İLAHİNİN
TƏŞƏKKÜRÜ
Məktubların da günlərin birində qocalaraq
ömrünü başa vurması, sahibləri gedəndən
sonra yetim qalması var. O məktublar ki indi mən oxuyuram, onlar
vaxtında bəlkə on və yüz dəfələrlə
oxunub. Bir oturuma yox. Hətta o məktubların
alınmasının üstündən illər keçəndən
sonra, haçansa həmin məktubu yazmış adamla
bağlı bir xəbər eşidəndə, ya köhnə
məktubda bəhs edilən hansısa hadisələr yada
düşəndə, bir də qaldırılıb, bir də
baxılıb, əvvəllər oxunmuş məktub sanki indi
ayrı cür səslənib, qabaqlar vermədiyi xəbərləri
də çatdırmağa başlayıb.
Vaxtın köhnəltdiyi bu məktublar ki indi bircə-bircə
oxuyuram, onların ünvanlandığı adam
çoxdandır ki, həyatda yoxdur, həmin məktubları
göndərmişlərin əksəri o kağızları
yazanda çox cavan, hətta uşaq olsalar belə,
ötmüş onilləri nəzərə alsaq, yəqin,
onlardan da sağ qalanlar təkəmseyrək olar.
Çünki həmin məktubların
axırıncılarının göndərildiyi vaxtdan
yetmiş ildən də çox keçir.
Bu məktubların sahibi zahirən yalqız deyildi,
daim insanlar arasında idi. Ancaq həm də çox tək idi
və məhrəm həmsöhbətə həmişə
ehtiyacı vardı. Bu məktublar onun axşamlarının,
gecələrinin hayanı idi. Onun həyatı elə gətirdi
ki, ömrü uzunu daha səmimi, daha ürəkdən gələn
söhbətlərini elə məktublarla, köhnə şəkillərlə
etdi.
Qızlıq soyadı Vəkilovanın da, ərinin yadigarı
Köçərli familiyasının da sovet xüsusi xidmət
orqanlarının qara siyahısında ayrıca yeri vardı.
Özü də bu soyadlar birbaşa Moskvanın, SSRİ
KQB-sinin "düşmənlər"i cərgəsində
olanlardılar. Sovetə qarşı silahlı üsyan təşkilatçılığı
və siyasi mühacirətdə sovetin əleyhinə fəaliyyət
də qırmızı xəttin elə həddi idi ki, belələrinin
bütün qohum-qardaşıda daim nəzarət altında
saxlanılırdı. Mütləq deyildi ki,
hamısını tutalar, sürgünə göndərələr.
Azadlıqda saxlananlar, lap irəli çəkilənlər də
olurdu. Ancaq bu da nəzarətin bir başqa şəkli idi. Ya
onlardan necəsə istifadə edirdilər, ya da siyasi
mühacirətdəkilərə buradakı ən yaxın və
toxunulmayan qohumu, ya qohumları girovlar kimi idilər. Yəni
artıq-əskik hərəkət etsən, biz də tərpənəcəyik.
Bunu neçələrinə elə açıq mətnlə
çatdırmışdılar da.
Nəslindən, ailəsindən "xalq düşmənləri",
xaricə sığınanlar olanlardan hansı ölkədə,
hansı əzazil mühitdə yaşadığını
yaxşı anlayan, həyatın oxumamış siyasətçilərə
çevirdiyi sadə adamlar da işini bilir, bu cür adamlardan
aralı durmağı baş salamatlığı
sayırdılar.
Və 1946-cı il yanvarın 26-da hər məktubunu
"Bacım Badisəba" sözləri ilə
başlayıb "Qardaşın Əhməd" kəlmələri
ilə bitirən Əhməd Vəkilov növbəti
kağızını yollayıb. Məktubda sevincini
bölüşür. Sıradan olan bir adamçün onun sevinc
hesab etdiyindən adi bir şey olmaz. Ancaq onların yeni
mühit içərisindəki vəziyyəti elə idi ki,
başqalarına çox xırda kimi gələnlər də
onlarçün iri görünə, çəki qazana
bilirdi. Siyasət insana qənim olanda, qansız və boz sifəti
ilə ətrafdakıları da qaraladıqlarına münasibətdə
onun tələb etdiyi kimi əzazil yanaşmağı tələb
edəndə sıravi insanların sanki bu çərçivədən
kənara çıxaraq sənə adicə salam verməsi,
gülümsəməsi, xoş üz göstərməsi də
qaranlıqda qəfil parlayan işıq, qışın
oğlan çağındakı cana yayılan xoş istilik təəssüratı
oyadır.
Belə yazırdı: "Əziz bacım! Dünən
ürəyim çox açıldı. Səbəbi də o
idi ki, kooperativə, Səyyarənin payını (özü
"payok" yazıb, mən dəyişdim - R.H.) almağa
getmişdim. O da sənin kimi Əməkdar müəllimədir.
Orada növbədə dururduq, bu halda oraya bir qıraq kəsəmənlili
müəllim gəldi və çox söhbətlərdən
sonraxəbər aldı ki, Salahlıda kimlərdənəm. Mən
Əbdürrəhman ağanın qardaşıyam deyəndə
dedi ki, onda İsmayıl bəyin də qardaşısan, Badisəba
xanımın da qardaşısan.
Sənin adın çəkiləndə orada duran
müəllimlərin çoxusu mənim üzümə
baxıb səni çox həvəs ilə yad elədilər.
O da mənim ürəyimi yaman açdı və bu gün əsl
ürəkdən sevindim.
Özgə nə yazım? Əvvəla, öylə
bir şey yoxdur, bir də əlim üşüyür. Bir də
Rüxsarə gəlib, amma hələ tamam qurtarmayıb,
durur-qalxır, iş də görə bilmir. Hamımız səni
bərk-bərk öpürük. Sitarə də deyir ki, Badisəba
bacıma yaz ki, çox sağ olsun, ayağım yalın
idi".
Əlbəttə ki, bu sətirlər üstündə
gözü gəzincə Badisəba uçmuşdu Qazaxa,
simsarların arasına. O yerə ki, minlərlə töhmət
edən, yüzlərlə qara yaxan olsa da, orada nə onu, nə
Qazaxda seminariya qurmuş ərini, nə də hökumət
gözündə düşmən görünən digər əqrəbasını
el-camaat heç vaxt yad saymayacaq, nə qədər təbliğat
aparılır-aparılsın, nə qədər vahimə
yaydırılır-yaydırılsın, əziz biləcəklər.
Badisəba göz açıb Firidun bəyi
görmüşdü, dünyanı yeni-yeni dərk eləyirdi
ki, 16 yaşı olanda, 1897-ci ildə ərə getdi və 23
il bir yastığa baş qoydular. Ömrünü dolduran, həyatının
mənası olan bir insanı bir gününcə içində
itirməyin hansı faciə olduğunu Badisəbanın
özündən yaxşı başqa heç kəs bilə
bilməzdi.
Firidun bəyin ona heç bir vəsiyyəti, "nə
et, necə yaşa" tövsiyəsi olmamışdı.
1920-ci ilin 31 mayında Gəncə üsyanı dönəmində
Firidun bəyi gəlib aparmışdılar və o gedən
olmuşdu.
Amma çox da ki sözlə deməmişdi, yazıb
qoymamışdı - əslində Firidun bəyin Badisəbaya
çox vacib vəsiyyətləri də vardı, nəsihətləri
də.
Badisəbanın ilk müəllimi Firidun bəy
özü olmuşdu. Zövcəsinə verdiyi savad,
aşıladığı biliklər səbəb oldu ki, ondan
qalan yazılar tamam itib-batmasın, kitablara çevrilərək
insanlara çatsın.
1918-ci ildə elə Firidun bəyin yolgöstərməsi
ilə Badisəba xanım öz hesabına Qazaxda ilk "Yetim
və qaçqın uşaqlar evi"ni qurmuşdu.
Sonrakı illərin hündürlüyündən
göründü ki, bu da bir tale işarəsiymiş. Əri
həbs edilib güllələnəndən sonra Badisəba
daha Qazaxda qərar tuta bilmədi, Bakıya
yığışdı, 1921-1924-cü illər arası
Darülmüəllimatda - qadın müəllimlər
hazırlayan seminariyada işlədi, orada
çalışa-çalışa ali təhsil də
aldı və 1925-ci ildə onu Zaqatalaya göndərdilər,
daha sonra isə Qubaya. Orada da, burada da sadəcə müəllimlik
etməyə göndərilməmişdi, həm orada, həm
burada pedaqoji texnikumları təşkil etmək də onun
boynuna düşürdü. Zaqatalada 1925-dən 1929-a qədər
texnikumun direktoru idi. Qubadasa az işlədi. Bir il ərzində
burada texnikumu qurub istiqamətləndirəndən sonra Şəkiyə
gəldi və oldu oralı. Badisəba xanım 1930-cu ildə
o zamanlar "Nuxa" adlanan Şəkidə 2 saylı
Uşaq Evini qurdu və bura onun şəfqəti ilə
yalnız Azərbaycandan deyil, Sovet İttifaqının
müxtəlif guşələrindən olan çox
uşaqçün sözün böyük mənasında
doğma ocağa çevrildi.
İş-güc ona və onun qəbilindən olan
insanlara müəyyən mənada təsəlli yeriydi.
Baş qarışırdı, gündəlik
qayğıların bolluğunda içəridəki dərd-sər
bütün xıltı ilə sanki dibə
çökürdü. Ancaq gecələr də vardı
axı.
Bitməyəcək qədər uzun gecələr ki,
ürəyiylə, xatirələriylə, xəyallarıyla,
gələcəyə bağlı sozalan ümidlər və
ümidsizliklərlə baş-başa qalırdı.
Bax onda köhnə məktublardada yetirdi, lap yüz dəfə
təkrar oxunsa da, təzə görünürdü,
ovutmağı bacarırdı.
Badisəba xanım köklü-köməcli, xətir-hörmətli
bir ailədə doğulmuşdu və dünyaya xoşbəxt
olmaqçün gələn kimi görünürdü.
Atası Mustafa ağa Vəkilov tək Qazax
mahalında tanınan adam deyildi, adı-sanı,
dost-tanışının dairəsi çox genişdi.
Mustafa ağa gözüaçıq, vaxtın ruhunu tutan, zəmanənin
tələbini duyan kişi idi və iki oğlunu - Məmməd
ağa ilə İsmayıl ağanı Qori Müəllimlər
Seminariyasına oxumağa göndərmişdi. İş elə
gətirmişdi ki, Mustafa ağanın uşaqları Qoridə
Firidun bəy Köçərliylə birgə təhsil
almışdılar, elə həmin dövrdən
aralarında ailəvi yaxınlıq yaranmışdı,
Qazaxda seminariya yoldaşlarına qonaq olub onların
bacısını ilk gördüyündən vurulmuşdu və
onun necə dürüst, büllur kimi duru insan olduğunu
gözəl bildiklərindən qardaşlar 1863-cü il təvəllüdlü
Firidun bəylə ondan 22 yaş kiçik olan bacıları
Badisəbanın qovuşmasına razılığı tərəddüdsüz
vermişdilər.
Su axıb çuxurunu tapmışdı, iki saf qan,
iki pak mənəviyyat birləşmişdi. Bir-birinə tən
gələn, hər ikisi mələk xislətli nəcib insan.
İşləri-peşələri xeyirxahlıq, kömək
umana arxa durmaq, millətin rifahı üçün candan
çalışmaq.
O cütlüyün sifətlərindən səadət
yağan qoşa şəkilləri yadigar qalıb. Bu bəxtiyarlıq
gərək başacan olaydı. Zəmanənin qara yelləri
əsdi və bir ocağın gur yanan
çırağını söndürdü. Millətin bel
sütunlarından olan Firidun bəy bolşeviklərin elə
gələn kimi "xalq düşməni" damğası
vuraraq ilk qəsd etdiklərindən oldu.
Firidun bəydən sonra Badisəba xanım 34 il
yaşadı. 1954-cü ilin yanvarında dünyadan
köçdüyü son ana qədər sevgilisinə sədaqətini
varlığında və əməllərində
yaşatdı, axıracan elə ərinin "xalq düşməni"
damğalı soyadını daşıdı.
Vaxtilə mənimlə Nizami muzeyində Əbdürrəhman
Abdullayev adlı qocaman bir şəkili, vaxtında partiya
işində çalışmış
dünyagörmüş bir ağsaqqal işləyirdi.
Oğlu, şair və alim Arif Abdullazadə ilə xoş
münasibətlərimiz vardı, qızı Sədaqətləsə
daha əvvəl Elmlər Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunda eyni şöbənin əməkdaşları
olmuşduq.
Əbdürrəhman müəllimin Badisəba
xanımla səmimiyyətləri olmuşdu, onun, bir də yenə
Nizami muzeyində birgə işlədiyimiz Nərgiz xanım
Əsgərovanın təşviqi ilə də Badisəba
xanım indi vərəqlədiyim məktublarını və
özünün tam şəxsi arxivini, Firidun bəydən
qalan nə varsa hamısını muzeyimizə təhvil
vermişdi. Əbdürrəhman müəllim
danışırdı ki, bir gün Şəkidə Badisəba
xanımgilə gedəndə gördüm ki, bir kişi
kostyumunu ütüləyir. Ona çaşqın
baxdığımı görüncə Badisəba xanım
söylədi ki, Firidun bəyin kostyumudur. Yayda dərman
vurmuşduq ki, güvə dəyməsin, səhərdən
havaya asmışdım, sonra çırpdım, bir az əzilmişdi,
ona görə bunu da, köynəyini də ütülədim
ki, səliqəli olsun.
Əbdürrəhman müəllim möhkəm adam
idi, ancaq bunu mənə kövrələrək
danışırdı ki, Badisəba xanım agah idi ki, Firidun
bəyi tutandan lap az sonra güllələyiblər, həmin
kostyumu ütülədiyi vaxt artıq 1940-cı illər idi,
ancaq öldürüldüyünü bilsə də, sanki
möcüzəyə inanırdı, hər gün Firidun bəyin
qayıdacağı ümidi ilə yaşayırdı,
pal-paltarını, hətta qalstukunu da daim şifonerin
ayrıca gözündə saxlayırdı ki, bir gün
qapıdan girsə, dəyişəcəyi hazır olsun...
Və bilirsinizmi ən təəccüblü olan nədir?
Sovet İttifaqının süqutundan sonra
keçmiş Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsi
və "NKVD" - Xalq Daxili İşlər
Komissarlığının arxivlərində siyasi repressiya
qurbanları ilə bağlı bütün "cinayət"
qovluqları qaldırılmağa, 1956-cı ildə
başlanmış kütləvi bəraətlərdən
sonra hələ də kənarda qalmış şəxslərin
işi araşdırılmağa başlandı.
Ancaq həbsindən və qətlindən 104 il
keçsə də, onu həyatdan qoparmış sovet dövləti
çoxdan tar-mar olsa da, heyrətlidir ki, Firidun bəy
Köçərlinin üstünə zamanında
atılmış həmin böhtanın rəsmən ləğv
edilməsi indiyəcən də baş verməyib.
Odur ki, mən 2024-cü ilin noyabrında Baş
prokurora ərizə ilə müraciət edərək ilk
növbədə Firidun bəy Köçərliyə bəraət
verilməsi ilə bağlı qərarın
çıxarılmasından ötrü müvafiq
addımların atılmasını xahiş etdim. Ancaq məktubuma
bunu da əlavə etdim ki, Firidun bəy Köçərli
kimi nəhəngin unudularaq bir kənarda qalması söyləyir
ki, elə onun kimi indiyədək bəraətini
almamış, elə bu cür yaddan çıxaraq kənarda
qalmış başqaları da ola bilər. Ona görə də
ayrıca bir təhqiqat qrupu yaradılaraq bu məsələnin
diqqətlə araşdırılması, bəraət
düşən bütün sovet siyasi repressiya qurbanlarına,
gecikmiş də olsa, haqlarının qaytarılmasını
istədim.
Adətən ayrı-ayrı şəxslərin bəraət
məsələlərinə repressiyaya
uğradılmışların doğmalarının, qohum-əqrəbasının
ərizələri əsasında baxılırdı.
Görünür ki, kənarda qalmışlarla bağlı
belə müraciətlər olmayıb. Firidun bəyin və
bütün əzab görmüş, haqsız cəzalara
mübtəla olmuşların hamısının
doğması, qohumu mən!
Məktub da yazdım, Baş prokurorla şəxsən
də danışdım ki, tarixi ədalət naminə qoy bu
iş də gerçəkləşsin.
...Badisəba xanım qəhrəman ruhlu, dəyanətli,
mərd bir insan olub.
Köhnə kinoxronikalarda onun zərif surəti də
qalıb, fotolardan da sizə nazik vücudlu çöhrəsindən
ismətlilik yağan bir incə qadın baxacaq.
Bəlkə də bu gördüyünüzlə ona
aid etdiyim yüksək sözlər sizə təzadlı kimi
gələcək.
Ancaq məhz elədir. Badisəba xanım, bu üzdən
zəif görünən yenilməz qadın ərini məhv
etmiş siyasətin axarında yaşadı, həyat
yoldaşına qəddar dövlətin vurduğu qara
damğaya rəğmən, onun soyadını ləyaqət və
iftixarla adının yanında daşıdı, hələ
cavan idi, bəlkə neçələri kimi, o da ailə qura,
ömrünü bir başqa şəkildə davam etdirə
bilərdi - istəmədi, bununla bir daha etibarını, əsilzadəliyini
sübuta yetirdi, elə çalışdı, elə işlədi
ki, ona ailəsinə qənim kəsilmiş quruluşun ali təltiflərindən
olan "Şərəf" ordenini də verdilər,
"Əməkdar müəllim" adına da layiq
görüldü. Təbii ki, eyni sahədə fəaliyyət
göstərərək belə mükafatlandırmalara müyəssər
olmaq başqaları üçün də asan deyildi, hünər
sayılası nailiyyət idi. Ancaq Badisəba Köçərli
sovetin özünə qatı ideoloji düşmən sayaraq
güllələdiyi Firidun bəy Köçərlinin
zövcəsi idi. Odur ki, bu təltifolunma sadəcə iş həyatındakı
yüksək nailiyyət deyil, şücaət, yalnız əməyinə
görə alınan mükafat yox, həm də şər
imperiyası üzərində çalınan daha bir siyasi qələbənin
rəmzi idi.
Badisəba xanımdan qalan əlyazmaların, məktubların,
sənədlərin arasında müxtəlif illərin qəzet
kəsikləri də var. Özü haqqında yazılar gedən
məqalələrdir, bir də Firidun bəyin adının tək
cümlədə də olsa belə anıldığı
yazılar. "Nuxa fəhləsi" qəzetinin bu sayı
1948-ci ilin son günündə - 31 dekabrda çıxıb.
Dördüncü səhifənin lap aşağısında
"Böyük qayğı" adlı bir məqalə,
yanında da qəzetin məsul redaktorunun adı, soyadı: Məhyəddin
Abbasov. Bu, həmin Məhyəddin Abbasovdur (1910-1974) ki,
müharibədən sol qolunu itirərək
qayıtmışdı və 1945-ci ildən
ömrünün sonunadək "Nuxa fəhləsi" qəzetinin
redaktoru işlədi. Onun tarixdə qalan bir xidməti də bu
oldu ki, 1960-cı ilin 23-26 oktyabrında çapa imzaladığı
qəzetin ard-arda çıxan iki nömrəsində Bəxtiyar
Vahabzadənin sonralar onun özünün də, şairin də
başını çox ağrıdacaq
"Gülüstan" poemasını dərc etdi (Bu əsərin
Bakıda hər hansı qəzet, ya jurnalda dərci
mümkünsüz idi. Çünki Bakıda nəşrdən
əvvəl mütləq mətnlər Mətbuatda Dövlət
Sirlərini Mühafizə edən İdarənin -
senzuranın nəzarətindən keçirdi. Rayon qəzeti
redaktorlarına isə həm də senzorluq vəzifəsini
icra etmək səlahiyyəti verilmişdi, onlar özləri
son icazə məqamı idilər).
Sadə bir məqalədir, amma bu sadəliyin
ardında qətiyyən sadə olmayan və zəmanəni
daxilindən göstərən mühüm nöqtələr
dayanır.
"2 nömrəli Uşaq Evinin direktoru kabinəsində
yolka bayramına hazırlıq görülən bu günlərdən
birində işçilərdən bir nəfər içəri
girərək dedi: "Müdirə, bir nəfər qadın
sizi görmək istəyir".
Badisəba Köçərli qaibanə
tanıdığı və tez-tez məktub aldığı
Nina Viktorovna Rudakova adlı bu qadını səmimiyyətlə
qarşıladı, uşağı
çağırtdırdı.
"Görürsənmi, Elanora necə
böyüyüb, yaxşı qız olub. İndi o, 3-cü
sinifdə "əla" qiymətlərlə oxuyur".
Arxada qalan tarixdən xəbərdar oxucu qəzetin daha
sonra gələn sətirlərində yazılanları
oxuduqca yazılmayanları da təsəvvür etmiş olur. Qəzetin
yazdığını oxuyan tarixdən xəbərsiz adam elə
zənn edər ki, bu qadın balasından elə hansısa məişət
məsələləri ucbatından cüda
düşübmüş. Ancaq sovet siyasi repressiyalarından xəbərdar
olanlar dərhal barmağını dişləyir ki, bu
valideynin övladından ayrı qalmasının səbəbi
onun həbs düşərgəsində olması imiş. Və
o vaxt o cür uzaqlardakı həbs düşərgələrinə
adətən kriminal əməllərə görə
oğru-qulduru yox, ən seçmə insanları siyasi səbəblər
üzündən yollayırlarmış: "Elanora 1937-ci
ilin yanvarında 1 yaşında ikən anasından ayrı
düşmüşdür. Nuxa şəhər 2 nömrəli
Məktəbəqədər Uşaq Evinə isə
1940-cı ildə gəlmişdir. Anası əvvəllər
Ermənistanda yaşamış və sonralar Uzaq Şərqə
- Xabarovsk ölkəsinə köçmüşdür (Bəxtəvər
başına! Qəzet elə yazır ki, guya bu fağır
yığışaraq dünyanın o başındakı
şaxtası nəfəs donduran diyara elə xoş gündən
köçübmüş. Amma o dövrdə başqa
cür nə təhər yazmaq olardı ki! - R.H.). Budur, o,
Maqadan şəhərindən 1 ay müddətinə yol gəlmişdir
ki, sevimli Elanorasını aparsın, ayrılıq həsrətinə
birdəfəlik son qoysun".
Badisəba xanım bu əzabkeş qadını evində
3 gün qonaq saxlayır, gedəndə də bərk-bərk
tapşırır: "Bax, mən sənə
uşağı necə verirəmsə, sən də elə
bax. Bizi unutma!"
Əbdürrəhman müəllim bunu da söyləyirdi
ki, o cür siyasi dustaqlıqdan qurtararaq balasının
ardınca gələn valideynlərin hər birinə Badisəba
xanım xüsusi diqqət göstərərdi, hökmən
bir neçə gün evində saxlardı, gedəndə yol
yeməyi, hədiyyələr verərdi. Dildə deməsə
də, hiss olunurdu ki, bütün bunları Firidun bəyə
ehsan kimi edir, o cür siyasilərin hər birini elə Firidun bəyin
tale ortağı kimi qəbul edir.
Nə qədər ki Badisəba xanım sağ idi, elə
Firidun bəy də diri idi. Bu dünyada Firidun bəyin son
canıyananı da ömrünü başa vurandan sonra
Köçərli artıq özünün qələmi və
zəkası ilə qazandığı əbədi ədib
ömrünü davam etdirməyə başladı.
Firidun bəy haqqında ilk geniş araşdırmalar,
onun əsərlərinin nəşri Stalin epoxası bitəndən,
siyasi mühitdə iqlim dəyişmələri baş verəndən
sonra ortaya çıxmağa başladı. Badisəba
xanımın gördüyü isə Firidun bəy
haqqında ayrı-ayrı məqalələrin içərisindəki
tək-tək müsbət məzmunlu cümlələr idi
ki, onların hər birini elə ərinin bəraət sənədi
kimi toplayıb saxlayırdı. Bu gün bunlar rahat yazıla
bilən sözlər kimi görünə bilər. 1945-ci ilin
5 mayında isə "Ədəbiyyat qəzeti"ndəki
böyük məqaləsindəki tərifli bir cümləni
Firidun bəy Köçərliyə həsr etməklə gənc
alim Həmid Araslı əslində risk edirdi. Həmid müəllim
gəncəli idi, Firidun bəyi isə sovet dövləti məhz
Gəncə üsyanının məfkurə rəhbərlərindən
biri kimi qələmə verərək yox etmişdi. Sözdən
söz çıxaran, hər deyişə xəbis
şübhəcilliklə yanaşan sovetin, yaxud onun ələkçiyə
qıl verənlərinin əlində Araslını
Köçərliyə məhz siyasi düşüncə
ortaqlığına görə qahmar durmaqda ittiham etməklə
şərləmək nə çətin iş idi ki?!
Həmid Araslı isə Köçərlinin həbsi
və qətlindən sonra ilk dəfə onu mətbuatda
iştahla, səxavətlə ürəkdən vəsf edən,
ədəbiyyatşünaslığımızdakı
yüksək məqamını ürək
açıqlığı ilə, heç bir əmma qoymadan
nişan verən birinci araşdırıcı idi: "XX əsr
ədəbiyyatşünaslığımızın ilk
görkəmli nümayəndəsi Firidun bəy Köçərlidir.
Köçərli Mirzə Fətəli Axundov ilə
başlanan ədəbi-tənqidi irsi ədəbiyyatşünaslığımızın
nailiyyətlərini mənimsəyib ədəbiyyat
tarixçiliyi elmini irəli aparan ilk alim olmuşdur. Onun
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
materialları" adlı qiymətli əsəri və
ozamankı rus və Azərbaycan mətbuatında çap
olunmuş dəyərli məqalələri ədəbiyyatşünaslığımız
tarixində xüsusi yer tutur".
Vur-tut bunu yazıb. Ancaq gününə görə
bu üçcə cümlə bir iri kitab siqlətindədir.
O vaxtlar idi ki, "Kitabi-Dədə Qorqud"u tərənnüm
etməyi də sovet ideologiyasına düşmən mövqe
kimi qiymətləndirə bilərdilər, o
çağlardı ki, Marksın tənqid etdiyi Şah
İsmayıl Xətaini öydüyünə görə səni
prokuror ədalı tənqidçilər ideoloji təxribatçı
adlandıraraq ölümcül hədəfə götürə
bilərdilər. Necə ki, elə Həmid Araslını belə-belə
yazılarına və ilk növbədə "Dədə
Qorqud"a görə taleyi tükdən asılı bir duruma
salmışdılar.
Heç gözləmədən aldığı bu məktubun
hər sətri də, söz yox ki, Badisəba
xanımçün qızıl qiymətinə bərabərmiş.
...Qara karandaşla 1948-ci ilin 7 noyabrında
yolüstü yazılmış bu məktubun altındakı
imza Cəmşid Əfəndizadənindir. Məktubun dar
macalda yazılmasını heç məzmununa keçmədən
elə hansı kağızda olması göstərməkdədir.
Bütöv vərəq deyil - yarısı əllə əyri-üyrü
cırılaraq bu məktub yazılıb, yəqin, vərəqin
qalan yarısı da başqa yazı üçün gərək
olub, hətta mümkündür ki, bu məktubu yazan tələm-tələsikdə
kimdənsə bir parça kağız istəyib, o da bu qədərini
verib.
"Əziz Badisəba xanım! Təsadüf nəticəsində
bu məktubu yazası oldum. Bakı-Gəncə qatarında bir
köhnəqəzetədə sizin haqqınızda məqalə
oxudum. Bu "Nuxa" qəzetəsi idi (əslində qəzetin
adı "Nuxa fəhləsi" olub - R.H.). Mən Firidun bəyin
tələbələrindənəm. Mənə dərs deməyib,
amma onu özümə müəllim sayıram. 1920-ci ildə
Gəncə hadisələri vaxtı həbs etmiş, zindana
atmışdılar. Heç bir əqrəbamın bundan xəbəri
yox idi. Məni tutanda dizimə tüfəngin qundağı ilə
vurmuşdular. Hərəkət edə bilmirdim. Orada mərhum
Firidun bəylə tanış oldum. Biləndə ki, mən
Ağəli bəy Nasehin oğluyam, şad oldu. O, dizimi bir
balası kimi ovxalayır, mənə kömək edirdi. Bir
manat pulu vardı, onu da mənə verdi ki, lazım olar.
İndi dizimdə o çatın yeri qalıb. Soyuq olanda
ağrıyır, Firidun bəy yadıma düşür,
ağrım kəsir. O, qızıl kimi insan idi. Allah rəhmət
eləsin".
...Badisəba xanımın Şəkidəki uşaq
evinin direktoru olduğu illərdə oradan yalnız
özümüzdən deyil, başqa xalqlardan olan minlərlə
uşaqlar keçib. Heyranlıq oyadan və dilə rəhmətlər
gətirən odur ki, Badisəba xanım onların
hamısına heç bir fərq qoymadan doğma ana kimi
yanaşıb.
Bu əsrarəngiz ürəkli xanımın, minlərlə
uşağa məhəbbətini və nəvazişini bərabər
paylayan (bunu isə övladlarına münasibətdə
yalnız əsl yaxşı analar edə bilir) Badisəba
ananın kağızları arasında şagird dəftərindən
qoparılmış bir vərəqdə yazılmış və
altında Badisəba xanımdan savayı, daha 11 nəfərin
imzası olan bir akt da qalmaqdadır. Gecə növbəsində
qalan müəllimə və xidmətçi qapını
qıfıllayaraq gedib yatırlar. Gecə saat dördə on
beş dəqiqə işləmiş Badisəba xanım nəsə
hiss edərək (bu nəsə, görəcəksiniz ki, elə
analıq instinkti imiş) gəlir, qapını saat dördə
qədər döyür, açan olmur. Şübhələnir,
başqa işçilərdən tapır, qıfılı
sındırırlar, gedib görürlər ki, müəllimə
ilə xidmətçi xorhaxorla uyumaqdadırlar,
uşaqlarınsa hamısının üstü
açıqdır.
1950-ci il iyun ayının 21-i idi və aktı ona
görə tərtib etməmişdilər ki, hər iki
günahkara cəza verməkçün əldə əsas
olsun. Məqsəd işçiləri daha artıq səfərbər
etmək, intizama və uşaqlara münasibətdəki
qayğıkeşliyə daha artıq kökləmək idi.
...Bu hərarəti daşan açıqca-məktubsa
Badisəba xanıma uzaq soyuq ünvandan - Komi Muxtar
Respublikasının Ust-Tsilemsk rayonunun Novıy Bor poçt
şöbəsindən göndərilib. Məktubu yazan Alyaz
Rezman qızı da, yəqin ki, orada həbs düşərgəsində
olanlardanmış. Sovet siyasi repressiyaları dönəmində
valideynləri həbs və sürgün edilən o qədər
uşaqlar SSRİ boyu müxtəlif uşaq evlərinə
göndərilmişdilər ki! Vaxtaşırı onların
yerlərini də dəyişirdilər və gələcəkdə
imkan olarsa, belə axtarılanın izinə düşmək
tamam məchullaşırdı. Siyasi repressiya zərərdidələrinin
əksəri sanballı nəsillərdəndi. Sovetinsə
tarixli, rişələri dərinlərə işləmiş,
ənənəli nəsillərdən xoşu gəlmirdi. Belə
nəsillər amorf sovet xalqı yaratmaqçün də maneə
idi. Ona görə nəsilləri pərən-pərən
salırdı, uşaqlarını da SSRİ boyu səpirdi ki,
onların da nəsil yaddaşı ərisin, itsin, yox olsun. Məhbusların
övladlarını çox zaman elə ucqar uşaq evlərinə
göndərirdilər ki, keçmiş məhbuslar ölməyib
qalsalar belə, həbsdən azad edilib qayıdandan sonra da nə
qədər inadla axtarmaqlarına baxmayaraq, təzədən
balaları ilə görüşmək imkanından məhrum
qalırdılar, həsrətlər içərisində də
ölüb gedirdilər.
Bu məktub yazılanda - 1951-ci ilin 10 sentyabrında
Stalin bığlarını burub oturmuşdu Kremldə, sovetin
repressiyalar maşınıhəmişəki gücündə
işləyirdi və bir neçə il sonra milyonlarla
insanın gedər-gəlməzdəki qapısını
açacaq bəraətlər fəsli ağlagəlməz qədər
uzaq görünürdü.
"Salam, Uşaq Evinin hörmətli direktoru.
Artıq dərəcədə xahiş edirəm mənə xəbər
verəsiniz ki, doğrudanmı mənim oğlum Sonuyev Fara
sizin uşaq evinizdədir və susmağının səbəbi
nədir ki, 2 ildir ondan məktub almıram. Onun haqqında mən
Moskvadan məlumat öyrəndim. Verilən ünvana məktublar
yazıram, amma heç bir cavab yoxdur. Çox rica edirəm,
mümkünsə, imkan etsəniz, mənə onun fotosunu
yollayın və harada olması barədə xəbər
verin. Tezliklə cavab gözləyirəm".
Badisəba xanım ömrü boyu gözləməyə
və həsrətlər çəkməyə məhkum bir
insandı və belə adamların dərdini də, həyəcanlarını
da hər kəsdən daha yaxşı anlayırdı. Bu məktubu
saxlayıbsa, demək, mütləq o məktubla əlaqədar
o zaman da gücü çatan nə varsa edib.
Hansısa uşaqların bəxti gətirirdi,
hansısa ailələr onları övladlığa
götürürdü, xeylisi Azərbaycandan uzaqlarda, başqa
respublikalarda yaşayırdı. Ancaq onlar Badisəba ananı
ana kimi, nənə kimi necə sevmişdilərsə, illər
sonra da onu elə əsl anaları kimi xatırlayır, səmimi
məktublar göndərir, öz təzə valideynlərini də
bu ovqata uyğunlaşdırırdılar.
Allah imkan vermədi, ocağının
çırağını erkən söndürdülər,
Firidun bəyi həyatdan qopardılar və bu ailənin öz
övladı olmadı. Ancaq əvəzində Pərvərdigar
Firidun bəyə də, Badisəba xanıma da onlara ən
sadiq övlad məhəbbəti bəsləyən
saysız-hesabsız oğullar, qızlar
bağışladı.
Şəkiyə, ovaxtkı Nuxaya bu məktub Tambov
vilayətinin Morşansk şəhərindən gəlib. Bir
kiçik zərfdir, içərisində 2 məktub. Elə
baxan kimi xəttindən bəlli olur ki, birini uşaq yazıb,
digərini böyük. Ana yazır ki, Nadya hər gün məktəbdən
gələn kimi birinci Nuxadan, sizdən məktub
olub-olmadığını soruşur. Mən də başa
salıram ki, bəlkə kurorta gedibsiniz, ona görə
yazmırsınız. Volodya da hər dəfə məndən
xahiş edir ki, sizə hökmən onun da adından salam
yazım.
Qızsa Nuxadakı "anasına" dərslərini
yaxşı oxuduğunu, Murka adlı pişiklərinin
olduğunu, hər gün dərsdən gələndə Məstanın
onu qarşıladığını, Reks adlı itlərinin
də artıq ona alışaraq salamlaşırmış
kimi pəncəsini uzatdığını, Morşanskdakı
anasının ona Yeni ildə küknar ağacı alıb
yolka quracağını vəd etdiyini xəbər verir, Badisəba
xanımdan Nuxadakı uşaq evində olan bütün
yaşıdlarına, tərbiyəçilərə
salamını çatdırmasını, tez-tez məktub
yazmasını xahiş edir.
Bu təmizlik dolu balaca uşaq təbiətin məsum
balası idi, qəlbən sevinir və bunu Badisəba
xanıma xəbər verirdi ki, pişiyimiz məni səsimdən
tanıyır. İtdən-pişikdən də məhəbbət,
istilik uman bu balaca varlıq Badisəba xanımdan da sevgi, əsl
ana nəvazişi görmüşdü ki, hətta ona
xoşbəxtlik üz verib öz əsl ata-anası ilə
qovuşandan sonra da uşaq evindəki ANAsını unutmurdu.
Bu kiçik Nadejda kimi həmin uşaq evində o ildə,
daha əvvəlki və sonrakı illərdə nə qədər
belələri olmuşdu ki, Badisəba xanım onlara eyni təmənnasızlıqla
sevgisini paylamış, yetim olmaq düşüncəsini bu
uşaqlara yaxın buraxmamış, mehri ilə bu qəlbisınıq
yavrulara analı olmaq səadətini aşılaya bilmişdi.
... Bu məktubu Şuşadakı uşaq evindən
Nuxadakı uşaq evinə Məcidov Şaban adlı bir
uşaq göndərib: "Əziz anam".
Badisəba xanıma məktubuna Şaban bu
başlığı qoyub. Məktubdakı 10 cümlənin hər
biri elə "Əziz anam" müraciəti ilə
başlanır. Bu sayaq yazma tərzinin özündəcə
ata-ana məhəbbətindən umsuqluğun əks-sədası
var, əziz bir insana "ana" deyə müraciət etmək
də bu ata-anasız uşağın könül
ehtiyacıymış. Nə münasibətləsə onu və
daha bir neçə uşağı müəyyən müddətə
Nuxa Uşaq Evindən Şuşadakı uşaq evinə
köçürüblər. Amma uşaqlar orada
darıxır, özlərini doğma evlərində olmayan
kimi hiss edirlər: "Əziz anam, mən burada fikir çəkirəm.
Əziz anam, sizdən xahiş edirəm, məktəblər
qurtaran kimi məni buradan çıxarın. Əziz anam, sizi
çox istəyirəm. Əziz anam, Siddiqə, Fəzilə,
Sabir, Kamal, Abdulla sizə çox-çox salam söyləyirlər.
Əziz anam, mənim ürəyim darıxır. Əziz anam,
məndən Şahzadə xalaya, Mahiyyə xalaya, Zinyət
müəlliməyə, Mahmud dayıya salam deyin. Əziz anam,
məni buradan haçan çıxaracaqsınız? Əziz
anam..."
...Hisslər-həyəcanlar, ömürlər, talelər
qalıb dünənlərdə. İndi qaldırmasam,
baxmasam, bu məktublar, müxtəlif arayışlar, qəbzlər,
qeydlər kimə lazımdır ki?
Gün keçib...
Ancaq keçməyən, daimi olan dəyərlər də
var axı!..
Azərbaycanda da, keçmiş sovet respublikalarında
da yenə uşaq evləri var. Dünyanın başqa ölkələrini
yox, postsovet məkanında olan yeni müstəqil dövlətlərin
ərazisindəki uşaq evlərini önə çəkməyim
səbəbsiz deyil. Sovet dövlətinin 1920-1930-cu illərdə
də, 1941-1945 müharibəsi vaxtı və sonrakı
dönəmdə də uşaq evlərinə diqqəti məxsusi
olmuşdu. Şüurlara, yaddaşlara köçmüş
bir Anton Makarenko (1888-1939) surəti var, kimsəsiz uşaqlar və
onların təlim-tərbiyəsi haqda XX yüzilin ikinci
yarısında bir-birindən təsirli və ibrətli nə
qədər dəyərli filmlər lentə
alınmış, bədii əsərlər
yaranmışdı!
Nikolay Ekkin çəkdiyi "Həyata vəsiqə"
("Putёvka v jiznğ", 1931), Vasili Proninin
ekranlaşdırdığı "Alay oğlu"
("Sın polka", 1946), Meçislav Mayevski və Aleksey
Maslyukovun işi olan "Pedaqoji poema"
("Pedaqoqiçeskaə pogma", 1955), Gennadi Polokanın
rejissoru olduğu "ŞKİD Respublikası"nın
("Respublika ŞKİD", 1966. Əslində bu filmin
adı Azərbaycan dilinə "DAM Respublikası kimi tərcümə
edilməli idi. Çünki "ŞKİD"
"Şkola imeni Dostoyevskoqo" sözbirləşməsinin
qısaltmasıdır. Ancaq bu ifadə terminləşdiyindən
elə "ŞKİD" kimi də saxlanılıb. Bu,
kökünü Rusiyada, Petroqradda 1920-ci ildə
yaradılmış "Şkolı soüialğno-trudovoqo
vospitaniə imeni Dostoevskoqo" adlı mərkəzdən -
yetim, baxımsız, daha çoxsa türmələrdən,
sürgün yerlərindən gətirilən uşaqların
təlim-tərbiyəsi üçün nəzərdə
tutulmuş məktəbdən alırdı) duyğulu səhnələri,
yəqin ki, köhnə nəsil
tamaşaçılarının yaddaşından heç
vaxt silinməz.
XX yüzilin ortalarının, təlim-tərbiyənin
də, təminatın da yaxşı səviyyədə
olduğu uşaq evlərindən sonraların neçə məşhur
yazıçısı, alimi, sənət xadimi, əmək
qabaqcılı, dövlət xadimi, hətta prezidenti
çıxdı. Lakin XX yüzilin son çərəyində,
təzə əsrin əvvəllərində sanki bu sahəyə
diqqət azaldı. Köhnə çağların özünəməxsus
tərbiyə və həyat məktəbi olmuş uşaq evləri
haqqında, orada cərəyan edən başıpozuqluqlar,
törədilən qəddarlıqlar, uşaqlarla amansız rəftar
barədə elə tükürpədici hekayətlər
eşitdik ki, matımız-mutumuz qurudu.
Uşaqlıq illərimdə radiodan tez-tez eşitdiyim,
hətta nəğmə dərslərində bizə əzbərlədilmiş
məşhur mahnını xatırlayıram: "Anacan,
ağrın alım, anacan, başına dönüm, mən,
mən, mən, mən". Ümumən ana haqqında olan,
sözləri də eşq-məhəbbət sarı çəkən
bu mahnını bizə nəğmə dərsi deyən Tərxan
müəllim bir qədər fərqli sözlərlə
öyrətmişdi və deyirdi ki, xalq mahnısı kimi məşhur
olsa da, həqiqətdə onu qoşub-düzən və
"Anacan" ləqəbli fədakar tərbiyəçiyə
həsr edən vaxtilə həmin qadının rəhbərlik
etdiyi uşaq evindən çıxmış bir gəncdir.
1942-ci ildə Qaraşəhərdə öz ata-baba mülklərində
uşaq evi açan və ömrünün axırınadək
oranı idarə edən Bahar Ağalarova (1884-1953) haqqında
hələ 1952-ci ildə yazıçı İsmayıl
Şıxlı "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
ayrıca oçerk dərc etdirmiş, Yusif Əzimzadə bu nəcib
qadın haqqında "Anacan" adlı pyes
yazmışdı. Bahar xanım da talecə hər cəhətdən
Badisəba xanımla oxşardı və o da müstəsna əməklərinə
görə yüksək təltif və mükafatlara layiq
görülmüşdü.
Rəsmiyyətdə "uşaq evi"
adlandırılsalar da, camaat arasında o müəssisələrə
daha çox "yetimlər evi", yaxud "yetimxana"
deyilərdi. O cür yerlərdə tərbiyə alıb
böyüyən, alnına bu qismət yazılmış
uşaqlara qayğıkeş münasibət Allaha da, bəndəyə
də xoş gedəsi savab əməldir. Zənnimcə, o
cür məkanların bu gün də gələcəyimizçün
gərəkli vətəndaşlar yetişdirən ünvanlar
olmasından ötrü yenə elə Badisəba və Bahar
xanım kimi mələk xislətli insanlara ehtiyac var.
Rejimin talelərini şikəst etmiş olduğu nə
Badisəba xanımın, nə Bahar xanımın
övladı olub, ancaq hər ikisini minlərlə uşaq sevərək
"ANACAN" çağırıb. Dövran hər ikisinə
əzablar verib, ancaq daxili zərifliklərini əllərindən
almağa gücü çatmayıb. ...Badisəba xanıma
mütəmadi məktublar göndərmiş Əhməd Vəkilov
bir dəfə, görünür ki, nəslin başından
keçmiş qovğaları göz önünə gətirərək
göylərdən giley-güzarla yazırdı ki, axı biz
Allahın hansı əmrindən çıxdıq, kimə zərrəcə
pisliyimiz dəydi ki, qədərimiz belə yazıldı?
Haqlısınız - nəcib oldunuz, əxlaqlı
oldunuz, düz oldunuz, xeyirxah oldunuz, mərhəmətli oldunuz,
işıqlı oldunuz və Pərvərdigar da bunu
cavabsız qoymadı axı! Bütün gözəlliklərinizin
müqabilində başqalarının o dünyada gözlədiyi
cənnəti bu həyatdaykən qazandınız,
yaşadığınız müddətdə ruhunuz tox oldu,
olmadığınız illərdə də rəhmətlərlə
anılaraq yaşamaqda davam etmək xoşbəxtliyi boyunuza
biçildi.Yad balasının bir qadına öz doğma
anasından artıq isinişərək qəlbinin
bütün məhəbbətiylə "Anacan" deməsi
də İlahinin Badisəba xanıma təşəkkürü
deyildimi?!
14 noyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 20 noyabr(№211).-S.10-11;13.