"Kitabi-Dədə
Qorqud"da dövlətə xas rəmzlər
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanı
xalqımızın zəngin tarix salnaməsi və söz
abidəsidir.Ulu öndərimiz Heydər Əliyev bu kitabı
"Xalqımızın ana abidəsi" adlandırır və
onun haqqında deyirdi: "Bizim zəngin tariximiz, qədim mədəniyyətimiz
və milli-mənəvi dəyərlərimiz "Kitabi-Dədə
Qorqud" eposunda öz əksini tapmışdır...
"Kitabi-Dədə Qorqud" həm də bizim etika
kitabımız, əxlaq kodeksimizdir. Böyüyə hörmət,
ata-anaya məhəbbət, iman və etiqad, namus və qeyrət,
ailəyə, torpağa, vətənə sədaqət - bu
insani keyfiyyətlər, mənəvi məziyyətlər
Qorqud övladlarının qanına ana südü ilə, ata
nəfəsi ilə birlikdə daxil olur və son mənzilə
qədər də onlarla birlikdə gedir. Dədə Qorqud
dünyasındakı milli dəyərlər, stereotiplər,
rituallar sistemi əslində hər bir azərbaycanlının
varlığının ayrılmaz hissəsidir".
Dastanda Azərbaycan dövlətçiliyinin təşəkkülünün
sosial-iqtisadi prosesləri, dövlətçilik və idarəetmə
formaları, türk dövlət quruluşu, dövlət rəmzləri
və sair barədə yetərincə məlumat vardır.
Haqlı olaraq dastanı xalqımızın tarixi və tarixi
coğrafiyası, milli-etnik varlığımızın tarixi
ədəbi ensiklopediyası adlandırırlar.
Burada dövlətçilik elementlərini və
dövlətə xas olan rəmzləri açıq-aydın
müşahidə etmək mümkündür. T.Hacıyev
özünün "Dədə Qorqud kitabı":
Tariximizin ilk yazılı dərsliyi" əsərində
yazır: "Ümumi Qalın Oğuz bayrağının
arxasında birində Üç Oq, o birində Boz Oq
damğası olan iki bayraq var. Həmin halında Qalın
Oğuz, müasir təbirlə federasiyadır".
Dastanda dövlət rəmzlərinin ən vaciblərindən
olan bayrağın adı ələm, sancaq və tuğ şəklində
dəfələrlə çəkilir. Məsələn,
"Qaba ələm götürən xanımız kimi... Qaba
ələm götürən xanımız - Bayandır
xan"; "Qazan bəgin qardaşı kafirin tuğuyla
sancağı qılıcladı"; "Ağır sancaq
götürəndə müsəlmanlar arxası olsun",
"Mərə yigit! Önüncə bu çərinin bir
ağ sancaqlı alay çıxdı" və s.
Ümumiyyətlə, türk xalqlarında
bayrağın tarixi çox qədimdir. Vaxtilə Sibirdə
yaşayan türkdilli xalqlar çadırın
başındakı bacadan yuxarı ağaclar çıxarar və
onlardan müxtəlif rəngli dərilər və
parçalar asarmışlar. Göytürk xaqanlığının
öz tuğunun olması tarixi faktdır. Bu tuğun -
bayrağın başında qızıl-gümüşlə
işlənmiş qurd başı asılarmış. Məlumdur
ki, xürrəmilər də azadlıq rəmzi kimi
qırmızı bayraq qaldırmışdılar. Türk
xalqlarında bayraqlar Vətənin, xaqanın və onun
xalqının ululuğunun, hakimiyyətinin və
böyüklüyünün simvolu olub, həmişə uca
tutulub.
Bayrağın qədimliyindən söz açarkən
dastanda "ələm" adlı bayrağa daha çox diqqət
yetirilməlidir. Tədqiqatçıların fikrincə, məhz
bu bayraq dövlət bayrağı anlayışını
verir. Tuğ daha qədim olub, əsasən, əsas və hakim
təbəqəni bildirməklə döyüş əlaməti
daşıyır. Sancaq isə daha çox vilayətlərin
simvolu kimi özünü göstərir. Bunu eposda işlənmiş
"yigirmi dörd sancaq bəyi" ifadəsi də göstərir.
Beləliklə, dövlət bayrağı mənasında tam
işlənən söz "ələm"
sözüdür. "Qaba ələm götürən
xanımız - Bayandır xan" ifadəsi bu qənaəti
daha da gücləndirir. Dövlət
başçısının götürdüyü
"qaba" - uca bayrağın dövlət bayrağı
olması daha inandırıcıdır.
Dastanda bayrağa hörmət və ehtiram hissinin
yüksək olduğu xüsusi qeyd olunmalıdır.
Oğuzlar bayrağın şərəfini uca tutur, onun
düşmən əlinə keçməsinə,
qılınclanıb ayaqlar altına salınmasına imkan
vermirlər. Bayrağın ayaq altına atılması məğlubiyyət
və təhqiq kimi qiymətləndirilir. Onun məhv olması
dövlətin və istiqlalın məhv olması hesab olunur.
Dastanda təsvir olunan bayraqların rəngləri də
maraq doğurur. Tarix göstərir ki, qədim türklərdə
el və tayfa birləşmələrinin müxtəlif rəngli
bayraqları olub. XV-XVI əsrlərdə Azərbaycan
miniatürlərində ağ, göy, sarı və qırmızı
rəngli bayraq təsvirlərinə tez-tez rast gəlmək
mümkündür. Daha çox ağ, qara və
qırmızı bayraqlardan istifadə edilib. "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanında isə biz ancaq ağ və qara rəngli
bayraqları görürük. Məsələn, "Qazan
gördü kim, ləşkər önüncə, bir ağ
boz atlı, ağ ələmli bərkdəmir donlu, oğuzun
önüncə gəldi, çadrın tikdirdi, alay
bağladı durdu", "Boyu uzun Burla xatun qara tuğun
kafirin qılıcladı, yerə saldı" və sair.
"Oğuzların dövlət bayrağı nə
üçün ağ rəngdədir?" Mənbələr
göstərir ki, türklərdə ağ rəng Tanrı rəngi,
qalibiyyət və hakimiyyət rəmzi sayılır. Bu ənənə
XX əsrin əvvəllərinə kimi mövcud olub. Görkəmli
tədqiqatçı M.Seyidov yazır ki, XX əsrin əvvəllərində
Şəki xanlarının nəslindən olan Ədil
xanın şəhərdəki evlərinin üstündə
həmişə ağ bayraq yellənərmiş.
Qara bayraq güc və qüdrət simvolu
sayılırdı. Dastanda təsvir olunan kafirlər Oğuz
elinə qara rəngli bayraqla gəlir, beləliklə, özlərinin
güclü və qüdrətli olduqlarını bildirirdilər.
Amma həmişə məğlub olurdular. Oğuz igidləri
onların qara tuğlarını qılınclayıb yerə
salırdılar.
Maraqlıdır ki, dastanda oğuzların başı
üzərində qara və qırmızı bayraq
görmürük. Görəsən, niyə? Çünki
onlara görə, qırmızı bayraq tərəflərin
bir-birinə müharibə elanetmə simvoludur. Oğuz ölkəsi
isə sülhsevər bir ölkədir, heç kəsə
güc nümayiş etdirimir, iğalçılıq siyasəti
yeritmir, müharibə etmir. Ona görə də
başları üzərində qara və qırmızı
bayraq qaldırmırlar.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında himn və
gerbin ilk rüşeymləri və qədim formaları da
öz əksini tapıb.
Himn mühüm dövlət rəmzlərindən
biridir. "Himn" sözü yunan mənşəli olub,
ilkin mənada allahları, müəyyən tarixi hadisələri,
onların qəhrəmanlarını şöhrətləndirən,
təntənəli musiqini və nəğmələri bildirmək
üçün işlənmişdi. Türk xalqlarında
himnin tarixi də çox qədimlərə gedib
çıxır.
Bildiyimiz kimi, himnlər dövlət və ya sinfi
birlik rəmzi kimi qəbul olunmuş təntənəli mədhiyyə,
birinin və ya bir hadisənin şərəfinə ifa edilən
təntənəli musiqi əsərləridir, müstəqilliyin
və milli birliyin söz və müsiqi ilə ifadə
olunmasıdır.
Türk mifoloji düşüncəsinə görə,
bayraq və təbil (əsgər musiqisi) dövlət və
istiqlalın ən müqəddəs rəmzlərindəndir.
Dastanda belə musiqilər - hərbi marşlar haqqında da məlumat
verilir. Bu növ musiqilər igidlərin döyüş əhval-ruhiyyəsini
qaldırmaq, onların qələbə əzmini yüksəltmək
məqsədi daşıyır. Bu musiqilərin ifası
zamanı qopuzla yanaşı, daha çox nəfəslə
çalınan borudan, zərb alətlərindən davul, kos
(kus) və nağaradan istifadə olunur.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında hadisələri,
onların qəhrəmanlarını şöhrətləndirən
təntənəli musiqinin - indiki dillə desək, himnin
olduğunu əsərdən gətirilmiş
aşağıdakı nümunələr də sübut edir:
"Gumbur-gümbur naqaralar dögüldü, burması altun
tunc borular çalındı", "Gumbur-gumbur davullar
çalındı", "Boru çalındı, kos uruldu"
və sair. Bizcə, dastanda söylənilən alqışlar
da himnin qədim formalarından sayıla bilər.
Dastanda Oğuz igidlərinin döyüşə girərkən
və döyüşdən çıxarkən kiçik təbillərdən
istifadə etmələrinin də şahidi oluruq. Bu, bir mərasim
xarakteri daşıyırdı. Adı çəkilən
musiqi alətlərinin hamısı döyüşdə,
savaş meydanında işlənir. Çalınan musiqi
müstəqilliyi, Vətəni, milləti və dövləti
müdafiə etməklə milli birliyin təcəssümü
kimi qavranılır.
Bu nümunələr göstərir ki, dövlətçiliyimizdə
dövlət himninin - milli marşın - milli himnin mənşəyi
və tarixi təkamülünün əsasını təşkil
edən qədim və zəngin dövlətçilik ənənələrimiz
olub və XX əsrin əvvəllərindən etibarən
müasir anlamda, Avropa tipli himnin formalaşması prosesi məhz
həmin ənənələr və ümumbəşəri
dəyərlər əsasında baş verib (Xatırladaq ki,
hazırkı himnimiz də ilk əvvəl marş ("Azərbaycan
marşı") kimi yaranmışdı. Ondan bir müddət
orduda hərbi marş kimi də istifadə edilmişdi).
Gerb də ən mühüm dövlət rəmzlərindən
sayılır. Gerb irslə ötürülən və
ölkəni, şəhəri, nəsli, fərdi xarakterizə
edən elementlərlə bəzədilmiş emblemdir.
Türklərdə gerbin tarixi də çox qədimdir.
M.Adjının "Qıpçaq çölünün
yovşanı" əsərində göstərilir ki, qədim
türkün bayrağında ikibaşlı qartal gerbi olub,
sonralar ruslar həmin gerbi özlərinə mənimsəmişlər.
Gerbin üzərindəki simvollar təsadüfi olmur.
Əlbəttə, "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanında indiki anlamda gerb təsəvvür etmək absurd
olar. Burada ancaq bizim bu gün gördüyümüz gerbin
formalaşmasına səbəb olacaq simvolları,
damğaları görə bilərik.
A.Şahbazlı özünün "Qədim türk
xalqlarının möhür (damğa) ənənəsi"
adlı əsərində yazır ki, bu simvol və
damğalar müasir dövrümüzdə istifadə edilən
gerb... kimi təsviri ifadələrin ən qədim
formaları olaraq qəbul edilə bilər.
İndiki gerbimizdə dastanda adı çəkilən
qalxan, "Qaba Ağac"lardan sayılan palıd
budaqlarından, Tanrı rəngi sayılan ağ rəngdən
və sairdən istifadə olunması da bunu sübut edə
bilər. Şərq qalxanı Qərb qalxanlarından fərqli
olaraq dairəvi (bu günəş kultu ilə də
bağlı ola bilər) formada olur. Gerbimizin onun üzərində
təsvir edilməsi ölkəmizin şərq ölkəsi
olduğunu bildirir. Günəşin simvolu olan səkkizguşəli
ulduzun ağ rəngdə verilməsi "Əmin-amanlıq,
sülhsevərlik və barış" mənaları verir.
Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, eposda oğuzların istifadə
etdikləri bayraqlardan birinin rəngi də ağ olub və
eyni anlamdadır.
Dastanda vəsf olunan "Qaba Ağac" isə ilk
ana, övlad verən, möhkəmlik, "əbədi, daimi,
sonsuz həyat" anlamındadır. Azərbaycan
Respublikasının gerbində palıd yarpaqlarından (həmçinin
qozalarından) istifadə edilməsi isə ölkəmizin
müstəqilliyinin əbədiliyini və dönməzliyini
ifadə edir. Ümumiyyətlə, "palıd" heraldikada
hərbi funksiya daşıyır və möhkəmlik",
dözümlülük və sair mənasını verir.
Gördüyümüz "Qaba ağaç"lardan
sayılan palıdın dastandakı və gerbimizdəki mənaları
eynidir.
İmran VERDİYEV
Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 2024.- 7 may,№79.- S.12.