Erməni qoşununu təkbaşına
məğlub edən
Bunlar hamısı cavabı bilinməli sirlərdir. Xəbərim
yoxdur, haçansa kimsə bu sualların ardınca olubmu, bu mətləblərə
aydınlıq gətirməkçün
çalışıbmı? Olmayıbsa, bundan belə həmin
suallara doğru cavab tapmaq daha çətin görünəcək.
Çünki tarix yaşandı, vərəq çevrildi,
danışa biləcək, həqiqəti anladacaq şahidlərin
hamısı getdi.
Amma sualların cavabları da açıq qala bilməz,
gərək o cavablar verilə ki, sabahdakılarımız bu mətləblərə
yetişəndə kor dalana dirənməsinlər. Şahidlərin
ən mötəbəri iləsə mənim sənədli-sübutlu
söhbətlərim qalır və istəyirəm ki, siz də
bir para qaranlıq gizlinlərdən agah olasınız.
O indidir ki, Üçqovaq kəndi Ağdaş şəhərinə
qovuşan kimidir. 1940-cı illərdən bugünəcən
o qədər evlər tikilib, ağaclar əkilib, yollar çəkilib
ki, elə bil köhnə məsafələrin hamısı
ikiqat, üçqat qısalıb. O çağlarsa ən
qısa yol da adama olduğundan daha uzun gəlirmiş. 1941-1945
davasının qara qayğılı günləri təzəcə
başlayırmış. Hər gün dan yeri
qızarmamış, hələ çoxları uzun və qara
qış gecələrinin şirin yuxusunda ikən bir çəlimsiz
uşaq kənd yoluyla məktəbə doğru tənha irəliləyirmiş.
Kənddə yaxşı-yaman məktəb vardı və
hesabla o, məktəbə tək getməməliydi,
çünki səhər çağı başqa şagirdlərdən,
müəllimlərdən də həmin yolla gedənlər
olmalı idi. Ancaq o uşaq bu kənddəki məktəbə
deyil, rayon mərkəzindəki ayrı məktəbə
çatmalı idi, ona görə də dərsə gecikməməkçün
gərək evdən hələ kənd uyuyurkən
çıxaydı. Ağdaşda bircə musiqi məktəbi
vardı, o da rayon mərkəzində. "Məktəb"
deyəcəyin 1941-1942-ci ilin musiqi məktəbi necə
olası idi ki!
Qaranlığı gec dağılan qış səhərlərində
Nisə xanım balasını dərsə yola salmazdan qabaq
ona heç olmazsa bircə stəkan çay, bircə dilim
şor-əppək verməkçün yataqdan Habildən də
əvvəl qalxardı və o uşaq o vaxt yox, illər sonra
həmin günləri, yuxuya haram qatıb qış səhərlərində
erkən oyanmağın nə qədər ürəkistəməyən
bir iş olmasını yada saldıqca anasının sübhdən
ondan xeyli əvvəl oyanaraq soyuq evdə sobaya odun
atmasını, çay dəmləməsini, hər səhər
onu evdən məktəbə ötürürkən kövrələrək
"Allah əziyyətlərini yerdə qoymasın, a
bala!" deməsini xatırlayaraq gecikmiş minnətdarlıq
duyğusu ilə qəhərlənəcək, guya
bugününü keçən günə çatdıracaq
körpü olacaqmış kimi, anasının köhnə,
illər ötdükcə bozarmış şəklini
götürüb həsrətlə baxacaq...
Balaca Habil bir əlində fanar, bir əlində
anasının qalın parçadan tikdiyi torbaya qoyduğu
kamança qarlı kənd yoluna ilk ləpirləri sala-sala
musiqi məktəbinə gedərdi.
O fanar da, o kamança da ona yadigardı. Fanarı əsgər
getməzdən əvvəl qardaşı ona
bağışlamışdı, kamançanısa
üzünü doyunca belə görməyə tamarzı
qalacağı atası almışdı. Yolu elə
qarasına da, hava hələ işıqlaşmadan da səmti
bildiyindən fanarsız da gedə bilərdi. Ancaq artıq
yük də olsa, hər dəfə fanarı götürməsini
anası təkid edərdi. Müdrik qadınmış,
düz edirmiş. Səhərdən çox gecəyə
oxşayan, hələ xoruzların ilk banlarının
eşidilmədiyi belə sabahlarından birində balaca Habil
qaranlıqda çıraq kimi işıldayan bir cüt
göz görəndə yadına anasının hər dəfə
onu məktəbə yola salanda təkidlə dediyi sözlər
düşmüşdü, daşına qənaət etməkçün
çox vaxt sönülü saxladığı fanarı
yandırmışdı və gendən işıldayan o bir
cüt göz qaranlığın dərinlərinə
doğru qaçaraq zülmətdə əriyib itmişdi.
Onsuz da hər səhər həmin yolu gedəndə
uzaqdan ac yalquzaqların vahiməli ulamasını eşidib
üşənərdi, bir günsə canavar lap yolunun
üstünə çıxmışdı. Ancaq anası
namaz üstəymiş, fanarı yandırması, qəfilcə
qaranlığı yaran gur işıq qurdu
ürkütmüşdü, aralanıb getmişdi.
Bəlkə yolaçan olmasını, bir deyil,
yalquzaqdan da betər bir sürü rəqibin arasından
sıyrılaraq qabağa çıxmasını, seçilən
olmasını kəndin qarlı yolunda ilk
cığırı aça-aça kamança dərsləri
almaqçün məktəbə getdiyi o çağlarda tale
onun alnına yazıbmış?!
"Əməlli-başlı geyimim də yox
idi.Qışın günü mən məktəbətək
köynəklə gedirdim. Özü də məktəb nə
məktəb. İki nimdaş otaq idi. Kiminsə evini alıb
musiqi məktəbi eləmişdilər. Qar yağır
çöldə, müəllim içəridə,
yanında başqa şagird var, hələ dərs
qurtarmayıb, gözləməyə başqa yer də yox idi.
Dəhliz-filan yoxdu, elə birbaşa qapını
açıb sinfə girirdin. Odur ki, obiri dərs qurtaranacan
çöldə, qarın altında gözləyirdim.
İçəri girəndə də soyuqdan
üşüyüb büzüşmüş barmaqlarım
gizildəyirdi, simi tutmurdu. Müəllim acıqlanırdı
ki, fərsizsən, çala bilmirsən, indi qar yağır
deyə çalmayacaqsan, dərsimizi keçməyək?!
Müəllim də erməni idi. Deyirdim ki, müəllim,
vallah, əlim tutmur, barmaqlarım donub, çöl çox
soyuqdur, siz içəridə sobanın yanında oturmusunuz, mənim
halımı bilmirsiniz. Çımxırırdı ki,
axı səndən qabaqkı uşaq da çöldən gəlmişdi,
bəs o niyə belə şikayətlənmirdi?
Qayıdırdım ki, ay müəllim, axı onun əynində
kürk, əlində əlcək vardı, mənim əlcəyim
yoxdur, əynimdə də bircə köynək.
Belə-belə günlərim olub. Çox
şükür olsun, gəlib bu yaşa çatmışam.
Bəlkə də Allah əvəzini verir ki, mən çox
yaşayım, o günləri gün hesab edərək
ömrümdən saymır. Allah o ağır günləri
hesabıma yazmır ki, bir az da çox yaşayım,həmin
sıxıntılı günlərin əvəzi
çıxsın".
Dövr o dövr idi, Azərbaycanın kamançası
erməninin əlində imiş. Görün vəziyyət nə
təhərmiş ki, hətta Ağdaş kimi bir yerdə də
musiqi məktəbində kamança müəllimi erməniymiş.
Onlarsa kamançanı öz tərzlərində
çalırdılar. Bunu da mənə vaxtilə Habil müəllim
anlatdı ki, hətta bizimkilər də o üslubu mənimsəmişdilər.
Dinləyən də nə bilsin, elə zənn edərdi ki,
elə kamançanı bu sayaq çalarmışlar. Ancaq
Habil artıq öz müstəqil yolunu tutub çalmağa
başlayanda hansısa daxili fəhmin gücüylə, qan
yaddaşındakı hansısa gizli gücün təsiri ilə
hamıçalan kimi deyil, fərqli çaldı. Bizlərə
elə ilk eşidilişdən xoş gəldi - qan çəkdi.
Azərbaycan kamançaçılığında erməni
dəsti-xəttini bərqərar edənlərsə diksindilər,
bu, onlara yad gəldi və köhnə bazara təzə
nırx qoyan bu cavana qarşı hamısı birdən
qalxışdı.
Azərbaycan radiosunun səs xəzinəsində
1983-cü ilin 6 martında səslənmiş "Axşam
görüşləri"nin lent yazısı qalır.
Aydın məsələdir ki, bu verilişdə gedən
söhbətləri 2-3 gün əvvəl yazmışıq.
Həmsöhbətim o çağların məşhur
kamançaçısı Nefton Qriqoryandır. Azərbaycan
dilində danışır. Elə sənin-mənimkimi,
Qarabağ, Şamaxı, Bakı ermənilərinin çoxu
kimi. Bu da onların ayrı bir silahı idi. Ad çəkmir,
amma gileylənir və daşı hansı bostana
atdığı da bəllidir. Ancaq tarixi mənası
olduğu üçün o vaxt o sözləri ixtisara
salmamışdım və indi vacib sübut, söylədiyim
fikirlərə dayaq kimi qavranılır. Bəzi
kamançaçılardan gileylənir ki, ayrı üslubda
çalırlar, adama yad gəlir. Dəqiq sözlərini
iqtibas edirəm: "A balam, öz dilimiz var, öz dilimizdə
çalın da!" Eşidən elə zənn edir ki, guya
bu adam musiqimizdə eşidilməyə başlayan İran,
Türkiyə qatışıqlarından, ərəb, hind nəfəsləri
və xallarından bəhs edir, "öz dilimiz" deyəndə
də Azərbaycan çalğı yolunu nəzərdə
tutur. Lakin bu danışan zahirən əl ermənisi olsa da,
elə ermənidir ki var və "öz dilimiz" deyərkən
hədəfi elə məhz
kamançaçılığımızdakı erməni
ifa yoludur. Açıqca sözünü deyir, sadədillər
də bunu guya onun musiqimizin saflığının təəssübünü
çəkən kimi qəbul edirlər.
Nefton Qriqoryan bu sözləri deyəndə Habil
artıq çoxdan musiqimizdə möhürünü
vurmuşdu, daha həmin üslubda çalan, bunu elə
kamançanın azərbaycancası hesab edən
ifaçılarımız da az deyildi. Habil elə zirvəyə
dikəlmişdi ki, ermənilər daha ona bata bilmirdilər,
amma görürsünüz ki, yenə fürsət
düşdükcə sözlərini deyirdilər, ümidli
idilər ki, biz çox, Habil təkdir, bəlkə əvvəl-axır
öhdəsindən gəldik.
O zamanlar 1950-1980-ci illərdə Azərbaycan
kamançaçılığında tanınan,
ekranlarımızda, efirlərimizdə, xalq çalğı
alətləri ansambllarımızda,
toy-düyünümüzdə adları və ifaları
sayrışan ermənilər hələ az deyildi - Nefton
özü, Vaqo Velkumov, Boris Keropyan, Vartan Manqasaryan və digər
irili-xırdalı bu cür vartanlar. Daha əvvəlki
vartanların adlarını unudulmağa qoymayan, yaddaşlarda
diri saxlayan, örnək kimi yaşadan adamları da vardı.
Aramızda oturub erməniçiliyə xidmət edən
Firidun Şuşinski ləqəbli şəxsin 1985-ci ildə
nəşr edilmiş "Azərbaycan xalq musiqiçiləri"
kitabında bircə Azərbaycan kamançaçısı
haqqında ayrıca yazı yoxdur. Ancaq Saşa Ohanezyan, Avanes
Avanesov, Armenak Asriyan, Levon Qaraxanyana gen-bol oçerklər həsr
edilib, hələ digər xanəndələrə həsr
edilən yazılarda erməni əsilli
kamançaçılardan elə müstəqil oçerklər
həcmində gəzişmələri qoyuram bir kənara. Azərbaycanınsa
elə həmin erməni musiqiçiləri ilə eyni vaxt kəsiyində
yetərincə şöhrətli İsmayılxan
Talışinski, Qılman Salahov, Hafiz Mirzəliyev, Tələt
Bakıxanov, Ağası Məşədibəyov, Elman Bədəlov
kimi kamançaçıları vardı. Habilinsə
ad-sanı artıq 1960-1970-ci illərdən respublikanın sərhədlərini
aşmışdı, canlı klassik hesab edilirdi, Xalq artisti fəxri
adına layiq görülmüş ilk
kamançaçımızdı.
O kitabda Azərbaycan kamançaçıları
haqqında tam sükut - sanki heç olmayıblar.
Həmin kitabın müəllifi və araya-ərsəyə
gətirilməsinə kömək edənlər gələcəyi
də düşünürdülər: zaman keçəcək,
açacaqlar "Azərbaycan xalq musiqiçiləri"
adlı bu kitabı, baxacaqlar ki, oçerklərin qəhrəmanları
Lazar Ter-Vartanesov, Qrikor Məlikyan, Avanes İoannesyan, Bala Məlikyan,
Lazar Qabrielyan və digər belə-belə yanlar, istər-istəməz
o nəticə çıxarılacaq ki, elə bunların xalq
musiqisinin əsas sütunları ermənilərmiş. Kitab
Bakıda buraxılıb, üstündə müəllif
olaraq bir azərbaycanlı adı, nəşrin dili azərbaycanca.
Yəni hələ 1980-ci illərin ortalarında azərbaycanlılar
özləri etiraf ediblər ki, onların xalq musiqisini biz
yaratmış, biz təmsil etmiş, biz irəlilətmişik.
Budur məkrli siyasətin alt qatı.
Habil boyda nəhəngdən bu kitabda əsər-əlamət
yoxdur. Vaxtında özündən soruşmuşdular ki, nə
əcəb bu kitabda Habil haqqında bir məqaləniz, hətta
müsbət bir cümləniz yoxdur? Bu söhbətin
canlı şahidiyəm. Azərbaycan radiosunun musiqi
redaksiyasının xalq musiqisi şöbəsinə
qoltuğunda bu təzə kitabı ilə gəlmişdi, o
vaxt həmin redaksiyanın baş redaktoru olan Hacıbaba Məmmədov
kitabı vərəqləyəndən, mündəricatına
nəzər salandan sonra bu sualı vermişdi və müəllif
də söyləmişdi ki, bu kitabın davamı da olacaq,
növbəti hissədə Habil haqqında da ayrıca
böyük oçerk olacaq. 1995-ci ildə vəd edilən həmin
kitab çıxdı. "Musiqiçinin düşüncələri"
adlı o kitabda, həqiqətən, artıq Habil Əliyevdən
də bəhs edilirdi. Ancaq həqarətlə, nifrətlə.
Gerçək mənzərə budur, agah olun. Erməniçilik
bütün istiqamətlər üzrə içərimizdə
belə işləyib.
Habil müəllim danışırdı ki, o erməni
müəllimimizin öyrətdiyini mən də
çalırdım, kamança sinfinə gedən başqa
uşaqlar da. Ancaq mənimki həmişə nə iləsə
obirilərinkindən seçilirdi. Erməni müəllimimiz əsəbiləşirdi
ki, düz çalmırsan. Deyirdim, axı, müəllim, nə
öyrədinibsizsə, barmaq-barmaq hamısını eynilə
çalıram.
Daha da hirslənirdi ki, yox, düz çalmırsan, nəsə
yadlıq var sənin çalğında, bilmirəm nədir,
amma yaddır.
Yadlıq nə imiş? Habil müəllim bunu da
danışırdı ki, ağdaşlı məşhur xanəndə,
vaxtilə Cabbar Qaryağdı oğlunun özünün də
yüksək qiymətləndirdiyi Veys Hacıyevin
oxularını dinləyib valeh olubmuş,
kamançasını çalanda onun boğazlarını,
şirinliklərini ifasına qatırmış,
anasının çətin müharibə illərində
iş görə-görə hərdən etdiyi qəmli
zümzümələrindəki xalları hansısa el nəğmələrini
çalanda istifadə edirmiş və sırf azərbaycanlı
oxusundan, nəfəsindən gələn bu xırdalıqlar,
təbii ki, erməni müəllimin nə
çalğısında vardı, nə öyrətdiyində.
Oxudan gələn bu xalların hər birinin kökü
muğama bağlı idi. Erməni muğamı öyrənib
tarda, kamançada çala bilirdi, amma Azərbaycan dilində
danışmağın öhdəsindən gəlsə də,
azərbaycanlı kimi oxumaqda gücsüz idi. Oxumaq ürək
məsələsi idi və azərbaycanlı kimi
oxumaqçün gərək azərbaycanlı ürəyinin
sahibi olaydın. Habil kamançaya Azərbaycan oxusunu gətirməyə
başlamaqla kamançanın yalnız qıvraq barmaqlarla
deyil, həm də həssas ürəklə çalınan
bir alət olduğunu əyan etdi. Buna görə nə
çaldısa, erməni orda bir yadlıq, dinləyən azərbaycanlısa
indiyədək dinlədiyi kamançalarda eşitmədiyi
doğmalıq sezdi.
El sənətimizin iki qanadı ən azı bu son 2-3 əsrdə
həm də siyasi yük daşıyıb. Bir xalça, bir
də kamança. Erməni də, digər yadellilər də
tarix boyu yalnız yurdumuzun ayrı-ayrı guşələrinə,
altı da, üstü də qızıl torpaqlarına göz
dikməyiblər, maddi və mənəvi sərvətlərimizi
də girəvə düşdükcə qamarlamağa,
özününküləşdirməyə can atıblar. O
yerdə ki hansısa xalçanı farsın toxuduğuna tam əmin
olublar, əllərində dəlil-sübut olub, onu elə
birbaşa öz xalçaları kimi təqdim ediblər. Fəqət
görəndə-biləndə ki, bu xalça Təbrizinki,
Ərdəbilinki, Marağanınkıdır...
başlayıblar izi itirməyə, adını "İran
xalçası" qoyublar. O yerdə ki xalçanın ermənininki
olduğu dəqiq bilinib, açıqca öz adlarını
üstünə yazaraq dünyaya car çəkiblər. Ancaq
Qarabağ, Şirvan, Quba və digər
xalçalarımızın dəqiq ünvanını it-bata
salmaq, elə bunları da özlərininki kimi qələmə
verməkçün mücərrəd bir "Qafqaz
xalçası" deyimini uydurublar.
Kamançaya və kamançaçılığa
isə heç tərəddüdsüz-zadsız elə
"bizimkidir" deyiblər, özlərini bu işin sahibi
kimi təsdiqləyiblər, bir inhisar yaradaraq azərbaycanlıları
da yaxına buraxmamaqçün hər fitnəyə əl
atıblar.
Birdən-birə Habil kimi cəngavər meydana
atılarkən ona düşmən kimi
baxmamalıydılarmı?
Habil yalnız bir mahir sənətkar deyildi, həm də
siyasət adamı idi. O, köksündə Azərbaycanın
ali dövlət təltifini - "İstiqlal" ordenini gəzdirirdi
və buna sözün birbaşa mənasında tam haqqı
vardı. Çünki onun yerinə yetirdiyi iş zahirən
tamaşaçı qarşısında əyləşərək
kamança çalmaq idisə də, mahiyyətcə zəbt
edilmiş sərvətimizi istilaçının
caynaqlarından qopararaq özümüzə qaytarmaqdan ibarətdi.
Ona görə də 1990-2000-ci illərdə, hələ
torpaqlarımızın erməni işğalında olduğu
vaxtlarda etdiyim çıxışlarda deyirdim və söylədiklərim
də lentlərin yaddaşında qalmaqdadır - söyləyirdim
ki, Habil Əliyevin xilaskarlığı onun nişanəsidir
ki, əl boyda kamançanı işğalı altında
saxlaya bilməyən erməni Azərbaycanın min kilometrlərlə
ərazisini də daimilik zəbt edib qala bilməyəcəkdir.
Vaxt bu arzu və ümidimizi də çin etdi,
zamanında Habilin bir qoşun erməni
kamançaçısı və
kamançaçılığımızdakı erməniçilik
üzərindəkiqələbəsini
gördüyümüz sayaq, gün yetişdi ki, Azərbaycanın
müzəffər ordusunun da erməni və erməniçiliyi
darmadağın etməsinə xoşbəxt şahidlər
olduq, böyük Zəfərimizi qazandıq,
torpaqlarımızı azadlığına qovuşdurduq.
"Mən bir söz deyəcəm, bir az təvazökarlıqdan
kənar olacaq, amma məcburam deyəm. Bu kamança aləti əslən
bizim alətimiz olub deyə mənə Allah Özü kömək
elədi ki, onu ermənidən alıb özümüzə
qaytarım. Kamança alətində mənə qədər
eşidilməyən şeyləri çaldım.
Muğamları çaldım, muğamları erməni
çala bilməz heç vaxt. Çünki onun ürəyi
deyil, onun malı, onun qanı-canı deyil. Muğamla layla
bir-birinə calanıbdır. Mən muğamla
böyümüşəm. Muğamat ürəyim, qanım
olduğundan məndə yaxşı alındı,
kamançada yaxşı çıxdı, xalq da onu
eşitdi, bəyəndi və sağ olsun ki, xalq da məni
müdafiə elədi. Kamançanı mən
xalqımızın hünəri ilə, köməyi ilə
ermənilərdən ala bildim".
Bunlar mənim müşahidəm deyil, Habilin öz
sözləridir və gərək kamançamızı,
kamançaçılığımızı elm kimi
araşdıranlar bunlara xüsusi diqqət edə, bu
ipuclarından yapışıb dərinlərə gedə.
Habildən əvvəl və Habil dövründə
yaşayıb-yaratmış digər azərbaycanlı
kamançaçıları ermənilər çox
qabağa buraxmamaqçün bütün lazımi tədbirləri
görmüşdülərsə də, hər halda onlara
dözümlü yanaşmış, onlarla Habilə olan təki
yağıcasına davranmamışdılar.
"Bizim kamançaçalanları ermənilər qəbul
edir, yola verirdilər. Çünki onlar erməni yolu
çalırdılar. Necə ola bilər ki, azərbaycanlı
öz musiqisini, öz muğamını ermənidən
öyrənib çala?! Mən buna görə xəcalət
çəkirdim. Uşaq vaxtı hələ rayonda
yaşayanda gördüyümü görmüşdüm,
ancaq Bakıya gəlib burda bilavasitə tanınmış
musiqiçilərin mühitinə düşəndə
şahidi olduqlarım məni çox pərişan elədi.
Tamam xəcalət çəkdim. Adam da öz musiqisini
başqa bir millətdən öyrənər? Odur ki, heç
kimə bənzəmədən, oxşatmadan çalmağa
başladım. Mən oxuyanlarla çox çalırdım,
oxuyanlar da məni çox istəyirdi. Niyə? Çünki
mən oxuyanların vurduğu nəfəsləri
çalırdım, qaytarırdım onlara. Onlar nə
oxuyurdusa, mən də onu qaytarırdım onlara, o şeylərin
hamısını, xanəndə yollarını. Mən həm
də kamançada solo çalmağa başladım. Bu da
xalqımızın kamançada eşitmədiyi şeylər
idi. O çaldıqlarımın hamısı
camaatımıza doğma idi. Çünki Xanın,
Zülfünün, Mütəllimin, Yaqubun nəfəsləri,
boğazları, keçidləri, qaynatmaları artıq
dönə-dönə eşidilmişdi, ruha hopmuşdu. Odur
ki, mən bunları artıq kamançada müşayiət
vaxtı deyil, təkcə çalanda da camaata çox
şirin, məhrəm gəldi. Ona görə də Habil kimi
mənim qiymətimi verdilər. Bu, məni həm çox fərəhləndirdi,
həm də borclu elədi. Mən də dayanmadan
çalışdım ki, elə incəliklər edim, elə
gözəlliklər tapım ki, çalğım get-gedə
daha da yaxşılaşsın".
Xalq Habilin çalğısını eşidincə
sanki çoxdan görmədiyi doğması ilə
rastlaşan kimi olmuşdu. Ermənilər və erməniçiliksə
diksinmişdi. Məchul sual qarşısında gözlərini
döyürdülər: kamança həmin
kamançadır, bəs bu səs niyə özgə təhərdir?
Odur ki, fürsət düşdükcə Habilə badalaq
vurmağa, maneələr yaratmağa, sataşıb həvəsdən-ruhdan
salmağa macal axtarırdılar.
O əhvalatlardan birini Habil müəllim belə
nağıl edirdi ki,Yaşıl teatrda dövlət konserti
olası idi. Təbii, konsertin proqramında ən üzdə
olan ifaçıların adlarıymış -Şövkət
Ələkbərova, Hacı Məmmədov, Əbülfət
Əliyev və Habillə Neftonun da adları həmin cərgədə.
Ancaq Nefton Qriqoryan həmin axşam oxuyanları müşayiət
edən kimi çıxış edəcəkdisə də,
Habil Əliyevin tək ifası nəzərdə tutulubmuş.
Nömrələr bir-bir elan edilir, səhnəyə
çıxırlar, çalıb-oxuyurlar,
alqışlanırlar və növbə gəlib
çatır Habilə.
Burası öz danışığında daha məzəlidir,
üstəlik də birbaşa mətləbə çatmazdan
qabaq yolüstü elə Habilsayağı özü də
özünə yüngülvari sataşıb keçir:
"Çıxdım səhnəyə, çaldım. O
vaxt camaat məni lap çox istəyirdi. Elə indi də
sağ olsunlar, çalsam, istəyərlər.
Amma daha səksəni keçmişəm, səhnəyəçıxıb
çalmaq yaşıma yaraşmır. Ayıbdı. Mənim
taylarım gedib məşhədi olubdu, nə bilim hacı
olublar. Hərçənd mən də Əməkdar, Xalq
artisti olmuşam, ancaq evdə oturan yaşıdlarıma
baxıb mən də tədbiri tökdüm,
kamançanı qoydum yerə. Heç olmasa mənim də
xalqa hörmətim bu olar ki, çalmaram. Sənət elədir
ki, gərək xalqın qarşısına ən
yaxşı vaxtında çıxasan. Nə isə,
sözüm onda deyil, Yaşıl teatrda çıxdım səhnəyə,
solomu çaldım, çox gözəl
qarşılandı. Alqış kəsilmirdi, iki dəfə
səhnəyə qayıtdım, baş əydim, camaat əl
çəkmədi, yenə bir şey çaldım. Ancaq yenə
alqış dayanmırdı, məni buraxmırdılar.
Dübarə gəlib bir də çaldım. Həmin il Beynəlxalq
uşaq ili elan edilmişdi. Mən də uşaqlara hədiyyə
kimi Qənbər Hüseynlinin "Cücələrim"ini
o münasibətlə hazırlamışdım. İş elə
gətirdi ki, həmin gün çalmaqçün
üçüncü dəfə səhnəyə
qayıdanda bir yenilik olsun deyə bunu ifa etdim. Ovaxtacan
"Cücələrim"i tək kamançada
çalıb-oxuyan olmamışdı. Həm də məndən
əvvəl çalınıb-oxunmuş "Cücələrim"lərdən
fərqlənsin və daha da maraqlı alınsın deyə
çalğıma toyuq, xoruz, cücə səslərini də
qatmışdım. Çaldım, gözlədiyimdəm də
yaxşı qarşılandı, camaat buna obirilərindən
də gur əl çaldı. Səhnədən
çıxdım, bu Nefton, digər ifaçılar da
hamısı səhnə arxasındadırlar. Nefton birdən
dilləndi ki, sağ ol, ara, nə yaxşı banlayırsan,
ara? Gördüm Şövkətdə, Hacı da,
ordakıların hamısı dönüb buna acıqlı
baxdılar ki, yəni niyə Habilin xətrinə dəyirsən?
Mən də buna həmişə hörmətlə
"Nefton müəllim" deyirəm, ağsaqqal sayaraq o gələndə
ayağa dururam ki, Nefton müəllim,orda oturma, burda əyləş.
Gördü ona belə yazıq-yazıq baxıram, ətrafdakıların
da münasibətini hiss etdi, guya könlümü almaq,
malalamaq üçün qayıtdı ki, gərək onu səndən
öyrənəm. Düz gözünün içinə
baxa-baxa dedim ki, Nefton müəllim, sənin "Cücələrim"
çalmağın ayıbdır, yaxşısı budur sən
get anqırmağı öyrən".
Habil müəllim yalın əsəb telləri kimi həssas
idi. Öz sözü idi, deyirdi ki, mən yonulmuş diş
kimiyəm, hər isti-soyuq mənə o dəqiqə təsir
edir. İsti-soyuq deyəndə məqsədi havaya işarə
etmək deyildi. Məhrumiyyətli uşaqlıq, yeniyetməlik
dövrü onu əvvəldən bərkə-boşa
dözümlü etmişdi, sonra da ömrü boyu o kənd mənim,
bu şəhər sənin - yollarda oldu. Onun həssaslığı
insanı bir hərəkətindən, xəfif
baxışından, adicə kəlməsindən görə,
duya bilməsində idi. Oturub-durduğu, dost dediyi adamların
da hər biri elə özünə uyğun duyğulu
insanlardılar.
Muğamları, təsnifləri, bəstəkar
mahnılarını, el havalarını seçib
ayırdığı kimi, dost-yoldaşı da seçib
ayırırdı. Əlbəttə, zahirdə yox, öz aləmində,
içərisində. Musiqiçilər əhatəsində,
öz curlarının əhatəsində olanda başqa Habil
idi, ruhca, fikircə qəlbinə yaxın tutduğu Lətif Kərimovla,
Bəxtiyar Vahabzadə ilə oturub-duranda bir ayrı Habil.
Özü hər sözün çəkisini, dadını,
istisini-soyuğunu biləndi, danışığı sərrastdı,
ona görə də içi dərin deyişlərin
vurğunu idi, "Adamların həssaslığı məni
onlara bağlayır. Mən həssas adamdan ötrü
ölürəm", - söyləyirdi.
Lətif Kərimovun böyük sənətinə
heyran idi, - bu, öz yerində, amma xalçaçı ustad
bircə təsirli ifadəsi ilə Habilin ürəyinə
girmişdi. Danışırdı ki, Lətif müəllimə
bir gün söylədim ki, siz gözəlliyi o qədər
yüksək qiymətləndirirsiniz ki, gözəl
özü heç bilmir o qədər gözəldir.Belə
cavab verdi ki, Habil, buna mənim ixtiyarım var. Çünki,
tutalım, bir gözəl xanım keçib gedir, mən də,
sən də, başqaları da ona baxır. Ancaq mənim
görməyimlə digərlərinin, hətta o
xanımın özünün güzgü qabağında
özünü görməsinin təfavütü var. Mən
onu bir rəssam gözü ilə bütün mütənasibliyi
ilə görə bilirəm, ona görə də mənim
"gözəl" qiyməti verməyimlə bir
başqasının "gözəl" deməsi əsla
eyni deyil.
Habil müəllim o vaxt bu müşahidəsini mənimlə
bölüşəndə söyləmişdim ki, əgər
Lətif müəllim bir rəssam kimi gördüyü
gözəlliyi çılpaq təsəvvür edə bilirsə,
sizin görməyiniz yalnız zahiri yox, daxili də seyr etməyə
imkan yaradan rentgen şüası altında görmək
kimidir.
Gülümsəmişdi, deyəsən, ürəyindən
olmuşdu, demişdi ki, o cəhət əsas Bəxtiyardadır.
Çox olub ki, eyni məclislərdə oturmuşuq,
başqaları danışıb, biz kəlmə kəsməmişik,
hərdən baxışmışıq, amma həmin ani
baxmaqla da mənim nə demək istədiyimi Bəxtiyar, Bəxtiyarın
nə demək istədiyini mən hiss etmişəm.
Elə bir-birlərini belə incəliklə
duymalarındandır ki, Bəxtiyar Vahabzadə Habilə bir
deyil, bir neçə şeir həsr etmişdi, Habil də Bəxtiyar
şeirlərini nəğmələşdirmişdi. Bəxtiyar
müəllim bunu da söyləyirdi ki, "Muğam"
poemasını yazanda Habil həmişə yanımda olub, onun
məsləhətlərinə qulaq asmışam, tövsiyələrinə
əməl etmişəm.
Əslində həmin poemanı yazdığı
günlərdə Bəxtiyar Vahabzadə Habil Əliyevlə
heç görüşməmişdi, hətta telefonla da
danışmamışdılar. Ancaq deyirdi ki, hər axşam
növbəti parçanı başlamazdan əvvəl
maqnitofonu qururdum, Habilin lentlərini qoyurdum, elə dinləyə-dinləyə
də başlayırdım yazmağa, çaldıqca elə
Habil mənimlə danışan kimi olurdu...
Habilin həyatı boyu sonacan minnətdar olduğu və
öz deməsincə, həyatda ona tam təmənnasız məhəbbət
bəsləmiş bircə insan olmuşdu - anası Nisə
xanım.
"Mənim üçün ana kimdir? Rafael müəllim,
bu, çox çətin sualdır. Anasını hər
halda, adamların hamısı çox istəyir. Amma mən
bir məsələdən nigaranam, şübhəliyəm ki,
Allahın anası olmayıb. Bu, bir sirdir, ancaq mənə belə
gəlir ki, Allahın da anası olub. Ana əvəzolunmazdır,
ana olmayandan sonra da onu əvəz eləyənbacıdır,
heç olmasa bacı ögey anadan daha yaxşıdır. Həyatda
əvəzsiz dəyərlər var, ana həmin sərvətdir.
Əfsus ki, əfsus ki, vaxtında qiymətini verə bilmirik.
Mən əgər bilsəydim ki, anam öləcək,
inanın ki, ondan qabaq mən ölərdim. O qədər mən
anamı sevmişəm. Rafael müəllim, keçib mətbəxdə
baxıb görəcəksiz ki, televiziyanın üstündə
anamın şəklidir. Çərçivədə təkcə
gətirib qoymuşam ora. Belə etmişəm ki, gün boyu,
həmişə, yatana qədər anamı görüm. Anam
məni belə görə bilmədi. Bu şan-şöhrətdə,
bu imkanda görə bilmədi. Amma gördü ki, mən də
hamı kimi yaşayıram da. Belə görsəydi, bəlkə
də anam ölməzdi".
Bu sözləri deyəndən sonra Habil müəllim
şahidi olduğu, başına gəlmiş iki ana hekayətini
danışmışdı. İkisini də danışanda
doluxsunmuşdu, neçə dəfə səsi
qırılmışdı.
Habil danışırdı, onun ibrətli ana hekayətlərini
dinləyirdim, elə fərz edirdim ki, o danışmır,
çalır, ana nəğməsi ifa edir.
Hadisələrdən biri İmişlidə baş
vermişdi və bu söhbətini başlamazdan əvvəl
Habil müəllim vurğulamışdı ki, "ölsəm
də yadımdan çıxmaz!" Böyük
mağazanın müdiri olan imkanlı bir adam oğluna
kiçik toy edirmiş. Çalıb-oxuyurlar,
yığışanlar da, toy sahibi də feyziyab olur. Habilgil
haqqını alıb getməyə hazırlaşanda həmin
mağaza müdiri toy sahibi rica edir ki, Habil müəllim,
yaxşı qırqovulplov bişirtdirmişəm, axşam
çörəyimizi yeyək, xudmani məclis olacaq, orda da
bir-iki şey çalarsınız, hörmətinizi də necə
lazımdır edəcəm, sonra gedərsiniz.
Adətən bildiyim dərəcədə Habil müəllim
toyda xörək yeməyi xoşlamazdı. Toyu başa vurunca
hansı saat olmasına baxmadan yola çıxardı. Ancaq o
gün İlahidən olan kimi, elə bil bu hadisəyə
şahid kəsilsin deyə ev sahibinin təvəqqeləri
qarşısında yumşalır, sənətkar
yoldaşlarına da deyir ki, 2-3 saatla bir şey olmaz, dincələk,
qaş qaralanda yola çıxarıq.
İkinci mərtəbədə, eyvanda uzun bir masa
açılıbmış, üstündə hər cür
naz-nemət, dəmə qoyulmuş plovun yolunu gözləyə-gözləyə
söhbətləşirlərmiş. Habil müəllim
danışırdı ki, oturanlar ev yiyəsinin
yaxınları idi, lap yanımda oturansa vaxtilə Bakıda
milisdə işləmiş, indi təqaüdə
çıxaraq ticarət şəbəkəsində
çalışan bir yekəpər adam idi. Masa arxasında
olanların sırasındakı bir arıq, sısqa cavan necə
oldusa qayıtdı ki, Habil müəllim, bilirsiniz, bu
İmişlidə nə qədər adam varsa, hamısını yıxıram, mənə
güləşdə batan olmaz.
"Təəccüb qaldım, belə zəif,
cansız bir şəxs özündən böyükləri
də nə təhər yıxa bilər? Yanımdakı
keçmiş sistem işçisi də cantaraq
oğlandı. Həm yaşda bundan böyük idi, həm də
canlı-cəsədli idi. Dedi, ə, başından yekə-yekə
danışma. Kimi yıxırsan? Mən də İmişlidənəm.
Məni də yıxarsan? Dedi: "Yıxaram". Bu da dik
qalxdı ki, dur güləşək. Qalxdılar ayağa,
yapışan kimi həmən bu arıq oğlan sistem
işçisini çiynindən aşırıbguppultu iləvurdu
yerə, dedim, öldü bu. Aşağıdan toy yiyəsinin
anası, qoca qadın, yəqin, eyvandan bu hay-küyü
eşidərək şəklənib ki, nə baş verir,
yuxarıda nə həşirdir, hövlnak pilləkənləri
qalxdı, "Ay mənim başıma daş, nəvəmin
toyunda nə oldu?" - dedi. Toy sahibi, keçmiş milis
işçisi olan həmin mağaza müdiri hikkəylə
yaxınlaşdı zavallı qadına, anasını
hökmlə itələdi ki, sən burda nə axtarırsan,
get işinlə-gücünlə məşğul ol.
Qadın yıxıldı yerə, məni ağlamaq tutdu.
Musiqiçi yoldaşlarıma dedim ki, durun ayağa,
uşaqlar. Ev sahibi nə qədər yalvardısa, üz vermədim.
Dedim, mən sənin çörəyini yeyərəm, o loxma
zəhər olub qalar boğazımda, sənin yediyin
çörək deyil. Heç sağollaşmadan oturduq
maşına, sürdük, çıxdıq getdik".
Ancaq təsadüf elə gətirmişdi ki, Habilin
yolu həmin qanqaraldan əhvalatdan bir-iki həftə sonra
Sabirabadın bir kəndinə düşür. Yenə
toymuş. Ancaq işin tərsliyindən selləmə
yağış başlayır, güclü də külək
qopur. Peşmançılıq düşür, toy pozulur,
külək toy mağarını da
uçurub-dağıdır, gələn qonaqlar da naəlac
qalaraq dağılışır.
Su içində olan musiqiçiləri dəvət
edirlər evə.
"Bəyin də bir qardaşı var, çox baməzə,
çox qabiliyyətli oğuldu. Gəldi ki, Habil müəllim,
iyirmi dənə turacın bozbaşın bişirtdirmişəm.
Dedim, day yox idi? Dedi, yox, elə hamısını
bişirtdirmişəm, qoy nə qədər
yağır-yağsın, özümüzçün
axşamacan qəşəng vuracağıq. Soruşdum ki,
kiminlə vuracaqsan? Dedi, bəs, sizdən əziz
qonağımız olmayacaq ki, yaxşı da arağım var,
xırda-xırda gillədəcəyik. Bu belə deyəndə
ürəyim qopdu. Nə isə, iri bozbaş qazanını
götürüb gəldilər, süfrə salındı,
bir yeşik də araq qoyuldu. Dedim ki, ay qardaş, mən sən
deyən köhnə Habil deyiləm e, çalğıma
baxma, yaşlanmışam, burda yüzcə qram içsəm,
ölərəm. İnsafən razılaşdı, dedi ki,
neynək, əziyyəti özüm çəkərəm.
Yayda susayıb ciyəri yananlar kimi stəkanı doldurur,
çəkir başına, elə bil içdiyi heç araq
deyil, sudur. Artıq gecə saat üç olub, bu, bizdən əl
çəkmir, sabahı gün də bizim başqa yerdə
toyumuz var, gərək yataq, dincələk. İçəridəki
adamlara işarə elədik ki, axı biz yatmalıyıq.
Bunlar da çıxıb çöldə ağsaqqala,
qarasaqqala deyirlər ki, bəs Habil müəllim yatmaq istəyir,
bu - bəyin böyük qardaşı hələiçir. Ev
adamlarından bir neçə nəfər gəldi ki, bəs
gecdir, yekunlaşdırın, hər dəfə də bu
oğlan çönüb necə qeyzlə baxdısa, gələnlər
elə sözü ağzında qalaraq çıxıb getdi.
Hiss olunurdu ki, nədirsə, buna söz deyə bilən yoxdur,
hamı bundan qorxur. Vəziyyəti belə görəndə
cavanlardan biri: "Yaxşı, bu dəqiqə", - deyib
çıxdı. Bir vaxt gördüm ki,
palçığın içində bir arvad gəldi. Sən
demə, bunların anasıymış. İçəri girib
qapını açan kimi elə bircə bunu dedi:
"Yusif?"
Bayaqdan hamının zəhmli baxışından
qorxub-çəkindiyi bu adam bircə anda elə bil
büzüşüb balacalaşdı, qadını
görüncə durub bayıra qaçdı. Məni
hönkürtü ilə ağlamaq tutdu. Dedim, halal olsun bu
oğula,bayaqdan bizə verdiyi əziyyətlər də halal
xoşun olsun, sən ki anaya belə hörmət bəsləyirsən,
ananın qabağında belə əyilirsən, sənin yerin
Cənnətdir".
Habil müəllim bu olmuşları mənə
nağıl edəndə həmin əhvalatların
üstündən 25 ildən də çox vaxt keçirdi.
Danışırdı, sadəcə kövrəlmirdi,
gözlərindən bıldır-bıldır yaş
axırdı. Qəhərini uda-uda deyirdi ki, heç
yadımdan çıxmır, o birinci də - anasını
vuran da oğul idi, ikincisi - anasının bircə sözü
ilə uşaq kimi durub qaçan da oğul idi. Fərqə
bax!
Bəli, fərq tük qədər incədir. O da ana,
o da oğul, bu da oğul, bu da ana.Və bu da Habil.
Başqa kamançaçılarla Habilin fərqi də
elə soğan qabığı qədər nazik, şəffaf
idi. Onlar da kamança çalırdı, Habil də, onlar da
eyni muğamları, eyni havaları ifa edirdilər, Habil də.
Lətifəsi bütün başqa
kamançaçılardan uzaq olsun. Hansı birinisə o
köntöy övladla oxşatmaq, yaxın qoymaq fikrindən
çox uzağam.
Ancaq Habili anasının ruhu və kamançası
qarşısında o ikinci oğul kimi əyilməyə də,
səcdə etməyə də, sayğı duruşuna
qalxmağa da həmişə hazır gördüm.
Bu ürəyin, bu mənəviyyatın sahibi
olduğu üçün də heç kimin bacarmadığı
kimi çala bildi.
2 noyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik