Həmişə var
olmaq haqqını qazanmağın bədəli
Dərdlərin çox olması hələ dərdlərin
ən böyüyü deyil. Ən ağır dərd həmdərd
qıtlığı, ya həmdərlərin heç
yerli-dibli gözə dəyməməsidir. Həmdərdlik
sadəcə dərddaşlıq, eyni ələmi çəkmək deyil, başqasının dərdinə
öz qəmin kimi şərik çıxa bilmək nəcibliyidir.
Tanrı Sabirə həmdərd olmaq istedadı vermişdi. Bu
damar insanın cövhərində olanda biganə
qalınması rəva bilinməyənlərə əsla
laqeyd dura bilmir, ətrafında baş verənlər ona da əsər
edir, seyr etdiyi ağır qüssələr canına hopur və
bunları elə öz dərd-səri kimi bütün
narahatlığı ilə yaşamağa başlayır.
Sabirdəki həssasiyyət, həmdərd olmaq qabiliyyəti
elə bir həddə idi ki, ürəyi yalnız şeir
yazmaqla soyumurdu, millətin dərdlərini misralara
köçürməyi az hesab edirdi və çox olan dərdlərini
bəlkə də bu halda onlara daha tez əncam çəkilər
ümidi ilə müxbirliyə, jurnalistliyə də əl
atırdı, müşküllər daha sürətlə
aşkar edilərsə, daha erkən də çözülər
gümanı ilə ümdə el qayğıları dərhal
ictimailəşsin deyə mətbuatın imkanlarından
yararlanırdı. Mənzərə hamının gözü
önündə idi, amma hamının gözü Sabirin
gözü itiliyində deyildi. Sağalmalı yaraları, əyər-əskikləri
görüncə, onların bir çoxunun şeir vasitəsilə
dolayı müalicəsinin çox vaxt alacağını,
uzun, yorucu yollardan keçəcəyini duyaraq təcili məlhəmlərdən
istifadəni məqbul sayırdı. Ona görə qəzetçiliyə
də üz tutmuşdu. XX əsr başlanırdı, mətbuat
həyatı güclənməkdə idi və müraciət
ediləsi, yazılar göndəriləsi nəşrlər az
deyildi və 1906-cı il iyulun 18-də "Həyat" qəzetinə
Sabirin "Bu gün Qafqasiya məmləkətində"
adlı məqaləsi yer almışdı. Sabir
Şamaxının dərdlərindən bəhs eləyərək
yazırdı ki, bu gün ən çox viranəliyə məruz
qalmış şəhər Şamaxı, ən çox fəlakətə
düçar olmuş xalq isə şamaxılılardır.
Təbii ki, Şamaxı zəlzələsi baş verəndən
sonra ayrı-ayrı qəzetlərdə xəbər səciyyəli
xeyli məqalələr dərc edilmişdi. Ancaq Sabirin
yazdığı sadəcə xəbər deyildi, artıq zəlzələnin
üstündən 5 il sovuşurdu, zəlzələdən
ötən həmin müddətdə camaatın vəziyyətini
yüngülləşdirmək üçün hansı
işlər görülüb və hansı ümdə
işlər də yerinə yetirilməlidir - bu, Sabirin
yazısının əsas mövzusu idi. Qəzetlərçün
5 il əvvəl baş vermiş zəlzələnin
dağıntıları ilə bağlı söhbət
çoxdan köhnəlmişdi. Ancaq Sabir üçün o zəlzələ
söhbətinin qaysağı qoparılmalı yaraları
vardı ki, gendən baxanlar səhvən bunların sanki
sağalmış olduğu zənninə düşməsinlər.
Yazırdı ki, bütün Qafqazdan və Rusiyanın hər
yerindən Şamaxıda baş verən zəlzələdən
sonra əhaliyə yardım məqsədilə ianə olaraq vəsaitlər
toplanmağa başlayıb. Toplanmış vəsaitin
miqdarı təxminən 600.000 manatdır. Şamaxı şəhərinin
mərkəzi xarabazara çevrilib, evlər
sökülüb, dağılıb, mərkəz hissədə
yaşamış, evləri dağılmış
insanların həyatını təzədən qurması
üçün şəhərin aşağı və
yuxarı hissəsində 100 ev tikilməsi qərara
alınıb, ancaq evlərin inşasından ötrü bu
adamların hər birinə vur-tut 250 manat vəsait verilir.
Sabir o insanların çaşqınlığını
öz təəccübünə qatışdıraraq bu məqalənin
sətirlərinə çıxarırdı ki, 250 manata məgər
ev tikmək olar? Və nümunə də gətirirdi ki, necə
tikmək olarmış - biri evinin qırağına hasar
çəkib, tikəcəyi binanın bünövrəsini
töküb, bu əsnada verilən vəsait qurtarıb. Bir
başqası isə - Sabir əyanilikçün lap onun
adını da yazır - Ağakərim adında bir nəfər
Qalabazar məhəlləsində görəndə ki, əsl
qaydası ilə ev tikmək üçün 250 manat heç
vəchlə bəs eləmir, başlayıb qənaətlə
tikməyə, nəticə də bu olub ki, tikdiyi koma
başına uçub, özü də, həyat
yoldaşı da, südəmər körpəsi də həlak
olub.
Və Sabir gedişata ümidlə baxırdı.
Deyirdi ki, indi Şamaxıya Fyodorov adlı bir naçalnik gəlib,
söylənilir ki, bütün tikinti-abadlıq işlərinə
o, nəzarət edəcək, ümid edək, onun gəlişi
ilə bu sahədə bir nizam yaranacaq, əhali arasında vəsait
də yaxşı bölünəcək, tikintilər də
arzulanan səviyyədə gedəcək.
Məqaləni yazmışdı, təxirsiz məsələyə
diqqət yönəltmişdi, yatanları
ayıltmışdı. Ancaq ürəyi toxtamır.
Toxtasaydı, belə asanca sakitləşsəydi, o, Sabir
olmazdı. Qələmi elə mövzunu açıb
hamınınkılaşdırmaqla işini bitmiş hesab edərək
səngisəydi, ona xas nəbz kimi daim çırpınan mərhəmət
duyğusuna, oyanıq həmdərd olmaq qabiliyyətinin
arasıkəsilməzliyinə də şəkk oyanardı.
Lap azacıq keçir, həmin mövzuda "Həyat"
qəzetinə bir başqa məqaləsini yollayır. "Həyat"da
1906-cı il avqustun 15-də görünən məqaləsi
"Həmd olsun o gündən ki" adlanırdı və
Şamaxıda quruculuq işlərinə rəhbərlik edən
yeni təyin olunmuş naçalnik Fyodorovdan bəhs edirdi.
Sabir ondan razıdır, çünki camaat o adamdan
razıdır. Yazır ki, həmd olsun o günə ki,
naçalnik Fyodorov Şamaxıya varid oldu və ürəkdən
bu tikinti-abadlıq işlərinə başladı. Tərifləyir
ki, Fyodorov yerində sakit oturan adam deyil, səhərdən
çıxıb piyada düşür şəhərin
küçələrinə, görülən işlərə
özü nəzarət edir. Tərifləməyinə tərifləyir,
amma intizamlı, məsuliyyətli, işinə can yandıran
naçalnik Fyodorovun qarşısında məsələlər
də qaldırır, boynuna öhdəlik də qoyur ki,
Şamaxıdakı evlərin çoxu əskidən
taxta-şalbandan tikilib, elə indi də taxta-şalbandan
tikilir, deməli, bu evlərin yanğın təhlükəsi
çoxdur. Ona görə də zəlzələnin fəlakətindən
gözlərində qorxu qalmış insanların gələcəkdə
qarşılaşa biləcəkləri yanğın təhlükəsi
ilə əlaqədar tədbirlərin nədən ibarət
olduğunu həmin məqaləsində Sabir bircə-bircə
yazırdı ki, yaxşı olardı bu ağa-yi
naçalnik Fyodorov şəhərin Rastabazar hissəsindən
bir arx saldırsın ki, lazım olanda camaat onun suyundan istifadə
eləsin. Amma əlavə edirdi ki, şəhərin həm
aşağı, həm də yuxarı hissəsində
ayrıca su anbarı da tikməyə ehtiyac var, ta insanlar
yanğın təhlükəsi ilə üzləşəndə
üz tutacaqları bir yer olsun. Sabir başqa bir təşəbbüs
də qaldırırdı ki, bizim elatın istifadə etdiyi
beşgözlü Hacı Ağa Rəhim bəy
körpüsü var, el-elatın daim istifadə etdiyi həmin
körpünün xeyli hissəsi indi dağılıb, təmirə
ehtiyacı var və naçalnik Fyodorovdan bir diləyimiz də
odur ki, həmin körpünü təmir etdirsin.
Sabirin qələmi yalnız sancmayıb, neştərləməyib,
yaxşı iş görən, camaatın halına yanan şəxslə
rastlaşanda, lap o kəs yüksək vəzifə sahibi,
hökumət adamı olsa belə, xoş sözünü deməkdən
qızırqanmayıb, çəkinməyib ki, hansı
ağzıgöyçəksə buna bəd məna verər,
yarınırsan söyləyər, inanıb ki,
iki-üç isti kəlməsi bəlkə həmin adamı
ilhamlandırdı, onu başqa daha gərəkli işləri
görməyə də yönəltdi. Məqaləsini belə
yekunlaşdırırdı ki, nə qədər naçalnik
Fyodorov Şamaxı şəhərindədir, bizim əhalimiz
şad, şəhərimiz abad olacaqdır.
"Həyat" qəzeti səhifələrini
Sabirin üzünə səxavətlə açırdı.
Sabirin də deyəcək sözü çox idi. Şeir o
sözlərin hamısını deyib çatdırmağa
dar gəlirdi. Ona görə də məqaləni məqalə
ardınca göndərirdi. "Həyat" qəzetində
yenə həmin 1906-cı ilin 24 avqustunda daha bir yazısı
dərc edilir. Jurnalist, publisist, millət
qayğılarının ifadəçisi Sabir bu məqaləsinə
"Həmd olsun bu günə ki" sərlövhəsi
qoymuşdu və həmin günü
alqışlamasının, həmin günə
şükür etməsinin səbəbi mühüm bir hadisə
idi. Yazırdı ki, bu gün əziz gündür,
çün maarifdust babalar - təhsili sevən, bu bilik yolunu
tutub gedən kişilər ləyaqətli bir iş
görüblər, öz vəsaitləri hesabına, hökumətdən
kömək gözləmədən qubernatorun yanına gediblər,
şəhərin Dərəməhəllə hissəsindəki
xarabalıq bir yerdə rus-türk məktəbi tikmək
üçün icazə alıblar və tikiləcək mədrəsənin
layihəsi də artıq hazırdır. Sabir digər vətəndaşları,
qeyrətli insanları da çağırırdı ki, siz də
kömək eləyin, yardımınızı əsirgəməyin,
qoy vətən balalarının maariflənməsi
üçün yaranacaq bu təhsil ocağı tez araya-ərsəyə
gəlsin!
Sabir bu idi. Şeirlərində insanlara üz tutaraq
"Hümmət, a vətəndaşlar, qeyrət, a vətəndaşlar"
deyirdi. Məqalələrində isə
insanlarımızı durmadan millətəxeyir işlər
görmək üçün belə səfərbər
edirdi. Yazdıqlarını da özü dürüst
olmayanların əyri-üyrü, qapqara, bu güzgüyə
təmiz nəzərlərlə baxanların əsl gerşəklər
kimi görəcəyini əzəl başdan xəbərdarlıq
edirdi:
Əlhəzır, qoyma baxa əksimə zahid ki, onun
Nur-i həq dide-yi xudbininə zülmət
görünür;
Qoy bu ayinəyə ol paknəbaxsın ki,
Bütün əşyadə ona nur-i həqiqət
görünür.
...Bu sözü o qədər təkrarlayıblar,
şitini-şorunu elə çıxarıblar ki, bəlkə
də əvvəldə müsbət anlamda işlənmiş
deyim mənasını dəyişib, üstünə mənfi
bir ərp də qonub - "adamın gərək adamı
ola". Bu deyimi o həddə çatdırıblar ki, indi o
söz söylənəndə ilk ağla gələn irəli
getmək üçün hər nəfərin arxasından
hökmən təkan verənin, qabağa itələyəninin
olması düşünülür.
Deyimi bu təhər qavramaq az qala düsturlaşsa da,
bu qanadlı ifadənin müsbət çaları da var
axı! Adamın adamı olmasının vacibliyi həm də
hər kəsin taleyində ona canı yananların, qədrini-qiymətini
bilənlərin, yolunda zəhmətə qatlaşmağa
hazır olanların gərəkliyi deməkdir. Adamın gərək
adamı, doğrudan da, ola - hayanı, fikirdaşı,
qayğısını çəkəni, barəsində
onsuz olanda da düşünəni. Buna hər kəsin
ehtiyacı var. Böyüyün də, kiçiyin də.
Bir zamanlar Moskvada gözəl bir Azərbaycan adası
vardı. Elmin ən müxtəlif sahələrində
çalışan böyük alimlər, universitetlərdə
dərs deyən güclü, şöhrətli professorlar, ədəbiyyatşünaslar,
qələm adamları, ədiblər. O zaman Azərbaycan Sovet
İttifaqının tərkibində idi və Mərkəzdə
belə adamlar bizə çox lazım idi. Onlar körpü
idilər, vasitə idilər, çünki çox
müşküllərin açarı Moskvada idi və onlar da
buradan - Bakıdan Moskvaya üz tutan ziyalılara dayaq dururdular,
milli əhəmiyyətli çox işlərimizin irəliləyişinə
kömək edirdilər və Moskvadakı Azərbaycan
adasının içindəki bir ad daha
tanınmışdı - Əziz Şərif.
Hamı ona ağsaqqal kimi baxırdı. Orada - Moskvada
da, elə Azərbaycanda da. Əziz Şərif də,
atası Qurbanəli Şərifzadə də Azərbaycan
maarifi tarixində silinməz izləri olan insanlardı. Ancaq
Əziz Şərifin bizim mədəniyyət, ədəbiyyat,
ziyalılıq tariximizdə bir ayrı xidməti də var. O,
səliqə-sahmanlı adamdı. Ömrü boyu da gündəliklər
aparmışdı və həyatının son
parçasında vacib bir işi yerinə yetirmək barədə
də qərar verdi. Oturub başladı ömrün
hesabatını qələmə almağa. Xatirələrini
yazırdı və həm də sadəcə hafizəsindəkilərə
bel bağlamadan yazırdı. Əlində ötən əyyamlarını
dəqiqliyi ilə dirildən gündəlikləri vardı.
Gündəliklərini vərəqlədikcə
qayıdırdı həmin çağlara və
qarşısındakı yazılar yadına həmin səhifələrdə
qeyd etmədiyi neçə başqa hadisəni də
salırdı.
Və gün ötdükcə qiyməti artan həmin
gündəliklərdən bu gün XX əsrin əvvəllərinin
neçə məşhur ziyalısının səsi gəlməkdədir.
O çağın çox hadisələrinin dəqiq əks-sədası
məhz Əziz Şərifin o gündəliklər əsasında
qələmə aldığı xatiratındadır. Həmin
xatirələrin içərisində Sabir də var və
Əziz Şərif Sabir haqqında elə
ayrıntıları, həm də elə dəqiqliklə
çatdırır ki, başqa heç bir qaynaqda bu barədə
soraqlara rast gəlmirik.
Sabir 1911-ci ildə, azarlı vaxtlarında Tiflisə
müalicə üçün getdiyi zaman Əziz Şərif
"Molla Nəsrəddin" redaksiyasında onunla birgə
olmuşdu. Tiflisdə, Davidovski küçəsində yerləşən
24 nömrəli evin ikinci mərtəbəsində, otaqlardan
birində - nisbətən balacasında - Əziz Şəriflə
birgə Əhməd Pepinov qalırmış. Əhməd
Pepinov-Ömərbəyov "Molla Nəsrəddin"in
qurucularından olan Ömər Faiq Nemanzadənin bacısı
oğlu idi. Sonralar - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dönəmində
ilk əmək nazirimiz işləmiş Əhməd bəyin
adı Azərbaycan istiqlalının tarixində, maarifimizin
dünənində həmişə ulduz kimi parlayacaq. Əhməd
Pepinovla Əziz Şərif qaldığından savayı
jurnalın daha dörd böyük otağı varmış.
"Molla Nəsrəddin"in baş mühərriri Mirzə
Cəlilin otağı digərlərinə nisbətən daha
böyükmüş və balkonlu imiş. "O olmasın,
bu olsun"u hamınız görmüsünüz. Orada
"Molla Nəsrəddin"li epizod da hamımızın
xatirindədir. Filmin "Molla Nəsrəddin"li epizodunda
hadisələr elə o böyük otaqda, Mirzə Cəlilin
kabinetində cərəyan edir. Mirzə Cəlil özü,
Sabir, jurnalın rəssamı, digər əməkdaşlar
oradadır. Filmi çəkənlər, söz yox ki, həmin
dövrün canlı şahidləriylə
görüşüb məsləhətləşməmiş
deyildilər. Ona görə də "O olmasın, bu
olsun"un həmin səhnəsində elə Əziz Şərifin
təsvir etdiyi otağın tam bənzəri olan bir məkanı
görürük.
Əziz Şərif Sabirli xatirələrində
öz gördüklərindən əlavə iki mühüm
qaynağı da yada salır: birincisi, Sabirin onun atası Qurbanəli
Şərifzadəyə - Naxçıvana göndərdiyi məktubu,
ikincisi də bir ara jurnalın müvəqqəti redaktoru
olmuş Məhəmmədəli Sidqinin yaddaşları. Sidqi
jurnala 1910-cu ilin noyabrından 1911-ci ilin martının sonuna qədər
redaktorluq etmişdi və o vaxt nə Mirzə Cəlil, nə
Ömər Faiq Tiflisdə idi. Ancaq hər halda yarı
canları Tiflisdə, dərginin yanında idi və "Molla
Nəsrəddin"in işlərindən hali olmaqçün
Sidqi ilə mütəmadi yazışır, uzaqdan-uzağa da
olsa, jurnalın fəaliyyətinə nəzarət edirdilər
ki, bunun təsdiqini də elə Əziz Şərifin xatirələrində
tapırıq.
Əziz Şərif yada salır ki, Məhəmmədəli
Sidqi xatirələrində Mirzə Cəlilin ona məktub
göndərərək Sabirin bərk xəstə olduğunu,
bu yaxınlarda Tiflisə gələcəyini yazır və
israrla, heç bir xərcdən çəkinməyərək
şairi şəhərin ən yaxşı həkimlərinə
göstərməyi tapşırır. Bunu da əlavə edir
ki, imkan vermə başqa bir evdə, ya mehmanxanada qalsın, gətir
bizə, redaksiyada yaşasın. Məsrəflərlə
bağlı da "Nə lazım olsa, mənə yaz, göndərəcəm",
- deyir.
Əziz Şərifin inanımlı,
dürüstlüyünə arxayınlıqla etibar ediləsi
xatirələrinin ən gözəl cəhətlərindən
biri də odur ki, Sabirin həyatındakı ən ağır
mərhələni - ömrünün son 7-8 ayını
yerli-yataqlı təsvir edir. Yazır ki, Sabir 1910-cu ilin
sentyabr, oktyabr, noyabr aylarını Bakıda keçirir,
özünü müxtəlif həkimlərə göstərib
müalicə alırsa da, bunlar arzulanan nəticəni vermir.
Ona görə də dekabr ayında Bakıdan Şamaxıya
qayıdır, dekabrla yanvarı orada qalır. Ancaq yanvarın
axırlarına doğru vəziyyətinin lap
ağırlaşdığını hiss edincə məcbur
olur ki, Tiflisə yollansın. Onun Tiflisə nə zaman gəlməsi
də uzun zaman bəlli deyildi. Yəni ümumən gəlməyi
məlum olmağına məlumdu, amma bunun dəqiqliyi ilə
hansı gün baş verdiyi sual altında idi. Tarixdə qalan
görkəmli şəxsiyyətlərdən, illah da ki, məşhur
ədiblərdən söz açılarkən kimsə etiraz
də edə bilər ki, onların hansı ildə, hansı
ayda və gündə hansı işi görməsinin,
hansı ildə, hansı ayda, hansı gündə hara getməsinin
tam dəqiq bilinməsinin guya nə xüsusi mənası? 3
ay o yana, 10 gün bu yana olmaqla nə dəyişəndir ki, əsas
olan onların əsərləri, yadigar qalan irsləri deyilmi?
Bir yandan baxanda sanki məhz belə olmağına elədir,
tarixləşmiş şəxsiyyətlərin, o həssas
varlıqların həyatından keçən hadisələrin
hər birinin onların yaradıcılığında da izi,
təsiri var axı. İllah da həyatının ən
böhranlı, ən nigaran günlərindəki, əbədi
ayrılıq astanasındakı Sabirin ömrünün nəinki
hər gününün, hətta hər saatının necə
ötməsinin dəqiqliyi ilə bilinməsi çox zəruridir.
Ağıllı, ayıq adamdı, səhhətindəki
ağır dəyişiklikləri içəridən
bütün nicatsızlığı ilə istənilən
başqa kəsdən, bəlkə lap həkimlərdən də
artıq duyan özü idi, can onunku idi, dərk edirdi ki, deyəsən,
ömür kor dalana dirənir. Xəstəliklə mübarizədə,
ölüm-həyat çarpışmasında ikən
yazıb axı. O şeirlərində də hərdən qəmgin,
bəzən bədbin görünsə də, yenə
güclüdür, ani ruhdandüşmələrdən
qurtularaq qaçılmaz sonluğa da vüqarla meydan
oxumağı bacarır. Sabir ömrünün o nisgilli
parçasının hər kiçicik hissəsini də gərək
düzgün biləsən ki, xəstəliklə
döyüşərkən, bədəni günü-gündən
taqətdən düşərkən də, nəcibliyini,
nazikliyini, şuxluğunu qəhrəmancasına qoruyub saxlaya
bilməsinin, içərisindəki ağrıların onu
özünə təslim edərək qələmdən
ayıra bilməməsinin hansı mətin iradənin sayəsində
mümkünləşdiyini anlayasan. Ağrılar elə
şiddətə çatmışdı ki, o, hər şeyə
- könüllə gedişə də hazırmış ki,
bu əzablardan qurtulsun. Ancaq son yazılarından olan, bir dosta
yazdığı balaca məktubdakı sətirlər bu
Kişinin nə qədər güclü olduğunu bir daha
sübut etməkdədir. O günlərində Sabirin içərisində
iki Sabir var. Biri nicatsız mərəzlərdən,
sancılardan bezmiş, bütün bunlardan xilasın tək
yolunu intiharda görən insan, biri də o müdhiş
anlarında da özünə gendən baxmağı bacararaq,
özü öz başına ağıl qoyan,
özünü bu addımdan çəkindirmək
gücündə olan əyilməz Sabir! Səhhət Sabirin vəfatından
sonra işıq üzü görmüş "Hophopnamə"nin
ən birinci səhifəsində şairin öz xəttində
qəlb sıyıran yazısını çap etdirmişdi:
"Dünyadan, həyatdan bizarəm. Bəradər, yəqin
et ki, şər`ən məsul olmasaydım, özümü məsmum
edərdim (zəhərləyib öldürərdim - R.H.), bir
dəfə dünyanın əzabından xilas olardım. Lakin
nə etməli, tərbiye-yi ibtidaiyyənin təsirindənmi,
dindarlıqdanmıdır ki, buna vicdanən razı ola bilmirəm".
...Əziz Şərif Naxçıvana, Qurbanəli
Şərifzadəyə Sabirin göndərmiş olduğu məktuba
istinad edir. Sabir özünə sirdaş, simsar bildiyi Şərifzadəyə
xəbər verir ki, vəziyyətim lap
ağırlaşmışdı, ona görə də
fevralın əvvəlində Şamaxıdan namünasib bir
adamla gəldim Tiflisə. Əlavə edir ki, özümün
başım qarışıq, vəziyyətim belə
üzgün olsa da, qohum idi, ona müəyyən işlərinə
kömək etmək lazımdı, sözünü yerə
sala bilmədim gəldim.
Deməli, Əziz Şərifin atasına
ünvanlanmış Sabir naməsinə əsasən verdiyi xəbərə
görə, şair 1911-ci il fevralın 1-də
Şamaxıdan Tiflisə gəlir, həmin ayın
başlanğıcında üç gün hansısa
ayrı bir yerdə yaşayır və "namünasib"
dediyi qohumunun işlərini yoluna qoyandan sonra 4 fevralda gəlir
"Molla Nəsrəddin" jurnalına. Bundan sonra Tiflisdə
olduğu müddətdə (arada xəstəxanada
qaldığı bir neçə gün nəzərə
alınmazsa), günlərini "Molla Nəsrəddin"
jurnalının redaksiyasında keçirir. Əziz Şərif
də, sonra Məhəmmədəli Sidqi də xatirələrində
təsdiqləyirdilər ki, Sabir redaksiyada yaşadığı
günlərdə səhhət sıxıntılarına,
canının ağrımasına rəğmən, onlara
redaksiyanın işlərində çox kömək
edirmiş, o aylarda çıxan "Molla Nəsrəddin"lərin
hansını vərəqləsən, hər bir səhifədə
hökmən Sabirin izini görəcəksən (Bəzənsə
heç bu iz ilk baxışdan sezilmir. Ancaq xatirələrdən
anlaşılır ki, imzasız gedən hansısa beytin,
hansısa duzlu şəkilaltı yazının, ya hansısa
rəsmin ideya müəllifi elə Sabirmiş).
Əziz Şərif bunu da məlum edir ki, Sabir Əhməd
Pepinovla bir otaqda qalırmış, yazır ki, Sabirin vəziyyəti
heç ürəkaçan deyildi, hərdən möhkəm
sancıları tuturdu, Əhməd də bir övlad kimi onun
qulluğunda dayanmışdı.
Həmin günlərin bir başqa xatirəsini isə
mənə Əhməd bəyin qızı Sevda xanım
söyləmişdi. 1990-cı illərin əvvəllərində
Sevda xanımın babası Həsən bəy Ağayev,
atası Əhməd bəy Pepinov, ümumən bu şəcərə
haqqında kitab üzərində işləyərkən
günlərlə qarşı-qarşıya əyləşərdik,
suallarımı verərdim, bütün söhbətlərimizi
də lentə alardım. Sevda xanım Pepinova
danışırdı ki, uşaq idim, İstiqlaliyyət
küçəsi üzüaşağı, Qoşa Qala
qapısı tərəfə enirdik, "İsmailiyyə"ni
keçdik, gəldik Sabirin indiki yox, ovaxtkı ayaq üstə
olan heykəlinə yetişdik, oradan da aşağı enəcəkdik,
ancaq atam ayaq saxladı, çevrildi Sabirə sarı, dedi ki,
o, Azərbaycanın ən böyük şairidir, onun
şeirlərini oxu, əzbərlə.
Sevda xanım bunu da söyləyirdi ki, atam həmişə
çalışardı ki, mütaliəyə meylim qüvvətli
olsun, iki kitabı isə dönə-dönə
oxumağımı tövsiyə edərdi - Servantesin "Don
Kixot"unu, bir də Sabirin "Hophopnamə"sini.
Sabirin heykəlinin yanında dayandıqları vaxt
atasının ona etdiyi bir Sabir hekayətini də Sevda
xanım qəhərlə xatırlayırdı. Əhməd
bəy söyləyibmiş ki, hamımız artıq Sabirin həyatının
bitməkdə olduğundan, uzaqbaşı iki-üç ay
ömrü qaldığından agah idik, əsl vəziyyətini
onunla bir otaqda yatdığımdan mən hamıdan artıq
bilirdim, gecələr sayıqlayırdı, qızı Səriyyəni
çağırırdı, arada danışırdı da,
amma şeirlə danışırdı,
qırıq-qırıq fikirlər deyirdi, amma həmin
sayıqlamalarda da bir məna vardı, elə pərakəndə
sözlər deyildi, mən gecələr oturardım onun
yastığının yanında, bir dəftərçə
ayırmışdım, Sabirin sayıqlayarkən dediyi
şeirləri, sözləri də yazardım, böyü, o
dəftərçəni verəcəyəm sənə.
Bəlkə də Əhməd bəyin ciyərparası
- tək balası Sevdaya verməyi düşündüyü
həmin dəftərçəyə
köçürdüyü, gecələr Sabirin uyğudaykən
söylədiyi tək-tək misralarda, beytlərdə
böyük şairin gələcəkdə yazacağı,
yaza biləcəyi neçə şeirin tumurcuğu
varmış?
Ancaq o dəftəri qızına vermək Əhməd
bəyə nəsib olmur. 1937-ci ildə o, Qazaxıstanda
işləyirdi, ancaq orada tuthatutların başlandığını
görüncə dostların məsləhəti ilə əvvəllər
də çalışdığı Ulyanovska gəlir. Ancaq
hiss edir ki, artıq çevrə getdikcə daralmaqdadır,
onun da növbəti həbsi yaxınlaşmaqdadır. 1937-ci
ilin avqustunda Əhməd bəy Moskvaya gəlibmiş, buradan
Bakıya, qayınanası Xədicə xanıma xəbər
yollayır ki, Sevdanı Moskvaya göndərin, görmək
istəyirəm.
Xədicə xanım tanış bir adamla Sevdanı
Moskvaya yola salır. Qatar perrona yaxınlaşanda vaqonun pəncərəsinə
yapışaraq adam seli içərisində dörd gözlə
atasını axtarsa da, onu yox, əmisi Zəkini görür
(çox keçməyəcək, o da tutulacaq). Əmisi deyir
ki, onun açıq gəlməsi təhlükəli idi, ona
görə Moskva altında tutduğu bir evdə
görüşəcəksiniz, səni orada gözləyir,
gedək. Sevda xanım söyləyirdi ki, atamla üç
gün birlikdə olduq, sonra yenə harasa yoxa
çıxdı, bir həftə sonu onu yenidən
gördüm, dedi ki, qızım, Ulyanovska gedirəm, bu dəfə
tələsik gəlmişdim, sənə verməli bəzi
yazılar var, götürməyə macal tapmadım, qismət
olsa, gələn yay yenə burada görüşərik, onda
gətirərəm.
Qismət olmur, növbəti yayda və daha heç
vaxt görüşə bilmirlər. Tezliklə Əhməd bəy
həbs edilir, işgəncəli dindirmələrdən sonra
güllələnir və axırıncı həbsi
zamanı da kağız-kuğuzdan nəyi varmışsa,
hamısını da apararaq elə onun özü kimi
qayıdışsız məhv ediblərmiş.
Həmin yazıların arasında da Sevdaya vermək
istədiyi, 1911-ci ilin fevralında Sabirlə bir otaqda
qaldığı gecələrdə şairdən
eşitdiyi, onun oyaq, yarıyuxulu, röya içərisində
söylədiklərini qeydə aldığı dəftərçə...
Sabirin "Molla Nəsrəddin"
redaksiyasında keçən günləri ilə
bağlı Əziz Şərifin belə bir sorağı da
var ki, həkimlər şairə yatmazdan əvvəl
böyrünə spirt, ya o da olmasa, araq çəkməyi məsləhət
görüblərmiş. Sabir bu həkim
tapşırığına əməl etsə də,
zarafatından qalmırmış, deyirmiş ki,
başqaları arağı qarnına töküb kef eləyir,
mən böyrümə sürtüb ağrı çəkirəm.
Nə etmək ki, ömrü boyu
löyün-löyün ağrıları çəkmək
də zavallı Sabirin alın yazısıymış!..
Əziz Şərif öz gördüklərinə Məhəmmədəli
Sidqinin yazdıqlarını da əlavə edərək bu xəbəri
də çatdırır ki, həkimlər Sabirə ciddi pəhriz
saxlamağı tapşırdığından o, mümkün
qədər həmin tövsiyəyə əməl etməyə
çalışır, hər xörəyi yemirdi. Ancaq bəzən
ürəyi dözmürdü, arada bizi də
götürüb yollanırdı Şeytanbazara, könlünə
yatan yeməklərdən nuş edirdi, hərdənsə
bizsiz, elə özü tək çıxırdı. Yenə
günlərin birində beləcə gedib Şeytanbazardan
kabab, lavaş alıb gətirir redaksiyaya, öz payını
yeyir, Sidqi yatmış olduğundan onun kababı ilə
lavaşını bir qırağa qoyur, yanında da
üstünə Sabirin tək misra yazdığı bir
parça kağız: "Bu kabab, bu lavaş, ye yavaş, yat
yavaş".
Məhəmmədəli Sidqi xatırlayır ki, Sabir
yeni fikirlərlə dolu idi, içərisindən təzə-təzə
şeirlər qaynayırdı. Mart ayı idi, Novruz ərəfəsində
vəziyyəti lap ağırlaşmışdı. Amma mənə
dedi ki, istəyirəm jurnalın bu nömrəsini bayram
münasibətilə başdan-axıracan şeirlə buraxaq.
Əlbəttə ki, bu fikir bəyənilir, ancaq Sidqi bunu da
vurğulayır ki, şairin sözü ürəyimə
çox yatsa da, vəziyyətini bildiyimdən onun çox əziyyət
çəkməsini də istəmirdim, ona görə dedim
ki, nə qədər yaza bilirsən, yaz. Sabir, olsun ki,
ağrıları müəyyən qədər unutmağa
kömək edən həmin şeirlər silsiləsini
yazmağa başlayır da. Ancaq ağrılar üstün gəlir,
onun getdikcə halsızlaşması bizi də "Molla Nəsrəddin"in
başdan-başa Sabir şeiri üzərində qurulacaq nadir
buraxılışını görmək səadətindən
məhrum edir...
Sabir Tiflisə işləməyə deyil, müalicəyə
gəlmişdi. Ancaq can hayında olsa da, yazmaq, yaratmaq, bekar
dayanmamaq qanında olduğundan heç vəchlə dinc dura
bilmirdi və əli qələm tutmağa taqəti qalan son
anlarınadək də bu şakərindən aralanmadı.
Sabirin "Molla Nəsrəddin" jurnalının
1911-ci il fevral ayının 6-da çıxan sayında
şeiri dərc edilib. Bu o deməkdir ki, həmin qoşqusunu
elə çap olunmaqçün redaksiyaya gələn
günü, ayın 4-də təqdim edib. Hər gün,
günaşırı həkim yanına gedirmiş. Ancaq bu
get-gəllər də Sabirçün yalnız müalicə
yox, həm də təzə şeirlərə mövzu tapmaq
fürsəti imiş. Sidqi nağıl edir ki, Sabir o vaxt həkimlərdən
çox yanıqlıydı, hər həkimdən də yox.
Tiflisdə onu çox bilikli həkimlərə göstərmişdik,
Bakıda da ona baxanların arasında yaxşı həkimlər
olmuşdu. Ancaq Bakıda, xüsusən də Şamaxıda
naşı həkimlərlə rastlaşdığı da
olmuşdu və onların əlindən dad döyürdü.
Bu şeiri də həmin münasibətlə
yazmışdı. Əzrail Allaha müraciət edir ki, icazə
ver o həkimin canını alım, çünki onun
canını almasam, dünyada adam qalmayacaq, hamısını
qırıb qurtaracaq:
Qoy alım canını, bari qoparım məhşərini,
Yoxsa, billah, qıracaq qullarının əksərini.
Ardınca da guya Əzrail Allaha müraciətini bir az
da dəqiqləşdirir ki, yox, əgər onun canını
almağıma icazə vermirsənsə, o təqdirdə mənim
istefamı qəbul elə, mənə ayrı bir iş
tapşır, Əzrail vəzifəsini də həvalə elə
həmin həkimə, çünki bu vəzifəni o,
müvəffəqiyyətlə yerinə yetirər:
Başqa bir xidmətə nisbət məni qıl, minnətdar,
Əzrail olmağı ver işbu təbibə zinhar.
Sabirin bekar dayanmağı
xoşlamadığını Sidqinin başqa xatirələri
də pıçıldamaqdadır. Deyir, əlində
yazı-pozusu olmayanda da kitab-dəftərdən ayrı dayana
bilmirdi, ürəyi darıxanda Şəmsəddin Sami bəyin
"Qamus-i türkü"sünü tez-tez vərəqləyərdi,
"Qamus-i əlam"ı çox oxuyardı, ən sevdiyi
isə həcvgu şair Əşrəfin kitabı idi
Sidqinin bu yerdə xatırlatdığı bir məqam
Sabirin fövri improvizə ustalığına dəlalət
etməkdədir. Əşrəfin İstanbulda buraxılan
kitabı amansız senzor qayçısı ilə üzləşibmiş,
bir çox həcvlərdəki sözlər, ifadələr
çıxarılaraq yerinə nöqtələr
düzülübmüş. Həm də bunlar o qədər
çoxmuş ki, hətta bəzi məqamlarda şeirlərin
mənası anlaşılmazlaşırmış, müəyyən
hallarda isə heç vəzni tutmaq mümkün olmurmuş.
Sidqi yazır ki, Sabir açırdı Əşrəfin
kitabını, şeirləri hamımız üçün
ucadan oxuyurdu, oxuduqca da qarşısına çıxan,
nöqtələrlə əvəzlənmiş buraxılan kəlmələrin,
ifadələrin yerinə bədahətən uyğun sözlər,
ifadələr qoyurdu, bütün bunlar da elə gözəl,
elə rəvan alınırdı ki, sanki şeir əvvəldən
belə yazılıbmış. Sidqi bu müşahidəsini
də bölüşür ki, dinlədikcə fikirləşirdik
- Sabirin indi oxuduğu şeirlər o həcvlərin əslindən
daha gözəldir.
Sabirin xəstəliklə əlbəyaxa olduğu,
günlərini "Molla Nəsrəddin" redaksiyasında
keçirdiyi çağla bağlı Məhəmmədəli
Sidqinin bir başqa yaddaşı da var ki, bizi Şekspirin
"Otello"sunun 1911-ci ilin martında Tiflisdəki Azərbaycan
truppasının göstərdiyi tamaşaya aparır.
Pyesin tərcüməsini "Səda" qəzetinin
redaktoru Haşım bəy Vəzirov edibmiş və
çevirmə bərbadmış. Sözün incidilməsinə
dözə bilməyən Sabir hiddətlənir, qələmini
sıyırır və Sidqi də onun yazdığını
elə isti-isti qoyur növbəti nömrəyə:
Oylə bir tərcümə ki, ruh-i Şekspir görcək
Ağladı ruh-i Otelloyla bərabər özünə.
"Ah, mütərcim!" - deyə bir odlu
tüpürcək atdı,
Şübhəsiz, düşdü o da tərcüməkarın
üzünə.
Haşım bəy Vəzirovun darqursaq, tənqidsevməz
adam olduğunu, Mirzə Cəlilin də həmin şeirin
çapından yana onları "nahaq edibsiniz" deyə
qınamasını yada salan Sidqi bildirir ki, həqiqətən,
baş redaktorun sözü yerini tapdı. Haşım bəy
Vəzirov başladı öz qəzetində və eləcə
də əli çatan digər qəzetlərdə bizim əksimizə
yazılar qaralamağa, xüsusən də Sabirin əleyhinə
təhqiramiz yazılar dərc etdirməyə.
(Kəmfürsət Haşım bəy
çıxacağını əməlli-başlı
düşünsəydi, heç Sabirə
qımıldanardımı?! Axı Sabir hələ 1 il əvvəl
- 1910-cu ilin 25 iyununda "Zənbur"da çıxan bir
dördlüyü ilə Vəzirovun
da, "Səda"sının da payını vermişdi:
Dün yatıb Mir Haşımı röyadə
gördüm, söylədim:
"Seyyidim, hicrində ərz-i şuriş-i həşr
eylərəm".
Ən boğuntu bir "Səda" ilə dedi:
"Görməzmisən,
Hiylələr icad edib, bir qəztəcik nəşr
eylərəm").
O vaxt Mirzə Cəlil Qarabağda idi, amma baş verən
hadisələrdən xəbərdar idi, çünki bir
neçə gün gecikməklə də olsa oralara gəlib
çatan mətbuatı diqqətlə izləyirdi və
götürüb Məhəmmədəli Sidqiyə məktub
yazır ki, baş qoşmayın, onun yazdığı hərzə-hədyana
cavab verməyin, həlləm-qəlləm adamdır, amma susmayın
da, bu münasibətlə yox, başqa məsələlərlə
bağlı, onun özü, qəzeti ilə əlaqədar
ara-sıra tənqidi yazılar verin.
...Yazıçı Tağı Şahbazi Simurq Mirzə
Ələkbər Sabiri ən çox sevənlərdən, qədirşünaslıqla
ali qiymətini verənlərdən idi. Sabirin vəfatından
sonra hər il müxtəlif qəzetlərdə Sabir
haqqında rusca, azərbaycanca məqalələr
yazırdı. O, Sabiri "Azərbaycan ədəbiyyatının
zinəti" adlandırırdı. Sual qoyurdu ki, "Sabir
kimdir?" və öz cavablarını verirdi ki, Sabir hər
şeydən əvvəl bir müsəvvirdir - yurdunun
çöhrəsini təsvir etmiş qadir bir rəssam.
Yazırdı ki, Sabir naxoş millətinin mərəzindən
xəbərdar olan bilgin bir təbibdir. Yazırdı ki, Sabir
vicdanının hökmü ilə yaradan doğruçu bir ədibdir.
Və içəridən inanır, təsdiq də edirdi ki,
Sabir ölməz.
Sübutu da elə Sabirin öz şeirindən gətirirdi.
Yazırdı ki, Sabir hələ sağlığında
öz ruhuna müraciətlə yazdığı şeirində
ölməzliyini açıqca bəyan edib:
Hara getsən səninlə mən də varam,
Şu bədəndə fəqət əsir-i zar.
Ölməyimlə sevinməsin əğyar,
Aləm durduqca dəxi mən də varam!
Sabir bu şeirində öz ötkün ruhuna, pərvazlanan
ilhamına, yaşayacağına ümid bəslədiyi
şeirlərinə üz tutaraq "Hara getsən səninlə
varam" deyirkən əslində daha əvvəl millətinə
müraciət edirdi, həmdərdi olduğu əzabkeş və
gözəl xalqı ilə həmişəlik birgə
olacağına inanırdı.
Nə qədər qətiyyətlə söyləsə
də, hər halda Sabir dünyadan və insanlardan
gördüklərini görmüşdü, ona görə
onun bu sözləri həm arzu idi, həm də millətinə
"Məni unutma!" vəsiyyəti.
Həmişə var olmaq, həmişə milləti
ilə qala bilmək bəxtiyarlığına
çatmaqçün Sabir Pərvərdigarın ona
bağışladığı nə varsa
hamısını, ən başda isə ömrünü, gələcəyini,
yaşaya biləcəyi illəri qurban etdi. Hələ ki
bugünəcən arzusu da, vəsiyyəti də yerinə
yetib. Sabahlarda da gerçək olaraq qalmasına Tarix və
Millətin Böyük Ruhu kömək olsun!
30 aprel 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik