Hüquq təhsilində süni
intellektin tətbiqi nələr vəd edir?
Dünyanın bəzi dövlətləri
"Süni intellektə dair Milli Strategiyaları"nı
artıq müəyyənləşdirib və qəbul ediblər.
Türkiyə, Rusiya, Hindistan, Kanada, Çin, Danimarka,
Finlandiya, İtaliya, Yaponiya, Meksika, Sinqapur, Cənubi Koreya,
İsveç, Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri
və digər ölkələrdə müvafiq addımlar
atılıb.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin köməkçisi,
Prezident Administrasiyasının Xarici siyasət məsələləri
şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev "Yalan məlumatların
ifşası: Dezinformasiyaya qarşı mübarizə"
mövzusunda keçirilmiş II Qlobal Media Formunda
çıxış edərkən deyib ki, görünür,
süni intellektlə bağlı qanunvericilik, tənzimləyici
və ya konvensiya bazasının işlənib
hazırlanması barədə düşünməyin
vaxtı çatıb. Bu sözlər onu deməyə əsas
verir ki, yaxın gələcəkdə sözügedən
proses mütləq ölkəmizdə də geniş vüsət
alacaq.
Qeyd edək ki, süni intellektin təhsil sahəsində,
xüsusilə də hüquq təhsilində tətbiqi daha
böyük önəm daşıyır. Təsadüfi deyil
ki, hüquq təhsilində ənənəvi üsulların
dominant olduğu bir zamanda süni intellektin hüquq təhsilində
yeni imkanlar və yanaşmalar gətirdiyini müşahidə
etmək olar. Bu baxımdan süni intellekt texnologiyaları ənənəvi
dərs formatına çevrilə bilər ki, bu da daha dinamik
və innovativ tədris metodologiyasına öz müsbət təsirini
göstərə bilər. Süni intellektin həyatımıza
sürətlə daxil olduğu bir zamanda
hüquqşünaslıq ixtisasının tələbləri
üçün kod yaratma qabiliyyətini inkişaf etdirmək,
proqram təminatı ilə bağlı daha dərin məlumatların
əldə edilməsinə imkanlar yaratmaq, süni intellekt və
"blok zənciri"nin nə olduğunu və necə
işlədiyini öyrətmək artıq zərurətdən
qaynaqlanır. Məlumdur ki, hüquqşünaslıq
ixtisasının tələbələrinin iri həcmli məhkəmə
qərarlarını, qanunları və digər hüquqi sənədləri
analiz etməsi tələb olunur. Süni intellekt dəstəkli
proqramlar tələbələrə bu məlumatları daha
sürətli və dəqiq şəkildə təhlil etməkdə
böyük imkanlar yaradır.
Ölkəmizdə hüquqşünaslıq
ixtisasları olan universitetlərdə süni intellekt dəstəkli
simulyasiya proqramları tətbiq olunmalıdır. Belə layihələr
bir sıra universitetlərdə artıq gerçəkləşdirilməkdədir.
Süni intellekt dəstəkli simulyasiya proqramları vasitəsilə
tələbələr real məhkəmə proseslərində
istifadə olunan məlumat bazası və analiz
texnikalarını asanlıqla öyrənə bilirlər.
Süni intellekt vasitəsilə qərar qəbuletmə
prosesində şəffaflıq və ədalətin təmin
olunmasının önəmini diqqətə alsaq, hüquq tələbələri
üçün süni intellektin etik problemləri
yönümlü təhsilin olduqca vacib olduğunu görərik.
Təsadüfi deyil ki, müxtəlif hüquqi qərarların
qəbulunda və ya hüquqi məsləhətlərin verilməsində
süni intellektin rolunu qiymətləndirən tələbələr,
gələcəkdə hüquq sistemində etik məsuliyyətlərini
dərk edirlər.
Hüquq təhsilində süni intellektin digər
faydalarından biri də tələbələrin məlumat
bazaları ilə işləmək və hüquqi
araşdırmalar etməsinə təsiri ilə
bağlıdır. Belə ki, tələbələr süni
intellekti tətbiq edərək mürəkkəb məlumat
bazaları ilə işləmək, onları təhlil etmək
və nəticələr çıxarmaq
bacarığını inkişaf etdirirlər. Süni
intellekt əsasında sürətli hüquqi araşdırma
imkanları hüquqşünaslıq ixtisasının tələbələrinin
təhsil müddətində daha çox məlumat əldə
etməsinə və təcrübi biliklərini
artırmasına geniş şərait yaradır. Bu,
universitetlərdə hüquqşünaslıq ixtisasları
üçün çoxsaylı yenilikləri meydana gətirməklə
yanaşı, bu sahədə tələbələr
üçün tədris proqramlarının yenilənməsi
ehtiyacını da ortaya çıxarır. Buna görə də
hüquq fakültələri modern süni intellekt
texnologiyalarını tədris edən müxtəlif kurslar və
təlimlər təşkil edərək tələbələrin
texnoloji bacarıqlarını və bu sahədə olan biliklərini
artırmalıdır. Bu sahədə dünya təcrübəsi
öyrənilməlidir. Hazırda dünya universitetlərinin
hüquq proqramlarına nəzər salsaq, görərik ki,
süni intellektlə bağlı bir çox yenilikçi
proqram və kurslar təklif olunur. Bu kurslar tələbələrə
hüquqda texnologiyanın tətbiqi, hüquqi analizlərdə
süni intellektin istifadəsi və bu texnologiyanın etik tərəflərini
öyrədir. Məsələn, İsrailin Tel-Əviv
Universitetində hüquq tələbələri
üçün süni intellektin hüquqi analizlərdə
istifadəsini öyrədən kurslar verilir. Bu kurslarda tələbələr
hüquqi məlumat bazalarını təhlil etmək və
süni intellektdən istifadə edərək hüquqi
proqnozlaşdırmalar aparmaq imkanına malikdir. Almaniyanın
Heidelberg Universitetində hüquq proqramlarında süni
intellekt dəstəkli simulyasiya alətləri istifadə
olunur. Bu simulyasiyalar vasitəsilə tələbələr
real məhkəmə prosesi şəraitində işləmə
təcrübəsi qazanırlar. Avstraliyanın Melburn
Universiteti hüquqda süni intellekt dəstəkli
simulyasiyalardan istifadə edərək tələbələrə
etik problemləri tədris edir və məhkəmə proseslərində
qərar qəbuletmə modellərini öyrədir. Bu
proqramlar və layihələr tələbələrə
hüquqi qərar qəbuletmə, etik məsuliyyət və
analitik düşüncə kimi bacarıqları inkişaf
etdirmək üçün süni intellektin imkanlarından
faydalanmağı öyrədir.
Azərbaycana gəldikdə, deyə bilərik ki, son
illərdə bu sahədə müəyyən müsbət
addımlar atılır. Buna nümunə kimi Azərbaycan
Texniki Universitetinin Elmi şurasının 3 fevral 2021-ci il
tarixli qərarı ilə "Kibertəhlükəsizlik və
Süni İntellekt İnstitutu"nu yaradılmasını,
bu il Bakı Dövlət Universitetində (BDU) Beynəlxalq
Türk Akademiyası ilə birgə "Süni intellekt
etikası kafedrası" yaradılması təşəbbüsünü,
süni intellektlə bağlı müəyyən təlimlərin
gerçəkləşməsini, Azərbaycan Respublikası
Elm və Təhsil Nazirliyi, Naxçıvan Dövlət
Universiteti və Rusiyanın "Cənub" Universitetinin birgə
təşkilatçılığı ilə
Naxçıvan Dövlət Universitetində süni intellektlə
bağlı iki gün davam edən beynəlxalq elmi
konfransın keçirilməsini nümunə göstərmək
olar.
Həqiqətən də ölkəmizdə hüquq
texnologiyaları sahəsində inkişaf etmək
üçün müəyyən potensial mövcuddur,
xüsusilə də süni intellektin hüquqi analizlərdə
istifadəsi, hüquqi sənədlərin
avtomatlaşdırılması və rəqəmsal hüquqi
xidmətlərin yaradılması sahəsində bunu demək
olar. Ümid edirik ki, yaxın gələcəkdə
universitetlərimizdə hüquq təhsilində süni
intellektlə bağlı daha genişdiapazonlu proqramlar və
layihələr həyata keçiriləcək.
Dünya ölkələrinin bir sıra nüfuzlu
universitetlərində tətbiq olunan digər bir yenilik də
hüquq texnologiyaları laboratoriyalarının ("Legal Tech
Labs") fəaliyyət göstərməsidir. Bu
laboratoriyalar hüququn innovativ texnologiyalarla inteqrasiyasına
töhfə verməyi qarşılarına məqsəd
qoyublar. Həmin laboratoriyalar hüquq təhsili, hüquqi tədqiqat
və hüquqi xidmət sahələrində texnoloji yeniliklərdən
istifadəni təşviq etməyi hədəf olaraq müəyyən
ediblər. Dünya təcrübəsindən bəzi məşhur
hüquq texnologiyaları laboratoriyalarına bir neçə
nümunə göstərək:
"Harvard Law School's Berkman Klein Center for Internet &
Society" (ABŞ) - Bu mərkəz hüququn rəqəmsal
texnologiyalarla əlaqəsini tədqiq edir və rəqəmsal
transformasiya, məxfilik, kibertəhlükəsizlik, süni
intellektin hüquq sahəsində tətbiqi kimi mövzular
üzrə elmi araşdırmalar aparır.
"CodeX - Stanford Law School's Center for Legal
Informatics" (ABŞ) - Bu mərkəz hüquq sahəsində
texnologiyanın tətbiqi problemləri üzərində
fokuslanır və hüquqi prosesləri avtomatlaşdırmaq,
hüquqi məlumatların analitik təhlili və rəqəmsal
hüquq platformalarının yaradılması istiqamətində
çalışır.
"Leibniz University Hannover's Legal Tech Lab" (Almaniya) -
Almaniyanın hüquq sahəsində aparıcı hüquq
texnologiyaları laboratoriyalarından biridir. Bu laboratoriya
hüquqi təhsil və tədqiqatda texnologiyanın rolu ilə
bağlı elmi təhlillər və araşdırmalar
aparır.
"University College London (UCL) Laws' Centre for Ethics and Law
in Emerging Technologies" (Böyük Britaniya) - UCL hüquqi tədqiqatlarda
etik və texnoloji aspektləri nəzərə alaraq süni
intellektin və digər yeni texnologiyaların hüquq sahəsində
təsirlərini araşdırır.
"Legal Innovation Lab Wales at Swansea University"
(Böyük Britaniya) - Bu laboratoriya hüquqi innovasiyalar və
texnologiyalar sahəsində həll yollarının
inkişafını dəstəkləyir və hüquq proseslərinin
rəqəmsallaşmasını artırmaq üçün
çalışır.
"University of Toronto's Legal Innovation Zone" (LIZ)
(Kanada) - Bu mərkəz yeni hüquq texnologiyalarının
inkişafını dəstəkləyən inkubator rolunu
oynayır və hüquq sahəsində startapların
inkişafına dəstək verir.
Bu laboratoriyalarda tələbələr və hüquq
mütəxəssisləri hüquqi innovasiyalar, data analitikası,
süni intellektin hüquqda tətbiqi, rəqəmsal hüquqi
xidmətlər və digər texnologiya əsaslı hüquqi
həll yolları üzərində çalışır.
Bu cür laboratoriyalar, həmçinin hüquq sahəsində
süni intellektin və digər texnologiyaların etik və
hüquqi təsirlərinin dəyərləndirilməsi
üçün vacib platforma yaradır.
"Hüquq texnologiyaları laboratoriyaları"
dünyanın bir sıra başqa ölkələrində
(Türkiyə, Rusiya və s.) də fəaliyyət göstərən
universitetlərdə yaradılıbdır.
Azərbaycana gəldikdə, ölkəmizdə
hüquq texnologiyaları ("Legal Tech") laboratoriyaları
hələ geniş şəkildə inkişaf etməsə
də, son illərdə bu sahədə müəyyən
addımların atıldığını söyləyə
bilərik.
Ümumiyyətlə, hüquq texnologiyaları
laboratoriyaları ("Legal Tech Labs") hüququn rəqəmsal
transformasiyasını dəstəkləmək
üçün innovativ araşdırmalar və praktiki layihələr
üzərində işləyən tədqiqat mərkəzləri
hesab edilirlər. Bu laboratoriyalar, həm hüquqşunaslıq
ixtisasının tələbələri və müəllimləri,
həm hüquq mütəxəssisləri, həm də
texnoloji sahədə çalışanlarla əməkdaşlıq
edərək hüquq sahəsində yenilikçi modern texnologiyaların
inkişafını sürətləndirməyə
çalışır.
Deyilənləri yekunlaşdıraraq bu qənaətə
gələ bilərik ki, bu laboratoriyalar hüquq təhsili və
praktikasına yeni perspektivlər gətirir və hüquqi xidmətləri
daha əlçatan, effektiv və müasir edir. Bu, həm
hüquq tələbələrinin, həm də mütəxəssislərin
yeni texnologiyalara adaptasiya olunmasına, həmçinin cəmiyyətin
hüquqi xidmətlərə daha asan çıxış əldə
etməsinə şərait yaradır. Hüquq
texnologiyaları laboratoriyalarının bu gün
gördüyü işlər gələcək hüquq təcrübəsinin
formalaşmasında böyük rol oynayır.
Ümid edirik ki, yaxın gələcəkdə
ölkəmizdə də hüquqşünaslıq
ixtisası üzrə tədris verən universitetlərimizin nəzdində
hüquq texnologiyaları laboratoriyaları qurular və tezliklə
fəaliyyətə başlayar.
Yunis XƏLİLOV
Naxçıvan Dövlət Universitetinin Hüquq fənləri
kafedrasının baş müəllimi, hüquqşünas
525-ci qəzet .- 2024.- 28 noyabr(№218).-S.11.