Cinayət və cəza
(Əvvəli ötən çərşənbə
sayımızda)
1947-ci ildə Britaniya imperiyası, Hindistanın öz
müstəqilliyini elan etməsi ilə, ABŞ-ın
yaranmasından sonra ikinci ağır zərbə aldı.
1960-cı illərdə Afrikada milli-azadlıq hərəkatı
geniş vüsət aldı və qitədə çox sayda
müstəqil dövlətlər meydana gəldi.
İmperiyalar heç də müstəmləkələrinin
azad olması yolu ilə ondan qopmasını istəmirdilər
və çoxlu qan axıtmaqla onları ram etməyə
çalışırdılar. 1895-1898-ci illərdə
Britaniya generalı Kitçenerin komandanlığı
altında ingilislər sudanlıların Maxdi hərəkatını
kütləvi qırğın vasitəsilə qanda
boğdular. 1899-1902-ci illərdə gedən ingilis-bur
müharibəsində britaniyalılar qalib gəlməklə,
Cənubi Afrika əhalisinin mübarizəsini yatıra bildilər.
İmperiyalar tarix boyu böyük miqyaslı cinayətlərin,
dəhşətli müharibələrin mənbəyi rolunu
oynamışlar. İmperiyalar xalqların qanını
böyük ölçüdə axıtmaqla meydana gəldiyi
kimi, onların sonuna hökm verən axırıncı
müharibədə məğlub olmaqla, dəfn edildikləri
öz qəbirlərini tapmalı olmuşdular. I Dünya
müharibəsi dörd imperiyanın dağılmasına,
onların bətnindən çıxan çox sayda yeni
dövlətlərin yaranmasına səbəb olmuşdu.
Avstriya-Macarıstan, Osmanlı, Almaniya imperiyaları təkcə
Antantaya məğlub olmadılar, həm də əvvəlki
varlıqlarının mövcudluğunun sonunun şahidi
olmaqdan yayına bilmədilər. Rusiya imperiyasını isə
1917-ci ildəki inqilablar məhv etdi.
Yazıda imperiyalara belə geniş yer ayrılması
heç də təsadüfi deyildir, onlar adətən
işğal müharibələri aparmaq nəticəsində
yaranır, çoxlu qan axıdır, permanent münaqişə
mənbəyinə çevrilirlər. Müstəmləkə
xalqlarına qarşı onlar ağır cinayətlər
törədirdilər, bu ölkələri açıq səma
altında olan nəhəng həbs düşərgələrinə
döndərirdilər. Belçika kralı II Leopild Konqoda
(indiki Zair respublikası) heveya şirəsini toplamaq
üçün afrikalılara elə gündəlik norma
qoymuşdu ki, bu, adamları taqətdən salırdı. Kral,
meşədə normada nəzərdə tutulan həcmdə
qiymətli şirə toplaya bilməyənləri,
qollarını kəsməklə cəzalandırırdı.
Belçika plantatorlarının vəhşiliyi hədd
tanımırdı. Brüsseldə zəncilər ekzotik
heyvanlar kimi sərgilərdə nümayiş etdirilirdi.
Adətən fərdin, bir adamı qətlə yetirməsi
ən ağır cinayət hesab olunur, imperiya isə müstəmləkəsi
olan ölkələrdə yüz minlərlə insanı,
yalnız itaətdən boyun qaçırdığına
görə məhv edirdilər. Ona görə də onlar ən
ağır cəzaya layiqdirlər. Təəssüf ki,
onların cinayəti cəzasız qalır, qırğın
təşkil etdiklərinə görə imperatorların boynu
vurulmur. Əgər ədalət zəfər çalsaydı,
imperializm də öz vəhşilikləri üçün məsuliyyət
daşımalı olardı, onların hamısı qanun
qarşısında cavab verərdi. Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsi
ayrı-ayrı müharibə qızışdıranları
cəzalandırdığı halda, imperiyaların öz
müstəmləkələrindəki əsl mütəşəkkil
cinayət qruplarının üzvləri barədə indinin
özündə də heç də kəskin mövqe tutmur.
Böyük ədalətsizlik ondadır ki, geniş miqyaslı
cinayət cəzasız qalır və bu,
başqalarını da qan axıtmağa
qızışdırır.
Dinlər yaranandan insanları birliyə səsləyirdi.
Ona görə də bütün dinlər daha böyük
icmadan ibarət olan şəhərlərdə meydana gəlmişdi.
Din qətllərin, qan axıtmanın qatı əleyhdarı
idi. Xristian dininə itaət edən adamlar İisusun əsgərləri
olduğundan, onlar silahdan istifadə etməklə
vuruşmamalı idilər. Lakin Səlib yürüşləri
Sahibin qəbrini xilas etmək pərdəsi altında gedən
əsl işğalçılıq müharibələri idi
və çox sayda müsəlmanların qanını
axıtmışdı.
Xristian dini meydana gələndə ona inanc gətirənlər
də təqib olunmuş, öldürülmüşdülər.
Apostollar Pyotr və Pavel Romada edamla qətlə yetirilən ilk
şəhidlər olmuşdular. Yalnız imperator Konstantin
330-cu ildə xristianların təqibinə son qoymuş, dini
icmaların öz ibadətlərini sərbəst icra etmələrinə
icazə vermişdi. Lakin xristian dini yalnız IV əsrin sonunda
Romada dövlət dini elan olunmuşdu. Bundan xeyli əvvəl,
313-cü ildə bu din artıq Qafqaz Albaniyasının
dövlət dini idi. Ermənilər isə qədim alban kilsələrini
öz adlarına çıxaraq, guya onların Qriqoryan dininə
məxsus olduğunu iddia etməklə, çox sayda olan dini məbədləri
saxta yolla mənimsəmək istəyirdilər.
İspaniyada XV əsrdə və sonralar inkvizisiya
tüğyan edirdi. XVI əsrdə İngiltərədə əvvəlcə
protestantlar, sonra isə katoliklər sərt təqiblərə
məruz qaldılar. "Qanlı" adını
daşıyan kraliça Mariya Tüdor protestantları edam
etdirirdi, onun kiçik bacısı kraliça I Elizabet də
katoliklərə qarşı sərt mübarizə
aparırdı. Çünki katolik dünyası kraliça
Elizabeti öldürmək barədəki
çağırışla çıxış etmişdi.
Şotlandiya kraliçası Mariya Stüart isə İngiltərədə
əgər hakimiyyətə gəlsəydi, protestantların vəziyyəti
daha ağır ola bilərdi.
Oliver Kromvel isə 1649-cu ildə kral I Çarlzın
boynunu vurduqdan sonra, Şimali İrlandiyanın Droqheda şəhərində
20 min katolik rahibin qırğınına göstəriş
vermişdi.
Hitler isə irqi və dini ayrı-seçkiliyi əsas
götürərək, arilərin aliliyini həyata
keçirmək üçün yəhudilərə
qarşı Holokost adlanan geniş miqyaslı genosid həyata
keçirmişdi. İsrail isə öz xalqının bədbəxtliyinə
görə Hitlerə və alman nasistlərinə nifrət
etməklə yanaşı, indi Qəzzədə ərəbləri
qırğına məruz qoymaqdan çəkinmir.
İslam dini xristianlıqdan fərqli olaraq kütləvi
qırğınlar tədbiri keçirməmişdir. Təəssüf
ki, islamçılar çox hallarda terrordan geniş istifadə
edirlər. 2001-ci ilin 11 sentyabrında Üsamə ben Ladenin
xarabalıq "cəngavərləri" Nyu-Yorkda
"Twin" - "Əkizlər" adlanan Ticarət Mərkəzinin
iki nəhəng binasını partlatmışdılar, burada
həm də xeyli insan tələfatı baş vermişdi.
Teokratik dövlətlərdə insan haqlarına riayət
edilməsinə məhəl qoyulmur. Səudiyyə Ərəbistanında
əxlaq polisi günahsız adamları namaz vaxtı yalnız
məscid əvəzinə, küçədə
olduqlarına görə şallaqla
qamçılayırdılar. İranda hicabı örtməyə
düzgün əməl etməyən qadınlar nəinki cəzalandırılır,
hətta həbs edilirlər. Dinlər yaxşı nümunə
göstərmək əvəzinə, iyrənc əməllərə
də əl atırlar.
Dustaqxanalar və orada cəza çəkənlər
Dustaq edilənlərin və müharibə əsirlərinin
saxlandıqları dustaqxana sakinlərinin psixoloji vəziyyətinin
öyrənilməsinə nəzər salmaq maraq doğurmaya
bilməz. Örtülü divarlar arasında olanlara bu
institutun necə təsir göstərdiyini araşdırmaq
heç də faydasız deyildir. Burada diqqət rolların,
qaydaların, simvolların, şəxsi yaşayış
şəraitinə və situasiya dəyişikliklərinə
həmin fərdlər tərəfindən necə dözmələrinin,
onları dəf etmələrinin öyrənilməsi baş
verir. Bir neçə il ərzində fərdlilikdən
uzaqlaşmış adamların vandalizmə və qeyri-humanist
xüsusiyyətli hərəkətlərə meyl etməsi də
diqqəti cəlb etməmiş qalmır. Onlar özlərindən
asılı olmayaraq, öz şəxsi kimliyinin anonim edən
situasiyalara atılırlar. Bu adamların müxtəlif antisosial hərəkətlərə
yol verdikləri eksperiment vaxtı gözə çarpır.
Görünür, onlar elə bil ki, insandan aşağı
olan düşmənə və ya obyektə çevrilirlər.
Bütün bunlar Qərb ölkələrində aparılan
tədqiqat xarakterli eksperimentlərin nəticəsi ilə
öyrənilir.Dustaqxananı öyrənmə, antisosial
davranışı başa düşməyə kömək
edir. Burada mühafizəçilər ilə dustaqlar
arasında baş verən konfliktlər də müəyyən
maraq kəsb edir.
Bəzi dustaqlar məhbəsə salınana qədər
digər adamlarla danışıqlarında, həm də
mühakimə vaxtı əsasən özlərini heç də
təqsirkar hesab etməmişdilər. Aqressiya, avtoritarizmin
sağ qanadı, sosial ağalıq istiqaməti və narsisizm
dustaqxana eksperimentləri vaxtı məhbusları yüksək
dərəcədə öyrənməkdə və xarakterizə
etməkdə də kömək edir. Ona görə də bu,
dustaqxananın fəaliyyət mexanizmini optimallaşdırmaqda
və ekspertlərin nəticələrini düzgün tətbiq
etməkdə böyük rol oynayır.
Qabaqcıl dustaqxana təcrübəsi olan ölkələrdə,
dustaqların davranışında müsbət dəyişikliklərin
yaranmasına nail olmaq üçün müxtəlif təyinatlı
belə eksperimentlər həyata keçirilir və dustaqxana rəhbərliyi
onların nəticələrindən istifadə etməyin
praktiki əhəmiyyətini anlayaraq, geniş tətbiq etməyə
cəhd edirlər. Onlar başa düşürlər ki,
eksperimentlər elmi xarakter daşıdığından,
dustaqlar arasındakı psixoloji durumu düzgün qiymətləndirməyə
də kömək edir. Eksperimentlər heç də
özünü aldatmaq vasitəsi olmayıb, baş verən
situasiyaları düzgün qiymətləndirmək və
anlamaq məqsədini güdür. Ona görə də həmin
ölkələrin birində keçirilən eksperimentin
gedişini və nəticəsini müşahidə etmək
bizim üçün də heç də əhəmiyyətsiz
məsələ deyildir.
Eksperiment, dustaqları və dustaqxana şəraitinin
onlara göstərdiyi təsiri hərtərəfli öyrənməyə
istiqamətlənir. Bəzi dustaqlar buna qədər digər
adamlarla danışıqlarına görə əməllərini
inkar edərək, özlərini təqsirkar hesab etməmişdilər.
Eksperiment ilk növbədə volontyor subyektlərin
köməyi ilə aparılır, dustaqxana mühitinin onlara
necə təsir göstərdiyini hərtərəfli
açmağa kömək edir. İlk növbədə
volontyorların yarısı mühafizəçi rolunu
oynamalıdır, digər yarısı isə dustağa
çevrilir. Onlar 7 gündən 14 günə qədər bu
rolları ssenariyə uyğun olaraq dəqiq icra etməli idilər.
Eksperiment dövründə dustaqlar zirzəmidə
saxlanılırdı. Mühafizəçilər isə
kontrast qaydaya uyğun olaraq, dustaqlardan ayrı, tam fərqli
mühitdə olmalı idilər. Mühafizəçilərə
istirahət üçün xüsusi zonaya çıxmaq və
fiziki cəhətdən yüngülləşmək
imkanı verilirdi.
Eksperimentin başlanmasından əvvəl mühafizəçilərə
tapşırılmışdı ki, dustaqlara fiziki xətər
toxundurmasınlar və ya onların qidalanmasını və
su içmələrini ləngitməsinlər. Mühafizəçilər
çalışmalı idilər ki, dustaqların hər bir fərdə
aid olan xüsusiyyətlərini yox etməyə, azaltmağa
çalışmasınlar. Onlar dustaqlar üzərində
öz hakimiyyətlərini göstərməli idilər. Lakin
onlara fiziki güc tətbiq etməklə, bu adamların hissini
oyatmasınlar ki, onlar artıq dustaqdırlar.
Dustaqlar mühafizəçilərə qarşı
üsyan qaldırdıqda, bu, əlbəttə, dustaqxana praktikasında heç də
nadir hadisə deyildir, onlar zirzəmini tərk etməkdən
imtina etdilər və mühafizəçiləri təhqir
etməyə başladılar. Mühafizəçilər isə
dustaqların paltarlarını, yorğan-döşəklərini
yığışdırıb, uzaqlaşdırdılar ki,
onları üsyanı davam etdirməkdən çəkindirsinlər.
Onlar üsyan edənlər barədə dedilər ki,
"bunlar təhlükəli dustaqlardır".
Dustaqların, qaydanı pozmağa yönəlmiş
sonrakı hərəkətlərinin miqyasını azaltmaq
üçün mühafizəçilər onları
bir-birindən ayırdılar, onların hamam otaqlarına getməsi
imkanını azaltdılar və onları məcbur etdilər
ki, özlərinin təbii ehtiyatlarını ödəmək
üçün zirzəmidə qoyulmuş vedrələrdən
yüngülləşmək vasitəsi kimi istifadə etsinlər.
Sonra isə dustaqları yaxşı davrananlara və
bilavasitə qiyam qaldıranlara böldülər. Dustaqlar
bir-birindən ayrı düşdülər, narazılıq
edənlərin təsir dairəsi məhv edilməklə,
onlar arasındakı həmrəylik də, əslində, yoxa
çıxdı. Dustaqlardan biri bu vaxt zirzəmidə
qışqırmağa başladı, buna görə onu
uzaqlaşdırmalı oldular. Digər dustaqları isə
mühafizəçilər məcbur etdilər ki, öz
yoldaşları olan həmin dustağı "bəd
adam" adlandırsınlar.
Hər bir dustağın üstü ardıcıl olaraq
axtarılırdı və onlar lüt soyundurulurdular. Həşəratlardan
qorunmaq üçün onların üzərinə dərman
tipli maye səpirdilər. Eksperiment dustaqxana rejiminin
mümkün qədər optimal qaydada olmasına şərait
yaradırdı.
Dustaq
Dustaq törətdiyi cinayətinə görə cəzalandırılmaqla,
dustaqxana daxilinin adamına, sakininə çevrilir. Eyni qaydada,
misal üçün, müharibədə düşmən
kimi əsir götürülənlər dustaq hesab olunurlar.
Dustaqxana isə dustaqların örtülü
saxlandığı bir məkan olmaqla, həm də məhbəs,
bəzən hətta daha sərt qaydaların tətbiqinə
görə "zindan" adlanır. Dustaqxanalar həmçinin
mühakimədən əvvəl ittiham edilənlərin bir
qisminin, onlar adətən cəmiyyət üçün
azadlıqda olanlara təhlükə mənbəyi
sayılır, saxlanılması üçün də istifadə
olunur.
Dustaq, öz iradəsi əleyhinə azadlıqdan məhrum
edilmiş adamdır. Lakin onun bu məhdudiyyətlərə
düçar olması kiminsə istəyinə görə
deyil, onun özünün qanundan kənar şəkildəki
antisosial davranışı ilə əlaqədardır.
Dustaqxananın nə olduğunu anlayan adam qanunsuz əməllərdən,
zərərli davranışdan qaçmalıdır,
çünki cinayətinə görə cəzalanmayacağına
hansısa bir qarantiya yoxdur, cəzanın sərtliyinin və
düşəcəyi mühitin ruhu əzməsini də
heç vaxt yaddan çıxarmamalıdır.
Dustaqxanalar çoxlu növlərə
bölünür. Onlar kişilər, qadınlar və yeniyetmələr
üçün olur, həm də bəziləri cəmiyyət
üçün təhlükə mənbəyi sayılan
adamlar olduqlarından, şəraitinə görə bir-birindən
fərqlənən növlərə də bölünürlər.
Yerli və ayrıca geniş yayılmış dustaqxanalar
mövcuddur, axırıncı növlərdə müttəhim
özü barədəki hökmdə ifadə olunan cəzasını
çəkir.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.- 20 noyabr(№211).-S.14.