Tağıyev - böyük ekranda...
Esse
...1924-cü il, Azərbaycan... Payız
günüdür. Bakıda izdiham yaşanır...
Ayağı yer, əli çörək tutan hər kəs
Bakının ən ucqar yerlərindən onunla
vidalaşmağa gəlir - dövrünün
tanınmış siması Hacı Zeynalabdin Tağıyevi
son mənzilə yola salmaq üçün...
...2024-cü il, Azərbaycan... Nə az-nə çox,
düz yüz il ötüb aradan. Yenə də payız
günüdür. Yenə də izdiham var. Və yenə də
böyük insan seli onu deyib gəlir - Hacı Zeynalabdin
Tağıyevi böyük ekranda izləmək
üçün...
Bəs görəsən, niyə bu gün də onun
xatirəsi ehtiramla yad edilir? Kim idi Tağıyev? Sadə bir əməkçi
ailəsində doğulmuş, özünü,
varidatını əzmi və zəhməti nəticəsində
sıfırdan yaratmış bir insan idi o. Dövrünün
nüfuzlu xeyriyyəçisi kimi tanınan Hacı yüzlərlə
insanın çörəklə, işlə təmin
olunmasına, təhsil almasına şərait
yaratmışdı. Ölkəmizdə neft sənayesinin
inkişafına, qəzet çapına, Şərqdə ilk
Qızlar məktəbinin məhz Azərbaycanda
açılmasına, Bakı-Şollar su kəmərinin
tikintisinə və daha nələrə təkan verən
Tağıyev təkcə mesenat, xeyriyyəçi deyildi. Həm
də Azərbaycanın ictimai-siyasi həyatında danılmaz
rolu olan parlaq şəxsiyyət idi.
İllər öncə eşitmişdim ki, Bakı
Media Mərkəzi Tağıyev haqqında film çəkir.
Qəhrəman mənə məlum şəxsiyyət
olduğundan bu xəbər diqqətimi çəkmişdi. Nəhayət,
ilk nümayiş oktyabrın beşində bir çox dövlət
adamlarının, eləcə də filmin baş prodüseri
Arzu Əliyevanın iştirakı ilə Heydər Əliyev Mərkəzində
baş tutdu. Noyabrın yeddisində də bir çox sənət
adamları, kinosevərlər kinoteatrda Tağıyevin
işığına toplaşıb. Mən də onların
arasındayam. Burada olan hər kəs kimi, illərdir
kitablardan, sənədli filmlərdən
tanıdığım, rəğbət bəslədiyim
şəxsiyyət haqqında çəkilmiş
"Tağıyev: Neft" filmini izləmək üçün
səbirsizlənirəm. Tağıyevin böyük portreti
kinoteatrın foyesindəki divarlardan boylanaraq gələn
qonaqları əzmlə, vüqarla salamlayır. Mən onun
portretinə baxa-baxa düşünürəm ki, görəsən,
filmin müəllifləri nə dərəcədə səmimi,
canayaxın bir obraz yarada biliblər?.. Tağıyevin
şüurumuzda formalaşmış sanballı surətinə
nə dərəcədə yaxınlaşa biliblər?
Axı bu insanın həyatı dramatuji baxımdan o qədər
dolu-dolu, o qədər keşməkeşli keçib ki... Bu qədər
materialı bir neçə bölümə
sığışdırmaq əlbət ki, asan deyil.
Özü də nəzərə alsaq ki, söhbət tamamilə
başqa zaman kəsiyindən, indi bizə yad olan bir mühitdən
gedir. Müəlliflərin boynuna nəinki qəhrəmanını,
həm də onun var olduğu dönəmi araşdırmaq
kimi önəmli bir vəzifə düşür. Tarixi
romanları yazmaq bu baxımdan daha əlverişlidir. Yazar
obrazının rəngarəng təsvir həllərini
rahatlıqla təqdim edə bilir. Amma böyük ekranda
obrazların təbii alınması tək ssenaristdən deyil,
həm də və daha çox rejissordan və aktyorlardan
asılıdır. Bütün bu səbəblərdən
ötrü tarixi qəhrəmandan film çəkmək
böyük məsuliyyət və cəsarət tələb
edir. Dünya kinematoqrafiyasından azmı tarixi filmlər izləmişik
ki, roman versiyası uğurlu, ekran həlli isə bir o qədər
uğusuz olub... Bir sözlə, bütün bu gərgin zəhmətin
nəticəsi, tamaşaçının bədii və sənədli
kitablardan ona məlum olan qəhrəmanı böyük
ekranda qəbul etməyinə bağlıdır.
Çünki o, izlədiyi obraza inanmalıdır, hətta
sevməlidir, kitablardan tanıdığı, sevdiyi kimi...
Nəhayət, hər kəs filmin nümayiş
olunacağı salonda öz yerini tutdu. Nümayişdən
öncə filmin prodüseri Orman Əliyev
çıxışında vurğuladı ki, bu filmlə
bağlı ilk ideya beş il öncə yaranıb. Filmin
rejissoru Zaur Qasımlı ilə söhbət əsasında
danışıblar ki, Hacı Zeynalabdin Tağıyev
haqqında bədii film çəkmək çox maraqlı
olardı. Amma heç kimə sirr deyil ki, bədii film,
özü də tarixi mövzuda olan bədii film çəkmək
üçün böyük maliyyə tələb olunur. Və
nə xoş ki, bir müddət sonra film üçün
lazım olan maliyyə dəstəyi tapıldı. Beləliklə,
böyük həyəcanla və istəklə dörd hissəli
"Tağıyev" filminin istehsalına
başlanılır. Film Heydər Əliyev Fondu, Mədəniyyət
Nazirliyi və Azərbaycan Respublikasının Kino Agentliyinin dəstəyi
ilə Bakı Media Mərkəzi tərəfindən istehsal
olunur. Və nəhayət, "Tağıyev: Neft" adlanan
ilk bölüm böyük tamaşaçı kütləsinin
ixtiyarına verilir.
İşıqlar söndü. Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin siması böyük ekrandan bizə
gülümsəyirdi. Amma bu səbirli təbəssümün
arxasında böyük bir inad, əzm və fədakarlıq
dururdu. Tağıyevin yaşlı vaxtını canlandıran
Xalq artisti Qurban İsmayılov da, gənclik dövrünü
oynayan Xalq artisti Pərviz Məmmədrzayev də qəhrəmanın
yaşadığı çətin həyat yolunu sadə və
səmimi ştrixlərlə çatdıra bilirdilər.
Şəxsən mən filmin bədii keyfiyyətini və
uğurunu ilk növbədə səmimiyyətə
bağlayıram. Obrazlar da, mühit də pafosdan uzaq, həqiqi
idi. Elə Tağıyevin özü kimi. Düzdür, tarixi
filmin əsasında fundamental araşdırma, böyük
maliyyə vəsaiti və gərgin zəhmət olur, amma film
səmimi alınmasa, bütün bunlar nəticəsiz
qalardı.
Filmin süjet xətti gənc amerikalı jurnalistlə
artıq yaşlanmış və sovet ölkəsinin
qanunlarına görə yaşamağa məcbur olan
keçmiş milyonçu Tağıyevin söhbəti əsasında
qurulub. Hacı bu gəncə bir vaxtlar neft quyusunu tapmaq
üçün nə cür fədakarlıqlardan
keçdiyini nəql edir. Sən demə, milyonlara aparan yol kənardan
göründüyü qədər sadə və rahat
olmayıb!..
Bu axtarışlar zamanı beş il keçir və
bu müddət ərzində tamaşaçı
Hacının ailə həyatını, eləcə də o
dövrün mühitini izləmiş olur. Bu baxımdan filmin
dramaturgiyası yavaş-yavaş inkişaf edərək neftin
qəfil fontan vurması ilə yekunlaşır. Filmin ən təsirli
səhnələri ata-oğul arasında olan dialoqlarda
açılır. Bu baxımdan Tağıyevin oğlunu
canlandıran uşaq obrazı yaddaqalan idi. Həmçinin,
Əməkdar artistlər Elşən Rüstəmov, Rasim Cəfər,
Natəvan Hacıyeva, aktyorlar Manaf Süleymanov, Nurlan Mürsəlzadə,
Yusif Qasımlı və digərləri maraqlı obrazlar sərgiləyirdilər.
Film sonlandıqda yaradıcı heyətin təqdimatda
iştirak edən qismi alqışların müşayiəti
ilə səhnəyə çıxdı. Yeri gəlmişkən,
filmin baş prodüseri Bakı Media Mərkəzinin təsisçisi
Arzu Əliyeva, prodüseri Orman Əliyev, rejissoru Zaur
Qasımlı, ssenari müəllifləri İsmayıl
İman, Asif İsgəndərli və Zaur Qasımlı,
operatoru Vladimir Artemyev, rəssamı Səbuhi Atababayev, geyim rəssamı
Vüsal Rəhim və bəstəkarı Etibar Əsədlidir.
Təqdimatda diqqətimi çəkən məqamlardan biri də
Tağıyevin xələflərinin zalda bizimlə birlikdə
filmi izləməsi oldu. Əminəm ki, onlar da ulu
babalarının böyük ekrandakı surətindən təsirlənmişdilər.
Əlbət ki, mən nə tarixçiyəm, nə
də kino tənqidçisi. Qoy filmdə açıqlanan
faktlardan, filmin çəkiliş keyfiyyətlərindən
onlar söz açsınlar. Amma kino sənayesinin
panoramasını mütəmadi olaraq izləyən bir qələm
adamı kimi demək istəyirəm ki, tariximizə biganə
olmayan hər kəs bu filmi izləməlidir. Çünki bu
ekran əsəri tək Tağıyevi
işıqlandırmayıb. Azərbaycan kino sektoruna əhəmiyyətli
bir aydınlatma gətirib. Azərbaycan tarixi filmlərinə
yeni bir rakurs sərgiləyib. Artıq biz dünya
kinosundakı dəyərli tarixi filmlər haqqında ağızdolusu
danışdığımız kimi, öz kinomuzdan da sitat gətirə
bilərik. Çünki "Tağıyev: Neft" filmi
dramaturgiyasına və çəkiliş xüsusiyyətlərinə
görə həm uğurlu, həm də keyfiyyətli
alınıb. Zalda əyləşənlərin emosional
durumunu diqqətlə izlədiyimə görə deyə bilərəm
ki, tamaşaçılar böyük ekrandakı
Tağıyev obrazına həm inandılar, həm də təsirləndilər.
Yeri gəlmişkən, film noyabrın yeddisindən
etibarən bütün kinoteatrlarda nümayiş olunur. Mən
isə indidən filmin növbəti bölümlərini həyəcanla
gözləyirəm. Və yazımın sonunda bu
zövqlü işə, Tağıyev şəxsiyyətinə
layiq bu əməyə görə bütün yaradıcı
heyəti təbrik etmək istəyirəm. Tarixi yaşatmaq məsuliyyətli
və önəmli bir missiyadır. Tariximizi yaşadanlara
eşq olsun!
Günel MEHRİ
525-ci qəzet .- 2024.- 16 noyabr(№208).-S.14.