Musiqi mədəniyyətimizin
unudulmaz nümayəndəsi
Naxçıvanlı xanəndə Kərbəlayı
Baxşəli haqqında qeydlər
Naxçıvan diyarı öz alimləri, şairləri,
rəssamları ilə yanaşı, xalq sənətkarları,
musiqiçiləri və incəsənət xadimləri ilə
də məşhurdur. Burada bədii
yaradıcılığın müxtəlif sahələrində,
o cümlədən, musiqi yaradıcılığı sahəsində
də qiymətli sənət əsərləri
yaranmışdır. Bu mənada, Naxçıvan diyarında
yaranan nəğmələr Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
aparıcı, ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Milli musiqimizin cəfakeşləri ta qədimdən günümüzədək
öz əsərlərində, ifalarında tarixi hadisələri,
xalq qəhrəmanlarının igidlikləri,
yaşadıqları dövrü xalq ruhunu oxşayan gözəl
çalarlarla zənginləşdirməklə, doğma
diyarın təbii gözəlliyini vəsf etmişlər. Bu
gün həmin musiqilər bizə müxtəlif dövrlər
haqqında məlumat verməklə, musiqinin nə dərəcədə
güclü, füsunkar, sehrli bir qüvvəyə malik
olduğunu nümayiş etdirir.
On səkkizinci yüzillikdə musiqi mədəniyyətinin
inkişafında xüsusi xidmətləri olan,
dövrünün ən istedadlı müğənnilərdən
sayılan, incə, səlis, həzin və məlahətli səsi
olan, dinləyiciləri məftun edən Səttarın (Səttar
İran şahı Məmməd Mirzənin sarayında xanəndəlik
etmiş, 1844-cü ildə Naxçıvana
köçmüş və burada fəaliyyət göstərmişdi)
Naxçıvanda yaşayıb xanəndəlik etməsi bu
bölgədə peşəkar musiqinin daha da inkişaf etməsinə,
o dövrdə Naxçıvanın musiqi mərkəzlərindən
biri olmasına zəmin yaratdı. O dövrdə İrandan
Süleyman xan tərəfindən Naxçıvana gətirilən
xanəndə Cəfəri də burada uzun illər
yaşayır və xanəndəlik edir.
Göründüyü kimi, on səkkiz və on doqquzuncu
yüzilliklərdə Naxçıvanın musiqi məclislərində
yerli xanəndələrlə yanaşı, Cənubi Azərbaycanın
məşhur musiqiçiləri də iştirak edir. Bu
gün də xalq mahnı ənənələrinin
yaşaması məhz həmin musiqiçilərin əməyinin
bəhrəsidir.
1920-ci ilə qədər Naxçıvanda muğam məclisləri
geniş yayılmağa başlamışdı. O dövrlərdə
musiqiyə və muğam sənətinə maraq göstərən
muğamsevərlər sənətin sirlərinə yiyələnmək
üçün bu məclislərin daimi
iştirakçıları olmuşdular. Bu da onu göstərir
ki, naxçıvanlılar qədim zamanlardan muğam sənətinə
böyük hörmət və ehtiramla yanaşmış, onu
dərindən dərk edib yüksək qiymətləndirmişlər.
XX əsrin ilk illərindən Şərq üçlüklərinin
ifası Naxçıvanın musiqi məclislərində, əsasən
də toy məclislərində geniş
yayılmışdı. Şərq üçlükləri
istər toy məclislərində, istərsə də konsert
salonlarında bayağı musiqiləri deyil, xalq mahnı və
rəqslərimizin, muğamlarımızın əsl mənada
təbliğatçıları rolunu oynayırdılar.
Muğamların, xalq mahnılarının və rəqslərinin
bu gün də ifa edilməsi və sevilərək davamlı
surətdə təbliğ olunması, məhz şərq
üçlüklərinin xidmətlərinin nəticəsidir.
1920-ci illərin əvvəllərində
Naxçıvanda musiqi həvəskarı kimi tanınan
Süleyman Süleymanov cümə günləri xanəndələrin
məclisini keçirərdi. Burada dövrün məşhur
Naxçıvan xanəndələri Məşədi Əsəd,
Həsənqulu, Məşədi Həsən, Məşədi
İsmayıl, İdris Nağıyev, Əliş
Xoşkeşinli, Kərbəlayı Baxşəli və
başqaları iştirak edərdilər. Xanəndələrin
eyni məclisdə oxumaları, bir növ "sənət
yarışı" xüsusiyyətini daşıyır,
muğam sənətini inkişaf etdirmək məqsədinə
xidmət edirdi.
Yuxarıda adları qeyd olunan muğam ustaları
arasında Kərbəlayı Baxşəli Əliyev yüksək
ifa tərzinə görə xüsusilə fərqlənirdi.
Əldə edilən mənbələr xəbər verir ki, Kərbəlayı
Baxşəlinin geniş diapazona malik ecazkar və heyranedici bir
səs tembri olub. O, həm zil, həm də bəm notlarda zəngulələr
və xallar vurarmış. Oxuduğu "Şur",
"Segah", "Segah-Zabul", "Rast",
"Çahargah", "Simayi-Şəms",
"Heyratı" muğamları və bir çox xalq
mahnıları dinləyicilər tərəfindən hərarətlə
qarşılanarmış. Onun repertuarında Məhəmməd
Tağı Sidqinin qəzəlləri xüsusi yer tutub.
Kərbəlayı Baxşəli Əliyev 1866-cı
ildə Naxçıvan şəhərində dünyaya
göz açmış, gənc yaşlarından xanəndəlik
etməyə başlamışdı. Nəinki
Naxçıvan miqyasında, hətta Qafqazda
tanınmış muğam ifaçılarından olmuşdu.
1905-ci ildə Tiflisdə onun ifasında "Şur",
"Segah" muğamları lentə alınaraq vala
köçürülmüşdü. Həmin val son illərədək
oğlu Arif tərəfindən qorunub saxlanılırdı.
Professor Məmməd Cəfər Cəfərov
yazırdı: "Cavanlıqda o da çörəkçi əmələsi
imiş. Çox gözəl səsi olduğundan sonra bu sənəti
atıb xanəndəlik etmiş, ancaq nə səbəbdənsə
ziyarətə gedəndən sonra xanəndəliyi qoymuşdu
yerə. İndi namaz qılır, oruc tutur, vaxtı olanda məscidə
də gedirdi. Xanəndəliyi azançılıqla əvəz
etmişdi. Pulsuz, təmənnasız səhər, günorta və
axşamüstü (ikinci çağı) bazar məscidinin
minarəsində azan verməyi savab bir iş kimi öhdəsinə
götürmüşdü. Ürəkdən gələn
fövqəladə səsi olduğundan və muğamatı
da çox yaxşı bildiyindən o, minarəyə
çıxıb azan verəndə bütün bazar əhli dəstə-dəstə
toplaşıb qulaq asar, həzz alardı. Hətta
Naxçıvana göndərilən narkomlardan biri - Əsəd
Axundov tapşırmışdı ki, Kərbəlayı
Baxşəli azan verəndə ona bildirsinlər, qulaq
assın. Mən başqa azançıları da
eşitmişəm. Kərbəlayı Baxşəlinin səsi
onlara bənzəmirdi. O, minarədə də xanəndə
idi, bir dəstgahdan başqa dəstgaha keçir, zəngulələri
ilə dinləyicilərini heyran edirdi".
Əli Səbri isə Kərbəlayı Baxşəlinin
minbərdən azan verməsini belə xatırlayırdı:
"Ailəmiz dindar və tipik müsəlman ailəsi idi.
Atam da, anam da Allah adı çəkiləndə tir-tir əsirdilər.
Onlar bütün müsəlman ayinlərini sözsüz və
qeyd-şərtsiz icra edirdilər. Məsələn, orucluq mərasimini
xatırlayıram. Ayrı büsat idi bu. Atam-anam gecələr
yatmır, başlarına çərəkə qoyub elə
hey dua oxuyurdular. Bizi yatmağa qoymurdular. Yadımdadır: bir Kərbəlayı
Baxşəli var idi. Yaxşı azan çəkərdi.
Xüsusən, səhərə yaxın. Doğrusu, onun dediklərindən
bir şey anlamazdım, amma səsi gözəl və məlahətli
olduğundan hər səhər damın üstünə
çıxıb onun minacat çəkməsini gözlərdim.
Kərbəlayı Baxşəli vaxtilə toylarda, el şənliklərində
oxuyardı. Kərbəlanı ziyarət edəndən sonra qərara
almışdı ki, daha toyda oxumayacaq, guya bu, günahdır,
müsəlman üçün günah sayılır. Mən
onun necə "Seygah-Zabul" oxuduğunun şahidi
olmuşam və sonra - ağlım kəsəndə heyifsiləndim
ki, niyə Hacı Baxşəli minacat və sinəzən
oxuyur, muğamat oxumur?"
Məmməd Cəfər Cəfərov Kərbəlayı
Baxşəlinin çox sadə, təvəzökar
olduğunu da xatırlayaraq yazırdı: "Dükana gələndə
əmələlərdən (işçilərindən) hər
hansı biri xahiş etsəydi ki, bir-iki ağız oxusun, o,
sözü yerə salmaz, keçmiş xanəndəliyini
xatırlayar, ürəkdən oxuyardı. Belə hallarda
dükanın qabağı dinləyicilərlə dolurdu. Kimdənsə
mənim də yaxşı səsim olduğunu eşitdiyinə
görə hərdən bir özü oxuyandan sonra məni də
oxutdurardı. Mən də utana-utana üzümü divara
çevirib oxuyardım. Muğamatdan az-çox xəbərdar
olmağım onu sevindirərdi. Hər hansı havanı səhv
oxuyanda məni dayandırıb özü oxuyardı, necə
oxumaq lazım gəldiyini başa salardı. Qohumumuz
şatır Fərəcin əksinə olaraq Kərbəlayı
Baxşəli deyərdi ki, oxumaq eyib deyil, yaxşı səsi
özgələrindən gizlətmək günahdır. Mən
oxuduğum qəzəllərin çoxunu Kərbəlayı
Baxşəlidən eşitmişdim. O, daha çox Məhəmməd
Tağı Sidqinin qəzəllərini oxuyurdu:
Canan, mürəvvət eylə,
günüm çox yaman keçir,
Karım həmişə naləvü ahü-fəğan
keçir.
Gül mövsümündə qonçasifət
qan olur könül,
Fəsli-bahar içində baharım xəzan keçir.
Qəribədir ki, mənim də belə qəmli qəzəllərdən
xoşum gəlirdi".
Deyilənlərə görə, bir gün
Naxçıvan xanlarından birinə Şuşa
xanlarından birinin qızı qonaq gəlir. Həmin
qızın gözəlliyi haqqında şəhərdə
çox söz-söhbət getsə də, onun
üzünü görmək müşkül bir işə
çevrilir. Şəhərin cavanları onu görmək
üçün müxtəlif tədbirlərə əl
atırlar, lakin onlar nə qədər çalışsalar
da, qızı görə bilmirlər. Baxşəlinin
dostları bu qızın çox gözəl olduğunu və
nə qədər çalışsalar da, onu görə bilmədiklərini
ona deyirlər. Baxşəli bunun çox asan bir yolla
mümkün olduğunu söyləyir. Dostları ona
inanmırlar. Onlar mərcləşirlər. Sən demə,
Baxşəlinin bu qız haqqında məlumatı
varmış. Qız gözəl olduğu kimi, muğam
maraqlısı imiş. Bir gün gecə saat 2-3 radələrində
dostları ilə xanın evinin həndəvərində olan
həyətdə gəzdikləri zaman Baxşəli
"Segah" muğamını oxuyur. Qız yataqda ikən
"Segah"ı eşidir. Fikirləşir ki, kim bu cür
yanıqlı, məlahətli səslə "Segah"
oxuyur? Baxşəlinin ecazkar səsi qızın gecə
köynəyində eyvana çıxmasına səbəb olur.
Onun səsinin qüdrəti haqqında söz düşəndə
bu əhvalat həmişə xatırlanır.
Kərbəlayı Baxşəli elmin, maarifin, mədəniyyətin
aşiqi idi. Namaz qılıb, oruc tutub, azan verməsinə
baxmayaraq, dövrünün digər möminlərinə bənzəmirdi.
Oğlanlarını, qızlarını oxutmuş, alitəhsilli
etmişdi. Himayəsində olan qardaşı oğlu məktəbdən
qaçdığına görə onu
danışdırmırdı.
Kərbəlayı Baxşəli zəhmətkeş
insan idi. Uşaqlıqdan zəhmətə
alışmışdı. Yaşının ahıl
çağlarında da torpaq icarəyə götürüb
taxıl əkirdi, həyətində bir-iki inək, camış
və bir minik at da saxlayırdı. Bir dəyirmanı da icarəyə
götürmüşdü. Səhər erkən qalxar,
mal-qaraya baş çəkər, zəmiyə gedər, ordan
dəyirmana, dəyirmandan dükana qaçırdı.
Azançılıq da bir bəhanə idi, çünki o,
bir yerdə səsini işə salmasaydı, dayana bilməzdi.
Bağçılar, bostançılar söyləyirdilər
ki, onlar hər səhər zəmisinə baş çəkməyə
gələn Kərbəlayı Baxşəlınin
öz-özünə oxuduğunu eşidirdilər.
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişaf
tarixində özünəməxsus yeri olan Kərbəlayı
Baxşəli sənət ənənələrinin yaşadılmasında,
zədəsiz, itkisiz halda sonrakı nəsillərə
çatdırılmasında mühüm rol oynayıb.
Əli QƏHRƏMANOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin şöbə
müdiri, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2024.- 7 may,№79.- S.14.