"Şuşa qalası"
ŞUŞANIN TARİXİNDƏN BƏHS EDƏN
DƏYƏRLİ TOPLU
Qarabağın, xüsusilə də
Şuşanın şanlı tarixinə həsr etdiyi
geniş məzmunlu əsərləri və elmi məqalələri
ilə tanınan tanınmış tədqiqatçı-jurnalist
Vasif Quliyevin Şuşa qalasının siyasi, iqtisadi, sosial və
mədəni həyatına həsr olunmuş
kitabçaları bu yaxınlarda Azərbaycan və ingilis dillərində
nəşr edilib. "Şuşa qalası" adlanan, hələlik
on kitabçadan ibarət toplu Azərbaycan Prezidentinin
müvafiq sərəncamı ilə təsdiqlənmiş
işğaldan azad edilmiş ərazilərə böyük qayıdışa
dair "Birinci Dövlət Proqramı"nın Tədbirlər
Planının üçüncü prioritet istiqamətinin
birinci bəndində nəzərdə tutulan tədbirlərin
icrası çərçivəsində hazırlanıb.
Birinci kitabça Qarabağ xanlığının
banisi, Şuşa şəhərinin təməlini qoymuş
Pənahəli xanın nəslini, Qarabağ
xanlığının yaranmasını, Şuşa
qalasının bünövrəsinin qoyulmasını, qala
divarlarının inşasını, şəhərin
müdafiə sisteminin qurulmasını və digər bir
çox mühüm məsələləri özündə
ehtiva edir.
İkinci kitabçada Şuşanın məhəllələrinin
salınması, onların adları, qalanın küçələrinin
sakinləri barədə müfəssəl məlumatlar yer
alır. Müəllif qeyd edir ki, bütün Şərq
ölkələrində olduğu kimi, Şuşa şəhərində
də hər bir məhəllənin özünün
bazarı, karvansarası, məscidi, piri, hamamı, məhəllə
bulağı, dükanları və məhəllə
meydanı var. Məhəllələr bir-birindən
hündür divarlarla, ya da ağaclarla ayrılırdı.
Küçələrin çoxunda sənətkarlıq
geniş yayılmışdı: "XIX əsrin ikinci
yarısında Şuşada 52 küçə, 116 dalan və
döngə var idi... Təkrarolunmaz və qeyri-adi görkəmi
olan bu şəhərə gözəllik bəxş edən
yalnız onun dağlıq relyefi, bir-birindən dəyərli
olan saray və imarətləri deyil, həm də bütün
səciyyəvi xüsusiyyətləri ilə orta əsr şəhərlərini
xatırladan bazarları, meydançaları, ensiz dalanları,
dolaşıq döngələri, dar küçələri
idi".
Üçüncü kitabça Şuşanın
daxilində və ətrafındakı yer adlarına - toponimlərə
həsr olunub. Bu yer adları - toponimlər şəhərin
keçmişini, sosial həyatını, tarixini və
bütövlükdə ərazinin səciyyəvi xüsusiyyətlərini
özündə ehtiva edir. Təxminən 274 il ərazində
Şuşada və onun ətrafında yüzlərlə
toponim yaranıb və əhalinin yaddaşına həkk
olunub. Müəllif həmin toponimlərdən 35-nin
adını qeyd etməklə onların elmi mənalarını
izah edir.
Şuşanın tarixi-memarlıq abidələrinə
həsr edilmiş dördüncü kitabçada memarlıq
abidələrinin təsvirinə geniş yer verilib, 549 qədim
bina, ümumi uzunluğu 1203 metr olan daş döşəməli
küçələr, 17 məhəllə bulağı, 17 məscid,
6 karvansara, 3 türbə (qəbir, məzar, qəbirlər
üzərində tikilən bina, mavzoley), 2 mədrəsə,
2 qəsr, 2,5 kilometr uzunluğunda olan qala divarları və digər
tarixi-memarlıq abidələrinin adları qeyd edilib.
Kitabçada həmçinin Şuşada mövcud olan xan
sarayı, xan nəslinə məxsus olanların imarətləri,
habelə tacirlərin, din xadimlərinin, ayrı-ayrı
görkəmli şəxsiyyətlərin mülkləri
haqqında oxuculara məlumat verilir, Şuşada xanlıq
dövründə və ondan sonra yaşayıb-yaradan memarlar
və ustalar - Kərbəlayı Səfixan
Qarabağının (1788-1910), Usta Qənbər Zeynalabdin
oğlu Qarabağinin (1830-1906), Məhəmməd
Şükuhi Təbrizinin, Usta Əli Abbasqulu oğlunun
adları hörmətlə yad olunur. Yad olunanlar arasında məscidlərin
tikintisində xüsusi əməyi olmuş Kərbəlayi Səfixan
da adı var. Qeyd edək ki, o, Bərdədə, Ağdamda,
Odessada, Aşqabadda da məscidlər inşa edib.
Beşinci kitabça Şuşanın flora və
faunasına həsr olunub. Kitabçada Şuşa
qalasının flora və faunasını hərtərəfli
təsvir edilir. Müəllifin vurğuladığı kimi,
dağlar məskəni olan Şuşanın flora və faunası olduqca zəngindir:
"İlin 4 fəslində yaşıl donunu dəyişməyən
Şuşa meşələri bir kəmər kimi Qalanın ətrafına
dolanıb gözəlliyini daha da artırır. Kips.
Şırlan, Armudlu, Əylis, Çınqıllı,
Quşçular, Malıbəyli meşələri,
Zarıslı kəndinin ərazisindən axan Daşaltı və
Xəlfəli kəndi ərazisindən axan eyniadlı
çayların sahilləri boyu uzanan meşələr,
Çaxmaq meşələri Şuşanın yaşıl
örpəyi, əvəzolunmaz təbii sərvətidir".
Kitabçada qeyd olunur ki, Şuşanın
şimal-şərq ərazisində Qarabağ dağ silsiləsinin
yamacında yerləşən dünya şöhrətli,
qıvrım saçlı Çaxmaq meşəsi
Şuşa şəhərinin nadir təbii sərvətidir.
Şuşanın florasının baş tacı
Xarıbülbül gülüdür. Bu gül haqqında el
arasında bir çox əfsanələr var. Müəllif
haqlı olaraq yazır: "Şuşanın faunası da
florası kimi olduqca zəngindir. Meşələrin və
dağların çoxluğu və eyni zamanda da əlverişli
təbii şəraitin mövcudluğu quşların və
heyvanların yaşamalarına və nəsillərinin
artırılmalarına hərtərəfli imkan yaradır.
Şuşanın meşə və dağlarında ayı,
canavar, tülkü, çaqqal, dovşan, oxlu kirpi, adi kirpi,
çöl pişiyi, porsuq, bəbir, maral, sığın,
cüyür, dağ keçisi, qartal, tərlan, ağbaş
çərkəz, şanapipik, qara və ala qarğa,
sağsağan, bülbül, sərçə,
çalağan, kəklik, göyərçin, qaratoyuq və
başqa heyvan və quş növləri geniş
yayılmışdır".
"Müqəddəs məkanlar" adlanan
altıncı kitabçada Şuşa qalasında inşa
olunan məscidlərdən, o cümlədən, Malıbəyli
kənd məscidindən, müqəddəs ocaqlardan geniş
söhbətlər açılır, İbrahimxəlil xan
(Yuxarı Gövhər ağa), Aşağı Gövhər
ağa, eləcə də Saatlı, Mamayı, Hacı Yusifli,
Çulfalar, Çölqala, Təzə məhəllə, Məscidi-Əqsayi-Hüseyniyyə
və digər məhəllə məscidləri barədə
geniş məlumatlar verilir. Bunlardan əlavə, kitabçada
11 müqəddəs ocaq və pir haqqında da ətraflı
məlumat var. Tarixi qaynaq və mənbələri əsas
götürən müəllif yazır: "Aşağı
məscid İbrahimxəlil xanın qızı Gövhər
ağa tərəfindən 1832-1834-cü illərdə
inşa olunmuşdur. Maraqlıdır ki, ikinci Cümə məscidinə
ehtiyac var idimi? XVIII əsrin sonları XX əsrin əvvəllərində
Şuşada 12-yə qədər dini təriqət və əqidə
var idi. Onlardan Şeyxi, Üsuli, Mütəşərri, Kərimxani
daha məşhur idilər. Şeyxilər və Üsulilər
arasında gərgin mübarizə gedirdi...
Yuxarı Gövhər ağa məscidində, əsasən,
Şeyxilər, Aşağı Gövhər ağa məscidində
isə Üsulilər dini ibadətlə məşğul idilər.
Aşağı məsciddə xeyli sayda sünnilər var
idi".
Yeddinci kitabça karvansaralar, hamamlar və bazarlara həsr
olunub. Burada müəllif karvansaraların, hamamların və
bazarların sosial həyatda mühüm yer tutduğunu ətraflı
təsvir edir: "XIX əsrin sonu və XX əsrin əvvəllərində
Şuşada 20-dən çox karvansara var idi. Bu karvansaralar
içərisində Mirsiyabovların karvansarası həm
zahiri görünüşünə, həm də
böyüklüyünə görə digərlərindən
fərqlənirdi". Şuşa karvansaraları eyni vaxtda
1000 nəfərdən çox qonaq qəbul etmək,
onların fayton və arabalarını qoruyub-saxlamaq və
qonaqlara yüksək surətdə xidmət göstərmək
imkanına malik idilər. Müəllifin göstərdiyi kimi,
karvansaralar qonaqlara yüksək səviyyədə mədəni
xidmət göstərmək üçün bir-biri ilə rəqabət
aparırdılar. Şuşa karvansaraları haqqında o,
fikrini belə yekunlaşdırır: "Şəhərdə
Məşədi Səkinə Hacı Əli
qızının, Məşədi Bədir Hacı Hüseyn
qızının, Səlim Məşədi Hüseyn
oğlunun ikimərtəbəli, Ağa Seyid Hüseyn Məhəmməd
oğlu Ağamirovun, Həsən ağanın, Məşədi
Məhəmmədəli Hacı İmamqulu bəy oğlunun,
Əhməd ağa Adıgözəlovun, Nəcəfqulu bəy
Rüstəmbəyovun, Ağakişi oğlu Cəmilin
karvansaraları və Şeytanbazar karvansarası da fəaliyyət
göstərirdi".
Hamamlar haqqında. Hələ XIX əsrin ikinci
yarısında Qarabağa səyahət edən ingilis səyyahı
Robert Burtet yazırdı ki, Şuşada Qafqazın başqa
şəhərlərində mövcud olmayan, Avropa şəhərlərindəki
kimi daşdan inşa edilmiş binalar, daş döşənmiş
geniş küçələr və qədim Roma
hamamlarını xatırladan hamam binaları var. Şuşada
inşa olunan ilk hamam haqqında oxuculara ətraflı məlumat
verilir. Sonra "Bazar başı meydanı" ətrafında
inşa olunan "Şirin su hamamı" və onun tarixi barədə
ətraflı tarixi məlumat verir. Müəllif göstərir
ki, XX əsrin başlanğıcında Şuşa
qalasında 15 hamam var idi. Bu hamamların kimlərə məxsus
olması adbaad olaraq göstərilir. Bu, olduqca maraqlı məlumatdır.
Şuşa qalasında ictimai hamamlardan əlavə, xan
sarayına, digər şəxslərə məxsus olan
hamamlar da var idi. Qalanın yuxarı hissəsində xristianlara
məxsus bir hamam da vardı.
Bazarlar haqqında. Şuşada müxtəlif əmtəə
sahələri genişləndikcə əmtəə-pul
münasibətləri də inkişaf edirdi. Qalada xeyli miqdarda
xırda məhəllə bazarları var idi. Bu bazarlarda
xırda alverçilər ticarət edirdilər. Bazarlar, bir
qayda olaraq, küçələrin kəsişdiyi yerlərdə
inşa olunurdu. Bu üsul orta əsrlər dövrünə
xas olan hal idi. Kiçik bazarlara "bazarçe", yəni
"kiçik bazar" deyilirdi.
XIX əsrdə və XX əsrin əvvəllərində
Şuşada alış-veriş mərkəzi olan
dörd böyük bazar olub.
Müəllif onları aşağıdakı kimi xarakterizə
edir:
"1. Rastabazar - Fars sözü olub, düz bir küçədə
yerləşən mənasını verir. Şuşanın
tanınmış tacirlərinin bütün məhsulları
bu bazarlarda satılırdı.
2. Şeytanbazar - Burda, əsasən, dəmirçilərə
və nalbəndlərə aid olan dükanlar var idi.
3. Həftə bazarı - Bu bazarlar yalnız bazar
günlərində fəaliyyət göstərirdi.
4. Qapandibi. Şuşada yaranan ilk böyük ticarət
mərkəzi idi. "Böyük bazar", "Böyük
tərəzi" mənalarını bildirir".
Səkkizinci kitabça sənətkarlığa həsr
edilib. Bu kitabçada Şuşada populyar peşələr, sənətlər
və sənətkarlar haqqında geniş məlumat var.
Xanlıq dövründə Şuşa kustar sənətkarlıq
mərkəzi idi. Demək olar ki, sənətkarlar Şuşa
şəhərində cəmləşmişdi. Kitabçada
deyildiyi kimi, daxili ticarət bir-biri ilə
qarşılıqlı surətdə bağlı idi.
Çoxsaylı və mahir sənətkarlarla yanaşı,
azsaylı kənd sənətkarları da kənd
iqtisadiyyatında əvəzsiz yer tuturdular.
XIX əsrin ortalarında Şuşada sənətkarlıq
sahəsində böyük uğurlara nail olunmuşdu. Bu barədə
müəllif yazır: "XIX əsrin ortalarında
Şuşada peşə-sənət növləri -
xarratlıq, dülgərlik, bənnalıq, dəmirçilik,
çilingərlik, nalbəndlik, misgərlik,
qalayçılıq, zərgərlik, saatsazlıq,
başmaqçılıq, sərraclıq, dabbaqlıq, dərzilik,
cildçilik, kecəçilik, aşpazlıq,
şirniçilik, dəriaşılama və başqaları
idilər".
XVIII əsrin sonu və XIX əsrin əvvəllərində
Şuşa şəhərində 50 növdə
qab-qaçaq istehsal olunurdu. Bütün sənət növləri
kitabçada ardıcıl olaraq təhlil olunur.
Kitabçada toxuçuluq və
xalçaçılıq haqqında geniş məlumat da
öz əksini tapmışdır. Müəllif 6 xalça
növünün adını qeyd edir və göstərir ki,
Qarabağda, o cümlədən də, xanlığın mərkəzi
olan Şuşada xalçaçılıqla yalnız azərbaycanlılar
məşğul olurdular. Müsbət hal budur ki, Vasif müəllim
xalçaçılıq sahəsində məşhur olan Azərbaycan
qadınlarının 6 nəfərinin adlarını da
kitabçaya daxil etmişdir. O yazır: "1872-ci ildə
Moskva şəhərində açılan ... sərgidə
şuşalı xalçaçılar Kərbəlayı
Əhməd Dəmir oğlu, Cabbar Hacı Əhməd
oğlu, Bayram Məşədi Qurban oğlu yüksək
keyfiyyətli və müxtəlif çeşidli xalçalar
nümayiş etdirdiklərinə görə qızıl
medallarla təltif edilmişlər. Fatma Ağaşəfi
qızı isə gümüş medala layiq
görülmüşdür".
Kitabçada şəbəkə və Şuşa
şəhərinin kustar sənayesi haqqında faktlar əsasında
məlumatlar diqqəti cəlb edir. Şuşa qalası
inşa edildiyi dövrdə onun memarlığında tətbiq
olunan klassik formalardan biri də şəbəkə sənəti
idi. Bunun parlaq nümunələri işğaldan əvvəl
Şuşa evlərində dururdu. Şuşa şəhərində
şəbəkədən qapı, pəncərə, arakəsmə
hazırlanmasında, məscidlərdə minbərlərin
düzəldilməsində istifadə olunurdu.
Doqquzuncu kitabça Şuşa qalasının ticarət
həyatına həsr olunub. XVIII əsrin ikinci
yarısında sənətkarlıqla yanaşı, xarici və
daxili ticarət də sürətlə inkişaf edirdi. Ticarətin
inkişafı tacirlər təbəqəsinin
formalaşmasına böyük təsir göstərirdi.
Kitabçada göstərildiyi kimi, 1843-cü ildə
Şuşa qalasında 340 tacir dükanı var idisə,
1860-cı ildə onların sayı 500-ə
çatmışdı. XX əsrin əvvəllərində
daxili və xarici ticarət dövriyyəsinin artması nəticəsində
tacir dükanlarının sayı 1535-ə
çatmışdı.
Kitabçada şuşalı tacirlərin adları,
dükanları haqqında, arxiv materialları əsasında
tutarlı məlumatlar xüsusilə maraqlıdır.
Şuşa XX əsrin əvvəllərində ticarət
dükanlarının sayına görə Tiflis, Şamaxı
və Şəki şəhərlərindən sonra
dördüncü yer tuturdu. Şuşa tacirləri Cənubi
Qafqazda, Rusiyada, Avropanın və Asiyanın bir çox
ölkələrində ticarətlə məşğul idilər.
Daxili və xarici ticarətlə məşğul olan tacir ailələrinin
sosial tərkibi həm keyfiyyətcə, həm də kəmiyyətcə
artırdı.
1876-cı ildə Azərbaycanda da Rusiyada olduğu
kimi, gildiya dərəcələri tətbiq olunanda xeyli
şuşalı tacir birinci və ikinci dərəcəli
gildiya şəhadətnaməsi almışdı.
Kitabçada daxili ticarətin inkişafı
haqqında da ətraflı məlumatlar öz əksini
tapmışdır. Qeyd edim ki, Şuşa XVIII əsrin ikinci
yarısından etibarən bütün Cənubi Qafqazda,
sözün əsl mənasında, mədəniyyət və
ticarət mərkəzinə çevrildi... Ticarətdə ipək
və xalça ilə yanaşı, digər toxuculuq məmulatları
da mühüm yer tuturdu. Deyildiyi kimi, Şuşa ticarət
şəhəri hüququnu 1920-ci ilə kimi qoruyub-saxlayıb...
Onuncu kitabça Şuşa qalasının
bulaqlarına həsr edilib. Müəllif Şuşa
qalasının 1750-ci ildə bünövrəsinin
qoyulmasını, onun su təchizatı məsələsini təhlil
edir. Qeyd edir ki, yeni tikiləcək qalanın 2-3 axar bulaqdan
başqa, axar su mənbəyi yox idi. Həmin bulaqlar qalanın
əhalisinin suya olan tələbatını ödəyə
bilməzdi. Pənahəli xanın göstərişi ilə
kənkanlar güman gələcək ərazilərdə quyu
qazdılar. Qazılan quyulardan bol su çıxdı. Müəyyən
olundu ki, ərazidə su quyuları qazmaqla əhalinin suya olan
tələbatını ödəmək olar. Bunlardan əlavə,
su ehtiyatını artırmaq üçün
yağış və qar sularından da istifadə etmək
mümkündür. Bu məqsədlə də Şuşada
inşa edilən evlərin həyətlərində su
anbarları da inşa olundu. Qazılan quyuların əksəriyyəti
şirin sulu idi. Müəllifin vurğuladığı kimi,
XIX əsrin birinci yarısında Şuşa qalasında 970
evdə su quyusu var idi. Qalanın ərazisində bir neçə
bol sulu kəhrizlər də qazılmışdı. Kəhrizlərin
çoxu Çuxur məhəllədə idi. Vasif müəllim
maraqlı bir fikir də irəli sürür. O qeyd edir ki,
Şuşa əhalisi tez xarab olan ərzaq məhsullarını
uzun müddət quyularda saxlayırdılar. Deməli,
şuşalılar quyulardan soyuducu kimi də istifadə edirdilər.
Şuşada iqtisadiyyat inkişaf etdikcə əhalinin
sayı da sürətlə artırdı. Elə buna görə
də suya ehtiyac da artırdı. Şor sulu quyuların suyu
içməyə yaramırdı. Əhalinin şirin suya olan
tələbatını ödəmək üçün
Daşaltı və Xəlifəli çaylarının ətrafında
çıxan bol sulu çeşmələrdən
tuluqçular qalaya müntəzəm olaraq içməli su gətirirdilər.
Bu isə qala sakinlərinə baha başa gəlirdi. Ona
görə də tuluqçular su ilə dolu olan tuluqları
ulaq, qatır, at qoşulan arabalarla şəhərə gətirib
satdırırdılar. Belə bir vəziyyətə son qoymaq
üçün kənardan şəhərə su kəməri
çəkmək zərurəti yaranmışdı.
1872-ci ilin yazında Şuşa qalasına şirin su
kəmərinin çəkilişinə başlandı. Kəmərin
çəkilməsində saxsı borulardan istifadə
olunurdu. Su kəmərlərinin mənbəyi Şuşadan təxminən
7 berst aralıda yerləşən Sarıbaba
dağının şimal ətəkləri
seçilmişdi.
Müəllif Xan qızı bulağı haqqında ətraflı
məlumat verir. Bulaq 1873-cü ildə istifadəyə verilərkən
Xan qızı Xurşidbanu Natəvan öz bağında
yaddaqalan bir ziyafət təşkil edir. Ziyafətdə
Bakıdan, Tiflisdən, İrəvandan, Gəncədən,
Şamaxıdan, Naxçıvandan, Təbrizdən, Ərdəbildən
və başqa yerlərdən xeyli qonaq iştirak edir.
Bulağın istifadəyə verilməsi Şuşa şəhərinin
sosial həyatında böyük tarixi hadisə kimi
yaddaşlara əbədi həkk olunub.
Şuşa qalasına ikinci şirin su kəməri
1896-cı ildə çəkilib. Vasif Quliyev bu barədə
yazır: "Şuşaya ikinci su kəmərinin çəkilməsi,
şəhər əhalisinin suya olan ehtiyacını xeyli dərəcədə
ödədi. Şəhərin məhəllələrində
supaylayıcı hovuzların şəbəkəsi genişləndi.
Bir il ərzində 20-dən çox küçədə
daşdan tikilən hovuzlar istifadəyə verildi".
Kitabçada müəllif Çölqala, Təzə
məhəllə və Mamayı məhəlləsinin
bulaqları və şəhərdən kənarda yerləşən
İsa bulağı, Saxsı bulağı, Əjdaha
bulağı və Səkili bulaq haqqında da məlumat verir.
Sonda "Şuşa qalası" adlanan, hələlik
on kitabçadan ibarət bu toplunu ərsəyə gətirdiyinə
görə hörmətli tədqiqatçımız Vasif
Quliyevə təşəkkürümü bildirir, ona elmi
yaradıcılıq yolunda yeni-yeni uğurlar arzulayıram.
Yunis HÜSEYNOV
Tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet .-2024.- 8 oktyabr (№183).- S.14;15.