İnsan gözəlliyin vurğunu və
yaradıcısıdır
(Əvvəli ötən çərşənbə
saylarımızda)
Bryullovun "Pompeinin son günü" əsəri
Avropada çox populyar idi. İ.S.Turgenyev onu "Rusiyanın və
İtaliyanın şərəfi"
adlandırmışdı. Valter Skott isə onu adi rəsm əsəri
deyil, epik əsər kimi qiymətləndirmişdi.
Əsər olduqca böyük emosional gücə
malikdir və insanlara xəbərdarlıq edir ki, təbiətin
sınaqları daim onu izləyir və bu toqquşmada insan
özünün çox zəif olduğuna bir daha əminlik
tapır. Onun əsəri tarixən dəhşətli fəlakətin
baş verdiyi ölkədə geniş rezonans doğurmuş və
görünməmiş populyarlıq qazanmışdı.
Renessans rəssamları belə, onlara məlum olan həqiqi
faktı əks etdirməyə girişməmişdilər.
Rus rəssamı isə bu böyük məsuliyyəti öz
üzərinə götürərkən, faciənin
müdhiş ölçüsünə uyğun gələn
bir sənət əsəri, əsl şedevr
yaratmışdı. Bunun hesabına Karl Bryullov ilk rus rəssamı
idi ki, beynəlxalq nüfuz qazanmış, beş xarici
akademiyanın fəxri üzvü seçilmişdi.
Karl Bryullov həm də əsl humanist, filantrop bir
şəxsiyyət idi. Ukraynalı şair və rəssam,
millətçiliyin ideoloqlarından biri olan Taras
Şevçenkonun təhkimçilikdən azad olunmasında
yaxından iştirak etmişdi.
Repin, Serov, Savrasov, Polenov kimi rəssamlar da əsasən
Peterburqdakı Rus muzeyində və Moskvadakı Tretyakov
qalereyasında nümayiş etdirilən rəsmləri ilə
milli ruhda olan yaradıcı insanlar kimi şöhrət
tapmışdır. Kandinski və Şaqal kimi abstraksionist rəssamlar
da bu üslubun görkəmli nümayəndələri hesab
olunurlar.
Gözəlik nümunəsi olan iki şəhər
barədə
İnsanın gözəllik
yaradıcılığı təkcə rəngkarlıqla,
heykəltaraşlıqla, arxitektura nümunələri ilə
bitmir. İnsan istedadı və yüksək zövqü
hesabına bütövlükdə gözəlliyi əks etdirən
və bu göstəriciyə çevrilən şəhər
kompleksi salmağa da müvəffəq olur. Qədim dünyada
Babil, Afina, Karfagen, Persepolis, Roma kimi gözəl şəhərlər
nümunəsi olmuşdur. Lakin onları düşmən və
ya qəddar zaman xarabalıqlara çevirdiyindən, onların
yalnız xatirələri və ayrı-ayrı cəhətlərinin
izləri qalmışdır. Onlar da bu şəhərlərin
hansı mükəmməllik səviyyəsinə yüksəldiyinə
dəlalət edir.
Xoşbəxtlikdən bu ənənə
bütünlüklə unudulmamışdır, onlar nisbətən
cavan olan şəhərlərin timsalında özünü
yaşatmağı bacarmışdır. Düzdür, XX əsrin
başlanğıcından Çikaqoda tikilən ilk göydələn
şəhərsalmada böyük vüsət almış,
Nyu-Yorkun, Honkonqun, Sinqapurun, Kuala-Lumpurun, Şanxayın, San
Paulonun timsalında binalar səmaya doğru yüksəlməklə,
şəhər mənzərəsinə az qala fantastik bir
görünüş vermişdir. Nyu-Yorkdakı Empayr Steyt
Bildinq də, XXI əsrin başlanğıcında Üsəma
ben Ladenin xarabalıq ustaları tərəfindən
dağıdılmış və birdəfəlik dəfn
edilmiş məşhur "Ekizlər" də, Kuala
Lumpurdakı Petronas da, Dubaydakı az qala bir kilometr
hündürlüyündəki "Bürc əl-Xəlifə"
də artıq göydələnlərə adət etdiyimizdən,
axı onlar həm də geniş miqyasda tirajlanmış və
əksər böyük şəhərlərin vizit
kartlarına çevrilmişdir, təəccüb mənbəyi
olduqlarını dayandırmışlar və onlara sonralar
tamaşa etdikdə, əvvəlki heyranlıqdan əsər-əlamət
qalmır. Axı gözəllik də "Sabun
operalarına" çevrildikdə, öz mahiyyətini
itirir, adiləşir, gözü yormağa başlayır.
Lakin elə şəhərlər vardır ki, onlar
öz gözəllikləri ilə bakirə qızlara bənzəyirlər,
onlara yeni heç nə əlavə olunmasa da, öz bahar
mövcudluğunu illər, bəlkə də əsrlər
keçsə də, qoruyub saxlayır, malik olduqlarına az
qala əbədi həyat xüsusiyyəti verməyə
çalışırlar. Onların yalnız ikisi haqqında
söhbət açmaq istərdim, çünki
başqalarını əlavə etsəm, hansısa uyğun
gəlməyən cəhəti əsas götürüb, rəyim
etiraz dalğası ilə üzləşə bilər.
Bu şəhərləri, mən öz aləmimdə
gözəllik etalonu hesab etdiyim üçün, onlar zamanın dəyişilməsinə
də məhəl qoymamaqla, özlərinin müqəddəsliyə
çatan mükəmməlliklərini qoruyub saxlamaqla, hər
görüşdə yeni bir cəhətini vurğulamaqla,
insanları sevindirir, onlara münasibətdə pərəstiş
hissləri aşılamağa başlayır.
Paris orta əsrlərin yadigarıdır, onun
şöhrət çələngi rolunu oynayan Notr-Dam de Pari
XII əsrdə tikilməyə başlanmışdı və
inşasının iki əsr davam etməsi ilə öz
mükəmməlliyi səviyyəsinə gəlib
çatmışdı.
Paris gözəl qız kimi özünə XIX əsrin
ikinci yarısının əvvəllərində, II
İmperiya dövründə əl gəzdirməyə
başlamış, mövcud qüsurlarını da yenidənqurma
prosesi nəticəsində
füsunkarlığa çevirməyi
bacarmışdır. Ustalıqla aparılan makiyaj
qızın cazibə mənbəyi olan sifət cizgilərinə
əlavə canlanma və heyranlıq xüsusiyyətləri
verir. Baron Osmanın titanik cəhdləri hesabına, o, nisbətən
kiçik vəzifə sahibi, Sena prefekturasının prefekti
olsa da, həm də öz iradəsi, istedadı, yüksək
zövqü və cəsarəti hesabına Parisi dar
küçələrdən və alçaq
hündürlükdəki binalardan azad etmiş, yeni enli
bulvarları isə görünüşü möhtəşəmliyi
təmsil edən monumental binalarla bəzəmişdi. Minnətdar
parislilər şəhərin mərkəzi hissəsindəki
ən gözəl küçələrindən birini, onun
şərəfinə Osman bulvarı adlandırmışlar.
Yelisey çölü avenyusu, Eyfel qülləsi, Luvr muzeyi,
Monmartda tikilən Sakra Kyor kilsəsi, memar Şarl Qarnyenin
tikdiyi Qrand Opera binası, III Aleksandr körpüsü şəhərin
gözəlliklərinə əlavə parlaqlıq
vermişdir. Azacıq əyintilər də, Jorj Pompidu
sarayı və Luvr qarşısında ucaldılan
şüşə piramida da ümumi gözəlliyə xələl
gətirə bilməmişdir, onun yaratdığı
heyranlıq hissinin, nəcib dənizə məxsus olan
suların lacivərd rənginə olan vurğunluğa bənzərliyini
poza bilməmişdir.
Eyfel qülləsi hazırda Parisin simvolu
sayılır, dünyada Misir piramidaları kimi böyük
şöhrəti ilə seçilir. Qüllə 1889-cu ildə
Parisdə Ümumdünya sərgisi keçirilərkən bir
möcüzə kimi şəhərin qonaqlarının
heyranlığına və təəccübünə səbəb
olmuşdu. Bu, heç də təsadüfi deyildi, dünyada o
vaxtlar ən uca tikinti olmaqla, eyni ölçülü metal
hissələrdən ibarət idi. Lakin o həm də parislilərin
bəzilərinin tənqidi münasibətilə üzləşmişdi.
Yaradıcı ziyalılar onu bəyənmirdi, hətta ona
"səmanın çoban qızı" adını
vermişdilər. Yazıçı Gi de Mopassan daim onun
restoranında nahar etməsini onunla izah edirdi ki, bura yeganə
yerdir ki, ondan Eyfel qülləsini görmürəm. Müasir
parislilər isə şəhərlərinə məxsus olan
bu möcüzə ilə fəxr edirlər.
Paris özünün prima xüsusiyyətli və
gözəllik məbədinə çevrilən Lido gecə
klubu və kankan rəqqasələrinin məşhurlaşdırdığı
Mulen Ruj kimi kabaresi ilə, ənənəvi olaraq
yaradıcı ziyalıların
yığışdığı Monmartr təpəsi ilə,
saysız-hesabsız modalar evləri ilə də dünyada ad
çıxarmışdır. Hələ XVII əsrdən,
Günəş Kralın- XIV Luinin hökmranlığı
dövründən Paris Avropanın moda mərkəzi olmuş,
bu liderliyi indiyə qədər saxlayır. Sonralar onun
şöhrətini təsviri incəsənətdə meydana gələn
İmpressionizm cərəyanı davam etdirdi. Renessans rəssamlığı
onun beşiyi olan Florensiyanı nə qədər şöhrətə
yiyələndirmişdisə, impressionistlər də Parisə
elə məşhurluq bəxş etmişdilər. İmpressionist rəssamlar əsərlərində
təbiət mənzərələri ilə yanaşı,
Parisin gur insan dalğası ilə dolu küçələrini
də öz tablolarında əks etdirməklə, özlərinin
də bu gözəlliyə əsir olduqlarını göstərmişlər.
Paris Avropaya, əslində, bütün dünyaya gözəlliyi
hiss etmək, qiymətləndirmək, ona himn qoşmaq dərsi
vermişdir. Təsadüfi deyildir ki, dünyanın ən
gözəl şəhəri sayılan Paris başqa şəhərlər
üçün nümunə rolunu oynamışdır. Təkcə
argentinalıların deyil, bütün Cənubi Amerikanın ən
gözəl şəhəri olan Buenos-Ayres Parisə bənzəməsi
ilə iftixar hissləri keçirir.
Amerikan yazıçısı Ernest Heminquey, sonralar
Havanaya olan kimi, gəncliyində vurulduğu Parisin "səndə
daim bayram" əhval-ruhiyyəsi yaratmasını qeyd
etmişdir. Həmin sözlər bu gözəl varlığı
izah etməyin, ona vurğunluğun ən sadə, lakin ən səmimi
ifadəsidir. Paris onu duyanların, sevənlərin, ona
vurulanların hamısı üçün ən sevimli
bayramdır, onun təlqin etdiyi təntənə, ruhu təmizləyir,
saflaşdırır. Gözəlliyə çəkinmədən
qiymət verməyi bacardığına görə insan
öz gözündə də böyüməyə
başlayır.
Hitler 1944-cü ilin avqustunda Parisi minalayıb, məhv
etmək göstərişini vermişdi. Lakin Müttəfiq
ordularının hücumu, fransız generalı Leklerin
tanklarının şəhərə surətlə girməsi
və fransız Müqavimət Hərəkatı üzvlərinin
qorxmaz igidlikləri, almanlara öz müdhiş
planlarını yerinə yetirməyə imkan vermədi.
Dörd il ərzində doğma Parisinin həsrətini
çəkmiş general Şarl de Qoll öz müraciətində
görünməmiş əzablara düçar olmuş Parisə
himn xarakterli sözlərlə müraciət etmişdi. O, Zəfər
Tağından Notr-Dam de Pariyə qədər Yelisey
çölündəki izdiham kütləsi ilə birlikdə
addımlamışdı.
Paris iki dəfə - 1871-ci ilin yanvarında və
1940-cı ilin iyununda almanlara, birləşdikdən əvvəl
onlar prussiyalılar adı altında idilər, əsir düşmüşdü,
alçalmışdı. Lakin hər iki dəfə müəyyən
müddətdən sonra qamətini düzəltmiş, əvvəlki
məğrurluğunu bərpa edə bilmişdi. Parisin məğlubiyyəti
müvəqqəti xarakter daşısa da, onun zəfəri,
qızılgül kimi ətrafa ətir saçması əbədi
var olmaqdan, mövcudluqdan xəbər verir. Paris təkcə
parislilərin, fransızların deyil, onu sevənlərin, deməli,
bütün dünya əhalisinin, bəşəriyyətin
şəhəridir, bu alilik yarışında heç bir
şəhər ona rəqib ola bilməz.
Fransa rəhbərliyi, onun siyasəti dəyişikliklərə
uğrasa da, əyintilərə imza atsa da, onlarla
razılaşmayan xalqların münasibəti mənfilik səviyyəsinə
gəlib çatsa da, bunun Parisə münasibətə
heç bir dəxli yoxdur. Paris müvəqqəti olan dövlət
rəhbərliyinə deyil, gözəlliyinin ona verdiyi müqəddəs
hüquqa görə əbədiyyətə məxsusdur və
hər bir bəşər övladının,
bütövlükdə bəşəriyyətin ondan ilham
almaq səlahiyyəti vardır və heç kəs onu məhdudlaşdıra
bilməz. Mən şair olsaydım, ən uca sözlərimi
Parisə həsr edərdim, ancaq buna cəsarət etmək istəmirəm,
çünki böyük Viktor Hüqo Notr-Dam de Parinin
timsalında Parisə elə bir himn həsr etmişdir ki, ən
böyük şairlərin yaratdıqları da onunla
müqayisədə solğun görünəcəkdir.
Paris, şəhəri haqqındakı xoş
düşüncələrimi bölüşdüyüm bir
nəfər, dövlətimizin Fransa ilə münasibətinin
gərgin fazaya düşməsinə, Fransa hökumətinin
Ermənistanın revanşist məqsədlərinə dəstək
verməsinə və iki xalq arasında ədavəti yenidən
qızışdırmaq cəhdinə, həmçinin beynəlxalq
aləmdə bizə qarşı əsassız ittihamlar irəli
sürdüyünə görə, bunların qələmə
alınmasını qeyri-mütənasib, hətta yol verilməz
hesab etdi. O, Parisin möhtəşəm mənzərəsinə
özünün dar ölçülü, prezident Emmanuel
Makrona olan münasibət prizmasından baxırdı. Onun mövqeyi az qala Mirzə Fətəli
Axundovun komediyasındakı dərviş Məstəli
şahı xatırladırdı.
Tarixi misallar həmişə Parisə haqq
qazandırmışdır. Navarralı Henri 1589-cu ildə
taxt-taca çıxıb, IV Henri kimi Fransa kralı olmuşdu.
Lakin bir neçə il ərzində o, huqenotların lideri
olduğuna görə ölkənin əsas dininin hakim kəsildiyi
katolik paytaxtına buraxılmırdı. Bu isə onun kral
olmasına böyük əngəl törədirdi. Ona görə
də dinini dəyişib, yenidən katolikliyə keçdi və
1594-cü ildə onun Parisə girməsinə icazə verildi.
Öz dini mənsubluğunu dəyişdirməsini bir
müdrik kəlmə ilə izah etdi: "Paris həqiqətən
messaya dəyər". Messa isə katoliklərin ən
mühüm və təntənəli ibadətidir, protestant
kimi huqenotlar onu icra etmirdilər. Parisi fəth etmək
üçün öz dini ideyasından da əl çəkmək,
bir az əvvəl mübarizə apardığı dinin
kölgəsinə sığınmaq da olardı.
IV Henri qaynı III Henri öldükdən sonra tam əsasla
taxt-taca yiyələnmişdi. Lakin katoliklər onun huqenot
lideri olduğunu nəzərə alıb, onu kral kimi
tanımaq istəmir, paytaxt Parisə buraxmırdılar.
1593-cü ildə, dörd il ərzində katoliklərlə
müharibə aparan IV Henri Parisi mühasirə etdikdə, məğlub
oldu və buna görə də, yeganə
çıxış yolu kimi, dinini dəyişib, yenidən
katolikliyə keçməli oldu.
Huqenot kimi onun başı əvvəllər də bəlalar
çəkmişdi. Kral II Henrinin və Katerina Mediçinin
qızı Marqaritaya evləndikdə, 24 avqust 1572-ci ildə
Parisdə katoliklər, toyda iştirak etməyə gəlmiş
3 minə qədər huqenotu öldürmüşdülər.
Arvadının köməyi və katolikliyə keçəcəyini
vəd etdiyinə görə Henri xilas ola bilmiş və uzun
müddət sarayda yaşamışdı. Marqaritanı
boşadıqdan sonra Mediçilər nəslindən olan Mariya
Mediçiyə evlənmişdi və onların övladı
9 yaşlı XIII Lui atası 1610-cu ildə fanatik katolik tərəfindən
öldürüldükdən sonra, kral olmuş, 6 il ərzində
anası ona regentlik etmişdi.
IV Henri Fransa tarixinin görkəmli krallarından biri
hesab olunur. O, Fransanı xeyli inkişaf etdirmiş, yollar
çəkdirmiş, körpülər tikdirmiş, sənətkarlığın
və sənayenin yüksəlişinə nail olmuş,
dövlətin beynəlxalq nüfuzunu xeyli
böyütmüşdü.
1598-ci ildəki Nant müqaviləsi ilə
huqenotların və katoliklərin hüquqlarını bərabərləşdirməklə
ölkədə sabitliyə nail olmuşdu. Şimali Amerikada
xeyli ərazini Fransaya əlavə etmişdi. O, incəsənətin
də inkişafına xüsusi diqqət verirdi. Parisin
abadlaşdırılmasına gəldikdə, Sena
çayının sahillərini xeyli məsafədə
möhkəmləndirmişdi.
Ona görə də IV Henri, grand Henry - Böyük
Henri və ya la bon roi Henry - Nəcib kral Henri adlanırdı.
O, gələcək Günəş kral - XIV Luinin babası
idi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.- 9 oktyabr(№184).-S.14.