TARİXLƏ
HƏMSÖHBƏT OLMAQ FÜRSƏTİ
O olan yerdə həmişə adilik bitirdi, o olan yerdə
yıpranmış qəliblərdən,
nimdaşlaşmış deyişlərdən, ənənəviləşərək
adamı yoran nələrdənsə aralanma vardı. Gündəlik
danışığı, rəftarı da
hamınınkı sayaq deyildi. Allah onu da, o qəbil
insanları da sanki elə günlərin ahəngini, rəngini,
dadını dəyişərək daha cazibəli etmək, həyatı
yeknəsəqlikdən qurtarmaqçün xəlq edir.
Heç mütləq də deyil hansısa sahədə
parlamış olalar. Onlar onsuz da elə mahiyyətcə hər
zaman məxsusi işıq daşıyıcıları
olurlar. Hər kəs də öz ömründə bu qəbil
seçkinlərə az rast gəlməyib. Hansısa sahədə
əməliylə, yaratdıqlarıyla belələri önə
çıxaraq şöhrətlənməsələr belə,
yenə də elə sadəcə başqalarına bənzəməzlikləri
ilə diqqət çəkir, yadda qalırlar.
Hər adam öz ömründə arasın. Görəcəksiniz
ki, hətta ən kiçicik bir kənddə, qəsəbədə
də haçansa çərçivələrə
sığmayan, sözü iti və duzlu, düşüncəsi
seçkin, həm də bəyənimli bu qəbil el
müdrikləri olub, elə şəxsən sizin həyatınızdan
da keçib.
Elə ən sıravi günlərdən birində
sanki hərzamankı hal-əhval tutma əsnasında baş
vermişvə lətifələşmiş əhvalatın
özündə onun hamı kimi olmaması açıqca
görünmürmü?
Bir gün yenə Filarmoniya bağındakı
çayxanaya toplaşıblarmış. Bizim xalq
çalğı alətləri ansambllarında çalan bir
nağaraçı eynəklidir və elə oxumuşluq
yağan görünüşü ilə dərhal diqqət
çəkir. Şəxsən ona qədər mən
ansambllarımızda ikinci eynəkli nağaraçıya rast
düşməmişəm. Habil söhbəti hələ
sonunda qəhqəhə vəd etməyən sakit bir tərzdə
başlayır ki, çoxdan gözlük taxırsan? Cavab
verir ki, hə, uşaqlıqdan. Yenə soruşur ki, bu
çeşmək elə bütün günü
gözündə olur? Qayıdır ki, bəli, Habil müəllim,
məndəki mənfi şüşəli eynəkdir, ona
görə də rahat görməyimçün həmişə
gözümdədir. Habil tam ciddiliklə bir də xəbər
alır: "Bəs yatanda necə, çıxarırsan, yoxsa
onda a gözündə olur?" Tam səmimiyyətlə dillənir
ki, yox, yatanda çıxarıram, şüşəsi
sınıb-eləyər axı! Habil qımışır:
"Yaxşı, yatanda da çıxarırsansa, bəs
yuxunu necə görürsən?"
Böyük sənətkarımız Habil Əliyev Azərbaycan
insanının düşüncəsində televiziyada, səhnələrdə
görünüb-tanındığı ilk çağlardan
bir də bu cür qaldı ki, ifa zamanı gözlərini
yumardı. Hətta uşaq vaxtı, musiqi məktəbinə
təzə-təzə getdiyim çağlarda çalarkən
mənim də, digər tay-tuşlarımızın da səsləri
dəqiq tutmaqçün gözlərimizin müəllimin əllərində,
özümüzün pərdələr, ya dillər üzərində
barmaqlarımızda olduğu günlərdə bir dəfə
köhnə musiqiçi olan dayımdan televizorda
gözüyumulu çalan Habil Əliyevi göstərərək
soruşmuşdum ki, o niyə gözünü yumub
çalır, çaşar ki! "Çaşmaz, onun
barmaqları səslərin yerini gözümulu da bilir", -
demişdi.
Bir də soruşmuşdum ki, səslərin yerini elə
gözüyumulu da bildiyini öz üstünlüyü kimi
göstərməkçün gözünü yumur?
Buna da belə cavab vermişdi ki, yox, öz aləmindədir,
səslərin içindədir, ona o cür daha münasibdir,
yəqin, belə olanda daha ürəkdən çala bilir.
Artıq belə suallara özümün kimsədən
nəsə soruşmadan cavab tapa biləcəyim çağlarda,
Habil müəllimlə mehriban ünsiyyətlərimizin
yarandığı dövrdə uşaqlıq illərindən
beynimdə olan bu sualı onun özünə də verdim.
Qayıtdı ki, onsuz da gözüm açıq olsa
belə, çalanda ətrafı unuduram,
qarşımdakıları elə adamlar çoxluğu kimi
görürəm, ayrı-ayrı surətləri seçmirəm.
O qədər olub ki, çoxdan görüşmədiyim
dost-tanış konsertdə mənə başı ilə,
gözü ilə salam verdiyini, ancaq mənim buna
qarşılıq olaraq heç bir münasibət göstərmədiyimi
söyləyərək gileylənib. And-aman eləmişəm
ki, vallah, görməmişəm. İnanmayıblar ki, necə
yəni görməmisən, düz gözümün
içinə baxırdın ki!
Başa sala bilməmişəm ki, bu, nə
özünü dartmaqdır, nə diqqətsizlik,
çalmağa başlayanda musiqi özü məni alıb
aparır, elə bil bu aləmdən ayrılıram, həqiqətən,
ətrafı duman içində olan kimi görürəm.
Çalıbqurtaranda camaat əl çalırsa, yaxud kimsə
"Sağ ol!", "Əhsən!" deyirsə, onda həmin
səsə yuxudan oyanan kimi oluram. Gözü yummaq da heç
mənim özümdən asılı olmur. Mənə elə
gəlir ki, hər çalğım elə
gördüyüm gözəl bir yuxudur.
Bu, Habil Kamanın öz sözləridir və Azərbaycan
nə xoşbəxtdir ki, onun Habil adlı sevimli bir
röyası olub.
Habilin bir xoşbəxtliyi də bu olmuşdu ki,
Bakıya gələrək böyük musiqi mühitinə
qovuşduğu ilk çağlardan hərəsi bir ayrı
SƏNƏT RÖYASI olan misilsiz musiqiçilərlə təmasda
olmuşdu. Onlarla elə sadəcə yanaşı olmaq,
onları görmək bəs idi ki, sənə izah edilmədən,
sözlə ifadə olunmadan çox dərsləri
almış olasan.
"Bakıya gələndə o sənət
adamlarının içinə düşdüm ki, nə qədər
sadə görünsələr də, hərəsi bir nəhəng
idi. Allah Soltan Hacıbəyova rəhmət eləsin. Mənim
Bakıda ilk əlimdən tutub irəliləməyimə
kömək edən o oldu. Filarmoniyada məni müşayiətçi
kimi işə götürdü, amma təkid də elədi
ki, işləməyinə işlə, bununla bərabər
oxu, təhsilini davam etdir, əlində diplomun olsun, nə qədər
yaxşı çalsan da, cibində sənədin varsa,
sözün daha keçərli olar, qabağa gedərsən.
Mən Bakıya gələndə babat çala bilirdim.
İntəhası gəlmişdim ki, məktəbi oxuyum,
diplom alım, gedim rayonda müəllim işləyim. Daha elə
oldu ki, baxdım gördüm ki, Bakı Ağdaşdan böyükdür.
Ağdaşdan Bakı yaxşıdır, odur ki, qaldım
Bakıda. Oxuyanlara çaldım, elə oxuyanlardan da öyrəşdiyim,
hərəsindən götürdüyüm bir cümlə mənim
çalmağımda çox böyük dəyişikliklərə
gətirdi. Kamança yolu, məlum kamança
çalğısı qaldı bir kənarda, mən
başladım oxumaq yollarını çalmağa,
kamançada eşitmədiyi şeyləri eşidən
xalqın da xoşuna gəldi".
Hamımız yüz yox, min dəfələrlə Xan
Şuşinskini də, Əbülfət Əliyevi də dinləmişik,
dinləyirik, hər birinin haqqında azdan-çoxdan bilirik də.
Ancaq Habil Əliyev o aləmi və həmin ailənin sakinlərini
evin içərisindən tanıyırdı. Həm də
müşahidəcil olduğundan hər biri haqqında elə
təfərrüatları və cizgiləri yada salırdı
ki, dinləyincə sanki tanıdığın məşhur
ifaçıları həm insan, həm sənətkar kimi
yenidən kəşf edirdin.
Habil tərif deməkdə xəsis idi. Amma layiq
olanın da dəqiq, yaraşan qiymətini əsirgəməzdi.
Xan Şuşinskiyə "oxuyanlarımızın
şahı" deyərdi: "Rəhmətlik Xan əmi bizim
oxuyanlarımızın şahı idi. Doğrudan da, elə
Xan. Adı da Xan idi, özü də xan idi, sənəti də
xan idi. Hər barədə çox yaxşı insan idi. Sənəti
qədər də yaxşı adam idi. Sakit, heç kimin
işinə qarışmayan, kirimişcə qıraqdan
baxardı".
Xan əmi üzdən sadədil, hətta bir az sadəlövh
kimi görünürdü. Amma bu, zahiri aldanışdı.
Əslində o, müdrik, həyatın və insanın hər
üzünə bələd olan dərin bir şəxsiyyətdi.
Yəqin, elə içərisindən keçdiyi qəliz
vaxt ona məhz bu cür görünüb qəbul edilməyin
daha sərfəli, daha xatasız olduğunu
anlatmışdı. Onun üzdən zənn edildiyi qədər
də sadə olmadığına Habil müəllimin etdiyi
bir söhbət sübutdur.
Deyir, nəsə söhbət edirdin, Xan əmi
yarım saat qulaq asırdı-asırdı, axırda elə
bir sual verirdi ki, gərək o suala cavab verməkçün
söhbəti başdan başlayaydın; mən də
yoldaşlara həmişə deyirdim ki, Xan əminin hər
işi yaxşıdır, bir bu xasiyyəti olmaya.
Habil müəllim dəqiqləşdirirdi: "Bir dəfə
səhər bir nəfərlə görüşüm
vardı, onunla danışandan sonra başqa işim
olmadığına görə gəlmişdim Filarmoniya
bağına. Adətən ora
yığışmağımızın bəlli saatları
vardı, çox ertədən gəlməzdik. Ancaq nədirsə,
bağa çatanda gördüm ki, Xan əmi də
burdadır, tək oturub. Sən demə, onun da tezdən
işi varmış, evdən saat səkkizdə
çıxıbmış, daha geri qayıtmayaraq elə
yolunu burdan salıbmış ki, sonra da Asəf Zeynallı məktəbində
dərsə yollansın. Baxdım fürsətdir, çoxdan
beynimdə dolaşan sözü dedim ki, ay Xan əmi, bu sizdə
nə xasiyyətdir, adam yarım saat, bir saat
danışır, sonra elə sual verirsiniz ki, heç elə
bil bayaqdan danışılanı eşitmirsizmiş.
Dodağı qaçdı. Dedi ki, axı siz
danışırsız, mən də inanıram. Sonra gedib bu
sözü mən də başqa yerdə danışa bilərəm,
düz olmaz, mənə irad tutarlar. Ona görə də biri
bir söhbəti edib başa çatana yaxın o cür
sualları verirəm ki, görək
danışdığı özünün yadında
qalıbmı, əvvəldən bir də bu söhbəti eləyəndə
indi dediyi bayaqkı sözü ilə üst-üstə
düşəcəkmi".
Habil müəllim deyirdi ki, mənim Xan əmidə
qüsur hesab elədiyim yeganə cəhət o cür naqəfil
sual verməyi idi, ancaq həmin gün məlumum oldu ki, sən
demə, bu da onunbaşqa bir fərasəti imiş.
Musiqiçilər mühitimizdəki bir şəxsiyyətlə
isə ünsiyyət illərini Habil müəllim Pərvərdigarın
ona hədiyyəsi hesab edirdi. O belə hesab edirdi ki, müasiri
olduğu xalq musiqi ifaçıları arasında Seyid
Şuşinskidən qüdrətlisi olmayıb.
Belə söyləyirdi və Seyidin ömür, sənət
yolunu illərcə araşdırandan sonra mənim də gəldiyim
qəti qənaət elə budur ki, xanəndəliyimizdə
zirvələrimiz az deyilsə də, ən ucası elə
Seyiddir ki, var!
Habil filarmoniyada işə başlayanda hələ
Seyid oxuyurmuş. Seyidin səsi axıracan onunla qaldı və
ömrünün bitər-bitməzində lentə
alınmış "Arazbarı"sı, "Osmanlı"sı
da qalmaqdadır ki, sənət gücünün
qocalığı da yenə bilməsinə əyani göstəricidir.
Habilin dediyi bu idi ki, o özü filarmoniyada xanəndələri
müşayiət edən bir kamançaçı kimi işə
başlayanda Seyidin adı hələ solistlər cərgəsində
imiş və ona Seyidin oxusuna çalmaq da nəsib omuşdu.
İyirminci yüzilin əllinci illərinin sonları,
altmışıncı illərinin əvvəllərində
xanəndəliyimizə yeni nəsil gəlmişdi. Köhnələrdən
qalanların ən alisi Seyid idi ki, onun cavanlara nisbətən ləng,
ağır oturub batman gəlmişlik yağan ifa tərzi
artıq yeni oxuyanlara alışmış dinləyiciyə
müəyyən qədər yorucu gəlirdi.
Ancaq o biləni də heç kim bilmirdi və Habil
müəllim danışırdı ki, Seyidin hansı
günsə hansı konsertdəsə oxuyacağının
sorağını alanda Bakının kəndlərindən ən
tanınmış muğam biliciləri və aşiqləri
hökmən filarmoniyaya gələrdi.
"Xanın yanında Seyidin adını çəkəndə
deyirdi ki, o, əlçatmaz bir zirvədir, Zülfünün
yanında "Seyid" söyləyəndə, deyirdi, Seyid əvəzolunmaz
sənətkardır. Cavan oxusunu eşitməsəm də, elə
qocalığındakı ifasından hiss edirdim ki, o nə
cür oxuyan olub".
Ancaq Habil müəllim Seyidin ixtiyar
çağlarında da köhnə əzəmətini qeyb
etmədiyini gözü ilə görüb qulağı ilə
eşitdiyi möcüzəvari bir oxusuna əsasən təsdiqləyirdi.
Danışırdı ki, Ağdaşda "Tölvər
İmran" deyilən, camaat arasında da xətirli-hörmətli,
hər qapını aça bilən bir adam varmış ki,
oğluna toy etməyə hazırlaşırmış. Ona
olan ehtiramı, hörmət-izzəti bundan götürün
ki, Əhməd Ağdamski Habilə bir məktub yazıb verir
ki, apar Bakıya, çatdır Seyidə, bu kişinin arzusudur
ki, oğlunun toyunda Veyslə Seyid oxusun. Veys ki burda
yanımızdadır, amma Seyid artıq yaşlaşıb, hər
çağırışa gedən deyil, amma mənim
sözümdən çıxmaz.
Böyük Seyidin, görünür, elə cavan
yaşlarından aludə olduğu və
ahıllığı zamanında da daha qurtula bilmədiyi
bir-iki yaxşı olmayan vərdişi varmış.
Musiqiçilər aləmində bunu hər kəs bilsə də,
adətən açıb-ağartmamağı lazım
bilmişlər. Ancaq Seyidin qocalığında da oxu nəhəngi
olmasını nişan verən o söhbət ki günlərin
birində mənə Habil müəllim etmişdi, olduğu
kimi çatdırmasan, məna itər. Olduğu kimi
nağıl edəndə isə gərək Seyidin tiryəkə
bağlılığının da üstündən
keçməyəsən. Neyləməli, olan olub, keçən
keçib. Seyidin sənət və insanlıq tariximizdəki
yeri elə ucadır ki, o, elə dürüst bir şəxsiyyət
və sənətkar olub ki, sıravi insanlara qəbahət
sayılası belə-belə istisnalar onun parlaq surətinə
əsla kölgə salmaz. Qoy Habil özü
danışsın: "Gəldim Bakıya, Ağanı
tapdım, məktubu verdim, Ağdaşa gəlməyə
razılıq verdi. Götürdüm gəldim bunu. Qatarla gəlirdik,
o vaxt maşınla gedib-gəlmək məsələsi hələ
çox seyrək idi. Rəhmətliklə gəldik Əhməd
əmigilə, gecəni orda qaldı. Səhər-səhər
yığışmışıq başına, rəhmətlik
Seyid açdı balaca çantasını, ordan
xaşxaş çıxartdı, tökdü böyük bir
bərniyə - bankaya, üstünə də su aldı, bunu
yaxşıca qarışdırdı, elə içməyə
başlayanda Veys kişi gəldi yapışdı onun əlindən
ki, ay Ağa, neynirsən, biz toya gedirik, indi oxuyacaqsan orda. Cavab
verdi ki, heç nə olmaz, oxuyaram. Nə isə, bunu
içdi, getdik toya. Çox şurlu bir məclis idi, Seyidin də
adını eşidərək lap çox adam gəlmişdi
və nəhayət, onun oxumaq növbəsi gəlib
yetişdi. Tar çaldı, ayaq verdi, Seyid ha istədi oxusun, səs
gəlmədi. Nə illah elədi, səs çıxmır
ki, çıxmır. Hamı gördü ki, Seyidin vəziyyəti
heç yaxşı deyil, bir qırıq səs yoxdur, rəngi
də qapqara qaralıbdı, çox ağır vəziyyətdədir
bu kişi. Camaat da onun adına yığışıb
axı. Həmin Tölvər İbrahim, toy sahibi gəldi
toyxananın baş tərəfinə, xanəndələr-çalğıçı
oturan masanın qabağına, dedi, Ağa, heç
qanını qaraltma, kefini pozma, sənin o qədər gözəl
oxumaqlarını eşitmişik ki, bizə sənin elə
adın, gəlməyin bəsdir. Camaat danışacaq ki, mənim
oğlumun toyunda Seyid olub, bu şöhrət mənim bəsimdir.
Mənə o lazımdı desinlər ki, Tölvər
İbrahim oğlunun toyunu Seyid Şuşinski eləyib. Bu
söz bəsdi mənə. Əlqərəz, Veys kişi
başladı oxumağa. Yavaş-yavaş hava qaralırdı,
toyxanada çıraqlar yandırmışdılar. Masanın
üstündə də otuzluq lampa qoyulmuşdu,
işığı düşürdü Ağanın
üzünə, hiss olunurdu ki, yavaş-yavaş rəngi
durulur. Tarçı gəzişmələr eləyirdi ki,
Veys kişi növbəti muğamı başlasın, qəfildən
asta-asta Ağanın avazı gəldi. Əvvəlcə səsini
burnuna saldı, içəridə oxudu-oxudu, birdən
ağzını açdı, nəfəsi elə gur gəldi
ki, otuzluq lampanı söndürdü".
Toy çadırının obiri başında
çıraqların işığı
sozalırmış, Seyid bu başda qaranlığın
içində oxuyurmuş. Elə oxuyurmuş ki, kimsə
yaxınlaşaraq lampanı alışdırmağa ürək
etmirmiş. Habil müəllim o vaxt düşdüyü sehrdən
hələ də xilas olmayıbmış ki, heyranlıqla
deyirdi ki, Seyidin oxumağı elə bil ayrı aləmdən,
göydən gəlirdi.
Bayaqdan səsi çıxmayan ustad o axşam
"Mahur"u düz bir saata oxuyur, axırını da bir təsniflə
tamamlayıb qavalı uzadır Veys Hacıyevə.
Habil müəllimin danışdığı bu əhvalatı
mənə Veys Hacıyevin oğlu müğənni Ramiz
Hacıyev də danışmışdı. Əslində mən
Veys kişi ilə görüşmüşdüm, ondan
aldığım müsahibə də, qoca vaxtında
oğlunun kamançada müşayiəti ilə mənim
xahişimlə oxumasının yazısı da qalır. Ancaq
gənc, təcrübəsiz vaxtlarım olub. İndiki
ağlım ola, Veys kişidən o təhər əlüstü
ayrılardımmı? Saatlarla danışdırardım,
Cabbardan üzü bu yana oturub-durduğu sənətkarların
hər biri haqqında xatirələrini dinlərdim.
Keçən günə gün çatmır...
Ancaq yenə el şənlikləri olur, yenə
çalğıçılar, oxuyanlar gedib ifaları ilə
məclisləri bəzəyirlər, yenə xalq onların
hörmətini edir, haqqını verir. Lakin indiki məbləğlər
elədir ki, köhnənin çalıb-oxuyanlarına əfsanə
kimi gələrdi. Həm də o sənət hara, indikilərin
göstərdiyi mikrofon və səsgücləndiricilərin
gurultusunun altında çapalayan musiqi hara?!
Habil müəllim də, elə Seyid barədə
danışdırdıqlarımın, onun həyatına, sənətinə
yaxşı aşina olanların da hər birinin yekdil
olduğu digər məqam bu idi ki, Ağanın sənəti
ilə insanlığı tən gəlirmiş.
"Böyük oxuyan olduğu qədər də mərd
adam olub. Özünün Şuşada dükan-bazarı olub,
oteli olub, restoranı olub, imkanlıymış. Pul hardan gəlir,
hara gedir, heç üzünə baxmazmış. Veys kişi
danışırdıki, toya gedərdik, məclisin axırında
yığılan pulu göstərib soruşardıq ki, ay
Ağa,bunu nə edək? Deyərdi, bilmirsiniz pulu nə edərlər?
Gedin sayın, düzəldin, bölün. Ömründə
çönüb baxmaz, saymazdı ki, ona nə qədər
verdik. Gözü həddən ziyadə tox idi. Seyidi Ağa
çağırırdılar. Elə həqiqətən də,
çox ağayana adam idi. Şəxsiyyəti ilə ümumən
sənətin də nüfuzunu, rütbəsini
artırırdı".
Bunları deyib iynəsini işə salmasa, Habil Habil
olmaz, onun sözü də Habil sözü olmazdı. Və əlavə
edirdi: "İndiki oxuyanlar hamısının əvəzini
çıxdı".
Habilin yanında əyər-əskik işin
olmayaydı. Nə qədər yaxşın var deyəcəkdi,
amma yüngülvari bir girəvə tapan kimi
gördüyü qüsuru da qulaqardına vurmayacaqdı,
gözünə məzə qatıb hökmən deyəcəkdi.
Bir başqa məziyyəti də bu idi ki, ən acı
gerçəyi də zəhərə yox, şəkərə
batırıb yeritməyi bacarırdı, ona görə də
hətta neştərli zarafatlarından da
dost-tanışları, yaxınları incimirdilər.
Köhnə xanəndələrdən İslam
Abdullayevdən danışırdı, oxusunu, səsini tərifləyirdi,
amma şikayətlənirdi ki, bunların əksərinin
savadı az olub, kitaba-dəftərə sən deyən meyil
etməyiblər, ona görə danışıqları ilə
oxuları, sənətdəki və məişətdəki
varlıqları arasında fərq xeyli gözəgörünən
olub. İslam Abdullayevin valdan eşitdiyi
"Segah"ını tərifləyib göylərə
qaldırır, onun da boğazlarından öz
"Segah"ına xallar gətirdiyini söyləyir,
ardınca da gülərək məşhur xanəndənin
qocalıq çağlarından bir hadisəni
danışırdı. Deyir, lap sinli çağlarında bir
nəfər gəlib İslama salam verir. Soruşur ki, kimsən,
a bala. Həmin adam deyir ki, İslam əmi, dostunuz filankəsin
oğluyam.
"Hə, nə yaxşı. Xatirimdədir ki, onun
iki oğlu vardı, biri rəhmətə getmişdi. Sən
idin, yoxsa qardaşın?"
Azman sənətkarları, sözün əsl mənasında
USTADları gördüyündən, klassiklər əlindən
su içdiyindən sənətdən, sənətkardan
umduqları da bəzən hətta ifrat təsiri
bağışlayacaq qədər çox idi.
Həm çox tələbkar, həm güzəştsiz
idi. Əgər yalnız inkar etsəydi, təkcə tənqidlə
kifayətlənsəydi, olsun ki, düz etdiyi dəyərləndirmələrin
də təsiri azalardı. Ancaq o, yaxşını - daha dəqiqi
- ən yaxşıları görməyi də, bunu ürək
genişliyi ilə dilə gətirməyi də
bacarırdı. Hədsiz tələbkarlığını,
hətta bir az qəddarlığa da çəkən sənətkar
barışmazlığını ondan götürün ki,
oğlu Rəvana da izin vermədi ki, ekranda, sənət
meydanında qalsın. Rəvanın bəstəkarlığı
da yaxşı idi, bir neçə təsirli mahnısı hər
halda musiqi bilənlərin yadındadır, təsirli
oxumağı da vardı. Bacarmadığı halda yazanlara,
oxuyanlara tənqid söyləyə bilərdi, amma
"yazma", "oxuma" demək ixtiyarı yoxdu. Ancaq Rəvan
oğlu idi, sözü keçirdi, onun belə sərt
yanaşması nəticəsində Rəvan çəkildi
bir qırağa. Ola bilər Habil öz övladı ilə
belə kəskin, hətta müəyyən mənada
amansız davrandı ki, bəlkə başqaları da
özünü yığışdıra. Amma
başqaları yenə öz işində oldu, ara yerdə Rəvan
qaldı kənarda, faydalar verə biləcəyi məkandan
aralandı.
"Hansı alət olur-olsun, ondan çıxan səs
alətin səsi deyil, ifaçının ürəyinin səsidir.
Adam var ki, çalır, o dəqiqə görürsən
içində heç-zad yoxdur, deməli, onun ürəyi
bomboşdur. Musiqi təsir eləməlidir. Musiqidə,
çalğıda, oxumaqda, hətta danışığın
özündə gərək təsir ola. Təsir
olmalıdır ki, hiss olunasan. İndi sənətə elə
şeylər qoşublar ki, adam çiyrinir. Elə buna görə
mən özüm də aralandım. Oğlum da, Rəvan da
oxuyurdu, onu da bu yoldan çəkindirdim. Leşə quzğun
yığışan kimi sənətə elələri gəlib
doluşdular,sənəti, musiqini ovsanadan
çıxartdılar. Özləri də quzğun kimi
uçdular. Kimlər? Sənətdən xəbəri olmayan
adamlar. Gülünc hala qoydular. Özü də maraqlı
burasıdır ki, olmayan sənətlə, olmayan səslə
ad da aldılar, san da aldılar, mükafat da aldılar. Həqiqi
sənətkarlar nə cür olursa, onlar da elə oldular və
adama dərd olan da elə budur".
...Habil Əliyevin də, Əlibaba Məmmədovun da
həyatının son parçasında ömürləri
boyu həsrətində olduqları bir sevinc, nəhayət ki,
onları tapdı. Düzdür, xeyli gec idi, amma yaxşı
ki, oldu, çünki bunun tarixi əhəmiyyəti də
vardı.
Heydər Əliyev Fondu Əlibabanın da, Habilin də
mahnılarını çox nəfis albomlar şəklində,
həm də nota da salaraq nəşr etdi.
Keçmişlərdə də bizim ayrı-ayrı
xanəndələr və sazəndələrin hərdən-hərdən
bəstəçiliyə meyl etməsi olmuşdu. Cabbarın
da, Xanın da, Bülbülün də
qoşub-düzdüyü neçə mahnı məşhurdur.
1950-1960-cı illərdə isə Qulu Əsgərov,
Əlibaba Məmmədov, Habil Əliyev bu səmtə daha
ardıcıl üz tutmağa başladılar və peşəkar
bəstəkarların mahnılarının hansısa uzun,
hansısa qısa ömürlü, hansısa uğurlu,
hansısa yetərincə alnmamış olsa da, bu həvəskarların
hər nəğməsi elə ilk eşidilişdən
sevildi.
Təbii, bəstəkarlıq ilahi vergidən
savayı həm də peşəkar bilik və səriştələr
tələb edən xüsusi sənətdir. XX yüzilin
ortalarında isə Azərbaycanda çox güclü bəstəkarlıq
məktəbinin mövcud olduğu və onlarla bir-birindən
qiymətli bəstəkarın yazıb-yaratdığı
dönəmdə həvəskar bəstəçiliyə
qısqanc, hərdənsə lap etirazçı münasibət
də vardı. İstənilən yeni mahnının rəsmi
həyat vəsiqəsi qazanmasının, radioda-televiziyada səsləndirilə
bilməsinin tək yolu isə səlahiyyəti təqribən
elə doğum haqqında şəhadətnamə verən
"ZAQS"larca olan Bədii Şura idi. Bu şurada Azərbaycanın
tanınmış bəstəkarları, sənət xadimləri,
şairləri və ziyalıları
toplaşmışdılar ki, mərkəz də Dövlət
Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsi idi. Oradansa nəinki
həvəskarların, hətta əsl bəstəkarların
da mahnı təsdiqlədib keçirmələri
müşkül idi. Ona görə də uzun müddət
mahnıları yalnız toylarda deyil, radio-televiziyada da
eşidilsin deyə Qulu Əsgərov da, Əlibaba Məmmədov
da, Habil Əliyev də qoşub-düzdükləri canayatan nəğmələri
xalq mahnısı adı ilə təsdiqlətmişdilər.
Zamanında mahnıları Azərbaycan boyu dillərdə
əzbər olan, hətta xarici ölkələrə
yayılaraq əcnəbu ifalarda canlanan Ələkbər
Tağıyevi də həvəskarsan deyə Bəstəkarlar
İttifaqına yaxın buraxmırdılar.
Olsun ki, zamanında Qara Qarayev və məsləkdaşlarının
Bəstəkarlar İttifaqının sıralarını belə
vasvasılıqla qorumaqda haqları da varmış ki,
güclü ordunun adına da, sanbalına da, elə gələcək
fəaliyyətlərinə də xələl gəlməsin.
Çünki nümunə olandan sonra o örnəyə
baxıb daha az layiq olanlar da iştahlanacaq, bəstəkar adlanmaq
sevdasına düşəcək, İttifaq
üzvlüyünə min bir cəhdlə can atacaqdılar.
Necə ki, elə sonralar, doğrudan da, belə oldu.
Ancaq istisnalar da həmişə olub axı.
İçərisi musiqi ilə daşan, Pərvərdigarın
nadir ilhamlar bağışladığı Qulu, Əlibaba,
Habil kimi elə özü bütün mahiyyəti ilə
musiqi olan adamlar da yüzillərdə bir yaranır axı! Fəqət
həmin sovet onillərində müstəsnaları da istisna
edirdilər.
(Görən hansısa ilahi ömürlə bir
neçə dəqiqəliyə həyata qayıdaraq o
çağların böyük bəstəkarları
musiqimizdə indi baş verənləri izləsəydilər,
bəstəçiliyimizin indisindən hali olsaydılar, ya sadəcə
Bəstəkarlar İttifaqı üzvlərinin
siyahısını nəzərdən keçirsəydilər,
nə kökə düşərdilər və məhz
bunların onların qoyub getdiyi musiqi məkanında cərəyan
etməsinə inana bilərdilərmi?!).
"Bizim xalq mahnılarının hərəsi
böyük bir əsərdir. Bəstəkarlarımız da
çox gözəl mahnılar yazıblar. Rəhmətlik Səid
Rüstəmovdan tutmuş ta Cahangirəcən elə qəşəng
mahnılar yazılmışdı ki, onların bir
çoxunun əsiri idim. Amma bu da var ki, ürəyin lap dərinində,
içəridənə isə gizlənir, adamı narahat
edir, mütləq üzə çıxmaq istəyir. Mənim
də fikrimdən keçirdi ki, ürəyimdən asılan,
məni narahat edən o "nə isə"ləri üzə
çaxarım. Bir gün bunu Bəxtiyara dedim, içərimdəki
musiqiyə uyğun ona bir bəndlik söz qəlibi də
verdim ki, buna uyğun şeir yazsın. Oçağacan
çalğımı çox eşitmişdisə də, Bəxtiyar
mahnı da yaza biləcəyimi təsəvvür etmirdi
axı. Buna baxmayaraq, ürəyimi sındırmadı,
şeiri yazıb verdi, hələ bir məni həvəsləndirdi
ki, mən inanıram sənin mahnın pis olmayacaq. Xəbəri
yoxdu ki, artıq Süleyman Rüstəmin sözlərinə
"İlk məhəbbət" mahnısını
yazmışam.
Sevgisiz gül-çiçək bitməz, ey
könül,
İnsan muradına yetməz, ey könül,
Nədəndir bilmirəm, getməz, ey könül,
Başımdan sevdası ilk məhəbbətin.
Bu dərdə neyləsin loğmanın əli,
Əlimə dəyməmiş cananın əli.
Döydü qapımızı hicranın əli,
Bumudur vəfası ilk məhəbbətin?
Mən onu sevmişdim bir ilk baharda,
O məni tərk etdi boranda, qarda,
Hər yara sağalıb, unudular da,
Sağalmaz yarası ilk məhəbbətin.
Gör nə yaxşıdır, bir az mənim musiqim
korlayıb bu sözləri. Allah Süleymana rəhmət eləsin!
Nə isə. Bəxtiyarla "Vəfa"nı yazdıq.
Ardınca da Bəxtiyarın şeirlərinə onacan
başqa mahnım yarandı. Dadanmışdım, ürəyimə
təzə melodiya qonan kimi Bəxtiyarın qapısını
döyürdüm. Hər qapı döyüləndə
görürdü mənəm, baxırdı
yazıq-yazıq, yorğun səslə deyirdi: "Gəl".
Bir gün radioda haqqımda oçerk gedirdi, arada o
mahnılardan da səslənirdi, mən də Bəxtiyarı,
Lətif Kərimovu, Əkrəm Cəfəri evə dəvət
etmişdim, balaca bir süfrə açmışdım ki, elə
verilişi də birlikdə dinləyək. Oturub çörəyimizi
yeyə-yeyə qulaq asırdıq, Bəxtiyarın sözlərinə
yazdığım mahnılardan növbətisi səslənəndə
bir var qəhərlənmək, bir də var lap gözündən
əməlli-başlı yaş axmaq, mən də, Bəxtiyar
da o vəziyyətdə idik. Məni qucaqlayıb
qayıtdı ki, ay Habil, biz zarafata salmışıq,
başımız qarışıb, sən əməlli bəstəkar
olmusan.
Nə yel əsdi aramızdan,
yolumuzu kəsdi hicran,
Öz eşqinə sadiq olan aşiqini unudarmı?
Vəfa dedik, biz and içdik,
axı belə deməmişdik.
"Vəfa"nın sözləridir. Hamısı
bir-birindən tutarlı sözlər. "Güləsən gərək"
də onunkudur.
Mən sənə aşiqəm, sən də, ay
gözəl,
İnsafa, mürvətə gələsən gərək,
Həsrətin ağladır mən aşiqini,
Axan göz yaşımı siləsən gərək".
Habil müəllimin elə çalğısı qədər
təsirli şeir oxuması vardı. Şeir oxuması da elə
həzin musiqi kimi idi. İndi Habil müəllimin kövrələ-kövrələ
oxuduğu bu şeiri diktofonumda dinləyirəm, yenə təsirlənirəm
və birdən duruxur. Deyəsən, sonrakı misralar o anda
hafizəsindən uçub. Doluxsunan səsinə
gülüş qarışır. "Görürsən də,
qocalıq budur da, sonra da bəzi ağzıgöyçəklər
deyir ki, qocalıq yaxşı şeydir. Harası
yaxşıdır, dünyada qocalıqdan alçaq şey
yoxdur".
O vaxt, sağlığında sözünün
axırında belə demişdi, onda gülmüşdüm,
indi, artıq olmadığı çağlarda əvvəlki
sözlərinə lentdən qulaq asarkən içərimi
narın qüssə bürümüşdü, yenə son
atmacasını eşidərək istər-istəməz
gülümsəyirəm.
Habil belə mahir və qabil idi, ovqat yarada bilməyin
sehrkarı!
...Bir dəfə "Space" telekanalında Habil
Əliyev münsif kimi qonaq idi, gənc, qabiliyyətli xanəndələrimizdən
biri də oxuyurdu və birbaşa efir idi. Ustadın yanında
bir az da şövqə gələrək bu cavan
bacarığını bir az da artıq göstərməyə
çalışaraq hələm-hələm gedilməyən
zillərdə gəzişmələr edib oxumağını
tamamladı və inamlı ümidlə Habil müəllimə
sarı qanrıldı ki, indi ondan tərifli sözlər
eşidəcək.
Hər təzə başlayan xanəndə
üçünsə milyonlarla tamaşaçının
gözü qarşısında canlı yayımda belə
çətin yuxarılarda zəngulələr vuraraq
oxuduğu muğamı tamamlayarkən korifeydən isti-isti
xoş sözlər eşitməkdən yüksək nə
mükafat olar ki!
Ancaq o cavanın da, dinləyənlərin
hamısının da gözlədiyinin əksinə olaraq
Habil müəllim əsəbi tərzdə xanəndəni
danlamağa başladı ki, bu nə hərəkətlərdir
edirsən.
Cavan mat qalmışdı. Axı nə etmişdisə,
yaxşı etmişdi, hər şey ürəyi istəyən
kimi alınmışdı.
Habil davam etdi ki, sən canlı efirdəsən, belə
məsuliyyətli bir yerdə başlamısan o cür zil yerdə
improvizə etməyə. İndi Allah üzünə baxdı
ki, yaxşı qurtardın. Amma başqa cür də ola bilərdi
axı. Bu, səsdir, birdən ilişdi, birdən istədiyin
alınmadı. Xəcil olarsan axı. İmprovizəni də əvvəlcədən
dönə-dönə məşq edib camaat arasına
çıxarmalısan. Elə etməlisən ki, hamıda o təsəvvür
yaransın ki, indi improvizə edirsən, bunu bu anda bədahətən
tapdın. Ancaq sən təqdim etdiyini evindəd əfələrlə
təkrar edib, cilalayıb camaat qarşısında da
yaxşı alınacağına əminlik hasil edəndən
sonra cəsarətə gəlib üzə
çıxarmalısan.
Həmin hadisəni Habil müəllimin yadına
salmışdım, bunu da demişdim ki, siz o vaxt elə deyəndə
bir az pis olmuşdum ki, niyə uşağın
könlünü incitdiniz, amma izahınızdan sonra
anlamışdım ki, haqlısınız.
Habil müəllim demişdi ki, çox da düz
demişdim, indi də nigaranam ki, niyə onda özümdən
o cür çıxdım. Bəzən bir sözü deyirəm,
sonra özüm altını çəkirəm. O
uşağa da o sözü ürəyim yandığı
üçün söylədim. Düzdür, bir az yumşaq
demək olardı, amma onda da dərs olmur, yadda qalmır.
Muğam elədi ki, yarım saat, bir saat çal, oxu, hamı
da qəşəng qulaq asır, amma tək bir saniyə bir
barmağı səhv düşsün, adamları elə bil
elektrik cərəyanı vuracaq, yuxudan ayılacaqlar, o saniyəyə
qədər yaxşı nə etmisənsə, onların da
hamısı zay olacaq, yarım saatlıq, bir saatlıq əmək
batacaq. Ona görə də həmişə son dərəcə
ehtiyatlı olmaq lazımdı. Çox çalışmaq,
çox məşq etmək lazımdır. Özümdən
artıq məni kim başa düşə bilər? Mən
özüm çalıram, görürəm hələ
razı deyiləm. Özüm hələ özümdən
razı olmadığımı çalsam, alqışlasalar,
elə zənn edirəm ki, məni ələ salırlar, o
alqışı da qəbul eləyə bilmirəm. Hiss edirsən
ki, hələ nəsə çatışmır. Gərək
həmin o çatışmayan "nəsə"nitapanacan əlləşəsən.
Elə deyirlər "sağ ol, Habil". Əşi, sənin
xəbərin yoxdur axı, dünən mən nələr
çəkmişəm, axtardığımı da tapa bilməmişəm.
Dinləyən, tamaşaçı onu bilmir, görmür.
Amma mən özüm görürəm, içərimdə
bunun xiffətini çəkirəm. Gərək həmişə
fikirləşəsən ki, sənə qulaq asanın
arasında qiyməti səndən də dəqiq verməyi
bacaranlar var. Bu məsuliyyəti hiss edəndə sən
heç vaxt ortaya ortabab məhsul qoymayacaqsan, qədir-qiymətin
də daim yüksəkdə olacaq".
...Habil müəllimlə əyləşmişdik.
İkimiz idik. Yəni ömür-gün yoldaşı Şərqiyyə
xanım da evdə idi, amma uzaq otaqların birindəydi,
heç səsi gəlmirdi. Elə sakitlik idi ki, arada biz susanda
saatın hərəkət edən kəfkirinin səsi də
eşidilirdi.
Bu arada böyük əqrəb gəlib dayandı
12-nin üstündə, saat zəng vurdu. İstər-istəməz
baxışdıq, sanki vaxtı, tarixi lap yaxından hiss etdik.
Qayıtdım ki, Habil müəllim, tale elə gətirib mən
dünyanın ən müxtəlif ölkələrində, ən
müxtəlif məclislərdə ən müxtəlif
kürsülərə qalxmışam, ən mötəbər
yerlərdə oturmuşam, amma bu gün bu anlarda sizinlə
söhbət edərkən, bu saat zəngini çalarkən
taleyin mənə qismət elədiyi ən hörmətli yerdə
əyləşmişəm - sizin hüzurunuzdayam, demək,
canlı Tarixin özünün yanındayam, nəfəsini
duyacaq qədər Tarixə yaxınam. Elə bu anda bu zəngin
çalınması da həm qismət, həm rəmzdir.
Dünyanın işi əvvəldən belədir - tərif
tərifə bağlıdır. Habil müəllim bu söylədiklərimdən
mütəəssir olmuşdu və mən o gün elə deyəndə
o da yəqin ki, sözüm cavabsız qalmasın deyə tərifsiz
keçinməmişdi: "Nə yaxşı ki, nə
yaxşı ki, siz bir şey çalıb-oxumursunuz. Mən
inanıram ki, bütün sənətkarlar hamısı yaddan
çıxardı. Sizdə o qədər tələbkarlıq
var özünüzə. Siz o qədər dəqiq, incə, nəcib
oxuyub çalardız ki, hansı sahədə olsaydız,
hamı heyran qalardı. Nə yaxşı ki, bizi Allah istəyib,
sizi ayrı tərəfə yönəldib, vallah".
Oxşar zarafatı mənimlə bir vaxt böyük sənətkarımız
Alim Qasımov da etmişdi.
Əlbəttə, millətimizə Allahın ərməğanı
olan o misilsizlərin lütf edib könül sevindirməkçün
etdiyi belə ruhlandırmaların hər biri elə həqiqət
yox, xoş zarafatdır ki, var. Mənimsə illər öncə
Habil müəllimlə bağlı gəldiyim qənaətlərin
hər biri yüzfaizli gerçək idi, bu gün Habilsizkən
də eyni cür düşünürəm.
Tarix yaratmış, varlıqları ilə tarix
olmuş seçkinlərimizin millətin və hər birimizin
ömründən keçməsi isə həqiqətlərin
gözəli, bəxtiyarlıqların yüksəyidir ki, bu
tale payına görə həmişə iftixar etməli, o
işıqları daim minnətdarlıq və sevgilərlə
yaşadaraq sabahlara ötürməliyik!
4 noyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 16 noyabr(№208).-S.12-13.