Fərz et
ki, sən yoxsan...
Arter ilk dəfə xüsusi kolleksiya sərgisi
açıb. Əslində açılış 19 yanvarda
olub, sadəcə mən ziyarət üçün bir az
gecikmişdim. Eybi yox, "ziyanın yarısından qayıtmaq
da xeyirdir" deyib muzeyə üz tutdum. Kuratoru Selen Ansen olan
"Fərz et ki, sən yoxsan" sərgisinin adı Ömər
Xəyyamın ömrün müvəqqəti,
azadlığın dəyərli, dünyanın zalım,
sonun heçlik olduğundan bəhs etdiyi şeirindəki
misrasından seçilib:
Şad ol, ömrü vurma kədərlə başa,
Bu Zalım dünyada sən adil yaşa.
İndi ki dünyanın sonu yoxluqdur.
Fərz et yoxsan, ömrü azad vur başa
- deyən Ömər Xəyyamın adına və
misrasına layiq şəkildə tərtib edilən sərgi,
insanda ən əvvəl minnətdarlıq hissi
oyandırır. Kim bilir neçənci dəfə Ömər
Xəyyamın yaradıcılığının,
düşüncələrinin qarşısında bir ovuc
olduğunu anlayırsan. Bir misra altında yüzlərlə əsərin
toplanmasıdır insanı bu fikirlərə vadar edən. Hətta
ziyarət zamanı sənə elə gəlir ki, bir dənizdə,
bir okeanda, hətta bir ümmanda üzürsən və zənn
edirsən ki, sonu gəlməyəcək, çünki burada
kəşf edəcək, tanış olacaq, üzərində
düşünəcək ciddi bir dərinlik var.
Dörd yüz sənətçi, altı yüzə
yaxın əsər
Arter Muzeyinin üç və dördüncü mərtəbəsindəki
sərgidə 400 sənətçidən 600-ə yaxın əsər
nümayiş etdirilir. Ötən şənbə çap
edilən sayımızdakı yazdığım yazıda da
qeyd etmişdim, əgər İstanbulda görkəmli modern
muzey binası inşa edilirsə, insanları tilsimləyən
sərgi təşkil edilirsə, həmin işlərin
altında Ömər Koçun imzası var. Doğrudur,
"Fərz et ki, sən yoxsan" sərgisinin baş qəhrəmanı
Koçdur. Çünki sərgilənən 600 əsərin
hamısı Ömər bəyin şəxsi
kolleksiyasındandır.
Bu başgicəlləndirici məlumatı öyrənəndə
heyrətləndim. Öz-özümə
düşündüm ki, necə ola bilər, bu qədər əsərdən
üçü, lap ikisi, yaxşı ikisini də qoyaq kənara,
heç olmasa biri insanda maraq oyatmasın?! Hal belə olunca, hər
kəsin zövqünü ortaq nöqtədə birləşdirən
kolleksionerin beynini və nə qədər üstün xüsusiyyətlər
daşıdığını düşünürsən.
Çünki belə bir qabiliyyət sadəcə sənətsevərliklə
başa gələcək iş deyil.
Koleksioner əsərlərlə bağlantı
içərisində mücərrəd bir kimlik qazanaraq var
olduğu dünyanı, nəsnələri kökündən
ayırıb, orijinallığını, özünəməxsusluğunu
yeni bir konteksdə təqdim edərək, həm həqiqi, həm
də qurğu dolu bir təcrübənin qapısını
aralayır. Sən isə həmin qapıdan içəri
boylananda başqa vaxt görməzlikdən gəldiyin, hətta
görmədiyin, önündən ötüb keçdiyin,
lazımsız, mənasız hesab etdiyin nəsnələr
üzərində düşünməyi və əslində
onların necə böyük mənalar
daşıdığını çaşğınlıqla
fərq edirsən.
Bonapartdan Atatürkə qədər...
Sərgidə Yücəl Arslan, Halə Asaf, Albrecht
Dürer, George Hugnet, Nejat Devrim, Necla Rüzgar kimi sənətçilərlə
bərabər, ümumilikdə 600-ə yaxın sənətçinin
içində "Anonim" əsərlər də
mövcuddur. Bundan əlavə Nazım Hikmət, Mustafa Kamal
Atatürk, Şarl Bodler, Oskar Vayld, Marcel Prust kimi adların əl
yazmaları ilə bərabər, Napoleon Bonapart, Fridrix
Nitsşe, Paulo Coelho, Mariya Antuanettanın də aforizmləri
mövcuddur. Selen Ansenin iki ildən artıq müddətdə
hazırladığı sərgidə tablo, nəsnə,
mebel, kitab, heykəl, hətta müxtəlif sənədlər
var. İnsanlara bu əsərlərin arasında bir-biriləri
ilə necə bağlantılı olacağı qəribə
gələ bilər, ancaq ziyarət edərkən bütün
əsərlərin bir-biriləri ilə yaratdığı ahəng,
yaxınlıq sərgini görmədən əvvəl beyində
yaranmış qəribəliyi yerindəcə
çürüdür.
Bütünlük...
Döşəmədən tavana qədər gözlər
önünə sərilən əsərlər insanı valeh
edir. Çünki sərgidə ən xırda boşluğa
belə yer verilməyib. Keçmişə və bu günə
aid əsərlər birləşərək sanki böyük
bir ittifaq qurublar. Yaşadığın əsrdə, ildə,
ayda və anda qalaraq başqa aləmə keçid etmək
kimi bir hissə qərq edir insanı. Hətta arada sənə
elə gəlir ki, bu dilsiz nəsnələrin hamısı
bir-biri ilə dialoq halındadırlar. Bəzən isə
fikirləşirsən ki, kolleksioner ucsuz-bucaqsız
dünyanı bir qutuya sığdırmaq təlaşı ilə
çalışıb, həm də bunun mümkünsüz
olduğunu gözardı edərək. Kolleksiya sonsuzluqları
və anilikləri, zirvələri və uçurumları,
uzaqları və yaxınları, başımızın
üzərindəki göy üzünü və
ayaqlarımızı basdığımız torpağı,
yüksəlişləri və enişləri, gözəllikləri
və çirkinlikləri, svilizasiyaların
qalıqlarını və günün
qırıntılarını, bədəni və ruhu, istifadə
edilməyən unudulmuş sözləri,
ağlımızı başımızdan alanı və yerə
çaxanı, qorxunu və vecsizliyi, xoş gələni və
iyrəndirəni, sonsuza qədər itiriləni və hərlənib
fırlanıb geri qayıdanı
qarşılaşdırır. Onda anlayırsan, həqiqətən
də, hər şey ziddi ilə ayaqdadır, hər şey
ziddi ilə var, hər şey ziddi ilə mövcuddur. Platonun
dediyi kimi, "bənzərin bənzərə heç bir
faydası yoxdur".
Ömər Koç, inşa etdiyi bu miniatür aləmin
içərisinə, qaçılmaz sonu, ölüm
gerçəyini yerləşdirib. Kolleksionerə haqq verirsən,
həqiqətən yaşanan hər həyatın öz sonuna
doğru getdiyi dəqiq olmasaydı, nə
ölümsüzlük xəyalları olardı, nə əl
çatmazlıqlar, nə də onları əldə etmək
arzusu.
Ziyarətin sürprizi
Fürsətdən istifadə edərək, sərginin
kuratoru Selen Ansen ilə ayaqüstü söhbət etdik. Məlum
oldu ki, bu sərginin planı Arter Muzeyinin İstiqlal caddəsində
fəaliyyət göstərdiyi vaxtlarda qurulub. İllər ərzində
formalaşan bu qiymətli fikir, Dolapdərədəki yeni
binaya köçdükdən sonra daha da dərinləşib.
Bu müddətdə ərzində sərginin hədəfi
kolleksiyanı toplamaq və kolleksiyanı necə tərtib etmək
olub. Bu sərginin digər bütün sərgilərdən fərqi
həm zamandır, həm də fəlsəfi bir ideyadan yola
çıxılmağıdır. Kurator əsərlərlə
bağlantı qurmaq üçün uzun müddət onlarla
eyni yerdə vaxt keçirib. Bu harmoniya öncə
kağız üzərində qurulub. Maraqlar filtirdən
keçirilib, kateqoriyalar müəyyənləşdirilib,
bütünlük hissi əldə ediləndən, əlavələr
və ələmələr edildikdən sonra, necə deyərlər,
yüz ölçüb, bir biçməyin nəticəsi
olaraq bu əsrarəngizlik ərsəyə gəlib.
Yaxşı ki, gəlib!
Yeri gəlmişkən, sərgini gəzmək
üçün minimum üç saat lazımdır. Məkana
yeni bir ruh qazandıran 600-ə yaxın əsərlərin dərinliyinə
şahid üçün 29 dekabr 2024-cü ilə qədər
şans var.
Bir sərgi, bir kitab
"Fərz et ki, sən yoxsan" sərgisi çərçivəsində
eyni adı daşıyan kitab da çap edilib. Kitabda, sərginin
ərsəyə gəlmə ərəfəsində baş
verən hadisələr, macəralar, fikirlər, ideyalardan da bəhs
edilib. Bu kitab kolleksiyaya daha yaxından bələd olmağa, ən
xırda ayrıntısına qədər düşünməyə
vadar edir. Eyni zamanda sərginin kuratoru Selen Ansenin "Bir
qapı; ya açıq, ya qapalı" başlıqlı məqaləsi
ilə oxucuları salamlayan kitab, sənət tarixçisi
Klaudiya Suanın sənətin tarixinə və "sehrli
qutu" olaraq bilinən xüsusi kolleksionerliyə köklənən
"Gözəlliklər diyarı" adlı yazısı
ilə, yazıçı Cana Bostanın kolleksiya toplama
praktikasından bəhs edən yazısı ilə
kitabdakı yerini tutur. Dizaynı Yeşim Dəmirin olan kitabda
Orxan Cem Çətin, Hadiyə Cangökçə tərəfindən
çəkilən fotolar da yer alır.
"Fərz et ki, sən yoxsan" adlı möhtəşəm
sərgi beynimdə Ömər Xəyyamın ömür
müvəqqəti, azadlıq dəyərli, dünya
zalım, sonrası heçlik fikirləri və Ömər
Koçun sənətə sonsuz sayğısı ilə
qaldı.
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2024.- 18 may,№87.- S.21.