Fənn
kurikulumlarındakı yenilik və təkmilləşdirmələr
nə vəd edir?
2021-ci ildən etibarən Nazirlər Kabinetinin
müvafiq qərarı və buna uyğun olaraq elm və təhsil
nazirinin əmrinə əsasən, ümumtəhsil müəssisələrində
tədris edilən fənn kurikulumları yenilənir. İlk
növbədə proses təbiət fənləri və
riyaziyyatdan başladılıb. Artıq bir neçə fənn
üzrə kurikulumlar hazırdır və bu ilin fevral ayında
nazirin əmri ilə təsdiq edilib.
Azərbaycan Respublikası Təhsil İnstitutunun
(ARTİ) Təhsil standartları və proqramları
şöbəsinin müdiri Mənsur Məhərrəmov
deyir ki, hazırda təkmilləşdirilmiş 4 fənn
kurikulumu - riyaziyyat, kimya, biologiya, həyat bilgisi fənn
kurikulumları, o cümlədən, yeni yazılmış fənn
kurikulumu elm və təhsil nazirinin əmrilə təsdiq
olunub. 2024-2025-ci tədris ilindən etibarən riyaziyyat I-V
siniflərdə, kimya və
biologiya VII sinifdə, təbiət V-VI siniflərdə, həyat
bilgisi I-II siniflərdə tətbiq ediləcək: "Zaman dəyişir,
elm və texnologiya sürətlə inkişaf edir. Dərsliklər,
müəllimlər, məktəblər bu prosesə hazır
olmalıdır. Bu hazırlığı ilk növbədə
təhsil proqramları və standartları təmin edir.
2013-cü ildən təsdiq edilən fənn kurikulumları
üçün dəyişikliyin vaxtı idi. Yəni bu təkmilləşdirmə
10 il sonra həyata keçirilir. Düşünürük
ki, 10 il dəyişiklik üçün kifayət qədər
uzun müddətdir və təhsil proqramlarının yenilənməsi
bu qədər uzun çəkməməlidir. Cəmiyyətin
buna hazır olmadığını, tətbiqinin hələ
tez olduğunu düşündüyümüzdən bəzi
dəyişiklikləri etmədik. Bunları növbəti mərhələdə
həyata keçirməyi planlaşdırırıq".
Onun sözlərinə görə, təkmilləşdirmə
prosesində əsas hədəflərdən biri, ümumiyyətlə,
kurikulumun mənimsənilməsini asanlaşdırmaq oldu:
"Kurikulum" sözünə qarşı cəmiyyətdə
formalaşan mənfi rəyi dəyişməyə
çalışdıq. Ona görə də ilk hədəf
kurikulum istifadəçiləridir. Çalışdıq
ki, kurikulumlar fənni tədris edən müəllim və dərslikləri
hazırlayan müəlliflər üçün faydalı
olsun. İkinci hədəf təhsil proqramlarının istifadəçiyönümlü
olması idi və bu məqsədlə həcmin ciddi şəkildə
optimallaşdırılmasına gedilib. Ümumi yazılan
cümlələr vardı, biz onları ixtisar etdik, məzmunu
konkretləşdirdik. Təhsil cəmiyyətinin, xüsusən
müəllimlərin aşina olduğu məqamlar vardı,
hesab etdik ki, onları ixtisar etsək də olar. Anlaşılmaz olmasın deyə sənədin
strukturu sadələşdirilib. 100-dən artıq səhifəsi
olan proqramlar 55 səhifəyə düşüb. Lakin
ümumi səhifələrin sayı azalsa da, məzmuna
ayrılan hissə artıb. Əsas həcmi standartların
düzgün anlaşılmasına ayırdıq. Bu da
yuxarıda qeyd etdiyimiz anlaşılırlığı
artırmaq məqsədi ilə edilib, yəni faydalı
artımdır. Belə ki, bu hissədə həcm artsa da, məzmun
yumşalıb, xüsusən, alt standartlar
aydınlaşıb. Bəzi siniflərdə bəzi məzmun
xətləri üzrə standartlar artıq yoxdur. Məsələn,
müəllimlər üçün xüsusilə maraqlı
olacaq bir nümunə deyim. Riyaziyyatın tədrisi ibtidai təhsil
səviyyəsində 5 məzmun xətti ilə
başlayır. Ümumi orta təhsil səviyyəsində məzmun
xətti 4-ə enir. Burada ölçmə məzmun xəttinə
aid standart artıq yoxdur. Halbuki 10 il əvvəl vardı.
Qoyulan qayda bu idi ki, məzmun xətti kəsilə bilməz, hər
sinif üzrə bu, davam etməlidir. Bu da sünilik
yaradırdı, biz süniliyi ortadan qaldırdıq. Məsələn,
ölçü məzmun xəttində standart tapmadığımızdan
həndəsədən, yaxud cəbr məzmun xəttindən
standartları ora transfer etmişdik. Nəticədə
qeyri-müəyyən standartlar yaranmışdı.
Standartı olmayan məzmun xətləri üzrə dərslik
hazırlayarkən müəlliflər məcbur olub oxşar
standarta əsaslanırdı, nəticədə anlaşılmazlıq
yaranır, müəllim də, müəllif də çətin
vəziyyətdə qalırdı". M.Məhərrəmov
bildirir ki, təkmilləşdirmədən sonra bəzi fənlərdə
məzmun xətlərinin adları da dəyişib. Kurikulum təkmilləşdirmə
komandalarının önəm verdiyi hissə məzmunla
bağlıdır. Daha çox məzmunun yenilənməsinə,
uyğunlaşdırılmasına əhəmiyyət verilib:
"İlk növbədə, ölkə ictimaiyyətinin ən
çox şikayətləndiyi hissə - şagirdlərin
yüklənməsi ilə bağlı narahatlıqlara son
qoymağın yollarını tapmağa
çalışdıq. Həqiqətən də, fənlərin
məzmununda ciddi yüklənmə vardı. İlk işimiz
o oldu ki, məzmunda ümumiləşdirmələr
apardıq, ciddi ixtisarlar etdik və bu, özünü
ayrı-ayrı fənlərdə fərqli göstərdi. Məsələn,
riyaziyyatda triqonometrik bərabərsizliklərin tədrisini
dayandırdıq. Həm üzvi, həm qeyri-üzvi kimyanın
VII-IX siniflərdə tədrisində uşaqların çox
çətinlik çəkdiyi ciddi reaksiyalar, tənliklərin
70 faizi tədrisdən çıxarıldı. Biologiyada əzbərçiliyə
əsaslanan bir çox məqamlar - adlar, terminlər üzərində
mümkün olan yüngülləşdirmələr
apardıq. Bəzi anlayışlar tamamən
çıxarılmasa da, qismən ixtisar olundu.
Aktuallığını itirən, artıq elm və
texnologiyada istifadə olunmayan mövzuları tədrisdən
çıxartdıq. Onun yerinə günümüzün tələbinə
uyğun mövzular saldıq. Məsələn, NANO
texnologiyalardan, Marsa getməkdən danışırıqsa,
dövrümüzün bu tələbləri müvafiq fənlərin
məzmununda da öz əksini tapmalıdır, deyə
düşündük. 10-20 il sonranın tələbini
mümkün qədər nəzərə alaraq yenilik etməyə
çalışdıq. Məsələn, XXI əsr
bacarıqlarının şagirdlərdə formalaşması
üçün nə edə biləcəyimizi
araşdırdıq. Həm mövzu olaraq, həm bu
bacarıqların formalaşması üçün edə
biləcəklərimizi nəzərdən keçirdik.
Kurikulum sənədində indiyədək olmayan fəaliyyətlər
tövsiyə olunub. STEAM-ın inteqrasiyası da nəzərə
alınıb ki, əsas məqsədlərimizdən biri də
bu idi. Bu da bir yenilikdir. Başqa bir yenilik isə odur ki, indiyədək
müəllimlərə hər standartın
reallaşdırılması üçün sinifdaxili fəaliyyət
haqqında tövsiyə xarakterli məlumat verilmirdi. İndi
müəllim üçün vacib olan hər şey kurikulum
sənədində öz əksini tapıb".
Məzmunla bağlı sənəddəki ən
böyük yeniliklərdən biri məzmunun təqdimatındakı
fərqliliklərdir. Təkmilləşdirilmiş kurikulumda məzmun
konkretləşib, qeyri-müəyyənliklər tamamən
aradan qalxıb. Bunun üçün alt-standartların
izahı üçün sənədə
sütunlar əlavə edilib. İkinci sütunda verilən məlumat
fərqli anlaşılmanın qarşısını
almağa xidmət edirsə, üçüncü sütunda
alt-standartı reallaşdırmaq üçün müəllimə
tövsiyə xarakterli fəaliyyətlər əksini
tapıb. Yeni sənəd fəaliyyət üzərində
öyrənmək üçün şagirdə imkan
yaradır. Təkmilləşmiş kurikulum müəllimə
kömək edəcək: "Məhz müəllimin
kurikulumdan maksimum yararlanmasına nail olmaq üçün təkmilləşdirmə
üzərində işləyən işçi qrupun
üzvlərini çətinə saldıq.
Çalışdıq ki, fənlərə uyğun təlim
üsulları seçilsin ki, müəllimlər
üçün də effektiv olsun. Bununla həm də
mövzuları hansı strategiya əsasında öyrədəcəyini
seçməsi üçün müəllimə istiqamət
verildi. Odur ki, sənədin həcmini təlim
strategiyaları, təlim üsullar ilə artırmağa
ehtiyac yox idi. Sadəcə proqramı qısa nümunələrlə
dəstəklədik. İnteqrasiya cədvəlini proqramdan
çıxartdıq. Hesab edirik ki, müəllimə bir cədvəldə
riyaziyyatda hansısa teoremi
fizikada hansı standartla inteqrasiya edəcəyinə dair
göstəriş vermək əhəmiyyətsiz idi. Bu şəkildə
müəllim inteqrasiyanı reallaşdırmırdı. Ona
görə riyaziyyatda hansısa iki mövzunun, yaxud elə
riyaziyyatın özünün fizika, biologiya, hətta sənaye
ilə inteqrasiyasını tövsiyə etdik. Riyaziyyatın sənayedə
tətbiqi də inteqrasiya sayılır. İnteqrasiyanı
riyaziyyatda, biologiyada necə edə biləcəklərinə
dair yol göstərdik. Eyni zamanda, fəndaxili inteqrasiyada da
hansı məzmun xətləri arasında rahat inteqrasiya edə
biləcəkləri barədə tövsiyələr verdik. Yəni
kurikulumda müəllimə inteqrasiya təmin etməyin
yollarını verdik ki, bu da ən böyük yeniliklərimizdən
biridir. Əslində, inteqrasiya dərs əsnasında
olmalıdır. Bunun nə qədər uğurlu olması həm
də müəllimin keyfiyyətlərindən
asılıdır".
M.Məhərrəmovun dediyinə görə, kurikulum
təkmilləşdirilərkən
çalışılır ki, fənnə aid alətlər
və üsullardan istifadə edərək şagirdin
bacarıqları ölçülsün. Çünki ədəbiyyatda
bacarığın ölçülməsi bir, riyaziyyatda
tamamilə fərqli ola bilər: "Ona görə burada da
qiymətləndirmə nöqteyi-nəzərindən müəyyən
tövsiyələr verdik, müəllimə istifadə edə
biləcəyi üsullar tövsiyə etdik. Qiymətləndirmə
materialına və ya kağızına da bəzi fənlərdə
əlavələrimiz oldu. Ümumi qiymətləndirmə
konsepsiyası üzərində iş davam etsə də, o sənəd
yekunlaşmadan kurikulum sənədinə qoyduğumuz qiymətləndirmə
hazırlanacaq sənədlə ziddiyyət təşkil etməyəcək. Çünki həm konsepsiya üzərində
hazırda davam edən çalışmalardan xəbərimiz
var, həm də qiymətləndirmə üsullarını fənnə
məxsus yazdığımıza görə hər hansı
maneə olmayacaq. Bir də ki, müəllim özü dərsini
hansı sinifdə necə quracağını hamıdan
yaxşı bilir. Alət, üsul, strategiyalarını
özü müəyyənləşdirir. Təkmilləşdirilmiş
kurikulum sənədi müəllim üçün bir ədəbiyyatdır.
Sadəcə jurnal yazarkən nömrəsini götürəcəyi
bir sənəd yox, onların həvəslə istifadə edəcəkləri,
faydalanacaqları resursa çevriləcək. İradlar sonradan
yaranmasın deyə ilk növbədə ümumtəhsil
müəssisələrindəki müəllimlərlə,
daha sonra Dövlət İmtahan Mərkəzinin ekspertləri,
AMEA-nın müvafiq institutları, universitetlərin
müvafiq kafedraları ilə müzakirələr apardıq,
ayrı-ayrı fənlərin tədrisi ilə bağlı rəylər
aldıq. Sənəd hazır olandan sonra təsdiqə vermədən
bir ay müddətində ARTİ-nin rəsmi internet səhifəsində
ictimai müzakirəyə qoyduq. Ordan gələn rəyləri
də nəzərə aldıq. Hazırda 5 fənn kurikulumu
üçün bu proses tamamlanaraq fevral ayında təsdiq
olunub. Bütün kurikulumlarda bu prosesi davam etdirəcəyik".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2024.- 24 may,№91.- S.11.