Cinayət və cəza
Nəsr
(Əvvəli ötən çərşənbə
sayımızda)
Bütün dustaqlar üç kateqoriyaya
bölünür və onların hansı sistemə aid olan
dustaqxanada saxlanması bununla müəyyən olunur.
Maksimum təhlükəsizlik şəraitində
saxlanan dustağın oradan qaçmaq imkanı olduqca məhduddur
və bu qaçmaya cəhdin baş tutması çətin
olaraq qalır. Dustaqxana, penitensiar, həbs mərkəzi
olmaqla, orada adamlar dövlət hakimiyyəti altında, həm
də öz iradəsi əleyhinə və vətəndaşlıq
borcunu inkar etmək qaydasındakı müxtəlif cinayətlərə
görə dustaq kimi saxlandığı yerdir. Mühakimədən
əvvəl ittiham edilən şəxslər də, ittiham
daha ciddi xarakter daşıyanda, dustaqxanada saxlana bilər.
Dustaqxananın istifadəsi dövlətin yüksəlişi
ilə əlaqədar olan bir sosial təşkilat forması
kimi özünü göstərir. Bəzi qədim filosoflara
görə, dustaqxanalar dustağı islah etmək
üçün deyil, ittiham edilənləri cəzalandırmaq
üçün istifadə olunur.
Cəriməni ödəyə bilməyənlərin
də cəza növü kimi dustaq edilmə qaydasında
saxlanması tətbiq olunurdu. Bu praktika Böyük Britaniyada
geniş yayılmışdı, ölkədə XIX əsrdə
borc məhbəsləri şəbəkəsi mövcud idi.
Onu yazıçı Çarlz Dikkens özünün
"Devid Kopperfild" əsərində təsvir edir.
Dustaqxana öz bədnam "şöhrəti" ilə
insanlara yaxşı məlum idi və onlara əlavə adlar
da verilirdi. Qədim Afinada dustaqxana "zəncirlər
yeri" kimi tanınırdı. Qədim romalılar isə
dustaqxanaları ilk dəfə cəza üçün olan bir
forma kimi istifadə edənlər idi. Yaponiyada isə məhbəslər
mühakimədən əvvəl müttəhimləri saxlamaq
yeri idi, burada adamlar cəza kimi öldürəcəklərini,
yaxud bəxtləri gətirərsə, azad
olunacaqlarını gözləyirdilər. Yaponiyada başqa cəza
növü yox idi, geniş yayılan cəza ölüm
hökmü idi, yaponlar adi oğurluğa görə
ölüm hökmü tələb edən Avropadakı eybəcər qanuna bələd
olmasalar da, Drakontun hüquqi "icadını" müntəzəm
olaraq tətbiq edirdilər.
Qədim Romada dustaqlar metal qəfəslərdə,
ictimai binaların zirzəmilərində
saxlanılırdı, ayrıca dustaqxana binası və ya ərazisi
yox idi. Qədim romalılar qəbiristanlıqda mərhumun
külü olan kiçik qutuların saxlandığı yeri
"Kolumbari" - "Göyərçin yuvası"
adlandırdıqları kimi, dustaqxananın da böyük ərazi
tutmasını məqbul saymırdılar. Burada ən məşhur
Mamartin dustaqxanası b.e.ə. 640-cı ildə, hələ
respublika quruluşundan az qala bir əsr yarım əvvəl,
çarların Romanın idarə etdiyi dövrdə
yaranmışdı. Məhbəs öz sərt qaydaları ilə
seçilirdi, geniş zindanlar şəbəkəsi fəaliyyət
göstərirdi. Orta əsrlərdə isə Avropada qəsrlər,
fortlar və ictimai binaların zirzəmiləri dustaqxana rolunu
oynayırdı.
Hökumət dustaqxanaları himayə edərkən
dustaqların təhlükəsizliyini təmin edir və
onları yenidən cinayət törətməkdən
yayındırmağa çalışır. Ona görə də
həbsxanalarda vəziyyəti yaxşılaşdırmağa
ehtiyac duyur. Burada dustaqlar əvvəlki əməllərini tərk
etməlidirlər.
Dustaqxanalar öz işləri üçün və
dustaqların təhlükəsizliklərini hiss etmələrinə
real şərait yaratmağa borcludur. Dustaqxana dustağın həbsdən
azad olmasına onları hazırlamalıdır ki, qapıdan
çıxdıqdan sonra onların dəyişilməsinə
ümid yaransın.
Yerli dustaqxanalar əsasən məhkəməyə qədər
ittiham olunanları saxlamaq üçün istifadə olunur, həm
də onlar bir neçə günlük həbs müddəti
üçün nəzərdə tutulur. Xırda
xuliqanlıq cinayəti törədənlər qısa
müddətdə də olsa, orada məskunlaşırlar.
Geniş yayılmış dustaqxanaların
hamısı kateqoriyalara bölünür. "A"
kateqoriyasına daxil olanlardan ağır cinayət törətmiş
dustağın həbsdən qaçması imkanı olmur,
çünki onlar qaçsalar, cəmiyyət
üçün əlavə təhlükə törədə
bilərlər. Bu dustaqxanalar həm də sərt qaydaların
tətbiq edilməsi ilə fərqlənirlər.
Aşağı kateqoriyalarda isə nisbətən az qorxulu
dustaqlar saxlanılır. Dustağın davranışından
asılı olaraq, onun saxlanması, dustaqxana şəraitinə
görə daha yaxşısına və ya pisinə dəyişdirilə
bilər. Sovet həbsxanalarında xüsusən soyuq və
rütubətli iqlim şəraitində saxlanılanlar
çox hallarda vərəmlə (tuberkulyozla) xəstələnirdilər.
Xəstəlik hesabına onların orqanizmi çox zəifləyir,
hətta onlar azadlığa çıxandan sonra da bu şəkildəki
dustaqlıq mirası, onların həyatına zəhər
qatmaqda davam edirdi və bəzən hətta həyatla
vidalaşmalarına da səbəb olurdu. Dustaqxanalarda həm də
tif epidemiyası yayıldığından, bu mərəz
"dustaq xəstəliyi" kimi tanınır. Əlbəttə,
dustaqlara tibbi nəzarət tətbiq edilir, lakin şərait
öz təsirini göstərməmiş qalmır. Məhbəsdəki
kameralarda dustaqların ifrat sıxlığı,
epidemiyanın sürətlə yayılmasına səbəb
olur. Heç bir izolyasiya tədbiri həyata keçirilməyəndə,
xəstəliyin inkubasiya dövründə daha çox sayda
adamın ona sirayətlənməsi baş verir.
Sovet İttifaqında repressiyalar dövründə
"xalq düşməni" hesab edilənlər saxta
mühakimələr vasitəsilə azadlıqdan məhrum
edilirdi və onlar həbs düşərgələrindəki
daha ağır həyat şəraiti ilə tanış olmaq
məcburiyyətində qalırdılar. Onlar həbsxanaya
düşəndən çox hallarda işgəncələrin
zülmünə də dözməli olurdular.
Dustaqxana institutu mahiyyətinə görə müxtəlif
növlər arasında bölünürdü. Kişi cinsindən
olanlar cinayət törətdikdə, adətən, daha sərt
qaydaları olan dustaqxanalarda saxlanırdı.
Dustaqxana həmçinin məhbəs, penitensiar, həbs
mərkəzi, yaxşılığa doğru düzəliş
mərkəzi, düzəlmə bacarığına malik olan
bir yer kimi də tanınır. Burada adamların, öz iradəsi
əleyhinə və dövlət hakimiyyəti altında
azadlıqları inkar edilir, ümumiyyətlə, müxtəlif
cinayətlər üçün onlar cəza çəkməli
olurlar. Cəmiyyətdə bütün səlahiyyətləri
öz üzərinə götürdüyünə görə,
bütün cəza sistemi də dövlətin tabeliyindədir
və onun adından tətbiq edilir. Dustaqlar cəzalarını
çəkəndə dövlətin qanununun nə demək
olduğunu anlamağa başlayırlar.
Həbsxanalar həmçinin bəzən hakim rejimin
siyasi repressiyası üçün alət kimi də istifadə
olunur. Diktaturanın hakim kəsildiyi ölkələrdə və
teokratik dövlətlərdə belə təcrübə
geniş yayılmışdır. Bu vaxt çox hallarda siyasi
cinayətlər üçün cəzalandırmaqdan ötəri
düzgün mühakimə və ya lazım olan proseslər
aparılmır. Bəzi hallarda dövlət mülki
adamları dustaq edə və onları həbs düşərgələrində
saxlaya bilir.
Dustağa çevrilmə, cəza kimi öz cərimələrini
ödəməyənlər üçün də tətbiq
edilə bilər. Qədim romalılar dustaq edilməni, təkcə
həbs kimi deyil, cəzanın xüsusi növü kimi də
istifadə edirdilər, məhkum olunanlar dəmir qəfəslərdə
saxlanılırdı. Orta əsrlərdə isə Fransada qəsrlər,
fortlar və ictimai binaların zirzəmiləri dustaqları saxlamaq
üçün istifadə olunurdu. İspaniyada isə qorxulu
düşmənin qaçmaması üçün qüllələr
əlverişli saxlama yeri kimi tanınırdı. 1525-ci ildə
İtaliyadakı Pavia döyüşündə əsir
düşmüş Fransa kralı I Fransiski İspaniya
kralı I Karl məhz uca qüllədə saxlayırdı.
Digər ümumi cəza kimi adamlar qalera
quldarlığına məhkum edilirdi, onlar gəmilərin
dibində saxlanılmaqla, donanma və ticarət gəmilərində
avar çəkirdilər. Bu, olduqca ağır zəhmət
idi və sərt cəza növü kimi qiymətləndirilirdi.
Bəzi ölkələrdə cinayətkarlara
güclü təsir göstərmək məqsədilə,
dustaqlar ölkənin öz ərazisində deyil, məhkumluq
müddətini çəkmək üçün müstəmləkələrə
göndərilirdi. İngiltərə bu üsuldan daha
çox istifadə edirdi. Orada azadlıqdan məhrum edilənlər
cəzalarını çəkmək üçün
1660-1776-cı illərdə Britaniya Amerikasına göndərilirdi.
Amerikada inqilabın baş verməsi və Birləşmiş
Ştatlar dövlətinin meydana gəlməsi ilə oraya
dustaqların göndərilməsi imkanı kəsildiyindən,
dustaqlar yeni qitə olan Avstraliyaya göndərilirdi. Avtoxton əhali
olan Avstraliya buşmenlərindən sonra Avstraliyanın ilk
sakinləri məhz ingilis dustaqları olmuşdu. Qitənin
aborigen əhalisi öz qitələrində ağ adam kimi, ilk
dəfə ingilis dustaqlar ilə qarşılaşmalı
oldular, sonra isə britaniyalılar əhalinin əksəriyyətini
təşkil etməklə, yerli əhalini
sıxışdırmağa başladılar. Qitədə məskunlaşan
ilk ağdərili sakinlər məhz metropoliyadan gətirilən
dustaqlar idi, sonralar isə buraya Böyük Britaniyadan geniş
ölçüdə miqrasiya başlandı.
İnsan haqları siyasi əhəmiyyət kəsb
etdiyindən, dövlətlərin çoxunda onun dustaqxana
qaydalarına da təsiri üzə çıxdı. Modern
dustaqxanaların yaradılmasına başlandı.
Yeni cəmiyyətlər erasında dustaqxanalar sosial
sistemdə xüsusi rol oynayırdı. Həbsxana "intizam
üçün istifadə yeri" adlanırdı. Onlar məktəb,
xəstəxana və baraklar kimi istifadə olunurdu.
XVII və XVII əsrlərdə Avropada və
ABŞ-da edam cəzasına və işgəncələrə
qarşı müqavimət hərəkatı başlandı.
Kiçik cinayətə görə ölüm hökmü
verilməsinə son qoyuldu, axı bu, Afinada hər kiçik
oğurluğa görə ölüm cəzası vermək
barədəki drakon qanunlarına bənzəyirdi. Kütləvi
dustaq edilmə ləğv olundu, bəzən bunun həlli kimi
ağır zəhmətə cəlb edilmə qaydası
meydana gəldi. Maarifçilik ideyaları nəzərdə
tuturdu ki, dustaqların daha effektiv cəzalandırılması
üçün ictimai cəza kimi qamçılanma və ya
mənəvi islaha məruz qalma tətbiq oluna bilər.
Dustaqxanalar mənəvi təminatın bəşəri
institutları kimi qurulmalı, dustaqların
davranışı "düzəldilməli idi ki, onlar azad
olanda cəmiyyətin normal model üzvlərinə
çevrilsinlər". Dustaqlara "dustaqxana əməyi"
işləri verilirdi ki, onlar real dünyada yaşamağa
hazırlansınlar.
Dustaqxana təkcə dustaqlar üçün deyil, həm
də oradakı nəzarətçilər üçün də
bir növ sınaq yeridir. Nəzarətçilər dustaqlara
yuxarıdan aşağı deyil, insan kimi baxmalıdırlar.
Onlar üçün azadlıqdan məhrum edilmiş bu adamlar
heç vaxt nifrət obyektinə çevrilməməlidir. Nəzarətçi
öz təyinatına ciddi əməl etsə, dustağın
xırda xətasına görə onu əlavə cəzalandırmaq
eşqinə düşməz. Məgər onun özü həyatda
səhv etmirmi? Axı hər səhvə görə adamı
cəzalandırmaq ağıla da gəlmir. Dustaq hökmün
təyin etdiyi müddətdə öz
azadlığının xeyli hissəsini itirmişdir,
heç də bu o demək deyildir ki, bunula birlikdə insan
olmağını da paralel qaydaya
uyğun olaraq itirmişdir. Onu aşağı insan hesab
etmək, faşist prinsiplərinə yuvarlanmağa bənzəyir.
Həbsxana dustağa cəza vermək üçündür,
heç də onu ümidsizliyə qapılmağa sövq edən
və həyatdan məhrum edilmək qorxusu yaradan ölüm
düşərgəsi deyildir.
Lakin həbsxana təcrübəsində nəzarətçilərin
qəddarlıq göstərməsi, addımbaşı
dustağa təhqir etməsi halları da olmuşdur. Bu mənada
XIX əsrin əvvəlində Fransa həbsxanalarının
birində dustaqların qəddar nəzarətçidən
qisas alması faktı maraqlıdır və həmin nəzarətçinin
bədnam adı dustaqların ona verdiyi ağır cəzada
öz əksini tapdığından, iki əsrdən sonra da
dustaqlar cəmiyyəti tərəfindən unudulmur. Bunun ifadəsi
kimi dustaqxanalarda dustaqlar üçün bişirilən
şorbaya həmin nəzarətçinin soyadından
götürülmüş "balanda" deyilir. Özü
də bu ad Fransadan bütün dünyaya
yayılmışdır.
Böyük fransız yazıçısı Onore de
Balzakın da "İnsan komediyası" epopeyasının
kitablarının birində təsvir etdiyi hadisə real fakt
idi və onun məşhurlaşmağı da təsadüfi
deyildi. Dustaqxanaların birində Balanda adlı qəddar bir nəzarətçi
işləyirdi. O, yeri gəldi, gəlmədi dustaqları təhqir
edir, heç bir səbəb olmadan onlara əl
qaldırırdı. Dustaqlar bu əclafın hərəkətindən
cana doyduqlarından, nəhayət onu öldürmək qərarına
gəldilər. Lakin bu qətlin izi qalsa, onlar ağır cəzalandırılacaqdı.
Ona görə də qeyri-adi qətl formasını işə
salmalı oldular.
Dustaqlar mətbəxdə qaynar qazanların yanında
dayanmışdılar. Bura gələn Balanda onları
söyməyə, təhqir etməyə başlayanda, dustaqlar
nəzarətçini əllərinə götürüb,
paqqıldayan şorba qazanının içinə atdılar.
Az sonra onun bədənindən əsər-əlamət
qalmadı, əti əriyib şorbaya
qarışmışdı. Şübhə yaratmamaq
üçün dustaqlar nəzarətçinin əti
qatılmış həmin şorbanı iştahla yedilər.
Beləliklə, həbsxanalarda bişirilən
şorbanın adı kimi beynəlxalq şəkildəki
"balanda" sözü meydana gəldi və dövlət
sərhədlərindən asılı olmayaraq, bu ad həbsxanaları
dolaşmağa başladı. Nəzarətçi, öz səlahiyyətlərinə
görə dustaqlardan fərqlənsə də,
yaşadıqları birgə mühit onlara da öz təsirini
göstərməmiş qalmır. Fransız müəllifi,
markiz Astolf de Kyustin özünün "Rusiya 1839-cu ildə"
əsərində yazır ki, Peterburq
yaxınlığındakı Şlisselburq zindanında olarkən,
o, müşahidə etmişdi ki, nəzarətçilər
dustaqlardan o qədər də fərqlənmirlər,
çünki eyni mühitdə olur, eyni hava ilə nəfəs
alırlar. Bu qənaətinə görə, o, nəzarətçilərin
də özünəməxsus cəza çəkdiklərini
göz önünə gətirirdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.- 27 noyabr(№217).-S.14.