki, onlardan agah olunca sanki sətirlərin rəngi də
dəyişir, onlar daha artıq ətə-qana dolub
canlanır, məhrəmləşir.
Elə bu qoşa sətir ki, Sabirin ürəkboşaltması,
bir az da özünə vədetməsi kimidir ki, şairin
sirdaşlarından biri, görkəmli aktyorumuz Hacağa
Abbasovun şahidliyi olmasaydı, haradan bilərdik bu sətirlərin
içində əsl həqiqətdə gizlənən
hansı mətləbdir.
Yemiş ü yelpənəy ü duz yemərəm,
Tövbə olsun, dəxi qarpız yemərəm.
Niyə belə deyir, bu beyti hansı səbəb
doğurub? Hacağa Abbasov Balaxanıda Sabirlə birlikdə
müəllimlik elədiyi çağların bir əhvalatını
yada salır ki, Sabir daim qarın xəstəliyindən
şikayətlənirdi, bir gün də bütöv bir
qarpızı təkbaşına yemiş, halı xarab
olmuşdu, məktəb müəllimləri birtəhər
onu özünə gətirirlər. Bir az toxtayınca Sabir
götürür bloknotunu və həmin iki sətri
yazır...
...Sabir şairliyin yalnız vəzni, qafiyəsi yerində,
təşbihləri əlvan, səslənişi qulaq
oxşayan mənzumələr deyil, gerçəkləri olduğu
kimi təsvirə çəkən, içində həm də
ağrı-acı daşıyan şeirlər yazmaqdan ibarət
olduğunu həm özü, həm də başqaları
üçün vəzifə, borc, öhdəlik kimi müəyyənləşdirmiş
az söz ustalarındandır.
Şairəm, çünki vəzifəm budur əşar
yazım,
Gördüyüm nik ü bədi eyləyim izhar,
yazım.
Günü parlaq, günüzü ağ, gecəni tar
yazım,
Pisi pis, əyrini əyri, düzü həmvar
yazım.
Sabir ömrü boyu vicdanının əleyhinə
getmədi. Həmişə düzü hamar, rəvan, necə
var elə yazdı, həyatı boyu da nakəsə, nadana, kəcə,
əyriyə qənim kəsildi. Gerçəkləri namusla qələmə
aldığından, pisi pis, yaxşını yaxşı
yazdığından ona inandılar. Yüz cür təhrif edənlər,
qulp qoyanlar, şər atanlar tapılsa da, insaf gözü ilə
baxanlar Sabirin dürüst, doğru səsini həmişə
eşitdilər, onu sevdilər, ona inandılar, ardınca getdilər.
Məhz düzü düz, əyrini əyri yazdığı
üçün də Sabirə həmişə inanacaq, həmişə
iman gətirəcək, həmişə də onun ardınca
gedəcəklər.
...Sabirin şair bəxtində, bəlkə də
Sabirdən daha əvvəl bizim naxışımızda
xoş təsadüfdən yadigar qalan xatirə var ki,
insanı bir an içində XX yüzilin əvvəllərinə
apara bilən möcüzəli zaman maşını kimidir.
Sabir o dövrdə yaşamış yeganə ədibimizdir
ki, onunla doğruçu jurnalist müsahibəsi hesab edilə
biləcək bir söhbət də günümüzə gəlib
çatıb. Həmin söhbəti aparan elə Sabir kimi
tarixdə qalmaq haqqı qazanmışlardan olan söz
loğmanı Salman Mümtazdır. Əhvalat vaqe olur 1910-cu ilin
iyununda. Bir neçə günlüyə Aşqabaddan Azərbaycana
gəlmiş, buradan da Tiflisə yola düşəcək
Salman Mümtaz o ünvandaymış ki, mən artıq 40 ilə
yaxındır hər gün oradayam və yüz ildən bir
az qabaq müvəqqəti mehmanı olduğu məkanda
Mümtaza daimilik qalacağı, hər gün insanların
gözləri qabağında olan, elə mənzilinə bərabər
geniş guşə düzəltmişəm. İndiki Nizami
muzeyinin binasında o vaxtlar Bakının bu həndəvərdəki
ən yaxşı hoteli sayılan "Metropol" yerləşirmiş
və Salman Mümtaz orada qalırmış. Ancaq işlə
bağlı yolun o tayındakı "İslamiyyə"
mehmanxanasına baş çəkərkən heç
gözləmədiyi halda orada Sabirlə rastlaşır. Dərhal
öz hotelinə qayıdaraq hesablaşır və Sabirə
yaxın olsun deyə "İslamiyyə"də iri bir otaq
götürür. Birinci dəfə 1893-cü ildə
Türkmənistanda qarşılaşdığı Sabirlə
yenidən görüşünün necə baş verdiyini
Mümtaz elə reportaj dəqiqliyiylə təsvir edir ki,
sanasan o vaxt çəkilmiş bir ağ-qara kinoxronikaya
baxırsan: "Sabirin Bakıya köçməsindən xəbərim
yox idi. Bakıda qalmağımda məqsəd o zamanın məşhur
müəllimlərindən olan qutqaşınlı
Süleyman bəy Əbdülrəhimbəyovdan İsmayıl
bəy Qutqaşınlı haqqında məlumat almaq idi. O,
İsmayıl Mahmudzadənin "İslamiyyə"
mehmanxanasında qalırdı. Süleyman bəy ilə
görüşmək üçün ora getmişdim.
Koridorda birdən-birə Sabirlə üz-üzə
çıxdıq. Mən onu tanımadım, o məni
tanıdı. Sabir:
- Əfv ediniz, gözümə tanış gəlirsiniz,
- deyə məni saxladı. Mən də: - Çox ola bilər,
- deyib dayandım.
Sabir 17 il qabaq Aşqabadda olan
görüşümüzü xatırlatdı və onu
yerli-yataqlı söyləməyə başladı. Əl
verdi, salamlaşdıq. Sabirlə bərabər
"İslamiyyə"nin zalına girdik. Qırmızı fəsli
bir bakılı ilə tanımadığmız bir müəllim
bilyard oynayırdı. Biz zalın uzaq bir guşəsinə
çəkilib oturduq. Bir az söhbət etmişdik ki, söz
şeirdən, "Molla Nəsrəddin" məcmuəsindən
düşdü və bir neçə dəqiqədən
sonra mənim məcmuə ilə sıxı əlaqədə
olduğuma mültəfit oldu və təəccüblə mənə
üzünü tutaraq: "Siz Salmansınız?" - deyə
sual etdi. Mən də "Hə" dedim. Lütfən
ayağa duraraq əl verdi və ikinci dəfə tanış
olduq".
Mümtaz bunu da xəbər verir: "Sabir məni o
axşam Əhməd Kamal, şamaxılı Məmmədtağı
Gülüyev və Məhəmməd Hadi ilə tanış
etdi. Bəha Səid adlı bir türk bizə yanaşaraq
salam verdi..."
Diqqət edirsinizmi adi bir mehmanxana dəhlizindəki
işığın gurluğuna?! Dövr elə dövr
imiş ki, hansı səmtə baxsan, gözünə şəxsiyyətlər,
istedad saçan simalar dəyirmiş.
Həmin mehmanxanadakı digər mənzərəni də
elə pəncərədən baxırmış kimi
aşkarca görür, bu səsləri də elə
yanımdakı küçədən gəlirmiş kimi
eşidirəm - doyunca söhbət edə bilməkçün
Mümtaz Sabirə təklif edib ki, şair də onun
otağına köçsün. Gecə gec yatdıqları
üçün yataqdan gec də qalxmağı
düşünürmüşlər, ancaq səhər
onları yuxudan ovaxtkı Bazarnı, sonrakı Hüsü
Hacıyev, indiki Azərbaycan küçəsindən ötən
konkaların zəng səsi, bazar əhlinin sübh ertədən
qalxan hay-küyü oyadıb. Salman Mümtaz dəftərini
açıb, qələmini götürüb
suallarını verir, Sabir danışdıqca onun söylədiklərini
kəlməbəkəlmə yazır...
Və həmin müsahibə də bu gün
bizimçün Sabirin yaradıcılığına, onun ədəbi
dünyagörüşünə, bir insan olaraq təbiətinə,
daxili aləminə çıraq tutan mötəbər mənbədir.
O suallardan birində hər maraqlandığının dərininə
getməyi xoşlayan Mümtaz Sabirdən xəbər alır
ki, "Molla Nəsrəddin" dərgisinin 18-ci sayında
"Gözəlim" adında bir şeiriniz
çıxıb, ancaq qəribədir, şeirin
üçüncü bəndi bir başqa, beşinci bəndi
bir ayrı bəhrdədir. Bunun səbəbi və hikməti
nədir?
Sualı ona görə belə qoyur ki, Sabir kimi
yüksək peşəkarın belə ibtidai
yanlışlığa yol verəcəyinə inanmır, fərz
edir, yəqin, burada şairin nəsə məqsədi var.
Sabirin cavabı isə bir daha göstərir ki, bəzən həyatda
heyrətlə baxdığımız, mübhəmliyinin
sirrini açmağa baş sındırdığımız
bir çox başverənlərin ardında ən adi güzəran
gerçəkləri durur. Sabir gülümsünüb
qayıdır ki, bunun səbəbi mürgüləməkdir
və başlayır izah etməyə ki, gecələr "Səda"
qəzetində korrektorluq edirəm, idarə pul sərf eləyərək
son xəbərlərlə əlaqədar xüsusi teleqramlar
almadığından gecə saatlarına qədər gözləyir
ki, "Kaspi", "Həqiqət" və sair qəzetlər
çap olunsun, orada çıxan xəbərlər
götürülür, tərcümə edilir, düzülür,
basılır, mən də korrekturasına baxıram. Bəzən
isə o qəzetlərin çapı ləngiyir, çox gec
saatda olur, mən də arada mürgü döyürəm. Bu
şeiri Haşım bəyin mətbəəsində
başlamışam, bir-iki bəndini yazandan sonra
yuxulamışam, ayılanda ardını davam eləmişəm.
Yalnız şeir çap olunandan sonra səhvimi tutdum, onda da
artıq iş-işdən keçmişdi.
Salman Mümtaz soruşur ki, indiyəcən
yazdığınız şeirlərdən ən çox
hansını bəyənirsiniz?
Az qala əzbər bildiyim o müsahibəni mən ilk
dəfə 1970-ci illərdə tələbə ikən
Mümtazın əlyazmasından oxumuşam, sonra ustadın əsərləri
toplusunda da nəşr edildi, yenə oxudum və dəfələrlə
qayıtmışam, elə ilk dəfə mütaliə
etdiyim maraqla əvvəldən-axıracan bir sətrini də
ötürmədən, doyulmaz bir filmi yüz dəfələrlə
seyr edirmiş kimi diqqətlə nəzərdən
keçirmişəm. Ancaq hər dəfə bu suala və
Sabirin həmin sualına cavabına çatanda ürəyimdən
bir xiffət keçib.
Mümtazın sorğusunun müqabilində Sabir deyir
ki, yaxşı şeirlərimi hələ bundan sonra yazacam. Və
Mümtaz əl çəkmir ki, bundan sonra haçan?
Və Sabir zarafata salır: "Mürgüləməyəndə".
Heyhat, əbədi mürgü gəldi və bizi
Sabirin yazacağı yeni və şairin bəlkə, vəd
etdiyi kimi, özünün də bəyənəcəyi daha
gözəl şeirlərdən məhrum etdi...
Ancaq təsəlli budur ki, Sabirin bizə bəlli
şeirləri yaşadıqca bizi həmişə oyaq Dahiyə
doğru aparacaq və o şeirlərin havasıyla nəfəs
aldıqca mürgüləmək hürküsündən
uzaq olacağıq.
...Qəlibləşmiş və ilk baxışdan tam
məntiqi də qavranılan bir deyim var ki, Sabiri Sabir edən
"Molla Nəsrəddin" məktəbi oldu. Söz yox,
haqq var, dərginin ab-havası tək Sabiri yox, bu mizah toplusuna
yaxından-uzaqdan bağlı hər kəsi öz
qaçılmaz cazibəsinə saldı, öz ahənginə
köklədi, tərbiyələndirdi, yönəltdi. Ancaq
Sabir "Molla Nəsrəddin"ə yolladığı ilk
şeirindən artıq Sabir idi və həmin məşhur
deyimi əslində əksinə də söyləmək
mümkündür ki, "Molla Nəsrəddin"i də
"Molla Nəsrəddin" edən həm də Sabir oldu.
Sabiri çox sevmiş, onun bir para şeirlərinə də
cavablar yazmış Abdulla Şaiqin bir xatirəsi Sabirin
yaradıcılığındakı mizah damarının əslində
"Molla Nəsrəddin"dən öncə də var
olduğunu təsdiqləməkdədir. O xatirəsi 1905-ci ilə
aparır, hələ "Molla Nəsrəddin"
doğulmayıb, günlərin birində Şaiqlə Sabir
tanış olurlar və etiraf etdiyi kimi, "iki-üç
saat ərzində Sabir onu özünə bağlayır".
Mirzə Ələkbər mövhumatçı dükan
qonşusu olan xəsis alverçiyə yazdığı həcvi
oxuyur və Şaiqin sözüncə, bu şeir o taciri o qədər
canlı və təbii təsvir edirmiş ki, hamısı
şaqqanaq çəkib gülür. Birlikdə olduqları həmin
saatlar əsnasında Sabir şeirlərindən də oxuyur və
Şaiq həmin ilk görüşdən nəticə
çıxarırdı: "Qəzəllərindən
çox həcvlərini bəyəndim. Bu həcvlərdəki
kəskinlik, təbiilik şairin bu sahədə böyük
bir istedada malik olduğunu xəbər verirdi".
Şaiq bunu da unutmamışdı ki, Şamaxıda,
Sabirin sabunçu dükanında əyləşib bu söhbətləri
etdikləri saatlar boyunca içəriyə bircə nəfər
də olsa müştəri boylanmır. Şaiq
üzrxahlıqla deyir ki, yəqin, bizim ayağımız
ağırdır ki, bu müddətdə qapını
açan olmadı. Sabir tarixi sözlər deyir ki, yox, bu, sizin
ayağınızdan deyil. Bu avam camaatın içini təmizləmək
əlimdən gəlmir, heç olmazsa üst-başını,
zahirini təmizləyim deyə sabun dükanını
açdım, neyləyim ki, zalım uşaqları bu təmizlənməkdən
də qaçırlar!
Sabirin payına düşmüş qısa
ömür içərisində umduğu nə idi? Nəyin
naminə, nəyin uğrunda çalışırdı?
İstəyirdi ki, millətini onu içərisindən
aşağıya basan ağırlıqdan qurtarsın, millətinə
layiq olduğu genişlikdə və ucalıqda
uçmaqçün qanadlar versin. İstəmirdi ki, milləti
başıqapazlı, diliqısa, gözüyuxulu qalsın,
amma:
Yat, yat, bala, laylay,
Yat, qal dala, laylay, -
deyirdi.
Kinayə ilə, ağrı ilə belə söyləsə
də, məqsədi səksəndirmək, ayıltmaq idi,
çünki bütün geriliklərin ilk və əsas səbəbini
elə uyumaqda, mürgü döyməkdə tapırdı.
Ona görə də təkrar-təkrar hayqırırdı,
yenə "oyanın" deyirdi, ondan daha təsirli olan və
daha tez oyandıra biləcək - bu qəflət
röyasından qalxmağa tələsməyin, - söyləyirdi,
böyür-başdakılara da tövsiyə edirdi ki, səs
salıb yatanları diksindirməsinlər, qaramat uyquya
dalanların saqqız kimi yuxusuna haram qatmasınlar:
Səs salma, yatanlar ayılar, qoy hələ yatsın,
Yatmışları razı deyiləm kimsə
oyatsın.
Tək-tək ayılan varsa da, Haqq dadıma
çatsın,
Mən salim olum, cümlə cahan batsa da, batsın.
Məhz həmişə, tarixin bütün dövrlərində
belə olub - yalnız özünü, öz rifahı və
zənginliyini düşünənlər, öz
qulağıdincliyinin və asudəliyinin qeydinə qalanlar səy
ediblər ki, digərləri yuxuya daha çox dalsınlar,
qara camaat mürgü döyməkdə davam etsin, onlar da
öz işlərində olsunlar, bir ucdan
xımır-xımır söksünlər. Ona görə də
Sabir istehza ilə dönə-dönə "ayılma",
"yat", "mürgü döy", "lal ol",
"sus" deyəndə də həmişə millətini
heç vaxt mürgü döyməməyə, yuxuya
dalmamağa, qəflət içərisində qalmamağa,
dilsiz-ağızsız olmamağa
çağırırdı və əmin idi ki, onun
mübarizələrini özü həyatda
olmadığı çağlarda şeiri davam etdirəcək.
Ona görə də sabahlara ən dərin inamlarla səslənirdi:
Mən gedərsəm, var olsun amalım,
Yaşasın şəhriyar-i hürriyyət!
...Böyük Üzeyir bəy bu sözləri yazanda
cavan oğlan idi, 26 yaşı vardı, təqvimdə 1911-ci
ilin 5 avqustu idi və məqaləsi "Məlumat" qəzetində
dərc edilmişdi. Ancaq məgər Üzeyir bəy
haçansa gənc olubmu? Olsun ki, hər kəs kimi, onun da
zahiri ötüşən illərə, fəsillərə
uyğun dəyişib, amma düşüncəsiylə, həyata
baxışlarıyla, qiymətvermələri, yolgöstərmələriylə
o, 21 yaşında "Mətbuatda işlənən siyasi,
hüquqi, iqtisadi və əsgəri sözlərin rusi
türki-türki rusi" lüğətini hazırlayıb nəşr
edəndə də, 22 yaşında "Leyli və Məcnun"u
doğuraraq mədəniyyətimizdə yeni bir yol açanda
da məgər göründüyü yaşında idimi?
Sabirin vəfatından lap az keçirkən "Məlumat"
qəzetində dərc edilən bu məktubunu yazanda da
Üzeyir bəy artıq oturuşmuş, dünyanı və
insanı dərk etmiş ağsaqqal kimi idi. Hələ
şairin 40-ı da çıxmamışdı. Üzeyir bəy
əvvəlcə üzrxahlıq edirdi ki, Bakıda yox idim,
yaylaqdaydım, o səbəbdən qəzetlər əlimə
çatmır, hadisələrdən xəbər tuta bilmirdim.
Və məqsədini izhar edir ki, bu yazını yazmaqda niyyətim
gələcəkdə Sabirin tərcümeyi-halını
yazanların diqqətini bir mühüm nöqtəyə
yönəltməkdir: Mirzə Cəlilin ömür-gün
yoldaşı Həmidə xanım Sabirin ağır xəstələndiyini
Qarabağda eşidir, Şamaxıya yolxərci göndərir
ki, şair Tiflisə gəlib müalicə olunsun, Sabir Tiflisə
çatınca başqa bir yerdə - mehmanxanada-filanda
qalmasına icazə verməyərək onu öz evində,
"Molla Nəsrəddin" redaksiyasında yerləşdirir,
ən yaxşı həkimlərə göstərir, istəyirmiş
ki, əməliyyat olunsun, ancaq Sabir buna razılıq verməyəndə
yenə bütün məsrəflərini ödəyərək
onu üç ay öz mənzilində saxlayır, şairin
külfətindən ötrü çox
darıxdığı, Şamaxıya getmək istədiyini
öyrənincə təklif edir ki, pul göndərim, ailəni
də bura gətirsinlər, səninlə bir yerdə olsunlar,
Sabir buna da qol qoymayanda onu hörmət-izzətlə
Şamaxıya yola salır.
Üzeyir bəy bunların mütləq qəzet səhifəsində
əks olunmasını, gələcəkdə Sabirin tərcümeyi-halını
yazanların nəzərə almasını niyə çox
istəməsinin səbəbini də belə izah edir ki, qoy gələcəyin
adamları görsünlər ki, bir qadın bizim bir
böyük şairimizi qorumaq üçün nə zəhmətlərə
qatlaşıb, hansı himmət göstərib.
Və bu kiçicik yazısında bütün millət
balalarına verilən bir öyüd, bir ibrət olmasa,
Üzeyir bəy Üzeyir bəy olmaz, cavankən qoca
sayılmazdı. Sadaladıqlarından nəticə
çıxarırdı ki, Sabir kimi şairi diriliyində təqdir
edən bir kişi tapılmadısa da, kişi qeyrətli Həmidə
xanım kimi bir qadın oldu və milyonları olan kişilərin
etmədiyini etdi, sərvəti xirtdəyəcən olan
kişilərə rəğmən varını Sabirin səhhəti
üçün sərf etdi.
Əlbəttə ki, dərsdir! Əlbəttə ki,
milli hafizəyə həkk olunmalı örnəkdir!
XX əsr çoxdan arxada qalıb. Nə Sabir var, nə
Mirzə Cəlil, nə Həmidə xanım. Ancaq nəcib əməl
yaşayır. O dövrün Sabirə və Sabir kimi millət
pərvanələrinə biganə baxan milyonçuları
milyonlarını özləri ilə götürə bilmədən,
hamı kimi fani dünyadan köç ediblər.
Cinsi kişi sayılsa da, kişiliyi elə
üstündə oturduğu sərvətdən ibarət olan,
kişiliyi pulun çoxluğunda görən kişi
qırıqları ilə müqayisədə Üzeyir bəyin
əsl kişi adlandırdığı qeyrət sahibi Həmidə
xanım Cavanşirəsə bu dünyada Allahın ona nəsib
etdiyi var-dövlətdən yüz qat artığını
özü ilə axirətə aparmaq qismətmiş.
Dünyada heç bir xeyirxah əməl itmir,
uçub getmir, unudulmur, indi üstündən onillər
keçəndən, əsrlər, minillər dəyişəndən
sonra da sayğıyla anılır, ömrü boyu çox
savab işlər görmüş Həmidə xanım
Cavanşirə, Mirzə Cəlilə bir daha rəhmətlər
oxutdurur!..
Ruhca, fikircə yaxın olan insanlara tale sanki elə
fitrətdən bir ahənrübalıq - maqnitlik, təbiətinə
uyğun digərini özünə doğru çəkmək
keyfiyyəti də bağışlayır.
Sabirlə Şaiq ilk görüşdəncə
yaxın dostlara çevrilmişdilər, axıracan da o təhər
qaldılar, çünki hətta heç görüşməmişdən
də onların arasında sonrakı duyğu, amal, əqidə
birliyini yaradacaq körpü varmış
Qardaşı Hacıbala Zamanov Üzeyir bəylə
dost olmuş, Qori seminariyasında birgə təhsil
almış, uşaqlıq illərində bibioğlusu Abbas Səhhətlə
birgə Sabiri dəfələrlə
görüb-eşitmiş yanıqlı müğənnimiz
Yavər xanım Kələntərli xatırlayırdı ki,
digər bibioğlusu Əlicabbar Orucəliyev Şamaxıda
seçilən, sayılan insanlardan idi, Şamaxının
üzdə olan ziyalılarından çoxu tez-tez onun evində
qurulan məclislərə toplaşardı, Səhhətlə
Sabirsə daha tez-tez gələrdilər. Yavər xanım ona
hələ uşaqlıq illərində Əlicabbarın
söylədiyi və yadında həmişəlik qalsın
deyə dönə-dönə təkrarladığı bir əhvalatı
mənə nağıl etmişdi. Deyir, Abdulla Şaiq 1905-ci
ildə Gürcüstanda Suran yaylaqlarında dincələndən
sonra Şamaxıya gələndə Əlicabbargilə
düşmüş, gecəni orada qalmışdı.
Tanınmış şair və müəllimin
Əlicabbargildə olduğunu eşidincə Abbas Səhhət
də gəlir ora. Abbas Səhhət oradaydısa, təbii ki,
ayrılmaz rəfiqi Sabir də həmin şeir-ülfət məclisində
olmaya bilməzdi. Yavər xanımın həmin günlə
bağlı xatirəsindəki bir məqam çox maraqlı
idi və Əlicabbar Orucəliyev də sanki bunu dönə-dönə
söyləyirmiş ki, Yavərin yaddaşına biryolluq
hopsun.
O gecə Əlicabbargildə çıraq xoruz
banınacan yanılı qalır. Bu gecənin hər dəqiqəsini
qənimət bilən hamısı səhərə qədər
oyaq qalır. Gecədən dan yeri qızaranacan saatlar şeirlərlə
müşayiət olunur. Birini Sabir deyir, ardınca Səhhət
başlayır, növbətisini Şaiq, sonra yenə obiri,
sonra yenə digəri...
Bir-iki gün Şamaxıda qalandan sonra Şaiq yol
alır Bakıya və evinə yetişincə təəssüratı
ilə dolu olduğu Şirvan görüşlərinin təsiri
ilə üç məktub göndərir: biri Əlicabbar
Orucəliyevə, obiri Abbas Səhhətə, digəri Mirzə
Ələkbər Sabirə. Məktublarında əvvəlcə
hal-əhval tutur, Şamaxıda keçirdikləri unudulmaz gecəni
yada salır və axırda da "Vətən" adlı
bir təzə şeirini yazır. Çox keçmir ki,
Bakıya, Şaiqə də Şamaxıdan üç cavab məktubu
gəlir. Bunlar da ənənəvi nə var-nə yoxdan
başlasalar da, Abbas Səhhətlə Sabirin namələrində
də şeirlər varmış. Şaiqin "Vətən"inə
cavab olaraq hər ikisi öz "Vətən"ini məktubuna
əlavə edibmiş.
Şaiqin yazdığı "Vətən"
ortadadır, kitablarında dönə-dönə işıq
üzü görüb:
Ey çeşmimin önündə mücəssəm,
vətən, vətən!
Qəlbim kimi ələmlərə həmdəm, vətən,
vətən!
Sənsən səbəb bəqa-yi dil ü can-i natəvan,
Canım kimi nolar səni sevsəm, vətən, vətən!
Aç, aç o qəmli köksünü, ey məxzən-i
məlal,
Bas bağrına bu Şaiqi möhkəm, vətən,
vətən!
Səhhətin yazdığı da bəllidir:
Könlümün sevgili məhbubu mənim
Vətənimdir, vətənimdir, vətənim!
Vətəni sevməyən insan olmaz,
Olsa ol şəxsdə vicdan olmaz.
Yavər xanım da könül titrədən
avazı ilə misilsiz "Şur"unda o Səhhət
"Vətən"inə özgə bir sevimlilik, ayrı
bir hüsn bəxş edib.
Ancaq Sabirin yazdığı elə həmin ruhda olan
"Vətənim" şeiri itib-batıb. Yavər
xanımın yaddaşında bibioğlusu Əlicabbarın
Abbas Səhhətin dilindən dediyi sözlər də
yaşayırdı. Səhhət söyləyibmiş ki,
Sabirin "Vətən"i ikimizinkindən də qüvvətli
alınıb.
Və Sabir qələminin bəhrəsi olan neçə
belə gözəl şeir haqqında bilgimiz olsa da, heyiflər
ki, onlar əlimizdə yoxdur - hansılarısa biryolluq qeyb
etmişik, hansılarınınsa ayrı-ayrı
parçaları bəllidir.
Ancaq Sabirin hər şeiri əslində elə əziz
vətəni tərənnüm edən bir gözəlləmə
deyilmi?!
"Hophopnamə"nin ilk Səhhət nəşrində
yer almış, sonralar Məhəmməd Peyğəmbərə
həsr edildiyi üçün sovet dönəmində daim kənara
qoyulmuş, Füzuliyə təxmis olaraq yazılmış
şeirdəki bu misraları hər dəfə dilə gətirirkən
elə zənn edirəm bu sözləri Sabir müqəddəslərin
ən ucası saydığı milləti, yurdu haqqında
deyir:
Çöhre-yi hur işıqlandı cəmalinə
görə,
Taq-i Kəsra yıxılıb tağ-i hilalinə
görə,
Qızarıb rəng-i şəfəq ariz-i alinə
görə,
Bəzənüb cənnət-i fidövs vüsalinə
görə!
Sabira! Tök fərəhindən yüzünə əşk-i
tərin,
Sınsa bazari nolur əşkinə nisbət göhərin?!
...Sabirlə Şaiq dostluğu,
könüldaşlığı elə saf, elə
sarsılmaz idi ki, onları bir-birindən ölüm də
ayıra bilmədi. Sabirdən sonra Şaiq xeyli yaşadı və
nə qədər ki sağ idi, onun yaddaşında və qələmində
Sabir də diri idi. Şaiq qələmə aldığı,
nəşr etdirdiyi xatirələrində tez-tez böyük
dostunu anırdı, ona şeirlər həsr edirdi, Sabirin
şeirlərinə cavablar yazırdı. Sabirlə Şaiqi
qovuşduran xətlərdən biri də onların ikisinin də
müəllimliyi idi. Yalnız məktəb, sinif müəllimi
olmaları deyil, ilk növbədə Millət Müəllimi
olmaları! Ancaq əlbəttə ki, onlar hər ikisi
sözün birbaşa mənasında da dərs otağına
girən, qarşısında şagirdlər əyləşən,
bildiklərini övladlarla paylaşan müəllimlər idilər.
Və həm o, həm bu mənada Müəllim olduqlarına
görə Sabir də, Şaiq də əllərində qələm
olduğu müddətcə həm bütöv millətə
hesablanmış şeirlər yazdılar, həm də
uşaqları, yetişən nəsli tərbiyələndirmək
üçün köhnəlməz qoşqular yaratdılar.
1907-ci ildə Sabir "Əkinçi"sini
yazmışdı, 1913-cü ildə Abdulla Şaiq də buna
bənzəyən (əslində elə həmin şeirə
cavab olan) "Əkinçi və xan"ı qoşdu.
Köhnə nəslin ağsaqqalları
xatırlayırdılar, uşaqlığı 1920-30-cu illərə
təsadüf etmişlərdən eşitmişdim ki, həmin
dövrdə məktəblərdə keçirilən
müsamirələrdə şagirdlər Şaiqlə Sabirin
o iki şeirini - "Əkinçi" ilə
"Əkinçi və xan"ı bir-birindən
ayırmadan, yanaşı oxuyurlarmış. Sabir həyatdan
gedəndə bunu faciə, millətin və həm də
özünün ən ağır şəxsi kədəri
kimi qarşılayanların birincisi Abdulla Şaiq idi.
Və sızlayan qələmi ilə Sabirə
hüznlü şeir həsr etmişdi. O şeirin hər
misrası riqqət oyadır, amma bu iki sətirdə Sabirin
iqbalı, istiqbalı əks olunub, ən uzaq sabahlarda da əbədi
yaşayacağının təsdiqi var:
Sabira, yox, sən ölməyib, dirisən,
Sabit əncüm gibi sönər kimisən.
Aydınlıq gecələrdə irili-xırdalı
ulduzların sayrışdığı "Süd yolu"na
- o nəhayətsizliyə baxın. Sayı 200 milyarda
çatan bu səyyarələrdən hansılarısa lap
çoxdan sönüb. Hələ bizim qalaktikadan o yandakı
bir neçə yüz qalaktikanın özünün hərəsində
nə qədər ulduz var! Əbədiyyət və sonsuzluq
timsalı kəhkəşanda işıldamaqda davam edən nə
qədər ulduzlar bizdən xəbərsiz bəlkə də
yüzillərdir ömrünü başa vurub. Ancaq
aramızda neçə-neçə işıq illəri məsafə
olan həmin ömrü bitmiş ulduzların işıqları
bizə doğru gəlməkdə davam edir. onları bərq
vuran gördükcə də heç kəs ağlına belə
sığışdırmaq istəmir ki, onların həyatı
lap çoxdan bitib - nuru yayılmaqda davam edirsə,
işığı bizə çatırsa və hələ
bizdən sonrakı başqa neçə nəsillərə də
yetişəcəksə, deməli, canlıdırlar,
yaşayırlar, ömürlərini davam etdirməkdədirlər.
Şaiq də Sabiri məhz o cür sönən, amma həmişə
də SÖNMƏZ qalan və qalacaq ulduza bənzədir.
Düz deməyibmi, Sabir işığı hər
gün səninlə, mənimlə, bizimlə deyilmi?
O nur hələ neçə işıq ili yol gedəcək?
27 aprel 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 1 may,№75.-S.10-11.