SEVGİNİN O HƏDDİ
Pərdə açılır, bir saatmı, saat
yarımmı, iki saatmı, bəlkə də daha çox
orada bir həyat yaşanmağa başlayır. Pərdə
örtülür, oradakı həyat bitir. Oradakı həyatı
yaradanlar libaslarını dəyişirlər,
başlayırlar gündəlik ömürlərini
yaşamağa. Əslində gerçək insan ömrü də
belədir. Pərdə açılan, pərdə bağlanan
kimi onun da ömrü başlanır, davam edir, günlərin
birində tamamlanır. Ancaq onun üçün həyatla səhnənin
fərqi yoxdur.
Hüseyn Ərəblinskini həyatda görənlər,
onunla təmasda olmuşlar, onunla eyni tamaşalarda səhnəyə
çıxmışların hamısı, sanki sözləşiblərmiş
kimi, bir ağızdan təsdiqləyirdilər ki, səhnə
onun həyatı idi və o, səhnə üçün
yaranmışdı.
Nə yaxşı ki, heç olmazsa bizə onu
görmüşləri görmək və eşitmək nəsib
oldu.
...Qəddar əllərin ömrünə son
qoyduğu parlaq Vətən balaları, nə acı ki, uzun və
keşməkeşli tariximiz boyu az olmayıb. Ancaq bu söz
oxşar talelilər arasında yalnız iki millət yavrusunun
adının qarşısında təyin kimi işlənib -
XII yüzildə Şihabəddin YəhyaSührəvərdinin
(1154-1191), XX yüzildə Hüseyn Xələf Ərəblinskinin
(1881-1919). Sührəvərdiyə "feyləsuf-i məqtul"
- "qətlə yetirilmiş, öldürülmüş
düşünər" deyiblər və eyni kəlməni
Ərəblinskinin adının qarşısına qoyublar.
1926-cı ilin martında Bakıda Türk teatrı və
Texnikumu Tələbələri Təşkilatının
görkəmli aktyor Hüseyn Ərəblinskinin vəfatının
7-ci ildönümünə həsr etdiyi kitabça "Məqtul
sənətkar" haqqında "Bir neçə
söz" və Süleyman Rüstəmzadənin həmin
ilin 22 aprelində yazdığı "Məqtul Ərəbliyə"
sərlövhəli şeiri ilə başlayırdı.
Sonralar bu şeir nə Süleyman Rüstəmin
kitablarında görünüb, nə də, qəribədir
ki, Ərəblinskidən yazanlar ona diqqət yetiriblər. Odur
ki, bu unudulmuş şeiri başdan-sona iqtibas edirəm:
Ey sənət aşiqi! Sənət bağında
Sən bir bağban oldun, pək çox
çalışdın.
Zavallı! Ömrünün bahar çağında
Cəhalət diviylə hərbə
qalxışdın.
Sənət pərisinə olaraq məftun,
Sən onun eşqilə xəlqə
bağırdın.
Sənət nədir? Xəlqə qandırmaq
üçün
Onları sənətdən elmə
çağırdın.
Ey sənət aşiqi! Sən bir yıldızdın,
Ölgün səhnəmizi nura qərq etdin.
Ey gözəl sənətkar! Bir vicdansızın
Əliylə səhnəni tərk edib getdin.
Şimdi ölümündən keçmişdir illər,
Hala yaşayırsansən könüllərdə.
Qəbrində bitmişdir yabanı güllər,
Adın əzbər olmuş fəqət dillərdə.
Sağ ikən gördüyün o ölgün səhnə
Can bulmuş, güllərlə
donatılmışdır.
Orda yenilik var, qalmamış köhnə,
Səhnə nədir? Xalqa anladılmışdır.
O itkimizlə bu itkimizin arasında 7 əsrlik vaxt
aralığı var və heyrətlidir ki, bu iki parlaq insan
aşağı-yuxarı eyni yaşda - 37 illik ömür
sürərək həyatdan qoparılıblar. Millətimizin
daha neçə işıqlı balasının
canını alacaq 37 hələ qarşıda idi...
Hüseyn Ərəblinski qısa ömür boyunca Azərbaycan
səhnəsində sıra-sıra rollar oynadı. Həmin
surətlərin də böyük əksəriyyəti faciə
obrazları idi. Faciə surətləri yaradan Hüseyn Ərəblinskinin
öz ömür yolu da əvvəlindən-sonuna qədər
faciələrlə müşayiət olundu. Sanki qısa
ömrü ərzində faciə surətləri yaradan
Hüseyn Ərəblinskiyə elə faciəli bir taleyi də
yaşamaq əvvəldən alın yazısıymış.
Onun sözləridir, deyib ki, səhnə o yerdir, orada
oynamazlar, orada yaşayarlar.
Və Hüseyn Ərəblinski də səhnədə
daim yaşadı. Həmin səbəbdən səhnədə
yaşadığı ömürlərlə gerçək həyatda
sürdüyü (o həyata "yaşadı"dan
çox elə "sürdü" kəlməsi
yaraşır) ömrü üst-üstə gələndə,
belə alınır ki, əslində o, heç qısa
ömür də yaşamayıb...
...Hüseyn dünyaya gələndə artıq Azərbaycan
teatrının səkkiz yaşı vardı. Babasının
adı Xələf idi və çoxlarının unutduğu əsl
soyadı - Xələfov familiyası da elə oradan gəlir.
Xələf kişi kasıb bir adammış. Elə onun
üç oğlunun - Məmmədin, Salamın, Ağakərimin
da aqibəti həmin təhər olub. Hüseynin atası Məmmədin
çörəyi Xəzərdən çıxırdı.
Dənizçi idi və elə onu dəniz də alıb
apardı. Özü kimi kasıb olan Pəri adlı bir
qızla evlənmişdi. Ondan iki uşağı oldu -
Hüseyn, bir də Hüseynin bacısı Dürsədəf.
Kiçik yaşlarından, dünyanın isti-soyuğunu dərk
eləməyə başladığı çağlardan
Hüseynin qisməti yetimçilik oldu. Ancaq nə qədər
ehtiyac içərisində dolansalar da, Pəri xanım
balasının təhsil alması üçün
çalışırdı. Aparıb onu mollaxanaya
qoymuşdu. Sıxıntılar içərisində, qəpiyi
qəpik üstünə qoyaraq dolansa da, hər halda bu
qadın gözüaçıqmış. Hiss edirmiş ki,
ayrı zaman başlanır və bu dövrəuyğun da təhsil
almağa ehtiyac var. Ona görə də mükəmməl
mollaxana təhsili almış Hüseyni aparıb qoyur
Bakıda yenicə açılmış rus-müsəlman məktəbinə.
Həmin məktəbdə Hüseynin sinif yoldaşlarından
biri sonralar elə onun kimi Azərbaycan səhnəsinin məşhurlarından
olacaq Mirzağa Əliyev idi. Artıq Ərəblinskinin həyatda
olmadığı çağlarda Mirzağa Əliyev xatirələr
cığırıyla həmin günlərə
qayıdıraq yada salırdı ki, biz iki il
yarım-üç il həmin məktəbdə oxuyandan sonra
ayrıldıq. Mən getdim sənət məktəbində
oxumağa. Hüseyn isə yollandı Mixaylovskaya şkolaya. Həmin
məktəbdə Hüseynin dərsə necə
başlamasınısa o vaxt o məktəbin müdiri olmuş
Sultan Məcid Qənizadə xatırlayırdı ki,
Hüseyni məktəbə anası ilə bərabər, bir
rus qadını gətirmişdi. Yüngülvari imtahan eləyəndən
sonra onu məktəbə götürdük. Başqa oxuyan
uşaqlardan, sən deyən, fərqlənməsə də, hər
halda onun gözlərində, çöhrəsində bir
istedad işığı vardı.
Və iş elə gətirir ki, Hüseyn Xələfovun
səhnəyə gəlməsinin səbəbkarı da Sultan
Məcid Qənizadə olur.
XIX əsrin sonlarında Azərbaycan teatrı artıq
ayaq üstə olsa da, hələ ağır-ağır
addımlayırdı. Çünki onu irəli aparacaq
qüvvələr yox idi. Sultan Məcid Qənizadə həmin
dövrü belə təsvir edirdi ki, o çağlar təkcə
Bakıda deyil, tamam Qafqazda türk səhnəsi və ya
müntəzəm aktyorlar dəstəsi yox idi, ancaq həvəskarlar
hərdən-birdən yoxsul tələbələrə ianə
toplamaq məqsədilə tamaşalar göstərirdilər.
S.M.Qənizadə mətləb üstünə gələrək
dəqiqləşdirirdi ki, 1897-ci ildə Novruz bayramı
münasibətilə biz bir tamaşa verməyi qət
etmişdik və təbii ki, yenə həmin tamaşanı həvəskarlar
göstərəcəkdilər, tamaşanın rejissorluğu
öhdəmdə olduğundan sınamaq üçün
şagirdlərimi həmin tamaşada istifadə etməyi qərara
aldım, göstərəcəyimiz "Lənkəran
xanının vəziri" pyesində Mehtər Kərimin
rolunu Hüseyn Xələfova, onun məktəb yoldaşı
Mirmahmud Kazımovskiyə isə eşikağası Ağabəşirin
surətini oynamağı tapşırdım və hər
ikisi də tamaşadan iki həftə əvvəl öz
rollarını əzbərləmişdi.
O axşam Qənizadənin yüngül əliylə
Hüseyn birinci dəfə səhnəyə
çıxırdı, ancaq elə ilk gəlişindən də
onun məxsusi həyəcanı ilə başqalarından fərqlənməsi,
elə əvvəlinci rolundanca qəliblərə
sığmaması, digər oyunçulardan seçilərək
rolunu bir az da təsirli edə bilməkçün improvizəyə
meyilliliyi nəzərdən qaçmamışdı.
Müəllimi o günün hər anını eyni ilə
yadında saxlamışdı: "Tamaşa gecəsi Xələfov
öz rolu barəsində həmişəkindən daha
artıq sinirlilik göstərirdi. Səhnə arxasında
aktyorla dolaşdığım əsnada hər qədəmdə
məni qarşılayıb müzəc (qəribə)
suallarla şaşdırırdı.
...Vəzir Mirzə Həbibin fərmanı ilə fərraşlar
Ağabəşirin ayaqlarını fələqqəyə
salıb dabanlarını çubuqlatdığı əsnada
yanda dayanmış Hüseyn öz vəzifəsindən xaric
cəza-fəza edərək səhnə dolusu
bağırmağa başladı. Mənim nəzərimdə
böylə yersiz bağırtı tamaşa üçün
böyük nöqsan hesab olunacaqdı".
Hətta bu cızığından çıxmağa
görə Sultan Məcid, öz sözüncə, tamaşa
bitincə Hüseyni danlamağı da qəsd edibmiş. Ancaq
gözlədiyinin əksinə olaraq, tamaşaya baxanlar
Hüseynin bədahətən etdiyi, öncədən nəzərdə
tutulmamış hərəkətindən məmnun
qalırlar, onu alqışlayırlar və bəlkə də
Hüseynin bir sənətkarçün ən ali mükafat
sayılan alqışa ilk addımındanca layiq görülməsi
elə həmin anlardan onun gələcək taleyini həll
edibmiş, teatrı onunçün ömrünün mənasına
döndəribmiş. Qənizadə yada salırdı ki, pərdə
örtüləndən, tamaşa bitəndən sonra
Hüseynin sevincindən uçmağa qanadı yoxdu, gah o
yoldaşına, gah bu yoldaşına yanaşaraq
"Gördünüz camaat məni necə
alqışlayırdı" deyirdi, sonra da mənə
yaxınlaşıb soruşdu ki, "Mirzə, necə
oynadım?" Əlbəttə, şagirdini
qanadlandırmaqçün Qənizadə Hüseyni tərifləyir
və sonra buda gözündən qaçmır - uğuruna
sevinən debütant yenə yüyürür
yoldaşlarının yanına ki, gördünüz, Mirzə
də mənə deyir, sən hamıdan yaxşı
oynadın.
Burada bir yeniyetmənin sadə uşaq sevincindən
savayı, bir sənətkarçün çox vacib olan
birinciliyə can atmaq şövqü də duyulmaqdadır ki,
həmin məziyyət sonacan Ərəblinski ilə qaldı.
O tamaşada Hüseyn Xələfov, Mirmahmud
Kazımovski kimi başqa rol alanlar da vardı. Ancaq bu,
onların həyatında bir an idi, oldu, keçdi. Hüseynin
həyatındasa tamaşanın davam etdiyi saatlar,
özünün səhnədə olduğu dəqiqələr
əsla adi anlar deyildi. Bu, sonralar Azərbaycanın
bütün teatr tarixinin ən böyük aktyoru sayılacaq
bir səhnə fədaisinin yarandığı böyük
bir sevginin başlandığı gün idi.
Sultan Məcidin xatirələrini bir zamanlar Aleksandr
Tuqanovunku olmuş kitabçadan oxuyuram və son səhifədə
teatr tariximizdə çox xidmətləri olan bu böyük
sənətkar karandaşla, iri hərflərlə "Azərbaycanın
birinci tragiki" yazıb. İndi Ərəblinskidən bəhs
edərkən yan keçilməsi mümkünsüz olan Qənizadə
xatirələrini oxuduqca düşünürəm ki, nə
yaxşı, vaxtilə Ərəblinskiyə həsr
edilmiş o kitabça buraxılıb, Qənizadə bura vida
məqaləsi sayılası ön sözünü qələmə
alıb. O vaxt o xatirələrini yazmasaydı, bizi Ərəblinskiyə
doğru aparan ən etibarlı yollardan birini
qayıdışsız qeyb edəcəkdik. Mənhus 1937-ci
ildə Sultan Məcidi də tutacaqlar, növbəti ilin
yazında da artıq 71 yaşı olan bu ağsaqqal maarif
xadimini "xalq düşməni" damğası vurub
güllələyəcəklər. Hətta bu yazı da, onun
qələmindən çıxmış başqa əsərlər
kimi, aradan yığışdırılacaq, ta bəraətədək
illərcə yasaq, oxunulmasına rüsxət olmayan
yazılar sırasında qalacaq.
Həmin xatirələrdə başverənlərin
bir foto dəqiqliyi və aydınlığı ilə bitdə-bitdə
nişan verilməsinin bir səbəbi hələ Ərəblinskidən
əbədi ayrılıqdan vur-tut bircə həftə
sovuşması, yəni hər şeyin hələ lap
yaxında olması idisə, digər daha mühüm səbəb
o idi ki, Qənizadə bunları indi - 1926-cı ildə
kağıza köçürürdüsə, əslində
xəyalən həmin yaddaşlarını öz beynində
elə Ərəblinskinin qətlə yetirildiyi gün
yazmağa başlamışdı. Ona görə də
bunları hafizənin alt qatına çökdürmək
bundan belə çətin olar. Həmin kitabçadakı
Sultan Məcid Qənizadə xatirələrini sonralar nəşr
etmək həvəsinə düşənlər ixtisarlara əl
atıblar. Elə verəcəyim bu parça da kəsilib
tullanan, amma özündə əhəmiyyətli xəbər
daşıyan həmin vaz keçilmiş hissələrdəndir.
Halbuki məhz bu cümlələrindən anlaşılır
ki, Ərəblinskinin surəti bütün görsənişləriylə
Sultan Məcid düşüncəsində sənətkarın
öldürülməsi xəbərini qəfil eşitdiyi ilk
anlardan həkk olunubmuş: "Axşam çağı
küçə ilə getdiyim əsnada aktyor yoldaşlardan
birisi təsadüfən mənə rast gəldi. Bət-bənizi
ağarmış, əhvalı nəhayətcə pozğun
idi; mənə yavuqlaşınca "Ərəblinskini
öldürüblər" deyə sürətlə
sovuşdu. Bu hüzndən pərişan olaraq kim
öldürdüyünü və nə səbəbə
öldürdüyünü soruşa bilmədim. Ancaq fikrə
qərq olaraq zavallı artistin tərcümeyi-halını
xatirimdən keçirməyə başladım".
Tale yolları bu cür yox, başqa təhər davam
eləsəydi, Hüseyn Xələfov aktyor yox, hərbçi
də ola bilərdi. Hərbçilik elə qamətində,
oturuşunda-duruşunda, xasiyyətində də vardı.
Ancaq yazı başqaymış. XX əsrin əvvəllərinin
Murad Muradov adlı bir aktyoru olub. Həmin hadisələrdən
yarım əsr keçəndən sonra, artıq
özünün ixtiyar çağlarında olub-keçənləri,
xatirələrini qələmə almışdı.
Yazırdı ki, Hüseynlə mən ilk dəfə bir təsadüf
nəticəsində 1900-cü ildə tanış
olmuşdum. Xatırlayırdı ki, o vaxt Bakıda müxtəlif
yerlərdə rəqs gecələri təşkil olunurdu. Belə
gecələrdən biri Nobel bağındaydı. Mən bir qədər
rəqs eləyəndən sonra gəlib skamyada əyləşdim.
Çox keçmədi ki, bir qızla bir oğlan da mənə
yaxınlaşdı. Həmin skamyada əyləşdi. Elə
söz sözü çəkdi, tanış olduq. O gənc
Hüseyn idi. Gələcəyin böyük aktyoru. Yanındakı
qızsa o gün rəqs eləyən qızların ən
gözəli idi. Soyadı da Kazimirskaya. Tanış olduq,
qısa zaman arasında isinişdik.
Çox keçmir ki, rəqs gecəsi
yekunlaşır və gənclər piyada evə
yollanırlar. Hüseyngil əvvəlcə aparıb həmin
qızı ötürür, sonra Murad Persidski küçəsindəki,
Hüseyn də Serkovnaya küçəsindəki evinə
baş alır, ancaq şərtləşirlər ki, ertəsi
gün görüşsünlər. Çünki sabah Muradgil
Mahmudbəyovun məktəbində "Müsibət-i Fəxrəddin"in
məşqini edəcəkmişlər. Fəqət Nəcəf
bəy Vəzrirovun verdiyi siyahıdakı həvəskarlardan
biri o gün gəlib çıxmır və onun ifa edəcəyi
rolu Hüseynə tapşırırlar.
Beləcə, Murad Muradovla Hüseynin
yaxınlığı, dostluğu başlanır və
1903-cü ildə bir gün yenə görüşürlər.
Hüseynin xahişi ilə Murad onu dəmiryol
vağzalından Tiflisə yola salmaqçün gəlibmiş.
Hüseyn söyləyibmiş ki, Tiflisdə hərbi məktəbə
girmək istəyir, çünki eşitdiyinə görə,
oranı bitirdikdən sonra Peterburqa gedib orada sənət təhsili
almaq mümkündür. Murad da xəbər alıbmış
ki, məgər sənin atan hərbçidir, çünki
eşitdiyimə görə, ora yalnız hərbçilərin
övladlarını götürürlər. Hüseyn də
qayıdıbmış ki, atam hərbçi olmayıb, amma
Tiflisdə bir tanış var, söz verib ki, mənə
kömək edəcək.
Murad xatırlayırdı ki, ertəsi günü
Hüseynlə görüşdük, fayton tutub dəmiryol
vağzalına yollandıq, Hüseynin əlində mələfəyə
bükülmüş yorğan vardı, yəni hiss olunurdu
ki, kadet məktəbinə girəcəyini, Tiflisdə
qalacağını artıq özü üçün yəqin
eləyib. Ancaq bir neçə gün keçdi. Hüseynlə
Bakıda qarşılaşdıq, qayıdıb gəlmişdi.
Belə məlum oldu ki, kadet məktəbinə girməsi
baş tutmayıb.
Bu xatirəyə calaq edilə bilən başqa xatirə
Ərəblinskinin teatr eşqinin dərinliyini göstərməkdədir.
Necə olmuşdu ki, Hüseynin ürəyinə Tiflisə
gedib kadet məktəbinə daxil olmaq həvəsi
qonmuşdu? Mirmahmud Kazımovskiylə Mixaylovski məktəbində
oxuduqları vaxt onlar əslən gürcü olan, onları da
yaxşı oxuduqları üçün çox sevən
müəllimləri Dmitri Yakovleviçə deyirlər ki,
buranı bitirəndən sonra artistlik dərsi oxumaq istəyirlər.
Müəllim də şad olaraq deyir ki, bu, lap gözəl
iş olardı, çünki siz müsəlmanlarda oxumuş,
kurs qurtarmış aktyorlar yoxdur. Vəd də edir ki, mən
Peterburqa yazıb onların proqramını alaram, əgər
şərtlər ora qəbul olunmanıza müsaid olsa, onda
sizi məccani hazırlaşdıraram. Lakin bir neçə
gün sonra təəssüflə bildirir ki, oğlanlarım,
əfsus, siz bəy balası, ya birinci gildiya tacir
uşağı, yaxud da əfsər övladı deyilsiniz. Hərgah
olsaydınız, sizi üç-dörd aya oranın
imtahanlarına hazırlayardım. Siz bundan sonra bəy
balası, ya tacir övladı olan deyilsiniz, tək
mümkün yol budur ki, Tiflisdə yunker məktəbində 4
il zabitlik oxuyasınız, ardınca 3 il qulluq edib sonra ərizə
yazasınız, oxumaq istədiyinizi bildirəsiniz.
Kazımovski yazırdı ki, bu işin bizə əl
verməyəcəyini görərək fikrimizdən əl
çəkdik. Amma nahaq ikilərinin də adından
danışırmış. Gedib hərbi təhsil alıb,
zabit kimi xidmət keçib sonra artistlik təhsili
almağın mümkünlüyü barədəki
işıq ucu Hüseyni necə çəkmişdisə, hər
halda yığışıb Tiflisə də yola
düşmüşdü. Görün bu adamda səhnəyə,
teatra məhəbbət necə güclü imiş ki, aktyor təhsili
almaq imkanı qazanmaqçün hətta 7 il boşuna hərbi
təhsil almağa da hazırmış.
Və köhnə aktyor Murad Muradovun ayrı bir xatirəsi
bizi onların ikisinin səhnədə qoşa olduğu
günlərə aparır. Tamaşalar verməkçün Lənkərana
getməyəh azırlaşırmışlar. Gəmi ilə
gedəcəklərmiş və dəstədə
Əbülfət Vəli, Məhəmməd Məlikov-Əlvəndi,
Mehdi bəy Məlikov (Həsən bəy Zərdabinin
oğlu), Ağalar bəy Gəraybəyov
(Ağasadığın qardaşı), Aleksandra Olenskaya və
digərləri, o sıradan Hüseyn də varmış. Gəminin
göyərtəsində dayanıb söhbət edirmişlər,
aktyorların yaşca daha böyük olanı Məmməd
İsmayılov zarafatla qayıdır ki, Hüseyn, əgər
yaxşı oynamasan, qayıdanda səni gəmidən dənizə
atacam.
Gülüşürlər, ancaq çox ciddi olan,
zarafatı sevməyən Hüseyn kəlmə kəsmir. Bir qədər
keçir, gəmi fit verib yola düzəlir, birdən vahimə
içində bunu görürlər ki, nəsə Hüseyn
gözə dəymir. Hamının qanı qaralır,
başlayırlar Məmməd İsmayılovu qınamağa
ki, niyə elə deyib Hüseyni küsdürdün, o da
çıxıb gedib evinə-eşiyinə. İndi bəs
Rüstəmi Hüseynin əvəzinə kim oynasın?
Rüstəmsiz nə "Müsibət-i Fəxrəddin"!
Gəmi sahilə yan alıb sərnişinlər enməyə
başlayanda görürlər ki, əlində
çamadanı Hüseyn Xələfov hamıdan tez artıq
sahildədir. Soruşurlar ki, ay Hüseyn, bəs haradaydın?
Bu dəfə Hüseyn Mahmud İsmayılovu cırnadır
ki, görək dənizə kim düşəcək?!
Əlavə də edir ki, sakitlik olsun deyə gəminin
anbarına girib orada rolumu əzbərləyirdim.
Tamaşadan əvvəl xəbərdarlıq edir ki, mənə
söz verməyə ehtiyac yoxdur, çünki rolumu mükəmməl
şəkildə əzbərləmişəm. Tamaşa
başlanır, uğurla da keçir və Hüseyn Ərəblinski
hamıdan yaxşı oynayır. Tarixdir, gərək bu fikri
yazıldığı kimi, sözbəsöz dəqiqliyi ilə
deyim. Murad Muradov canlı şahid idi, özü də aktyor
idi. Yazırdı ki, "O gecə Hüseyn rolunu hamıdan
yaxşı və bir böyük sənətkar kimi
apardı. Tamaşa qurtardıqdan sonra bütün yoldaşlar
Hüseynin əlini sıxıb onu təbrik etdilər. Burada
yenə Məmməd İsmayılov üzünü Hüseynə
tutub dedi: "Hüseyn, indi artıq rolumu pis oynasam, sənin məni
dənizə atmağa ixtiyarın var".
Murad Muradov bunu da unutmamışdı ki, tamaşa bitincə
müəllim Bayraməlibəyov səhnə arxasında
Hüseyni qucaqlayıbmış, gözlərində sevinc
yaşı onu təbrik edibmiş.
O vaxt, 1905-ci ildə Lənkəranda bir ay qalırlar.
Həmin bir ay boyunca da sərasər tamaşalar verirlər və
Murad Muradovun da, həmin səfərdə iştirak etmiş
başqa köhnə sənətkarların da təsdiqincə,
həmin qastroldan Hüseyn Xələfov artıq püxtə
bir aktyor kimi qayıdır.
...1906-cı ilin payızında Hüseyn Xələfov
artıq doqquz il idi ki, səhnədə idi. Ancaq hələ
Hüseyn Xələfov idi və Ərəblinski
olmamışdı. Dərbəndə qastrol səfərinə
gəliblərmiş. Afişalar da qalıb, o
çağın mətbuatı da xəbər verir ki,
1906-cı il sentyabrın 22-də Dərbənddə
"Obshestvennoe Sobraniye"nin binasında tamaşa verirlər,
"Müsibəti-Fəxrəddin" oynanır və həmişəki
kimi, Hüseyn yenə Rüstəm bəy rolundadır.
Tamaşa uğurlu keçir, Hüseyn yenə elə ilk səhnələrdəncə
baxanları heyran qoyur, sonrakı günlərdə də dolu
zalla, gur alqışlarla müşayiət edilən
tamaşalar bir-birini əvəz edir - "Dursunəli və
Ballıbadı"nı, "Daldan atılan daş topuğa
dəyər"i oynayırlar, "Dağılan
tifaq"ı göstərirlər. Növbəti günlərdən
birində məşq əsnasında onu görürlər ki,
qapı açıldı və tamaşaçılardan biri
onlarla görüşə gəlib. Bu, bir azərbaycanlı
qadındır, soyadı da Ərəblinskaya. Orada - Dərbənddə
qulluqda olan generalın zövcəsi imiş. Onu aktyorların
yanına gətirən isə Hüseyn Xələfovun cazibəsi
imiş. Deyir, baxdım sizin oyununuza, valeh oldum, mənim də
teatra həvəsim böyükdür, mən də istəyərdim
ki, teatrda iştirak edim, ancaq bura xəlvəti gəlmişəm,
evdən xəbər tutsalar, mənə cəza verərlər.
Özü ilə bir dəstə çiçək də
gətiribmiş. O gül dəstəsini
bağışlayır Hüseyn Xələfova. Xanım
çıxıb gedir. İllər sonra aktyor yoldaşları
yada salırdılar ki, Hüseyn xeyli pərişanlaşaraq
dedi - o xanımın gəlişi mənə çox təsir
etdi, təsəvvür edin, bizə qoşulsaydı, bizimlə
bir yerdə səhnəyə çıxsaydı, mənim tərəfdaşım
olsaydı, nə qədər ruhlanardım, nə qədər
həvəsə gələrdim, indikindən də beşqat
artıq yaxşı oynayardım. Sonra baxdı o gül dəstəsinə,
dedi: "Heyif, bu gül dəstəsi az sonra solub gedəcək.
Ancaq mən istəyirəm ki, o xanımın xatirəsi mənimlə
həmişəlik qalsın. Ona görə də onun adı
həmişə mənim yanımda olsun deyə soyadını
özümə səhnə təxəllüsü
götürəcəm. Bu gündən mən Hüseyn Xələfov
yox, Hüseyn Ərəblinski oluram"... Həqiqətən
də, səhnəmizin bu misilsiz fədaisinin adı 1906-cı
ilin son sentyabr günlərinədək afişalarda,
proqramlarda, ayrı-ayrı mətbuat səhifələrində
Hüseyn Xələfov kimi getsə də, o vaxtdan sonra
dönüb olur Hüseyn Ərəblinski...
Ancaq üstündən bir müddət keçəndən
sonra Hüseyn Ərəblinski yoldaşlarına bir başqa əhvalatı
danışıbmış. Bu da gerçək idimi, ya
Hüseynin özü üçün düşüncəsində,
təxəyyülündə yaratdığı bir ayrı
bioqrafiya idi. Deyirmiş ki, əslində mən Bakının
Qobustanındanam, orada vaxtilə yaşamış ərəblərdən
törəməyik, yəni Ərəblinski təxəllüsünün
əslində o xanımla görüşdən əvvəl də
onun bioqrafiyasında olmasına işarə edirdi...
Və 1906-cı ilin sonlarında Hüseyn elə
özü kimi cavan olan Üzeyir Hacıbəyli ilə
tanış olur. Üzeyir ondan dörd yaş kiçikdi.
Ancaq ilk görüşdəncə söhbətləri elə
tutur ki, aralarındakı yaş fərqi itib gedir. Bir-birlərinə
dayaq, məhrəm olurlar və yaxınlaşmalarında, səmimi
dostluqlarının yaranmasında da tarixin diktəsi
varmış. Lap az keçəcək - 1907-ci ildə
artıq Üzeyir bəy "Leyli və Məcnun"u səhnəyə
hazırlamağa başlayacaq və bu gedişatda Hüseyn
Ərəblinski onun ən yaxın silahdaşı olacaq. Mədəniyyətimizdə,
mənəviyyatımızda, düşüncəmizdə, zövqümüzdə
yeni tarix səhifəsi açılırdı. Sanki
zamanın cazibəsi özü bu ulduzların
hamısını bir yerə cəmləmişdi ki,
işıqları qovuşsun, dəfələrcə
artsın və açılacaq yeni səhifəni, təzə
yoludaha nurlu etməyə qadir olsunlar.
1907-ci il sentyabr ayının 21-də "Tazə həyat"
qəzetində "Kefim gələndə" adlı məqalə
dərc edilir: yazının altında örtülü imza
dururdu - "Birisi". Bu, Haşım bəy Vəzirovun gizli
imzalarından biri idi. O, teatrı mütəmadi izləyən
ziyalılardandı və məqaləsində şikayətlənirdi
ki, tamaşalarda rollar düzgün paylanmır. Hər kəs
surətləri kefi necə gəldi elə
bölüşdürür, layiq olanlar qalır bir qıraqda,
layiq olmayana aparıcı rollar tapşırılır, ad da
çəkirdi ki, bu gedişlə günlərin birində Xələfov
kimi qabil aktyora başmaq cütləməyi, paltar
saxlamağı da tapşıra bilərlər. Həmin məqaləni
oxuyub təsirlənən Hüseyn Ərəblinski qəzetə
təşəkkür naməsi göndərmişdi. "Tazə
həyat"ın 1907-ci il 24 sentyabr sayında "İzhar-itəşəkkür"
adlı o razılıq məktubu yer almışdı. Məqaləsinin
başlanğıcında sevincini və ümidini ifadə
edirdi ki, bundan sonra yəqinimdir, hər yerindən qalxan gəlib
teatrda oynayanlar arasında qolugüclülük edib,
yaxşı oynayanları bir kənara qoyub səhnədən
bir zərrə xəbərdar olmayan şəxslər öz
tutduqları əməllərinə peşman olub səhnəyə,
haman səhnəyə ki, ona pak olan bir ayna deyərlər, qədəm
basmazlar. İzah edirdi ki, irəli getmiş teatrı olan məmləkətlərdə
rolları aktyorlara onların ampluasına görə verirlər.
"Amplua" əvəzinə "təbiət"
sözünü işlədirdi, yəni aktyorların məzacına,
ruhuna müvafiq olaraq onlara rollar tapşırılır.
Yazırdı ki, təbiətinə görə məhəbbətkeş,
müsibətkeş, məzhəkəçi aktyorlar var və
onlara öz təbiətlərinə uyğun da rollar
tapşırırlar. Ancaq bizdə necədir? Bizdə kimin
imkanı var, tanışı var, gücü çoxdur, ona
baş rolları verirlər. Əlavə edirdi ki, bu adamlar
anlamırlar ki, başqa səhnələrdə aktyorlar var, səhnəyə
çıxıb iki-üç cümlə deyirlər,
onların heç də bütün tamaşa boyu səhnədə
olmasına ehtiyac qalmır, elə dedikləri iki-üç
cümlə ilə, səhnədə olduqları
iki-üç dəqiqə ilə tamaşaçıları
valeh edirlər, adamların yadlarında da qalırlar. Və həmin
yazının - guya sadəcə əməklərinə verilən
qiymətə görə minnətdarlıqdan ibarət məqalənin
tarixi mənası var. Orada Hüseyn Ərəblinski bir aktyor,
sənətkar olaraq məramını, həyat qayəsini
elan edir. Yazır ki, indi bizim teatrla məşğul
olanların bir çoxu ayrı bir yerdə kiminsə
yanında işləyir, sonra günün müəyyən
hissəsində həmin işdən ayrılaraq teatra gəlir,
burada oynayır, yenə də qayıdıb gedirlər əsas
işləri ilə məşğul olmağa. Teatra bu
münasibəti qəbul edə bilməyən, səhnəyə
müqəddəs yer kimi baxan Hüseyn Ərəblinski qayəsini,
məramını elan eləyirdi. Soruşurdu ki, qardaşlar,
belə artistik olurmu? Bu, cəmaət fikrinə qalmaqmı? Və
əsl aktyor, xalis teatr adamı olmağın düsturunu elan
edirdi: "Artist gərək cəmi qulluqlarını atıb
gəlib ancaq buradan çörəkpulu qazanıb, bu səhnəni
qabağa aparsın".
Qəti mövqeyi belə imiş ki, artistlik eləyirsənsə,
gərək sənin ayrı bir məşğuliyyətin
olmasın, gərək bütün işlərini buraxıb
teatrdan yapışasan, çörəyin də yalnız
buradan çıxsın.
Başqalarına bunu tövsiyə edirdi və
özü də beləliyin ən bariz və dürüst
nümunəsi idi.
Hüseyn Ərəblinski ilə təqribən eyni illərdə
səhnəyə həvəskar kimi gəlmiş, ancaq sonradan
peşəkarlaşaraq Azərbaycan teatrının tarixində
qalmış bir sıra aktyorlar oldu ki, onların çörəkpulu
çıxan başqa nöqtələri vardı, orada
işləyirdilər, dolanışıq sarıdan
narahatlıqları yoxdu - gərək olanda da teatra baş
çəkirdilər, məşğul olurdular, buradan da
üçdən-beşdən nə çıxırdı,
o da öz yerində. Ancaq Hüseyn Ərəblinskinin teatra bağlandığı
vaxtdan ömrünün axırınacan dolanışıq
üçün buradan başqa yeri olmadı. Səhnə,
teatr onun üçün sözün əsl mənasında
varlıq deməkdi. Çünki o, teatrla vardı, teatr yoxsa,
yox idi. Teatr həm də onunçün çörək
ağacı idi, ailəsinin dolanışığı da
oradan çıxırdı. Və bizim köhnə səhnə
xadimləri özlərini də, digər
yoldaşlarını da göz önündə
sıralayırdılar, o qatarda Hüseyn Ərəblinski də
vardı və qiymətlərini verirdilər. Söyləyirdilər
ki, Hüseyn Ərəblinskinin umduğu biçimdə
canı-qanı ilə teatra, səhnəyə bağlanan
vur-tut üç nəfər olub: Hüseyn Ərəblinskinin
özü, Əbülfət Vəli, bir də Sidqi Ruhulla.
Onlar, həqiqətən, səhnədən başqa
yer tanımırdılar. Nələri var teatr idi, teatrla nəfəs
alırdılar. Sözün birbaşa mənasında -
dolanışıq anlamında da onları yaşadan elə səhnə
idi, teatr idi.
Ərəblinski itkisinin yeddinci ildönümü
münasibətilə qurulan xatirə axşamı ərəfəsində
nəşr edilmiş əl boyda kitabçaya "Səhnə
qurbanı" adlı birpərdəli pyes də daxil
edilmişdi. Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin qələmə
aldığı və həmin xatirə axşamında da
oynanmış o səhnəcikdə də Əbülfət Vəli
Hüseynin yanında idi.
Dayısı Hüseyni töhmət edir ki, mən
bazardan keçə bilmirəm, hər görən deyir:
"Odur, bığıqırxıq Hüseynin dayısı
gedir. Adə, a binamus! A biqeyrət! Ayna qabağında duruban
bir sifətinə dürüst diqqət elə, bax, gör nəyə
oxşayırsan. Adə, kişi də bığlarını
qırxdırıb özünü bu sifətə salar?
...A binamus, məgər özünə bir peşə
tapmayırsan? Gəl mənimlə otur, xaricilərə
verdiyim məvacibi artıqlığı ilə verim sənə,
padşah kimi dolan!"
Bunlar yalnız yazıçı qələminin bir
surətin dilinə verdiyi sözlər deyildi, bu soyuq və sərt
deyişlər həyatın içindən gəlirdi. XX
yüzilin əvvəllərində mollaxanaya deyil, üsul-i cədid
məktəbinə gedən uşaqlar küçədə
onlara söz atan, təhqir edən olmasın deyə xüsusi
geyimlərini özləri ilə ayrıca bir çantada
götürər, məktəbin tininə çatanda
paltarlarını dəyişib içəri keçərmişlər.
Hüseyn Ərəblinski də belə istehzaları,
ikrahlı sataşmaları hər gün eşidirdi. Cavan
oğlandı, əsəbləri dəmirdən deyildi,
qulağına dəyənlər onun da qəlbinə toxunurdu,
ruhunu zədələyirdi, ancaq dözə bildiyi qədər
dözürdü, eşitdiyi latayır sözləri
qulaqardına vura bildiyi qədər səbir edirdi.
Əbdürrəhim bəyin o səhnəciyində
Ərəblinski üzünü tutmuşdu Əbülfət
Vəliyə: "Vəli, görürsən, küçədə
günüm bu, bazarda günüm bu, əmi, dayı, qohum,
qardaş hamı məndən üz döndərib.
Küçədə uşaqlar məni daşlayırlar, bir
gün bu nainsaflar məni öldürəcəklər. Bu, mənim
yəqinimdir. Amma qoy öldürsünlər. Nə qədər
canım sağdır, məsləkimdə möhkəm
durmuşam və duracağam"
Vəli ona ürək-dirək verirdi və Ərəblinski
sınmırdısa, sönmürdüsə, əsas səbəb
də elə bu idi - məsləkdaşların,
duyğudaşların, onunla bütün çətinliklərə
rəğmən, eyni yoxuşlu yolla irəliləməkdən
çəkinməyənlərin varlığı: "Hara
getsən, səninlə varam, istər getdiyin yol ölüm
yolu olsun!"
Və o xatirə axşamında artıq Ərəblinski
rolunu ifa edən aktyorun dilindən səslənən bu
sözlər həqiqətdə həm o, həm də elə
bütün əyyamlarda nadanlarla, yaxşını
görüb görməzliyə vuran xəbislərlə,
işığa düşmən olanlarla
qarşı-qarşıya dayananlar əhatəsindəki nur
topalarınınsözü idi: "Bizim yolumuz batmaz, bu,
günəşə tərəfdir. Qoy kor şəbpərələr
öz qaranlıq yuvalarında dünyadan bixəbər
yatıb özlərini insan hesab etsinlər. Bir vaxt gələr,
kimin insan olduğu məlum olar".
Bütün bunlar olmağına olur - gec, tez. Ancaq o
olmalı olanlar olanacan da Allahın sevərək xəlq
etdiyi, insanlığa işıq yaymaqçün göndərdiyi
nə qədər seçkinlərin, ötkünlərin,
parlaqların da ömürlərini sürü-sürü
hikkəlilər, riyakarlar, mənhuslar zəhərləyirlər,
cılız varlıqlarıyla öz mühitlərini
yaradanlar, əlinə girəvə düşən kəmfürsətlər,
puç sözləri keçərli olan rəzillər
dürüstlərin, safların, gərəklilərin adam
kimi yaşamaq macalınıda qamarlayırlar.
...O çağların - Hüseyn Ərəblinski
dövrünün bir mətbuat saxlancı da ibrətlidir - əl-əl
gəzən dərginin ilk səhifəsindəki şəkil
çox mətləblərdən deyir. 1909-cu il mart
ayının 1-idir, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının təzə sayı çıxıb. Üz
qabığında səhifə boyu bir rəsm - bu yanda
Hüseyn Ərəblinski həmkarı ilə dərdləşir,
o yanda qara çuxalı, əbalı bir dəstə
qarnıyoğun sevinc içində rəqs edir,
atılıb-düşürlər, obiri tərəfdə də
iri bina alışıb yanır. Yanan bina Tağıyev
teatrıdır. "Teatrlarda o qədər xalqın müsibətini
göstərdim ki, axırda öz başıma da gəldi".
Həqiqətən, 1909-cu ildə yaz ərəfəsində
Tağıyev teatrında güclü yanğın baş
vermişdi və bu, Hüseyn Ərəblinskinin də, digər
aktyorların da həyatında elə şəxsi faciələri
kimi ağır bir hadisə idi. Adamın evi yananda, xanimanı
dağılanda necə olar? Bura da Ərəblinski və məsləkdaşlarının
hər gün gecələdikləri mənzillərindən
daha artıq evi idi. Teatr, səhnə Hüseyn Ərəblinski
kimi vurğunların həyatına, varlığına necə
qaynayıb-qarışarmış, teatrın başına gələn
hər hansı bir hadisəni həmin adamlar nə təhər
öz şəxsi ələmi, öz könülacısı
kimi qavrayarmış, bunu mən lap yaxın məsafədən
də görmüşəm. 1984-c ildə Opera teatrında
güclü yanğın baş verəndə
ömrünün onillərini bu məbədə
bağışlamış ustad tarzən Bəhram Mansurovun
ürəyində o anlarda infarkt şırımlar
açmışdı...
23 may 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 25 may,№92.-S.14-15