Mir Cəfər Bağırov kim idi?
Mən yazıçıları dedim,
böyük-kiçik məmurlar da öz aralarında Mir Cəfər
Bağırovu "Kişi", - deyə
çağırırdılar ("Kişi baxdı",
"Kişi dedi", "Kişi bilir"...), ancaq ikinci bir tərəfdən,
yalnız partiya, sovet və inzibati işçilər yox, sadə
camaat, geniş kütlənin böyük bir hissəsi də
Mir Cəfər Bağırovu danışıqlarında
"Kişi" adlandırırdı və bunun səbəbi
də, yəqin onda idi ki, sadə insanları incidən
kiçik rəhbərlər - kolxoz və sovet sədrlərindən,
inzibati orqan funksionerlərindən tutmuş, raykom katiblərinəcən
- Mir Cəfər Bağırovdan qorxurdular. Sadə insanlar bəzən
onun həmin "kiçik rəhbərlər"
qudurqanlığına qarşı gücünün və ədalətinin
şahidi olurdular və Mir Cəfər Bağırovun
timsalında şikayət və ümid edə biləcəkləri
bir hökmdar görürdülər.
Bu "Kişi!" ifadəsinin qüdrətini ona
yaxşısı-pisi ilə birlikdə uzun illər boyu fəaliyyəti
qazandırmışdı, ancaq mənə çox təsir
etmiş bu fakta fikir verin: o, həbs edildikdən sonra SSRİ
Baş prokuroru Roman Rudenko (Nürnberq məhkəməsində
SSRİ tərəfindən ittihamçı) Moskvadakı məşhur
Butırsk həbsxanasında Mir Cəfər Bağırovu
dindirməyə başlayır və 1954-cü il 9 aprel dindirməsi
zamanı Rudenko ondan Beriyanı nə üçün ifşa
etmədiyini soruşur. Bağırovun cavabını
stenoqramda olduğu kimi yazıram: "Düzünü
(vicdanla) bildirirəm ki, mənim buna kişiliyim
çatmadı" (orijinalda: «Честно заявляю, что у меня не хватило
мужества»).
Elə bir təəssürat yaranır ki, elə bil,
"Mir Cəfər Bağırov" bu şəxsin adı
yox, onun vəzifəsinin adı olub və vəzifədən
sonra söhbət həmin Mir Cəfər Bağırovdan (Mir
Qəzəbdən!) yox, mənən
sındırılmış bir şəxsdən -
sındırılmış adi (!) bir insandan gedir.
Həmin dindirmə protokolunda belə bir maraqlı fakt
da var: Beriyanın şəxsi mühafizə rəisi Sərkisov
ifadəsində göstərib ki, birlikdə Moskvada
maşında gedərkən, Beriya Bağırova deyib:
"Gözlə, biz səni də Moskvaya gətirəcəyik"
və Rudenko bu söhbətin olub-olmadığını
soruşur. Bağırov: "Mümkündür ki, belə
bir söhbət olub, ancaq xatirimdə deyil", - deyir.
(Artıq dediyim kimi, Stalinin vəfatından sonra hakimiyyət
bölgüsü zamanı Bağırov Siyasi Büro
üzvlüyünə namizəd seçildi və çox
çəkmədi ki, Lavrenti Beriya aradan götürüldü,
Bağırov da qaldırıldığı ucalıqdan
müdhiş bir uçuruma atıldı).
Ancaq bütün bunlar Mir Cəfər Bağırov
şəxsiyyətinin yalnız görünən tərəfləridir.
Görünməyən tərəf də var idimi?
Əgər varıydısa da, çox dərinlərdə
gizlədilmişdi.
Mən bu yazını işləyərkən, tez-tez
fikrimdən keçir və təkrar etməyə daxili bir
ehtiyac hiss edirəm ki, Mir Cəfər Bağırov şəxsiyyəti
haqqında birtərəfli, birmənalı qərar vermək
mümkün (və düzgün!) deyil və bu şəxsiyyətin
miqyası sovet siyasi xəritəsini və siyasi mətbəxini
ehtiva etdiyi üçün, 1920-ci illəri də əlavə
etsək, daha çox bir dövr onun fəaliyyəti və
taleyi barədə yazmaq - əslində yalnız Azərbaycanın
yox, Sovet İttifaqının iyirmi illik tarixi haqqında yazmaq
deməkdir.
Mən hələ sovet vaxtı "Ölüm
hökmü" romanımda Miri Cəfər Bağırovun
daxili aləmi, ziddiyyətlər, dövrün mürəkkəbliyi
və izaholunmaz paradoksları barədə yazmışam və
aradan keçən bu onilliklər ərzində Bağırov
da daxil olmaqla, Sovet İttifaqına həsr edilmiş xeyli sənədli
ədəbiyyat, arxiv materialları, Siyasi Büro stenoqramları
nəşr edilib, üzə çıxıb, ancaq mən
indi də elə həmin fikirdəyəm.
Mir Cəfər Bağırovun adı çəkilən
kimi dəhşətli, anlaşılmaz, xaotik repressiyalar yada
düşür və bu repressiyaların da miqyası o qədər
geniş və mahiyyəti hələ də o qədər
müəmmalı və qaranlıqdır ki, nəinki
Bağırovun, hətta Stalinin özünün də
repressiya qurbanı ola biləcəyi yalnız fantaziya məhsulu
deyil. Yadımdadır, "Ölüm hökmü"
romanımda yazmışdım ki, 1937-ci ildə Lenin də
"xalq düşməni" elan edilə bilərdi və
keçmiş menşevik, Böyük Terrorun isə qorxulu
prokuroru Andrey Vışinski məhkəmə zalında həmişəki
kimi yenə də: "- Onu quduz it kimi gəbərtmək
lazımdır!" - qışqıracaqdı (bu, onun sevimli
ifadəsi idi). Sağ qalan qocaman bolşeviklərdən
tutmuş, pioner və komsomolçularacan, fəhlə və
kolxozçulardan tutmuş, şairlərə, alimlərə,
partiya bürokratlarınacan - hamı "İkiüzlü
Lenini axıracan ifşa etməli!", "Leninə ən
ağır cəza!" və sair kimi şüarlarla növbəti
və qızğın mitinqlər keçirəcəkdi.
Mir Cəfər Bağırovun güllələnməsində
isə Nikita Xruşşovun mühüm rolu olduğuna
şübhə yoxdur və Bağırovun aqibəti ilə
bağlı sənədlərdəki dərkənarlar,
ünvanlar əsas etibarilə Nikita Xruşşovun şəxsi-qərəzliyinə
aparıb çıxarır.
Xatirələrindən bəhs etdiyim Həsən Həsənov
Cəbrayıl rayonunun Soltanlı kəndindən idi və
sonradan-sonra - 1960-70-ci illərdə - İlyas Əfəndiyevin
onunla "həmyerli" (qarabağlı mənasında)
"salam-əleyküm"ü yaranmışdı, hərdənbir
Dənizkənarı bulvarda rastlaşırdılar. Elə həmin
illərdə Həsən Həsənov İlyas Əfəndiyevə
danışmışdı ki, Xruşşov Ukraynada MK-nın
birinci katibi olanda Mir Cəfər Bağırovla birlikdə, hərəsi
öz işi ilə bağlı, Kremldə Stalinin qəbulunu
gözləyirmiş və Stalin ilk olaraq Bağırovu qəbul
edib. Bir xeyli müddətdən sonra Mir Cəfər
Bağırov Stalinin kabinetindən çıxıb və
istehza ilə Xruşşovun kepkasının dimdiyini
aşağı çəkərək: "- Hələlik,
Nikituşka!" ("Poka, Nikituşka!") - deyib.
Doğrusu, tanış olduğum ədəbiyyatda mən
belə bir epizodla rastlaşmamışam, ancaq 1990-cı illərdə
İmam Mustafayevlə (1954-59-cu illərdə Azərbaycanın
partiya rəhbəri olmuşdu) söhbətimiz əsnasında
ondan bu barədə soruşdum, o da təsdiq etdi ki, belə
bir hadisə olub, hətta Nikita Xruşşov artıq
özü Baş katib olandan sonra bu hadisəni bir neçə
dəfə qəzəblə, Bağırovun aqibətini də
istehza ilə xatırlayıbmış.
Həsən Həsənov da, İmam Mustafayev də
Mir Cəfər Bağırov ətrafının yüksək
vəzifəli adamları, onunla gündəlik təmasda olan
şəxslər idi və elə bilirəm ki, onların
dediklərinə folklor kimi yanaşmaq dügün olmaz. Ukrayna
SSRİ-də Rusiya Federasiyasından sonra ikinci böyük və
nüfuzlu respublika, Nikita Xruşşov isə, eyni zamanda Siyasi
Büronun üzvü idi və onun Stalinin qəbul
otağında oturub Mir Cəfər Bağırovun
çıxmağını gözləməsi, əlbəttə,
təhqiramiz bir iş idi. Bu hadisə Stalin dövrünün,
yəqin ki, ötəri (ancaq yaddaqalan) bir epizodudur və
Bağırovun güllələnməsinin də əsas səbəbi,
aydın məsələdir ki, bu da, bunabənzər epizodlar
da yox, onun Lavrenti Beriya ilə dostluğu, bu dostluğun (bu
siyasi-inzibati tandemin) gələcək perspektivi olmuşdu.
"Kreml mətbəxi"nə yaxşı bələd
olan Fyodor Burlatski Xruşşovdan bəhs edərkən, Nikkolo
Makiavellinin bir fikrini xatırlayır: "Brut özünü
səfehliyə vursaydı, Sezar olardı" («Литературная
газета», 1988, № 8.).
Bic və enerjili Nikita Xruşşov elə bu yolla -
özünü səfehliyə vuraraq, sadəlövh göstərərək
hakimiyyəti ələ aldı və 10 il Sovet
İttifaqına rəhbərlik etdi, "Atamız əziz
Stalin!" - deyən elə həmin kütlənin
"Əziz Nikita Sergeyeviç"i oldu. Sovet tarixində onun
adı, ilk növbədə, Sov.İKP-nin XX qurultayında
(1956) Stalin kultunu, şəxsiyyətə pərəstişi
kəskin tənqid etməsi ilə qalacaq, hərçənd
sonradan o, özünə kult yaratmağa başladı və
onun dostu Mixail Şoloxovun Stalinlə bağlı bir
sözü Moskva yazıçılarının arasında gəzirdi:
"Bəli, şəxsiyyətə pərəstiş var
idi, ancaq şəxsiyyət də var idi!" - yəni
dolayısı yolla, bu o demək idi ki, indi isə pərəstiş
var, ancaq şəxsiyyət yoxdur.
Son illərdə "KQB" məxfi sənədləri,
arxivlərdəki məktublar, stenoqramlar, dərkənarlar
(ancaq hələ də hamısı yox) üzə
çıxdıqdan sonra məlum oldu ki, əlləri
repressiya qurbanlarının qanına bulaşanlardan biri -
birincilərdən biri elə Stalini repressiyalarda ittiham edən
Nikita Xruşşovun özü olub. (Bu barədə bax:
Ю.Н.Жуков. Тайны и истории. Москва, Тера-книжный клуб, 2000; yaxud: Simon Sebaq
Montefiorenin göstərilən kitabı və s.)
Həsən Həsənov xatirələrində belə
bir hadisə danışır və onu olduğu kimi də təqdim
edirəm: "1953-cü ilin payızında Mustafayev (söhbət
İmam Mustafayevdən gedir - E.) Xruşşovun yanına
getmişdi. Mən ondan Xruşşovun yanına nə
üçün getdiyini soruşdum. O dedi: - Xruşşov dedi
ki, Bağırovun məsələsi ilə məşğul
olmaq lazımdır. Mən dedim: - Bağırovun məsələsi
məgər bitməyib? O, işdən
çıxarılıb, respublikadan gedib, tay Bağırovun nə
məsələsi ola bilər? Bu suallarıma Mustafayev cavab
verdi ki, Xruşşov dedi, bu əclafın bioqrafiyası ilə
dərindən məşğul olmaq lazımdır. Buradan mən
nəticə çıxardım ki, Bağırovun işi
olduqca pisdir".
Azərbaycanda Mir Cəfər Bağırovun vəzifə
verdiyi, telefonla belə onunla ayaq üstə danışan,
haqqında ləyaqətsizcəsinə təriflər
yağdıran adamlar onun üzünə durdu, bu dəfə
onunla birlikdə başqalarını yox, bir-birlərinə
macal vermədən onun özünü "ifşa" etdilər.
Lavrenti Beriya haqqında böyük və maraqlı
kitabın müəllifi Sokolov belə bir sual verir: "Bir
insan kimi Beriya kim idi?" Və bu suala bu cür cavab verir:
"Bu zaman fantaziyaya qapılmağa məcbur olursan".
(Борис Соколов. Берия – судьба всесильного наркома, Москва, «ВЕЧЕ», 2003.)
Güman edirəm ki, zəngin fantaziya belə, Lavrenti
Beriyanın, eləcə də Mir Cəfər Bağırovun
bir insan kimi kimliyini müəyyənləşdirə bilmir,
çünki onların həyatı və fəaliyyəti fərdi
şəxsiyyətdən daha artıq dərəcədə
dövrün faktorunu, xarakterini, hadisələrini ifadə
edir.
Cani-dildən Kremlin (Stalinin) dirijorluğu ilə fəaliyyət
göstərən, Üzeyir bəyin "Leyli və Məcnun"unu
"primitiv opera" adlandıran, ancaq sonradan
"Koroğlu"nu yüksək qiymətləndirən,
yaxud "Dədə Qorqud"u zərərli "düşmən
abidəsi" (!) elan edən, yaxud da Nəriman Nərimanovla
bağlı "nərimanovşina" deyə
yalançı siyasi müxalifət yaradan və bir
çoxlarını "nərimanovşina"da (millətçilikdə)
ittiham edib, gedər-qayıtmaza göndərən Mir Cəfər
Bağırov qəlbən Azərbaycana bağlı idimi?
Mən bu suala da mütləq bir cavab verə bilmirəm,
çünki xislət - bir sirri-Xudadır.
Belə bir maraqlı epizoda fikir verin: Bakı Partiya
komitəsinin katibi və Bağırovun arvadının qohumu
Qildin MK-da şöbə müdiri işləyən Musa
Əliyevin fəaliyyəti barədə Mir Cəfər
Bağırova "donos" yazır və Musa Əliyev xatirələrində
deyir ki, məsələ Büroda müzakirə edildikdə,
Qildinin böhtanı üzə çıxır. Bu da əsəbiləşmiş
Mir Cəfər Bağırovun Qildinin üstünə
qışqırmağıdır: "- Sən bu qədər
ildir Azərbaycan çörəyi yeyirsən, ancaq azərbaycanlılara
nifrət edirsən! Xüsusən də səndən
ağıllı olanlara!"
Bu sözlər elə bil ki, artıq başqa bir Mir Cəfər
Bağırovun nadir portret cizgilərindən biridir.
Mən Cənubi Azərbaycan hadisələri barədə
qısaca da olsa, artıq yazmışam, ancaq bu da yadıma
düşür: Həsən Həsənov da İlyas Əfəndiyevə
danışıb ki, Mir Cəfər Bağırov müharibə
illərində də, sonra da Cənubi Azərbaycan hadisələri
ilə bağlı ürəkdən gələn bir ehtirasla
çalışırdı, Cənubda baş verənlər
barədə tez-tez telefonla birbaşa Stalinə məlumat
verirdi və bu məlumatları, düzdür, olduğu kimi
çatdırırdı, özündən heç nə əlavə
etmirdi, ancaq Stalinin xasiyyətinə yaxşı bələd
olduğu üçün, danışığı elə
qurur, elə aparırdı ki, nəticə Azərbaycanın
xeyrinə olsun.
O biri tərəfdən də, Bağırovun
çıxışlarında, məruzələrində ana
xətlərdən biri millətçiliklə mübarizədir
və onun "millətçi" axtarışı bəzən
fantasmoqorik bir zirvəyə qalxırdı.
Mən yuxarıda dedim ki, Mir Cəfər
Bağırov impulsiv adam idi, baxın: "Pravda"dan sonra
Sovet İttifaqının ikinci rəsmi qəzeti
"İzvestiya"da Mirzə İbrahimovun məqaləsi dərc
edilir və Həsən Həsənov xatirələrində
yazır ki, məqalədə maarif sahəsində nə qədər
inkişaf etdiyimizi göstərmək üçün Mirzə
İbrahimov Azərbaycanı Mərakeşlə müqayisə
edir. Həsən Həsənov yazır: "Bağırov bu
məqaləni oxuyub, mənə zəng etdi və soruşdu:
"İzvestiya" qəzetində İbrahimovun məqaləsini
oxumusan? Mən cavab verdim ki, oxumuşam. Dedi: "Ordan nə nəticə
çıxarmısan?" Etiraf etdim ki, mən orda elə bir
şey görməmişəm. O, mənə dedi: "Deməli,
heç nə anlamamısan. O, (Mirzə İbrahimov - E.) millətçidir.
O, sübut etmək istəyir ki, Azərbaycan da Mərakeş
kimi müstəmləkədir. Ona görə də o,
onları müqayisə edir. Səməd Vurğunu, Süleyman
Rüstəmi, institutlardan başqa kimləri istəyirsiniz,
çağırın, qoy Mirzənin məqaləsinin əleyhinə
yazsınlar. Qoy yazsınlar ki, Mirzə millətçidir, o,
savadsızdır, o, yetkinləşməmişdir,
yarımçıqdır".
Həsən Həsənov Mir Cəfər
Bağırovun tələb etdiyi məqaləni
yazdırır və mən o məqaləni yazanın, ona qol
çəkən rəhmətliklərin - dövrün məşhur
şair və ədəbiyyatşünaslarının
adını yenidən sadalamaq istəmirəm, ancaq Həsən
Həsənov həmin məqalənin çapını bir az
gecikdirir, iki gündən sonra isə Bağırov yenidən
maraqlanır ki, məqalə yazıldımı, kimlər qol
çəkdi? Biləndən sonra ki,
tapşırığı yerinə yetirilib, yumşalır və
Həsən Həsənov yazır ki, bir müddətdən
sonra onun xahişi ilə Bağırov həmin məqalənin
çapını təkid etmir.
Mir Cəfər Bağırovun rəhbərliyi
dövründə Azərbaycan bütün sahələrdə
inkişaf edib və onun Moskvadakı (Kremldəki) nüfuzu sayəsində
respublikaya ayrılan vəsaitdə xəsislik etmirdilər (edə
bilmirdilər). Bu dövrdə kütləvi savadlanma prosesi
böyük uğurlar qazanıb, milli elm və mədəniyyət
sürətlə inkişaf edib, Sumqayıt, Mingəçevir
kimi sənaye şəhərləri salınıb,
böyük sənətkarlar yetişib və Azərbaycan mədəniyyətini
- teatrı, opera və baleti, simfonik musiqini, rəngkarlığı,
kinonu qısa zamanda Avropa səviyyəsinə qaldırıb,
yeni yaranmış janrları (misal üçün, balet, yaxud
roman) Azərbaycan mədəniyyətinin milli faktoruna
çeviriblər, Azərbaycan ədəbi dili təmizlənərək,
ərəb və fars ibarə və izafətlərindən
qurtularaq, saflaşıb və sair, ancaq terror da,
sındırılmış talelər də qanlı hərflərlə
həmin dövr tariximizə yazılıb. Bütün bu
hadisələr oyektiv səbəblərlə bərabər,
respublika daxilində Mir Cəfər Bağırovun adı ilə
bağlıdır və mən hərdən fikirləşirəm
ki, onun hökmranlığı həmin obyektiv səbəblərlə
birlikdə davam etsəydi, Azərbaycanı daha nələr
gözləyirdi?
Mən bu sualı ona görə verirəm ki, Musa
Əliyevin yazdığına görə, Mir Cəfər
Bağırovun məhkəməsində bir sirr də
açılıb: onun kabinetindən 1952-ci ildə nazir
Yemelyanovun "NKVD"də hazırladıb Bağırova
göndərdiyi bir siyahı tapılıb və bu qara
siyahıda həbs edilməli 53 nəfərin, o cümlədən,
Musa Əliyevin, Səməd Vurğunun, Mirzə İbrahimovun
və başqalarının adı olub (Bu barədə bax:
Надежда Исмайлова. Своим почерком, Баку, 2022, стр. 309.).
Əlbəttə, Mir Cəfər Bağırovdan
söz düşəndə onu itaətkarcasına
"Xozeyin" adlandıran Yemelyanov bilavasitə
Bağırovdan tapşırıq almasaydı,
özbaşına belə bir siyahı tərtib edib ona
göndərə bilməzdi və görünür,
Bağırov Stalin səviyyəsində yeni bir "37"
ab-havası hiss edib, bəlkə də gizli tapşırıq
alaraq, hazırlığa başlayıb - nə bilmək olar,
adamın ağlına hər cür güman gəlir.
Mir Cəfər Bağırovun məhkəməsi o
zaman çekist tarixinin baş çekisti hesab edilən Feliks
Dzerjinskinin adını daşıyan klubun (indiki Şəhriyar
klubu) böyük zalında keçirilirdi və mənim
oxuduğum 7 nömrəli məktəb o klubun bir neçə
addımlığında yerləşirdi, məktəblə
Yazıçılar İttifaqının binası arasında
da "26 Bakı komissarı"nın adını
daşıyan bağ (indiki Sahil bağı) uzanırdı.
O məhkəmə günlərinin ab-havası indiyə
kimi mənim xatirimdədir və indi düşünürəm
ki, elə bil, o günlərin həyəcanı, hansısa
bir gözlənti, ərəfə hissi, "ey gidi
dünya!.." əhval-ruhiyyəsi, ovqatı bizim məktəbin
də, o bağın da aurasına hopmuşdu.
Adamlar ikibir-üçbir o bağa gəlib, söhbət
edə-edə orda dolaşırdı və onları ora gətirən,
əlbəttə, 26 Bakı komissarlarının xatirəsi
yox, yaxşısı-pisi ilə bərabər, Bağırov
nigarançılığı, Bağırov aqibəti idi.
Biz də uşaqlarla o bağa çıxıb, Mir Cəfər
Bağırov haqqında bir-birimizə orda-burda eşitdiyimiz
ağlasığan və sığmayan şayiələrdən
danışırdıq: "Bağırov deyil,
oxşarıdır, Moskvadan gətiriblər...",
"Çekist dostları Bağırovu qaçırıb,
o yenə qayıdacaq..." - yadımda qalanları deyirəm.
Maraqlısı, bəlkə də səciyyəvisi o idi ki,
biz bir-birimizlə pıçıltıyla
danışırdıq və bir-birimizə söylədiyimiz
o şayiələr, o pıçıltı elə bil, bizi
başqa bir sirli-sehrli dünyaya aparırdı. Uşaq
vaxtlarımdan yazıçıları
tanıdığım üçün, o günlərdə
o bağda gəzişən, hərdən də ayaq
saxlayıb, daha artıq bir həyəcanla (görünən
həyəcanla) nəsə deyən Mehdi Hüseyni,
Süleyman Rüstəmi, Mikayıl Rzaquluzadəni, gənc
Əliağa Kürçaylını xatırlayıram və
onların nə danışdığını eşitməsək
də, həyəcanlarını, hətta biz uşaqlar da hiss
edirdik - onlar, əlbəttə, Bağırovun məhkəməsindən
danışırdılar.
O zaman biz Bakıdakı Cənubi Sovet meydanında
(indi Nəriman Nərimanovun heykəli olan meydanda)
yaşayırdıq və həqiqət budur ki, o meydanın ətrafındakı
məhəllələrin sadə camaatı Mir Cəfər
Bağırova qahmar çıxırdı. Bu camaatın
arasında anası-atası, bacı-qardaşı həbs
olunanlar, sürgünə göndərilənlər, bəlkə
güllələnənlər də var idi və indi
bunları xatırlayanda görürəm ki, bizim o köhnə
Bakı koloritli, lazım olanda söyüş söyən,
qarğış edən məhəllələr intiqam hissi ilə
yaşamırdı.
Deyə bilmərəm ki, bu yerdə söhbət
ürəyiyumşaq məhəllə mərhəmətindən
gəlir, yox, bu məhkəmə, yəqin ki, aradan
üç il keçməsinə baxmayaraq, Mir Cəfər
Bağırov şəxsiyyətilə bağlı
inanılmazlığın, heyrətamizliyin ifadəsi idi. O da
yadımdadır ki, həmin günlərdən birində
axşamçağı həyətimizə girəndə
qonşumuz, "Azdrama"nın artisti Sadıq Salehlə
rastlaşdıq və o, atamla salamlaşıb: "- Dünya
Mir Cəfərə də qalmadı!.." - dedi.
Görün, nə qədər illər keçsə də,
bu məşhur ifadə ("Dünya filankəsə də
qalmadı...") məhz Sadıq Salehin deyimində mənim
hafizəmə hopub və hər dəfə bu ifadəni
eşidəndə rəhmətlik Sadıq Saleh də
yadıma düşür, Mir Cəfər Bağırov da.
Sovet hökumətinin, sovet quruluşunun çox
zülmünü-zillətini görmüş, əzab-əziyyətini
çəkmiş nənəm (İlyas Əfəndiyevin
anası), Stalin öləndə "- Axır ki, gorbagor
oldu!" - deyə sinədolusu rahat nəfəs alan Bilqeyis
xanım belə, xatırlamıram ki, həmin məhkəmə
günlərində Mir Cəfər Bağırov haqqında nəsə
ağır bir söz desin və Bilqeyis xanım o sadə məhəllə
camaatından fərqli olaraq, çox cod xasiyyətli bir
qadın idi, sovet quruluşuna qarşı onun daxilindəki
kini, ədavəti, qərəzi mülayimləşdirmək
heç vədə mümkün olan bir iş deyildi. İndi
bu sözləri yazarkən, fikirləşirəm ki, bəlkə
də Mir Cəfər Bağırovun da xasiyyətindəki sərtlik,
cəsarət, sanbal Bilqeyis nənəmin daxilində təhtəlşüur
bir hörmət hissi yaratmışdı.
Bunları yazdıqca yadıma düşür,
danışırdılar ki, məhkəmənin ilk
iclasında məhkəmə üzvləri, prokuror Roman Rudenko
içəri girib, onların ardınca da Bağırov səhnəyə
gətiriləndə zaldakı adamların hamısı
ayağa qalxıb və məhkəmə üzvləri də,
Rudenko da hərə öz yerində əyləşib,
zaldakı insanlar isə oturmayıb. Nəhayət, guya
Bağırov zala müraciətlə: " - Oturun..." -
deyib və adamlar da yalnız bundan sonra oturublar.
Məhkəmədə Mir Cəfər Bağırovu
prokuror kimi Roman Rudenko ittiham edirdi və bu həmin Rudenko idi
ki, Nürnberq məhkəməsində SSRİ tərəfindən
ittihamçı idi, 27 il Sovet İttifaqının Baş prokuroru
olmuşdu, 1960-cı illərdə Sovet İttifaqında
dissidentləri təqib və həbs etdirənlərin,
onları psixi xəstəxanalara göndərənlərin
başında dururdu. Bu adamın ittihamçı kimi
Bakıya, məhkəməyə göndərilməsi, əlbəttə,
Georgi Malenkov və Nikita Xruşşov başda olmaqla, Siyasi
Büronun Mir Cəfər Bağırov şəxsiyyətinə
münasibətini, elə bilirəm ki, dəqiq ifadə edir və
mən bilən dərəcədə, Rudenko 27 illik Baş
prokurorluğu zamanı 1953-cü ildə şübhəli
(mübahisəli) Lavrenti Beriya məhkəməsindən,
1956-cı ildə də Mir Cəfər Bağırovun məhkəməsindən
başqa heç bir məhkəmədə bilavasitə
ittihamçı olmayıb.
Məhkəmədə Mir Cəfər Bağırovla
birlikdə Azərbaycan "NKVD" komissarları, nazirləri
Stepan Yemelyanov, Ağasəlim Atakişiyev, müavin Timofey
Borşev, Azərbaycan "NKVD"sinin rəhbər işçiləri
Xoren Qriqoryan (sonradan Ermənistan "NKVD"nin narkomu), Ruben
Markaryan (sonradan Dağıstan "NKVD"nin narkomu)
mühakimə olunurdu və Yemelyanovla Atakişiyevin hərəsinə
25 il iş kəsilmiş, qalanları güllələnmişdi.
O zaman Xoren Qriqoryanın anasına məktubları
üzə çıxdı və bu adam fəxarət və
qürurla anasına bildirirdi ki, azərbaycanlılardan necə
intiqam alır, azərbaycanlıları necə güllələtdirir.
Bu həmin Xoren Qriqoryandır ki, 1921-ci ildə, 19 yaşı
olanda Mir Cəfər Bağırov onu "ÇK"da
işə götürüb, pillə-pillə bəsləyərək,
sinəsini ordenlərlə dolduraraq, ona general rütbəsi
verdirərək, Azərbaycan çekistlərinin rəhbərlərindən
biri etmişdi və əslən şuşalı Ruben
Markaryanı da eləcə Bağırov yetişdirmişdi,
onu da Azərbaycan çekistlərinin rəhbərlərindən
biri etmişdi - bunların ikisi də eyni vaxtda Mir Cəfər
Bağırov epoxasının qoluzorlu nazir müavinləri
idi.
Bakı həbsxanası rəisinin müavini Q.Sərkisov
istintaqa ifadə verəndə deyirdi ki, "NKVD"nin kabinetlərində
döyülən məhbusların
qışqırtısı, ah-naləsi bütün binanı
başına götürürdü və gecə saat 10-dan
sonra nə içəri, nə də çölə
heç kim buraxılmırdı. Komissar Sumbatov (Beriyanın və
Bağırovun ən yaxın silahdaşlarından biri, məşhur
"37-38" cəlladı Yuvelian Sumbatov-Topuridze) məhbusları
döyməyə başlayırdı və Mir Cəfər
Bağırovun özü də bəzən gəlib, bu
işgəncəli dindirmələrdə şəxsən
iştirak edirdi. Sərkisovun dediyinə görə, Ayna
Sultanovanı soyundurub uzadırdılar və əllərinə
qalın yaş əski parçaları almış əməkdaşlar
(çekistlər) Bağırovun işarəsi ilə bu
qadını o qədər döyürdülər ki, az
qalırdı dəli olsun, çöməlib əllərini
qaldıraraq: "Stalin! Stalin! Stalin!" -
qışqırırdı.
Adam bu müdhiş rəzalətə inanmaq istəmir,
ola bilər ki, Q.Sərkisov yaranmış şəraitdən
sui-istifadə edib, Bağırova böhtan atırdı? Hər
şey ola bilər, ancaq Mir Cəfər Bağırovun bu dəhşətli
"NKVD" vakxanaliyasından tam şəkildə xəbərdar
olmasına mənim şübhəm yoxdur, çünki o, hər
şeyi, xüsusən də, "NKVD"ni ciddi şəxsi
nəzarətində saxlayırdı və məhkəmədə
onun Qriqoryan, Borşev, Markaryan kimi əlaltılarının
müdhiş əməlləri üzə
çıxdıqda: "- Məni güllələmək
yox, şaqqalamaq lazımdır!" - deməsi, mənə
bir az teatrlaşdırılmış həyəcan və
peşmançılıq təsiri bağışlayır -
təkrar edirəm, "NKVD"də onun bilmədiyi şey
yox idi.
Keçmiş həbsxana nəzarətçisi
A.M.Tağıyev isə istintaqa verdiyi ifadəsində
müdhiş və müdhiş olduğu qədər də
normal ağıla sığışmayan, başa
düşülməyən, anlaşılmaz bir faktı qeyd
edirdi: məhbuslar güllələnməzdən əvvəl
xüsusi kameralara gətirilir və burada güllələnmək
üçün çağırış növbələrini
gözləyirdilər. Həmin kamerada güllələnmə
növbəsi gözləyən məhbusları döyməyə
başlayırdılar və Sumbatov-Topuridze də, müavini
Gerasimov da hərdən kameraya gəlib, məhbusları şəxsən
döyürdülər. Onu da deyim ki, belə bir iblisanə
prosedur yalnız Azərbaycanda yox, bir çox sovetoloqların
sənədlərə istinad edərək yazdığına
görə, bütün Sovet İttifaqında yerinə
yetirilirdi.
Doğrusu, qanlı bir mərasimə, az qala, etiqad
ayininə çevrilmiş bu olayı mən heç cürə
izah edə bilmirəm: kütləvi sadizm ifadəsi idi, yoxsa,
bolşevik fanatizmi hipnozu rol oynayırdı, yoxsa da,
çekistlərin Sistemdən qorxusunun, xofunun,
hürküsünün təzahürü idi, buna görə
də sədaqətlərini nümayiş etdirsinlər? Deyə
bilmirəm.
Epoxalar dəyişdi, nəsillər bir-birini əvəz
etdi və az qala, yüz ildən sonra da xalq Mir Cəfər
Bağırovun Bakıda tikdirdiyi bir körpüyə hələ
də "Bağırov körpüsü" deyir. El
arasında belə bir söz gəzir ki, Bağırov növbəti
dəfə Moskvaya uçmaq üçün maşınla
aeroporta gedərkən, xeyli müddət yolun ortasından
keçən dəmir yolunun qabağında dayanıb, uzun bir
qatarın keçib-getməsini gözləyib və bundan əsəbiləşərək
bu körpünü saldırıb. Ola bilər ki, həqiqətən
də, belə olub, ancaq faciə burasındadır ki, bu
gün də "Bağırov körpüsü"ndən
keçəndə Hüseyn Cavid və Mikayıl
Müşfiq, Abbas Mirzə və Ülvi Rəcəb, Ömər
Faiq Nemanzadə və Bəkir Çobanzadə, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli və Əhməd Cavad, Sultan Məcid
Qənizadə və Salman Mümtaz... yada düşür.
Yada düşür, sarsıdır və bu
müdhiş təəssürat səni bürüyəndə,
suda boğulan saman çöpündən yapışan kimi,
bir təskinlik axtarırsan, fikrindən keçir ki, nə
yaxşı bəziləri, misal üçün, Üzeyir bəy
salamat qalıb. O Üzeyir bəy ki, doğma qardaşı
Ceyhun bəy Parisdə oturub, Sovet İttifaqına qarşı
mübarizə və təbliğat aparırdı, Demokratik
Respublikanın əsas ideoloji qəzetinin Baş redaktoru
olmuşdu. Deyirlər ki, Üzeyir bəyi guya, şəxsən
Stalin tapşırıb, yaxşı, deyək ki, elə bu
cür də olub, ancaq "Koroğlu"nu Moskvaya aparan,
Üzeyir bəyi Stalinin hüzuruna çıxaran kim olub? Elə
həmin Mir Cəfər Bağırov.
Nədənsə, bu da yadıma düşdü ki,
güllələnən Ruhulla Axundovun yeganə övladı Fərid
də, başına milli bolşeviklərin min bir oyun
açdığı, vəfatından sonra da yalançı
siyasi "narimanovşina" deyə millətçilik
libasına pərçim edilmiş Nəriman Nərimanovun
yeganə övladı Nəcəf də və güllələnmiş
Mir Cəfər Bağırovun oğlu Cahangir (Vladimir) də
faşizmə qarşı müharibədə həlak olublar.
Mir Cəfər Bağırovun ikinci oğlu, onu
tanıyanların (məsələn, Moskvada yaşayan
tanınmış pianoçu Tamilla Mahmudovanın) dediyinə
görə, çox mədəni və nəzakətli bir
adam olan, professor, elmlər doktoru Cem Bağırov 1994-cü
ildə Moskvada vəfat etdi, Bağırovun yeganə nəvəsi
Mir Cəfər isə Hindistana ezamiyyətə gedir, elə
orada da avtomobil qəzasında həlak olur və bununla da Mir Cəfər
Bağırovun öz nəsli sona yetir, ondan heç kim
qalmır.
Bu da bir tale yazısıdır.
Bütün Azərbaycan Mir Cəfər
Bağırovun əlində idi, onun bir imzası kifayət idi
ki, insan ömrünə son qoyulsun, yaxud da onu sırf insani mənada
xoşbəxt etsin, ancaq bütün bunlarla bərabər, o,
özü xoşbəxt idimi? Başa düşürəm,
xoşbəxtlik nisbi məfhumdur, ancaq yenə də, təkrar
edirəm, o, bu dərəcədə bir qadirlik, Azərbaycandakı
bu dərəcədə bir alilik içində
özünü xoşbəxt hiss edirdimi?
Mir Cəfər Bağırov Azərbaycandakı
hakimi-mütləqiliyini sevirdi, insanların taleyinin ondan
asılı olması daxilən - şüurlu, ya da təhtəlşüur
olaraq, onu qürurlandırırdı və əgər o
xoşbəxt idisə, bu xoşbəxtliyin də səbəbi
onun üçün vəzifəsi və hakimliyi idi. Bəlkə
də belə deyildi, ancaq mənim təsəvvürümdəki
Mir Cəfər Bağırov belədir və bu təsəvvürü
bilavasitə hadisələrin, sənədlərin, mənə
obyektiv görünən xatirələrin təəssüratı
yaradıb.
Mən bu yazını yazarkən, hərdən fikrimdən
keçirdi ki, görəsən, Mir Cəfər
Bağırov gecə yerinə girib, yuxuya getməzdən əvvəl
ölümə göndərilən o insanları
xatırlayıb, vicdan əzabı çəkirdi?
Çətin sualdır.
Bir tərəfdən, niyə də yox?
Bəlkə doğrudan da, o, səhərəcən
yerində vurnuxurdu, bəlkə həqiqətən, əzab
çəkirdi, dəhşətə gəlirdi və
ayağa qalxıb yuxu dərmanı içirdi?
Bəlkə də, əksinə, onun üçün
adi olan bir iş günündən sonra yorulub, tez də yuxuya
gedirdi?
Ona görə çətin sualdır ki, bizim
tanıdığımız Mir Cəfər Bağırov
canlı insandan artıq dərəcədə siyasi-ictimai və
inzibati bir anlayışdır.
Rəhmətlik Rəsul Rza deyirdi ki, onun da iştirak
etdiyi bir toplantıda Bağırov: "- Müşfiqi nahaq
verdim..." - deyib və əgər bu, Bağırovun
peşmançılığıdırsa, belə bir
peşmançılığın özündə də
adamı üşüdən bir soyuq var - yadıma
düşdü, heyifsiləndim, sonra yenə unutdum...
Süleyman Rüstəm müharibədə igidliklə
döyüşmüş və həlak olmuş Cahangirin -
Mir Cəfər Bağırovun təyyarəçi oğlunun
yas mərasimində iştirak etmişdi və mənə
danışırdı ki, Bağırovun olduqca pərişan
bir görkəmi var idi, elə bil, bizim
tanıdığımız Mir Cəfər deyildi, hiss olunurdu
ki, özünü ələ almaq istəsə də,
bacarmır.
Yəni Mir Cəfər Bağırov adi insan, adi ata
kimi (!) dərd içində imiş...
Əlbəttə, yəqin elə belə də olub.
Məhkəmə zamanı təcridxanada ona təhkim
olunmuş bir nəfər Mir Cəfər Bağırovun
dövrünü və fəaliyyətini tədqiq edən
tarixçi Adıgözəl Məmmədova söyləyir
ki, Bağırov məhkəmənin hökmündən sonra
xahiş etdi ki, oğlu Cahangirin qəbrini ziyarət etməyə
icazə versinlər. İcazə verilir və Bağırov
oğlunun başdaşını qucaqlayıb öpərək
xeyli müddət ağlayır, "Sənin yanında dəfn
olunmaq istəyirdim, ancaq qismət olmadı..." - deyir.
Mir Cəfər Bağırovun cangüdəni
olmuş Məhəmməd Şıxəliyev də
müsahibəsində deyir ki, hərdən rayonlara
çıxan Bağırov, sərhəddən Cənubi Azərbaycana
baxıb ağlayırdı.
Olsun ki, həqiqətən, belə də olub.
Ancaq məsələ burasındadır ki, biz (və
tarix!) belə Mir Cəfər Bağırovu
tanımırıq.
Və şəxsən mən buna çox təəssüf
edirəm.
Mir Cəfər Bağırov qəlbən, öz qapalı
dünyasında Stalini sevirdimi, ona daxilən hörmət edir,
ehtiram bəsləyirdimi?
Deyə bilmərəm, çünki belə bir sualda
söhbət daha çox sentimentli insani hisslərdən gedir,
ancaq buna mənim şübhəm yoxdur ki, Mir Cəfər
Bağırov Stalindən qorxurdu
Mir Cəfər Bağırovun xüsusən, 1937-38-ci
illərdə "xalq düşmənləri"ni
"ifşa" etdiyi çıxışlarında, məruzələrində
həmin "ifşa"ların qətiliyi və qəddarlığı
içində onun özünüqoruma,
özünüsaxlama, özünüxilasetmə instinkti
açıq-aşkar hiss olunur və belə bir daxili qorxu, məncə,
bütün başqa hissləri, o cümlədən də,
inam hissini üstələyirdi.
Əgər istintaq sənədlərinin həqiqiliyinə
inansaq, dindirmə zamanı Roman Rudenko Mir Cəfər
Bağırovdan soruşur: "- Azərbaycanda sizə və
Beriyaya qarşı guya terror aktları təşkil edilməsi
ilə bağlı neçə iş
açılmışdı?" Bağırov cavab verir:
"- Mənim məlumatıma görə, 16-17 iş."
Rudenko: "- Bu işlərə görə nə qədər
adam güllələnmişdi?" Bağırov: "-
Yadımda qalmadığı üçün, deyə bilmərəm.
Ancaq belə hallarda, adətən güllələyirdilər".
Rudenko: "- Siz ciddi surətdə inanırdız ki, sizə
qarşı terror hazırlayırdılar?" Bağırov:
"- Yox, inanmırdım".
Elə bu kiçik sual-cavabın özü
epoxanın illüstrasiyasıdır.
Bağırovun etiraf etdiyi o "16-17 iş"dən
biri də bax, bu faciədir: uzun illər Partiya İnstitutunda
işləmiş tarixçi İ.Eminbəyli 1919-cu ildə
Müsavat qəzeti "Azərbaycan"da məqalə dərc
etdirdiyi üçün guya "Əksinqlabçı və
millətçi təşkilatın üzvü olduğuna
görə" həbs edilir və bu adam sovet vaxtı
artıq "Kommunist" qəzetinin redaktoru,
Konservatoriyanın rektoru olmuşdu. Bu talesiz tarixçinin
boynuna qoyurlar ki, o, nəinki terrorçu dəstənin
üzvü olub, şəxsən özü Mir Cəfər
Bağırovu qətlə yetirmək istəyib və onu da
başqaları kimi güllələyirlər. (З.Мелик-Асланова,
Н.Милайлова. От лжи – к правде, «Бакинский рабочий», 20 февраля 1990.)
"Yoldaş Stalin" şəxsin yox - epoxanın
adı idi.
"Yoldaş Stalin" - bu epoxanın
yaratdığı və bu epoxanı idarə edən Sistemin
adı idi.
"Mir Cəfər Bağırov" - həmin
Sistemin ünvanlarından biri idi və buna görə də:
"Mir Cəfər Bağırov kim idi?" - sualına cavab
vermək mümkün deyil.
Sistem Mir Abbasın oğlu Mir Cəfəri yox edib və
onun əvəzinə "yoldaş Mir Cəfər
Bağırov"u yaradıb.
Mir Cəfər Bağırovun vəzifədən
çıxarıldıqdan sonra, ta ki güllələndiyi
vaxta qədər Georgi Malenkova və Nikita Xruşşova
yazdığı məktublar, ərizələr, istintaq
zamanı verdiyi cavablar - əgər bütün bunlar saxta
deyilsə, sındırılmış, alın
yazısına, taleyə məğlub olmuş və bu məğlubiyyətə
görə də şaşırmış, mənən səndələyən,
özünü səfərbər edə bilməyən tənha
və köməksiz bir insanın yazdıqları, dedikləridir.
Vəzifədən sonrakı iki-üç ildə
Mir Cəfər Bağırov adi bir insan idi, ancaq o, adi insan
olmağa hazır deyildi. Musa Əliyev gündəliklərində
yazır ki, "Bağırov Stalini yamsılayaraq, ona
oxşamaq istəyirdi və öz rəqibləri üzərində
amansız eksperimentlər aparanda buna nail də olurdu".
Bəs Stalin necə? Vicdan əzabı çəkirdi?
Bu da çətin sualdır.
30 dekabr 2023.
Bakı.
Xalq yazıçısı Elçin