İnsanlığın
və alimliyin örnək təcəssümü
PROFESSOR NİZAMƏDDİN
ŞƏMSİZADƏNİN 70 İLLİYİNƏ
Dünyada yollar çoxdur, yolların ən çətini,
enişli-yoxuşlusu isə oxucu qəlbinə gedən yoldur.
Bu müqəddəs qapıya gərək istedadla gedəsən.
Çünki "İstedad olan yerdə böyük vətəndaşlıq,
böyük də sənət nümunəsi yaranır
(Elçin)". Belə istedadlı şəxslərdən
biri də görkəmli tənqidçi, ədəbiyyatşünas,
Dövlət mükafatı laureatı, Əməkdar elm
xadimi, filologiya elmləri doktoru, professor Nizaməddin Şəmsizadədir.
Onun özü kimi yazıları da mənə çox
doğmadır. 1978-ci ildə tanış olduğum, sonralar
dostluq etdiyim Nizaməddinin 50 illik yubileyinə həsr etdiyim məqalədə
yazmışdım: "Onun ömür yolu o qədər də
asan olmayıb. Çətin günləri də olub, fərəhli-sevincli
anları da. Bədxahları da olub, etibarsız dostları da.
Lakin şəxsiyyətinə sadiq ziyalı özünə
güvənərək inadkarlığı və prinsipiallığı
ilə öz ləyaqətini və yüksək alim
nüfuzunu qoruyub saxlaya bilib. İstedadı və zəhmətsevərliyi
sayəsində N.Şəmsizadə 1982-ci ildə namizədlik,
1990-cı ildə isə doktorluq dissertasiyası müdafiə
edib. Ciddi elmi axtarışların bəhrəsi olan bu tədqiqat
əsərləri yüksək elmi-nəzəri əhəmiyyəti,
fikir yeniliyi və dil sənətkarlığı ilə
seçilir. Çağdaş ədəbiyyatşünaslıq
elmində və ictimai fikrində onun elmi əsərləri
xüsusi aktuallıq kəsb edir". Nizaməddinin 1986-cı
ildə çapdan çıxmış ilk "Ədəbi
mübahisələr" monoqrafiyasında Azərbaycan ədəbi
tənqidinin ziddiyyətli 1920-30-cu illər mərhələsi
ilk dəfə sistemli şəkildə tədqiq edilir, o
dövrün B.Çobanzadə, Ə.Nazim, M.Quliyev, Ə.Abid,
H.Zeynallı, M.K.Ələkbərli, A.Musaxanlı kimi görkəmli
nümayəndələrinə ədəbi-tarixi bəraət
verilir.
O, demokratik proseslərin
milli mahiyyətini ümumiləşdirərək
"Unudulmuşlar haqqında uvertüra", "Ehkamlar
dağılanda", "İtmiş nəslin
ardınca", "Tariximizin Tağıyev mərhələsi",
"Repressiyanın genologiyası, yaxud "yaddaşın qətli"
və digər konseptual məqalələr yazıb.
N.Şəmsizadənin 1996-cı ildə çapdan
çıxan "Azərbaycan ideologiyası" kitabında
Azərbaycan ideologiyasının təşəkkül tarixi və
təkamül mərhələləri
araşdırılır. Akademik Bəkir Nəbiyevin fikrincə,
"Azərbaycan ideologiyası" kitabı "cəmiyyətdə
milli mənlik şüuru formalaşmasının, xalqda
dövlətçilik hissinin güclənməsinə kömək
edən bir əsər, vətən haqqında gələcək
nəsillərə ünvanlanmış yaddaş məktubu -
vətənnamədir".
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
minillik bir dövrünü ümumtürk təfəkkürü
məcrasında, ümummüsəlman mədəniyyəti
kontekstində tarixiliyin təkamülü üzrə
araşdıran N.Şəmsizadə fundamental
monoqrafiyasını - "Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"nı
1997-ci ildə çap etdirib. Əsərin elmi yeniliyi bununla
bağlıdır ki, burada ilk dəfə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
mərhələ təsnifi verilir, onların nəzəri-tarixi xüsusiyyətləri müəyyənləşdirilir.
1981-ci ildə qələmə alınmış, fəqət
müəyyən maneələrə görə 2003-cü ildə
(23 ildən sonra) nəşr edilmiş "Əli Nazim"
monoqrafiyası repressiya qurbanı olan görkəmli tənqidçi,
tədqiqatçı və nəzəriyyəçi
Ə.Nazimin taleyinə və ədəbi irsinə həsr
olunub.
N.Şəmsizadənin "Tənqidin ədəbi
prosesdə rolu" monoqrafiyası tənqidin nəzəri-metodoloji
problemləri, tənqidçinin öz sözləri ilə
desəm, "...çox nadir və mürəkkəb peşə
olan tənqidçilik sənəti, tənqid elmi"
haqqındadır.
Müəllif tədqiqatında göstərir ki,
"tənqidçi şəxsiyyəti tənqid
yaradıcılığının başlıca şərtidir.
Ədəbi tənqidi əsərin əsas obrazı tənqidçinin
öz şəxsiyyətidir". Onun fikir məkanının
genişliyindəndir ki, mövzuyla ilgili söz sahibləri ilə
dialoq qurur, polemika aparır. Mövzusundan asılı olmayaraq
qələmə aldığı hər hansı məqalə
və kitabda oxucuya yeni bir ədəbi və ya tarixi informasiya
verir.
O, bir tənqidçi-ədəbiyyatşünas kimi ədəbiyyatı
xalq taleyi, milli mənafelər mövqeyindən dəyərləndirir,
ədəbiyyat nəzəriyyəçisi kimi tənqidin nəzəri
arsenalına və ədəbi prosesdəki roluna tarixi kontekstdən
yanaşır, nəzəriyyəni ədəbiyyata gətirən
yox, ədəbiyyatın nəzəriyyəsini yaradan həssas
alim kimi çıxış edir. Sözün nüfuzunu,
elmin hörmətini artıran ədəbiyyat tənqidçisi
milli-mənəvi yaddaşımıza əsl tənqidçi
prinsipiallığı ilə, elmi məntiqlə cavab verir.
Peşəkar tənqidçi və ədəbiyyatşünasın
müxtəlif illərdə "Ədəbi mübahisələr",
"Azərbaycan ideologiyası", "Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı",
" Türk təfəkkürü məcrasında",
"Hıçqıran gülüşlər",
"Əli Nazim", "Tənqidin ədəbi prosesdə
rolu", "Rejissor taleyi", "İstiqlal və ədəbiyyat",
üçcildlik "Seçilmiş əsərləri",
200-dən artıq ədəbi-tənqidi, elmi-nəzəri və
publisistik məqalələri çap olunub. Xalq
yazıçısı Elçin N.Şəmsizadə
haqqında yazır: "...tənqid ilə ədəbiyyatşünaslığın
üzvi sintezi, vəhdəti barədə nəzəri ədəbiyyat
xeyli çoxdur və düzünü deyim ki, bəzən bu
mövzudakı mübahisələr mənə artıq, hətta
mənasız görünür, ciddi-cəhdlə
açıq qapının döyülməsinə bənzəyir.
Gəlin, görək kimdir Nizaməddin Şəmsizadə? Tənqidçidir?
Şübhəsiz. Bəs ədəbiyyatşünaslığı
necə? O da şübhəsizdir. Və burada hansısa
mübahisəyə, uzun-uzadı mövqe müdafiəsinə
ehtiyac yoxdur. Budur, iki fundamental monoqrafiya (onların ikisini də
mən ədəbiyyatşünaslığımızın və
tənqidimizin ciddi uğurları hesab edirəm!): "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı" və "Tənqidin
ədəbi prosesdə rolu" - hər ikisinin də müəllifi
Nizaməddindir".
N.Şəmsizadənin pedaqoji fəaliyyəti də
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Yeri gəlmişkən,
biz 25 ildən artıq Nizaməddinlə bir yerdə - Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində ləyaqətlə pedaqoji fəaliyyət
göstərmişik.
Nizaməddin ən böyük kafedranın -
"Ədəbiyyat və dillər" kafedrasının 16
il kafedra müdiri, mən isə "Sənətşünaslıq"
kafedrasının dekanı vəzifəsində
çalışmışıq.
Ümumiyyətlə, Nizaməddin Şəmsizadənin
pedaqoji fəaliyyəti xüsusi bir yazının
mövzusudur. O öz yaradıcılığında elmlə
tədrisi, özü də həm filoloji, həm də mədəniyyət
təhsilini səmərəli tərzdə birləşdirən
maraqlı şəxsiyyətdir. O, tədris müəssisəsində
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
və əruz fənlərini tədris edirdi. Dünya
pedaqoqlarının yekdil bir qənaəti var:
"Yaxşı müəllim izah edir, əla müəllim
nümunə göstərir, həqiqi müəllim isə həvəsləndirir
və arxasınca aparır". Bu baxımdan Nizaməddin həqiqi
müəllimdir. Öz tələbələrinə elmin sirlərini
öyrədən N.Şəmsizadə müəllimlik peşəsindən
xüsusi zövq alır. Nizaməddinin mühazirələri
həmişə yüksək elmi səviyyəsi ilə fərqlənib.
Onun dərslərinə yaradıcılıq
kafedralarının müəllimləri də gələr və
maraqla qulaq asardılar. O, xeyli sayda istedadlı gəncə
yaxından köməklik edib, onlara elmi rəhbər olub. Elmi
rəhbərliyi ilə onlarla gənc fəlsəfə doktoru,
elmlər doktoru elmi dərəcəsi alıb.
Tənqidçilik, müəllimlik, kafedraya rəhbərlik,
aspirant və dissertantlara elmi rəhbərlik, dissertasiya
şuralarında iştirak, alim adı alanlara opponentlik,
müxtəlif ədəbi məclislərdə məruzə
və çıxışlar onun əsas fəaliyyət sahələrindən
olub. Nizaməddinin çıxışlarındakı səmimiyyət,
fikirlərini aydın, hər kəsin anlaya biləcəyi təhkiyə
ilə ifadə etmək, bir tərəfdən onun
çalışdığı sahəyə bütün incəliklərinə
qədər bələd olduğunu göstərirsə, o biri
tərəfdən müsbət təəssürat və rəğbət
hissi oyadır. "İstedadımın əlli faizi
nitqimdir" - deyən Nizaməddin müəllimin nitqinin
gözəlliyi həm də səmimiyyətə söykənməsidir.
Onun nitqinin obrazlı və ifadəli deyilişi həmişə
cəlbedici və yaddaqalan olub. Azərbaycan şairi Saib Təbrizinin
təbirincə desək, "Söz yalnız səmimi keyfiyyətlərə
malik olduğu təqdirdə təsir edə bilər".
N.Şəmsizadənin nümayiş etdirdiyi yüksək
erudisiya, vətəndaşlıq nümunəsi, intellektual səviyyə,
əzmkarlıq və elmi səriştə tədqiqatçılıq
məharətinin məntiqi göstəricisidir.
O, bir sıra yazıçı və şairlərimizin
kitablarının redaktoru olub və onlara ön söz
yazıb. Görkəmli ədəbiyyatşünas alimlərin
bir çoxunun kitabları Nizaməddinin elmi redaktəsi ilə
nəşr edilib. Onun ayrı-ayrı sənət adamları və
mədəniyyət xadimləri haqqında yazdığı
portret yazıları elmi siqlətli və orijinaldır.
N.Şəmsizadə həmişə özünə
ustad saydığı görkəmli ədəbiyyatşünas
alimləri ehtiramla xatırlayır, onlar haqqında qədirşünaslıqla
söz açır: "Mən akademik Məmməd Cəfərdən
müstəqil və təmkinli olmağı, akademik Kamal
Talıbzadədən türkçülüyü və ədəbiyyatı
milli mənafelər baxımından təhlil etməyi,
akademik Bəkir Nəbiyevdən dövlətçilik
düşüncəsini, Əziz Mirəhmədovdan elmə
ciddi yanaşmağı, prinsipiallığı, şair və
alim Qasım Qasımzadədən sözü üzə deməyi,
Abbas Zamanovdan vətəndaş cəsarətini, professor Qafar
Kəndlidən alim təvazökarlığını, XX əsrin
böyük mütəfəkkiri, elmi rəhbərim Yaşar
Qarayevdən məntiqi düşünməyi və nəzəri-fəlsəfi
mühakimə mədəniyyətini, poetik üslublu tənqid
manerasını öyrənmişəm".
2016-2019-cu illər ömrünün ən təlatümlü
illəri olub Nizaməddinin. Ağır əməliyyatlar
keçirib. Səhhətindəki ciddi problemlərə
baxmayaraq, elmə olan marağı və həvəsi səngimək
bilmir, elmi yaradıcılığını inadla, inamla davam
etdirir. Xəstə olduğu illərdə 6 kitabı çap
olunub. Şair demiş:
Ayinəsi işdir kişinin, lafə baxılmaz,
Şəxsin görünər rütbeyi-əqli əsərində.
İnsanın fəaliyyətinin meyarı, göstəricisi
onun işi əməlləridir. "İdrakın
üfüqləri", "Roman və tarix", "Nəsimi
və Füzuli" və s. kitabları N.Şəmsizadənin
elmi ictimaiyyət qarşısında növbəti uğurlu
hesabatı kimi diqqəti cəlb edir.
Nizaməddin Şəmsizadə bütöv şəxsiyyəti,
insanlığı, etik-əxlaqi keyfiyyəti ilə işlədiyi
kollektivin dərin hörmət və məhəbbətini
qazanıb. Onun həyat kredosu xalqımıza, elmimizə və
mədəniyyətimizə faydalı iş görməkdir.
Professor N.Şəmsizadə 50 ilə yaxındır ki, ədəbiyyatşünaslıq
və tənqid sahəsində qələm çalır. O,
heç kimin maddi və mənəvi dəstəyi olmadan əsl
ziyalı ömrü yaşayaraq gəlib indiki səviyyəsinə
çatıb.
Öz əməyi, öz zəhməti onu ucaldıb.
Yunan filosofu Sokrat yazır ki, "Əsl ziyalı öz elmi təfəkkürünü
təsdiq edən, intellektini həyata və cəmiyyətə
tətbiq etməyi bacaran, müdrikliyi ilə örnək ola
bilən insanlardır". Nizaməddin şəxsiyyətinə
sadiq ziyalıdır. O, çox etibarlı, sədaqətli
insandır. 45 ildən artıqdır ki, onunla dostluq edirəm.
Gündə olmasa da, günaşırı ünsiyyətimiz
olur.
Əzizim Nizaməddin, sənin haqqında deyiləsi
sözüm çoxdur... Davamını sağlıq olsun,
növbəti doğum günlərində...
Sözündə bütövlük, iradəsində
dönməzlik, ünsiyyətində səmimilik,
insanlıqda və alimlikdə zirvələşən əziz
qardaşım, 70 illiyini təbrik edirəm! Sənə cansağlığı
və yeni-yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayıram!
Vəfa XANOĞLAN
Sənətşünaslıq üzrə elmlər
doktoru, professor
525-ci qəzet .- 2024.- 10 oktyabr(№185).-S.12.