Nizaməddin
Şeir yazarkən elə bil işıq
oğurlayıram qaranlıq gecələrdən - deyir Fazil
Hüsnü Dağlarca. İşıq qaranlığın bətnindədir.
Bəbəklər qaradır, zil qara. Qaranlıqla, qarayla
zülmətin fərqi yerlə-göy qədərdir:
Bir gözəl ağlayır qara geyinib
Gözündən ağappaq yaşlar
tökülür...
(Nizaməddin Şəmsizadə)
Hər cismin, maddi olanın, varlığın ətrafında
morfokinetik sahə var. O sahə
(sıxışdırıldıqda materiyaya çevrilən)
Dalğadan və Səsdən ibarətdir. Hər insan
göründüyündən az və ya çox
böyükdür. Nizaməddin göründüyündən
ölçüyəgəlməz dərəcədə
böyükdür. Bu böyüklük onun ölməz əsərlərindən
başqa, yazılıb qorunmağa layiq, bu qoca dünyanın
fəlsəfə tarixinin müasir davranış nümunələrindəndir.
Onunla uzun illər tarixi olan dostluğumuzun elə bir
günü, tarixçəsi olmayıb ki, bu mübarək qəribəliklərdən
heyrətlənməyim. Elmi toplantılarda, dissertasiya
müdafiələrində, məclislərdə (xüsusilə
də qadınlar olan), səfərlərdə, əsər təqdimatlarında,
premyeralarda...
Hürufizmdə insan həqdən hopmuş nur
parçasıdır. Vəhdət Allahın insana
qovuşduğu yerdir - deyir Nizaməddin.
Quranda Musa peyğəmbərin Sina dağında
Allahın haləsindən özündən getməsi rəvayəti
var. Kaş zaman geriyə dönəydi və mən bu nadir
istedad sahibinin gözəl dost məclislərində
dostların, gözəllərin şəninə dediyi
sağlıqları telefonumun yaddaşına yaza biləydim. Mən
həmin sağlıqları onun ən gözəl elmi-bədii
yaradıcılığına bərabər bilirəm. Realla
irrealın toqquşmasından alınan yeni effekt, kəşf!
İlahinin yaratdığı gözəlliklərə,
özünün verdiyi uçuş rüsxəti!..
Təəssüf ki, Nizaməddinin çap
olunmamış külliyyatının böyük bir qismini -
duyğulara çevirib, ruhumda gəzdirdiyim o əsərləri,
sözə transformasiya edə bilmirəm. Sufilərin və
Hürufilərin uğurlu-uğursuz cəhdlərinin mahiyyəti
məlum, icrası mümkünsüz olduğu kimi... Ancaq o əsərlər
Fəzlullah, Mənsur Həllac, lap elə bizə ən
yaxın olan Səməd Mənsur şeirləri haqqında
olan rəvayətlər sayaq hiss olunan, ancaq tam
anlaşılmayan məchul enerji kimi min illərlə
başımızın üstündə var olacaqlar...
Fikrimcə, son on illiklərin ən önəmli tibb kəşflərindən
biri: hər gözümüzün bir valideynə məxsus
olmasıdır. İlahinin üzümüzdəki mübarək
imzalarından biri - cüt orqanlarımızdakı
görünməyən asimmetriya və görünən
oxşarlıqdır.
Əziz qardaşım Nizaməddin, sən bu kəşfi
fundamental "Nəsimi və Füzuli" monoqrafiyanla ədəbiyyatşünaslıqda
etmisən.
Mənim ən çox xoşuma gələn şəklim
- evimizdə, iş otağımda olan, yağlı boya ilə
çəkilmiş 100x50 ölçüdə olan
portretimdir. O şəkil, bir neçə il əvvəl
evimizdə qısa qapanmadan yanğın baş verəndə,
çox az sayda xilas olan əşyalardandır. O şəklin
üzü-gözü, əl-ayağı oddan-alovdan
qarsıyıb, kirpikləri, hətta gözün buynuz
qişasının çox hissəsi yanıb... Mən o
şəkli ona görə çox sevirəm ki, o şəkil
mənim gəncliyim və bu günümdür. Və bu
yanğından böyük itkilərlə də olsa
çıxan və masamdan mənə baxan, ömür yolumu əks
etdirən şəklimdir. O şəkli od-alov bir dəfə
yandırıb, o şəkildəki canlı insanı düz əlli
ildir həsəd, bəd niyyət, xəbislik, məhdud təfəkkür,
cılızlıq, paxıllıq, tənbəllik, soysuzluq
yandırır. O şəkil əlli ildir yanan, ancaq məhv
olmayan, vuruşan, mübarizə aparan, heç də yaxşılardan
xali olmayan bir zəmanədə yaşayan, böyük Allaha və
yaxşılara güvənən, pənah gətirən,
böyük itkilər hesabına olsa da, sonda qalib gələn
insandır.
Professor Nizaməddin Şəmsizadənin elə bir
şəkli də mənim ürəyimdədir, hər
gün olmasa da, zaman-zaman ruhumun dərinliklərindən
üzüb çıxır xəyalıma, gözlərim
önünə. Nizaməddinin oddan-alovdan qarsımış o
böyük portreti... O portretdən baxan İnsan, necə də
məğrur, müdrik, işıqlı, fövqəlinsanın
ağıllı gözləri ilə baxan bir vətəndaşımız,
həməsrimiz, natiqimiz, alimimiz, müəllimimiz,
aşiqimiz, şairimiz, nasirimiz, filosofumuzdur...
Eşq olsun, çox böyük xalqlarda da nadir rast gəlinən
çoxşaxəli istedad sahibinə!
Masamın üstündə sürahi şüşə
qabda, 30 il "Cermuk" adı ilə dünya süfrələrini
bəzəyən "İstisu"yumuz. Eşq olsun bu suyu
süfrəmizə qaytaranlara!.. Bir də yanmış şəklim.
Başımın üstündə, ruhumda böyük
Allahım. Əlimdə qələmim və skalpelim. Şeir dəftərimdə,
"Erməni zindanında 8 gün" əsərinin müəllifi,
"Xocalı şəhidi" Dürdanə Ağayevaya ithaf
olunmuş son şeirim:
Çinar budağından alma dərmişəm!
Sokrata göstərim, xəyala dalsın...
Güzgüyə baxanda ləkə görmüşəm,
Gözümlə söhbətim sonraya qalsın,
Özümlə söhbətim sonraya qalsın...
Görəsən, Nizaməddin bu şeiri necə qiymətləndirəcək?
(Sokratı tapmasam, Nizaməddinə göstərərəm, -
deyirəm öz-özümə).
İstədim görkəmli tənqidçi-ədəbiyyatşünas
alimin elmi fəaliyyətini, bu sahədə ən azı 10-12
elmi istiqamətin açılışındakı
böyük problemlərin həlli rolundan danışım, təhlil
edim. Fikrimdən daşındım. Səbəblərdən
biri bu yubiley təbrikinin qəbul olunmuş qeyri-rəsmi həcmini
keçməyimdən çəkinməyim. Bircə onu qeyd
etmək istərdim ki, Dost dediyim, Qardaş dediyim Nizaməddinin
bu elmi istiqamətlərin təkcə birinin
açılışındakı rolu, onun görkəmli tənqidçi-ədəbiyyatşünas
kimi tariximizdə qalmasına bəs edərdi...
70 yaşın mübarək, Qardaşım! Yaşa,
yaz, yarat!
03.10.2024, Bakı şəhəri
Paşa QƏLBİNUR
525-ci qəzet .-2024.- 5 oktyabr (№182).- S.13.