Bir damcı
yaşın içindəki Ağdam
Esse
Bir essemə unudulmaz Eldar Baxışın təkrarsız
Qədir Rüstəmov haqqında yazdıqları ilə
başlamışdım: "Ağdamın girişində quldurlar
Qədirin yolunu kəsdilər, üst-başını
axtardılar, heç nə tapmadılar, axırda
ağzını açıb baxdılar, gördülər,
yazığın səsindən başqa heç nəyi
yoxdur".
Amma indi bu obrazlı fikrə bir düzəliş edim:
Qədirin səsindən başqa bir Ağdamı da vardı
axı.
Səsli-küylü, gedişli-gəlişli,
qonaqlı-qaralı, qaynar, yaşıl bir şəhəri
vardı "yazığın".
O Ağdamın barını-baxarını,
küçəsini-bacasını,
daşını-divarını da yağılar
yağmaladılar, dağıtdılar, yandırdılar. Qədir
də bu şəhərin külünü,
kösövünü içinə yığıb apardı
Oğuza, öz qalan səsi və nəfəsi ilə
üfürüb, közərtdi, öz içində diriltdi
Ağdamı. Əhdi vardı: içindəki Ağdamı təzədən
Ağdama köçürəcəkdi. Amma ömrü
çatmadı; özü köçüb bu dünyadan
getdi. O gedəndən sonra Ağdam geri gəldi. Daha
doğrusu, geri qaytarıldı. Gedən Qədir
Ağdamsız getdi, gələn Ağdam Qədirsiz gəldi.
...Bir doğmanıza, balanıza deyirsiniz ha: "Səni
verənə qurban!" İndi Ağdam üçün
başqa cür deyərsiniz: "Səni alana qurban!"
Həmişə əsgərimiz xalqa qurban getməyəcək
ki. Bir dəfə də onun qurbanı bizdən olsun, dünya
dağılmaz! Heç olmasa, sözdə.
Əsgərimiz Şuşanı alanda, Ağdamı da
almışdı artıq. Şuşadan iki həftə sonra
Ağdamı bizə verdi və biz Ağdama və əsgərimizə
dedik: "Səni verənə qurban!"
...Oğuza, Qədirin Ağdamına qayıdıram.
Ağdam, bəli, qayıtdı, amma Oğuzdakı, Şəkidəki,
Bakıdakı, Bərdədəki, Gəncədəki, daha
bilmirəm, haralardakı Ağdam yığışıb
Ağdama köçməyib hələ. Vaxtı-vədəsi
çatanda köçəcək.
Bir vaxt Ağdamdan məcburi köçənlər,
bu dəfə Ağdama könüllü köçəcək.
...Ağdama uşaqlıq, yeniyetməlik
çağlarımdan bağlanmışdım. O vaxtkı bəxtəvər
Ağdama. Anamın bibisi oğlu Ənvər dayı ailəsi
ilə Ətyeməzli kəndində yaşayırdı.
Ağsaqqal, təmkinli, ağayana bir əyalət
ziyalısı idi. Ağayana dedim, yadıma düşdü: bəy
nəslindən, bəyzadə idilər. Bir qardaşı Musa
dayı isə Bakıdaydı; neft maşınqayırması
sahəsində məşhur alimdi. Mən Universitetə imtahan
verəndə, Musa dayımgildə qalırdım. O, tez-tez
xaricə gedirdi; Bakıda istehsal olunan neftçıxarma, neft
emalı maşınlarının, cihaz və dəzgahların
satıldığı ölkələrdə ezamiyyətlərdə
olurdu.
İllər sonra ürəyi sözünə
baxmadı, xəstələnib yatağa düşdü,
ağır əməliyyatlar keçirmişdi. Mən də
tələbəydim artıq, yataqxanada qalırdım. Musa
dayıya baş çəkməyə getmişdim. Çox zəifləmişdi,
dağ boyda kişi elə dəyişmişdi ki.
Başını azca dikəldib, dedi: "Bacıoğlu,
işə bax e sən! Vaxt var idi, bir ildə iki dəfə
Argentinaya gedib-gəlirdim, indi burdan-bura Ağdama gedə bilmirəm.
Burnumun ucu göynəyir".
Mənim təsəlli cümləsi qurmağa
hazırlaşdığımı hiss edib sözümü
başlamadan kəsdi: "Heç özünü yorma,
Ağdama getməyim day getdi".
Onda hələ heç birimizin ağlına gəlməzdi
ki, nə vaxtsa Ağdam özü də... gedəcək.
Mən Musa dayının eynini açmaq,
ağrılarını az da olsa, unutdurmaq üçün
demişdim: "Dayı, sizin kəndin adı niyə Ətyeməzlidir?
Mən gedib görmüşəm, ən çox əti elə
o kənddə yeyirlər".
Çətinliklə danışdığı kimi,
çox çətinliklə güldü. Dedi: "Dədə,
əti çiy yemirlər ha. Bişirib yeyirlər də.
"Ətyeməzli" ona görə deyiblər ki,
çiy-çiy olmaz".
Hər ikimiz güldük. Musa dayının
gözündən bir damcı yaş süzüldü. Elə
bilirəm, o bir damcı yaşın içində Ağdama
getmək arzusu da vardı, xəstəliyi də, işdən-gücdən
qalmağı da. Hər şey. İndi Ənvər
dayımın da, Musa dayımın özləri dünyada
yoxdur, amma hərəsinin öz Ağdamı qalıb. Birininki
Ətyeməzli kəndindən geri qalan uçuq
daş-divarın içində, birininki Bakıda 8-c
mikrorayondakı 4-cü mərtəbədə.
Hər ağdamlının iki Ağdamı var. Biri Qədir
Rüstəmov kimi öz içini yandıra-yandıra
yaşatdığı köz Ağdam, biri də
çölündəki Ağdam. Hələlik
ağdamlılar içindəki Ağdamı
çölündəkinə daşımayıb. Hələ
ki o əvvəlki Ağdam təzədən qurulmayıb,
dirilməyib. Dirilsin, dikəlsin, dirçəlsin, Musa
dayıma sözümdür: onun Ağdamını da
Bakıdan götürüb Ətyeməzliyə, Ənvər
dayımızın yurdunda... ət yeməyə gedəcəm.
Əlbəttə, ömrüm çatsa...
Bahəddin HƏZİ
525-ci qəzet .- 2024.- 21 noyabr(№212).-S.7.