Qoca dünyanın
qocalmayan mollanəsrəddinçiləri
Allahverdi Məmmədlinin "Azərbaycançılıq
mollanəsrəddinçilərin milli ideya kontekstində"
kitabı haqqında qeydlər
"Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman
qardaşlarım! O kəsləri deyib gəlmişəm ki, mənim
söhbətimi xoşlamayıb bəzi bəhanələr ilə
məndən qaçıb gedirlər məsələn, fala
baxdırmağa, it boğuşdurmağa, dərviş
nağılına qulaq asmağa, hamamda yatmağa və qeyri
bu növ vacib əməllərə" - deyib Azərbaycan cəmiyyətinə
qədəm qoyan "Molla Nəsrəddin" fasilələrlə
cəmi 25 il "ömür sürdü". Amma ölməz
ideyaları, bənzərsiz xidmətləri ilə millətin
taleyinin və tarixinin bir parçasına çevrildi, onunla əbədi
yol yoldaşı olmaq hüququnu, haqqını qazandı. Nəşrə
başladığı vaxtdan, 120 ilə yaxındır ki,
"Molla Nəsrəddin" və mollanəsrəddinçilər
oxucuların dilindən, yazarların qələmindən düşmür.
Cəlil Məmmədquluzadənin və onun ərsəyə
gətirdiyi "Molla Nəsrəddin" jurnalının
mümtaz tədqiqatçısı akademik İsa Həbibbəyli
haqlı olaraq yazır: "Molla Nəsrəddin"
jurnalının fəaliyyəti tarixin faktına
çevrilmişdir. Mollanəsrəddinçilik isə davam
edir. Nə qədər ki, Azərbaycan xalqı, dövləti
və məmləkəti var, nə qədər ki, milli ədəbiyyatımız
və mətbuatımız fəaliyyət göstərir,
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinin ənənələri,
mollanəsrəddinçilik təlimi yaşamaqda davam edəcək,
inkişafa, tərəqqiyə özünün böyük və
təmənnasız köməyini göstərəcəkdir.
Böyük mollanəsrəddinçi Ömər Faiq Nemanzadənin
fikirləri ilə desək: "Bu gün "Molla Nəsrəddin"
batar, sabah Molla Xeyrəddin çıxar... "Molla Nəsrəddin"i
meydana gətirən fikirlər bağlanmayacaqdır".
Firudin bəy Köçərli, Hüseyn Minasazov, Nəriman
Nərimanov, Əli Nəzmi, Əziz Şərif, Əmin Abid,
Bəkir Çobanzadə, Yusif Vəzir, Mikayıl Rəfili,
Mirzə İbrahimov, Məmməd Arif, Cəfər Xəndan,
Mehdi Hüseyn, Mir Cəlal, Həmid Araslı, Abbas Zamanov, Xalid
Əlimirzəyev, Qulu Xəlilov, Bəkir Nəbiyev, Xeyrulla Məmmədov,
Şamil Qurbanov, Nazim Axundov, Nüsrət Bağırov,
Əziz Mirəhmədov, Kamal Talıbzadə, Qulam Məmmədli,
Mikayıl Məmmədov, Sabir Məmmədov, Təhsin Mütəllimov,
İnayət Bəktaşi, Anar, Nizami Cəfərov,
Əflatun Saraclı, Yusif Seyidov, Arif Əmrahoğlu, Yavuz
Axundlu, Əzizə Cəfərzadə, Gülşən
Əliyeva, Mehriban Sultan... saymaqla tükənməyən bu
kimi söz sahibləri "Molla Nəsrəddin" və
mollanəsrəddinçilər haqqında yazmış, ədəbi-mədəni
həyatımızın bu fenomenal hadisəsini dəyərləndirmişlər.
2002-ci ildən bu sıraya qoşulan Allahverdi Məmmədli
ötən müddət ərzində Cəlil Məmmədquluzadə
və mollanəsrəddinçilərlər haqqında
maraqlı tədqiqat əsərlərinə imza atıb ki, bu
da ölkənin nüfuzlu alimləri tərəfindən
yüksək qiymətləndirilib.
Bu yaxınlarda isə A.Məmmədli "Azərbaycançılıq
mollanəsrəddinçilərin milli ideya konteksində"
kitabını elmi ictimaiyyətin və oxucuların diqqətinə
təqdim edib. Cəlil Məmmədquluzadənin anadan
olmasının 155-ci ildönümünə həsr olunan
kitabın elmi redaktoru akademik İsa Həbibbəyli, redaktoru
professor Cahangir Məmmədli, rəyçiləri professor
Vüqar Əhməd və professor Vüqar Əliyevdir. Əsər
"Ön söz"dən, "Azərbaycançılıq
və mollanəsrəddinçilik", "Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbi və azərbaycançılığın
yeni mərhələsi", "Mollanəsrəddinçi
nasir və publisistlərin fəaliyyətində azərbaycançılıq",
"Mollanəsrəddinçi şairlərin
yaradıcılığında azərbaycançılıq",
"Yeni mollanəsrəddinçi qüvvələr və azərbaycançılıq",
"Mollanəsrəddinçi karikatura ustaları"
adlı altı fəsildən, "Nəticə" və
"İstifadə edilmiş ədəbiyyat
siyahısı"ndan ibarətdir. Kitabda həmçinin rəyçilərin
məqalələri əksini tapıb.
A.Məmmədli "Ön söz"də mənbəyini
XIX əsr maarifçilərinin irsində intişar edən azərbaycançılıq
ideyasının "Molla Nəsrəddin" jurnalının
və mollanəsrəddinçi sənətkarların meydana
çıxması ilə güclü məfkurə kimi
formalaşdığını qeyd edir, toxunduğu problemin
aktuallığını ciddi arqumentlərlə əsaslandırır
və monoqrafiyanı qələmə almağının səbəbini
açıqlayır: "Tədqiqat işində əsas məqsəd
azərbaycançılıq, ədəbi məktəb
haqqında yeni elmi-nəzəri fikirlər ortaya qoymaq,
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbi
nümayəndələrinin yaradıcılığında
azərbaycançılıq ideyasının bədii əksini
araşdırıb üzə çıxarmaqdır".
A.Məmmədli kitabın I fəslində milli
ideyanın əsas prinsipləri, ictimai və elmi-ədəbi
fikirdə təzahürü, mollanəsrəddinçilik təlimi
haqqında etibarlı mənbələrə və mövcud tədqiqat
materiallarına istinad edərək toxunduğu problemlərə
dair dolğun, sanballı fikir və mülahizələr irəli
sürür. O, haqlı olaraq bu təlimin- azərbaycançılığın,
türkçülüyün, istiqlalçılığın
təməlində XIX əsrin ikinci yarısında milli
özünüdərkin inkişafında, milli şüurun
dirçəldilməsində misilsiz rol oynamış
M.F.Axunzadə, H.Zərdabi kimi maarifçilərin irsinin
durduğunu vurğulayır və bu qənaətə gəlir
ki, məhz bu oyanışın nəticəsində Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin, Əli bəy Hüseynzadənin,
Əhməd bəy Ağaoğlunun, Əlimərdan bəy
Topçubaşovun və başqalarının səyi ilə
yeni mərhələyə qədəm qoyan milli-azadlıq hərəkatının
ideoloji bazası formalaşdı və nəticədə
1918-ci il may ayının 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
yaradıldı. Müəllifin fikrincə, mollanəsrəddinçi
ədiblər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ideoloji
üst qurumunun yaradılmasında fəal iştirak etmişlər.
Monoqrafiyanın II fəslində tədqiqatçı
dünyagörüşü, düşüncə tərzi, ədəbi
maraq dairəsi, bədii zövqü, dili, üslubu və ideya
istiqaməti cəhətdən bir-birinə yaxın olan
yazıçıları öz ətrafında birləşdirən
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinin
prinsip və örnəklərini təhlil edir, dəyərləndirir,
qənaətlərini ümumiləşdirir: "Beləliklə,
Cəlil Məmmədquluzadə başda olmaqla "Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbinin nümayəndələri ədəbiyyatda
tarixi dönüş yaratmış, özündən əvvəlki
yaradıcılıq ənənələrindən fərqli
şəkildə yazıb-yaratmışlar".
Elmi-tədqiaqt işinin III fəslində də
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbi ilə
bağlı fikirlərini davam etdirən müəllif, bu dəfə
məktəbin özünəxas xüsusiyyətlərini nəzərə
çatdırır. Ədalətsizliyə, ətalətə,
qadın hüquqsuzluğuna, cəhalətə, mövhumata,
köləliyə, haqsızlığa qarşı amansız
mübarizə aparmaq, xalqı elmə, mədəniyyətə,
böyük tərəqqiyə, təkamülə təşviq
etmək, millətə, dilə, milli-mənəvi dəyərlərə,
bütövlükdə azərbaycançılığa xidmət
bu məktəbin nümayəndələrinin əsas
yaradıcılıq mövzusuna çevrilmişdir. Əlbəttə,
yeni məktəb bu məzmunda olan əsərləri xalqa ən
yaxın yeni üslubda, yeni formada təqdim edir və istəyinə
də çatırdı .Beləliklə, C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Sabir, Ömər Faiq Nemanzadə, Məmməd Səid
Ordubadi, Üzeyir Hacıbəyli, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Mirzə Ələkbər Sabir, Əli Nəzmi,
Əliqulu Qəmküsar, Mirzə Əli Möcüz, Bayraməli
Abbaszadə və başqaları əsərləri ilə
yeni ədəbi məktəbin poetika və estetikasını
formalaşdırdılar. Əsərin III və IV fəsillərində
yuxarıda adları çəkilən nasir, publisist və
şairlərin, V fəslində isə yeni mollanəsrəddinçilərin
- Əli Razi Şamçızadə, Mirzə Məhəmməd
Hatif Axundov, Məşədi Həbib Zeynalov, Mirzə Cabbar
Əsgərzadə, Əli Məhzun Rəhimov, Məmmədəli
Nasir Hacı Məhəmmədzadə, Nişiravan Kərimov
kimi sənətkarların yaradıcılığı azərbaycançılıq
məfkurəsinə xidmət edən bədii nümunələr
əsasında elmi-nəzəri təhlil müstəvisinə
çıxarılır. Növbəti fəsildə müəllif
mollanəsrəddinçi karikatura ustalarından - Oskar
Şmerlinq, İozef Rotter, Əzim Əzimzadə, Xəlil
Musayev, İsmayıl Axundov, Qəzənfər Xəlilov,
Hüseyn Əliyev, Seyid Əli Behzad, Mirzə Məhəmməd
Nəqqaş kimi fırça ustalarının Molla Nəsrəddin
ədəbi məktəbinə xidmətlərindən,
onların təsviri sənətin imkanlarından istifadə edərək
satirik jurnalın ideyasının həyata keçirilməsi
istiqamətindəki fəaliyyətlərindən, sənətkarlıq
məharətindən söz açır.
Monoqrafiyanın "Nəticə" hissəsində
A.Məmmədli tədqiqat prosesində gəldiyi elmi-nəzəri
qənaətləri ümumiləşdirir və 21 müddəa
ilə bəyan edir. Monoqrafiyada araşdırmaçı Azərbaycan,
türk, ingilis, rus dilində olan mənbələrdən -
kitab, monoqrafiya, dərslik, dərs vəsaiti, jurnal, qəzet
materiallarından, dissertasiya və avtoreferatlardan, arxiv sənədlərindən
istifadə edib.
Monoqrafiya haqqında fikirlərimizi
yekunlaşdıraraq vurğulayırıq ki, A.Məmmədlinin
gərgin əməyi ilə ərsəyə gələn tədqiqat
əsəri mollanəsrəddinşünaslığa və həmin
konteksdə Azərbaycançılıq ideologiyasına dəyərli
töhfəsidir.
07.11.2024.
Abid TAHİRLİ
525-ci qəzet .- 2024.-
15 noyabr(№207).-S.15.