Vətəndaş "A"nın
missiyası və mesajı
2019-cu ildə mənimlə bərabər universitetə
girən dostlarım ali təhsili tamamladılar. Həmişə
təhsilin keyfiyyətindən, müəllimlərin
yaşlı olmasından, ənənəvi tədris
üsulundan şikayətlənən bizim nəsil
üçün yol açıldı. Müəllim peşəsinə
yiyələnən dostlarımdan bəziləri Azərbaycanın
ucqar kəndlərindəki balacalara dərs deməyə getdilər.
Bakıda görüşüb
danışdığımız bütün problemlərin,
çatışmazlıqların, hətta ayıbların
könüllü olaraq içinə atıldılar. Vaxt
keçdikcə onlar da, biz də başa düşdük ki,
həmyaşıdlarım sadəcə uşaqlara dərs deməyə
getməyiblər. Onlar həm də ucqar kəndləri
ağuşuna almış cəhalətə, qaranlığa,
xurafata və ən əsası savadsızlığa
qarşı döyüşməyə gediblər. Eyni hallar
şəhərlərdə müşahidə olunmurmu? Əlbəttə,
şəhər yerində daha çoxdur. Sadəcə qələbəlik
bu çatışmazlıqları yaxşı maskalaya bilir.
Bir az da vaxt keçəndən sonra sosial şəbəkələrdə
bəzi gənc müəllimlərin şikayətləri
yayıldı. Onlar kənd yerlərindəki ağılalmaz ənənələrin
qurbanı olan uşaqlardan danışırdılar. Erkən
yaşda evləndirilən, istismar olunan, məktəbə gəlmək
üçün ayaqqabısı olmayan, uzaq olduğu
üçün gəlməyən, palçıqlı
yollarda əzab-əziyyətlə dərs oxumağa niyyət
edən, üfiqləri açıq, amma bugünləri
qaranlıq yüzlərlə uşağın səsi oldu həmin
müəllimlər.
Problemlərin bəziləri həll olundu. Bəziləri
həll olunmaq üzrədir. Bəzilərinin hələ də
həlli mümkün olmur. Həmin uşaqların problemlərini
həll etmək üçün əvvəlcə
böyüklərin düşüncəsini dəyişmək
lazım gələcək. Təhsil sahəsində yeniliklər
baş verirdi. Bu prosesin içində 2015-ci ildə mövcud
tədrisdən şikayətlənib müəllim
olmağı, bir gün nələrinsə dəyişəcəyinə
ümid etməyi seçən bizim nəsil var idi. Və onlar
bunu bacarırdı. Sonra universitetlərdə də yeni kadrlar
işə başladı. Onlar da vəziyyəti dəyişirdilər.
Yeni dünya, yeni elm, yeni sənət onlarla bir yerdə Azərbaycan
məktəblərinə və universitetlərinə ayaq
açırdı.
"Vətəndaş A" serialı bizim nəslin
hansı çətinliklərlə və hansı
qaranlığa qarşı döyüşdüyünü
göstərir. Və bu serial hansısa video-platformada yox, məhz
həmin ucqar kəndlərin evlərinin əbədi
qonağına çevirilmiş televiziyada yayımlanır.
Səksən il əvvəlki Almaz...
Problem yeni deyil. Ssenari də. Yüz ildən
artıqdır ki, biz qaranlığın içində
aydın düşüncələr axtarırıq.
Serialın məndəki təəssüratına və təhlilinə
keçməzdən qabaq yüz il qabağın ssenarisi
haqqında qısaca danışmaq istəyirəm. Cəfər
Cabbarlının ölməz (bunu "Vətəndaş
A" bir daha sübut etdi) "Almaz" əsərini
yadımıza salaq.
"Almaz" dramı, ümumilikdə, insanın həqiqət
axtarışını və özünü tapma
yolundakı mübarizəsini mövzu edir. Əsərdəki
baş qəhrəman Almaz, öz şəxsiyyətini, həyatını
və sevgi anlayışını
aydınlaşdırmağa çalışan gənc
qadındır. Onun həyatı bir çox çətinliklərlə
doludur və o, yaşadığı dövrün və
mühitin təzyiqləri ilə üzləşir. Almazın
mübarizəsi, yalnız şəxsi və ailə həyatında
deyil, həm də cəmiyyətin, sosial quruluşun ona
göstərdiyi davranışlarla əlaqəlidir. Əsərin
qəhrəmanları yalnız fərdi həyatlarında
deyil, eyni zamanda cəmiyyətin, ailənin və sosial
strukturların təsiri altında formalaşırlar. Cəfər
Cabbarlı "Almaz"da şəxsi və ictimai mübarizəni
birləşdirərək, insanın öz həyatı
üçün mübarizə aparmasını daha geniş
bir sosial və mədəni kontekstdə təqdim edir.
Almazın mübarizəsi, qadınların hüquqları və
azadlıqları məsələlərinə də toxunur.
Əsərdə qadın təəssübkeşliyinin və
cəmiyyətdəki ədalətsizliyin əks olunduğu
yerlər, Cabbarlının dövrünün cəmiyyətinə
dair tənqidi baxışını göstərir.
Ağarza Quliyev və Qriqori Braginskinin 1936-cı ildə
çəkdikləri "Almaz" filmi Cəfər
Cabbarlının dramaturgiyasını kinoya daşıyan ilk əsərdir.
Filmin əsas mövzusu, baş qəhrəman Almazın
mübarizəsi üzərində qurulmuşdur. Ucqar kəndlərdən
birinə müəllim işləməyə gələn
Almaz dövrün patriarxal cəmiyyətində, xüsusilə
də qadınların azadlıq və şəxsiyyət kimi
hüquqlarının təzyiq altında olduğu bir
mühitdə öz yerini tapmağa çalışır. O,
həyatının müxtəlif mərhələlərində
sosial və ailə məsələlərinə qarşı
mübarizə apararaq öz şəxsiyyətini tapmağa
can atır.
Filmin ideyası da dövrün sosial-siyasi şəraitini
əks etdirir. 1930-cu illərdə Sovetlər Birliyində,
xüsusilə də Azərbaycan SSR-də sosialist
ideologiyasının təbliğatı geniş vüsət
almışdı. Bu ideologiya cəmiyyətdə
qadınların hüquqlarını artırmaq, onların
azadlıqlarını təmin etmək məqsədini güdürdü.
Film, bu kontekstdə, qadınların cəmiyyətdəki
mövqeyinin yaxşılaşdırılması və
onların azadlıq mübarizəsini göstərmək məqsədini
güdür. Almazın mübarizəsi təkcə Sovet
İttifaqının cəmiyyətin təzələnməsi
və sosial ədalətin bərqərar olması
ideyasını təbliğ etmir. Həm də Şərqdə
ilk dəfə, kağız üzərində də olsa,
qadına bütün hüquqi azadlıqları tanıyan Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin estetik personasını göstərir.
Bu qədər dərin ideya və prinsiplərin
carçısı olan film Azərbaycanın sonuncu səssiz
kino nümunəsidir. Dialoqların sadəcə titr kimi verilməsi
bəlkə ümumi olan mesajların fərdi xarakter
daşımamasını dərk etməyimiz
üçündür.
"Vətəndaş A" "Almaz" əsərinin
təxminən yüz il sonrakı səsi ola bildi.
Subtekst: "Atalar və oğullar", yoxsa "Analar
və qızlar" məsələsi?!
Ekran işində üç fərqli nəslin - X, Y
və Z nəslinin fikirləri toqquşur. Y nəslinin
nümayəndəsi Almaz "X"lərlə "Z"lər
arasında körpü qurmağa, ənənələrlə
çağdaş düşüncə arasında ortaq yol
tapmağa çalışır. "X"lər və
"Z"lər arasındakı problem ədəbiyyatın və
sosiologiyanın məşhur dilemması "Atalar və
oğullar" məsələsidir. Bu məsələ
sosiologiya sahəsində cəmiyyətin dəyişən
strukturlarını, ənənə ilə yeniliyin
qarşıdurmasını, ailə münasibətlərinin və
sosial normaların necə formalaşdığını
anlamamızda mühüm bir yer tutur. Bu məsələ, cəmiyyətin
inkişafını təmin edən dinamikaların, ideoloji
mübarizələrin və sosial dəyişikliklərin əsasını
təşkil edir. Nəsillərarası
qarşıdurmaların öyrənilməsi, yalnız fərdi
münasibətləri deyil, həm də geniş miqyasda cəmiyyətin
necə transformasiya olduğunu göstərir. Atalar və
oğullar arasındakı münasibətlər cəmiyyətin
gələcək inkişafına yön verən və sosial
dəyişiklikləri stimullaşdıran əhəmiyyətli
bir qüvvədir. Belə bir ciddi məsələni televiziya
ekranlarından böyük kütlələrə göstərən
"Vətəndaş A" serialı ilk bu aspektdən
özünə "dost" və "düşmən"
qazandı. Hansı dövr olursa olsun, atalar və oğullar
mövzusu həmişə yeni və aktual olaraq qalır.
Səksən il sonrakı Almaz...
Azərbaycanda bir əlin barmaq sayını keçməyən
yüksək keyfiyyətli seriallar var. Bu sektorda digər mədəniyyət
sahələri kimi, təəssüf ki, dünya bazarında hələ
ki özümüzə yer edə bilmirik. Bu sentyabrda İTV-də
yayım həyatına başlayan serial qısa bir vaxtda
ölkənin gündəminə gəlməyi bacardı. Azərbaycanlı
izləyicilər uzun müddətdən sonra səbirsizliklə
yerli bir serialın növbəti bölümünü
gözlədi. Quruluşçu rejissoru Elvin Rüstəmzadə,
ssenari müəllifi Asiman Ağa Rövşən olan və Cəfər
Cabbarlının "Almaz" pyesi üzərində qurulan
dram janrındakı serial milli serial sektorunun son illərdəki
ən uğurlu layihəsidir. Təkcə keyfiyyət və
mövzu baxımından deyil, həm də izləyici
marağı və televiziya reytinqinə görə də bizi
sözün yaxşı mənasında təəccübləndirir.
Qurban İsmayılov, Şamil Süleymanlı, Nəsibə
Eldarova kimi usta sənətkarla bir yerdə yeni nəsil
aktyorlarımızın işin öhdəsindən peşəkarcasına
gəlməsi və aktyor seçiminin, oyununun üst səviyyədə
olması serialın xırda
çatışmazlıqlarının üstünü
örtür. Daim milli ekran işlərindəki süni
dialoqlardan şikayətlənən izləyicilərin bu dəfə
"dili bağlanır". Mətn, dialoqlar, monoloqlar təbii
və canlıdır. Serialın baş rolunu canlandıran
Günəş Tegin isə, əlbəttə,
filmotoqrafiyasının "prime" dövrünü bu
serialla başladır. Açığı,
aktrisamızın ilk performansını izlədim. Həm
yaradıcılıq, həm təcrübə
baxımından özündən qat-qat böyük sənətkarların
yanında dominantlığını hər bölümdə
qoruyan aktrisanı təbrik etmək mütləqdir.
Quruluşçu rejissordan qrim üzrə rəssamlara,
məktəbli rolunu oynayanlardan əsas rolların
ifaçılarına qədər hamının ən
yaxşını etməyə
çalışdığı komandanın ərsəyə
gətirdiyi "Vətəndaş A" cəmiyyətin,
xüsusilə kənd təfəkkürünün dəyişməsinə
atılan vacib addımdır. Bu, bir missiyadır. Və "Vətəndaş
A" missiyanın öhdəsindən gəlib.
Qaranlığın aydınlanmasında vətəndaş
"A"lar öz üzərinə düşən işi
görüblər, görürlər. Növbə həmin
qaranlığın bir parçası olmağa davam edən vətəndaş
"B"lərin, "C"lərindir.
Rəvan CAVİD
525-ci qəzet .- 2024.- 24 noyabr(№215).-S.20.