Mən burada nə dərd
ilə ölmüşəm
Min doqquz yüz iyirmi birinci ilin qışı
Qarabağa o biri illərdəkindən sərt gəlmisdi.
Yollar buz bağlamış, gediş-gəliş çətinləşmisdi.
Soyuq qılınc kimi kəsir, adamın iliyinə işləyirdi.
Bu şaxtalı, boranlı gündə daşlı-kəsəkli
kəsə yolla Şuşadan Malıbəyliyə bir atlı
şütüyürdü. O, atını tez-tez dəhmərləyərək
Bakıdan Azərbaycan İnqilab Komitəsinin sədri Nəriman
Nərimanovun göndərdiyi məktubu nəyin bahasına
olursa-olsun, ünvanına vaxtında çatdırmağa tələsirdi.
Nəhayət, atlı dizə çıxan qarı yara-yara səhər
tezdən çətinliklə Malıbəyliyə
çataraq atını birbaşa hələ neçə il əvvəl
şəxsən tanıdığı İsfəndiyargilin
qapısına sürdü. Həyət darvazasını
döyəcləyərək ev yiyəsini hayladı. Səsə
İsfəndiyar özü çıxdı. Salam-kəlamdan
sonra qonağı evə dəvət elədi Ancaq atlı təcili
geri qayıdacağını bildirib, surqutlu
üçkünc məktubu ona verdi. İsfəndiyar məktubu
tələm-tələsik açıb, oxumağa basladı.
Doktor Nərimanov xahiş edirdi ki, o, bu gün hökmən
Şuşa qalasında olmalı, Qarabağ zəhmətkeşlərinə
konsert vermək üçün Bakıdan - Xalq Maarif
Komissarlığı tərəfindən göndərilmiş
bir neçə nəfərlik aktyor truppasını
qarşılamalı və artistləri bələdçi
kimi lazımi yerlərə aparmalıdır.
İsfəndiyar məktubu oxuyub, başa çatandan
sonra dərhal həyətə bağlanmış kəhər
atını yəhərlədi və təcili iş
dalınca getdiyini evlərinə bildirib, Şuşadan gələn
atlı ilə birlikdə yola düzəldi. Yol boyu o, öz
böyük dostu, xeyirxahı, yolgöstərəni Nəriman
Nərimanovu minnətdarlıqla xatırladı, doktorun onu
unutmadığına görə bir fərəh, qürur
hissi keçirdi...
İsfəndiyar Nəriman Nərimanovun adını hələ
kənddəki rus-tatar məktəbində oxuyan zaman sevimli
müəllimi Məmməd bəy Qarayevdən
eşitmişdi. Məmməd müəllim şəxsən
yaxından tanıdığı öz böyük həmkarı,
millətinin bu şanlı oğlu haqqında, el yolunda fədakarlıqla
çalışması, yazdığı əsərləri
barədə tez-tez şagirdlərinə danışır, dərs
dediyi uşaqları da milli və vətənpərvərlik
ruhunda böyüdür, Nəriman Nərimanov kimi
xalqını, millətini sevməyə
çağırırdı. İsfəndiyarın
yaxşı yadındaydı. Bir dəfə məktəbdə
şagirdlərin iştirakı ilə doktor Nərimanovun əsərlərindən
səhnəciklər də göstərilmişdi. Məmməd
müəllim təskil elədiyi bu gecədə dramaturq və
pedaqoq barədə daha geniş danısmış, onun dram əsərlərini
təhlil etmişdi. Elə o vaxtdan da bütün şagirdlərdə
olduğu kimi, İsfəndiyarda da bu şəxsiyyətə və
teatr sənətinə böyük məhəbbət və
sevgi yaranmışdı.
İsfəndiyargil artıq Şuşa həbsxanasının
yaxınlığına çatmışdılar. O,
atının cilovunu bir anlığa çəkdi, geri
çönüb, qayanın döşünə məğrur
bir qartal kimi "qonmuş" doğma kəndinə
tamaşa elədi. Elə bil ürəyinə
dammışdı ki, o, Malıbəylini sonuncu dəfə
görür. Onu tərk etməyən xatirələr
işığında uşaqlıq, gənclik illəri gəlib
gözləri önündən boylandı. Yenə də məktəb
illəri yadına düşdü. Onda 1909-cu ilin
payızı idi. Novoçerkassk Politexnik İnstitutunun tələbəsi,
şuşalı Mirhəsən Vəzirovun nəfinə
Malıbəylidə teatr tamaşası göstərilirdi. O
da bu xeyirxah tədbirdə iştirak edirdi. Müəllimlər,
kənd əhli, hətta məktəb şagirdləri maddi
çətinlik çəkən tələbəyə
kömək əlini uzatmaq üçün ianə
toplayırdılar. İsfəndiyar da "kasıbın
olanından" - deyib iyirmi qəpik pul vermişdi. Bir
neçə gündən sonra Tiflisdə çıxan
"Zaqafqaziya" qəzetində tədbir
iştirakçıları sırasında atası Hacı Məmməd
kişiylə birlikdə İsfəndiyarın da adı
çəkilmişdi. İsfəndiyar da bu xatırlamadan daha
da ruhlanmış və kənd səhnəsində
oynanılan bütün tamaşalarda fəal iştirak etməyə
başlamısdı...
Məmməd Qarayevin vaxtı ilə özünün
də oxuduğu Zaqafqaziya (Qori) Müəllimlər
Seminariyası, bu təhsil ocağının Azərbaycan
maarifinin inkişafı yolunda rolu, oranı bitirən məzunların
xalqına, elinə-obasına xidmətləri barədə
söhbətləri İsfəndiyarın da qəlbində
Qoridə oxumaq, müəllim olmaq arzusu oyatmışdı.
Ona görə də kənd məktəbini qurtarandan sonra Məmməd
müəllimin xeyir-duası ilə seminariyaya qəbul
imtahanları vermək üçün məktəb
yoldasları Əhəd, Yusif və İsgəndərlə
birlikdə Qori şəhərinə yola
düşmüş, dördü də imtahanları
uğurla verib, seminariyaya daxil olmuşdu.
Təhsil illərində İsfəndiyar əla
oxumaqla bərabər, seminariyada müxtəlif tədbirlərdə,
müsamirələrdə, gecələrdə fəal
iştirak eləyir, get-gedə dünyagörüşü
formalaşır, milli azadlıq ideyaları qanına,
canına hopurdu... Quş qanadlı beşillik təhsil həyatı
artıq geridə qalmışdı. O, böyük həvəslə
xalqın balalarını maarifləndirməyə tələsirdi.
Lakin on yeddinci ilin Fevral Burjua Demokratik inqilabı, Rusiyada, onun
ardınca isə Qafqazda baslanan siyasi hərc-mərclik gənc
müəllimə təyinat yerinə getməyə imkan vermədi.
Ona görə də o, həmin vaxtlar siyasi hadisələrin mərkəzinə
çevrilən Bakıya üz tutdu. Çoxdan görmək
istədiyi Nəriman Nərimanovla tanış oldu.
Aralarında xeyli yaş fərqi olmasına baxmayaraq, onlar
tezliklə dostlaşdılar. İsfəndiyar doktorun fəhlələr
və ziyalılar qarşısındakı
çıxışlarına dəfələrlə qulaq
asdı, onunla birlikdə fəhlə
yığıncaqlarında iştirak elədi...
Oktyabr çevrilişi baş verəndən bir
neçə ay sonra isə İsfəndiyar gələcək
fəaliyyətini davam etdirmək üçün Nəriman Nərimanovun
tövsiyəsi ilə Gəncəyə getdi. Artıq həmin
vaxt Gəncədə Azərbaycan Demokratik Respublikası
qurulmuşdu. İsfəndiyar da, onun sifarişilə
Qarabağdan Gəncəyə gələn məktəb və
seminariya yoldaşları Əhədlə İsgəndər də
yenicə yaranmış respublikanın milli ordusuna
götürüldülər. Seminariya təhsilləri olduğu
üçün onlara hərbi rütbə verib, Xan kəndindəki
polka göndərdilər. Bu vaxt Qarabağda vəziyyət son
dərəcə kəskinləşmişdi. Bir yandan ermənilər
və bolşeviklər, bir yandan isə ingilislər və
almanlar hakimiyyəti ələ almağa
çalışırdılar. Bu ağır vaxtlarda İsfəndiyar
və yoldaşları kəndbəkənd gəzərək vətənini,
millətini sevən gəncləri milli orduya cəlb edir,
onları yadellilərə qarşı mübarizəyə səsləyirdilər.
Bir neçə ay ərzində bu zabitlər təbliğat
aparmaqla Malıbəyli, Quşçular, Xocalı,
Gülablı, Xəlifəli, Kosalar, Kərgicahan və sair ətraf
kəndlərdən yüzlərlə gənci milli ordu
sıralarına səfərbərliyə ala bildilər. Onlar
gənc əsgərlərə hərbi təlim keçir,
tüfəng atmağı, döyüş qaydalarını
öyrədirdilər. Məhz bu cür qeyrətli vətənpərvər
oğulların sayəsində Qarabağdakı milli ordunun
sıraları xeyli möhkəmlənmiş,
döyüşçülərin sayı artmışdı.
İsfəndiyar iki ilə yaxın milli ordunun Xan kəndindəki
polkunda rota komandiri vəzifəsində qulluqda oldu. Bu müddət
ərzində o, dəfələrlə ermənilərə
qarşı döyüşlərdə iştirak elədi.
Xüsusilə, Laçın, Qubadlı, Gorus istiqamətində
hücuma keçən daşnak quldur dəstələrinin
qarşısının alınmasında şəxsi igidlik
nümunələri göstərdi. 1918-ci ilin iyulunda tayqulaq
Andronikin başçılıq etdiyi erməni milli birləşmələri
Zəngəzur qəzasının ərazisini işğal edərək
Şuşa istiqamətində irəliləyirdilər.
Artıq onlar Əsgəran yolunu da bağlamış, azərbaycanlılar
yaşayan kəndləri mühasirəyə
almışdılar. Sentyabr ayında Azərbaycan ordusu erməni
qoşunlarını Qarabağın dağlıq hissəsindən
və Zəngəzurdan sıxışdırıb
çıxarmaq üçün əmr aldı. Bu əməliyyatlarda
İsfəndiyar Hacıyevin rotası da iştirak edirdi.
Qızğın döyüşlərin birində Azərbaycan
ordusunun bir neçə topu Zabux dərəsində
qalmışdı. Ermənilərin bu topları ələ
keçirmək təhlükəsi vardı. Topları xilas
etmək üçün həmin yerləri beş
barmağı kimi tanıyan İsfəndiyara qərargahdan
xüsusi tapşırıq verildi: Nəyin bahasına
olursa-olsun, toplar xilas edilib, geri gətirilməlidir. Gənc
zabit böyük riskə gedərək gecə saat
üç-dörd radələrində heç bir itki vermədən
həmin topları salamat dərədən
çıxarıb, qərargaha gətirdi. Bu igidliyinə
görə İsfəndiyar komandanlıq tərəfindən
mükafatlandırıldı.
İsfəndiyar Hacıyev
1920-ci ilin may ayında Xl Qızıl Ordu hissələri
Qarabağa daxil oldu. Milli ordunun əsgər və zabitləri
pərən-pərən düşərək hərəsi
bir tərəfə dağıldı. Bəziləri Arazı
o taya adladı, bəziləri isə həbs olunub, güllələnməyə
məhkum edildi. İsfəndiyarı isə Gəncədə
haqladılar, güllələmək üçün
Bakıya göndərdilər. El-obasını,
torpağını, millətini sevən bu gənc zabitin
günahı isə minlərlə başqaları kimi
"millətçi təskilat"ın üzvü
olması və erməni daşnaklarına qarşı
mübarizə aparması idi. Lakin xoş bir təsadüf, necə
deyərlər, onun qanını satın aldı, məsul vəzifədə
işləyən həmyerlisi Məmmədxan Məmmədxanovla
tanış çıxması İsfəndiyarı
ölümün caynağından qopardı. Və onun köməyi
ilə həbsdən və ölüm cəzasından azad
olundu...
Elə həmin il oktyabrın 10-da Nəriman Nərimanov
Şuşaya gələndə İsfəndiyar da bir neçə
gün doktoru müşayiət edən dəstənin tərkibində
olmuş, onun təhlükəsizliyini təmin edərək
sağ-salamat Bakıya yola salmışdı...
Gözlərinin qarşısından gəlib-keçən
bu ağrılı-acılı anlar İsfəndiyarı yenidən
xəyala daldırdı. "Bütün zəhmətimiz
puç oldu, müstəqilliyimiz əldən getdi! Ancaq neynəmək
olar?! Zəmanə belə gətirdi!" - deyə fikirləşdi.
Bu yolda həlak olmuş, itkin düşmüş
silahdaşlarını xatırladı... Elə bil yuxu
görürdü. Qəflətən ayılıbmış
kimi "birdən qonaqlar gəlib çıxmış
olar!" - deyə sonuncu dəfə uzaqda görünən kəndinə
baxıb, yol yoldaşı ilə bərabər, atını
şəhərə tərəf sürdü. "Gəncə
qapısı"ndan keçib, "Bazarbaşı
meydanı"na çıxdı. Atının yüyənini
meydandakı ağacların birinə keçirib,
qonaqlarını gözləməyə başladı.
Günortadan xeyli keçmiş qonaqlar onlar üçün
sifariş edilmiş faytonda gəlib-çıxdılar.
İsfəndiyar cəld onların qarşısına yeriyib,
özünü təqdim elədi, bildirdi ki, dok-tor Nərimanovun
dediyi adam odur və bütün qastrol boyu bələdçi
kimi onları müşayiət edəcək. Qonaqlar - Bakı
səhnəsinin məşhur artistləri Əbülhəsən
Anaplı və Mirpaşa Sadıqov özlərini təqdim elədilər.
Qarabağda vəziyyət sabit olmadığından
aktyorları hərbi məktəbin üç kursantı -
zabit Əbdülhəmid Yusifxanov, yunkerlər Mirəhməd
Mirhəsənov və Möhsün (Rza) Əsgərov
müşayiət edirdi.
Nahardan sonra dincəlmək üçün qonaqlar
yerbəyer edildi, sabahdan kəndlərə çıxmaq
planlaşdırıldı. İlk səfər Şuşa
yaxınlığındakı ermənilər yaşayan
Keşiş kəndinə oldu. Birinci olaraq bu kəndi
seçməkdə məqsəd yaxınlarda daşqından
zərər çəkmiş yerli əhaliyə maddi
yardım göstərmək, yeni qurulmuş fəhləkəndli
hökumətinin qısa müddətdə əldə elədiyi
nailiyyətləri və iki xalq arasında dostluq və əməkdaşlıq
ideyalarını təbliğ etmək idi. Amma İsfəndiyar
erməni nankorluğuna, erməni etibarsızlığına
yaxşı bələd olduğu üçün hər
ehtimala qarşı, Şuşa cəza batalyonunun əsgərləri
- Teymur Əliyevi, Məhərrəm İsgəndərlini və
kursant Teymur Hüseynovu da özüylə götürdü.
Adyutantı Yusif Paşayev də onlarla getmişdi.
1921-ci il fevralın 13-də İsfəndiyar
Hacıyevin başçılığı ilə
Şuşadan çıxan təşviqatçı dəstəsi
axşam saat 6-da Keşiş kəndinə varid oldu. Kilsə zəngi
çalındı. Kəndlərinə qonaq gələcəyini
qabaqcadan bilən sakinlər kilsənin ətrafına
toplaşdılar. Təşviqatçılar burda mitinq təşkil
etməli, gəlişlərinin məqsədini kənd əhlinə
bildirməli və yaxından tanış olub, bir-biriləri
ilə ünsiyyət qurmalı idilər. Lakin həmin gün
neft olmadığı üçün lampalar yanmırdı
və ona görə də qaranlıqda mitinq baş
tutmadı. Tədbir növbəti günə keçirildi.
Əvvəlcədən planlaşdırıldığı
kimi kənd keşişi Şamir Sərkisoviç Məlikallahverdov
qonaqları evinə dəvət elədi. Şam yeməyi
zamanı ev sahibi təzə hökumətin və Azərbaycan
xalqının sağlığına badələr
qaldırdı, onların dost və qardaş olduğunu
dönə-dönə xatırlatdı, buna aid misallar da
çəkdi. Sonra bu "dostluğ"u və
"qardaşlığ"ı davam etdirəcəklərini
xüsusi vurğuladı, özünü "beynəlmiləl
din xadimi" adlandırdı. Boğazdan yuxarı deyilən
növbəti sağlıqlar da bu mövzu barəsində
oldu. Məclis boyunca ev sahibinin bir neçə dəfə
durub, o biri otağa keçdiyi, oğlu ilə öz dillərində
nə barədəsə danışdığı
qonaqların gözündən yayınmadı. Ancaq
ağıllarına başqa bir şey gətirmədilər.
Qonaqların qarşısında dəridən-qabıqdan
çıxan keşiş gecəni burda qalmağı onlardan
təkidlə xahiş elədi, razılıqlarını
alandan sonra yatmaq üçün onlara ikimərtəbəli
evinin üst mərtəbəsindəki geniş zalında yer
düzəltdilər. Yorğun-arğın qonaqlar
başlarını atıb yatdılar. Onlar yuxuya keçən
kimi Samson atasının göstərişi ilə gizlicə
evdən çıxıb, kəndin kənarındakı
meşədə marıqda duran quldur daşnak dəstəsinin
başçısı Tevanın qərargahına tələsdi...
Rza Daranlı və Əbdülhəsən Anaplı.
1919
Tevan Arakelyants Antanta dövlətlərinin Qarabağda
agenti kimi Fransa və İngiltərə hakim dairələrinin
göstərişlərini yerinə yetirirdi. O, daşnaklardan
ibarət üç yüz nəfərlik silahlı quldur dəstəsi
düzəldərək dinc vətəndaşlar arasında
fitnə-fəsad törədir, əhalini qorxuya salaraq müxtəlif
yollarla özünün dəstəsinə götürür,
onları qətllərə və qarətlərə təhrik
edirdi. Bu vasitələrlə də o, sovet hakimiyyətini
devirmək üçün hər əmələ əl
atırdı.
Səhər açılmaq üzrə idi. Saat beş-altı
radələrində qəflətən kəndin küçələrində
vəhşi "ura" səsləri ilə müşayiət
olunan atəş səslərindən daş kimi yuxuya gedən
qonaqlar yerlərindən dik atıldılar. Əcaib-qəraib
bağırtılar artıq keşişin evinin dörd tərəfində
də eşidilməyə başladı və onlar Şamirin
evini mühasirəyə aldılar. Sən demə, bu qara
keşiş oğlundan Tevana xəbər göndərib ki, əlimizə
yaxşı "ov" keçib, fürsəti fövtə
vermək olmaz. Bu xəbəri alan kimi tevançılar dərhal
hücum çəkib, kəndə girib. "Gör sizin
başınıza nə oyun açacağıq!" -
sözlərini eşidən İsfəndiyar cəld
yoldaşlarına evdən çıxmağı əmr elədi.
Adyutantını birtəhər aradan çıxarıb,
kömək dalınca Şuşaya göndərdi. Özü
və digər yoldaşları da evi tərk edərək
müxtəlif səmtlərə üz tutdular. İt kimi
pusquda duran tevançılar isə onları gülləyə
basıb, hamısını öldürdülər. Yalnız
Rza Əsgərovu güllə tutmadı və o, geri
keşişin evinə qayıtdı. Ev sahibinə
yoldaşlarının hamısının
öldürüldüyünü deyib, xahiş elədi ki,
onu gizlətsin, tevançıların əlinə verməsin.
Üstəlik, zərərçəkən keşişkəndlilər
üçün gətirdikləri 350 manatı da ona verdi.
Tevançılar isə kiminsə sağ qalacağını
fikirləşib, ev-ev gəzərək onları ələ
verməyi camaatdan tələb edirdilər. Elə bu vaxt
dörd tevançı quldur keşişin evinə girdi.
Rzanın xahişinə məhəl qoymayan Şamir onu
tevançılara təslim elədi və quldur dəstəsinin
komandiri Ağacan Rzanı güllələdi.
Bir azdan kənd adamları öldürülənləri
basdırmaq məqsədi ilə meyitləri yığmağa
başladılar. Lakin tevançılar buna yol vermir, onları
itlərə yem eləmək istəyirdilər. Şmavon
adlı birisi qılıncını siyirib, irəli
atıldı və meyitləri şaqqalamağa
başladı. Digər silahlı daşnaklar da onun bu
qansız və vəhşi hərəkətini təkrarladılar.
Ürəkləri soyumayan qəddar və qaniçən bu vəhşilər
öldürdüklərini dəhşətli dərəcədə
eybəcər hala saldılar, meyitlərin əllərini,
ayaqlarını kəsdilər, başlarını bədənlərindən
ayırdılar, dillərini çəkib yerindən
qopartdılar, mədələrini yararaq
içalatlarını çıxarıb çölə
tökdülər və sair və ilaxır.
Doqquz nəfəri qətlə yetirən
tevançılar kəndi tərk etdilər. Onlar gedəndən
sonra yerli əhali meyitləri basdıra bildi.
Hadisədən xəbər tutan Şuşadakı
250-ci polkun cəza batalyonunun əsgərləri dərhal
özlərini Keşiş kəndinə
çatdırdılar. Polk komandiri Voyçixovski həlak
olanların aqibətini öyrənib-bilmək
üçün yerli sakinləri bir yerə topladı, bu hadisənin
törədilməsində şübhə doğuranları
tutmağı əmr elədi. 42 şübhəli daşnak həbs
olundu. Əvvəlcə onlar heç nəyi boyunlarına
almaq istəmirdilər. Lakin xislətlərində anadangəlmə
satqınlıq olan ermənilər meyitlərin harda
basdırılmasının yerini dedilər. Cəza batalyonunun
əsgərləri torpağı qazıyıb meyitləri
çıxartdılar və meyitlərlə birlikdə həmin
42 nəfəri də Şuşaya gətirdilər.
İsfəndiyar Hacıyevə
nişanlısının bağışladığı tikmə
...Həbs olunanları Gəncə qapısından
sola döndərib, həbsxanaya sarı apardılar və
yarı yolda qəzəbli izdihamla qarşılaşdılar.
Xüsusi təyinatlı dəstənin komandiri Əhməd
Əhmədovun və dustaqları aparan silahlı əsgərlərin
göstərdikləri səylərə baxmayaraq, onlar
hücum çəkib, caniləri əzişdirməyə
başladılar... Ermənilərdən cəmi yeddi nəfəri
sağ qaldı, onlar da lazaretə aparıldı.
Yazıya bir neçə haşiyə əlavə etmək
istəyirəm.
...1977-ci ildə İsfəndiyar Hacıyevin
adyutantı olmuş Yusif Paşayevin hal-hazırda
sağ-salamat olduğunu bilib, dərhal onun
yaşadığı Ağdam şəhərinə
yollandım. Artıq doxsan yaşını haqlamış bu
ahıl kişi ilə görüşdüm. Kim olduğumu
biləndən sonra mənim suallarıma cavab verməyə
başladı. İlkin olaraq bildirdi ki, sağ qalmasında
komandiri və həmkəndlisi İsfəndiyar (onu qısaca
olaraq "İspən" də
çağırırdılar) Hacıyevə borcludur.
Əlavə elədi ki, həmin gün o, səhər tezdən
məni yuxudan durğuzub, atlara yem verməyi
tapşırdı. Elə bu vaxt atışma səsləri
eşidilərkən İsfəndiyar sanki nə
olacağını duyubmuş kimi məni kömək
dalınca Şuşaya göndərdi. Və mən də onun
sayəsində gördüyün kimi sağ qalmışam.
...Erməni vəhşilərini camaat cəzalandırarkən
bu hadisəni öz gözləri ilə görmüş
Surxay Rzayev mənə danışırdı: "Uşaq
idim, on bir yaşım vardı. Bir gün səhər tezdən
kimsə bizə gəlib, o vaxt Şuşa həbsxanasının
rəisi olan atam Məşədi Abbas Rzayevə həyəcanla
nəsə dedi. Atam cəld durub, onunla getdi və mən də
atamın xəbəri olmadan onun arxasınca qaçdım. Və
yolda baş verənlərə gizlicə tamaşa eləməyə
başladım. Ordakı mənzərəni görəndə
dəhşətdən, az qala, ağlımı itirmişdim.
Xalqın erməniləri necə cəzalandırdığını
gördüm. Birdən atam məni görüb, ordan
çıxıb-getməyimi tapşırdı. Bununla belə,
mən o murdar məxluqların ölüm səhnəsinin
şahidi oldum".
İsfəndiyar Hacıyevin bacısı oğlu Vaqif
Şirinov dayısı haqqında mənə danışarkən
deyirdi: "Dayımı və onun digər
yoldaşlarını öldürən daşnaklar
Şuşaya gətirilərkən anam Əminə də o
izdihamın içərisində olub və ermənilərin
qanını ovuclayıb, "oxqay" - deyə-deyə
içirmiş".
...Televiziya verilişlərinin birində məşhur
aktyorumuz Ağasadıq Gəraybəylidən eşitdim ki,
Qarabağa qastrol səfərinə çıxan həmin o
artistlərin arasında o da olub. Və mən bu hadisə ilə
bağlı tədqiqat işləri apararkən
Ağasadıq müəllimlə təsadüfən
rastlaşdım. 1977-ci, ya da 1978-ci ildə rejissor Mehdi Məmmədovun
M.Əzizbəyov adına Azərbaycan Dövlət Akademik Dram
Teatrında yeni quruluşda tamaşaya qoyduğu S.Vurğunun
"İnsan" pyesinin premyerasında bu böyük aktyoru
gördüm və fürsəti fövtə vermədim.
Tamaşa başa çatandan sonra teatrın
qarşısında ona yaxınlaşdım. Salamlaşıb,
kim olduğumu dedim və bir neçə sualıma cavab verməsini
xahiş elədim. O, razı olduğunu bildirdi və biz
Hüsü Hacıyev küçəsində söhbət eləyə-eləyə
birgə addımlamağa başladıq. Və mən çəkinə-çəkinə:
- Siz də Bakıdan Qarabağa gedən həmin teatr
truppasında olmusunuz, - deyəndə o, sözümü kəsib,
gülə-gülə: - Düz deyirsən, bala, nə
soruşacağını bilirəm. Ağdamda bizi
Şuşaya gedən aktyorlardan ayırıb, Abbas Mirzə
Şərifzadənin rəhbərliyi ilə Qarabağın
başqa kəndlərinə göndərdilər. Deyəsən,
anam məni namaz üstə doğub. Ona görə mən də,
digər yoldaşlarım da salamat qaldıq.
Qısa söhbətimiz elə burdaca qurtardı və
sağollaşıb, ondan ayrıldım.
...Aktyorların və kursantların cəsədləri
Bakıya gətirildi. Dəfn komissiyası yaradıldı. Sədr
Abbas Mirzə Şərifzadə, katib Hacağa Abbasov, xəzinədar
Əlabbas Rzayev təyin olundu, Hüseynqulu Sarabski, Mirzağa
Əliyev, Sidqi Ruhulla, Murad Muradov və başqaları üzv
seçildilər. Qəzetlər aktyorlar barəsində
nekroloqlar dərc elədi. "Kommunist" qəzeti 25 fevral
1921-ci il tarixli nömrəsində "Şəhidlərin dəfni"
adlı məqaləsində bu təntənəli mərasim
haqqında yazırdı:
"Qarabağda inqilab uğrunda facianə bir surətdə
şəhid olan artistlərdən Əbülhəsən
Anaplı ilə Mirpaşa Sadıqovu və zabitlərdən
Əbdülhəmid Yusifxanov, yunkerlərdən Mirəhməd
Mirhəsənov ilə Möhsün (Rza) Əsgərov
yoldaşları dəfn etdilər. Əvvəlcə bu beş
cənazə böyük izdihamla Təzəpir məscidindən
qaldırılıb, dövlət teatrı
qarşısına gətirildi. Teatr qarşısında
aktyorlar tərəfindən, fəhlə klubundan, Rusiya teatr dəstəsindən,
yəhudi artistlərindən, "Satiragit" teatrından
nümayəndələr yanıqlı və atəşin
nitqlər söylədilər. Sonra cənazələr
"Rabis" qarşısında saxlanıb, "Rabis"
nümayəndəsi ilə Gəncə artistləri nümayəndəsi
danışdılar.
Ordan cənazələr maarif xalq
komissarlığı qarşısına gətirildi. Burda
maarif xalq komissarı yoldaş Dadaş Bünyadzadə, maarif
xadimləri ittifaqı tərəfindən Müslüm bəy
Maqomayev nitq söylədilər. Hərbiyyə məktəbi
qarşısında yoldaş Mirzə Davud Hüseynov, Cəbiyev
və hərbiyyə məktəbi tərəfindən Kənan
yoldaşlar əlvida dedilər.
Ordan cənazələr Azərbaycan İnqilab Komitəsi
qarşısına gətirildi. Burda yoldaş Nərimanov atəşin
və mənalı bir nitq söylədikdən sonra Azərbaycan
Kommunist Firqəsinin Mərkəzi Komitəsi
qarşısında yoldaş Mirzə Davud Hüseynov Mərkəzi
Komitə tərəfindən danışdı. Ordan Bakı
İcraiyyə Komitəsi qarşısına gətirilib, burda
Bakı Şurası tərəfindən Mirbəşir
Qasımov və şəhərimizdə davam edən füqəra
komitələri qurultayı tərəfindən bir nəfər
nümayəndə axırıncı əlvida nitqləri
söylədilər! Sonra cənazələr
qaldırılıb, qara torpaqlara tapşırılmaq
üçün qəbiristana aparıldı.
Mərasimi dəfndə bütün xalq
komissarları, hərbiyyə nümayəndələri,
artistlər, füqara komitələri, qurultayın
bütün nümayəndələri isbati vücud edirdilər.
Bunlardan başqa, şəhər əhalisi dəxi qəmlərə
şərik olub, mərasimi dəfndə iştirak edirdi".
İsfəndiyar Hacıyev isə Şuşanın
"Mirfəseh qəbiristanlığı"nda dəfn
olundu. "Cıdır düzü"ndə - şəhərin
fəxri qəbiristanlığında başdaşı üzərində
aşağıdakı şeir parçası həkk olundu:
Qadir Allah, qədrini mən bilmişəm,
Baş götürüb, dərgahına gəlmişəm.
Qoy bu daşı oxuyanlar bilsinlər,
Mən burada nə dərd ilə ölmüşəm.
1921-ci il aprelin 2-də Azərbaycan İnqilab
Tribunalının Səyyar Sessiyasında erməni
daşnaklarına mizan-tərəzi quruldu, onların cinayət
işinə baxıldı. Səyyar Sessiyanın 4 aprel 1921-ci
il tarixli məhkəmə iclasında əmlakları
müsadirə olunmaqla canilər Şamir Məlikallahverdov,
Ambarsum Petrosov, Arşak Arakelov, Akop Arzumanov, Samson Məlikallahverdov
layiq olduqları ən ağır cəzaya - güllələnməyə
məhkum edildilər (Azərbaycan Respublikası Dövlət
Arxiv İdarəsi. Dövlət arxivi. Fond 1775, siyahı 2,
saxlama vahidi 400.1).
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet .- 2024.- 10 oktyabr(№185).-S.10-11.