Səsin sehri,
sözün sirri
Ağalar Bayramovu dinlədikcə milli ruhumuzun
pıçıltılarını eşidirik
Bu an çox məsuliyyətli bir işin öhdəsindən
gəlməyə çalışıram. Ona görə də
Allahın mənə yardım edəcəyini hiss edirəm. Bəlkə
də həyatımda belə bir məsuliyyət hissini indiyə
kimi yaşamamışam. Bir söz sənətkarının
(dəmirçi körüyünə bənzəyən sinəsi
müdrikləşmiş və nəzmə çəkilmiş
misralarla doludur axı) bədii təfəkkürünü
incələmək məsuliyyətim var. Lakin indiyə qədər
onun haqqında elə gözəl fikirlər söyləyiblər
ki...
Bəlkə də buna görə çaşıb
qalmışam. Dilimdə kəlmələrim, əlimdə qələmim
susub. Kamil insanlar - xalqımızın sevimli söz
dühaları, elm adamları, tanınmış ictimai-siyasi
xadimlər, elm və incəsənət sahəsinin
simalarının fikirlərinin yanında mənim
düşüncələrimin sönük görünməsini
də istəməzdim.
Haqqında sözün qüdrətinə güvənib
beş-üç kəlmə də yazmaq istədiyim qəhrəmanım
səhnə sənətinin canlı əfsanəsi kimi
tanınan, həm də hər kəs tərəfindən
sevilən bədii qiraət ustası, Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin professoru Ağalar
Bayramovdur.
O Ağalar Bayramov ki, özü şair olmasa da,
şeiri söz xiridarlarından yaxşı duyur, səsləndirir.
Ağalar Bayramov rəssam deyil, lakin sözün şəklini
elə çəkir ki, onu heç bir rəssam bacarmaz!
Onun haqqında yazmaq sizə heç də asan gəlməsin.
Axı özü bir yox, minlərlə, on minlərlə
sözü incələyib poetik fikir taparaq ruhunun nitqiylə
şeirsevərlərə çatdırır. Bununla da
ruhumuzu saflaşdırır, könlümüzü
oxşayır...
Ağalar Bayramov əzəmətli dağların
vüqarını bizə şeir diliylə elə gözəl
çatdırır, sanki özü də o zirvələr səltənətində
dünyaya göz açıb. O, şeir deyəndə, elə
bil lilpar bulağın zümzüməsini eşidirsən,
onun əyilib kol dibindən dizlərini yerə qoyub nərgiz,
bənövşə dərdiyini görürsən.
Dumanda-çəndə yol azan Ağalar dastan qəhrəmanına
çevrilir - Abbas Tufarqanlı olub Gülgəz Pərisini
axtarır, gah da "Əsli və Kərəm"də Lələyə
yalvaran, Əslinin dərdindən od tutub alışan Kərəmə
dönür.
Yox, yox, o, şeir söyləyəndə kim olmur ki?
Aşıq Ələsgər obrazında Göyçədən
üz tutur ağır türk ellərinə. Sanki o,
Aşıq Nəcəf kimi kürəyində qaynar samovar erməni
daşnaklarının işgəncələrinə məruz
qalır.
Ustad sevgi-məhəbbət libaslı şeirləri
söyləyəndə, adama elə gəlir ki, özü həmin
hissləri yaşayır, yaxud başına gələnləri
xəyalından qoparıb dilinə gətirir.
Mil-Muğan torpağının (Ucarda doğulsa da, onu
dağlar oğlu kimi tanıyırıq nədənsə)
yetirməsi olsa da, kəlbəcərlilər onu öz
doğması, qazax və tovuzlular öz balası,
göyçəlilər Ələsgər ocağının
yadigarlarından hesab edirlər. Çünki o, bütöv
Azərbaycanımızın hər yerindən olmağı ilə
fəxr edir. Yəni o, həm cənubludur, həm qərbli, həm
də şimallı. O, həm qarabağlıdır, həm də
Cənubi Azərbaycanın qaradağlısı...
Ağalar Bayramov kim olmağı bacarmır ki? Kaş
imkanım olaydı, bu sualı ona
ünvanlayaydım. Maraqlıdır, görəsən,
Ağalar Bayramov aktyor kimi səhnədə müxtəlif xarakterli obrazlar yaratsaydı, o,
indiki kimi tamaşaçı qəlbinə yol aça bilərdimi?
Xalq şairi Məmməd Arazın söz xiridarı
olan Ağalar Bayramov haqqında vaxtilə söylədiklərindən
bir-iki cümləyə nəzər salaq: "...Mən
şeirlərimi onun dilindən eşitdikcə sözlərin
rənglərini, çalarlarını yenidən görürəm,
təzədən duyuram. Onun səsi çox ürəyəyatandır.
Ağaların səsi, nəfəsi ilə şeirdəki ən
incə hisslər, ən zərif duyğular dilə gəlir.
Yerindən, məqamından asılı olaraq bu səs gah
gülür, gah ağlayır. Ağalar Bayramov şeir deyəndə
onun poeziya sənətinə vurğunluğunu hiss etməmək
mümkün deyil..."
Yaxşı xatirimdədir, bir qələm dostum deyirdi
ki, vallah, Ağalar Bayramov poeziya diliylə elə obrazlar
yaradır ki, onu şeir yazan hər kəs bacarmaz. Sonralar
Ağalar müəllim haqqında fikir yürüdən
söz və qələm adamlarının yazılarında da
bu, aydınca hiss olunur.
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə Ağalar Bayramovun sənətkarlığı
barədə TV-lərin birində söz açarkən belə
bir maraqlı fikir söyləmişdiki, Ağalar istər
kiçik bir şeir parçasını, istərsə də
bütöv poemanı sadəcə əzbərləyib
yaddaşına yazmır, elə bil daxilən onu
yaşayır: "...O, həm də həmin şeirlərin
müəllifinə çevrilir. "Axı dünya
fırlanır" poemamı o, hələ tələbəlik
illərində, Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin Tədris Teatrında kurs tamaşası kimi
göstərərkən elə ifa etdi ki, sanki başım
fırlandı. Onu və Xalq artisti Laləzar Mustafayevanı da
səhnədə təbrik eləmişəm. Ağalar belə
sənət fədaisidir. Ağalar söylədiyi şeirlərin
sanki müəllifidir. Heç kəs başqasının
şeirini bu cür içdən gələn avazla söyləyə
bilməz..."
Əməkdar incəsənət xadimi,
şair-publisist Məmməd Aslan da Ağalar Bayramovun sənətini
yüksək dəyərləndirənlərdəndi:
"...Ağaların səsi əzaba düçar
olmuşların ümumiləşmiş səsidir. Onun
harayında, onun zümzüməsində, onun gumultusunda
bütünlüklə fələkzadələrimizin intiqama
çağıran ah-naləsi var. Hayqırışları,
yalvarışları var. Bu müqtədir sənətkar, təəssüflər
olsun ki, hələ də səhnədən "Əməkdar
artist" adı ilə çağırılır..."
Maraqlıdır, Ağalar Bayramov söz sərraflarının
nəzərində ilahiləşdirilir. Bəs incəsənət
aləmində onun sənətkarlığı necə dəyərləndirilir?
Buna görə də mənbələrə baxanda maraqlı
fikir və düşüncələrlə
qarşılaşırsan. Məsələn, Xalq artisti,
kamançanı dünyaya sevdirən Habil Kaman deyir:
"...Ağalar şeirlə yaşayır, onunla nəfəs
alır. Biz şeiri oxuyuruq, o isə görür. Kaş
hamı sənətində Ağalar
kimi olaydı..."
Sözün qüdrətindən mayalanan, kinomuzun ən
parlaq ulduzu, əlçatmazlığı ilə "kəşf
edilməmiş qitə" kimi uzaqdan görünən, səhnə
sənətinin korifeylərindən biri, canlı klassikimiz,
"Nəsimi"də söz üstündə "dara
çəkilən" Xalq artisti Rasim Balayevin təqdimatında
Ağalar Bayramovu bir başqa obrazda görürük:
"...Ağalar gözəl kino, səhnə aktyoru ola bilərdi:
maraqlı rollar da yaradardı. Qiraətçi-aktyor yolunu
tutmaqla özünü sənətdə tapdı və təsdiqlədi.
Onun sevilən sənətkarların sırasında layiqli yer
tutması, bədii qiraəti sənət zirvəsinə
qaldırması dostlarını çox sevindirir.
Ağaların həyatda arxa-dayağı istedadı və
çalışqanlığı olub. Hər bir aktyor onun
yaddaşına, zövqünə, vətənpərvərliyinə
yaxşı mənada qibtə edə bilər"...
Xalqımızın istedadlı övladı, qələmi
və qəlbi ilə könülləri fəth edən Qənirə
xanım Paşayeva - nakam taleli qələm sahibi də sənətçi
haqqında fikirlərini yerində və dəyərincə
bildirib: "...Ağalar müəllim neçə illərdir
öz əzəmətli səsi ilə Qarabağ dərdimizi,
Xocalı yaramızı əks etdirən bədii nümunələri
böyük yanğıyla təqdim edir. Səngərlərdəki
oğullar onun səsindən güc alırlar..."
Yazımın qəhrəmanı haqqında elə
şəxsiyyətlərin, söz və qələm
adamlarının yazısına rast gəlirsən ki, bundan
qürur duymamaq mümkün deyil. Belə ürəkdən gələn
fikirlərin müəlliflərini saymaqla qurtarmaz. Onlardan
birinin də qısa mülahizələrini yazıma əlavə
edirəm. Şair-publisist Əli Rza Xələfli hələ
2006-cı ildə "Səsin üç rəngi"
adlı essesində qiraət ustası haqqında
yazırdı: "...Mən dostcanlı, qohumcanlı, millətsevər,
yurdsevər Ağalar Bayramova təkcə Azərbaycan
xalqının artisti deməzdim. Onu millətimizin cavan müdriki,
elimizin söz əsgəri, böyük vətənsevəri
hesab edirəm...
Elə bilirəm ki, heç bir rəsmi ad və
titulla əvəz oluna bilməz ona verilən bu dəyərlər.
O dəyərlər ki, onlar Ağalar Bayramovun mənəviyyatında
bütövləşir, birləşir.
Ağalar tək özü deyil, o, tarixin özündən
gələn varlığımızı özündə
ehtiva etmiş sənətkardır. Bayraq-Adam-Ağalar Soltan Nəcəfovun,
Müxlis Cənizadənin, Kazım Ziyanın, Səməndər
Rzayevin... Aşıq Ələsgərin, Məmməd
Arazın, Söhrab Tahirin, Səməd Vurğunun...
tarixi-xronoloji ardıcıllığı gözləyib-gözləmədən
deyərdim ki, bizim sənət dünyamızın göylərə
çəkilmiş ruhlarının bu gün yaşayan
daşıyıcısıdır; kimisinin səs
daşıyıcısı, kimisinin söz
daşıyıcısı.
O, bizim üçün işıq olan ruhları mənəviyyatına
çağırmış bir sənətkardır. Ağalar
Bayramovun sevilməsinin, uca tutulmasının kökü,
rişələri xalqın bağrının ümman dərinliyinəcən
işləmişdir..."
Bu əzəmətli səsin sahibi sanki minillik bir yol gəlib,
gəncliyindən müdrikləşib, ona görə nəfəsi
müqəddəsləşib: Təbrizimdən Dərbəndiməcən,
Borçalımdan Göyçəmizəcən...
Bütöv Azərbaycan dərdimizdən boy verən səs
heykəlidir - qaməti, boy-buxunu kimi, səsi də əlçatmazdır.
Hər zaman dərdlərə məlhəmdir,
mülayimdir: gah vaxtsız itirdiyi, Qubadlıda qara torpağa
tapşırdığı nakam taleli oğlu Şəhriyarın
dilidir, gah Bəxtiyar Vahabzadənin
"Gülüstan"ını sinədəftər edən,
Xəlil Rza Ulutürkün hayqırtısı, gah iki sevən
aşiqin pıçıltılarını bizə
eşitdirən, mavi gözlü Xəzərimiz kimi
dalğalı, ləpəli, gah da Tərtərimiztək
zümzüməli, kəlmə-kəlmə damcılayan bulaq
suyudur Ağalar müəllimin səsi-nəfəsi...
Bilmirəm, bəlkə məndə də Ağalar
müəllimin bədii yaradıcılığı və
kamil sənətkarlığı barədə fikirlərimi
yazmaq marağı elə o vaxtlardan yaranmışdı...
Bədii qiraətlə aktyor sənəti arasında fərqlər
olsa da, eyni incəsənət növünün
ayrı-ayrı qolları hesab olunur. Bədii qiraətçinin
tərəf-müqabili tamaşaçı, aktyorluqla məşğul
olanınkı isə həmkarlarıdır. Ağalar müəllimin
qiraətində istər hekayə parçası, yaxud şeir olsun, bir böyük səhnə
əsərinə çevrilir. Bir aktyorun monoloqundan
çıxıb kütləvi səhnədə oynanılan əsərə,
tamaşaya çevrilir onun ifası. Bu isə ən
böyük aktyorluqdur. Kefli İsgəndərin monoloqunu səhnədə
aktyor da təqdim edir, bədii qiraətçi də. Hər
ikisində də yaşama və göstərmə sənəti
var ki, bu da məşhur Stanislavsiki məktəbinin verdiyi imkandır...
Əgər rejissorlar bu mahir sənətkara obrazlar
tapşırsaydılar, o nələr yaratmazdı?! Buna misal
olaraq bir xatirəni yada salmaq istərdim. Xalq şairi Sabir
Rüstəmxanlının 58 yaşı ilə bağlı
bir saatlıq "Tanrı işığı" filmi
çəkilirdi. Ağalar müəllim o günləri belə
xatırlayır: "...Orada
üç obraz vardı. Çəkilişlər gecə
Şəhidlər xiyabanında, Qobustanda, polis idarəsində
və həbsxanada gedirdi. Filmin qayəsi ziyalının
yaşadıqlarını canlandırmaq, həbsxanada nə
günə düşməsini ekranlaşdırmaq idi. Filmi
çəkən də tanınmış rejissor rəhmətlik
Rövşən Almuradlı idi. Çəkiliş isə 21
günə ərsəyə gəldi. "Moskva" hotelində
filmin təqdimatı oldu. Xalq yazıçısı Anar
müəllim başda olmaqla, 200 nəfərlik ziyalı qrupu
filmi böyük maraqla seyr etdi. Anar müəllim buradakı
çıxışında dedi: "...Biz Ağaları bədii
qiraət sənətinin daşıyıcısı kimi
tanıyırdıq, amma görün, o, necə gözəl
obrazlar yaradırmış, heyran qaldım..."
Ulu öndər Heydər Əliyevin ikinci dəfə
hakimiyyətə qayıdışından sonra, 1994-1997-ci illərin
Novruz bayramında Ağalar müəllim mərasimin əsas
obrazını canlandıraraq faytonda, Dədə Qorqud
obrazında "Azdrama"dan İçərişəhərin
Qoşa Qala qapısına qədər yürüş edənlərin
başında durub. Daha sonralar da Novruz bayramında iki il
Bakının Yasamal rayonunda, altı il isə
Suraxanının "Atəşgah" məbədində
xalqımızı salamlayıb. Bundan böyük uğur
olarmı?!
Əlbəttə, yuxarıda qeyd etdiyim kimi, Ağalar
Bayramovun sənəti və sənətkarlığı barədə
xalqımızın tanınmış simaları vaxtında
tutarlı fikirlər söyləyiblər. Buna görə də
istəməzdim ki, deyilənləri, yazılanları təkrarlayım.
Lakin bir həqiqəti deyim ki, onun çoxlarına nəsib
olmayan, şəxsiyyətinin və sənətkarlığının
bir-birini tamamlaması bir dinləyici və
tamaşaçı kimi məni bəlkə də daha
çox valeh edib. Buna görə də istəmişəm ki,
bu barədə mənim də özüməməxsus fikirlərim
olsun.
Bəli, Ağalar müəllimin sənəti - nəfəsi
ulu qaynaqlardan gəldiyi üçün ədəbiyyat və
incəsənət tariximizin yaşıdıdır. Onu
yaşatmaq üçün bədii yaradıcılıq
imkanlarından istifadə edən Ağalar Bayramov
milyonların sevimlisinə çevrilib.
Elə tanınmış şairimiz Ramiz
Qusarçaylının düşüncələrində də
bunu hiss edirik: "...Oxucular tərəfindən hər
şeiri maraqla oxunan, Vətənin müqəddəsliyini bənzərsiz
və obrazlı şəkildə nəzmə çəkib rəngarəng
poeziya nişanı yaradan, bu nişanı yurdumuzun
insanlarından, onların adət-ənənələrindən,
təbiətindən mayalandıran sevimli şairimiz Məmməd
Arazın "Ayağa dur, Azərbaycan!" şeiri Ağalar
Bayramovun ifasında daha da dolğunlaşır,
böyüyür, təsir dairəsi genişlənir:
Mənəm, Ağalaram, şeir deyirəm!
"Səndən qeyri biz hər şeyi bölə
billik!
Səndən qeyri biz hamımız ölə
billik!"
Bu, Şəhriyar harayıdır!
Bu, Bəxtiyar harayıdır!
Ayağa dur, Azərbaycan!
Bunu bizə zaman deyir!..
Məzarından baş qaldıran baban deyir...
Haqqında söylənilənləri ümumiləşdirsək,
belə qənaətə gələrik: Ağalar müəllim
səhnə sənətini yaxşı duyur. Dinləyicisini,
tamaşaçısını tez tanıyır, ona münasib
şeir seçir. Hətta bəzən ilk
çıxışları üçün ifa tərzini də
tamaşaçıya uyğun qurur: dinləyicini ələ alır,
özünə tabe edir. Sonra sənətin lazım bildiyi mərhələsini
nümayiş etdirir, dinləyicisini arxasınca aparır.
Ağalar Bayramovu, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, hər kəs
Mil-Muğan torpağının yetirməsi bilir. Məni isə
TV-lərin birində efirə gedən bir ağrılı kadr
az qala çaşdıracaqdı. Buna Ağalar müəllim
özü aydınlıq gətirdi. Bildirdi ki, onun səsinin
yanğılı olması heç də təsadüfi deyil.
Ömrünün gənclik dönəmlərində,
ömür-gün yoldaşının dünyaya göz
açdığı Qubadlı rayonunda Şəhriyar
adlı oğlunu qəfil, 9 yaşında itirməsi və
uşağın məzarının tapdaq altında qalması
onu yandırıb-yaxan böyük dərd olub.
Atalarımız yaxşı deyib: "Sağalsa da
yağı dağı, sağalmaz bala dağı..."
HələVətən müharibəsi başlanmazdan əvvəl
Müdafiə Nazirliyindən Ağalar Bayramova hərbi forma
verilib. 2020-ci il avqustun 5-dən sonra isə könüllü
olaraq hərbi hissələrdə döyüş ruhunu
yüksəltmək, vətənpərvərlik hisslərini
gücləndirmək üçün Vətənin bir
yaradıcı əsgəri kimi səngərlərə
yollanıb. Onun səsi Beyləqandan, Milabatdan, Xocavənddən,
bir sözlə, döyüşlərin
qızışdığı hər yerdən,
yaralıların yanından gəlirdi. Hələ Füzuli
alınmamış Əhmədbəyli kəndində o da səsi
ilə "döyüş"ə başlamışdı.
Əslində son 30 ildə şəhid anaları hər zaman
arzulayırdılar ki, görkəmli sənətkar təkcə
Bakıda yox, rayonlardakı anım günlərində, dəfn
mərasimlərində onların yanında olsun, o şaqraq, bəzən
kədərli, bəzən döyüşə
çağıran unikal səsi ilə qəhrəman
ruhları Vətənin azadlığına səsləsin...
Zəfər ilində Suraxanı rayonu İcra Hakimiyyətinin
başçısı Əziz Əzizov Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin
rektoru, Əməkdar incəsənət xadimi, professor Ceyran
Mahmudovadan xahiş edib ki, bu nüfuzlu təhsil
ocağının tanınmış pedaqoqu sayılan
Ağalar Bayramova 3 ay dərs keçməkdən möhlət
verilsin. O, universitet əvəzinə hər gün bir
neçə şəhid ailəsinin anım məclislərinə
və onların xatirələrinin əbədiləşdirilməsi
üçün təşkil edilən tədbirlərə gəlsin,
gözəl səsi ilə çıxış edərək
məclisdəkiləri ovutsun, qəhrəmanlarımızın
döyüş ruhunun zəifləməməsi
üçün könülləri riqqətə gətirsin,
bir sözlə, o məlahətli səsi ilə arxa cəbhədə
"savaşsın"... Bu, balaca bir iş deyil, həm cəbhə
bölgələrində, həm də qələbənin məntiqi
davamı kimi Zəfər ilində Bakıda, Sumqayıtda,
Xudatda, Xaçmazda saysız-hesabsız tədbirlərin ucalan
"səsi" olsun.
Ağalar Bayramovdan öyrənirik ki, 2020-ci ilin 44
günlük Vətən müharibəsindəəldə
etdiyimiz Zəfərdən sonra onun da övladının
müqəddəs və darmadağın edilmiş məzarını
ziyarət etməsi mümkün olub. Bu, onun ülvi diləklərindən
biri idi. O, 2021-ci il yanvarın sonunda işğaldan azad
edilmiş Qubadlıya səfərini məhz 9 yaşlı
nakam Şəhriyar balasının məzarını 9 qazimizlə
ziyarətdən başlayıb. Ağalar Bayramovun
balasının məzarı üstündə keçirdiyi
hisslər hər bir yurd və övlad itkililərin qəlbini
dağladı, gözlərini doldurdu, boşaltdı...
Bu qeydləri qələmə alandan sonra Ağalar
müəllim telefon açıb dedi ki, Cəmilə
xanım, şəxsi tanışlığımız olmasa
da, sizin haqqınızda dostum Əlövsət Ağalarovdan
eşitmişdim. Bu gün isə feysbuk səhifənizdə
("Yaltaqları daldada pisləyib, üzdə onlara
yaltaqcasına yaltaqlananları görəndə
özümü günahkar hesab edirəm...") bir status
oxudum. Zəmanənin əxlaqi-mənəvi
aşınmalarından xəbər verən o fikriniz məni
çox silkələdi, onu öz feysbuk səhifəmdə də
paylaşdım...
Bu da məni çox sevindirdi. Axı bu fikirlərin
müəllifi də Ağalar Bayramov idi... Ağalar Bayramovun
aktyor və bədii qiraətçi kimi səhnədəki
"monoloq"ları tamaşaçını öz təsir
dairəsinə salır, hər kəs onunla həmin hissləri
sanki yaşayır, onlarda obrazlaşır.
Ağalar Bayramov heç də Dədə Qorqud
yaşda deyil, amma onun müdrik kəlamlarla cilalanmış nəsihətamiz
fikirləri tamaşaçı auditoriyasını nur selinə
bələyir.
Sonda onu da vurğulayım ki, səsin sehrinə,
sözün sirrinə bələnən görkəmli sənətkar
Ağalar Bayramovu dinlədikcə minillikləri adlamış
ruhumuzun pıçıltılarını eşidirik. Var
olun, ustad!
Cəmilə ÇİÇƏK,
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, AYB və
AJB-nin üzvü
525-ci qəzet.- 2024.- 7 may,№79.- S.10;11.