İrfan
Çiftçi: “Tərimiz quruduqca təfəkkür edəcəyik”
Hörmətli redaksiya!
İrfan Çiftçi - Azərbaycanın sadiq
dostlarından biri kimi tanınan, ehtiramla anılan
adlardandır. Türkiyənin Azərbaycandakı səfirliyinin
mədəniyyət və tanıtım üzrə
keçmiş müşaviri vəzifəsini tutarkən
geniş dünyagörüşü, vətənpərvərliyi,
dostcanlığı, mədəniyyətlərimizi
yaxınlaşdırmaq yolunda göstərdiyi yorulmaz səylərə
görə ölkəmizdə özünə dostlar
qazanmışdı. Xatirəsi əziz tutulur. May
ayının 27-si İrfan bəyin doğum günüdür.
Şəxsi arxivimdə onun illər öncə, təxminən
2007-ci ildə Türkiyədən ünvanıma adi
poçtla göndərdiyi məktubunu saxlayıram. Müəllif
türk-müsəlman coğrafiyasında İslam dininə
münasibətin necə şəkillənməsi zərurəti
ətrafında inanclı bir ziyalı kimi öz qənaətlərini
mənimlə, özünün fikir ortağı hesab etdiyi
şəxslə bölüşürdü. Hazırda
türk dövlətləri arasında strateji bağların
möhkəmləndiyi, mədəniyyətlərin
toqquşması labüdlüyü ideyası siyasətlərə
alət edildiyi çağdaş siyasi reallıqlarda onun qənaətləri
aktual səslənir. Bu baxımdan yazdıqlarını
oxucularınıza da təqdim etməkdə fayda
gördüyümdən istərdim həmin məktubu dilimizə
uyğunlaşdırılmış variantda qəzetinizdə
dərc edəsiniz.
Hörmətlə,
Nəriman Qasımoğlu
Çox möhtərəm Nəriman bəy!
Bugünkü Azərbaycana Tanrının bəxş
etdiyi təbiət, həyat, insan gözəllikləri
arasında sizin uca yeriniz var və xoşbəxtlikdən buna
bir qədər toxuna bilirəm.
Gördüyünüz işin
böyüklüyünə və müdrikliyinə görə
də sizi salamlayır və təbrik edirəm. İnsan
öz əməlinin hansısa şəkildə
qarşılığını umur, gözləyir, buna
ümid edir. Kamilləşdikcə şöhrətlənmək
arzusu azalır, amma bunu necə isə hiss etmək də istəyir.
Çünki tanınmaq/fərqlənmək/sevilmək istəyi
insanın fitrətindədir. Siz, həqiqətən də, Azərbaycanın
dərin təfəkkürünə yetərincə
qavranılıb qavranılmamağınızdan asılı
olmayaraq zamanın haqqını da, töhfənizi də
verirsiniz. Sizin “Azərbaycan” jurnalının 2007-ci il, 2-ci
sayında Bəsti Əlibəyli ilə son müsahibəniz də
öz janrında Azərbaycan təfəkkürü və mənəviyyatına
yeni qapılar açır. Təbii ki, ürəyimdə
gülsəm də, molla qəbilindən üləmalar
bunları oxusunlar, deməyəcəyəm. Çünki
sizin bu söhbətiniz, idrakınız ümumilikdə indiki
Azərbaycanın və bir çox cəhətdən
dünyanın digər üləma-molla-akademik-kardinal-intellektual
zatları üçün kifayət qədər
başadüşülən deyil. Onlarn könül gözləri,
başlıcası da ağılları kor olduğundan öz
sxolastik dünyalarında yenə iqtidar oyunlarını
oynamağa davam edirlər... Bu səbəbdən də
tövhid (birlik) içində deyillər, daim təslisi
(üçlüyü) çoxaldırlar və vəhdət
yerinə kəsrətdə israrlarını sürdürəcəklər.
Çox dəyərli Nəriman bəy, insanlar və
toplumlar dövlət idrakına millət məfhumunu yetərincə
təcəssüm etdirib tərəqqiyə yüksəldikdən
sonra çata bilirlər. Dövlət idrakına çatmadan
isə tövhidə, dolayısıyla Allah inancına, insan-i
kamil, yəni “adəm”/adam olma bilincinə yiyələnə
bilməzlər.
Bu mənada Allah da insanlara əqidə və əxlaqı,
yəni Özünün elmi olan dinini, yəni əzəldən
(totemizmdən bütpərəstliyədək, bu
günümüzədək) bir olan Allah dini haqqında öz
xüsusiyyətlərindən yaratdığı insanına
yenə Öz varlığının sirlərini müxtəlif
üsullarla, müxtəlif şəkillərlə və
mükəmməl bir estetik nəzakətlə anladır (Ayədə
buyurduğu kimi, Mən sizi nəyi sevirsinizsə, ona doğru da
yönəldərəm. Yəni istəsəydi, hər kəsi
əvvəldən Hz.Məhəmməd, yaxud Neron xilqətində
yaradardı. Halbuki Kəlikulanı da, Qövsi Əzəm
Əbdülkadir Geylanini də öz istedadlarının istiqamətinə
və sevdiklərinə doğru irəlilətmişdir).
Bütün bunları müsahibənizdə bugünkü
İslam düşüncəsində bir inci kimi sirlənmiş
məfhum olan “Allahın dini” anlayışını gündəmə
gətirdiyinizi təqdir etmək üçün yazıram...
Din mövzusu bu şəkildə qavranılmazsa (yəni
onların dini, bizim dinimiz, müsəlman-kafir
qarşıdurmaları, dualizm müstəvisində
qavranılarsa), nə sivilizasiyaların toqquşması tələsini,
nə də biz-başqası səpkisində təqdim edilən
məsələlərin anlaşılması mümkün
deyil (bu mövzuda ayrıca bax: İrfan Çiftçi, “Mədəniyyətlər
niyə toqquşa bilməz”, III. Sektor jurnalı, Azərbaycan).
Zatən bu şəkildə anlaşıla bilmədiyi
üçün özəlliklə İslam
dünyasının sadəlövh ziyalıları belə
düşünürlər ki, Hantinqtondan Lavinaya, Qəddamerdən
Bodriyara qədər post-modern dövrün mütəfəkkirləri
İslam dini və sivilizasiyası haqqında çox gözəl
sözlər deyirlər. Və fərqində də olmadan
post-oriyentalizm tələsinə düşürlər.
Xüsusən də İslam dünyasında İran və
Pakistan əsilli ziyalılar və onların yolu ilə gedən
digərləri. Halbuki yüksək intellektual bazaya sahib, əksəriyyəti
qatı yəhudi olan bu cin fikirli adamların dərdi Aralıq
dənizinin hər iki tərəfindəki İslam və
Xristian dünyasının sivilizasiyalarını
toqquşdurmaqdır. Başqa sözlə desək, onların
intellektual platformada gördükləri iş İsrail
dövlətinin etdiklərindən heç də fərqli
deyil.
Dövrümüzün mürşid-i kamili və bu məsələləri
ən mükəmməl şəkildə
açıqlamış olan bir zatın uyğun mövzuda bir
kitabını sizə göndərirəm. Ümid edirəm,
çox diqqətlə oxuyaraq yetərincə
faydalanarsınız. Belə kitablar bazarda
alınıb-satılan kitablardan deyil, bəlirli səviyyələrdə
məqamlaşan şəxslərə hədiyyə edilən
əsərlərdir. İnşallah, bu hədiyyə sizin
üçün də məqbul olar...
Bu dövran, bu xaos beləcə şəkildən
şəklə, haldan hala keçərək sürəcək.
Belə zamanlarda ara-sıra özümüzlə
baş-başa qalmaq üçün mənəviyyatımızın
nə qədər dərinlərinə enə bilsək,
ruhumuzun köklərinə nə qədər çəkilə
bilsək, o qədər də gur və gümrah qüdrətlə
irəliyişə nail ola bilərik, elə deyilmi?
Nə edək ki, zaman az, dostlar yuxuda, düşmən
qəvi... (Füzuli daha gözəl söyləmiş). Odur
ki, çalışacağıq, həm də durmadan daha
çox çalışacağıq, tərimiz quruduqca,
qurusun deyə təfəkkür edəcəyik, sonra yenə
çalışacağıq, daha sonra da təvəkkül
edəcəyik... Bunu bilək ki, sadiq bəndələrini
darda qoymaz rəhman və rəhim Allahımız... Bu iman məqamına
çatanların sayı nə qədər artarsa, o millətin
ümumən taleyi də o ölçüdə gözəl
və qəvi olar. Mən illərcə oxumuşdum, amma
Mövlanəni qatarla Konyaya (böyük bir bozqırdan
keçərək) getdiyim zaman anladim. Xoca və Qoca Yasəvini
Çimkəndə, Türküstan şəhərinə o
zalım çölü keçərkən anladım... Bir
də Metenin o “taha tengiz/taha müren” (daha çok deniz, daha
çok at) deyən sədasını
insan o şşlde anlayır. Heç bir oyun oynanmayan və
kondisionerli avtomobillə belə içindən keçərkən
insanın bir müddət sonra ilğım olarak quru kəllələr
görməyə başladığı o çölden
çıxmaq ancaq Tatar yayı kimi gərilməyi, yəni
nüvə enerjili, yəni tamamən riyasız bir imana yiyələnməyi
şərtləndirir... Dərdimiz də, dərmanımız
da budur.
Yazışaq, danışaq, tanış olaq,
ünsiyyət quraq... Azərbaycan türkcəsində
Allahın dinini, buna səhra kimi susamış xalqımıza
tərənnüm etdirdiyinizə, bu böyük əmək və
xidmətinizə görə sizi təbrik,
gördüyünüz bütün işlərin ilahi dərgahda
qəbul olması üçün dua edirəm. Sağ olun,
var olun. Nə demiş bütün zamanların türkcə ən
böyük söz qaynağı Yunus:
Gelin tanış olalım,
İşi kolay kılalım.
Hər zaman salam və sevgilərimlə...
Qeyd: Bu məktubu yazarkən çox dəyərli
dostum Sait Başer mənə zəng etdi və xeyli söhbətləşdik.
İndi sizə təqdim etdiyim, hələ burada dərc
olunmamış məqaləsini mənə göndərdi. Maraqlı
bir təsadüf, mövzunu açdığımız yerdən
dəstək gəldi. Surətini çıxarıb sizə və
Bəsti xanıma göndərirəm. Hər halda diqqətlə
oxuduğunuzda o məqalədə də paralel fikirlər
görəcəksiniz. Çünki bütün feyzlərin
qaynağı eyni mərhəmət məqamıdır.
İrfan ÇİFTÇİ
525-ci qəzet.- 2024.- 25 may,¹92.-S.11.