TALE DƏYİŞƏN QADIN
LİBASI, YA BİR GÜL
İLƏ BAHAR
O həm çox məlumdur, həm də naməlum.
Bir tərəfdən bu ad-soyad hamıya bəllidir, belədirsə,
demək, onu tanıyırlar, amma eyni zamanda haqqında bu
gün təqribən heç kimə heç nə bəlli
deyil. Bircə hər kəsin bundan dəqiq xəbəri var
ki, Əbdürrəhim Fərəcov Azərbaycan səhnəsinin
ilk Leylisidir. Bəs onun sonrakı taleyi necə olub? Niyə ilk
çıxışı rəğbətlə
qarşılansa da, nəinki ikinci dəfə Leyli
libasını geyməyib, hətta teatrdan da tamam
ayrılıb?
Bu suallar həmişə ortaya çıxacaq. Ancaq təəssüflər
ki, indiyədək lap çoxdan düşüncələrdə
dolaşan bu suallara cavab verilməyib. Əgər mən bir az
geciksəydim, sualın cavabını bilən son adamları
danışdırıb səslərini də sənədə
çevrilsin deyə yazmasaydım, son izlər də itəcəkdi
və laübalılıq daimi olacaqdı. Amma ixtiyar
çağlarında həyatdan getmiş o iki şahiddən
daha əvvəl bir qatar insan olub ki, bu iki müsahibimin dediyindən
beş qat artığını söyləyə,
Əbdürrəhim Fərəcovun ömür yolu, teatrdan niyə
uzaqlaşması və sonrakı aqibəti haqqında
çox həqiqətləri çatdıra bilərdilər.
Bəlkə ara-bərə söhbətlərində bu haqda
çox danışıblar da. Fəqət o xatırlananlar
yazılmayıb, tarixləşməyib, ona görə də
gedən insanlarla birgə o xatirələr vaxtın dünənlərində
ətiyib itib.
Heç olmazsa bu iki şahid - Əbdürrəhim Fərəcovdan
sonra illərcə Leylimiz (həm də yalnız Leylimiz yox, həm
də Əslimiz, həm də Xurşidbanumuz, həm də
Gülzarımız, həm də Gülçöhrəmiz...)
olmuş Əhməd Bədəlbəyli-Ağdamskinin oğlu
Telman Ağdamski və bir də 2021-ci ilin noyabrında,
ömrünün 101-ci ilində həyatdan ayrılan tarzən
Firidun Ələkbərov hafizələrindəkini özləri
ilə aparmadılar, onlarla Əbdürrəhim Fərəcov
haqda bir yox, neçə dəfələrlə
danışdım, nağıl etdiklərinin bir qismini radiodan
da səsləndirdim ki, hamı agah olsun.
O gün bir ayrı gün imiş. 1908-ci ilin 12
yanvarında, indi insana uzaq tarix kimi gələn o sazaqlı
şənbə axşamında Bakıda baş tutan o
tamaşanın mənası o qədər böyükdür
ki, bunu sadəcə səhnə, teatr, musiqi hadisəsi saymaq əsla
düz olmaz. Onacan camaatımız çox tamaşalara da
baxmışdı, teatr artıq azərbaycanlılara qeyri-adi
vaqiə kimi gəlmirdi. Çünki paytaxt Bakı öz
yerində, teatr yolunu tutmuş fədailərimiz
tamaşaları ilə Azərbaycandan kənara da, elə
ayrı-ayrı bölgələrimizə də mütəmadi
səfərlər etmişdilər, bir-birinin ardınca
sayı çoxalan qəzetlər də başlanan XX
yüzilin əvvəllərindən etibarən
çoxsaylı teatr yazıları ilə səhnəni azərbaycanlılara
xeyli yaxınlaşdırmışdılar. Lakin "Leyli və
Məcnun" gəldi və elə gəldiyi gündən də
diksindirdi, insanların içərisini işıqla doldurdu,
teatrın özünün içərisində də bir
ayrı əsrarəngiz aləmin olmasını onlara
anlatdı.
"Leyli və Məcnun" insanımızın
düşüncəsinə və məişətinə bir
səhnə, musiqi deyil, millət hadisəsi kimi daxil oldu.
Ən üzdə olan sübutu odur ki, bu əsər millətin
ruhunda və könlündə özünə necə məskən
salıbsa, ondan ayrılmaq olmur. 1908-ci ildən bəri
görün nə qədər səhnə əsərləri
yaranıb. Operalar da, operettalar da, dramlar da. Aralarında
yaxşıları, sadəcə yaxşı yox, çox
gözəlləri də nə qədər desən. Ancaq "Leyli
və Məcnun" tək incidir ki, gəldiyi gündən
indiyədək bircə il də olmayıb ki, səhnədən
düşsün. Hər səsinə, hər sözünə
aşina ola-ola, az qala əksəriyyətin əzbər
bildiyi, hafizəsində səslənən bir əsərdən
doymaması, yorulmaması, bıqmaması özü bir
möcüzədir. Əbdürrəhim Fərəcovsa həmin
millət möcüzəsini yaradanlardan olub. Rəvadırmı
ki, onu yaxşı tanımayaq, elə bircə adını
bilməklə kifayətlənək?!
"Leyli və Məcnun" operası necə
yazılmağa başlayırmış, onun da
sorağını mənə çatdıran ilk qaynaq olub. Bu
gün Azərbaycanda Hacıbala Zamanovun kimliyini bilən bir-iki
nəfər ola-olmaya. Onlar da, yəqin ki, elə həmin nəslə
bağlı kəslər olar. 1970-ci illərin ortalarında, tələbəlik
illərimdə, hər gün-günaşırı unudulmaz
müğənnimiz Yavər Kələntərlinin Bakıda,
Tolstoy küçəsindəki mənzilinə baş çəkərdim.
Hər gedəndə ağırlığı çiyin
qıran radio diktofonunu özümlə götürərdim, hər
görüşdən Yavər xanımın bir-birindən
şirin və tarixlə dolu söhbətləri
yazılmış 2-3 dolaq lentlə qayıdardım.
Axşamlardan birində Yavər xanım mənə Üzeyir bəylə
Qori seminariyasında birgə oxumuş, onun ən yaxın
dostlarından olmuş qardaşı Hacıbaladan söz
açdı, gənc Üzeyirin 1906-1907-ci illərdə bir
neçə dəfə onların Şamaxıda,
Sarıtorpaq məhəlləsindəki evlərinə gəlişlərindən
danışdı. Deyirdi ki, 1906-cı ildə hələ 5
yaşında idim, başverənləri dumanlı, daha
çox böyüklərin sonralar evdə söylədiklərindən
xatırlayıram, ancaq 1907-ci ilin yayında artıq 6
yaşında idim, o dövrdə Şamaxıda gördüklərim-eşitdiklərimin
çoxunu unutmamışam, bir də unutmaq da mümkün
deyildi, çünki evimizdə bu söhbətlər tez-tez təkrarlanardı.
Yavər xanım söyləyirdi ki, qardaşı
Hacıbalanın evdə skripkası varmış. Digər bir
çox Qoriçilər kimi, o dayaxşı skripka
çalardı (Yavər xanım "skripka" demiş
olduğuna və lentdə də o cür qaldığından
mən bu musiqi alətini bu sözlə verirəm. Gərək
kökündə "skrip" - "cırıltı"
dayanan və bu zərif səsli çalğı alətinə
büsbütün yad olan həmin kəlmədən
çoxdan imtina edəydik. Münasibi budur ki, "vilolon"
deyək, Türkiyə türkləri "kaman"
adlandırır). Tale elə gətirmişdi ki, illər sonra
Yavər Kələntərli "Leyli və Məcnun"da
Leyli də olmuşdu, Leylinin anası da. Yada salırdı ki,
hələ 1907-ci ildə Şamaxıdakı mənzillərində
sonralar "Leyli və Məcnun"un ən təsirli
parçalarına çevriləcək duetləri, xorları
qardaşı Hacıbala ilə Üzeyir bəy gah onun, gah
bunun çaldığı skripkanın müşayiəti ilə
səs-səsə verərək necə oxuyurmuşlar.
"Leyli və Məcnun"un ilk tamaşasında
çıxış edən unudulmuş ilklərdən biri də
elə həmin Hacıbala Zamanov olmuşdu.
"Kaspi" qəzeti 1916-cı ilin 20 dekabrında
işıq üzü görmüş və "Nicat" cəmiyyətinin
yaradılmasının 10 illiyinə həsr edilmiş
284-cü sayında "İlk opera" adlı bir məqalə
də dərc etmişdi və orada "Leyli və Məcnun"un
səhnəyə
çıxarılıb-çıxarılmamasının ilk
addımdanca mübahisə ilə
qarşılandığından bəhs edilirdi: "O vaxt,
1907-ci ildə müəllim Hacıbəyov Cəmiyyətə
yazmış olduğu "Leyli və Məcnun"
operasının tamaşaya qoyulması təklifi ilə
müraciət etmişdi. Məsələyə Cəmiyyətin
6 nəfərdən ibarət teatr bölməsində
baxılırdı. 3 nəfər operanın qəbul edilməsinin
lehinə, 3 nəfər əleyhinə oldu. Yalnız iclas sədrinin
müsbət səs verməsi təsirini göstərdi və
opera qəbul edildi".
Elə həmin çağları yada salaraq 1925-ci ildə
"Bir aktyorun xatirələri" adlı memuarlarını
qələmə alan ilk Məcnunumuz Hüseynqulu Sarabski
"Nicat"a müraciəti onunla izah edirdi ki, bu,
oturuşmuş bir Cəmiyyət olduğundan bina kirələmək,
libaslar əldə etmək, məşqləri keçirmək,
hökumətdən zəruri icazələri almaqçün
imkanı və təcrübəsi çox idi. "Hə"
veriləndən, mətləb ciddiləşəndən sonra ən
müşkül məsələnin həllinə girişmişdilər:
Leyli axtarışına başlamışdılar. Bu yadasalan
Sarabskidir: "İşə başladıq. Xor, İbn Səlam,
Nofəl, Leylinin və Məcnunun atası və anasını
oynayanları birtəhər tapdıq. Amma Leyli
tapılmadı. Oyan-bu yanı axtarandan sonra bizə bir
aşpaz şəyirdi rast gəldi, familiyası Fərəcov,
adı Əbdürrəhim idi. Buna çox yalvarandan sonra Leyli
rolunu oynamağa razı oldu. Bu şərtlə ki, heç kəs
onun Leyli rolu oynayacağını bilməsin. Bir ay məşq
elədik. Bir adam yox idi ki, bunun yaxşı
olacağını söyləsin. Hamı bizi peşman edir və
qorxuzurdu ki, bundan bir şey çıxmaz,
özünüzü biabır edərsiniz".
Leylini - Fərəcovu kimin tapıb tövsiyə etməsi
ilə bağlı vaxtilə mənə 3 nəfər
danışıb. Azər Sarabski təsdiqləyirdi ki, Fərəcovu
atam tam təsadüfən, bir aşpazxanada zümzüməsini
eşidərək tapıb. Amma Fərəcovdan sonra ta 1920-ci
ilə qədər Azərbaycan opera və operettalarında
bütün baş qadın rollarının, o sıradan elə
Leylinin də ifaçısı olmuş, Üzeyir bəyin
dosdoğma xalası oğlu Əhməd Bədəlbəyli-Ağdamskinin
övladı, kimyaçı alim Telman Ağdamski
atasının dilindən söyləyirdi ki, Əhməd
Əbdürrəhimlə tanışmış, onun
yaxşı səsi olduğunu irəlicədən bilən də,
tamaşada oynamağa razı salan da o olubmuş. Unudulmaz
rejissorumuz Şəmsi Bədəlbəyli də atasına -
Üzeyir bəyin digər xalaoğlusu və Əhməd bəyin
qardaşı, ilk tamaşada da çıxış edənlərdən
olmuş Bədəl bəyə istinadən təsdiqləyirdi
ki, bəli, Əbdürrəhimi bu işə Əhməd bəy
cəlb etmişdi və hətta Bədəl bəy hələ
Qarabağdan Fərəcovun atası ilə də
tanışmış.
Yalnız iki nəfərin sözünün
üst-üstə düşməsinə görə deyil, həm
də can yiyəsinin özünün - Hüseynqulu Sarabskinin
"tapdım" deyil, "bizə rast gəldi"
etirafına görə mən daha çox məhz Əhməd
bəyin vasitəçiliyi ilə Əbdürrəhimin bəxtinə
ilk Leyli olmağın düşdüyünə inanmağa
mailəm. Digər tərəfdən, ilk tamaşanın
alınması üçün axıracan fədakarlıq
göstərən, hər maneəni aşmaqda Üzeyir bəyə
dayaq olan, elə rolların da çoxunu ifa edən, xorda
oxuyanların əksəri gənc bəstəkarın
qohum-qardaşı olmuşdu, köhnə və sadiq
dostları olmuşdu. Üzeyir bəyin özünün
1907-ci ildə "Əlmənsur" tamaşasına baxarkən
səyyah ərəb rolunda məharətlə
oynadığını və "Hicaz" üstündə
məlahətlə oxuduğunu görərək cəlb etdiyi
Hüseynqulu Sarabski, yenə özünün yazmasınca, hətta
ilk tamaşa ərəfəsində bir şey
alınmayacağını deyənlərin
dığ-dığından qorxaraq bir dəfə məşqi
yarımçıq qoyub qaçıbmış, onu evində
məşq keçirilən İmran Qasımov ardınca
yüyürərək küçədən geri
qaytarıbmış. Yəni özü son anacan tərəddüd
içində olanın bir başqasını tamaşada
oynamağa, qadın rolunda çıxış etməyə,
illah da əvvəldən-axıradək səhnədə görünəcək
baş surəti - Leylini yaratmağa razı sala bilməyindən
daha çox elə buna həmin günlərdə daim
Üzeyir bəyin yanında olmuş xalaoğlularının
nail olması, elə birbaşa xatirələrin də göstərdiyi
kimi, sadəcə inandırıcı deyil, həm də daha məntiqlidir.
"Leyli və Məcnun"un səhnəyə
çıxmasının qarşısını
almaqçün əlləşənlərin bütün səylərinə,
hətta son anda vurduqları badalağa - tamaşada
çalmalı olan tarzənləri bundan
daşındırmaqla işipozmaq cəhdlərinə
baxmayaraq, sıralarına Üzeyir bəyin özünün də
qatıldığı, çoxu seminariya yoldaşları olan
skripkaçılar, fitnələrə uymayaraq teatra gələn
və tamaşanı yola verən tarzənlər Qurban Pirimovla
Şirin Axundov ürəklə çalmışdılar, elə
başlanğıcdan tamaşaçıların rəğbətini
hiss edən oxuyanların hamısı həvəsə gəlmişdilər
və salona toplaşanları sehrinə salan qeyri-adi gecə
alınmışdı. Söz yox, o qış
axşamında o ilk tamaşaya baxmağa gələnlərin
bir çoxu dövrün tanınmış ziyalıları,
seçkin insanları imiş. Məsələn, bu məlumdur
ki, Abbas Səhhət başına Şamaxının hörmətli
kişilərini, yazı-pozu adamlarını da yığaraq
məxsusi olaraq bu tamaşaya baxmaqçün Bakıya gəlibmiş.
Bunu bir para başqa mənbələr də təsdiq edir və
bibioğlusunun həmin gəlişinin təfərrüatlarını
mənə Yavər xanım Kələntərli də
söyləmişdi.
Yavər xanım hərdən köks ötürərək:
"İndiki başım olaydı, ondakı yaşım
olaydı" deyərdi. XXI yüzildə XX əsrin əvvəlindəki
o şərəfli keçmişi düşünürkən
ürəyimdən belə bir mümkünsüz istək də
keçir ki, lap həmin günlərə olmasa da, 1920-30-cu
illərə qayıda biləydim, şahidlərdən
soruşa-soruşa "Leyli və Məcnun"un ilk
tamaşasına baxanların siyahısını
çıxaraydım. Bu naçar arzumda əslində bir məzəmmət
də var ki, axı bunu zamanında asanlıqla etmək
olardı. Mənə görə, o axşam "Leyli və Məcnun"u
ilk görüb alqışlamışlar da tarixi
simalardır. Çünki əsərin sonrakı azad
uçuşlarına, yeni-yeni könüllər fəth etməsinə
o gecənin, o gecədəkilərin təsiri az
olmamışdı. Tamaşa ərəfəsində qəzetlər
də nəcib işini görmüş, çoxlarını
bu tamaşaya irəlicədən müsbət ovqatda kökləməyi
bacarmışdı. Səbəbsiz deyildi ki, ilk "Leyli və
Məcnun"a baxmaqçün neçə gün öncədən,
elə qəzetlərin oyatdığı ajiotajın sayəsində,
teleqrafla Tiflisdən, Yelizavetpoldan - Gəncədən,
Vladiqafqazdan, İrəvandan, digər Qafqaz şəhərlərindən
bilet sifariş edənlər, ayın 12-də özünü
teatra qatarla çatdıranlar olmuşdu.
Həmin ovsunlu gecənin baş qəhrəmanından
artıq və dəqiqliklə tamaşa salonunda
yaşanmışları kim xəbər verə bilər ki?
Sarabski - Məcnun anırdı: "Məndə elə bir
hiss oyandı ki, Hüseynqululuğumu tamam unudub bir Məcnun kəsilmişdim.
Səhnə mənim üçün elə bil bir səhra
idi. Mənimlə iştirak edənləri
tanımırdım, gözlərim heç bir şeyi
görmürdü. Pərdə düşdükdən sonra
camaatın məni dəfələrlə sürəkli
alqışlar içərisində pərdə
qabağına çıxarması və
yoldaşlarımın pərdə dalında məni əhatə
edib öpmələri mənə o qədər təsir etdi
ki, biixtiyar ağladım".
Bəs Məcnunun Leylisi o axşam necə
oynamış, necə oxumuş, hansı təəssüratlar
oyatmışdı? Cavab artıq bir neçə gün əvvəldən
tamaşanı diqqətinə götürmüş qəzetlərdədir.
"İrşad" qəzeti 1908-ci ilin yanvar
ayının 15-də çıxan yeddinci sayında ilk opera
haqqında rəyini belə bölüşürdü və
bu, "Leyli və Məcnun" barədə əvvəlinci
müsbət resenziya idi: "Mən musiqişünas deyiləm,
ona görə də bu əsərin musiqi nöqteyi-nəzərindən
məziyyətləri haqqında mühakimə yürüdə
bilmərəm. Amma məlumdur ki, əgər musiqidə zəruri
harmoniya və üslub yoxdursa, o, dinləyiciyə arzulanan təsiri
də göstərə bilməyəcək. Bu dəfə isə
zalı ağzına qədər doldurmuş müsəlman
tamaşaçı kütləsi indiyə qədər
görülməmiş bir şəkildə sakitcə
oturmuşdu. Elə tamaşaçıların bu böyük
diqqəti sübut edir ki, təqdim olunan müsəlman
operası qoyduğu məqsədə çatıb.
Tamaşaçıların ürəyini fəth eləyib".
Və məqalə müəllifi qələmini
yönəldirdi Leyli rolunun ifaçısına:
"Əbdürrəhim Fərəcov səhnədə ilk dəfə
çıxış etsə də, qabiliyyəti sayəsində
rolun öhdəsindən layiqincə gəldi. Amma məlahətli
səsi ilə yanaşı, onun aktyorluq qabiliyyəti də
olsaydı, onda Leyli surəti lap misilsiz alınardı".
Lakin bu, o dövrdə "Leyli və Məcnun"
haqqında çıxan birinci məqalə deyildi. Ondan əvvəlkiləri
qoyub bu yazıdan o səbəbə başladım ki, məhz
həmin yazı əvvəldən-sonacan ilk ən xeyirxah mətbu
qiymətverməsi olmuşdu.
Bir gün öncə -1908-ci il yanvarın 14-də
"Tazə həyat" qəzetində Haşım bəy Vəzirovun
"Türk dilində opera" adlı resenziyası dərc
edilmişdi. "İrşad"dakı hərtərəfli
müsbət dəyərləndirmələrdən ibarət
yazıdan fərqli olaraq, bu məqalə müəllifi
"Leyli və Məcnun"a bir qədər tənqidi
yanaşırdı. Hərçənd bu müəllifdə
ayrı-ayrı rolları təhlil edərkən
aktyorlardakı naqisliklərdən bəhs etsə də, surətləri
yaradanların hər birinin, o cümlədən, Əbdürrəhim
Fərəcovun da vokal imkanlarının yüksək səviyyədə
olduğunu vurğulayırdı.
Başqa sözlə, ilk dəfə "Leyli və Məcnun"da
çıxış etmiş, birinci dəfə səhnədə
görünmüş Əbdürrəhim Fərəcovda
aktyorluq imkanlarının məhdud olması
anlaşılandır. Çünki oaxşamkı
ifaçıların bir çoxunun, o sıradan elə
Sarabskinin də yetərincə səhnə təcrübəsi
vardı. Əsas olan bu idi ki, elə qəlbəyatan avazı
vardı, elə yaxşı oxumuşdu, ilk tamaşaya rəy
yazmış hər iki müəllif təsirlənmişdi,
aktyorluğundakı çatışmazlıqları da səsinin
gözəlliyinə bağışlayan kimi olmuşdular.
Tamaşaçı gözüylə səhnə o
cür görünürdü, ancaq səhnədən
görünən tamaşa zalı da vardı ki, onun da necəliyini
bizə daha hansısa qəzet yazısı yox, bunları səhnədən
seyr etmiş Sarabskinin özü mötəbərcə əyan
edir: "Tamaşa başladıqda o qədər camaatla dolu
olan salonda elə bir sakitlik əmələ gəldi ki, guya
burda kimsə yoxmuş. Oyunun birinci, ikinci pərdələrini
qorxudan var qüvvəmlə oynayırdım. İkinci pərdə
düşdükdən sonra yoldaşlarım və teatrda
iştirak edənlər mənim başıma
yığılıb "Afərin! Afərin!" deyə təbrik
elədilər. Və bu alqışlarla mənə daha da
qüvvət verib deyirdilər: "Hüseynqulu, əgər
üçüncü pərdəni də yaratsan, artistlik
adını qazanacaqsan". Üçüncü pərdəni
başladıqda mən cəsarətlə onlara dedim:
"Gedin tamaşa edin, görərsiniz".
Ağlasığmaz uğurla tamamlanan o ilk tamaşa
axşamının dilxorçuluqları da olmuşdu. Sarabski
sonralar boynuna alırdı ki, hələ cavan idim, xam idim,
İçərişəhərdə Məkkədən
qayıdan bir hacının özü ilə gətirdiyi bir
qul ərəbin dümqara olduğunu gördüyümdən
elə zənn edirdim bütün ərəblər elə o
cür qapqara olmalıdır, odur ki, Məcnunun da ərəb
olduğunu nəzərə alaraq sifətimə qara boya
çəkmişdim.
Ancaq Sarabski bir tərəfdən belə incəlikləri
bilməyəcək qədər təcrübəsiz idisə,
digər tərəfdən çoxdan səhnədə
olduğundan həm də qrim, sifəti necə boyayıb, necə
təmizləmə sarıdan püxtə idi.
Üzünün qara-qurasını da tamaşa bitincə
tezliklə təmizləmişdi. Ancaq Əbdürrəhim Fərəcov
belə təcrübələrdən bixəbər idi.
"Bir qışqırıq eşitdim: "Bəs mən
üzümdəki rəngi necə silim?" Səsindən
Leyli rolunu oynayan Fərəcovun
qışqırdığını anladım. Gedib
gördüm su kranının qabağında durub
üzünü suyla yuyur. Qaydadır, laka su dəydikdə
daha da bərk olar. Biz onun bığlarını görünməmək
üçün lak ilə
yapışdırmışdıq. O da üzünə su
vurduqca lap bərkiyib qrim getmirdi və lak quruduqca onu incidirdi.
İşi belə gördükdə qolundan yapışıb
apardım, qrimini vazelin ilə təmizləmək istədim.
İyrənə-iyrənə üzümə baxıb dedi:
"O donuz yağını qoymaram mənim üzümə
sürtəsən". Çox müsibətlə bunun
üzünü təmizlədik və şad-xürrəm
hamı öz evinə getdi. Bu oyundan sonra camaat və səhnə
yoldaşlarım məni "Məcnun" deyə
çağırırdılar. O ad mənə o qədər əziz
idi ki, hər kəs bu adda çağırdıqda fərəhlənirdim.
Küçədən keçdikdə keçmişdə məni
barmaqla hədələyən camaat indi məni hörmət və
məhəbbətlə göstərirdi. Oyunun belə müvəffəqiyyətlə
keçməsindən ürəklənib təkrar etmək
istədik. Leyli rolunu oynayan Fərəcovun yanına gəldik.
Dedi ki, mən bir də qələt eləyərəm,
oynayaram. Çox danışdıqdan sonra bir növ onu
razı elədik. Amma yenə şərt bağladı ki, o rəngi-yağı
üzünə sürtməyək. Odur ki, qadın məsələsi
çox çətin idi. Biz də təkrar
oynamalıydıq. Neyləyək, neyləyək? Bizə
Əhməd Bədəlbəyovun yaxşı səsi
olduğunu dedilər. Gedib onu tapıb razı saldıq.
Əhməd Ağdamski bir neçə vaxt Leyli rolunu müvəffəqiyyətlə
ifa elədi. "Leyli və Məcnun" hər dəfə təkrar
oynandıqda Azərbaycan qəzalarından teleqrafla
"Nicat" cəmiyyətinə biletlər
tapşırırdılar".
Yaxşı, bir tərəfdən Sarabski yazır ki,
Əbdürrəhim Fərəcov Leyli rolunu oynamağa şərt
qoyaraq razılıq verdi, ardınca da bildirir ki, bizə
Əhməd bəyin yaxşı səsi olduğunu dedilər,
gedib onunla dil tapdıq.
Əhməd bəyin sorağına kiminsə
sözüylə düşməyə, gedib onu axtarmağa
ehtiyac yox idi. Onun səsinə də, qabiliyyətinə də
xalaoğlusu Üzeyir bəy yaxşıca bələd idi,
eyni evin adamları idilər.
Əbdürrəhim Fərəcov yenə Leyli rolunda səhnəyə
çıxmağa razılıq verdiyi halda vəziyyətin kəskin
dəyişməsinin, onun oynamaqdan qəti imtina edərək
teatrdan, hətta Bakıdan ayrılmasının səbəbi
başqa idi.
Bunu da Şəmsi Bədəlbəyli əmisi Əhməd
Bədəlbəylinin dilindən söyləyirdi ki,
Əbdürrəhimin oynamaqdan boyun
qaçırmasının, teatrdan aralanmasının səbəbi
ölüm təhlükəsi vəd edən hədələr
idi. Qadın rolu oynayan başqa kişilər Əbdürrəhim
Fərəcovacan da olmuşdu. Onlara pis baxılsa da, hər
halda qətllə təhdid etmirdilər. Əbdürrəhiminsə
gözaltısı varmış, ailələr arasında
ilkin razılıq da olubmuş ki, elçilərini göndərsin.
Ancaq Əbdürrəhimin qadın paltarı geyib səhnəyə
çıxmasından duyuq düşüncə qızın
atası, qardaşları xəbər yollayırlar ki,
qohum-qonşu məsələdən xəbərdar idi, sənin
adın qızımızla çıxıb, bütün nəslimizi
biabır etmisən, boğazını üzəcəyik.
Sözü elə çatdırmışdılar ki,
Əbdürrəhim bunun elə quruca söz
olmadığını, hətta bundan sonra teatrla
üzülüşməklə də bu xatanın altından
çıxa bilməyəcəyini başa
düşmüşdü, şələ-küləsini
yığaraq kimsəyə xəbər vermədən dəmiryol
vağzalına yollanmış, çox sonralar bilinəcək
ki, Gəncəyə getmişdi.
Üzeyir bəy bir neçə gün sonra
Əbdürrəhimi axtartdırıb heç yerdə tapa
bilməyəndə naəlac qalaraq "təcili
yardım"a - öz xalaoğlusu Əhmədə müraciət
etmişdi. Əlimyandıda olanda xalaoğluları elə həmişə
Üzeyir bəy üçün "təcili yardım"
olaraq qaldılar.
Əfrasiyab Bədəlbəyli yada salırdı ki,
hansısa ifaçının nə səbəbəsə gəlməməsi
ucbatından gərginlik yarananda, tamaşanın pozulması təhlükəsi
olanda Üzeyir bəy dərhal faytonu xalası
uşaqlarının ardınca göndərərmiş.
Hətta o illərin qəzetlərində belə
darmacallardan birində iki Bədəlbəyli qardaşın səhnəyə
tərəf-i müqabil kimi çıxmaları, Əhməd
bəyin Leyli, Bədəl bəyin Məcnunu oynamaları xəbərləri
də qalmaqdadır.
Özü söz açmasaydı, ömrünün
son 30-40 ilində tez-tez görüşüb söhbətləşdiyim,
haqqında verilişlər hazırladığım,
ayrı-ayrı keçmiş sənətkarlar haqda xatirələrini
aldığım Firidun Ələkbərovdan Əbdürrəhim
Fərəcov haqda soruşmaq heç ağlıma gəlməzdi.
Özü bir gün zəng vurdu ki, unudulmuş sənətkarlardan
az yazmamısan, bəs Əbürrəhim Fərəcovu niyə
unutmusan?
Firidun müəllim Fərəcovun adını
Əbdürrəhim yox, Abdurrahman deyirdi və söyləyirdi
ki, əslində adının Əbdürrəhim olduğunu
bilirdik, ancaq onu Gəncədə hamı "Abdurrahman"
çağırardı.
Ertəsi gün gəldi, başladı
danışmağa, baxdım ki, 30-40 illik tanışlığımız
dövründə lap yaxınlığımdakı xəzinədən
xəbərim olmayıbmış.
"Mən onu heç yadımdan
çıxartmıram. Gözəl xanəndə idi, gözəl
qədd-qaməti var idi, yaşlı vaxtında da o,
yaraşıqlı idi. Yəqin, o vaxt oxumağından əlavə
onu Leyli roluna həm də simaca göyçək olmasına
görə dəvət ediblərmiş. Ahıl vaxtlarında
da qəşəng siması adamı gendən cəlb edirdi. Mən
onunla çox toylarda olmuşam. Cavan uşaq idim, gəlirdi,
qardaşlarımdan xahiş edib məni aparırdı ki,
toyumuz var filankənddə, ya Şəmkirdə, ya Tovuzda, ya Gəncəyə
yaxın rayonlarda, Goranboyda-filanda. Qarabağlı idi, amma Gəncəni
özünə vətən seçmişdi. Gəncədə
ev də almışdı. Gəncədə
yaşayırdı, övladları da artıq gəncəli
kimi dünyaya gəlmişdilər, elə ailəlikcə
köhnə gəncəli kimi də camaatla ünsiyyətdə
idilər".
Qocaman tarzən çönüb gəncəli
olmuş qarabağlı Əbdürrəhim Fərəcovu mənə
belə tanıdırdı.
Tarixin qədimlərindən karvan yollarının
qovuşağında qərar tutan Gəncə yalnız Azərbaycanın
deyil, Yaxın və Orta Şərqin aparıcı ticarət,
elm, mədəniyyət mərkəzlərindən olub. Davam
edən bu ənənə XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
də sönmədi. O dövrdə çar canişinliyinin
yerləşdiyi Tiflis Qafqaz üçün nə idisə, Azərbaycandan
ötrü həmin vəzifəni Gəncə yerinə
yetirirdi. Gəncə həm də bir növ mədəni
paytaxt timsalında idi. Sonralar zirvələrə çevriləcək
Cabbar Qaryağdıoğlu da, Məşədi Məmməd Fərzəliyev
də, Keçəçioğlu Məhəmməd də,
Şəkili Ələsgər də, Bülbül də,
Seyid də zamanında böyük şöhrət yoluna Gəncənin
münbit mədəni mühitində qədəm
basmışdılar.
Firidun müəllim bunu da deyirdi ki, XX əsrin əvvəllərində
Gəncədə ustad xanəndələrin özlərinin
bir cəmiyyəti də varmış: "Məndən
yaşlı xanəndələr, sazəndələr
danışardılar, onların söhbətlərindən
eşitmişəm ki, bütün xanəndələr - Seyid
Şuşinski də, Xan da, onlardan əvvəl Ələsgər
Abdullayev də Gəncəyə elə toydan-toya gəlməzdilər,
burda oturardılar, onları müxtəlif kənd-şəhərdəki
toylara gəlib Gəncədən aparardılar. Əbdürrəhimlə
mən dəfələrlə toylarda olmuşam. Çox insan
adamdı, qabiliyyətli adamdı. Vallah, toyu
çalırdıq, pullar mənim tarımın futlyarına
yığılırdı. Bir də görürdüm ki,
üzünü oyana tutub çıxdı getdi, pullar
qaldı. Pul dəqiq hesab sevəndir, ona görə narahat
olardım, deyərdim ki, Abdurrahman əmi, axı bölmədiz,
işimiz yarımçıq qaldı axı. Qayıdardı
ki, əşi, heç nə olmaz, sabah gətirərsən də.
Bax, belə bir insan idi. Deyərdim ki, qaydadır, pulu adətən
xanəndə bölər, siz də yığılanı
özünüz kimə nə qədər verilməlidirsə,
o cür paylaşdırın. Deyərdi ki, heç nə
olmaz, nə verirsiniz verin".
Firidun Ələkbərov söyləyirdi ki, Gəncə
musiqiçilərinin hamısı Əbdürrəhim Fərəcova
hörmət bəsləyirdi - cavanı da, yaşlısı
da.
Yenə Firidun müəllimin sözünə görə,
Əbdürrəhim Fərəcov təxminən yetmişinə
qədər yaşayaraq 1947-48-ci illərdə rəhmətə
gedib. Onun Məmməd adlı bir oğlu varmış, o da
1941-1945 müharibəsində cəbhəyə gedirvə
"qara kağız"ı gəlir.
"Fərəcova, bir də Musa Şuşinskiyə
çox minnətdaram. Onlardan həm çox şey öyrəndim,
həm də məhz bu ikisi mənim yolumu açanlar oldular.
70 ilə yaxındır Bakıdayam. O kişiləri, o
günləri unuda bilmirəm ki, mənim sənətə təzə
gələn vaxtlarımda necə qolumdan tutdular, bəzən
özləri arxa cərgədə görünmək istəyərək
mənə üstünlük verdilər, mənə rövnəq
verdilər, məni ucaltdılar. Onları müşayiət
edə-edə, onlardan əxz edə-edə yetişdim.
Baxmayaraq ki, cavandım, bir-iki ilin içində mən Gəncədə
tanınmış bir tarzən oldum".
İndi illər ayrılığından sonra Firidun
Ələkbərovun 2017-ci ildə yazdığım səsini
dinləyirəm və görürəm ki, burada Əbdürrəhim
Fərəcovla bağlı əlavə bilgilər ala bilməkçün
əlyerilər, tuşatmalar var. Deyib ki, Fərəcovun davaya
gedib qayıtmayan oğlundan savayı, iki qızı vardı.
"Böyüyün adı yadımdan
çıxıb, amma ondan kiçik qızın adı
Brilyant idi. Elə ataları kimi, bütün uşaqları da
göyçək idilər. Analarını da
görmüşdüm, o da qəşəng idi. Mən Gəncədən
Bakıya 1946-da köçdüm. Bildiklərim,
gördüklərim ovaxtacan olanlardır. Abdurrahmanın qohum-əqrəbası
Qarabağdan onun yanına gəlib-gedərdi. Abdurrahmanın həyəti
qara maqazinin dalında idi (Firidun müəllimin dediyi “qara
maqazin” Gəncədəki keçmiş Sabir indiki Cavadxan
küçəsində, bugünkü Filarmoniyanın
yaxınlığında yerləşirdi - R.H.). Qəşəng
həyəti, yaxşı evi vardı. İkinci mərtəbədə
üç otaq idi, birinci mərtəbədəki zaldan
başqa, zirzəmisi də vardı".
Firidun Ələkbərovun söylədiklərinin bu
ayrıntıları da mənə ona görə
maraqlıdır ki, onun Fərəcovun evinə get-gəli
olmasına dəlalət edir. Gedib-gəlməyənin göz
yaddaşında belə təfərrüatlar qalmaz ki!
Daha bir iz də odur ki, Firidun müəllim Fərəcovun
Gəncə Filarmoniyasında solist işlədiyini də
söyləyirdi. Odur ki, yolum növbəti dəfə Gəncəyə
düşəndə gərək ailəsindən, nəslindən
kimlərinsə sağ olub-olmaması ilə maraqlanım, Gəncə
Filarmoniyasının arxivi qalıbsa, orada axtarış
apararaq haçansa bu ad-soyadda əməkdaşın
olub-olmamasını aydınlaşdırım.
"Teatrda oynamazdı. Amma teatrın binasında
konsertlər verərdi. Gəncə Filarmoniyasında birlikdə
çox konsertlərdə çıxış eləmişik.
Solo konsertlər verirdi, yapışıqlı oxumağı
var idi. Köhnə xalq mahnılarını özünəməxsus
şirinliklə oxuyurdu. Sinli vaxtında da səsi yerində
idi. Üzdən də yaşından cavan
görünürdü, yaşlı vaxtında da
saçı yerində idi, heç çox da
ağarmamışdı da. Filarmoniyada Musa Şuşinski ilə
ikisi solist idilər. O vaxt orda aşıqlar qrupu da vardı ki,
ona da Aşıq İslam başçılıq edirdi.
Abdurrahmanla eyni vaxtda çalıb-çağıranların
arasında Aşıq İbrahim Qaraçıoğlu da
vardı, böyük aşıqdı, onun tayı-bərabəri
yox idi. Onunla mən konsertlərdə dəfələrlə
olmuşam. Elə "Misri" oxuyardı ki, gəl görəsən,
"Koroğlu"dan dəm vurardı. Qara kişi idi, amma qəşəng
adamdı, 100 yaşına kimi yaşadı. Mən
Aşıq Əsədi də görmüşəm. Şəmkirdə
bir toyda idik, elə Abdurrahman da orda idi. Böyük toyxana idi,
saat iki olmuşdu, üçə işləyirdi. Dedilər,
siz yekunlaşdırın, Aşıq Əsəd gəlib
çıxıb. Müharibənin təzə
başladığı vaxtlar idi. Baxdıq ki, Aşıq
Əsəd girdi məclisə, balacaboy, dolu, sarışın
adamdı, qəşəng, yumru sifəti vardı, özü
də oxuya-oxuya hoppanırdı, mağarın bu
başından o başına gedib fırlanırdı, arada
yanaşırdı mürgüləyənlərə, bir nərə
çəkirdi, yatanlar ayılırdı. Həmin gün
Aşıq Əsəd səhərəcən nağıl
dedi, sonra oxudu, nağıl dedi, oxudu. İnandırıram sizi
ki, o adamların biri də getmədi. Səhər saat on idi,
toy yiyəsi gəldi ki, yemək hazırdır, keçin bu tərəfdə
süfrə açmışıq. O vaxt aşığı
toyda üç gün saxlayardılar. Aşıq Əsədin
gözəl, zil, həm də gur səsi vardı, oxuduğu kəndin
o başında da eşidilirdi.
Səhər yeməyindən sonra Abdurrahman toy sahibindən
də, Aşıq Əsəddən də izn istədi ki, biz
gedəsiydik, amma bu səs bizi məcbur elədi ki, bir qədər
ləngiyək, bir halda ki bu saatacan qalmışıq, icazə
versəydiniz, biz də bir ağız oxuyardıq.
Aşıq da, ev yiyəsi də Abdurrahmana təəccüblə
baxdılar, çünki o vaxtın toy qaydası belə idi
ki, muğamatla sazı, aşıqla xanəndəni bir-birinə
qatmazdılar, toyun tar-kamança, xanəndə hissəsi bitəndən
sonra meydan saza verilərdi, onların dastan söyləmələri
saatlarla, bəzən günlərlə davam edərdi.
Abdurrahman onların sifətindəki təəccübü
görəndə nəsə deyəcəklərini gözləmədən
dilləndi ki, muğamat-təsnif oxumayacam, elə mən də
bir-iki saz havası ilə ürəyimi boşaltmaq istəyirəm,
çünki Aşıq Əsəd elə oxudu ki, oxumasam, nəfəsim
tıncıxar, ürəyim partlar. Ancaq sazı aşıq
özü çalsın, çünki mənim saz
çalmağım yoxdur".
İxtiyar tarzən Firidun Ələkbərov heyifsilənirdi
ki, o cür sənətkardan onun oxusunun misilsizliyini göstərən
bir qırıq da olsa səs yadigarı qalmayıb,
danışırdı ki, o gün xanəndə Abdurrahman əsl
köhnə aşıqlar sayaq elə oxudu ki, hamının əli-ayağı
yerdən üzüldü, Aşıq Əsəd kimi meydanlar
görmüş ustad mat qalıbmış, heyrətlə
Əbdürrəhim Fərəcovdan bu yolları, bu
boğazları, bu sözləri haradan öyrəndiyini
soruşurmuş.
Fərəcovsa deyibmiş ki, bu aşıq
yollarını uşaqlıq illərində, yeniyetməlik
çağlarında Qarabağın meydangir xanəndələrindən
geri qalmayan ustad aşıqlarından eşidibmiş, o
çağlardan da yaddaşına hopubmuş, indi
üstündən qırx il keçərkən o vaxtdan hafizəsində
ilişib qalanlar qəfilcə gözü
açılmış bulaq kimi üzə
çıxırmış...
Yenə Firidun Ələkbərovu dinləyirəm.
Əbdürrəhim Fərəcovu görmüş, onunla
oturub-durmuş son şahidin hər sözü mənə əziz
gəlir. Danışır və hiss edirəm ən tərifli
sözləri seçib desə də, ürəyi dolusu vəsf
etməkçün bunlar ona azlıq edir, ustada yaraşan daha
layiqli kəlmələr arayır: "Çox aydın nitqi
vardı, sözləri sərrast deyirdi, həm də
savadlı idi, çox kitab oxuyurdu, seçdiyi köhnə qəzəllərin
hər sözünün mənasını bilərdi. İndi
kim qalıb daha? Onu tanıyan adamlardan heç kim yoxdu. O
vaxtın musiqiçiləri hamısı rəhmətə
gedib, bir dənəsi yoxdur. Heç Abdurrahmanı
tanımış şuşalılardan da qalan yoxdur. Gözəl
xanəndəliyi bir yana, həm əsl insan idi, yaxşı
yoldaş idi. Yaşlı kişi idi, özünü səninlə
elə aparardı ki, deyərdin elə tay-tuşundur.
Mülayim adam idi. Musa Şuşinski təkəbbürlü
idi, amma əda bilməzdi, adamla yaxşı yola gedərdi, bir
kəlmə artıq söz danışmazdı. Abdurrahmansa
sadə idi, uşaqla uşaq, böyüklə böyük
kimi idi. Onun və onun kimi ustadlarınhər sözü, hər
əməli, sənətləri də mənim ömrümə-günümə
yazılıb".
...Ellərimiz "Bir güllə bahar olmaz" deyiblər.
Doğru sözdür, kim danar ki! Ancaq bu dünya həm də
bütün ahəngdarlığına, sabitliyinə, təkrarolunanlığına,
gözlənilənliyinə rəğmən, hərdən-hərdən
ölçüdən kənara çıxmaların,
istisnaların, fərqliliklərin dünyasıdır.
"Leyli və Məcnun" operası səhnəyə
bir qış günündə gəldi və mədəniyyətimizə,
bütövlükdə Azərbaycan insanının həyatına
bir bahar müjdəsi kimi gəldi. 1908-ci ilin 12 yanvar gecəsində
ilk dəfə göstərilib elə birinci gəlişindən
ürəkləri fəth edən bu muğam operasında
Əbdürrəhim Fərəcova bircə dəfə
çıxış etmək nəsib oldu. İlk dəfə
səhnəyə çıxdı, ilk Leyli oldu və bununla
da onun Leyliliyi bitdi. Ancaq bu bircə rol onu tarixləşdirdi.
Bircə rolla o, əbədi anılmaq haqqı qazandı. Bircə
rol, bircə ifa onun ömrünə heç vaxt bitməyəcək
bahar gətirdi. Bəs deyirdilər ki, bir güllə bahar
olmaz?!
4 oktyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik