"Hüseyn Razi: taleyi və sənəti"
- zəngin irsə layiqli dəyərin
ifadəsi
Bu il qədim tarixə və zəngin ənənələrə
malik Naxçıvan ədəbi mühitinin Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyətinə misilsiz xidmətlərilə
seçilən tanınmış nümayəndəsi Əməkdar
incəsənət xadimi, şair-dramaturq Hüseyn Razinin
(Hüseyn Məmməd oğlu Rzayev, 1924-1998) 100 illiyi tamam
olur.
"Azərbaycan vətəndaşlıq lirikası
yaratmaq yollarında qətiyyətli addımlar
atmış" (akademik İsa Həbibbəyli) Hüseyn
Razinin ədəbi-elmi irsi olduqca zəngin və
çoxşaxəli olub. Yüksək məziyyətləri
ilə seçilən belə bir ədəbi irsin Azərbaycanın
müstəqillik qazandığı bir dövrdə və Azərbaycançılıq
ideologiyası əsasında araşdırılması
şairin Azərbaycan ədəbiyyatında tutduğu
mövqeyi daha dəqiq müəyyənləşdirmək
baxımından əhəmiyyətlidir. Bu ehtiyacı hələ
illər öncə Əməkdar elm xadimi, professor Hüseyn Həşimli
vurğulamışdı: "Hüseyn Razinin zəngin,
orijinal və qiymətli ədəbi irsinin daha əhatəli və
ciddi tədqiqinə ehtiyac bu gün daha aşkar duyulur".
"Mərdlik və cəsarət tərənnümçüsü"
(Xəlil Rza Ulutürk) Hüseyn Razinin zəngin və
çoxşaxəli ədəbi-elmi irsinin tədqiqi və təbliği
məqsədi daşıyan növbəti bir addım AMEA
Naxçıvan Bölməsi İncəsənət, Dil və
Ədəbiyyat İnstitutu tərəfindən nəşrə
hazırlanan "Hüseyn Razi: taleyi və sənəti"
kitabı şairin anadan olmasının 100 illiyi münasibətilə
işıq üzü görüb. Kitabın tərtibçisi
AMEA Naxçıvan Bölməsi Əlyazmalar Fondunun direktoru
filologiya elmləri doktoru Fərman Xəlilov, elmi redaktoru və
ön sözün müəllifi AMEA-nın müxbir
üzvü, professor Əbülfəz Quliyevdir.
Dörd bölmədən ibarət kitabın ilk
bölməsi "Hüseyn Razi müasirlərinin gözü
ilə" adlanır. Burada Xalq yazıçısı Mirzə
İbrahimov, Xalq şairləri Xəlil Rza Ulutürk, Məmməd
Araz, Məmməd Rahim, akademik İsa Həbibbəyli və başqa
tanınmış elmi və ədəbi mühit nümayəndələrinin
Hüseyn Razinin yüksək mənəvi keyfiyyətləri və
orijinal yaradıcılığı barədə fikirləri
yer alıb.
"Ədəbi-bədii və elmi irsinə aid
araşdırmalar" adlanan növbəti bölməyə
şairin həyat yolu, ictimai fəaliyyəti, ədəbi-bədii
və elmi-publisistik əsərləri ilə bağlı
yazılan məqalələr daxil edilib. Məqalələrdə
Hüseyn Razi yaradıcılığı, eləcə də
keşməkeşli həyat yolu müxtəlif aspektlərdən
araşdırılıb. Kitaba daxil edilmiş məqalələrində
Hüseyn Razinin bədii-elmi irsi, bu irsin tədqiqi tarixi,
yaradıcılığının üslubi-semantik,
dil-üslub və sənətkarlıq xüsusiyyətləri,
lirikası, poemaları, publisistikası, o cümlədən,
şairin yaradıcılığında yer alan folklor
nümunələri ilə bağlı
araşdırmaların nəticələri əksini tapıb.
Akademik İsa Həbibbəyli "Vətəndaşlıq
poeziyasının tərcümanı" məqaləsində
H.Razinin əsərlərində vətən məhəbbəti
mövzusunun daha üstün və qabarıq şəkildə
verildiyini qeyd edir və onu haqlı olaraq "Şərq
qapısı" şeir məktəbinin yaradıcısı
hesab edir: "O, "Şərq qapısı"nda geniş
mənada ədəbiyyata, xüsusən də şeirə
böyük qapı açmışdı. İstedadlı
şairlərimizdən çoxları həmin mətbuat
qapısından keçərək ədəbiyyata gəlmişlər.
Naxçıvanda yaşayıb-yaradan yazıçı və
şairlər "Şərq qapısı" qəzetində
və Hüseyn Razi ədəbi məktəbində yetişib
formalaşmışlar".
Şairin oğlu, jurnalist Əli Rzayevin xatirələrində
onun uşaqlıq və gənclik illərində
yaşadığı maddi çətinlikləri, qeyri-adi
yaddaşa sahib olmasını, klassiklərin əsərlərindən
saatlarla əzbər şeirlər deməyini, şair olmaqla
yanaşı, zəngin ədəbiyyatımızı
ünsiyyətdə olduğu insanlara sevdirməyi bacaran bir
ziyalı olduğunu, SSRİ Xalq artisti Rəşid Behbudov, Xəlil
Rza Ulutürklə yaxından dostluq və
yaradıcılıq əlaqələrini, namizədlik
dissertasiyası ilə bağlı İrəvanda
apardığı araşdırmaların əhatəliliyini,
şeirlərindəki imperiya əleyhinə səslənən
açıq fikirlərə görə təqiblərə məruz
qalmasını (məsələn, 1965-ci ildə
yazılmış "Yetim olmaq istəyirəm" şeiri
və s.) və digər mətləbləri öyrənirik.
Vaxtilə dəyərli müəllimim, akademik İsa
Həbibbəylinin dediyi bir fikir yadıma düşür. O
demişdi ki, hər hansı bir ədibin vəfatından sonra
onun şəxsiyyəti və sənətinin
xatırlanması, yaradıcılığının tədqiqi
və təbliği üçün 2 mühüm amil əsas
rol oynayır: Bunlardan birincisi onun övladlarının, varislərinin
ardıcıl bu işlə məşğul olmasıdır.
İkincisi isə onun güclü tədqiqatçısının
olmasıdır. Bu mənada H.Razinin bəxti gətirmişdi,
çünki həm oğlanları, həm də kürəkəni
AMEA Naxçıvan Bölməsi Əlyazmalar Fondunun direktoru
filologiya elmləri doktoru Fərman Xəlilov onun ədəbi-elmi
irsini, şəxsi arxivindəki materialları əsl tədqiqatçı
səriştəsi və dərin ehtiram hissiylə
qruplaşdırmış, sistemləşdirmiş, tədqiq
və layiqincə təbliğ etmişlər. Bura həm də
"babam bəşəri düşüncə sahibi idi"
- fikrində haqlı olan nəvəsi hüquqşünas Yunis
Xəlilovun vikipediyadakı, internet saytları və sosial
şəbəkələrdəki paylaşımlarını
da əlavə etməyi zəruri hesab edirəm. Fərman
müəllim H.Razi şəxsiyyəti və sənətindən
elə sonsuz qürur və fərəh hissiylə
danışır, dinləyənlər onu şairin
dosdoğma övladı zənn edir. Şairin 304 səhifəlik
çap olunmuş əsərlərinin məlumatlarını
əhatə edən biblioqrafiyasını Fərman müəllim
2015-ci ildə tərtib etməkdən əlavə,
"Naxçıvanın elmi, ədəbi və mədəni
mühiti: tədqiqlər" kitablarında və digər mətbuat
orqanlarında daim bu istiqamətdə orijinal tədqiqatları
ilə də çıxış edib. Bu kitabda Fərman
müəllimin yazdığı "Hüseyn Razinin elmi
irsi" adlı məqalədə onun SSRİ və dünya
yazıçıları, N.Gəncəvi, M.Füzuli, İ.Nəsimi,
M.P.Vaqif, M.F.Axundov, C.Məmmədquluzadə və s.
haqqında ədəbi-tənqidi, elmi-publisistik məqalələri,
icmalları, rəy və resenziyaları, o cümlədən
də, professor Abbas Zamanovun rəhbərliyi ilə
yazdığı namizədlik dissertasiyası haqqında ətraflı
məlumat verilmişdir.
"Naxçıvanda ədəbi qüvvələrin
formalaşmasında Hüseyn Razinin rolu və təsiri" məqaləsində
dosent Elxan Yurdoğlu-Məmmədov onun bədii ədəbiyyat,
əsl şeir haqqındakı fikirlərini diqqət mərkəzinə
çəkir. Gənc qələm sahiblərinə
düzgün istiqamət və yol göstərən məqalələri
- "Gəlin, açıq danışaq",
"Yaradıcılıq zəhmət tələb edir",
"Şeir həvəskarları", "Fikir
aydınlığı, bədii vüsət
lazımdır" və s. ondan bir ədəbiyyat nəzəriyyəçisi
kimi bəhs etməyə haqq qazandırır.
"Hüseyn Razi ədəbi irsinə dair ilk irihəcmli
tədqiqat işi" adlı resenziyada dosent Aygün Orucova bu
dəyərli ədəbi irsin hərtərəfli və
sistemli araşdırılması sahəsində ilk
addımı filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Nadir
Qəşəm oğlu İsmayılovun
atdığını, onun həyatı, ədəbi
mühiti, yaradıcılığının əsas istiqamətləri
və ideya-məzmun, bədii-sənətkarlıq xüsusiyyətlərini
araşdırdığını diqqətə
çatdırır. Giriş və dörd fəsildən ibarət
olan "Hüseyn Razinin yaradıcılıq yolu" (2003)
adlı bu tədqiqatda əsərlərin sənətkarlıq
məziyyətlərindən ayrıca fəsildə deyil, son
dövrlər ədəbiyyatşünaslığının
müvafiq qənaətlərinə uyğun olaraq, elə bədii
nümunələrin mövzu-məzmun xüsusiyyətlərilə
paralel şəkildə bəhs olunması təqdir olunur.
Dosent Nurlana Əliyeva, Ramiz Qasımov bu zəngin
yaradıcılığı ədəbiyyatşünaslıq,
Əli Qəhrəmanov, Ələkbər Qasımov sənətşünaslıq,
Zülfiyyə İsmayıl, Nuray Əliyeva isə dilçilik
baxımından araşdıraraq son dərəcə
mühüm əhəmiyyət kəsb edən elmi nəticələr
irəli sürmüşlər.
Hüseyn Razi publisistikasının
araşdırıcısı Sahab Əliyevanın məqaləsindən
bu nəticəyə gəlinir ki, əsas həyat amalı
Naxçıvana xidmət olan, bədii və publisistik
yaradıcılığında doğma torpağının
ictimai-siyasi problemlərini ustalıqla işıqlandıran,
yaradıcı ədəbi gəncliyin formalaşması
istiqamətində bütün qüvvəsi ilə
çalışan H.Razinin "Şərq qapısı"
qəzetindəki fəaliyyəti və dərc etdirdiyi
yazıları 1940-1990-cı illər Naxçıvanın
ictimai-siyasi və mədəni həyatının öyrənilməsində
qiymətli mənbə, əhəmiyyətli qaynaqdır.
Əsərin üçüncü bölməsinə
müasirlərinin Hüseyn Raziyə ünvanladıqları bəzi
məktublar verilib. Həmin məktublarda şairin sənət
dostlarının, tanınmış qələm sahiblərinin
ona bəslədikləri xoş münasibət və ehtiram
aydın hiss edilir.
"Fotolarda qalan anlar" adlanan sonuncu bölmədə
Hüseyn Razinin həyatının müxtəlif dövrlərini
əks etdirən, dövrünün tanınmış ictimai
və ədəbiyyat xadimləri ilə çəkdirdiyi
fotoşəkillər oxuculara təqdim olunur. II fəsil istisna
olmaqla kitabda toplanan bütün materiallar şairin qızı
Firuzə Rzayeva tərəfindən mühafizə olunan arxivinə
məxsusdur.
Aygün ORUCOVA
AMEA Naxçıvan Bölməsi Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet .- 2024.- 16 noyabr(№208).-S.15.