Yaratmaq hər şeydir
"Vacib olan, yaratmaqdır. Başqa heç nəyin əhəmiyyəti
yoxdur. Yaratmaq hər şeydir". Pablo Pikassonun bu sözləri
ilə başlayır İstanbulda Atatürk Kültür Mərkəzində
təşkil edilən sərgisi. Dahinin bu şəhərdə
təşkil edilən sayca ikinci sərgisidir, özü də
aradan 19 il keçdikdən sonra... 170 parçadan ibarət
olan bu əsərlərin əksəriyyəti 1959-1964-cü
illərə aiddir. Sərgini ziyarət edərkən
anlayırsınız ki, XX əsrin etiket simalarından olan bu
şəxs sadəcə rəssam deyil, heykəltaraş,
qrafik ustası, keramist və dizayner olub. Ömrünün
sonuna qədər yeniliklərə can atan Pikasso öz sahəsinə
qatdığı töhfələrlə sənət tarixində
silinməz izlər qoyub. Həyatı sənətindən, sənəti
həyatından maraqlı olan bu insan
uşaqlığından bəri hər kəsi təəccübləndirməyi,
düşündürməyi yüksək səviyyədə
bacarıb və hələ də bacarmaqdadır.
Pikador, cəsarət və uğursuzluq...
1881-ci il ildə Cənubi İspaniyanın Malaqa şəhərində
dünyaya gələn Pablonu rəssamlığa yönləndirən
atası olub. Özü də bu sənətlə məşğul
olan atası Xose Ruis onun ilk müəllimi idi. İlk əsəri
8 yaşında çəkdiyi "Pikador" idi. Elə buna
görə də, tablonu ömrünün sonuna qədər
saxlamışdı. Yeniyetməlik illərində Barselona
İncəsənət məktəbinə daxil olan Pikasso
ard-arda müxtəlif portretlər çəkməyə
başlayır. İstedadı çox da kölgədə
qalmır, tezliklə kəşf edilən gənc monastırda
dini rəsmlər çəkməklə məşğul
olur. Sonralar Madriddə yerləşən San-Fernand
akademiyasına qəbul olan rəssam artıq atasının
soyadı ilə deyil, anasının qızlıq soyadı
olan Pikassonu istifadə etməyə başlayır. İlk sərgisini
19 yaşında Barselonada kafelərdən birində
açır, ancaq ciddi təqidlərə məruz qalır.
Melanxoliyadan nikbinliyə
Aradan illər keçir. Özünü inkişaf
yolunda irəliləyən rəssamın təsvir etdiyi qəhrəmanlar
fahişələr, əyyaşlar, dilənçilər, tənha
insanlar olur. Həmin ərəfələrdə melanxoliyaya
daha çox üstünlük verir. Bu, onun üçün
yeni üslubun başlanğıcı sayılırdı.
Ömrünün çoxunu fərqli ölkələrdə
keçirən Pikasso 1904-cü ildə Parisə
köçür. Bu dəyişiklik ilə
yaradıcılığında yeni dönəmi
başladır. Hətta kədəri kənara atır, daha
nikbin rəsmlər çəkməyə başlayır.
İşləri o qədər ürəkaçan gedir ki,
tezliklə kirayə yaşadığı uçuq-sökük
evdən çıxır, yeni aldığı mənzilinə
köçür. Həmin dönəmlərdə onun ilham
qaynağı olan sevgilisi Fernando Olivyeydi. Ancaq güc əldə
etdikcə, ışıldamağa başladıqca vəziyyət
dəyişir. Gücsüzlüyünə, qaranlıq
anlarına, zəif məqamlarına şahid olan
qadınları bir-bir həyatından uzaqlaşdırır.
Fernando da onlardan biri idi.
Kubizmin yaradılışı
Tezliklə sənətin iqilabı sayılan üslub
olan kubizm dönəmi başlayır. 1907-1914-cü illərdə
Max Jacob, Apollinaire, Matisse, Leo ve Gertrude Stein ilə qurduğu
dostluq əlaqələri onu bu üsluba daha da
yaxınlaşdırır. Kubizm rəssamlıq sahəsində
ən böyük yeniliklərdən biri sayılır. Ancaq
yeddi ildən sonra Jorj Brakla birlikdə əsasını
qoyduğu bu ədəbi cərəyandan uzaq düşür,
sonra yenidən kubizmə müraciət edir. Ona görə də,
bu gün Kubizm deyiləndə ağla ilk gələn adın
Pikasso olması təsadüf deyil. Çünki yaradanı
odur, yaradıcısı odur. Yaradılan isə yaradanı ilə
anılmağa məhkumdur.
Sonu gəlməyən yeniliklər
Bir yerdə dayanmayan rəssam XX əsrin əvvəllərində
yenidən klassikaya qayıdır. Ancaq bu dəfə
özünü heykəltaraşlıq sahəsində
sınayır və Julio Gonzalez ilə birlikdə heykəllər
yaratmağa başlayır. Lakin bu əsərlər
alışdığımız tərzdə deyildi, bir
növ kubizm üslubuna bənzəyirdi. Dizaynerliklə də
məşğul olan dahi illüstrasiyalar, afişalar, kitab
dizaynı və müxtəlif dekorativ əsərlər də
yaradır.
Hər dəfə yeni texnikalar kəşf edərək
onu öz tərzinə uyğunlaşdırdı. Qrafik sənətində
ən yaxşısını bacarmaq üçün ətrafını
mütəxəssislərlə doldurdu. Hətta belə
deyirdi, "Texnika önəmlidir.
Yetər ki, o qədər çox incəliyinə sahib olun ki,
texnika tamamilə yox olsun". Pikasso 1899 və 1973-cü illər
arasında fərqli texnikalar istifadə edərək 2000-dən
artıq qravür ərsəyə gətirir. Qravür
Pikassonun sənətinin inkişafında xüsusi rol
oynayır. Pikasso özünü bütünlüklə sənətə
verən, riskləri sevən və risk almaqdan əsla çəkinməyən,
yeniliklər üçün hər zaman hazır olan insan idi.
Seramik sənəti də onun üçün riskli addım
idi. Təəssüf ki, seramik yaradıcılığı
dönəmində 25 000 əsər ərsəyə gətirən
rəssamın bu əsərlərindən sadəcə 2880 dənəsi
kataloqlanıb. Əslində sənətçi bu sahədə
xeyli məhsuldar olmağına rəğmən,
çoxları tərəfindən bilinmir.
Sülh Konqresinin simvolu
1944-cü ildə Pikasso rəsmi olaraq Fransa Kommunist
Partiyasına üzv olur. Lakin almanlar tərəfindən
haqqında yayılan yəhudi olmasına dair şayiələr
Sovet İttifaqında rəssama qarşı mənfi fikirlərin
yaranmağına səbəb olur.
Hətta Stalinin portretini çəkir, ancaq bəyənilmir.
Rəssamın ölümündən sonra yoxa çıxan əsərləri
arasında bu portret də vardı. Həmin vaxtlar Pikasso tərəfindən
yaradılan sülh göyərçini tablosu vardı. Bu
gün həmin məşhur əsər Ümumdünya
Sülh Konqresinin simvoluna çevrilib.
Pikasso və onun qadınları
Qadınlar Pikassonun həyatında və sənətində
inkarolunmaz güc idi. Əslində Pol Elüarın dediyi kimi,
o "ehtiraslı sevən və sevdiyini öldürən
adamdır". Həyatına daxil olan qadınlara
qarşı qəddar, acımasız olan rəssam onlara
canlı gözü ilə baxmırdı. Qadınlar onun sənəti
üçün sadəcə üzərində təcrübə
keçdiyi varlıqlar idi. Özünün dediyi kimi, sevgililərini
tullantıya çevirməkdən və tullantı kimi hiss
etdirməkdən ciddi həzz alırdı. Bütün
sayğısızlığına, zülmkarlığına
baxmayaraq, qadınlar ona dəlicəsinə bağlanır və
sevirdilər. Bu məqamda gəl də Ömər Xəyyamı
xatırlama. Şair deyir ki, "Cəlladına aşiq olubsa
bir millət, etiraz etmirsə sürü kimi illət, layiqdir
ona hər cürə zillət". Rəssama ömür
boyunca sadəcə bir qadın etiraz edərək onu tərk
edir, qalan qadınların hamısı işgəncələrə
göz yumur, sayğısızlığa boyun əyirlər.
Hal belə olunca, hər cürə zillətin
yaşanmağı qaçılmaz olur.
Pablo 2 dəfə rəsmi evli olub. Həyat
yoldaşlarından biri rus balerina Olqa Xoxlova, digəri isə
Jaklin Rokdur.
1926-da Marie Tereza Valter onun modeli və daha sonra sevgilisi
olur. Rəssam qadından aldığı enerji və güclə
zirvəni bir az da fəth edir. Valter isə
düşünürdü ki, bu cür ehtiraslı münasibət
ailə qurmaqla sonlanacaq. Bu, sadəcə qadının
qurduğu xəyal idi. Münasibətlərinin onuncu ilində
Dora Maar ilə tanış olur və terezanı tərk edir.
Aralarındakı ehtiras alovlanır. Maar modeldən, ilham pərisindən
daha artığı olur Pikasso üçün.
Enişli-çıxışlı, ziq-zaq gedən ancaq
tutqunun azalmadığı münasibət yeddi il davam edir və
bitir. Münasibətin sona çatması ilə dərindən
sarsılan Dora Maar özünə qapanaraq 16 iyul 1997-ci ilə,
yəni ölümünə qədər tək
yaşayır. Eşqə küsüb ömürlük
özünü təkliyə məhkum edib, sonra da
ölümə təslim olmaq qulağa əlbəttə, dəhşətli
gəlir... Təbii ki, insanın ağlına bir sual gəlir,
"dəyərmi?"
Ahmed Arifin çox sevdiyim sözü düşdü
yadıma, şair deyir ki, "Kendine iyi bak, bir daha hiçbir
ana doğurmaz seni". Nə qədər haqlıdır, elə
deyil? Ömrümüzə bu qədər qəddar, vəhşicəsinə
davranmağımızın səbəbi heç vaxt ölməyəcəyimizi
düşünməyimizdir. Əgər insan ölümün
gerçək olduğunun və hər an ölə biləcəyinin
fərqinə varsa, özünə qarşı daha yumşaq,
daha nəzakətli davranar. Elə başqalarına
qarşı da...
Yeri gəlmişkən, rəssam 1943-cü ildə
Parisdə tanış olduğu Françaies Gilot
üçün Dora Maarı tərk etmişdi. Gilot 21
yaşında ilk dəfə tablolarını sərgilənən
gənc rəssam, Pablo isə 61 yaşında, ulduzluğun
zirvəsini çoxdan fəth etmiş sima idi. Cütlük on
illik münasibətləri boyu bir-birilərindən
aldıqları enerji ilə yaradıcılqlarını və
eşqlərini alovlandırdılar. Pikasso ilə birlikdə
Gilot da yaratdığı əsərlərinin çoxunda
görülən öz fiqurativ tərzini zənginləşdirdi.
Hətta bu dönəmdə Pikasso seramik dünyasında
yaradıcılığını daha da inkişaf etdirdi. Bu
münasibətdən Klaudia və Paloma adında iki uşaqları
doğuldu. Pikassonun məqsədi doğduqdan sonra Gilotun necə
dəyişdiyini görmək idi. Bütün bu
anormallıqlara, zorba davranışlara dözə bilməyən
qadın onu tərk elədi. Gilot Pikasson tərk edən ilk və
son qadın oldu. On il ərzində 400 portretini çəkmişdi.
Burdan da məlum olur ki, sənət qarşı tərəfə
hiss edilən duyğuların qarşısında həmişə
çaş-başdır. Buna dair yüzlərlə
yazıçının, sənətçinin, şairin
adını çəkmək olar.
Pikassonun son böyük ilham pərisi 1973-cü ildə
yəni öldüyü vaxta qədər həyatının
geri qalanını birlikdə keçirdiyi ikinci arvadı
Jaklin Rokdur. Rəssam Rokla tanış olanda 70-dən çox
yaşı vardı. Qadın isə 27 yaşında idi. Təbii
ki, aralarında olan illər onların münasibətində əngəl
sayılmırdı. Rəqəmlər sadəcə
statistikadır. Ancaq Rokun özü kibirli idi. Rəssamın
dörd uşağı ilə arası pis, hətta bərbad
idi və Pikassonun ölümündən sonra miras
üçün onlara qarşı ciddi savaşa da
girmişdi. Vəziyyət elə həddə
çatmışdı ki, Rok dörd uşağı da
atalarının dəfn mərasiminə qatılmaqlarına
icazə verməmişdi.
Ehtiras Pikassonun həyatında əhəmiyyətli yer
tutmuşdu. Yeniyetməlikdən başlayaraq son nəfəsinə
qədər açıq-saçıq səhnələri təsvir
edən əsərlər üzərində işləməyə
davam etmişdi. Bunlar məhrəmiyyət səbəbi ilə
çox da ortaya çıxarılmır. Sayı hesabı
olmayan eşq münasibətləri rəssamın hisslərini
həmişə diri, canlı tutmuşdu. Ehtirasın
bütün mərhələlərini əsərlərində
əks etdirən Pikasso, "yaşlılıq bizi siqareti tərgitməyə
məcbur elədi, amma ehtiras davam edir və məsələ
eşq olduğunda da eyni şey keçərlidir" deyəndə
80 yaşını adlamışdı. Bütün hallarda
Pikasso Pikassodur, ehtirası,
çılğınlığı, zorbalığı,
ucsuz-buzaqsız olan sənəti ilə o bir dahidir!
Türkan TURAN
525-ci qəzet .- 2024.-
2 noyabr(№202).-S.21.