Əli İldırımoğlu -
şəxsiyyət fenomeni
Əli İldırımoğlu-97
Hər kəs həyatda öz yolunu özü
seçir. Bu gündən sabaha uzanan ömür yolunda zamanlar
yalnız bir pillədir, həyatın mütləq gedişi
üçün bu, hazırlıqdır. Kim bu bəşəri
mənəvi tərəqqiyə yönəlik ümid
qaynaqlarına yeni bir ideal vasitələr qatır, onlar
zamanın fatehinə çevrilir. Bu, insanın doğulan
gündən özünüyaratma,
özünüformalaşdırma və özünütəsdiqinə
yönəlmiş çabalarıdır. İnsan var, təsadüflərə
bel bağlayıb yaşayır, ömrün pillələrini
taleyin ümidinə buraxır. İnsan da var ki, əvvəldən
axıradək yaşadığı ömrü kamilləşdirməklə
məşğul olur, taleyi idarə edir, ən nəhayətdə,
özü özünü yaradır. Əli
İldırımoğlu özü özünü yaradan
insanlardandır. O, cəmiyyətdə kütləvi xaosun
tüğyan elədiyi çağlarda belə, heç vaxt
küncdə-bucaqda gizlənməmiş, mübarizələrin
önündə olmuş, həyatın qaynarında mövqe
tutmuş, ağlı, savadı, bütöv mənəviyyatı,
zəngin daxili aləmi, bəşəri inancı ilə
yaşadığı dövrün, zamanın fövqünə
yüksəlməyi bacarmışdır. O, daim küləyin
səmtinə qarşı getmiş, əqidəsi, fikri,
düşüncəsi, ictimai konsepsiyası uğrunda
döyüşmüş, müstəqilliyini, qürurunu, mənliyini,
şərəfli adını qorumuşdur. Hər kəs
öz taleyini qaynar, dramatik şəkildə başa vurmur,
öz düha və inanclarına söykənib
yaşadığı həyatı zənginləşdirmir.
Əli İldırımoğlu kimi qaynar təbli və
döyüşkən insanlar, əksinə, bu xüsusiyyətlərlə
sabit ömür yaşamış olurlar. Bu səciyyəvi cəhətlər
daim onun həyat kredosuna, yaşam amalına
çevrilmişdir.
Plutarx Makedoniyalı İskəndər haqqında
demişdir ki, əgər hakimiyyətin İskəndərə
taleyin hədiyyəsi kimi çatdığını hesab etsək,
düzgün olmaz. İskəndər qısa ömründə
ali zirvəyə doğrudan da taleyin qisməti kimi
çatıb? Bəs onda onun ağlı, bacarığı,
erudisiyası, sərkərdəlik məharəti, dərin
biliyi və dünyəvi dərrakəsi nə olsun?
Bütün bunlar taleyin qisməti kimi ona xonçada bəxş
olunmuşdumu? Məhz Plutarx da buna işarə vurur və
İskəndərin zirvəyə gedən yolunu taledən daha
çox üstün cəhətlərlə, istedad, şəxsi
təşəbbüs və coşğunluqla, individual fenomen
cəhətlərlə, fərdi özünütəkmilləşdirmə,
özünütəsdiq və özünüdiktə ilə
bağlayır. İskəndərin yüksəlişi, həqiqətən
fenomenol möcüzə, taleyin özünə belə, meydan
oxumaq nümunəsi idi.
Əli İldırımoğlu haqqında
düşünəndə Plutarxın bu müdrik sözlərini
xatırlamamaq olmur. Əli İldırımoğlu kimi nadir
şəxsiyyətlər öz talelərini özləri
formalaşdırır, öz inkişaf və tərəqqisini
özləri yaradır, öz həyat dastanını özləri
öz əllərilə yazırlar. Belələri taleyin təsadüflərinə
bel bağlamır. O, bütün şüurlu həyatını
ömrünü zənginləşdirməklə, doldurmaqla,
bitkinləşdirməklə keçirmişdir. O,
uşaqlıqdan, yeniyetməlikdən, gənclikdən
üzübəri öz yüksəlişini
addım-addım, zərrə-zərrə, qətrə-qətrə
yaratmışdır. Müəllimlikdən ən çətin
sahə olan jurnalistikaya təsadüfi gəlişindən
tutmuş, respublikanın ən aparıcı qəzeti
"Kommunist"in uzaqvuran artilleriyasına çevrilməsi,
sonralar istedadlı bir yazıçı kimi özünü təsdiq
etməsi... Bütün bunlar onun öz
yaradıcılığı, özünüyaratma,
özünüformalaşdırma, özünütəsdiqi
sayəsində başa gəlmişdir. O, çox şeyi
özünə qadağan eləməyi bacaran, dünyaya
vicdan qanunları ilə baxan, qəlbinin, ruhunun hökmüylə
yaşayan insan olmuşdur. Onun həyatının hər
anı həqiqətdən, obyektiv, real mənzərələrdən
ibarətdir. İradə, dözüm, daxili mükəmməllik,
psixoloji səbat, insanlara təsir etmək
bacarığı... Bütün bunlar onun portret cizgilərini
tamamlayan ştrixlərdir. O, hətta, istedadını da
özü yaratmış, özü
formalaşdırmış, üzə
çıxarmış, reallaşdırmışdır. Bu
barədə o, çox yazmış, xatirələrində,
müsahibələrində bu məsələlərdən
geniş söz açmış və bununla bağlı, hətta
irihəcmli, ikihissəli bir roman da çap etdirmişdir:
"Zorən jurnalist". O, bu barədə verdiyi müsahibələrin
birində deyir: "...Yaxşı yadımdadır. Qubadlı
rayon qəzetində işə
götürülmüşdüm. İlk məqaləmi
redaktor geri qaytardı və dedi ki, xalq dilində
yazılmalıdır, məqalənin dili sadə
olmalıdır. Qapını örtüb bərk
ağladım ki, bu nə işdir, düşdüm? Fikirləşdim
ki, mənim dostlarım var, onlar məyus olacaq, atama bu, dərd
gətirəcək. Odur ki, canı dildən
çalışırdım, axtarırdım ki, necə
jurnalist olmaq olar?
...Mən çoxlu qəzet oxuyur, məqalənin
yazılma texnikasını öyrənirdim. Yavaş-yavaş
çap olunmağa başladım. Tez-tez redaksiyaya zəng
vurub mənə irad tuturdular. Redaktor isə bir ucdan
danlayırdı. Bu da məni çox narahat edirdi. Lakin mən
öz üzərimdə çalışır, yorulmaq nə
olduğunu bilmirdim. Zirvənin cığırı dərədən
başlayır. Gərək dibdən gələsən - həyatın
dibindən. Mən zənglə müxbir olmamışam. Onda
raykomun birinci katibi kəndimizə gələrkən dərsimdə
oturmuşdu. Görünür, dərsin gedişindən
razı qalmışdı. Az sonra onun
tapşırığı ilə məni rayon qəzetinə
işə götürdülər..."
O, həyatda öz prinsiplərilə
yaşamışdır. Mərd, dönməz, prinsipial,
heç kimin qabağında əyilməyən, haqq
üçün daim mücadilə edən, kimsəsizlərə,
əlsiz-ayaqsızlara dayaq duran bir insan olmuşdur. Onu
sındırmaq çətin idi, hər bir məşəqqətə,
təzyiqə, qarşıdurmaya kişi kimi sinə gərərdi.
Çətin anlarda, gərgin məqamlarda özünü
itirməzdi. Bu yerdə Sallülystinin Sezara yazdığı
bir məktubu xatırlamaq yerinə düşərdi: "Mən
səndə fövqəladə, təəccüblü bir keyfiyyət
görürəm. Sən müvəffəqiyyətdən daha
çox bədbəxtlik anında ruhi əzəmətini
saxlayırsan". Mən Əli İldırımoğlunu həmişə
belə görmüşəm: hər bir çətinlik
anında səbatını, səbrini, şəxsiyyətini
və ruhi əzəmətini qoruyub saxlayan bir insan kimi.
O, tez-tez belə bir ifadə işlədərdi: "Mən
ürəyimin yağını həmişə özümə
yavanlıq eləmişəm". Bu, təbii ki, mənəvi-əxlaqi
ucalığını, heç kimin qabağında əyilmədiyini,
sınmadığını bəyan etmək demək idi. Amma
onun həyatında öz mənliyini qorumağın praktik
nümunələrinə də çox rast gəlmək olar.
Özü tez-tez xatırlayırdı: "Naxçıvanda
"Kommunist"in bölgə müxbiriydim. Maaşımla
kifayətlənmirdim, qonorar üçün respublika radiosuna,
ayrı-ayrı mətbuat orqanlarına da yazılar göndərirdim.
Elə bir vəziyyət yarandı ki, maaşımız
üç gün gecikdi. Cibimdə bir qəpik də pul yox
idi. Uşaqları yaxşı ki, Qubadlıya göndərmişdim.
Evdə tək-tənha üç günü ac-acına
keçirdim, heç kimə ağız açmadım. Təknənin
dibində çörək qırıntılarını
toplayıb ağzıma atır, aclığımı birtəhər
ötüşdürürdüm". Bax, Əli İldırımoğlu
xarakteri budur! O, ömrü boyu ictimai-siyasi fəaliyyətində
də bu mənəviyyata, bu əxlaqa sadiq qalıb.
Əli İldırımoğlunu yaxından tanımaq
üçün onun "Zorən jurnalist" romanını
dönə-dönə oxumaq lazımdır. Dönə-dönə
ona görə deyirik ki, hər dəfə hadisələrin
axarına düşəndə əsərin qəhrəmanı
Nazim İlhamın (Əli İldırımoğlunun) bir
sıra mənəvi-əxlaqi cəhətlərini, üstün
keyfiyyətlərini, insani ucalıqlarını yenidən kəşf
edirsən. O, böyük hərflərlə yazılmağa
layiq insan kimi yadda qalır. Oğul kimi nümunəvidir, ailəsinə
sadiqdir, vətənpərvərdir, ictimai mənafeyi şəxsi
ambisiyadan üstün tutur, mərddir, dönməzdir, dosta sadiq,
düşmənə barışmazdır, qələmini sipərə
çevirib haqqı müdafiə edir, dünya malına əyilmir,
qürurunu və vüqarını hər şeydən uca
tutur. Ədəbiyyatda olduğu kimi, eynən həyatda da
Əli İldırımoğlu budur.
Əli İldırımoğlunun yaratdığı
qəhrəmanlar mərdliyi, dönməzliyi, vətənpərvərliyi
ilə seçilir. Bu qəhrəmanlar həyatdan, özü
demişkən "dibdən" gəlir. Ədəbi qəhrəman
kimi bu insanlarla, əvvəlcə, onun oçerklərində
rastlaşırıq. Adı, ünvanı, işi-gücü
bəlli insanlar oçerk qəhrəmanları kimi bədii
cilvədən də xali deyil. Əli İldırımoğlu
bu obrazları da həyatdan seçib-sonalayıb
publisistikasının baş qəhrəmanlarına
çevirmişdir. Burada da o, prinsiplərinə sadiq
qalmış, comərd, vətənpərvər, sözü
bütöv insanların taleyini qələmə
almışdır. Bu tip insanlarla onun hekayələrində,
povest və romanlarında daha geniş spektrdə
rastlaşırıq. "Zorən jurnalist", "Mənim
rəncbər atam", "Daş yağan gün",
"Qarlı gecələr", "Aqibət",
"Közərən sətirlər", "Əmrahsız
qalan dağlar" romanlarında bu qəhrəmanların
işi, əməli, məişəti, amal və məqsədləri
də rəngarəng çalarlarla sayrışır. Bu əsərlərin
qəhrəmanları bir mövqedə birləşirlər, mərdlik,
dönməzlik, sədaqət, həyata sevgi onların hər
birinin mənəvi sifətləridir. İnsanın
formalaşdığı mövcud mədəni həyat və
sosial sfera, özünüdərk sistemi ictimai mühit, adət-ənənələr,
hüquqi normalar, dövlət quruluşu, iqtisadi-siyasi, ailə
münasibətləri, təhsil sistemi və s. bu kimi vacib sahələr
çərçivəsində yetişən Əli
İldırımoğlu qəhrəmanlarının hər
biri kamillik nümunəsi kimi yadda qalır: Nazim İlham,
Höcər Cahangir, Nəcəf, Əmrah Yüzbaşı,
İldırım kişi, Məşədi Paşa, Gövhər
və başqaları bu pleyadanın natamam
siyahısıdır.
Əli İldırımoğlunun bir
yazıçı kimi güvəndiyi milli-mənəvi dəyərlər
onun yaratdığı prozoik obrazlarda öz təcəssümünü
daha mükəmməl şəkildə tapmışdır.
Yazıçının bədii məzmun göstəricisinə
görə tam fərqli tipajlarda təqdim olunan
obrazlarının demək olar ki, hamısı milli-mənəvi
dəyərlərin daşıyıcısı mövqeyində
birləşir, eyniləşirlər.
Yazıçının sənətkarlıq gücü və
poetik istedadı onun düşüncələrinə daim hakim
kəsilmiş azərbaycanlı tipinin təqdimi
ideyalarını yaratdığı zəngin obrazlar
qalereyasında fərqli poetik tənasüb və bədii
ölçülərdə əks etdirə bilməsində
ifadə olunur. Onun milli dəyərlər konseptində birləşən
obrazlarının bir-birini təkrarlamayan orijinal xarakterə
malik olması bir amillə - yazıçının
obrazlaşdırma qabiliyyətinin məna diapazonunun
genişliyi ilə müəyyən olunur.
Bəşər hər zaman ruhani və mənəvi
azadlığa möhtacdır. Daha geniş mənada
düşünsək, əxlaq, insani, mənəvi və ruhi
zənginlik bəşəriyyətin xilas yoludur. Bütün
bədii ədəbiyyat, söz sənəti, başqa incəsənət
nümunələri dünyəvi sevgi və məhəbbət
təlqin etməklə insanlığa sülh, əmin-amanlıq,
qardaşlıq, tolerant münasibət, sevgi və məhəbbət
aşılayır. İrticaya xidmət edən bədii sənət
nümunəsi, demək olar ki, yoxdur. Hər bir sənət əxlaq
və mənəviyyat təşviq edir. Xüsusən, bədii
ədəbiyyat, nəsr və poeziya nümunələri bəşəriyyətin
nizamlanması və xilası mövqeyindədir. Əli
İldırımoğlu da bütün
yaradıcılığı boyu insanın mənəvi və
ruhi azadlığından yazmışdır. Onun əsərlərinə
möhtəşəmlik verən bu əzəmətli hiss, bu
nəhəng leytmotivdir. İnsanlığın əbədi tələbatı
olan mənəvi və ruhani azadlıq Əli
İldırımoğlu nəsrinin poetik özəlliklərini
təşkil edir. O, insanı uca tutur, onun qəhrəman və
döyüşkən mənəviyyatına inanır, onun
dünyanı dəyişəcək, onu qoruyacaq gücünə
güvənir, insanın yaradıcı və xilaskar ruhuna
alqışlar söyləyir. Onun qəhrəmanları mənəvi
və ruhani azadlıq konseptində, ilk növbədə, bədii
ideya səviyyəsində sabit və sürəkli səciyyəyə
malikdir.
Əli İldırımoğlu torpaq adamıdır.
Onun nəsrindən, hər nəsnədən torpaq ətri gəlir
- Qubadlı dağlarının əzəməti boylanır.
O yazırdı ki, mənim atam rəncbər olmuş,
torpağın dilini yaxşı bilmişdir. Əli
İldırımoğlu sövq-təbii ilə, məhz bu
dildə yazıb - atasının dilində. Torpaq dili - ata
dilidir, ana dilidir, el-oba, qohum-qardaş, yurd-yuva dilidir. Əli
İldırımoğlu bu dili incəliklərinədək
bilmiş və əsərlərini bu dildə qələmə
almaqla mənsub olduğu el-obanın, yurd-yuvanın ruhunu
göyərtmiş, onu rövnəqləndirmiş, ona ədəbi
dil statusu vermişdir. Bu da sevgidən, xalq məhəbbətindən
qaynaqlanmış, el-obaya vurğunluqdan doğmuşdur.
Yazıçı haqqında söz açmış
bütün tədqiqatçılar onun dili barədə
xüsusi danışmış, bu bədii vasitələrin,
obrazlı ifadələrin, xəlqi deyimlərin xüsusi status
daşıdığını qeyd etmişlər. Əslində
Əli İldırımoğlu bununla Amerika kəşf eləməmişdir.
O, danışdığı dildə yazmışdır.
İməklədiyi torpağın, ayaq açıb yeridiyi
yurdun dilində yazmışdır. Bu dil qanla, genlə onun
yaddaşına yazılmış, ruhuna hopmuşdur. Məşhur
dilçi-alim Humboldt demişdir: "Dil xalqın ruhunun təzahürüdür:
dil onun ruhu, ruh isə onun dilidir". Bəli, Əli
İldırımoğlu ruhən xalq dilinə
bağlıdır. Odur ki, onun dili torpaq qədər munis,
dağlar qədər uca, səma qədər genişdir. Odur
ki, bu dil sevimli, şirin, ürəyəyatımlı və
canayaxındır.
Yaradıcılıqda mənəvi dəyərlərin,
ruhi təbəddülatların, ideyalar aləminin ən bariz
təcəssüm etdiyi əsas poetik struktur səviyyəsi
dil-üslub sahəsidir. Dilin poetik stixiyasının ən
toxunulmaz elementlərini öz yaradıcılığında
məharətlə işlədən yazıçının
ortaya qoyduğu nəsr əsərlərinin əsas bədii-poetik
göstəricilərindən biri zəngin bədii dil və
üslubdur. Əli İldırımoğlunun Azərbaycan
dilinin tarixi-mədəni potensialına
bağlılığı və məhəbbəti ona öz
yaradıcılığında milli-mənəvi dəyərlər
ideyalarını dil-üslub səviyyəsində uğurla bədii
reallığa çevirməyə imkan vermişdir. Bu cəhətdən
Əli İldırımoğlunun dili milli-mənəvi dəyər
ideyalarının təcəssümünə
çevrilmiş fundamental milli bədii dil hadisəsidir.
Əli İldırımoğlu qaya kimi sərt,
dönməz, prinsipial olduğu qədər də ipək kimi
yumşaq adam idi. Son dərəcə həssas, duyumlu, incə
qəlbli insan olan Əli İldırımoğlu bir xəfif
mehdən, bir çiçək gözəlliyindən, bir
ilıq təbəssümdən uşaq kimi kövrələ
bilirdi. O, uzun müddət torpaq həsrətilə yaşadı,
Qubadlı deyib uşaq kimi sızıldadı. O möhtəşəm
insan, nəhəng Əli İldırımoğlu hər dəfə
Qubadlı deyəndə çovğuna düşmüş
fidan kimi titrəyir, üşüyür,
büzüşüb yumağa dönürdü. Vətən
torpağı onunçün qibləgah, ehram yeriydi. Onun
irili-xırdalı bütün əsərlərində bu hiss
öz nəhəng siluetilə görünür. Səciyyəvi
hal kimi "Bərgüşada sözüm var" essesinə
nəzər yetirək: "...Məni təhdid edən bir
arzum, bir diləyim var. Üzümü ulu göylərə
tutub deyirəm. Tezliklə erməni əsirliyindən xilas
olasan, Bərgüşad! Məcrandan kənara
çıxmayasan, suyun qurumasın, yolun rəvan olsun, Bərgüşad!
Cahıllığımın sevinci,
ahıllığımın qəmi, kədəri Bərgüşad!
Yazıb-pozduğum bəyaz kağızlar kimi sahillərində
qalan izimi, sözümü, həsrətli
baxışlarımı əmanət saxla, Bərgüşad!
Əsirlikdə zillət çəkən kəndimə,
dağlarımıza, bağ-bağçalarımıza həmişə
həyan ol, Bərgüşad! Qışda suların buz
bağlayanda, qərib ellərdən quşların qonaq gələndə,
baharda sahillərin əlvan gül-çiçəklərlə
bəzənəndə gecə-gündüz həsrətini
çəkən bu qələm əhlini də yad et, Bərgüşad!
Bir də yoxluğumda yazdıqlarımı yozanların
güzarı o tərəflərə düşsə, həzin
nəğmələrinlə onların da könlünü
şad et, Bərgüşad!.."
Yaxşı ki, Əli İldırımoğlu
dünyasını torpaq niskiliylə dəyişmədi.
Qubadlının azad olunması xəbərini o, xəstəxanada,
əcəl yatağında aldı. Halsız, yarıhuşlu
vəziyyətdə uzanmışdı. Televizor işləyirdi.
Birdən Ali Baş Komandan İlham Əliyevin gur səsi
eşidildi: "Qubadlı işğaldan azad
edilmişdir!" Bu söz sanki ona yeni can, yeni ruh verdi. O, tərpəndi,
üzündə təbəssüm cilvələndi, hətta
başını möcüzəli şəkildə
yastıqdan bir balaca da, qaldırdı. Sonra yenə süst vəziyyətə
düşdü. Bu sözlər onun ruhunu ovundurdu, uzun illik həsrətinə
son qoydu.
İnsan ömrü boyu üfüqü seyr edir və
ürəyində ona qovuşmaq həsrətilə
yaşayır. Lakin üfüq əlçatmaz, ünyetməzdir.
Görünür, insan, yalnız dünyasını dəyişəndə
ruhən üfüqə qovuşur, bu möcüzəli aləmlə
birləşir. Bu gün Əli İldırımoğlunun
ruhu da o əlçatmaz üfüqdədir. Lakin biz onunla
tez-tez görüşür, onun ruhuna ehtiramla salam veririk. Bu,
onun əsərlərini hər oxuyanda qəlbimizə
yayılan xoş hisslərdən qaynaqlanır.
Loğman RƏŞİDZADƏ
yazıçı-publisist
525-ci qəzet .- 2024.- 17 noyabr(№209).-S.12;13.