Pənahabadda qalan
dünyam
Gənc istedadlar sorağıyla Şuşada səfərdə
olan Zülfüqar bəyi Cıdır düzündə
dağ çayı tək qəfildən kükrəyən
büllur kimi saf, xoş bir avaz yerindən elədi.
Üçmıx zirvəsindən çağlayıb,
gömgöy Çaxmaq meşəsinin üstündən
qanad çalaraq Daşaltı dərəsi boyunca yayılan və
Qaya başının Topxanaya baxan sıldırımlarında
cingiltili əks-səda verən bu yeni səsi, təzə nəfəsi
axtardığını tapmış kimi, axıracan dinləyən
bəstəkarın sevinci birə-beş artdı. Sahibinin kim
olduğunu öyrənib-bilmək üçün bu
avazın işığında "Ağzıyastı
kaha"nın dikdirində görünən qaraltıya
doğru getməyə başladı. Bu, yastı bir
daşın üstündə oturub, quzularını otaran
on-on iki iki yaşlarında uşaq idi. Yaxınlaşıb,
son dərəcə nəvazişlə salam verərək:
- Oxuyan sənmi idin, oğlum?! - deyə soruşdu.
Oğlan cəld yerindən qalxıb:
- Bəli, əmi, mən idim, necə bəyəm?! -
özü də şəstlə və eyni nəvazişlə
suala sualla cavab verdi.
Qarşısındakı uşağın
hazırcavablığı və nəzakəti
Zülfüqar bəyə çox xoş gəldi və onun
kimlərdən olduğunu soruşdu:
- Saatlı Müseyibin oğluyam, papaqçı
Müseyibin, Adım da Əlipaşadır!
- Çox gözəl, çox pakizə, oğlum!
Atan mənim köhnə tanışımdır ki! Bir-birimizi
çox yaxşı tanıyırıq! - deyə,
Zülfüqar bəy də tanışlıq verdi və
sözünə davam edərək: - Hər dəfə mən
Şuşaya gələndə onunla görüşməmiş
getmirəm. Axşam evə gedəndə atana deynən ki,
Zülfüqar əmin şəhərdədir. Özü biləcək
hansı Zülfüqar. Sabah ona baş çəkmək istəyirəm,
- deyib, sağollaşaraq geri - şəhərə tərəf
döndü...
Köhnə dostunu çox səmimiyyətlə və
qonaqpərvərliklə qarşılayan Müseyib:
- Həmişə sən gələsən, ay
Zülfüqar bəy! Buyur, buyur, keç içəri. Lap
vaxtında gəlmisən! - Bir azdan qonaqlarım da gələcək!
Sən Allah, bir denən görüm Şirinbəyim xala,
Üzeyir bəy necədir. Ceyhundan nə xəbər?!
Uşaqlar nə təhərdir? - deyə Müseyib
qonağını suala tuta-tuta yuxarı başda əyləşdirdi.
Müseyib Məmmədbağır oğlu ilə
Zülfüqar bəy Hacıbəyov uşaqlıq dostu idilər.
Qonşu məhəllələrdə yaşasalar da, bir yerdə
böyüyüb ərsəyə çatmışdılar.
Zülfüqar bəy çoxdan Bakıda yaşayırdı,
Müseyib isə Şuşada sadə bir peşəylə - dərziliklə
məşğul olurdu. Sənətindən-peşəsindən
asılı olmayaraq bütün qalalılar kimi onun da musiqiyə
böyük həvəsi vardı, qızğın muğam həvəskarı
idi, sazəndə, xanəndələrlə ünsiyyət
saxlayırdı, ədəbiyyata, incəsənətə
xüsusi maraq göstərirdi. Qəşəng tar
çalmağı da vardı. Evində tar, kamança, qaval
saxlayırdı. Süfrəsi hamı üçün həmişə
açıq olan bu çörəkli kişinin evi daim
qonaqlı-qaralı olardı. Müseyib tez-tez dostlarını
Saatlı məhəlləsindəki dədə-babadan qalma
evinə toplayar, məclislər qurar, ziyafətlər təşkil
edərdi. Hələ neçə illər əvvəl ailəliklə
doğma vətəninə istirahətə gələn
Zülfüqar bəy də onun qonağı olmuş, hətta
Müseyib onun oğlanları Niyaziyə və Çingizə
papaq və kürk də tikib, hədiyyə eləmişdi.
Müseyib mütaliəni də çox sevirdi,
Şuşanın maarifpərvər, ziyalı adamlarından
biri kimi tanınırdı. Adnan deyilən böyük və
zəngin kitabxanası vardı. Burda demək olar ki,
keçmiş və müasir Avropa
yazıçılarının, Şərq şair və
mütəfəkkirlərinin əsərlərindən
nümunələrə rast gəlmək olardı (Həmin
kitabların bəziləri hazırda Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunda saxlanılır).
Şuşaya gələn bütün ziyalılar, ilk
növbədə, onun qapısını döyər,
çörəyini yeməmiş, çayını içməmiş
getməzdilər, kitabxanasından da bol-bol bəhrələnərdilər.
Dərzi Müseyib də qalalı qonaqpərvərliyi göstərərək
həmişə qonaqlarının qulluğunda canü-dildən
durardı. Elə bugünkü qonaqları da Şuşada
yaradıcılıq ezamiyyətində olan görkəmli
ziyalılar - folklorşünas Salman Mümtaz, ədəbiyyatşünas
Feyzulla Qasımzadə, tarixçi İsaq Məmmədov idi.
Bir azdan Tiflis səfərindən yenicə qayıdan xanəndə
Cabbar Qaryağdıoğlu və şəhər
ağsaqqallarından Məşədi Abış bəy
Novruzbəyov da gəlib-çıxdılar.
Lap kiçik yaşlarından Əlipaşanın
qeyri-adi səsi olduğunu görən atası oğluna yaxın
qohumu, xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlundan musiqi dərsi
keçməyi xahiş eləmişdi. Böyük ustad da az
bir vaxtda musiqini dinləmək, qavramaq qabiliyyəti çox
güclü olan Əlipaşaya muğamın yolunu,
texnikasını, oxumaq qaydalarını, ifa tərzini öyrətmişdi.
Allah-Təala da bu uşağa elə bir istedad vermişdi ki,
o, diqqətlə qulaq asdığı hər hansı bir
mahnını, yaxud muğam parçasını özünəməxsus
tərzdə, eynən oxuya bilir və ən
başlıcası isə heç kəsi yamsılamır, əksinə,
el havalarını, muğamları yeni xallarla, yeni nəfəslərlə
rövnəqləndirirdi. Əlipaşa ilk sənət müəllimindən
həm də səylə şer-qəzəl öyrənir,
mahnı və muğamları ondan ustalıqla əxz edərək
özünün kiçik yaradıcılıq süzgəcindən
keçirib, sonra oxuyurdu. Gənc xanəndə
saysız-hesabsız qədim el mahnılarını, təsnifləri,
zəngin və mürəkkəb muğamları, xüsusilə,
"Çahargah"ı və "Mahur"u artıq
ustalıqla və şövqlə oxuyurdu. Əlavə olaraq,
İslam Abdullayevin, Seyid Şuşinskinin, eləcə də
ustadının qrammofon vallarını vaxtaşırı
oxuyaraq saatlarla qulaq asması onun musiqi inkişafında və
bir xanəndə kimi yetişməsində çox
mühüm rol oynayırdı.
Məclis başlandı. Ev sahibinin "xoş gəldisi"ndən
sonra şair təbi olanlar təzə şerlərini oxudular.
Cabbar əmi uzaq səfərlərindən danışdı.
Salman Mümtaz Qarabağda son vaxtlarda topladığı
folklor materiallarından söhbət açdı. Nəhayət,
söz musiqiyə verildi. Cabbar Qaryağdıoğlu şəyirdini
oxumağa həvəsləndirmək məqsədilə
bir-iki ağız deyəndən sonra Zülfüqar bəy
tarı götürdü, Əlipaşa qavalı əlinə
aldı, "Segah" üstündə el havaları
oxumağa başladı. Hamının diqqəti Əlipaşaya
yönəldi. Balaca xanəndənin bülbül kimi cəh-cəhi
muğamın həzin təranələri ilə qonaqların
ürəklərini riqqətə gətirdi. Əlipaşa
muğama ayaq verib, "Qarabağ şikəstəsi"nə
keçmək istərkən ustadı əlini
qaldırıb, ondan oxumağı dayandırmağı
işarə elədi. Çünki artıq yarım saat fasiləsiz
oxuyan balaca xanəndəni yormaq, gücə salmaq olmazdı. Məclis
başqa bir aləmə çevrildi, gözəl bir əhval-ruhiyyə
ilə başa çatdı. Bayaqdan masa arxasında oturub, dinməz-söyləməz
oğlunun ifasını diqqətlə dinləyən
Müseyib isə böyük fərəh və qürur hissi
keçirirdi. Elə bu vaxt Zülfüqar bəy məqsədini
açıb dedi. Əlipaşanı özü ilə
Bakıya aparmaq istəyini bildirdi.
Müseyib Zülfüqar bəyin təkidli xahişini,
oğlunun razılığını və qonaqların da bu
fikri alqışladıqlarını görüb, Əlipaşanın
Bakıya getməsinə razılıq verdi, amma bir şərtlə
ki, özü də onunla getsin.
1932-ci ilin yayı idi. Balaca Əlipaşa
Zülfüqar bəy Hacıbəyovun təşəbbüsü
ilə Bakıya çağırıldı və həmin
vaxtdan da o, əsl, peşəkar sənət aləminə qədəm
qoydu və bu sahədə sərrast qədəmlərini
atmağa başladı. Budur, artıq onlar Bakıdadırlar.
Balaca xanəndə görkəmli tarzən Qurban Pirimovun nəzarəti
altında məşqlərə başlayır. Bakıda ilk
konsert, ilk uğur. Şəhərin mərkəzi
küçələrinin görümlü yerlərində
vurulmuş cəlbedici elanlar ötüb-keçənləri
istər-istəməz bir anlığa ayaq saxlamağa məcbur
edirdi: "Şuşadan dəvət olunmuş 12 yaşlı
xanəndə Əlipaşanın konserti" sözləri
yazılmış afişa və onun orda dairəyə
alınmış şəkli isə o vaxtadək belə bir
xanəndənin adına heç bir yerdə rast gəlməyən
musiqi həvəskarlarını heyrətə gətirir, sanki
bu balaca xanəndənin konsertinə baxmağa səsləyirdi.
Bəzi muğamsevərlər isə yaxınlıqdakı
kassalardan dərhal bilet alır və konsertin vaxtını səbirsizliklə
gözləyirdilər...
Gözəl yaz axşamlarından biridir. Balaca xanəndənin
ilk konsertinə baxmağa tələsənlər dəstə-dəstə
Müdafiə Evinə (indiki M.Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasına - V.Q.) sarı gəlirlər.
Tamaşaçı axını getdikcə güclənir.
Konsertin başlamasına hələ sox qalsa da,
filarmoniyanın qarşısında bir qələbəlik
müşahidə olunur. Bura təkcə sadə musiqi həvəskarları
yox, demək olar ki, Bakının bütün mədəniyyət
və incəsənət xadimləri - görkəmli
müğənnilər, bəstəkarlar, şairlər,
yazıçılar və sair
yığışmışdı.
Salonda bir dənə də olsun, boş yer yoxdur. Tam
sakitlik hökm sürür. Bir anlıq sükutdan sonra Əlipaşa
peşəkar xanəndələr kimi sərbəstcəsinə
səhnəyə çıxdı. Gənc xanəndədən
sonra Qurban Pirimovun üçlüyü göründü. Əlipaşanın
romantik görkəmi tamaşaçıların
marağını daha da artırırdı. Gənc xanəndə
incə və məlahətli səsi ilə ilk ifasını
dinləyicilərinə təqdim elədi. Elə ilk anlardan da
ifaçılığı ilə elə bir məharət
göstərdi ki... Bulaq təki saf, yumşaq, şirin səsi,
ifasının sadəliyi, son dərəcə sərbəst
ifa tərzi, texniki ustalığı bir yana, vurduğu sərrast
zəngulələr, cəsarətli gəzişmələr,
geniş diapozon hamını heyrətdə qoydu, qəlblərdə
dərin iz buraxdı.
Qısa fasilədən sonra Əlipaşa muğama
keçdi, zil pərdədə, kövrək və lirik
"Yetim Segah"a başladı. Onun zəngulələrlə
dolu cingiltili səsi bütün salona
yayılmışdı. Əlipaşa muğamı da, təsnifləri
də səsinin diapozonuna görə ifa elədi, qəzəlləri
olduqca aydın və rəvan oxudu, ölçüdən zərrə
qədər kənara çıxmadı, uzun-uzadı zəngulələrlə
tamaşaçıları yormadı. Muğamın həzin
melodiyası doğma ana laylası kimi dinləyicilərin hisslərini
kükrədirdi. Xanəndə hərdənbir özünə
qapanıb, gözlərini yumur, elə bil "Yetim
Segah"ın qəmli rəvayətini salondakılara
nağıl edirdi. Salon sanki bu muğamın təranələri
ilə nəfəs alırdı. "Yetim Segah"ın əsiri
olan dinləyicilər isə az qala, muğamın ürəyəyatımlı,
qəlboxşayan təranələri altında yuxuya gedirdilər.
Kiçik xanəndə hər dəfə zəngulə
vuranda konsertdə iştirak edən peşəkar
musiqiçilər heyrət içərisində bir-birinin
üzünə baxır, təəccüblərini gizlədə
bilmirdilər.
Konsert başa çatanda Əlipaşanı
uzun-uzadı alqışladılar. O, salondakılara dönə-dönə
baş əydi, sürəkli alqışlar altında səhnəni
tərk elədi. Yüzlərlə tamaşaçı isə
nikbin əhval-ruhiyyə içərisində evlərinə
dağılışdı. Və həmin gündən
onların ürəyində bu balaca uşaq bir müğənni
kimi kök saldı.
Çox böyük uğurla keçən birinci
konsertdən sonra respublika qəzetləri öz səhifələrində
bu şuşalı xanəndəyə səxavətlə yer
ayırır, onun parlaq istedadı barədə rəylər,
maraqlı yazılar dərc eləyirdi. Əlipaşanın məlahətli
səsi, gözəl ifaçılığı artıq
Bakının hər yerində söylənilirdi, şöhrəti
bütün şəhərə yayılmışdı. Onu
artıq tanıyır, küçədə barmaqla göstərirdilər.
Əlipaşanın hər bir konserti böyük
uğurla keçirdi. Onun pərəstişkarları
günü-gündən çoxalırdı. Musiqiyə qiymət
verməyi bacaran, xüsusən, xanəndəlik sənətini
qəlbən sevən və ona yüksək sənətkarlıqla
yanaşan Bakı əhli bu gəncin konsertində olmağa
can atırdı, kiçik müğənninin konsertinə
baxmaq arzusunda olanların növbəsi uzanırdı:
"Yeni yol" qəzeti özünün 1933-cü il 21 aprel
tarixli 223-cü nömrəsində yazırdı: "Bu
gün və sabah 15 yaşlı fitri sənətkar və
ustad, Qarabağın yetişdirdiyi xanəndələrdən
biri, xanəndə Əlipaşa Daşdəmirov Müdafiə
Evində konsert verir. Bu, onun Bakıda və ümumiyyətlə,
böyük məclis qarşısında birinci
çıxışıdır.
Konsertdən əvvəl artist Bülbül, baş
repertuar komitəsinin nümayəndəsi Əli Nəbi,
Azrabfaktdan Babayev və başqalarının iştirakı ilə
15 yaşlı xanənndə zəngin səsi və bununla bərabər,
ustalığa malik olduğunu göstərmişdir. .
Əlipaşa Daşdəmirov şuşalı olub, dərzi
Müseyibin oğludur. Hazırda Şuşada Hüsü
Hacıyev adına onillik məktəbin 7-ci qrupunda
oxumaqdadır.
Sınaq komissiyası Əlipaşanın parlaq gələcəyə
malik olduğunu nəzərə alaraq onun bu ildən
Şuşada açılan musiqi texnikumunda mütəxəssis
sənətkarların rəhbərliyi altında təlim
alacaqdır.
V.H."
"Kommunist" qəzetinin özünün 27
sentyabr 1933-cü il 124-cü nömrəsində Ə.S.
imzası ilə bir müəllif "Qayət məlahətli
səsə malik Əlipaşanın konserti" məqaləsində
yazırdı: "Əlipaşa Qarabağ mahalının
Şuşa şəhərindəndir.
Əlipaşa 8 yaşında ikən Şuşa yeddiillik
kolxoz gənclər məktəbinə verilərək
hazırda bu məktəbin 7-ci qrupunu bitirmişdir.
Əlipaşanın hazırda 14 yaşı var.
Əlipaşa qayət, məlahətli və gözəl
səsə malikdir. Birinci konsertini Şuşa və Qaryagin
şəhərlərində vermiş və böyük
müvəffəqiyyət qazanmışdır. Bu konsertlərdən
sonra az zaman içərisində Əlipaşa əhali tərəfindən
tanınmış və şöhrət
qazanmışdır. Buna görə də Əlipaşa Azərbaycan
Radio İdarəsi tərəfindən Bakıya dəvət
edilmişdir.
Əlipaşa Bakıda Müdafiə Evində 5 konsert
verəcək və bu konsertlərdə "Xaric Segah",
"Bayatı-Kürd", "Qarabağ şikəstəsi",
"Kürdü-Şahnaz" və ilaxır muğamatlar və
öylə də təsniflər oxuyacaq.
Əlipaşanın 2-ci konserti sentyabrın 27-də
Müdafiə Evində olacaq".
Əlipaşa bir-birinin ardınca nə az, nə
çox, düz iyirmi yeddi konsert verdi. Onun
çıxışları, əsasən, Müdafiə
Evinin yay və qış salonlarında, opera və balet
teatrının geniş və işıqlı zalında, Cəfər
Cabbarlı adına yay teatrının səhnəsində
olurdu. Lakin konsertlər bir-birinin ardıqca böyük
uğurlar qazandığından onun
çıxışlarına artıq zəruri təlabat
olduğu aydın hiss edilirdi. Ona görə də Əlipaşa
fəhlə klublarına, mədəniyyət evlərinə də
dəvət olunurdu. Bəzən gənc xanəndə Xan
Şuşinski ilə birlikdə çıxış edirdi.
Əlipaşa Daşdəmirovun
çıxışları barədə şəhərin
görkəmli yerlərində afişalar vurulur, qəzetlərdə
elanlar dərc edilirdi. Hər dəfə də onun konsertləri
anşlaqla keçirdi. Konferansye elan edirdi ki, xanəndənin
konserti birisi gün olacaq, çünki qabaqkı konsertə
artıq biletlər satılıb.
Gənc xanəndənin uğurlu
çıxışlarından sonra Azərbaycan SSR Xalq
Komissarları Sovetinin qərarı ilə ona xüsusi təqaüd
kəsildi. Lakin səsini qorumaq, ifaçılıq məharətini
saxlamaq üçün keçid dövrünə qədər
müvəqqəti olaraq oxumamaq tövsiyə edildi və
Şuşa Dövlət Musiqi Texnikumunun tar sinfində təhsil
almağa göndərildi. Məktəbdə Əlipaşa
tanınmış tarzən Həmzə Əliyevin tar sinfində
oxudu, bir müddətdən sonra isə vokal sinfinə
köçürüldü.
1934-cü ilin baharında Zaqafqaziya xalqlarının I
musiqi olimpiadasında iştirak etmək üçün Əlipaşa
Daşdəmirov yenidən Bakıya dəvət olundu.
İstedadları seçmək üçün mayın 15-dən
20-dək Üzeyir Hacıbəyovun rəhbərliyi ilə
ümumrespublika baxışı keçirilirdi. Əlipaşa
ilə birlikdə Şuşadan gəlmiş məşhur xanəndələr
Bahadur Ələkbərov, Xan Şuşinski, Kamiləbəyim
Hüseynova və 10 yaşlı Aliyə adlı bir məktəbli
qız da olimpiadada iştirak edirdi. Baxış-müsabiqədə
Əlipaşa yenə böyük uğur qazanaraq Fəxri fərmana
layiq görüldü.
1938-ci ildə on yeddi yaşlı Əlipaşa
Daşdəmirov Şuşa Musiqi Texnikumunu bitirdi və
uşaq musiqi məktəbi təşkil etmək
üçün o, Nuxa şəhərinə göndərildi.
Burda həm direktor vəzifəsini daşıdı, həm də
tar müəllimi kimi fəaliyyət göstərdi. Məktəbin
birinci buraxılışından sonra Əlipaşa səfərbərliyə
alınıb, müharibəyə yollandı, lakin respublikada
pedaqoji kadrlara böyük ehtiyac olduğuna görə 1942-ci
ildə geri çağırılıb, Şura orta musiqi məktəbinə
direktor göndərildi. Çox çəkmədən
xüsusi istedadını və təşkilatçılıq
qabiliyyətini nəzərə alaraq Azərbaycanın
müxtəlif rayonlarında yeddiillik musiqi məktəblərinin
və texnikumlarının təşkili işi ona həvalə
olundu. 1945-ci ildə Əlipaşa Daşdəmirov Ağdamda
ibtidai musiqi məktəbi açdı və musiqi texnikumunun
(1948-1963) bünövrəsini qoydu. Az müddət içərisində
burda vokal, fortepiano, xor dirijorluğu, nəfəsli
çalğı alətləri, tar və xanəndəlik
şöbələri açdı, zəngin kitabxana
yaratdı, gənc musiqiçi kadrlarının yetişdirilməsində
xüsusi səy göstərdi. Onun işgüzar əməyi
sayəsində məktəb respublikada ən nümunəvi
musiqi tədrisi müəssisələrindən birinə
çevrildi. 1963-cü ildə Bakıya göndərildi və
A.Zeynallı adına Bakı Orta İxtisas Musiqi Məktəbinin
Sumqayıt filialını yaratmaq yenə də bu təşkilatçı
pedaqoqa həvalə olundu, onun ilk direktoru (1965-1971) oldu və sonra müstəqil məktəbə
çevrilməsində səyini və
bacarığını əsirgəmədi. Yenidən
Bakıya qayıdaraq 8 nömrəli internat məktəbdə
tar müəllimi və musiqi işləri üzrə direktor
müavini (1977-1983) vəzifələrində
çalışdı. Həmin dövrdə o, ali təhsil
almağı da unutmadı. Əvvəlcə A.Zeynallı
adına Bakı Orta İxtisas Musiqi Texnikumunu tar sinfi üzrə
bitirdi, sonra isə konservatoriyada musiqi təhsilini davam etdirdi...
Yarım əsrdən artıq muğam və mahnı
ifaçılığı meydanında öz havalı
köhlənini səyirdən ustad sənətkar
ömrünün qürub çağlarını qardaş
Türkiyədə keçirdi və 90 yaşında burda haqq
dünyasına qovuşdu (1.V.1921-15.II. 2011). İndi onun
İstanbuldan cövlan edən ruhu artıq xoşbəxtliyə
çatıb, Pənahabad - Şuşa qalasında qalan
dünyası ilə qovuşub.
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet.- 2024.-30 may,№94.-S.10;11.