Qoy qəhr olsun
müharibə...
(Yazıçı-dramaturq Qafar Cəfərlinin
"Şəhid bayraq" dramı
ətrafında düşüncələr)
"Şəhid bayraq"
yazıçı-dramaturq Qafar
Cəfərlinin bu il çapdan çıxmış
"Qıl körpüsündə rəqs" kitabında
yer alan üçüncü dramıdır. Yığcam
süjetli bu dram birpərdəli
altı şəkillidir. Hadisələr, əsasən, cəbhə
bölgələrindən uzaqda, yəni müharibə getməyən
bölgələrin birində cərəyan
edir. Bu bölgədə nə
top-pulemyot atəşləri eşidilir, nə təyyarə
uğultuları qulaq batırır, nə də avtomat güllələri
vıyıldayır. Döyüş səhnələri isə
yox dərəcəsindədir. Ancaq müharibə və onun dəhşətləri
bütün çılpaqlığı ilə bu savaş getməyən bölgədə
də açıq-aydın duyulur və hamı, hər kəs
burada da müharibəyə nifrət duyğusu ilə
yaşayır, müharibənin
ürəklərə vurduğu yaraları
özününkü bilir və
düşmənə sonsuz nifrət-qəzəb
duyğuları kükrəyir. Burada - bu sakit bölgədə
şəhid anaların, nişanlı qızların, körpə
uşaqların fəryad-nalələri
yer-göy dağıdır, matəm - yas mərasimləri
qapılar gəzir, azan səsləri,
Allahu-əkbər sədaları
göylərə qalxır, dibigörünməz boşluqlara
dirənir. Və
bütün bunları
dramaturq təfərrüata
varmadan dramın süjet xəttinə mahircəsinə
transfer edir.
"Şəhid bayraq" dramının nüvəsində ədəbiyyatda çox az işlənən,
bəlkə, heç işlənməyən bir olay
dayanır: Qurban adlı bir əsgər Daşaltı
uğrunda döyüşlərdə ağır yaralanır.
Komandiri Polad Qurbanın güllədən
deşik-deşik buşlatını
əynindən çıxardır, öz
buşlatını Qurbana
geydirir, həkim çağırtdırıb Qurbanı ona təhvil
verir. Qurban hospitalda dünyasını dəyişir.
Üstündə heç bir sənədi olmur.
Üzü tanınmaz
olduğundan üstündəki
buşlatdakı yazıdan (ad və soyaddan) elə bilirlər ki, şəhid
Poladdır. Və onun nəşini
rayonlarına - ata-anasına göndərirlər. Polad hissəyə qayıdandan sonra Qurbanın şəhid
olduğunu bilir və hərbi hissənin nümayəndələrilə
Qurbangilə başsağlığına gedir.
Bu həcmcə kiçik, fəqət məna və
mündəricə baxımdan böyükdən də
böyük, ağırdan da ağır olay oxucu
(tamaşaçı) ruhunu dərhal ələ alır, onun
hiss-duyğularını yerindən oynadır və bu
olayı dramik əsəri üçün mövzu seçən
dramaturq Qafar Cəfərliyə
minnətdarlıq etməkdən belə çəkinmir. Və
oxucu (tamaşaçı) o əsəri,
o tamaşanı sevir və bəyənir ki, orada yalan
danışılmır, orada
reallıqdankənar heç nə uydurulmur, hadisə və
hadisələr təbii axarı ilə inkişaf edir, oxucu və
tamaşaçının iç dünyasını təzələyir,
dünyagörüşünü zənginləşdirir,
ruhuna yeniləşmə-təzələşmə
havası doldurur. Nədir o təzələşmə,
o yeniləşmə?
Bayrağın şəhidlik mərtəbəsinə
qaldırılması bayrağın
rəmzləşdirilməsi, bayrağın müqəddəsləşdirilməsi.
Bayrağın müqəddəsliyi, Quran ayələrinə bərabərliyi
dramın bütün
personajlarına əzizdir, doğmadır. Və
onların hər biri (Polad və həyat yoldaşı Nəzrin, Fərhad və
qadını Sevda, Teymur və Zeynəb xanım) bayrağı dönə-dönə
öpür, gözlərinə
sürtür, səliqə-sahmanlı yerdə hifz edir. Dramın 6-cı şəklinin
remarkasında oxuyuruq: Teymur (o, Qurbanın atasıdır - M.X.)
işarə ilə
üstündə şəhid qanı olan bayrağı
göstərir. Fərhad (o, Poladın atasıdır - M.X.)
doluxsunmuş halda həmin bayrağı bükür, ayaq
üstdə öpüb iki gözünün üstünə
qoyur və ayaq üstdə olan
Teymura verir. Teymur da bayrağı alır, öpür gözlərinin
üstünə qoyur". Bu
kiçik müəllif qeydində
bayraq adi bayraqlıqdan çıxır, vətənin,
yurdun obrazına çevrilir, müqəddəslərin
müqəddəsi kimi sevilir,
öyülür və ən qiymətli, ən dəyərli
ucalıq mərtəbəsinə yüksəlir. Və
dramaturq çox haqlı olaraq
dramın bu yerində "Bayraqları bayraq edən üstündəki
qandır. Torpaq uğrunda ölən varsa vətəndir" beytini Teymur
kişinin dilindən səsləndirir.
Bu, çox yerinə düşən,
həm də situasiya ilə bağlı bir
nüans, bir fürsət, bir poetik priyomdur.
"Şəhid bayraq" dramında bütün qəhrəmanlar müsbətdir, mənfi planda rəsm edilən bircə qəhrəman belə yoxdur. Burada hamı, hər
kəs vətən naminə
döyüşür, vətən
yolunda can qoyur - həm ön
cəbhədəkilər, həm də arxa cəbhədəkilər.
Polad və Qurban od-alovlarda
bərkiyən, möhkəmlənən iki vətən oğlu, iki el balası. Hər biri
Vətən qoruyucusu, Vətən qalası. Od ələyirdilər düşmən
başına. Düşməni
boğurdular göz yaşına. Vətən eşqi,
yurd sevgisi doğmalaşdırmışdı onları. Ağır-qanlı cəbhələrdə
arxa-dayaq idilər bir-birinə. Polad
komandir idi, Qurban isə sıravi əsgər. Polad qayğı
göstərirdi Qurbana. Gözü həmişə bu od parçasının üstündə
idi. Qurbanı özünə
qardaş, dost bilirdi. Bu iki vətən
oğlu haqqında Teymur əminin
dediklərinə diqqət kəsilək: "Oğlum Qurban hər
dəfə telefon
danışıığında komandiri Polad barədə ağızdolusu
danışırdı. Onu
böyük qardaşı hesab edirdi. Sağ olsun Polad ki, oğlumu ağır
yaralı vəziyyətdə
qucağında döyüş
zonasından çıxarıb həkimə təhvil verib. Şəhid olmaq isə
oğlumun qisməti imiş.
Komandir Polad isə cəbhə yoldaşını -
Qurbanı belə xarakterizə edir: "Teymur əmi, Zeynəb
ana, dostum olduğu
üçün demirəm, oğlunuz çox igid, qorxmaz, ölümün
gözünə dik baxan, necə deyərlər, şir ürəkli
oğul idi. Ən çətin
tapşırıqlara onunla
gedirdim. Mənə deyirdi ki, müharibədən sonra
toy edib sevdiyim qızla evlənərəm,
səni də toyuma
çağıraram. Heyif ki, qismət olmadı". Komandir Poladın
Qurban haqqında dedikləri
kövrəldir həm Teymur əmini,
həm də Zeynəbi. Zeynəb ağlayır, Teymur əmi
isə doluxsunur və hər
ikisi, elə onlarla bərabər
oxucular da (tamaşaçılar)
müharibəyə nifrət kükrəyir.
Dramda iki el ağsaqqalının, iki el ağbirçəyinin
görüşü, bir-birinə
ürək-dirək verməsi ibrətamizdir, çoxəsrlik
ənənəyə hörmət və bu ənənəni yaşatmaq, onu
daha da uzun ömürlü etməkdir.
Yaşarı ənənə
üstündə boy atdıqları üçün hər iki ağsaqqal (Teymur, Fərhad),
hər iki ağbirçək (Sevda, Zeynəb) oxucuya (tamaşaçıya)
doğma və məhrəmdir, ruhuna tez yol tapır, ürəyində
tez də aşiyan qurur. Teymurun
oğlu şəhid Qurbandan
ata-anasına bir övlad nişanəsi qalmır. Ata-ana buna yalnız təəssüflənir, amma bunu
özlərinə dərd etmirlər.
Çünki Qurbanın
qanına bulaşan bayraq-şəhid bayraq artıq
Qurbanın atası Teymur
kişidədir. Şəhid bayraq Teymur ataya, Zeynəb anaya Qurbandan ən dəyərli
bir miras, ən qiymətsiz bir
yadigardır. Şəhid Qurbanın nəşi Fərhad kişigilin şəhidlər xiyabanındadır. Teymu əmi və qadını Zeynəb oğlunun məzarını ziyarətdən sonra Fərhad
kişiyə dərin minnətdarlıq
ifadə edərək deyirlər:
"...Şəhid basdırılan torpaq, harda olmasından
asılı olmayaraq, müqəddəsdir. Oğlumun şəhid ruhunu narahat etmək istəmirəm.
Oğlum indi sığındığı evində də qalacaq".
Polad hərbçi zabitdir. I və II Qarabağ
müharibələrində
peşəkarcasına vuruşub. General Polad Həşimovun şəhid
olduğunun canlı
şahididir. O qərarlaşdırıb ki, mütləq
komandirinin qisasını alsın.
Polad uzun çək-çevirdən sonra arvadı Nəzrindən,
ata-anasından cəbhəyə
yola düşməsinin razılığını alır. Çox sevinir, daha da
ürəkli olur. Quran
altından keçir. Qəlbi fərəh
və iftixarla dolu Polad
anasına deyir: "İnan mənə, bu Qarabağ uğrunda son
döyüşümüz
olacaq. Ya torpaqları azad edib
itmiş şərəfimizi qaytaracağıq, ya da ki, ömrü boyu vicdanı,
namusu ləkəli gəzəcəyik".
Söz verdi Polad, oldu sözün ağası, qalmadı qabağında bir erməni
dığası. Qovdu, qovdu, ha qovdu. Erməni vəhşətindən qurtuldu
Odlar yurdu.
"Şəhid bayraq"da müharibə səhnələri, müharibə epizodları yoxdur. Top-tüfəng səsləri eşidilmir. Burada müharibənin insan psixologiyalarına, insan talelərinə təsiri bədiiləşdirilir,
müharibənin faciələri ayrı-ayrı ştrixlərdə bədii
sözün gücüylə
görünə bilən səviyyəyə
qaldırılır və
görünən - duyulan nə varsa müharibənin nəticəsi,
müharibənin cinayət
faktı kimi dəyərləndirilir.
Dramaturq Qafar Cəfərlinin "Şəhid bayraq", həm də müharibə
mövzulu hekayələri,
povest və romanı nifrətlə
doludur müharibəyə, müharibə havadarlarına,
ölüm-qan çarvadarlarına,
onların vəhşi-yırtıcı ehtiraslarına. Həm dramaturq, həm
də oxucuları (tamaşaçıları) Yer kürəsinin heç bir guşəsində
bir güllənin
atılmasına, bir puanın və
raketin partlamasına, topun-pulemyotun gurlamasına belə əsla razı deyil, həm öz
xalqına, həm də
dünya xalqlarına sülh, əmin-amanlıq
arzusundadırlar və
üzünü hamıya,
hər kəsə tutaraq var-gur
səslərilə sanki belə hayqırırlar: Elə vuraq zərbəni biz qanlı hərbə,
bir də talan salmasın nə
Şərqə, Qərbə. Qəhr olsun Yer üzündən
biryolluq müharibə. Harda
baş qaldırsa o endir, endir
üstünə sən qətiyyətli zərbə. İmkan vermə yol
alsın nə doğmaya, nə yada, nə də ki, bir qəribə.
Musa XANBABAZADƏ
525-ci qəzet .- 2024.- 15 oktyabr(¹188).-S.14.