Mir Cəfər
Bağırov kim idi?
Şəxsiyyəti, əməli və taleyi
Mən öz Tanrımla görüşə
hazıram. Ancaq Tanrım mənimlə əzablı ünsiyyətə
hazırdırmı? - bu, başqa məsələdir.
Uinston Çörçill.
Mən son illərdə yazdığım
"Stalin" pyesinə belə bir kiçik şərh
vermişdim: "Mənim həyatımın böyük bir
hissəsi Sovet İttifaqında keçib.
İllər amansız bir sürətlə bir-birini əvəz
edir və bu nəhəng imperiyanın - Sovet
İttifaqının süqutu uzaqlaşdıqca, elə bil, elə
həmin sürətlə də suallar bir-birini əvəz
edir: "Mən necə bir ölkədə yaşamışam?",
"Bu ölkəyə kimlər rəhbərlik edib?",
"Rəsmi portretlərinin arxasında o rəhbərlər
kim idi?", "Onlar üçün ölkə, xalq,
kommunizm idealları və hakimiyyət nə demək idi?",
"Əqidə onlar üçün həqiqət idi, yoxsa,
maska?", "Söz ilə əməl arasındakı
uçurumun səbəbi nə idi?" və s. və
i.a."
Bu yazı da eyni düşüncələrin ifadəsidir.
Bu yazı tarixi oçerk, bioqrafiya, siyasi portret deyil,
sadəcə, yaxın tariximizlə bağlı fərdi
düşüncələr, fərdi və olsun ki, subyektiv təhlil
və qiymətləndirmədir və buna görə də
burada tarixi xronologiyaya əməl olunmayıb, əgər belə
demək mümkünsə, assosiativ təəssüratlarla
yazılıb.
Sovet İttifaqının dağılmasından 33 il
keçib və yəqin ki, artıq oxucuların xeyli qismi bu
yazıda adları çəkilən şəxsləri
tanımırlar, bəlkə bəzilərinin heç adlarını
da eşitməyiblər. Mən bəhs etdiyim şəxslərin
hər biri ilə bağlı ayrıca şərh verməmişəm,
ancaq maraqlanan oxucular onların hamısı haqqında internetdən
məlumat tapa bilərlər.
Beləliklə, Sovet Azərbaycanına uzun müddət
- 1933-1953 - rəhbərlik etmiş Mir Cəfər
Bağırov kim idi?
5.
Rəsmi variant belədir ki, Lavrenti Beriya 1953-cü il
iyunun 26-da Sov.İKP MK-nın Rəyasət heyətinin (Siyasi
Büronun) iclasında həbs edilib və bu hadisə
haqqında məlumat iyulun 2-də keçirilən Sov.İKP
MK plenumunda verilib, elə orada da artıq həbs edilmiş, ya
da artıq öldürülmüş Beriyanın fəaliyyəti
müzakirə ("ifşa") olunub. Mir Cəfər
Bağırov isə plenumun işində iştirak etmək
üçün iyulun 1-də Mir Teymur Yaqubov və Teymur
Quliyevlə birlikdə Moskvaya gedib və Beriyanın aqibətindən
xəbərsiz olan (?!) Mir Cəfər Bağırov elə
hava limanından ona, yəni Beriyaya zəng edib, işdə də,
evdə də onu tapa bilmədiyi üçün, əvvəlcə
Nikolay Baybakova, Baybakovun qeyri-müəyyən cavabından
sonra isə Anastas Mikoyana zəng edib: "- Mənim Lavrentim
hardadır?" ("- Qde moy Lavrentiy?"). Baybakov da, Mikoyan
da dərhal Nikita Xruşşova telefon açaraq,
Bağırovun bu telefon zəngini ("Mənim Lavrentim
hardadır?") ona xəbər veriblər.
Mənim üçün bir sirri-xudadır ki, aradan
keçən bu beş-altı gündə necə olub ki, Mir
Cəfər Bağırov Beriyanın aqibətindən xəbər
tutmayıb, halbuki rus tədqiqatçılarının
yazdığına görə, iyunun 26-da Moskvanın
küçələrinə tanklar yeridildikdən sonra, şəhərdə
Beriya haqqında xəbər yayılmağa başlayıb.
Bağırovun Moskva və bilavasitə Kremllə, inzibati
orqanlarla geniş əlaqələrini nəzərə alsaq və
bura onu da əlavə etsək ki, o həm də Rəyasət
heyəti üzvlüyünə namizəd idi, doğrusu, belə
bir məlumatsızlıq, xəbərsizlik qəribə
görünür, təəccüb, hətta heyrət
doğurur. Ola bilər ki, bu xəbəri cidd-cəhdlə
Bağırovdan gizlədiblər? Ancaq nə
üçün? Bağırov Sovet İttifaqını Siyasi
Büronun əleyhinə qaldıracaqdı, yaxud Beriyanı
xilas edəcəkdi, yaxud da Azərbaycanı Sovet
İttifaqından çıxaracaqdı?
İkinci məsələ: Bağırov həmin
gün Xruşşovla görüşür və Beriyanın
"ifşa"sından xəbər tutur, ancaq Xruşşov
soruşanda ki, "Siz aeroportdan Beriyaya zəng
etmişdiz?" Bağırov "yox" cavabını verir
və zəng etdiyini danır. Məgər Mir Cəfər
Bağırov kimi Kreml mətbəxinə bələd olan, təcrübəli
adam (çekist!) başa düşmürdü ki, Baybakov da,
Mikoyan da bu zəng barədə Xruşşova, yaxud bu hadisələrdə
Xruşşovla müttəfiq olan Malenkova xəbər verəcəklər?
Gizlətmək istəmirəm, istər-istəməz
fikrimdən keçir ki, deyəsən, Mir Cəfər
Bağırovun çekistliyi də bir az şişirdilib...
"Sovet İttifaqının və sovet
xalqının qatı düşməni", "İngiltərənin
casusu", "Moskva küçələrində gənc
qızları zorla yatağına gətirtdirən əxlaqsız
manyak" kimi Lavrenti Beriyanı damğalayan həmin plenum
altı gün davam edib və Mir Cəfər Bağırov da
çıxış edərək, Beriyanı "buqələmun,
partiyamızın, xalqımızın ən qəddar
düşməni", "ikiüzlü əclaf"
("dvuliçnıy podles") adlandırır.
Siyasət aləmində "dost" bir anın
içində "əclaf" ola bilər və
gördüyümüz kimi, olur da.
Siyasətdə və hakimiyyət hərisliyində
"dost" şərti və çox zaman da müvəqqəti
bir məfhumdur.
Kommunist partiyasının tarixindəki o məşhur
plenumda Mir Cəfər Bağırov, bəlkə də həyatının
ən uğursuz çıxışını etdi və bu
uğursuzluğun səbəblərindən biri də, yəqin
o idi ki, Georgi Malenkov, Nikita Xruşşov, Mixail Suslov,
başqaları tez-tez onun sözünü kəsib, atmacalar
atırdı, onun Beriya ilə dostluğunu qabardırdı.
Bağırovun çıxışının
stenoqramını nəzərdən keçirərkən elə
bir təəssürat yaranır ki, plenum Beriyanın
ifşasına yox, elə Mir Cəfər Bağırovun fəaliyyətinin,
Beriya ilə dostluğunun müzakirəsinə həsr olunub.
Aydın hiss edilir ki, dünənki dostlarının aqressiv
hücumundan şaşıran və bu cür münasibətə
öyrənməmiş Mir Cəfər Bağırov zəngin
təcrübəsinə, bu cür siyasi-əxlaqi
dönüklükləri çox görüb-götürməyinə
baxmayaraq, özünü itirib, fikirlərini toplayaraq, konyukturanın
tələb etdiyi istiqamətlə gedə bilmir (getmək istəmir
yox, məhz gedə bilmir). (Bu barədə geniş məlumat
üçün bax: Борис Соколов. Берия – судьба всесильного наркома,
Москва, «Вече», 2003, стр. 370-74.)
Stalin öldükdən sonra, Lavrenti Beriya Sovet
İttifaqının təhlükəsizlik orqanlarını
yenidən öz əlinə almağı bacardı və o, səlahiyyəti,
imkanları və nüfuzu etibarilə Nazirlər Sovetinin sədri
Georgi Malenkovdan da, partiyanın birinci katibi Nikita
Xruşşovdan da üstün idi. Çox güman ki, Mir Cəfər
Bağırovun Zaqafqaziya respublikaları rəhbərləri
arasında ilk dəfə Siyasi Büro üzvlüyünə
salınmasında bu cəhət də ciddi rol
oynamışdı və belə düşünmək olar
ki, bu təyinatın gələcək perspektivləri Beriya ilə
Bağırov arasında müəyyənləşdirilmişdi
- söhbət Bağırovun Moskvaya aparılmasından, daha
böyük vəzifə tutacağından gedə bilərdi.Niyə
də yox?
Tədqiqatçı Adıgözəl Məmmədov
belə bir versiya irəli sürür ki, Lavrenti Beriya hakimiyyəti
ələ alacağı təqdirdə, onun
"apardığı bu siyasi hakimiyyət dəyişkənliyinə
M.C.Bağırov da hazırlaşırdı"
(Adıgözəl Məmmədov. M.C.Bağırov. Tam məxfi,
Bakı, "Elgün", 2012, səh. 216.) və bu,
inandırıcı bir versiya, yəni siyasi-strateji müttəfiqlik
idı. Bu da mənim yadıma düşür ki, rəhmətlik
Süleyman Rüstəm deyirdi, "hələ 1940-cı illərin
sonlarında Bağırovun SSRİ neft sənayesi naziri təyin
ediləcəyi barədə söz-söhbət gəzirdi və
o, bu vəzifəyə getməkdən imtina edirdi"
Lavrenti Beriyanın aqibəti mənə məşhur
Şərq şahlarının, Ağa Məhəmməd
şah Qacarın, yaxud Nadir şah Əfşarın sui-qəsd
nəticəsində öldürülməsini
xatırladır və Stalindən sonra Beriyanın da,
Bağırovun da siyasi yüksəlişi heç dörd ay
çəkmədi. Georgi Malenkov və Nikita Xruşşov
cütlüyü Molotovun, Kaqanoviçin, Bulqaninin,
Voroşilovun, Mikoyanın, marşal Jukovun köməyi ilə
Beriyanı aradan götürdü və bu adamların bir qismi
Beriyanın dostu, yaxud belə bir dostluğa can atan (Georgi
Malenkov, Nikita Xruşşov, Anastas Mikoyan), bir qismi isə ondan
qorxan və bu qorxuya görə də onunla heç olmasa,
yaxşı münasibət yaratmaq istəyən adamlar idi
(Lazar Kaqanoviç, Klement Voroşilov, Nikolay Bulqanin, Georgi
Jukov, Mixail Suslov və b.). Beriya aradan götürüldükdən
sonra, onu ən kəskin "ifşa" edənlərin
çoxu, öz karyeraları ilə, elə şəxsən
Beriyaya borclu idilər və misal üçün, həmin
"ifşa"çılardan biri SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin
müavini, şuşalı İvan (Ovanes) Tevosyan idi. Serqo
Beriya yazır ki, bu adamı vaxtilə bilavasitə Lavrenti
Beriya irəli çəkmiş, Beriyanın da daimi köməyi
ilə o, SSRİ gəmiqayırma naziri təyin edilmişdi -
siyasi satqınlıq heç vaxt və heç vəchlə
nadir bir hadisə olmayıb.
Moskvada sovetoloq Sergey Kremlevin geniş şərhləri
ilə Lavrenti Beriyanın üçhissəli gündəlikləri
və bəzi başqa yazıları nəşr edilib:
"Stalin gözyaşlarına inanmır" (1937-1941),
"Mən ikinci müharibəyə dözə bilməyəcəyəm"
və "Biz atom bombası ilə yaşayırıq!"
Sovetoloqlar, Beriya haqqında yazan tarixçilər bu gündəlikləri
tam şəkildə təsdiq etmirsə də, təkzib də
etməyiblər və bir sıra tanınmış rus
sovetşünasları onlara etibarlı mənbə kimi istinad
edirlər.
Gündəliklərdəki bir məqam elə
Beriyanın özünün taleyi ilə bağlı mistik bir
müştərəklik hissi doğurur: Beriya 1938-ci ildə
SSRİ Xalq Daxili İşlər komissarıdır və
kabinetində "xalq düşməni" kimi güllələnmiş
Nikolay Buxarinin 24 yaşlı arvadı (Buxarin
üçüncü dəfə özündən 26 yaş
kiçik qadınla evlənmişdi) Anna Lorinanı dindirir.
Beriya yazır ki, bu qadını da xalq düşməninin
arvadı kimi güllələmək lazımdır, bir
müddətdən sonra isə qeyd edir: "Yazıqdır,
qoy, yaşasın..."
Bu, rəhmdillik - əgər belə demək olarsa,
"zalım bir rəhmdillik" (!) təsiri
bağışlayır, ancaq baxın, 1953-cü ildə
Lavrenti Beriya - qoy, titulları və siyasi-əxlaqi
damğaları bir də təkrar edək: Siyasi Büronun
üzvü, marşal, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı,
SSRİ daxili işlər naziri, eyni zamanda SSRİ Nazirlər
Soveti Sədrinin birinci müavini - Kommunist partiyasının,
Sovet İttifaqının qəddar düşməni və
imperializmin casusu kimi güllələndikdən sonra, bu
"xalq düşməni"nin 81 yaşlı anası təcili
olaraq (!) Tiflisdən Abxaziyanın Gülrip rayonuna sürgün
edilir, arvadı, oğlu, eləcə də 30 nəfər
yaxın qohumu da Sibirə, Urala və Qazaxıstan
çöllərinə sürgün olunur. (Bax: Виктор Винтер.
Дневники Берии подтверждают: Виктор Суворов прав! Москва, 2012, стр.29.)
Dünənə qədər kommunizm quruculuğu
yolunda birgə çalışdıqları, Lenin mavzoleyinin
tribunasından zəhmətkeşləri birgə salamlayan, hərbçilərin
raportlarını birgə qəbul edən Nikita
Xruşşovun, Georgi Malenkovun, Kliment Voroşilovun, Anastas
Mikoyanın, Nikolay Bulqaninin və başqalarının işə
saldığı hakim ideologiya Lavrenti Beriyanın iblisanə
obrazını yaradırdı (və buna nail də
olmuşdu), ancaq o, elə həmin adını çəkdiyim
və çəkmədiyim ali Kreml sakinlərindən biri idi
- Beriyanın əli kimi, onların da əli qanlı idi.
Beriyanın "ifşa"sından bir neçə
gün sonra tələm-tələsik Kremldən göndərilmiş
MK katibi Pyotr Pospelovun rəhbərliyi ilə Bakıda
MK-nın plenumu keçirildi və dünənəcən Mir
Cəfər Bağırovun kölgəsindən də
qorxanlar bu dəfə onun özünü "ifşa"
etdilər. Ən çox "ifşa" edənlər də
ona ən çox yaltaqlananlar idi. Mir Cəfər
Bağırov da o plenumdakı çıxışında
Beriya haqqında deyir: "Mən Malenkova dedim ki, o əclaf
(Lavrenti Beriya - E.) məni alçaqcasına
aldadırmış".
Hələ antik dövrün klassik misalı yada
düşür: Sezarın ən çox etibar etdiyi yaxın
adamlardan biri Brut idi.
Mir Cəfər Bağırov Siyasi Bürodan da, MK-dan
da, Azərbaycan rəhbərliyindən də
götürüldü, oktyabr ayına qədər işsiz
qaldı, sonra Rusiyadakı "Kuybışevneft" Birliyinin
rəis müavini təyin edildi, 1954-cü ilin martında isə
partiyadan da çıxarıldı, sonra həbs olundu, sonra da
güllələndi və bu yerdə ayrıca qeyd etmək istəyirəm
ki, Mir Cəfər Bağırov rəsmi sənədlərdə
yazıldığı kimi, repressiya cinayətlərinə
görə güllələnmədi. Əgər repressiya
cinayətlərinə görə güllələnmək
idisə, o zaman elə Xruşşovun özünü,
Malenkovu, Voroşilovu, Mikoyanı, Kaqanoviçi, Andreyevi,
Vışinskini, başqalarını da güllələmək
lazım idi. Mir Cəfər Bağırov Lavrenti Beriyanın
dostu olduğu üçün güllələndi və elə
bil ki, sağlığında Beriyadan qorxub-hürkdükləri
üçün onun üzünə gülən, qoluna girən,
məqam axtaran partiya-dövlət rəhbərləri
Bağırovun edamı ilə Beriyanın ölüsündən
də intiqam alırdılar. Əslində, qurd kimi burun-buruna
dayanmış həmin sovet rəhbərləri, ilk növbədə,
Beriyanın, sonra da Bağırovun qətlində bir yerdə
və müttəfiq idilər. Beləliklə də,
Bağırov-Beriya siyasi epopeyası sona yetdi.
Bundan sonra isə Beriyanın ailəsi kimi,
Bağırovun da ailəsi, yaxın qohumları təqib edilməyə,
sıxışdırılmağa başladı, yeganə
oğlu ilə arvadı, nəhayət, Moskvada məskunlaşa
bildi, hətta Qubada yaşayan bacısı Seyid Fatmanın
ev-eşiyi məhkəmə hökmü ilə əlindən
alındı.
Mir Cəfər Bağırov Fövqəladə
Komissiya sədrliyindən çıxarılıb, Tiflisə,
Zaqafqaziya Su İdarəsinə rəis vəzifəsinə
göndəriləndə bu vəzifə dəyişikliyi onu
aktiv siyasətdən uzaqlaşdırır, mənən
sındırırdı. O, Tiflisdən Azərbaycan KP
MK-nın nüfuzlu katibi Ruhulla Axundova məktublar
yazırdı və doğrusu, Ruhulla Axundovun taleyindən xəbərim
olmasaydı, məktubları oxuyanda, haçansa onun, yəni
Mir Cəfər Bağırovun Ruhullanı güllələtdirəcəyinə
inanmaq çətin olardı, çünki bu məktublar
dostun məhrəm bir dosta göndərdiyi məktublar idi, dost
mənəvi iztirablarını dostla bölüşür,
sınıxmış əhvalını dosta söyləyirdi.
Sergey Kirov Azərbaycana rəhbərlik etdiyi dövrdə
Ruhulla Axundov partiyanın II katibi idi və Stalin ona xüsusi
simpatiya nümayiş etdirirdi. 1934-cü ildə Moskvada,
Kommunist Partiyasının XVII Qurultayı zamanı Stalin onu
camaatın gözü qarşısında qucaqlayıb
öpmüşdü - Stalin isə, biz yaxşı bilirik ki,
camaatın gözü qarşısında (və ümumiyyətlə!)
nə etdiyini və niyə etdiyini bilən adam idi. Üç
ildən sonra məlum oldu ki, bu Stalin öpüşü istər-istəməz
İuda öpüşü kimi bir şey oldu.
Stalinin (Kobanın) inqilabçı-bolşevik kimi
Bakı fəaliyyəti zamanı Ruhulla Axundov çox gənc
idi, ancaq 1920-ci ilin əvvəllərindən etibarən, yəqin
ki, onlar artıq tanış idilər. Ruhulla Axundov vaxtilə
Zaqafqaziya bolşevikləri - Qəzənfər Musabəyov,
Levon Mirzoyan, İvan (Mamiya) Oraxelaşvili, eləcə də
Sergey Kirovla birlikdə Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
haqqında tənqidi kitab hazırlamışdı və
1923-cü ildə çapa getməzdən əvvəl məhz
Stalin bu kitabı oxuyub, onlara məktub yazır. Məktubda
kitabın məzmununu daha da kəskinləşdirmək
üçün altı bənddən ibarət məsləhət
(əslində göstəriş) verir və Rəsulzadənin
"Azərbaycan Purişkeviçi" kimi təqdim
olunmasını, onun Azərbaycan xalqına xəyanət etməsini
xüsusi vurğulamasını məsləhət
görür.
XVII Qurultayda Stalinin Ruhulla ilə o cür səmimi
görüşünün şahidlərindən biri də,
aydın məsələdir, qurultay iştirakçısı
Mir Cəfər Bağırov olub və mən şübhə
etmirəm ki, onun kimi gözündən heç nə
yayınmayan, daxilində dramatik hakimiyyət ehtirası (!)
daşıyan bir insan həmin dəqiqələrdə
çox güclü siyasi qısqanclıq duyğuları
yaşayıb. Mənim təsəvvürümdə Ruhulla
Axundovu "baş xalq düşməni" səviyyəsinə
qaldıran da o qısqanclıq hissinin yaratdığı və
yəqin ki, get-gedə artan kin-küdurət, qərəz və
qəzəb olub.
Həqiqətən də, fakt bu idi ki, iyirminci illərdə,
otuzuncu illərin birinci yarısında heç kimi və
heç nəyi unutmayan Stalin Ruhulla Axundova yaxşı
münasibət bəsləyirdi və 1926-cı ildə Sergey Kirov
Azərbaycandan gedəndə (o, Leninqradın partiya rəhbəri
təyin olunmuşdu), Moskvadan Ruhulla Axundova AKP MK-nın birinci
katibi vəzifəsi təklif olunmuşdu və o, bu təklifdən
imtina etmişdi. Hətta çox xoşagəlməz bir hadisədən
sonra da Ruhulla öz partiya nüfuzunu saxlaya bilmişdi və
tarixçilərin tez-tez xatırlatdığı həmin
hadisə belə olmuşdu: 1928-ci il aprelin 18-də Moskvadan
Bakıya qayıdan Ruhulla Axundov qatarın restoranında Xoxlov
familiyalı bir nəfər köhnə bolşeviklə nə
üstündəsə, mübahisə edərək, ona bir
sillə çəkir. Məşhur partiya jurnalisti, Stalinin
sevimlisi Mixail Koltsov (Moisey Fridlyand) bu hadisə ilə
bağlı "Pravda" qəzetində felyeton yazır,
çox keçmir ki, rəsmi ideologiyanın böyük
sovet şairi "vəzifəsi"nə təyin etdiyi
Vladimir Mayakovski Koltsovun felyetonuna istinad edərək geniş əks-səda
doğuran "Pompadur" şeirini yazır, Ruhullanı
"görkəmli sovet pompaduru" adlandırır
("bildiyini edən", "özbaşına olan",
"Burda mənəm, Bağdadda kor xəlifə!" mənasında;
orijinalda: «Выдаюшийся советский помпадур»).
Sergey Kirov Leninqrada gedir, Ruhulla Axundov onun yerini tutmaqdan
imtina edir və Stalin Azərbaycanda Əmək komissarı vəzifəsində
işləyən məşhur avantürist Levon Mirzoyanı
(1939-cu ildə o da Qazaxıstanda həbs edilərək,
güllələndi) gözlənilmədən Azərbaycan
K(b)P MK-nın birinci katibi təyin edir (deyilənə görə,
Serqo Orconikidzenin təklifi ilə).
Levon Mirzoyan Koltsovun felyetonundan və Mayakovskinin
şeirindən sonra Ruhulla Axundovla bağlı yaranmış
siyasi qalmaqaldan istifadə edərək, onu nüfuzlu vəzifəsindən
uzaqlaşdırmağa nail olur. Partiya xətti ilə ciddi
töhmət almış Ruhulla Axundov Moskvaya gedərək,
Qırmızı Professorlar İnstitutunda təhsil almağa
başlayır, ancaq görünür, Mixail Koltsovun və
Vladimir Mayakovskinin bədii yaradıcılığı Stalinə
o qədər də təsir etmir və Ruhulla Axundov Azərbaycana
qaytarılaraq, yenidən respublika K(b)P MK-nın ikinci katibi təyin
edilir (artıq Levon Mirzoyan başqa işə göndərilmiş
və onun yerinə keçmiş feldşer Nikolay Gikalo Azərbaycana
rəhbər təyin edilmişdi; 1938-ci ildə Levon Mirzoyan
kimi, o da güllələnir.)
Daha sonra Ruhulla Axundov Azərbaycan, Gürcüstan və
Ermənistanın tabe olduqları ÜK(b)P Zaqafqaziya Ölkə
Komitəsinin üçüncü katibi təyin edilir və
bu, həmin vaxtdır ki, Azərbaycanda Mir Cəfər
Bağırov, Gürcüstanda isə Lavrenti Beriya epoxası
başlayır.
Eyni zamanda görünür, şəxsi olaraq da
onların münasibətləri pozulur və bu, Ruhulla Axundovun
həyat yoldaşı Frida Şlyomovanın xatirələrində
də aydın hiss olunur. Burası da, yəqin oxucu
üçün maraqlı (və əlamətdar) olar ki, 1938-ci
ildə "xalq düşməni" kimi güllələnən
Ruhulla Axundovdan bir müddət sonra Mixail Koltsov da - Stalinin
sevimlisi və SSRİ-nin o zamankı Baş jurnalisti "xalq
düşməni" kimi güllələndi.
Ruhulla Axundov əksər bolşeviklər kimi (Stalin və
Trotskidən tutmuş, Xruşşov və Molotova qədər!)
ali təhsil almamışdı, ancaq bu adamın, yəqin
güclü fitri qabiliyyəti olub və buna görə də
dövrünün seçilən savadlı adamlarından biri
idi. Azərbaycan ədəbiyyatının, tarixinin, ictimai
fikrinin öyrənilməsində, milli jurnalistikanın, tərcüməçiliyin,
ədəbiyyatşünaslığın, linqivistikanın,
xüsusən, lüğətçiliyin inkişafında
onun ciddi xidmətləri olmuşdu və bir sıra Azərbaycan
yazıçıları, ədəbiyyatşünasları
20-30-cu illərin burulğanlarından məhz bu bolşevikin
köməyi ilə xilas edilib, yaradıcılıqla məşğul
ola bilmişlər, hərçənd o, yeri düşəndə,
misal üçün, Əli Nazim kimi gənc, istedadlı və
yaxşı ədəbi perspektivli tənqidçi və ədəbiyyatşünasa
vulqar sosioloji cəbhədən hücum çəkib, siyasi
ittihamlar da verirdi (və bu ittihamlar bir müddətdən sonra
Əli Nazimin qısa və faciəli həyatında az rol
oynamamışdı).
Yaxud Nəriman Nərimanovu millətçilikdə
ittiham edib, ona qarşı mübarizə aparan, onu didərgin
salan milli bolşeviklərdən biri də Ruhulla Axundov
olmuşdu, ancaq bunlara baxmayaraq, o, Azərbaycan
filoloqlarının himayədarı hesab olunurdu və
bolşeviklərin 1920-ci ildə güllələdiyi ədəbiyyatşünas
və pedaqoq Firudin bəy Köçərlinin "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" 20-ci illərin ortalarında məhz
Ruhullanın təşəbbüsü və təzyiqi ilə
nəşr olunmuşdu. Onun özü də istedadlı
publisist və SSRİ Yazıçılar İttifaqına
üzv idi - bir sözlə, Ruhulla Axundov da öz
dünyagörüşündə və fəaliyyətində
dövrün ziddiyyətlərini əks etdirən və belə
görünür ki, kommunizmə aparan işıqlı gələcəyə
qəlbən inanan bir partiya adamı idi.
Yadıma gəlir, 1980-ci illərin əvvəllərində
bir dəfə söhbət əsnasında keçmiş
siyasi hadisələrdən danışmaqla o qədər də
arası olmayan Mirzə İbrahimov "- Ruhulla əsl kommunist
idi!" - dedi və bu, mənim üçün bir az gözlənilməz
oldu, çünki Ruhulla Axundovun "ifşa"sında
"Həyat" pyesi ilə bağlı ittiham da var idi.
"Əsl kommunist" ifadəsi Mirzə müəllimin təbirində,
yüksək qiymət idi və birini qoyub, o birinə
keçirəm, mən həmişə təəssüf
etmişəm ki, rəhmətlik Mirzə müəllim kimi
çox zəngin siyasi bioqrafiyası olan bir qələm sahibi
xatirələrini yazmadı - belə bir memuar
yazılsaydı, sovet dönəmini tədqiq edən Azərbaycan
tarixşünaslığı üçün zəngin mənbə
ola bilərdi.
1980-ci illərin ortalarında mən bizim məşhur
salnaməçimiz Qulam Məmmədlinin xahişi ilə onun
Nəriman Nərimanov haqqında tərtib etdiyi qiymətli
salnamənin redaktoru idim, kitaba Ön söz
yazmışdım və bir dəfə salnaməni çapa
hazırlayarkən, söhbət əsnasında ondan Ruhulla
Axundov haqqında soruşdum: "- Nərimanova münasibətdə
səhv mövqedəydi, ancaq ümumilikdə, qiyamət
oğlan idi", - dedi. Repressiyaya uğrayaraq, uzun müddət
Sibirdə həbsxana həyatı sürmüş, hələ
1910-cu illərdə "Solğun çiçək"
romanını yazmış rəhmətlik Əli Səbri də
Ruhullanı həmişə xoş təəssüratlarla
xatırlayırdı
Ruhulla Axundov 1936-cı il dekabrın 17-də səhər
tezdən işə gedərkən öz mənzilinin
girişində həbs edildi və Azərbaycanda "37" dəhşəti,
xüsusən, ziyalıların məhv edilməsi onun həbsi
ilə başladı. Sistem (indiki halda, Azərbaycanda Mir Cəfər
Bağırov) Ruhulla Axundovu Azərbaycanda
"kontrrevolyusiyanın" lideri kimi təqdim edirdi və
37-38-ci illərdə güllələnən, Sibir konslagerlərinə,
sürgünə göndərilən ziyalıların, o
cümlədən də, yazıçıların həbsi məhz
"qəddar kontrrevolyusioner" Ruhulla Axundov
"bandası"na mənsub olmaqla əsaslandırılırdı.
Onun özünün isə həbsinin ilkin səbəblərindən
biri kimi bu göstərilirdi ki, guya o, "kontrrevolyusion" məqsədlər
güdərək, gənc proletar yazıçısı Mirzə
İbrahimovun "xalq düşmənləri"ni ifşa edən
"Həyat" pyesini "gizlədərək", teatrda
tamaşaya qoyulmasını ləngitmişdi.
"Həyat" rəhmətlik Mirzə müəllimin,
bədii cəhətdən, bəlkə də ən zəif əsəri,
ümumiyyətlə sovet dövrü Azərbaycan
dramaturgiyasının zəif, ancaq dövrlə bağlı
simptomatik nümunələrindən biri idi və 1936-37-38-ci
illərdə həyatda "ifşa" olunan "xalq
düşmənləri"ni "Həyat" pyesi eyni
amansızlıq və eyni özbaşınalıqla teatr səhnəsində
"ifşa" edirdi. Görünür, elə buna görə
də Mir Cəfər Bağırov "Həyat" pyesini
yüksək qiymətləndirdi və elə Bağırovun
sayəsində də bu pyes ədəbiyyatda heç vəchlə
hadisə olmadığı halda, böyük siyasi-ictimai hadisəyə
çevrildi.
Mirzə müəllim Bağırov
dövrünün son mogikanlarından biri idi və mən onu
yaxşı tanıyırdım, 1980-ci illərdə
Yazıçılar İttifaqında onunla birlikdə işləmişdim,
buna görə də deyə bilərəm ki, söhbət
ağıllı, hazırlıqlı, tədbirli, zirək, hər
şeyi dəqiq ölçüb-biçən,
bacarıqlı, lazım gəldikdə, ən yüksək
tribunadan belə öz sözünü deyə bilən,
ziddiyyətli bir həyat yolu keçmiş adamdan gedir. Mir Cəfər
Bağırov dövründə lap gənc yaşlarından
SSRİ-nin deputatı (sonralar da bu deputat statusunu 55 il qoruya
bildi!), nazir, Baş nazirin müavini, akademik, Stalin
mükafatı laureatı, Yazıçılar
İttifaqının sədri olmuş, üç dəfə
Lenin ordeni almış Mirzə müəllim Bağırovdan
sonra da Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin sədri
təyin edildi və bir neçə ildən sonra Azərbaycan
dilinin statusunu qaldırmaq, onu həqiqi mənada, dövlət
dilinə çevirmək təşəbbüsünə
görə Nikita Xruşşovun qəzəbinə
düçar oldu, Siyasi Büroda müzakirə zamanı
Xruşşov onu "rəhbərliyə
dürtülmüş düşmən"
adlandırdı.(Бах: Леонид Млечин. Никита Хрущев, Москва, «Молодая
гвардия», 2021, стр. 172.)
1956-cı ildə Gəncədə qətl hadisəsi
baş vermişdi - öldürən milliyyətcə azərbaycanlı,
öldürülən qadın isə rus idi və bu hadisə
o qədər şişirdilib mühüm milli-siyasi səviyyəyə
qaldırılmışdı ki, Kremldə Siyasi Büronun
müzakirəsinə çıxarılmışdı. Bu məsələni
Respublika partiya aktivində müzakirə etmək
üçün SSRİ daxili işlər naziri və Nikita
Xruşşovun şəxsi dostu Nikolay Dudorov Azərbaycana ezam
edilmişdi. Həmin partiya aktivində iştirak etmiş rəhmətlik
Süleyman Rəhimov danışırdı ki, Mirzə
tribunaya qalxıb, Dudorovun üzünə ağır sözlər
dedi, hətta onu ittiham etdi, dedi ki, "yoldaş Dudorov, siz niyə
tez-tez o qatilin azərbaycanlı olduğunu qabardırsız? Mən
sizə onlarla hadisə sadalaya bilərəm ki,
öldürülən azərbaycanlı, qatil isə rusdur.
Biz çoxmillətli bir ölkənin vətəndaşlarıyıq.
Bu cür hadisələrdə milli mənsubiyyəti qabartmaq və
siyasiləşdirmək Lenin milli siyasətinə ziddir".
Süleyman Rəhimov deyirdi ki, Dudorov özünü itirmişdi,
çox pərt idi, Mirzəyə düz-əməlli bir cavab
verə bilmədi.
Yəqin çox kənara çıxıram, ancaq
bilavasitə şahidi olduğum bir xatirəni də qısaca
söyləmək istəyirəm: 1978-ci ildə Ukraynada Azərbaycan
ədəbiyyatı və incəsənəti günləri
keçirirdik və Ukraynanın partiya rəhbəri,
Sov.İKP Siyasi Bürosunun ən nüfuzlu üzvlərindən
biri olan Vladimir Şerbitski Azərbaycandan gəlmiş
qonaqların bir qrupunu qəbul etdi. O, sosialist
Ukraynasının tarixindən, müasir günlərindən,
bütün sahələrdə əldə etdikləri
uğurlardan və s. danışdı və özünü
çox sadə və səmimi aparsa da, bu səmimiyyət, bu
danışıq tərzi elə idi ki, elə bil, yüksək
mərtəbədə əyləşmiş boss (xaç
atası) xeyli aşağılarda oturub ona qulaq asan kiçik
dəstə üzvü ilə danışır. Protokolda nəzərdə
tutulduğu kimi, cavab nitqini o vaxt bizim KP MK-nın ideoloji
işlər üzrə yenicə seçilmiş katibi Kamran
Bağırov söylədi və yəqin belə bir nəhəng
partiya balinası qarşısında ilk dəfə
çıxış etdiyi üçün rəhmətlik
Kamran müəllim həyəcanlı idi,
çıxışı o qədər də uğurlu
olmadı, bir az sönük çıxdı. Sonra
Şerbitski eyni tərzdə hamıya uğurlar arzuladı,
sağollaşdı və ayağa qalxıb getmək istəyəndə,
zalda oturmuş Mirzə müəllim (onun ikinci dəfə vəzifəsiz
vaxtları idi) gözlənilmədən əlini
qaldırıb söz istədi, irəli çıxıb,
aksentlə danışsa da, hərdən şəkilçilərdə
səhv etsə də, rus dilində 7-8 dəqiqəlik elə
bir nitq söylədi ki, Azərbaycanı gözgörəti
Şerbitskinin əyləşdiyi mərtəbəyə -
onunla eyni səviyyəyə qaldırdı.
Onun o vaxt dediyi bu sözlər indiyəcən
yaddaşıma hopub qalıb: "Yoldaş Şerbitski!
Görürəm ki, MK-nın bu yaraşıqlı binası
Kiyevin yeni bir tikintisidir. Bu binanın da Kiyevdəki başqa
yeni tikintilər kimi, bünövrəsi qoyulan torpağa isə
Ukraynanı faşizmdən azad edərkən, həyatlarını
qurban vermiş azərbaycanlı oğulların da qanı
tökülüb". Onun çıxışından sonra
Şerbitskinin dediyi sözlər də yaxşı
yadımdadır: "-Mən böyük Şərq
müdrikləri barədə çox eşitmişdim, ancaq
sizin timsalınızda onu ilk dəfədir ki, görürəm!
Sizə ürəkdən gələn bir səmimiyyətlə
təşəkkür edirəm!"
Mirzə müəllim Nikita Xruşşov zamanı
"millətçi" damğası ilə vəzifədən
kənarlaşdırıldı, ancaq bir müddətdən
sonra yenə öz siyasi statusunu bərpa edə bildi, 1981-ci ildə
yenidən Yazıçılar İttifaqının sədri
kimi çalışdı. O, Heydər Əliyevin bilavasitə
təşəbbüsü, ümumittifaq nüfuzu və aktiv
müdaxiləsi nəticəsində Sovet İttifaqı
miqyasında siyasi-ideoloji baxımdan çox hörmətli və
mühüm beynəlxalq təşkilat olan, aparatı Moskvada
yerləşən Asiya və Afrika Ölkələri ilə
Sovet Həmrəylik Komitəsinin sədri təyin edildi (bu,
SSRİ naziri səviyyəsində bir vəzifə idi),
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı oldu.
Ancaq biz Ruhulla Axundovla bağlı söhbətimizə
qayıdaq.
Ruhulla öz səviyyəsində olan respublika rəhbər
işçiləri arasında ən uzun müddət - təxminən
dörd ay, 1937-ci ilin aprelinə kimi - istintaq zamanı ittihamlara
qarşı müqavimət göstərir, çekistlərin
boksçu yumruqlarına baxmayaraq, tamam absurd ittihamları təsdiq
etmirdi və yalnız dörd aydan sonra onu sındırıb,
istənilən ifadələri ala bilirlər. Sentyabrda Ruhulla
Axundov Moskvaya aparılır, onun istintaqı Moskvada, Lubyanka
zirzəmilərində davam edir və onu məşhur sadist
L.S.Altman (sonralar o da "xalq düşməni" kimi
güllələndi) başda olmaqla, Moskva çekist müstəntiqləri
dindirməyə başlayır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda, demək olar ki,
bütün rəhbər işçilər - milli
bolşeviklər "ifşa" olunmuşdu və 37-38-ci illərin
mətbuatını, repressiya ədəbiyyatını nəzərdən
keçirdikcə, həqiqəti ayırd etmək
mümkün deyil, çünki həqiqət yoxdur.
Başqaları kimi, çekistlər də bir-birini
"kontrrevolyusionçuluq"da və s. "ifşa"
edir və bir-birlərini güllələyirdilər, eləcə
də kommunistlər. Baxın, Azərbaycan kommunistlərinin
qurultayında Komissarlar Sovetinin sədri (Baş nazir), gənc
və enerjili Hüseyn Rəhmanov çıxış edir və
rəsmi məlumatda deyilir: "Hüseyn Rəhmanov yoldaş
qurultayın diqqətini xalq düşmənlərinin ifşa
edilməsinə kəskin surətdə cəlb edir və xalq
təsərrüfatının bütün sahələrində
düşmənlərin ziyançılıq işinə və
bu işin müxtəlif metodlarına dair çox fakt göstərir.
Sonra Rəhmanov yoldaş silahlarını yerə qoymayan,
partiya qarşısında səmimi olmaq istəməyən və
son günədək davam etdirdikləri öz əclaf işlərini
partiyadan gizlədən S.M.Əfəndiyevdən, H.Sultanovdan, Qədirlidən
və Dövlətovdan danışır".
("Kommunist" qəzeti, 8 iyun 1937.)
Qısa müddətdən sonra Hüseyn Rəhmanovun
özü də dünənə qədər bir yerdə
işlədiyi bu adamların taleyini yaşayır, onu da eyni
ittihamlarla tutub, güllələyirlər və indi məlum
olur ki, Mir Cəfər Bağırov onun işgəncəli
dindirmələrində bəzən şəxsən
iştirak edir (belə bir versiya var ki, guya maarif naziri Məmməd
Cuvarlinskini Bağırov özü güllələyib, ancaq
bu barədə hansısa bir mənbə yoxdur). Yaxud Azərbaycan
bolşeviklərinin Sovet İttifaqı miqyasında
tanınan, görünür, ən bacarıqlı və təcrübəli
nümayəndələrindən biri, Zaqafqaziya Kommissarlar
Şurasının sədri kimi mühüm və nüfuzlu vəzifədə
işləmiş Qəzənfər Musabəyov
"sayıqlığı onqat artırmağı, xalq
düşmənlərinin kökünü daha amansız kəsməyi,
onların maskalarını üzlərindən
qoparmağı, əbləh xəstəliyi olan siyasi
qayğısızlığa və korluğa tutulan adamlara
tuş və kəskin zərbələr vurmağı" tələb
edir ("Ədəbiyyat qəzeti", 23 iyun 1937.), çox
keçmir ki, Musabəyov özü "xalq düşməni"
kimi "ifşa" olunub, o qədər döyülür, məşəqqət
çəkir ki, çekistlər onu növbəti dindirməyə
aparmaq üçün kameraya gələndə koykanın
altında gizlənir və onu güclə dartıb
çıxarırlar.
Yalnız Hüseyn Rəhmanov, Qəzənfər Musabəyov
yox, Ruhulla Axundov da, Dadaş Bünyadzadə, Soltan Məcid
Əfəndiyev də, Əliheydər Qarayev də, Həmid
Sultanov, Ayna Sultanova da, Mirzə Davud Hüseynov da, Çingiz
İldırım da, başqa azərbaycanlı bolşevik rəhbərlər
də bu cür bir-birlərini "ifşa" edə-edə,
hamısı cidd-cəhdlə eyni qayıqda avar çəkə-çəkə
ölümə doğru üzürdülər və əslində
bütün ölkə - alimlər, yazıçılar,
partiya işçiləri, fəhlələr, kolxozçular,
müəllimlər - hamı! - bir-birini "ifşa"
edirdi - burada hansı həqiqəti axtarıb tapmaq
mümkündür?
Eyni aqibətlə bitən bir-birini "ifşa" mənzərəsi
yalnız Azərbaycan gerçəkliyinin ifadəsi deyildi və
misal üçün, baxın: 1937-ci ilin iyununda Özbəkistanın
partiya rəhbəri Akmal İkramov Siyasi Büroya məktub yazaraq,
Özbəkistan Xalq Komissarları Sovetinin sədri Fayzulla
Xocayevin əslində "xalq düşməni"
olduğunu təkidlə sübut etməyə
çalışır və onun "ifşa" edilməsinə
icazə istəyir. Siyasi Büro (yəni Stalin) bu icazəni
verir və Fayzulla Xocayev Daşkənddə həbs olunur.
Sentyabrda isə Akmal İkramovun özü "ifşa"
edilərək, partiyadan çıxarılır və 1938-ci
ilin martında onların ikisi də eyni məhkəmə
qarşısında dayanır və ikisi də bir gündə
eyni ittihamla güllələnir.
Bu "ifşa"lardan sonrakı həbslər,
güllələnmələr adi həbslər, adi (!) güllələnmələr
deyildi, belə görünür ki, istintaqdan, dindirmədən
başlayan bu prosesdə hansı iti, həssas işgəncə,
zülm, rəzalət, şərəfsizlik, alçaltma desən,
tətbiq edilirdi. Fikir verin: Soltan Məcid Əfəndiyev Azərbaycan
Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin sədri, yəni Azərbaycan
Respublikasının nominal rəhbəri (prezidenti) idi və
Mir Cəfər Bağırov Stalinə göndərdiyi məktubda
(əslində bu da mahiyyət etibarilə "donos" idi)
onun "burjua millətçilərini və
müsavatçı elementləri himayə etdiyi"ni
yazır və bundan sonra Soltan Məcid həbs olunur, Azərbaycan
"NKVD"sinin Tsiman familli böyük müstəntiqi isə
onu hər dəfə: "- Ey, prezident!" - deyə ələ
sala-sala döyür.
Döyülən bəzi "xalq düşmənləri"
ittihamları təsdiq etmir, müqavimət göstərmək
istəyirdilər və belə bir tərslik bəzən
çekistləri qeyzə gətirirdi, onlar and içirdilər
ki, lazımi ifadələri alacaqlar. Ancaq nəyə, kimə
and içə bilərdilər? Sistem ateist cəmiyyət qurur,
məscidləri, kilsələri, sinaqoqları
dağıdırdı, az-çox savadlı din xadimlərini
təqib və məhv edirdi və istər müsəlman, istər
xaçpərəst, istərsə də, yəhudi
çekist Allaha, peyğəmbərlərə necə and
içə bilərdi? Buna görə də çekistlər
"Müqəddəs Stalinə and içirəm!",
"Böyük Leninin mavzoleyinə and olsun!",
"Əziz atamız Stalinə and olsun!", "Kommunist
vicdanıma and içirəm!" - deyə-deyə istədiklərinə
- saxta ittihamların təsdiqinə nail olacaqlarına and
içirdilər.
Qəhrəmanları Allahlara müraciət edən
antik faciələr yada düşür, sadəcə, o faciələrin
qəhrəmanları da, aktyorlar da Zevsə, Apollona, Afroditaya
inanırdılar, onlara and içirdilər, çekistlər
isə "xalq düşmənləri"ni döyə-döyə,
ağılasığmaz ittihamları təsdiq etdirə-etdirə,
absurd ittihamlara qol çəkdirə-çəkdirə and
içdikləri Sistemdən - Stalindən, Leninin mavzoleyindən
(!), özləri-özlərindən qorxurdular.
Mənim Ruhulla Axundov haqqında geniş bəhs etməyimin
iki səbəbi var: a) onun həyatı dövrün səciyyəsini
ifadə etdiyi kimi, konkret olaraq Mir Cəfər Bağırov haqqında
da çox söz deyir; b) maraqlı ikinci cəhət isə
odur ki, Lubyankada Ruhulla Axundovdan, eləcə də Moskvaya
aparılmış Qəzənfər Musabəyovdan, Həbib
Cəbiyevdən, Azərbaycan Xalq Komissarları Sovetinin
keçmiş sədrləri Dadaş Bünyadzadədən,
Hüseyn Rəhmanovdan və başqa azərbaycanlı məhbuslardan...
Mir Cəfər Bağırovun və Lavrenti Beriyanın əleyhinə
ifadə almağa başlayırlar.
Gürcüstanda da vəziyyət təxminən eyni
idi və görünür, müəyyən bir dövrdə
onların, yəni Bağırovla Beriyanın da
başının üstünü qara buludlar
bürümüşdü. Dindirilən azərbaycanlı məhbuslar
öz "ifadələrində" Mir Cəfər
Bağırovun və onun əlaltısı Yuvelian
Sumbatov-Topuridzenin "kontrrevolyusion" fəaliyyətləri
haqqında məlumatlar verirdilər.
1937-ci ildə Stalin Moskvada MK-nın plenumunu
keçirir və "Partiya işindəki nöqsanlar və
trotskist və başqa ikiüzlüləri ləğv etmək
tədbirləri haqqında" geniş məruzə edir,
sonda geniş də son söz söyləyir. Məruzənin də,
son sözün də bütün cümlələrində,
hansı məsələdən - təsərrüfatdan,
partiya quruculuğundan, yaxud da siyasətdən bəhs etməsindən
asılı olmayaraq, Sistem caynağından süzülən
insan qanının yaratdığı ab-hava hiss olunur. Mir Cəfər
Bağırov da Bakıda partiya aktivinin martın 21-dən 24-ə
qədər - 4 gün çəkən
yığıncağını keçirir və bu
yığıncaqdakı məruzəsində deyir:
"Düşmən bizim zəif cəhətlərimizi
öyrənir və bunlardan istifadə edir. Bizdə, Azərbaycanda
kontrrevolyusion burjua millətçiləri uzun zaman pozucu
antisovet iş görmüşlər". Sonra xəbərdarlıq
edir ki, onlar "vahid faşist casusları, ziyançılar və
diversantlar bandasında birləşmişlər. Bizim təqsirimizdir
ki, biz onların əsl simasını bunca uzun zaman tanıya
bilməmişik".
Bu özünütənqiddə, əslində,
özünümüdafiə var və görünür,
Bağırov hiss edir ki, Sistemin qara buludları onun da
başının üstünü ala bilər. Bir az əvvəl
"Pravda"nın baş məqaləsində Azərbaycanda
kənd təsərrüfatının vəziyyəti kəskin
tənqid olunur və Hüseyn Rəhmanovla birlikdə Mir Cəfər
Bağırovun da adı çəkilirdi.
Belə görünür ki, bütün zahiri qüdrətə
və toxunulmazlığa baxmayaraq, bu daxili qorxu yalnız
Bağırovun yox, 37-38-ci illərdə Sovet
İttifaqındakı bütün partiya akula və
balinalarını müşayiət edib, onları daha kəskin,
daha qəti və qəddar "ifşa"lara təhrik edib.
Ancaq Mir Cəfər Bağırovla bağlı,
görünür, qəflətən - 1938-ci ilin əvvəlində
vəziyyət dəyişib: Ruhulla Axundov, Qəzənfər
Musabəyov, Dadaş Bünyadzadə, Hüseyn Rəhmanov və
başqaları ilə bağlı sənədlər
arasında Nikolay Yejovun şəxsən imzaladığı
belə bir qətnamə var: "Hamısını mən
şəxsən yenidən dindirəcəyəm. Sonra MK-ya.
Yejov. 30/1." («Всех передопрошу
лично. Затем в ЦК. Ежов. 30/1.»)
Belə bir dönüş, yəqin ki, ancaq Stalinin
müdaxiləsindən sonra baş verə bilərdi və
görünür, Stalin ssenaridə düzəlişlər
edib. Bu barədə müxtəlif fərziyyələr
söyləmək mümkündür, ancaq fakt budur ki, Yejovun
"şəxsən yenidən dindirdiyi" azərbaycanlı
bolşeviklərin hamısı 1938-ci ilin aprelində Moskvada
güllələnir. Deyirlər, Ruhulla Axundov güllələnməyə
aparılarkən vaxtıyla millətçilikdə ittiham
etdiyi Nəriman Nərimanovu nəzərdə tutaraq, deyib:
"Kaş, doktor sağ olaydı, diz çöküb, ondan
üzr istəyəydim..." Olsun ki, bu sözlər də
folklor nümunəsidir, ancaq hər halda, əlamətdardır.
Ola bilsin ki, Ruhulla Axundov Sovet İttifaqında hadisələrin
gedişatı ilə bağlı hardasa, hansısa
iradlarını bildirib (mən buna inanmıram), yaxud hansı
səbəblərə görəsə onunla Mir Cəfər
Bağırov arasında şəxsi düşmənçilik
yaranıb (hər şey ola bilər), ancaq bu tipli
mümkün səbəblərə belə baxmayaraq, 1920-ci
illərdə Bağırovun Tiflisdən ona yazdığı
o məktubları oxuyandan sonra, Ruhulla Axundovu o dərəcədə
məşəqqətli "ifşa"ya məruz qoymaq - əlbəttə,
qeyri-insani bir işdir. Bu sözləri yazıram və fikrimdən
keçir ki, belə bir qanlı hərc-mərclik,
özbaşınalıq, qəddarlıq, belə bir dəhşətli
qorxu içində insanilik axtarmaq Don Kixotun yel dəyirmanları
ilə vuruşmağı kimi bir şey deyilmi?
Azərbaycandakı "xalq düşmənləri"
arasında rəsmən ən çox lənətlənən
Ruhulla Axundov idi.
Mən şübhə etmirəm ki, Mir Cəfər
Bağırov Stalindən əvvəl Lavrenti Beriya ilə də
razılaşdırmasaydı, Ruhullanı məhv edə bilməzdi,
çünki baxın, Ruhulla Axundov 1923-cü ildə Beriyaya ən
yüksək səviyyəli xasiyyətnamə vermişdi və
orada Beriyanın "böyük təşkilatçılıq
bacarığı"nı, onun "qiymətli, yorulmaz bir
işçi" olduğunu xüsusi diqqətə
çatdırırdı, "Azərbaycan Fövqəladə
Komissiyasında da, MK aparatında da (Beriya bir müddət
MK-da işlər idarəsinin müdiri vəzifəsində də
işləmişdi - E.) fəaliyyətinin parlaq (! - E.) nəticələr
verdiyi"ni yazırdı. (Борис Соколов. Берия. Судьба всесильного
наркома, Москва, «Вече», 2003, стр. 30.)
Bu arayış Lavrenti Beriyanın karyerasında əhəmiyyətli
rol oynamışdı.
Taleyin oyununa bax ki, 1920-ci illərin əvvəllərində
Azərbaycan Xalq Komissarları Sovetinin sədri Nəriman Nərimanova
millətçi damğası vurub, onu Azərbaycandan
uzaqlaşdırmağa nail olan, faktiki onu çərlədən
azərbaycanlı bolşevik rəhbərlərin özləri
- Ruhulla Axundov, Mirzə Davud Hüseynov, Əliheydər Qarayev,
Əyyub Xanbudaqov və başqaları eyni zamanda məhz
"nərimanovşina"da (nərimanovçuluqda), yəni
millətçilikdə təqsirləndirilib güllələndilər.
(Ardı var)
ELÇİN
525-ci qəzet.- 2024.- 11 may,№82.- S.18-19-20.