Qərbi Azərbaycan həqiqətləri  

​​​​​​​ Yunis Rzayevin 100 illik yubileyinə

 

XİX əsrin əvvəllərində Cənubi Qafqaz, o cümlədən, Azərbaycan xanlıqları Rusiya tərəfindən işğal olunduqdan sonra bütün sahələr onlar tərəfindən idarə edilməyə başladı. Regionda baş verən siyasi proseslər müxtəlif sahələrdə olduğu kimi, təhsil sahəsində də yeni meyllərin yaranmasına gətirib çıxardı. Rusiya öz müstəmləkəçilik siyasətini həyata keçirmək üçün Azərbaycan (türk) dilinə, bu dili bilən tərcüməçilərə, savadlı mütəxəssislərə böyük ehtiyac duyurdu. Digər tərəfdən, Rusiyaya indiyədək Azərbaycanda hakim mövqeyi olan ərəb və fars dillərini sıxışdırıb sıradan çıxarmaq lazım idi. Rusiyanın apardığı siyasət nəticəsində təlim müəssisəsi kimi fəaliyyət göstərən mollaxana və mədrəsələr tədricən tənəzzülə uğramağa, öz yerini dünyəvi məktəblərə verməyə məcbur olurdu.  Elmə, təhsilə marağı olan yerli əhalidə maarif və məktəb vasitəsilə Rusiyaya rəğbət oyatmaq siyasətin ana xətti idi. Qafqazda xidmət edən rus admiralları çara açıq yazırdılar ki, "...belə xalqları silah gücü ilə həmişəlik ram etmək mümkün deyil... Bu xalqlarda yeni arzular, yeni ehtiyaclar, yeni adətlər yaratmaq, onları bizim təsəvvürümüzə, zövqümüzə, ehtiyacımıza yaxınlaşdırmaq... vacibdir. İlk növbədə isə bizim məktəbləri Cənubi Qafqaz şəhərlərinə aparıb çıxarmaq lazımdır. O vaxt nəinki onlarla dostlaşacağıq, həm də daimi düşmənçiliyi artırmağa səbəb olan bizim süngü və mərmilərimizin heç bir vaxt çatmadığı sərvətli dağlarını təpələrinə qədər fəth edəcəyik..." Buna görə də 1829-cu il avqustun 2-də Rusiya Maarif Nazirliyi "Zaqafqaziya məktəblərinin vəziyyəti" haqqında qərar qəbul etdi. Həmin qərarda qəza məktəblərinin yaradılması və onların ümumi təhsil sistemi ilə idarə edilməsi öz əksini tapmışdı. Bu qərarın icrası ilə əlaqədar 1830-cu ilin martında Tiflis, həmin ilin dekabrında isə Şuşa qəza məktəbi açılmışdı. Həmin ildə bir sıra şəhərlərlə yanaşı, İrəvanda da 100 şagirdlik qəza məktəbinin açılması nəzərdə tutulmuşdu. Amma 1830-cu il üçün İrəvanda nəzərdə tutulan qəza məktəbinin açılması orada yaşayan bir ovuc erməninin törətdiyi təxribatlar səbəbindən mümkün olmadı. Belə olardısa, Azərbaycan təhsil tarixində 1830-cu ildə açılan ilk üç məktəbdən biri İrəvan qəza məktəbi olacaqdı.

Yalnız iki ildən sonra - 1832-ci il yanvarın 14-də yerli ziyalıların böyük səyi nəticəsində İrəvanda ilk qəza məktəbi açıldı. Bu məktəbin açılması bölgədə qabaqcıl maarifçilik ideyalarının yayılmasında əhəmiyyətli rol oynamağa başladı. İrəvan qəza məktəbi 1869-cu ildə progimnaziyaya, 1881-ci il martın 31-dən isə beşsinifli gimnaziyaya çevrildi, onun bazasında 1881-ci il noyabrın 8-də İrəvan Müəllimlər Seminariyası açıldı. Azərbaycanın digər bölgələrindən xeyli əvvəl qəza məktəbinin, progimnaziyanın, Müəllimlər Seminariyasının açılması İrəvanda maarifçilik mühitinin yaranmasında, onun  Bakı, Təbriz, Xoy, Şuşa, Naxçıvan və başqa şəhərlər ilə yanaşı, Azərbaycanın aparıcı elm və mədəniyyət mərkəzlərindən birinə çevrilməsində  mühüm rolu olmuşdur. Mirzə Qədim İrəvani, Haşım bəy Vəzirov, Tağı bəy Səfiyev, Mirzə Məhəmməd İrəvani, Məmmədqulu bəy Kəngərlinski, Abbas ağa Fərəcov, Haşım bəy Nərimanbəyov, Fazil İrəvani, Həmid bəy Şahtaxtinski, Haşım bəy Nərimanbəyov, Məmmədvəli Qəmərlinski, Mirzə Müslüm İrəvani, Məmməd Əliyev, İsfəndiyar bəy Sultanov, Əbdülqasım İrəvani, Vahid Musabəyov, Fərrux bəy Ağakişibəyov, İbadulla bəy Muğanlinski, Şamil bəy Mahmudbəyov, Mirzə Ələkbər Elxanov, Vahid Muğanlı, Həsənzadə Hüseyn İrəvani, Cəfər bəy Cəfərbəyov, Mirməhəmməd Mirfətullayev, Mirzə Cabbar Məmmədzadə, Rəhim Xəlilov, Mirzə Abbas Məmmədzadə və bir çox başqaları kimi dövrünün görkəmli ziyalıları bu mühitdə yetişmiş, Rusiyanın imperiya maraqlarını həyata keçirmək üçün alət olan ermənilərin yaratdığı bütün çətinliklərə sinə gərib xalqın tərəqqisinə çalışmış, maarif və mədəniyyətin yayılmasına fədakarlıqla xidmət göstərmişdilər. Gah gizli, gah açıq, gah rəsmi, gah da qeyri-rəsmi şəkildə ermənilərin Qərbi Azərbaycanda bizim maarifi, mədəniyyəti, incəsənəti daim sıxışdırmasına baxmayaraq, istedadlı Azərbaycan xalqı yeni şəxsiyyətlər yetişdirməyə davam etdirmişdir. XX əsrin əvvəllərində Mirabbas Mirbağırov, Teymur xan Makinski, Nəriman bəy Nərimanbəyov, Miryusif Mirbabayev, Əkbər ağa Şeyxülislamov, Mustafa bəy Topçubaşov, Əziz Əliyev, Həsən Seyidov, Maqsud Məmmədov, Əhməd Rəcəbli, Məhəmməd Ağaoğlu, Səid Rüstəmov, Heydər Hüseynov, Cəfər Xəndan, Abbas Çayxorski, Əhməd Cəmil, Əfşan Qədimbəyova, Mirəli Seyidov, Kamil Əliyev və digərləri məhz bu mühitdə formalaşaraq xalqımızın tarixində silinməz izlər qoya bilmişlər. Qərbi Azərbaycan mühitinin yetişdirdiyi belə parlaq şəxsiyyətlərdən biri də Yunis Rzayev olmuşdur.

Tanınmış ictimai və  dövlət xadimi Yunis Qəhrəman oğlu Rzayev 1924-cü il mayın 2-də Qərbi Azərbaycanda, qədim Göyçə mahalının Basarkeçər (indiki Vardenis) rayonunun Şişqaya kəndində anadan olmuşdur. Əslən Şişqayalı olan atası Qəhrəman kişi bölgədə sözübütöv şəxs kimi tanınırdı, məşhur Qaçaq Kərəmin yaxın qohumu Allahverdi kişinin qızı olan anası Gülbəsti xanım isə qonşu Kəsəmən kəndindən idi. Qəhrəman kişi ailəsini dolandırmaq üçün gecə-gündüz çalışar, yorulmağın nə olduğunu bilməzdi. Üç bacının yeganə qardaşı olan Yunisə həmişə deyərdi ki, zəhmət ən böyük məktəbdir, zəhmətin verdiyi tərbiyəni heç kim, heç nə vermir. Bir də dönə-dönə tapşırarmış ki, dilinə yalan gətirmə, yalan qədər adamı hörmətdən salan ikinci bir şey yoxdur! Bu tərbiyə onun mənəviyyatına ömürlük hakim kəsilmiş, həyatının bütün mərhələlərində ata nəsihəti kimi yadında qalmışdı.

1931-ci ildə Şişqaya kənd məktəbinin birinci sinfinə gedən Yunis 1941-ci ildə orta məktəbi bitirmişdir. Orta məktəbi müvəffəqiyyətlə bitirən Yunis oxuduğu təhsil ocağına müəllim təyin edilir. İki il pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olduqdan sonra  İkinci Dünya müharibəsinə yola düşür. O, 1943-45-ci illərdə ordu sıralarında xidmət etmiş, Zaqafqaziya Hərbi Dairəsi nəzdində siyasi məktəbdə oxumuşdur.

1945-ci ildə müharibədən yenicə qayıtmış Yunis kənddə Şirin xanımla ailə qurur və sonralar bu izdivacdan dörd qız övladı dünyaya gəlir: Müşgünaz, Minarə, Vəsilə və Gülarə. Ancaq atası Qəhrəman kişinin 1946-cı ildə dünyasını dəyişməsi Yunisin oxumaq, təhsilini davam etdirməklə bağlı arzularını müvəqqəti də olsa, dayandırır. Ailənin bütün  problemləri onun ümidinə qalır. Müharibədən sonrakı aclıq dövründə evin tək oğlu, üç bacının tək qardaşı Yunis həm öz ailəsini, həm də anası və bacılarını bu çətin illərdən çıxarmalı olur. Onun işgüzarlığını, mərifətini,  mədəniyyətini və bacarıqlarını görüb 21 yaşında Şişqaya kəndində İstehlak cəmiyyətinə sədr seçdilər.  Yunis bu işinə müharibədə həlak olan ataların uşaqlarının siyahısını tutmaqla başlayır. Yetim qalmışların təhsil almaları üçün çox çalışır, onlara pulsuz paltar verməsinə nail olur. Bir gün görür ki, ataları müharibədən qayıtmamış uşaqlar çılpaq ayaqlarına əski dolayıb, ya da tamam ayaqyalın məktəbə gedirlər. Bu, ona çox pis təsir edir, müharibə illərində qəhətə çıxmış "qaloş" axtarışına başlayır. Çox çətinliklə Bakıdan 500 cüt qaloş alıb yetim uşaqlara paylayır. Onun bu xeyirxahlığı və qayğısı qarlı günlərdə ayaqyalın məktəbə gedən uşaqları çox sevindirir və bölgədə nüfuzunu artırır.

Özünü intizamlı və tələbkar əməkdaş kimi təsdiq edən Yunisi az sonra Basarkeçər Rayon Partiya Komitəsində işə dəvət edirlər. Əvvəl təlimatçı, sonralar şöbə müdiri vəzifəsində işləyir. Yunis Rzayevin həyat yolu heç də hamar olmamışdır. O dövrün çətinlikləri, siyasi sistemin qadağaları, erməni daşnaklarının millətçilik ideyaları hər tərəfdən onu sıxmışdır.

Yunis Rzayev həmin vəzifədə işləyə-işləyə 1950-ci ildə Azərbaycan KP MK yanında iki illik partiya məktəbini, 1953-cü ildə isə Bakı Dövlət Universitetinin Tarix fakültəsini bitirərək, daha geniş ictimai-siyasi fəaliyyətə başlayır.

O, 1953-1957-ci illərdə Basarkeçər rayon soveti icraiyyə komitəsinin sədri vəzifəsində işləyərkən bölgədə böyük nüfuz sahibi idi.

1957-ci ildə 33 yaşlı Yunis Rzayev qonşu Krasnoselo Rayon Partiya Komitəsinin birinci katibi vəzifəsinə irəli çəkilir. O illəri yaxşı xatırlayıram. Mən məktəbdə oxuyurdum, atam Cumayıl Mərdanov kəndimizdə kolxoz sədri vəzifəsində işləyirdi. Yaşadığımız Qaraqoyunlu dərəsinin 7 kəndi Krasnoselo rayonunun, 6 kəndi isə İcevan rayonunun tabeliyində idi. Qaraqoyunlu dərəsində hamı azərbaycanlı cavan bir oğlanın Krasnoselo rayonuna rəhbər təyin olunmasından danışır, onunla fəxr edirdi. Yunis Rzayevin rəhbər vəzifələrdə işlədiyi Basarkeçər və Krasnoselo rayonlarının iqtisadi inkişafında, əhalinin güzəranının yaxşılaşmasında, təhsilin, mədəniyyətin, səhiyyənin inkişafında böyük zəhməti və rolu olmuşdur. Onun rəhbərliyi ilə əksəriyyəti azərbaycanlılar yaşayan həmin kəndlərdə quruculuq işləri genişlənmiş, yollar abadlaşmış, məktəb binaları, klublar, xəstəxanalar tikilmişdir.

O illərdə ermənilər çalışırdılar ki, azərbaycanlı əhali Ermənistandan köçürülsün. Lakin Yunis Rzayevin,  Tapdıq Əmiraslanovun, Talıb Musayevin, Mikayıl Bayramovun, Cəmşid Hənifəyevin və başqalarının səyləri nəticəsində bu məkrli erməni siyasətinin qarşısı alınaraq əhalinin Azərbaycanın Mil-Muğan zonasına köçürülməsinə, camaatın dədə-baba yurdlarından çıxarılmasına imkan verilmədi.

Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, Yunis Rzayev Basarkeçər və Krasnoselo rayonlarında işləyərkən azərbaycanlılar yaşayan heç bir kəndin adı dəyişdirilmədi, daha doğrusu, o, buna imkan vermədi. Ermənilər bu məqsədlərinə ancaq 1988-ci ildən sonra nail ola bildilər. Təkcə 1991-ci ildə Basarkeçər və Krasnoselo rayonlarında Azərbaycan mənşəli 28 kəndin adı dəyişdirilərək erməniləşdirildi.

Onu da yaxşı xatırlayıram ki, həmin dövrdə bizim tərəflər elektrik enerjisi və qazla təchiz olunmamışdı. Əsas məişət məsələləri odunla həll olunardı. Göyçə tərəfdə odun xüsusi bir problem idi. Vaxtaşırı Yunis Rzayevlə görüşən atam danışırdı ki, sıx meşəliklərlə zəngin olan Qaraqoyunlu dərəsindən odun hazırlayıb, qonşu Krasnoselo və Basarkeçər rayonlarının əhalisinə kömək edərdik.

Yunis Rzayev Krasnoselo rayonunda birinci katib vəzifəsində 1960-cı ilə qədər böyük hörmətlə işlədi, rayon ictimaiyyətinin və Qərbi Azərbaycanda yaşayan soydaşlarımızın dərin rəğbətini qazandı. Həmin il onu doğma Basarkeçər rayonuna partiya komitəsinin birinci katibi vəzifəsinə təyin etdilər. O dövrdə Basarkeçər rayonu Ermənistanda azərbaycanlıların ən çox məskunlaşdığı rayon idi və əhali sayına görə Krasnoselo rayonundan xeyli böyük idi. O, bu vəzifədə 1964-cü ilə qədər işlədi. Yunis Rzayev eyni zamanda 1960-1962-ci illərdə Moskvada Ali Partiya Məktəbində təhsil almışdı.

Həmin dövrdə, rayon Partiya komitələrinin səlahiyyətləri azaldılmış və bir neçə rayona rəhbərlik həmin bölgənin Ərazi İstehsalat İdarəsinin rəisinə tapşırılmışdı. Yunis Rzayev 1964-cü ildə daha yüksək vəzifəyə irəli çəkilərək, Basarkeçər-Martuni-Kamo rayonları Ərazi İstehsalat İdarəsinin rəisi vəzifəsinə təyin edilir. İki il bu vəzifədə işlədikdən sonra, rayon inzibati ərazi bölgüsü bərpa olunduqdan sonra, 1965-1968-ci illərdə yenidən Basarkeçər rayon Partiya komitəsinin birinci katibi vəzifəsində işləyir.

Söz düşmüşkən onu da xatırladıram ki, Yunis Rzayev Basarkeçər rayonunda rəhbər vəzifədə çalışarkən rayonun 38 kəndindən 27-də bütünlüklə azərbaycanlılar, 5-də qarışıq əhali, 5-də ermənilər yaşayırdı. Həmin dövr rayonun əksər rəhbər vəzifəli şəxsləri, idarə və müəssisə rəhbərləri azərbaycanlılar idi. Lakin Y.Rzayev rayon rəhbərliyindən uzaqlaşdırıldıqdan sonra onlardan yalnız üçü qaldı. Hətta rayon maarif şöbəsinin müdiri vəzifəsinə də erməni təyin edildi. Əhalinin 75 faizindən çoxu azərbaycanlı olan bir rayonda Azərbaycan dilini bilməyən erməninin təhsil sistemini necə idarə etdiyini təsəvvür etmək çətin deyil. Ermənilərin bu millətçi siyasətindən məlumatı olan Yunis Rzayev onlara qarşı həmişə barışmaz mübarizə aparmışdır.

Rayon rəhbəri xüsusilə milli mədəniyyətimizin qorunub inkişaf etməsinə böyük diqqət yetirirdi. Təsadüfi deyil ki, Ermənistanın tərkibində olan Azərbaycan rayonları içərisində öz milli mədəniyyətini, adət və ənənəsini ən çox qoruyan da elə Basarkeçər rayonu idi. Hər il burada bədii özfəaliyyət kollektivlərinin olimpiadası keçirilir, Bakıdan tez-tez tanınmış ictimai-siyasi xadimlər, görkəmli alimlər, mədəniyyət xadimləri, musiqi kollektivləri və teatrlar dəvət olunurdu. Aşıq musiqisi geniş təbliğ edilirdi, Azərbaycan aşıq sənətinin böyük ustadı Ələsgərin məzarı bərpa olunmuş, onun yubiley tədbirləri keçirilmiş, büstü ucaldılmışdı.

Yunis Rzayev o günləri xatırlayaraq deyirdi: "Raykom katibi işləyəndə bir də gördüm ki, Yerevanda Ermənistan KP Mərkəzi Komitəsində, Ermənistan SSR Nazirlər Sovetində, Ermənistan SSR Ali Sovetinin Rəyasət Heyətində, nazirliklərdə bir nəfər də olsun azərbaycanlı yoxdur. Ermənistan KP Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi Koçinyanla bu barədə söhbət edərkən dedi ki, alitəhsilli azərbaycanlılar çox azdır. Ali təhsili olanlar da rəhbər vəzifədə işləməyə yaramırlar. Bu söhbət məni çox narahat etdi. O gündən Basarkeçər rayonunun kəndlərini, hətta başqa rayonları da bir-bir gəzib orta məktəbi qurtarmış gənclərlə, yaşlı və ahıl adamlarla, məktəb direktorları ilə, kənd sovetlərinin və kolxozların sədrləri ilə xeyli söhbət aparmalı oldum. Birinci ildə təxminən 50 nəfərə yaxın gəncin razılığı alınıb Azərbaycanın ali məktəblərinə oxumağa göndərildi".

Onun fəal iştirakı və təkidli tələbi ilə Ermənistan KP Mərkəzi Komitəsində, Nazirlər Sovetində və bir çox nazirliklərdə azərbaycanlılar işləməyə başladılar.

Yunis Rzayev gənc yaşlarından dəfələrlə Ermənistan KP MK-nın üzvü, üç çağırış Ermənistan SSR və VII çağırış SSRİ Ali Sovetlərinə deputat seçilmişdi. Təbii ki, bacarığı, işgüzarlığı, savadı və çevik düşüncə tərzi olmasaydı, Ermənistanda, ermənilərin içərisində pillə-pillə bu cür yüksəlməz, irəli çəkilməzdi. İllərin zəngin təcrübəsi bu böyük insanın qəlbində yaxşı tanıdığı, daxili hisslərinə bələd olduğu ermənilərə qarşı dərin nifrət yaratmışdı. Millətçi ermənilərin azərbaycanlıların yüksək vəzifə tutmalarına necə mane olduqlarını öz gözlərilə görürdü. Elə buna görə də Qərbi azərbaycanlıların güman yerinə, müdafiəçisinə, fəxrinə və sevimlisinə çevrilən Yunis Rzayev ermənilər üçün arzuolunmaz şəxsə çevrilmişdi.

Bir dəfə Yunis Rzayev Ermənistan SSR Ali Sovetinin sessiyasında Xalq yazıçısı Sero Xanzadyanın azərbaycanlılar əleyhinə çıxışına dözməyib ayağa qalxır və əsəbi halda deyir:

- Sən millətçisən, sən iki xalqın düşmənisən, ona görə də sənin cızma-qaralarının Basarkeçər rayonunda oxunmasını qadağan etmişəm.

Təsadüfi deyil ki, ermənilərin pərəstiş etdiyi və "Varpet" (ustad) adlandırdıqları Xalq yazıçısı Sero Xanzadyanı yüksək kürsüdən cəsarətlə millətçi, şovinist yazıçı kimi tənqid etməsi, ermənilər tərəfindən böyük narazılıqla qarşılanmışdı. Məhz bütün bunlara görə üzdə özlərini Yunis müəllimə dost kimi göstərən erməni millətçiləri əslində öz aralarında onu Ermənistanın qoynunda yetişmiş güclü bir türk oğlu adlandıraraq fiziki cəhətdən məhv etmək üçün min bir tələ qurur, alçaq hərəkətlərlə ləkələməyə çalışırdılar.

Yaxşı xatırlayıram, atam danışırdı ki, vəziyyətin belə gedişinə dözə bilməyən Eçmiadzin kilsəsinin dini rəhbəri, həmçinin Ermənistan Elmlər Akademiyasının Prezidenti, tanınmış alim Viktor Hamparsumyan və bir neçə digər ağsaqqal Ermənistanın o zamankı rəhbəri Koçinyanın qəbuluna gedib deyirlər ki, ya biz, ya da Yunis Rzayev, üçüncü bir yol yoxdur, bu, erməni xalqının tələbidir, biz daha dözə bilmirik.

Bu görüşdən sonra Yunis Rzayev tutduğu vəzifədən azad olunur və 1968-1970-ci illərdə Ermənistan SSR Dövlət Meşə Təsərrüfatı Komitəsinin sədr müavini vəzifəsində işləyir. O, yeni iş yerinə uyğunlaşa bilmirdi. Ermənilər hər tərəfdən ona hücumlar edir, gözdən salmağa, ləkələməyə çalışırdılar.

Həmin dövrdə Heydər Əliyev Azərbaycana rəhbərliyə başlamışdı. Şübhəsiz, onun Ermənistanda gedən proseslərdən xəbəri var idi və Yunis Rzayevin başına gətirilən oyunlar haqqında məlumatlı idi. Heydər Əliyev özünə məxsus böyük ustalıqla Yunis Rzayevi erməni məkrindən, şantajından qorudu və 1970-ci ilin fevral ayında onu Şamaxı Rayon Partiya Komitəsinin birinci katibi vəzifəsinə təyin etdi.

Yunis Rzayev Şamaxıda üç ilə yaxın işlədi. O, ilk növbədə, fəaliyyətə rayonun mədəniyyət məsələlərindən başladı. Nəsiminin, Xəqaninin, Seyid Əzim Şirvaninin, Mirzə Ələkbər Sabirin, Məhəmməd Hadinin və başqalarının dünyaya tanıdılmasına çalışdı. Bu günədək davam edən "Sabir poeziya günləri" o dövrdə meydana gəlmişdi.

1970-1973-cü illərdə Şamaxıda çalışan Yunis Rzayev Heydər Əliyev tərəfindən kənd təsərrüfatını inkişaf etdirməklə bağlı qarşıya qoyulan vəzifələri müvəfəqqiyyətlə yerinə yetirmək, göstərilən etimad və inamı doğrultmaq üçün var gücü ilə çalışırdı. Qısa vaxt ərzində əldə olunan nəticələr onun mahir təşkilatçılıq bacarığını yenidən üzə çıxarmışdı. Şamaxı az müddət ərzində üzümçülük, taxılçılıq, heyvandarlıq sahəsində ölkədə ön cərgəyə keçdi, aparıcı rayona çevrildi. Bu rayonun əhalisi indiyədək Yunis Rzayevi minnətdarlıqla xatırlayırlar.

Göstərilən etimadı doğruldan Yunis Rzayev 1973-cü ildə daha yüksək vəzifəyə - Azərbaycan Respublikası Dövlət Üzümçülük və Şərabçılıq Komitəsinin sədri vəzifəsinə təyin olunur. Bu vəzifədə 1985-ci ilədək, yəni ömrünün son gününədək vicdanla çalışan Yunis Rzayevin müvafiq sahəyə Ulu öndər tərəfindən rəhbər təyin edilməsi təsadüfi deyildi. Heydər Əliyev kimi böyük şəxsiyyət tərəfindən, xüsusilə, SSRİ dönəmində üzümçülük və şərabçılığın respublikamızın iqtisadiyyatındakı perspektiv imkanları və çox gəlirli olan bir sahə kimi inkişaf etdirilməsi zərurəti nəzərə alınmışdı.

Onun gəlişi ilə həmin Komitəsinin Aparatında ab-hava dəyişildi. İşçilər arasında səmimilik, işgüzar mühit yarandı, məsuliyyət hissi artdı. Keçmiş Dövlət Üzümçülük və Şərabçılıq Komitəsinin əməkdaşları onun haqqında belə deyirlər: "Yunis Rzayev çox yüksək şəxsi keyfiyyətlərə malik bir şəxsiyyət, mədəniyyət və etik davranış nümunəsi idi. O, təsərrüfatın bütün sahələrindən yaxşı baş çıxaran təşkilatçı idi, yorulmaq nə olduğunu bilməzdi. Respublikamızda və o zamankı SSRİ məkanında çox böyük nüfuza, hörmətə malik idi.  İşlədiyimiz uzun illər ərzində Moskvada, keçmiş SSRİ Yeyinti Sənayesi Nazirliyində dəfələrlə ona olan hörmətin, diqqətin şahidi olmuşuq. Özünə və tabeliyində olanlara eyni dərəcədə tələbkar idi. Nə qədər ciddi, zəhmli idisə, o qədər də kövrək, həssas və qayğıkeş idi. İnsanlara əl tutmaq, onların qayğısına qalmaq, dərd-sərinə hayan olmaq onun həyat amalı idi. İnsanlarda həmişə dürüstlüyü, səmimiliyi və etibarı sevərdi, çünki özü də düz, səmimi və etibarlı adam idi. İnsanlarda xoş ünsiyyət, onların arasında səmimiyyət görmək istəyirdi. Həyatı yaxşı bilirdi, hadisələrə analitik fəlsəfi təhlil verməyi bacarırdı. İşi işbilənə, bacarana tapşırırdı, gənc kadrlara diqqət və qayğı ilə yanaşırdı. Əsl ağsaqqal idi, xeyirxah və sədaqətli insan, gözəl ailə başçısı idi, həyatda ondan öyrəniləsi çox şey vardı".

Həmin illər istehsal olunan məhsulu emal etmək üçün bütün iri sovxozlarda üzümün ilkin emalı zavodları tikilmişdir. Dünya standartlarına cavab verən şampan, Bakıda və Xanlardakı konyak zavodlarının istehsal gücü artırılmış, keçmiş SSRİ-nin bir çox şəhərində, o cümlədən, Moskva, Leninqrad, Rostov, İrkutsk, Kazan, Kemerova, Snejnyanck və Bratckda Azərbaycan şərabının istehsalı və qablaşdırılması üçün zavodlar inşa olunmuşdur. O dövr Azərbaycanda istehsal edilən yüksəkkeyfiyyətli konyak və şərablar dünyanın bir çox ölkəsində xüsusi mükafatlara layiq görülmüşdür. Bunlardan başqa, Üzümçülük və Şərabçılıq Elmi-Tədqiqat İnstitutunun fəaliyyəti genişləndirilmiş, üzümçü aqronomların, digər mütəxəssislərin hazırlanmasına diqqət artırılmışdır. Tovuz rayonunun Qovlar qəsəbəsində isə orta pillə aqrotexnik və şərab istehsalı mütəxəssislərinin təhsil mərkəzi - texnikum açılmışdır. Görülən bütün tədbirlər həm də kənd əhalisinin işlə təmin olunmasına, əhalinin güzəranınn yaxşılaşmasına xidmət etmişdir.  O dövr respublika büdcəsinin üçdə birini üzümçülükdən və şərabçılıqdan gələn gəlir təşkil edirdi. Bu hesaba respublikamız inkişaf edirdi, əhalinin həyat səviyyəsi yüksəlirdi.

Yunis Rzayevin əməyi dövlət tərəfindən yüksək qiymətləndirilmiş, o illərin ən yüksək mükafatları sayılan "Lenin", "Oktyabr inqilabı", "Qırmızı Əmək Bayrağı" ordenləri, medallar və fəxri fərmanlarla təltif olunmuşdur. O, VIII, IX, X çağırış Azərbaycan SSR Ali Sovetinin deputatı seçilmişdir.

Yunis Qəhrəman oğlu Rzayev kimi şəxsiyyətlər az-az doğulur. Elə məhz buna görə də belə insanların işıqlı adı daim xatirələrdə yaşayır, dərin minnətdarlıq hissilə yad edilir. O, əsl Azərbaycan vətəndaşı idi, bütün həyatını xalqına, doğma Azərbaycanın şöhrətini, şərəfini qaldırmağa sərf etmişdi. O, Azərbaycan adı gələndə ayağa durmağı, ətrafındakıları ayağa qaldırmağı bacaran böyük ürək sahibi idi. Lakin ona etibarsızlıq edən də bu ürək oldu. Ömrünün 61-ci ilində dayandı.

Yunis Rzayev 1985-ci il yanvarın 24-də 61 yaşında Bakı şəhərində vəfat etmiş, İkinci Fəxri xiyabanda dəfn olunmuşdur. Allah rəhmət eləsin.

 

Misir MƏRDANOV

AMEA Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun direktoru, fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor

525-ci qəzet.-  2024.- 17 may,¹86.- S.12-13.