Yaz ovqatında
payız essesi: İradə Tuncayın portreti
...Yazıçı-publisist, "Ədalət" qəzetinin
baş redaktoru, Azərbaycan Respublikasının Əməkdar
jurnalisti İradə Məmməd qızı İbrahimova
(Tuncay) 9 noyabr 1959-cu ildə Bakıda anadan olub. ADU-nun
jurnalistika fakültəsindən məzun olan İradə
Tuncay 1982-ci ildən Azərbaycan Dövlət Televiziyasının
"Gənclik və ədəbi dram" baş
redaksiyasında redaktor kimi işə başlayıb. 2002-ci ildən
"Speys" televiziyasında şöbə müdiri kimi fəaliyyətini
davam etdirərək, 6 sənədli filmin ssenari müəllifi
və rejissoru olub. Mətbu orqanlarında yüzlərlə məqaləsi
və müsahibəsi dərc edilib. "Media
açarı", "Cəfər Cabbarlı" və
başqa mükafatlar qazanıb. 2015-ci ildə Əməkdar
jurnalist fəxri adına layiq görülüb. Bütün
bunları və daha nələri beləcə sadalamaq İradə
Tuncay haqqında hələ tutarlı nəsə demək
deyil. Çünki Aqil Abbasın deyimincə: "Onun
dünyaya da, ədəbiyyata da, sənətə də, tarixi
şəxsiyyətlərə də öz baxışı
var..." Bəli, burada bir az dayanaq. Baxışdan əlavə,
İradə xanımın yaradıcı potensialı, subyektə
obyektiv münasibəti, istedadı, novatorluğu, estetik
görüşləri oxucunu "satın alır".
İradə Tuncayın bədii zövqü estetik
zövqünün bir parçası olub, deyərdim,
formalaşmış bir hadisədir.
Uşaqlığını "divanın küncündə
büzüşüb kitab oxumaqla" keçirən İradə
sahib olduğu bədii zövqü "güclü mütaliəsi,
unikal yaddaşı" hesabına əldə edib (Qiraət
introvertlərin nəsibidir). Rus dilini mükəmməl bilməsi,
"tarixçi beyni" də bu istiqamətdə əhəmiyyətli
məqamlardandır.
"Bir içim insan" silsiləsindən dəyərli
filmlər yaratmış İ.Tuncay 2006-cı ildən
"Ədalət"çilərə
başçılıq edir. Öz tribunasını, yerini
burada təsdiqləyən yeni baş redaktor bu qəzeti daha da
irəli aparıb, özünün idarəçilik qabiliyyətini
də ortaya qoyub.
İradə xanım Xalq şairi Məmməd
Arazın qızı, tanınmış
yazıçı-jurnalist, millət vəkili Aqil Abbasın həyat
yoldaşıdır. Lakin soyadında heç biri
görünmür. İradə kimi geniş
yayılmış ada Tuncay kimi müasir təxəllüs əlavə
edib İradələrin içindən və mediada
seçilmək də onun önəmli
orijinallığıdır. Belə bir fikir də var ki,
yaradıcı şəxsin adı
"qışqırmalıdır" ki, onu eşitsinlər.
Yəqin bunu bilməmiş deyil İradə xanım... Odur ki:
"Mən Aqil Abbas və Məmməd Araz suallarından
bezmişəm. Zəhmət çəkin, mənim
özümlə maraqlanın. Mənimlə söhbət etmək
çətindir!"
Amma yetişdiyi mühitin həyatına vurduğu
möhürü də danmır İradə xanım:
"Kürəyində yüklə" doğulub.
Atasının "qələmini götürüb" yoluna
davam edir. "İradə Tuncay hikmətinin bir mənbəyi
də Məmməd Araz fəlsəfi dünyasıdır"
(M.Sərdarova). "Bunun qüruru ilə bərabər,
sıxıntıları da" yaşayır. Müdriklər
deyir ki, qadın üç məsələdə
yarımalıdır: atasından, müəllimindən, həyat
yoldaşından. Bu nəzəriyyənin şəxsən
İradə xanımın timsalında kənardan necə
göründüyünə baxmayaraq, əslində qlobal olan
bu məsələlərə münasibət, cavab
yazıçı xanımın
yaradıcılığından dönə-dönə
keçir. İradə xanım bütün parametrləri -
seçdiyi mövzuları, tərzi, düşüncələri,
zövqü ilə mənə məhrəm olan qələm
adamıdır. "Bütün gəzdiyim yad şəhərlərdə
üzüaşağı gedib də, dənizlə
qarşılaşacağımı güman edirəm", -
deyir o. Təsəvvür edirsiniz, məndə də belə
olur. Onun yazdıqlarını oxuyanda bəzən şəkkə
düşürəm ki, bəlkə, bunu mən
yazmışam?! Yəni o qədər düşüncələrimlə
üst-üstə düşür...
Mən, əsasən, həyatda olmayanlar haqqında yazıram.
Ancaq "Ədəbiyyat tarixi"nin Vlll cildi
üçün İradə Tuncaydan oçerk yazmaq təklifi
alanda məmnuniyyətlə razılaşdım, hətta
sevindim də. Necə deyərlər, qəlb öz
oxşarına meyl edər. Bu meyl məsafədən də
hiss olunduğuna görə İradə xanım haqqında
yazmaq mənə həvalə olunmuşdu. Neçənci dəfədir
müşahidə edirəm, kimin haqqında yazırsansa,
yazı tərzin də ona bənzəyir. O qədər mətnin
içinə girirsən, aludə olursan ki, istər-istəməz
"yolun" da o tərəfə dönür.
Beləliklə, oçerkin rəsmi hissəsindən
geridə qalanlar və ya özüm üçün
yazdıqlarım...
Yazıçı-publisist İradə Tuncayın
yaradıcılığı ilə yaxından tanış
olanda çaşıb qaldım. Çətin
olmayacağını, bu oçerkin çoxdan içimdə
yazıldığını düşünmüşdüm.
Amma təxminimin tamam əksi ilə qarşılaşdım.
Hansısa bir yazının üstündə belə əziyyət
çəkdiyim birinci dəfə idi. Hər cümlədə
dayanırdım. Geri qayıdırdım, təkrar oxuyurdum.
Ona görə yox ki, başa düşmürdüm... Ona
görə ki, öyrənirdim, dərk etməyə
çalışırdım, təəccüblənirdim, kəşf
edirdim, təsir arealından çıxa bilmirdim...
Onun "Yol"u birinci cümləsindən final
"akkorduna" qədər əsl qadın romanıdır.
İradə xanım çox nəsnələrə kişi nəzəri
ilə baxdığını, kişi təfəkkürünə
sahib olduğunu iddia etsə də, mən onun
yaradıcılığını sırf qadın fikrinin və
qələminin məhsulu hesab edirəm.
İ.Tuncay özünə istinadən "gecikmiş
tale yaşayan", qismətə inanıb da, təsadüflərə
inanmayan, praqmatik, tarixi gözəl bilən, heç bir halda
özünü tapdalayıb keçə bilməyən,
özünün senzurası olan, mistikaya meyilli, təqvimdəki
yox, "könlündəki bayramı" qəbul edib ona
sevinən çox maraqlı şəxsiyyətdir. Onun
yaradıcılığı hazırlıqlı,
erudisiyalı, intuisiyalı auditoriya üçündür.
İlk kitabı olan "Sarı odalar" modernizmin
nümayəndəsi, feminizmin "anası" sayılan
Virciniya Vulfu, onun "Onun özünə aid bir otaq"
memuarını yada salır. V.Vulfun qadın yazar, esselər
müəllifi kimi tanınması, jurnalistlik fəaliyyəti,
lirik proza ustası kimi məşhurlaşması, bədii
eksperimentə meyilliliyi, avtobioqrafik janrı, qadın və ədəbiyyatla
bağlı mövzuları İ.Tuncayla bir bənzərlik
yaradır. Əslində, qadın yazıçılar
dünyanın harasından olmalarına baxmayaraq,
oxşardırlar. Kitabın adının Sezen Aksunun məşhur
"Sarı odalar" mahnısından su içdiyini
güman etmək çətin deyil. Başqaları
qınamasın deyə müəllif özü hamıdan
qabaq deyir onun ermənipərəst olduğunu. Dinlədiyini də
gizlətmir...
Kitabdakı "Ön söz"ün müəllifi
Məzahir Əhmədoğlu İ.Tuncayın
"publisistikanın ən cazibədar və modern sistemini
yaradan və quran orijinal bir publisist" olduğunu
vurğulayır. Tənqidçi V.Yusifli İ.Tuncayın
yaradıcılığına yüksək qiymət verərək,
onun "Sarı odalar"da hətta özünü də
ötüb keçdiyini" önə çıxarır.
Sarı olaraq kodlanan bu "odalar" roman adlansa da,
ayrı-ayrı başlıqlar altında
qruplaşdırılmış məqalələr məcmuəsidir
ki, hər birinin də haqqında danışmağa, diqqət
etməyə dəyər.
"Portret" silsiləsinə daxil etdiyi,
"Seçilmiş" adlanan ilk ithaf Ümummilli liderimiz
Heydər Əliyevə həsr olunub: "Hökmdarlar da
dövlətin rəmzidir. Bizim heç zaman Atilla, Çingiz
xan, Sultan Süleymanımız olmayıb... Xalq içində
qalan hissləri yönəldəcək şəxs
axtarışındaydı və tapdı - Heydər
Əliyev!"
"Sarı odalar"ın portretlər
qalereyasında Mustafa Kamalı, İndira Qandini, Con Kennedini,
Elçibəyi... də görürük. Müəllifin təbirincə,
bu kitabdakıları "İradə Tuncayın ruhu bir araya gətirir".
Öz yaradıcılığında müəyyən
bir mərhələyə keçid hesab etdiyi "Yol
romanı" İ.Tuncayın təlatümlü iç
dünyasının təzahürüdür; dərin, zəngin,
dolğun, poetik. Əgər "Sarı odalar" publisistika
ilə bədiiyyat arasında gedib-gəlirdisə, "Yol
romanı" xalis bədii əsərdir. Müəllif əsərini
sadəcə "Yol" da adlandıra bilərdi. Lakin roman
adı verməklə janrını müəyyən edib
mübahisə üçün yer qoymur. "Yol
romanı" bir səyahətnamədir. Yazıçı
bundan əvvəl də, "Sarı odalar"da bir səyyah
təsiri oyada bilmişdi. "Yol" bir müəllif
monoloqudur, onun özüylə danışmasıdır.
Düşüncələrin səsi, monoloqu... Bir də...
romandırsa, bütün kanonlar gözlənilməlidir.
Proloqu, süjeti, fabulası, kuliminasiya, final...
Ondan başlayaq ki, səyahətnamə çox qədim
ədəbi janr olub hər cür improvizəyə tabedir.
Janrın sərbəstliyi, imkanlarının genişliyi, məzmunun
hüdudsuzluğu onu oxucu üçün cazibəli və
maraqlı edir. Hələ orta məktəb
kitablarımızdan tanıdığımız
Radişşevin dünyaca məşhur "Peterburqdan Moskvaya
səyahət" povesti, Puşkinin "Ərzuruma səyahət"i,
İlf və Petrovun "Birmərtəbəli Amerika" yol
qeydləri, özümüzdən İsmayıl bəy
Qutqaşınlının Məkkə səfərinə həsr
etdiyi "Səfərnamə"si, Mehdi Hüseynin "Bir ay
və bir gün" - Türkiyə xatirələri, Mir Cəlalın
"Parisdə görüş", İmran Qasımovun
"Fransız qobeleni", "İtalyan mozaikası", Həsən
Seyidbəylinin "20 gün Amerikada", "15 gün
Yaponiyada" əsərləri xatirə ədəbiyyatının
gözəl nümunələridir. Səyahətnamə və
ya səfərnamə "dar və ya geniş coğrafiyada səyyahın
gəzib gördüyü yerlər haqqındakı
müşahidələrini qələmə
aldığı" epik janrdır. "Yol romanı"na
dörd yazı daxildir. Yazıçı kitaba
dördüncünün adını verib. Vurğun Əyyuba
həsr etdiyi hissənin. Romanın qəhrəmanı odur.
Amma yol hamısından keçir.
İradə xanım bir nağılçıdır:
qəhrəmanlar az gedirlər, üz gedirlər, dərə-təpə
düz gedirlər, Tiflisdən vurub Kıprısdan
çıxırlar, qədim Kolxida sayılan Batumda Qara dənizi
bir həftə "xoşbəxt edirlər". Dörd
ölkənin sərhədindən keçən qəhrəmanlarımız
İrandan Naxçıvana, oradan da təhkiyəçinin
çox vaxt elə "Nobel ödülçüsü"
deyib adını çəkmədiyi Orxan Pamukun "mistik
çalarlarla" təsvir etdiyi Şəhri-Qarsa transfer edirlər.
Elə bil Qars yazıçı üçün O.Pamukla
assosiasiya olunur. "Yol" boyu xatırlayır...
"Hüznlü şəhərdi Qars. Zatən Nobel
ödülçüsünün təsvirində də belədi".
"Yol" - yol haqqında romandır. Yol haqqında
çox yazılıb. İstər dünya ədəbiyyatında,
elə özümüzdə də "Yol" adında
neçə roman var. Amma yollar bənzəməz bir-birinə.
Biz İ.Tuncayın "Yol"unu tutub gedirik. Gəlin
"sizi aparım" deyir. "Öz yolumla". Gedirik... Karsın
"Kar"lı yollarından keçib Çıldıra
çatırıq. Sonra... "Gürcüstan sərhəddinə,
ordan da yaşıl çay vadiləri ilə Tiflisə".
Yol boyu da oxucu ilə dərdləşir, məsləhətləşir,
hesablaşır: "Bax, belə olsunmu?"
"Anasını ağladan" "Yol"dan yorulan
müəllif "görən, mən niyə şeir yaza
bilmirəm? Şeir bəzən böyük bir romanın
ağırlığını daşıyır", - deyə
təəssüflənir də. "Roman ağır
janrdı"... (Razıyam, çox ağır). Amma şeir
də asan deyil. Hər ikisini yazdıran şəraitdi.
"İstanbul şeir yazdırır, Ankara isə roman"
deyirlər. İradə xanım da bunu bilir. Həm də ciddi
demir ki - yorğunluqdan deyir. Əslində isə "millətin
99 faizinin şeir yazdığı bir dövrdə bir misra da
yazmağa cəhd etmədim"də onun sözləridir.
"Qadınlardan böyük şair ola bilməz"
subyektiv fikri də elə bizim romançı xanıma məxsusdur
(Deyəsən, poeziya yaralı yeridi qəhrəmanımızın).
Eyni zamanda publisistika onda "şeir kimi yaranır,
yazılır"da. Bu da artıq gendən gələn bir məsələdir.
"Roman" sözünün özü də çoxmənalıdı.
Məsələn, roman dilləri... Ağır romanlar da olur,
baş tutmayan, heç vaxt baş tutmayacaq "romanlar" da.
"Yol" həm də səyahətnamədir, türklər
demiş, "gezi yazısı". Gezi yazısı
"yazıldıqları dönəmi əks etdirən
aynadır", - deyirlər. İ.Tuncay yazır: "Şərti
olaraq yol qeydlərim olan bu kitabda düşüncələrim
yer alıb: İran-Naxçıvan-Türkiyə-Gürcüstan
səfərinin yol qeydləri". Yazıçının
kitabına verdiyi annotasiya belədir. Bu yerlərin özəllikləri,
tarixi, coğrafiyası, iqtisadiyyatı, mədəniyyəti,
arxitekturası, təbiəti, iqlimi, həyat tərzi müəllifin
səsli düşüncələrində əsl traveloq kimi
detallı təsvirlərlə oxucuya
çatdırılır. Necə deyərlər, yolçuluq
ilə ədəbiyyat bir-birinə sarılır. Bu cür əsərlər
"şeir dadında gəzi yazısı", ahəngdar
poetik əsər adlanır ("Onun məqalələri də
elə əslində, şeir kimidi" -A.Abbas). Müəllif
gəzməklə kifayətlənmir, gördüyünü
araşdırır da. Bu, həm də İradə
xanımın həyatının romanıdır,
"içinə gedən yoldur". "Yollar bir
yumaqdır, uzun, dolaşıq". 2012-ci ildə İ.Tuncay
ömür baqajını yığıb "uzun, incə"
bir "Yol"a çıxır. Yükü də
sözdür. "İnsan varsa yol da var"... Heç fikir
verməmişdim "yol"un bu qədər məna
daşımağına, çaları olduğuna. "Yola
düşürük, yola gedirik, yol tapırıq, yoldan
çıxırıq, yola veririk"... Yol uzanır,
qısalır, kəsişir, çətinləşir.
"Yol romanı" bir növ hesabatdır. Müəllifin
özünə, ətrafına, cəmiyyətə
hesabatı. Yaşadıqları, xatirələri... İradə
xatirələrinin qədrini bilir, onları harda gəldi
unutmur, səliqə ilə bir yerə toplayır və
savadını, bir ömür qazandığı biliklərini
də üstünə qoyub "ürəyinin romanını
yazır" və oxucunun ixtiyarına verir. Yazmaq da dua etmək
kimidir. Ya, dua etmək yazmaq kimi? İkisi də ilhamladır.
Adətən, insanlar keçmişin həsrəti, gələcəyin
nagahanlığı ilə yaşayıb bu günü
qaçırırlar. Amma İradə Tuncay xaric... İradə
xanım bu gününün dadını çıxarır,
keçmişi unutmur, gələcəyi görməzdən gəlmir,
amma indisini doya-doya yaşayır. "Həyat necə də
gözəl kədərlidi"... kimi. Bugünündən
xoşu gəlir, razıdır. İndi istədiyi,
arzuladığı adamdır, özünü görmək
istədiyi yerdədir. Yəni... Aşağı-yuxarı. Nəhayət,
özü öz dostu ola bilib. "Özümdən-özümə
yol... Bir ömür xərclədim bunun üçün...
Bir gün həyatım dəyişdi bütün mənalarda.
Düzənim, günümün axarı dəyişdi.
Boş şeymiş deyəndə ki, bəlli bir yaşdan
sonra insan heç nəyi dəyişə bilməz. Əksinə,
insan hər zaman dəyişimlər özləmi ilə
yaşayır".
Birinci yazı "Woman in love" adlanır. Mən
"Qadın və Kişi" qoyardım. Əsas qəhrəmanlar
onlardır. "Ağ saçlı sürücü və
sarısaçlı qadın"... "Verib baş-başa
görüşdü yollar, gəlib üz-üzə
görüşdü onlar"... Sonra gəlir ikinci dərəcəli
rollar, epizodlar. Dialoqlar mahnı ilə müşayiət
olunur. İradə xanımın tərcihi: "Aşiq
olmuş qadın" (İnsan öz tərcihlərindən
ibarətdir). "Dünyada dialoqdan gözəl heç nə
yoxdu". Dialoqlar fikri qüvvətləndirmək, mənanı
açmaq üçündür. Dialoq lirikadır. O deyir, bu
deyir... Sakit, emosiyasız. Astagəl, uzun pauzalı klassik
fransız filmləri yada düşür (İradə
xanımın xoşuna gəlməlidi bu bənzəyiş.
O, daha çox "Oralar"a aiddir). Mən İradə
xanımı bir "baxışdan" anlayıram, bir
sözdən, atmacadan. Tapmacalarını da tapıram.
"Öldüyü bir il deyil, büstü qoyulan" aktrisa
- Sofiko Çiaurelidi. "Və arada Vurğun Əyyubun
Baş konsuldan hansı ildə oxuduğunu sorması nəzərimdən
qaçmır. Kimsə də fərqində olmur amma.
Sualın niyə verildiyini anlayıram, əlbət". Bəli,
İradə xanım, testin tətbiqini deyirsiniz yəqin. "Elvin"
adının haradan gəldiyini də tapdım. Əsər tam
yadımdadı, adından başqa. İki qardaş olurlar,
birini almanlar öz tərəflərinə çəkir, o
biri Sovetdə qalır. Əsərdə bir qəhvəyi rəng
xətti də keçir... "Dağ çəkən təpə"
Lələtəpədir, məncə, aprel də 2016-nın apreli.
4 gündən 44 günə gedən yol. İradə xanım
parolla yazmağı, oxucunu düşündürməyi sevir.
Bu nə isə yeni priyomdur. Növbəti tapmacanız, madam?
Səyahət kəşfdir... Həm də
özünükəşf! İnsan var olduqca kəşf edir,
ən birinci elə özünü. O da belə deyir: "Kəşf
elədim özümü - hər dəliliyi,
çılğınlığı edə bilərəmmiş"
(Nahaqdan ekssentrik demirəm ki). "Səyahət
üçün etdiyin yatırım, özün
üçün etdiyin ən yaxşı
yatırımdır", - deyirlər.
Yol Tiflisdən başlayır. Maraqlı məqam...
Oteldə televizoru açan müsafirlər "Kral Lir"
filminə rast olurlar. "Maraqla izləyirəm. Dublyaj
variantını xatırladım -Səməndərin möhtəşəm
ifasında. 30 il əvvəl eşitdiyim səs
yadımdadı". Bilirsən, mənim də. Eşidirəm
də: "Ah, Kordeliya, mənim sevincim..." Doğrudan da,
insanlar daha çox zəmanələrinə
oxşayırlarmış...
Sonra Qadın və Kişi "şəhəri
öpüb" keçirlər Kiprə - Kıprısa, Sevgi
adasına. Yol boyu da "Nobel ödülçüsü"
ilə Sezen Aksu "növbələşir", biri
düşüncədə, biri qulaqcıqda... Belə-belə
gəlib çatırlar 9 ayı qış, 3 ayı sərin
olan şəhri - Qarsa...
Hər şey detallarda... Yeri düşdükcə, gəldikcə...
Cavanşir Quliyev "bizi inandıra bilmişdi ki, bəstəkarlar
Azərbaycan dilində də danışa bilirlər, fikirlərini
izhar edə bilirlər..." Özü də şirin Şəki
ləhcəsi ilə. Hamının bildiyi. Bilib də, dilə
gətirmədiyi təəssüf... Bəstəkardısa,
musiqi də keçir mətnin içindən. Qürbətə
bürünmüş. "Arzuda inam, inamda şübhə
qorxusu, ümiddə səadət, səadətdə onu itirmək
qorxusu..."Akif İslamzadə romanı kəsib muğam
üstə canlı oxuyur. Bir də başqa təəssüfü,
daha ağrılı, dərdlərimizin səbəbi, bəlalarımızın
kökü... "Zatən kişilərimizin erməni
qadınları ilə dostluğu dastan olub". Daha
olmasın. Məncə, olmayacağına
inanmırsınız... Olmayacaq deyək, olmasın, İradə
xanım!
"Yol"da əsəbilik də, pərtlik də
var, hamısı "qarışıb bir-birinə.
Gözümdən yaş sel kimi axır". Bu, artıq bir
qadın "məktubu"dur... Müəllif
düşüncələrini keçmişə
umu-küsü, qınaq da adlandırmaq olar. "Yol"u
oxuduqca İradənin iri qumral gözlərini görürsən.
Yol çəkə-çəkə danışır. Lakin hər
şeyi danışmır... Qəlbinin gördüyünü
saxlayır, üstündən keçir. İntuisiya nə qədər
qoyur, o qədər danışır. Biz də nə qədər
icazə verir, ona o qədər yaxınlaşırıq. Hərdən
də, "gizli yerdən" elə şeyləri
paylaşır ki, bu tərəfdən cəsarətli olan mənim
belə ona hünərim çatmazdı. İstəyərdim,
amma ürək eləməzdim. Birini deyim: "... Qalır
qadınlarımızın dastan yaratmağı. Problem
deyil..."
Mən İradə xanımın keçmişə
ciddi münasibətini xüsusi qeyd etmək istəyirəm.
Özünün də içində olduğu olub bitənlərə,
gəlib keçənlərə. Bu gündən
baxışını, analizini. Xatırlamaq çətindir,
ağrılıdır, amma bütün bunlara baxmayaraq, yada
salır, dönür, qayıdır. Çox şey incitsə
də... Yaşadıqlarını daşıyır,
zamansızlaşdırır.
İ.Tuncayın ən gözəl əsərlərindən
olan "Müşfiq insanlar ölkəsi" Müşfiq Cəfərovun
xatirəsinə həsr edilib və özünün həssaslığı,
dərin kədəri, hüznü ilə təsirlidir.
İradə xanım publisistikanın "doğma
qızı" olsa da, onun ən kiçik yazısı belə
süjetlidir. Erkən və gec zənglərin fobiyası var.
Burada olan kimi. Səhər açılır və telefon
acıdan acı xəbəri verir. Yazını oxuduqca müəllifin
sarsıntısını hiss edirsən, qəm-qüssəsini
özününkü bilib təskinlik vermək istəyirsən.
"A.A. - Ağ Adam, Ağrılar Adamı..."
İradə xanımın əbədi qəhrəmanı Aqil
Abbasa həsr edilib. Yenə Yol gedirlər. Yenə Kişi ilə
Qadın. Söhbətin mövzusu da Ağdamdı - günəş
şüaları ilə nurlanmış işıqlı,
ağ ev...
"Ağdamda yayın istisində sərin olurdu
hava"...
"Can, Ağdam, bizim küçələr necə
enli, geniş idi"...
"Can, Ağdam, kasıb adam yox idi"...
Sonrası "Qafqazın Xirosiması, ruhlar şəhəri"...
Gələcəyin ən gözəl şəhərlərindən
biri!
İndi azaddır, amma işğalda olanda məsafə
Ağ Adam üçün "Qarabağ vahidi" ilə
hesablanırdı. "Ağdamdan Tərtərə",
"Ağdamdan Yevlaxa", "Ağdamdan Şuşaya" qədər...
İrihəcmli əsərlərdən başqa,
İradə xanım çoxlu sayda məqalələrin
müəllifidir. "Bəşərin qardaşıdı
müharibə. Lap əkiz qardaşı. Birlikdə
doğulub-böyüyüblər", - ürək
ağrısı ilə deyir İradə. "Qarabağ təkcə
torpaq deyil ki... İdeyadır həm də..." Bunu da
İ.Tuncay yazır. "Torpağın da öz
qarğışı olur... Tutacaq sizi, xaraba
bayquşları..." İradə xanımın necə bir
portret ustası olduğu hələ "Sarı odalar"dan
məlumdur. Doğma "525"in baş redaktoru Rəşad
Məcidin yubileyinə yazdığı "Beş"
yazısı özünün tarixi, süjeti ilə
maraqlı bir nastoljidir. Uzaq 198...ci ildə Dəmiryol
vağzalında Kişi və Qadın günümüzün
tanınmış şairi Rəşad Məcidlə
qarşılaşır və yol yoldaşı olurlar (Yenə
də yol...). Qatar... Yol... Qəhrəmanlarımız gəncdir.
Dünya da asudə. Romantika... "Bu qədər aydın
xatirələrin 25 yaşı'' varmış...
"Ən dərin bir çay var..." yazısı
Söhrab Tahirə həsr edilib. Şairi şəxsən
tanıdığımdan onun obrazının belə əhatəli
və tam verilməsinə mat qalıram.
"Yaraşıqlı, qədd-qamətli" (bəli),
"yaşından cavan görünən" (elədir ki,
var)... Dərdli, "qərib adam"... Bəli, o, lap
çox vardı... Söz-söhbətli idi Söhrab müəllim.
Söhbəti də ancaq o taydan olardı. Anasının illər
sonra Bakıya gəlişi... Necə özündən
eşitmişdim, elə də oxudum. Xatirənin müqəddəsliyi
ondadır ki, ora gərək xaric "not"
qarışmaya...
İradə xanımın ədəbiyyatda öz yolu
var. Heç kimə bənzəməyən, janrı belə
mübahisəli, tərzi, üslubu, yazı manerası...
Özü kimi feminen, stereotiplərdən uzaq
yaradıcılığı ilə tam bir ədəbiyyat
faktıdı. Heç vaxt tərk eləməyəcəyinə
inandığı, xəyanət etməyəcəyindən əmin
olduğu həmin o Ədəbiyyat adamı! "Sənə
qalan sevdiyin əsərlərdir, qəhrəmanlardır" -
deyir, o ədəbiyyat Faktı. "Kokoş", epataj
personası da əsərinə canlı illüstrasiyadır.
"Hər kəsin yaradıcılığı
özünün ruh halının ifadəsidi". Bunu da
İ.Tuncay deyir... Elədir. İradə xanımda dəqiq elədir.
İradə xanım ovqat adamıdır. Sonra gördüm
özü də etiraf edir, "hava da mənə
oxşayır..." Bu, ətraf üçün qorxulu deyil.
O heç kimi yükləmir, özünü də zora
salmır, halını da "korreksiya" etmir. İçinə
çəkilir, əhvalı stabilləşənə qədər
susur. Yazılarında söz oyunu var... "Səhərimi,
şəhərimi?!", "Ha Romaya, ha romana"... İradə
xanımın məntiqi güclü, dili canlı, obrazlı,
naxışlıdır. Onun üslubunu, xüsusən
"Yol"u türk "ladına" aid edirlər. Elə
qızılı blondunu da...
İradə xanımın "Yol"unda bir nisgil də
var, həzin kədər də, peşmanlıq da. Özünə
ürəyi də yanır. Tərəf-müqabilindən
soruşur da ki, şən vaxtlarımı çox
görmüsən? Emosiya bir qayda olaraq müddətini
yaşayıb keçir, izləri isə... qalır.
Bəzən qaçıb elə o sarı odaların
birində gizlənir, oraları ən güvənli bilir.
"Mənim qaçdığım yer elə oradı. Xilas
yolu olmayanda qaçıb yazılarımda gizlənmişəm",
- deyir özü də. Şıltaqlıq da var. Qadın
olsun, şıltaqlıq olmasın? "Mənə təxminən
millət vəkilinin aksessuarı kimi baxırlar". Xoşum
gəldi bu sözdən. İradə xanımda belə
sözlər çoxdur, yoox, elə hər kəlməsi belə
maraqlıdır. Hər sözə reaksiya vermək,
münasibət bildirmək istəyirsən. Yerinə
düşən söz tapmayanda çox dramatikləşdirmir,
özünü yormur, "e, hər nə isə odu..."
deyib qısa kəsir. Mübahisə eləmir, "sən deyəndi"
deyib keçir. "Heç həvəsim də olmur ki, izah
edəm ki, yox, vallah, belə deyil". Millət vəkilinin
obrazı da maraqlıdır, həm də Qadının
xarakterini açır: "Görürəm, sayın millət
vəkili narahatdı, üzümə baxır, gözlərimlə
"hər şey yaxşıdı" - deyirəm".
"Onlar mənzili vurmaqçün başa, Ayrı gəldilər,
getdilər qoşa". "Romandan çıxan əsas nəticələrdən
biri də budur ki, istənilən uzaqlıqlar öz
yaxınlarına qayıtmaqdan ötrüdür" (M.Sərdarova).
Millət vəkili və eyni zamanda sürücü obrazı
(ikisi birində) daim və hər yerdə İradə
xanımı müşayiət edir. Bu obraz oxucuda simpatiya ilə
bərabər, təbəssüm də doğurur: - Ankarada
havalar necədi? Ankara yerindəmi? Millət vəkilinin
uçuş fobiyası var və bu fobiyadan qurtulmağın
da öz xilas yolları. Bəzən deyinməyi... İradə
xanım əsərində nəyinsə
çatmadığını, məhəbbət süjeti
olmayan romanların oxunmadığı təəssüfündə
bulunsa da, mən əsərdə baş qəhrəmanlar
arasında "fizika-kimya"nın qədərində
olduğunu düşünürəm. Naz, ərk, pərəstiş,
qayğı qarışıq məhəbbətli
baxışlar. "Xəbərin var, necə qəşəngləşmisən,
cavanlaşmısan?" Bir də... kimsə deyib ki,
romanları yaşamaq lazımdı, yazmaq yox. Roman da olmasa, bədbaşına
povest də yarayar... (Xatırlaya bilmirəm, birdən İradə
xanım deyər a?) Müəllif yaratdığı
obrazı oxucuya sevdirə bilib. Millət vəkilindən etdiyi
"şikayətlər" də obrazın xeyrinə
işləyib. O da qələm adamı olduğundan bərabər
yol sərgüzəştlərini bir də "kəndisindən"
eşitmək maraqlı olardı.
Səyahət həm də görüşdür.
Müəllifin "Yol"da rastlaşdığı iki əsas
obraz da var. Tənha adamlar silsiləsindən, "yalnızlar
treninin yolçuları"... Kiprdə
görüşdüyü bəstəkar Cavanşir Quliyev,
Qarsda onlarla 3-4 gün vaxt keçirən universitet müəllimi
Vurğun Əyyub. Bu iki canlı obrazı qəribçilik,
üzə vurmasalar da, Vətən həsrəti, qürbətdə
bir ayrı cür yaşlanmaq, "tənhalıq yağan
baxışlar", "qadın mehrinə ehtiyac" birləşdirir.
"Və həm də düşünürəm ki, igid
adamlardı, tab gətirə bilirlər". Bu gün nə qədər
dünyaya səpələnsək də, torpağa
bağlılıq bizim xalqın bel sütunudur. Hələ
"Füyuzat" yazırdı: "Vətən bu
xalqın həm beşiyi, həm qidası, həm anası, həm
də son mənzilidir"...
İradə xanımın xoşbəxtlik
"indeks"i də fərqlidir. "Bədbəxtlər
içərisində xoşbəxt olmaq mümkün
deyil" - deyir... "Mutsuzluqdan bir şey yapamaz olunca
mutluluğu düşünməyə" başlayır.
Göydə süzən paraşütçüyə bəxtəvərlik
verir... Təəssüflərə "belə
olmalıymış", - deyə özünə təsəlli
edir... "Tale məni bu şəkildə qoruyub", - deyir.
Deyir və dəftəri qapayır. Ən böyük
yol olan həyat isə davam edir. Bundan sonrakı yolun
açıq, ürəyincə olsun, İradə xanım!
Dilarə ADİLGİL
525-ci qəzet .- 2024.- 5 noyabr(№203).-S.12-13.