VƏTƏNİ
TANIMAQ VƏ SEVMƏK DƏRSLƏRİ VERƏN
"VƏTƏNİM"
Artıq dördüncü ildir ki, hər bazar ertəsi
Azərbaycan Televiziyasının Mədəniyyət kanalında
akademik Rafael Hüseynovun müəllif proqramı olan "Vətənim"
verilişi nümayiş etdirilir. Mən ilk dəfə efirə
çıxdığı vaxtdan bugünədək həmin
verilişin bütün buraxılışlarını ya
birbaşa ekrandan, ya da sonra yazılışını seyr
etmişəm. Vaxt azlığında və iş çoxluğunda
mənim bu verilişə belə maraq göstərməyim təsadüfi
deyil. "Vətənim" proqramı göstərilməyə
başlandığı 2021-ci ildən etibarən geniş
tamaşaçı auditoriyası toplamağa müvəffəq
olub və bunun əsas səbəbi verilişin yüksək
intellektual səviyyəsi, maarifləndirici gücü, Azərbaycan
mədəniyyəti və tarixinin iftixar edilməli səhifələri,
hamı tərəfindən tanınıb-bilinməsi vacib
olan, amma təəssüf ki, indiyədək kütlələrə
ya büsbütün naməlum qalan, ya da haqqında ötəri
və səthi təsəvvürə malik olduğumuz qiymətli
şəxsiyyətlərimiz haqqında həm dərin elmi məzmuna
malik, həm də hər kəsin anlayacağı bir dildə
və üslubda söhbətlər açmasıdır. Fikir
və rəy bölüşdüyüm, yüksək səviyyəsinə,
zövqünə inandığım bir çox
ziyalılarımız artıq "Vətənim"in daimi
izləyicilərinə çevriliblər, həmin pərəstişkarların
sırası getdikcə də sıxlaşmaqdadır. Hətta
Musiqi Akademiyasının bir sıra professorları ustad dərsləri
kimi həmin verilişin musiqi sənətimizə və
böyük musiqiçilərimizə həsr edilən
ayrı-ayrı buraxılışlarının tələbələrlə
müzakirələrini aparırlar. Əlbəttə ki,
verilişin qısa bir zaman ərzində belə populyarlıq
qazanması və sevilməsinin ilk səbəbi onun müəllifidir.
Rafael Hüseynovu mən yeniyetməlik, ilk gənclik illərindən
tanıyıram və yarım əsr əvvəldən
başlanan səmimi münasibətlərimiz lap çoxdan
yol, məslək, fikir və zövq birliyinə gətirib
çıxarmışdır. Mən Rafaellə ilk dəfə
1970-ci illərin başlanğıcında, onun Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Şərqşünaslıq
fakültəsinin tələbəsi olduğu
çağlardan tanışam. Onunla əvvəlinci
görüşlərimiz Maestro Niyazinin həmişə
qonaq-qaralı olan mənzilində, əmim Əfrasiyab Bədəlbəylinin
evində, bir də daha çox bizdə - atam Şəmsi Bədəlbəyli
ilə mütəmadi təmasları əsnasında olub.
Rafael gənc bir insan idi və mən təəccüblənirdim
ki, necə olur atam, əmim və Maestro Niyazi kimi təcrübəli
insanlar bu cavanla saatlarla birgə olurlar, söhbətləşirlər
və aralarındakı böyük yaş fərqinə
baxmayaraq, onu qəbul edirlər. Tanıyanlarsa yaxşı
bilir ki, Maestro Niyazi də, Əfrasiyab Bədəlbəyli də,
atam Şəmsi Bədəlbəyli də bütün mehribanlıqlarına,
bildiklərini paylaşmaqda səxavətli olmalarına,
xeyirxahlıqlarına baxmayaraq, heç də hər adama
açıq deyildilər və onların daimi həmsöhbətinə
çevrilmək, evin adamı olmaq, onların inamını və
xoş münasibətini qazanmaq da kifayət qədər
çətin idi. Rafaelə onların həssas münasibəti
məni heyrətləndirirdi və hətta bir dəfə
atamdan soruşdum ki, axı bu cavan oğlanda nə
görmüsünüz ki, hamınız onu yaxın qəbul
edirsiniz. Atam söylədi ki, bu cavanın çox
böyük gələcəyi var, bizlərin ən dəqiq, ən
doğru tarixini o yazacaq, gün gələcək, onu
bütün Azərbaycan tanıyacaq.
Həmin gələcək artıq gəlib və
Rafael Hüseynov bu gün ölkəmizdən kənarlarda da
tanınıb etiraf edilən görkəmli şərqşünas
alim, filologiya elmləri doktoru, professor, yalnız Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının deyil, Oksford Akademiya
İttifaqının da həqiqi üzvü, sayı 30-u
keçən sanballı monoqrafiyaların, yüzlərlə
qiymətli məqalənin müəllifi, 2000-ci ildən bəri
Azərbaycan Milli Məclisinin üzvü, beynəlxalq səviyyədə
Azərbaycanı ləyaqətlə təmsil edən siyasətçi,
ümumi sayı artıq minləri aşan, Azərbaycan radio və
televiziyasının xəzinəsini zənginləşdirən
verilişlərin müəllifidir. İnanıram ki, Rafael
Hüseynovun daim yazılarında,
çıxışlarında məhəbbət və
ehtiramla yad etdiyi Maestro Niyazi, atam Şəmsi Bədəlbəyli,
əmim Əfrasiyab Bədəlbəyli həyatda
olsaydılar, bütün bunlarla iftixar edərdilər və
seçimlərində, ümidlərində
yanılmadıqlarına sevinərdilər.
Bir zamanlar, sovet dövründə Moskvadan Mərkəzi
Televiziya ilə SSRİ Xalq artisti, yazıçı, ədəbiyyatşünas,
şifahi hekayətçiliyin misilsiz ustası olan İrakli
Andronikovun verilişləri göstərilərdi və uzaq illərdə
qalan o verilişlərin təəssüratı indiyədək
unudulmayıb. Yaxud bizim Azərbaycan Televiziyasında 1960-cı
illərdə Xalq artisti, bəstəkar, dirijor,
musiqişünas Əfrasiyab Bədəlbəylinin
apardığı "Mədəniyyət Universiteti"
silsiləsindən verilişlər bəlli saatlarda Azərbaycanın
dörd bucağında tamaşaçıları
televizorların qarşısına çəkər,
heyranlıqla baxıb-dinləməyə cəlb edərdi.
Rafael Hüseynovun "Vətənim" silsiləsinə hər
dəfə tamaşa edəndə o məşhur şəxsiyyətlərin
bənzərsiz aparıcılığı, natiqlik məharəti,
nəqletmə ustalığını xatırlayıram və
fərəhlənirəm ki, Rafael Hüseynov bu istiqamətdə
öz modelini yaratmağa, yeni və uğurlu bir səhifəni
açmağa nail olubdur. Rafael Hüseynovun necə mahir qələm
sahibi olması onun elmi əsərlərindən və publisistik
yazılarından ictimaiyyətimizə yaxşı bəllidir.
Lakin o, həm də yazısında olduğu qədər
nitqində, şifahi təqdimatlarında güclüdür və
bu baxımdan da Azərbaycan efir məkanında meyar
sayılası təklərdəndir. Son illərdə biz
tez-tez şikayətlənirik ki, Azərbaycan televiziya məkanı
böhran yaşayır, peşəkarlıq azalır,
verilişlərin və onları aparanların səviyyəsi
aşağı düşməkdə davam edir, ucuz mahiyyətli
şou proqramlar bir ucdan artmaqdadır, efirə yol tapan
dedi-qodular və şitliklər insanları bezdirir, gənc nəslin
mənəvi tərbiyəsinə xoş olmayan təsirini
göstərir, təbliğə layiq incilərimiz və nəhəng
şəxsiyyətlərimiz əvəzinə meydan ikinci,
üçüncü və daha aşağı dərəcəlilərə
verilir, ana dilimiz təhrif olunur, zövq korlanır. Bu haqda
başqaları da yazıblar, mən də müsahibələrimdə
narahatlığımı ifadə etmişəm. Lakin axı
həmin arzuolunmaz təmayüllərlə yanaşı, əleyhinə
səsimizi qaldırdığımız hallarla bərabər,
Azərbaycan efirində Rafael Hüseynovun
hazırladığı və hər cəhətdən
örnək sayılası "Vətənim" layihəsi
də var. Bizi incidən, narazı salan hallardan bəhs etməklə
bərabər, bu cür diqqətəlayiq efir hadisələrindən
də ürək genişliyi ilə danışmalı və
yazmalıyıq ki, həm yaxşılar qiymətini alsın,
həm də bizim efirdən nələri istədiyimiz bir daha
hər kəsə aydın olsun.
Rafael Hüseynovun müəllifi olduğu proqram "Vətənim"
adlanır və hər bir insan üçün də Vətən
dildən, milli-mənəvi dəyərlərdən
başlanır. Bu verilişin hər buraxılışı,
ilk növbədə, rəvan, şirin, səlis Azərbaycan
dili ilə növbəti görüş deməkdir. Rafael
Hüseynovun nitqi ayrıca söhbət mövzusudur və bu,
sadəcə ana dilimizi yaxşı bilərək onu tələb
olunan qayda-qanunu ilə danışmaq məsələsi deyil.
Rafael Hüseynov istər televiziya, istər radio verilişlərində,
istərsə də müxtəlif səhnələrdən və
kürsülərdən etdiyi ən müxtəlif
çıxışları ilə bunu çoxdan sübut
edib ki, o, haqqında söz açdığı istənilən
mətləbdən çox maraqlı, cəlbedici bir tərzdə,
auditoriyanı əvvəldən sonadək diqqət kəsilərək
dinləməyə sövq edən bir tərzdə
danışmağı bacarır. Əlbəttə, bunun
arxasında dayanan əsas bünövrə ondakı
universallıq, dərin bilik, zəngin məlumatlılıq, bəhs
edilən hər bir mövzunu panoramda seyr edə bilmək
qabiliyyəti sayəsində müqayisələr apararaq ən
gözlənilməz qütblər arasında rabitə yarada
bilmək səriştəliliyi, improvizə məharətidir.
Bütün bunların üstünə kamera
qarşısında insanlarla üz-üzəymiş kimi sərbəst
və səmimi davranmaq keyfiyyətini də əlavə edəndə
belə bir məsul və mühüm tarixi mənası olan
televiziya verilişini hazırlayıb təqdim etməyin nə
qədər çətin olması hər kəsə
aydınlaşar.
Söz yox, Rafael Hüseynov Azərbaycan elmi-mədəni
mühitində və efirimizdə ayrıca bir hadisədir və
hər aparıcıdan belə olmağı tələb etmək
düz olmazdı. Ancaq hər halda efirə çıxan,
ekranda görünən hər bir aparıcı və
onları yönəldən televiziyalar bu məsuliyyəti,
xalq qarşısında cavabdehliyi də heç zaman
unutmamalı, işlərini məhz belə təqdir ediləsi
örnəklərə köklənərək
qurmalıdırlar.
Rafael Hüseynov mətbuatda vaxtaşırı dərc
edilən məqalələrində və son 40 ilə
yaxın müddətdə nəşr edilən
çoxsaylı kitablarında yer alan esseləri ilə portret
ustası olduğunu çoxdan sübuta yetirmişdir. Ancaq
"Vətənim" silsiləsi onun
yaradıcılığında bu baxımdan yeni bir səhifə
hesab edilə bilər. 4 il ərzində "Vətənim"də
Azərbaycanın qüdrətli şəxsiyyətlərindən
ibarət əlvan surətlər qalereyası yaradılmışdır
ki, tariximizin son 1400 ildən artıq bir dövrünü əhatə
edir. Xüsusi vurğulanmalı cəhətlərdən biri də
budur ki, Azərbaycanın tarixində müstəsna xidmətləri
və izləri olan bu şəxsiyyətlərin əksərini
müasirlərimiz ya yerli-dibli tanımırlar, yaxud onların
haqqında cüzi məlumata malikdirlər. Səbəb həmin
şəxsiyyətlərin indiyədək yaxşı tədqiq
edilərək insanlarımıza lazımınca təqdim
olunmamasıdır. Rafael Hüseynovun hazırladığı
verilişlərdən biri on üç əsr əvvəl
yaşamış, ərəbcə yazıb-yaratmış,
yalnız öz ədəbiyyatımızın deyil,
bütün Yaxın və Orta Şərq xalqlarının
söz tarixində azadfikirliliyin ilk carçılarından
olmuş İsmayıl ibn Yəsar haqqında idi. "Vətənim"in
hər buraxılışı kimi, 45 dəqiqə davam edən
bu verilişin də necə başlayıb necə
qurtarmasını hiss etmirsən. Bir-birindən maraqlı
epizodlar, dramatizmlə dolu ömür anları, müfəssəl
təsvir edilən tarixi fon və həmin qarışıq
zamanın mürəkkəb axarından keçib gedən
müdrik və dikbaş şairin məğrur şəxsiyyəti
tamaşaçını alıb aparır, baxıb yalnız
zövq almırsan, həm biliklərin artır, həm də
bu veriliş səni yaxın-uzaq mövzularda bir çox
düşüncələrə dəvət edir,
tanımadığın, ancaq mütləq tanıyıb bilməli
olduğun bir qədim soydaşını bu proqram sayəsində
kəşf edirsən. "Vətənim" silsiləsini izlədikcə
özünü sanki vətən və millət dərsləri
verilən bir sinif otağında hiss edirsən, qürur
duymalı olduğun həmvətənlərini bir-bir
tanıdıqca, həm də sadəcə tanımayıb
aldığın hərtərəfli biliklər sayəsində
sevməyə başladıqca azərbaycanlı
olmağınla daha artıq qürrələnirsən. "Vətənim"in
bələdçiliyi ilə XI əsrdə yaşamış
filosof şair Baba Kuhi Bakuvi də, XII əsrdə Şərqdə
günəş kimi parlamış Məhsəti və
yanındakı daha beş qadın şair də, XIII əsrdə
söz möcüzələri doğurmuş Zülfüqar
Şirvani də, həmin yüzildə
musiqişünaslıq tarixində əsrlərcə
masaüstü kitablara çevriləcək qiymətli risalələr
qələmə almış Səfiəddin Urməvi də,
XVI əsrdə Hindistanda moğol imperiyasına rəhbərlik
etmiş qadir sərkərdə və şair,
qarabağlımız Məhəmməd Bayram xan da, neçə
başqa əski alimimiz, dövlət xadimimiz, memarımız,
sərkərdəmiz, rəssamımız,
ifaçımız duman içərisindən
çıxaraq indimizə gəlir, bizi biz edən o nadir
simaları yaxından tanıdıqca yurdumuzun və
xalqımızın nə qədər əzəmətli
olduğuna bir daha yəqin kəsilirik.
Bu verilişlərə ən müxtəlif təbəqələrdən
olan, ən müxtəlif yaş nəsillərinə mənsub
insanlar maraqla baxır və hamıya da həmin televiziya hekayətləri
anlaşıqlı gəlir, yaddaqalan olur. Çünki təhkiyənin,
təqdimatın özü yetərincə sadə və rahat
qavranılandır. Televiziya sənətinin ilkin əsas şərtlərindən
biri də elə budur. Akademik bir tərzdə, qəliz ibarələr,
uzun cümlələr, yorucu mətnlərlə nə qədər
lazımlı bir mövzudan söz açsan da,
tamaşaçını ekran qarşısında çox
saxlaya bilməzsən. Çünki televizorun düyməsi
tamaşaçının öz əlindədir, bəyənməyincə
bunu qoyub başqa kanala keçəcək. Lakin zahirən belə
sadə, anlaşıqlı, tez çatan verilişlərinin
hər birinin arxasında Rafael Hüseynovun Azərbaycanda və
dünyanın müxtəlif ölkələrindəki əlyazma
fondlarında, arxivlərdə, kitabxanalarda illər boyu
apardığı axtarışlar dayanır. Bir sıra Şərq
və Qərb dillərini yaxşı bilməsi, qədim əlyazmalarla
işləmək bacarığı da onun digər
yardımçısıdır. Bunlar elə verilişlərdir
ki, 45 dəqiqə davam etsə də, hər birinin
arxasında müəllifinin onillər ərzində davam
etmiş axtarışları durur və hər yeni "Vətənim"ə
baxmaq əslində cildlərlə kitabları oxumağa bərabərdir.
Bunu da qeyd etmək lazımdır ki, Rafael Hüseynovun zəngin
səs və təsvir arxivi var. Şəxsən şahidəm
ki, zamanında atamın və Maestro Niyazinin on saatlarla söhbətlərini
lentə alıb. Bundan başqa da, onlarla yox, yüzlərlə
tarixi şəxsiyyətin. İllərcə toplanmış həmin
sərvəti Rafael indi həm yazılarında, həm də
bu verilişlərdə istifadə edir. "Vətənim"də
elə nadir miniatür və rəsmləri, indiyədək
başqa yerdə rastlaşmadığımız elə
fotoları, elə səs və təsvir xronikalarını
görürük ki, onların hər biri verilişə
gözəllik, baxımlılıq verməkdən savayı,
həm də tarixi əhəmiyyət daşımaqdadır. Məni
verilişdəki hər detal maraqlandırır. Ustacasına
montajdan tutmuş mətnləri müşayiət edən
kadraxası musiqinin seçiminə qədər hər addımda
yüksək zövq, ölçünün incəliklə gözlənilməsi
hiss edilir və ona görə də "Vətənim"in
hər buraxılışı kamil kompozisiya təsiri
yaradır.
"Vətənim"in daha bir cəlbediciliyi isə
ondan ibarətdir ki, hətta bizə çox yaxşı
tanış olan simaları da yeni baxış bucağından
təqdim edə, onlar barəsində bugünədək
aşkarlanmamış soraqları verə bilir. Dahi Nizaminin
adı da, əsərləri də, son mənzili - məqbərəsi
də hamımıza bəllidir. Lakin Rafael Hüseynovun Nizami məzarının
dünəni ilə bağlı son dərəcə əhəmiyyətli
tarixi təfərrüatlarla dolu "Vətənim"i
anladır ki, bəzən üzdən adi görünən sadəcə
bir məzarın da keçmişində milli tarixin nə qədər
sirləri gizlənə bilərmiş. Yaxud "Xəmsə"dən
edilən iqtibaslarla Nizaminin öz dilindən qopmuş, öz qələmindən
çıxmış misralar, beytlər əsasında onun
milli kimliyi haqqında aparıcının verdiyi məlumatları
dinlədikcə "Vətənim"ə minnətdar oluruq
ki, bəzən ayrı-ayrı elmi mübahisələrə səbəb
olan məqamlara şairin öz diliylə necə əsaslandırılmış,
məntiqli cavablar verilir.
Xədicə Qayıbova Azərbaycanın ilk
pianoçu qadınıdır, alt saksafonçu Pərviz
Rüstəmbəyov Azərbaycan cazının beşiyi
başında dayananlardan biridir. Sanki onlarla aramızdakı
vaxt məsafəsi o qədər də uzun deyildir. Lakin hər
ikisi sovet siyasi repressiyalarının qurbanı olmuş bu
parlaq sənətkarlar haqqında musiqişünaslıq
elmimizin də, geniş ictimaiyyətin də bildikləri lap
azdır. Rafael Hüseynovun "Vətənim"də bu
unudulmuş sənətkarlarla bağlı
hazırladığı buraxılışlar bir növ həmin
şəxsiyyətlərin əsl bəraətinə,
xalqımıza yeni qayıdışına çevrilir.
"Vətənim"in bir mühüm məziyyəti
də odur ki, müəllif hansı mövzudan
danışır-danışsın - istər bu, alban sərkərdəsi
Cavanşir olsun, istər ana abidəmiz "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanları, istər memar Əcəmi olsun, istər
XV yüzilin zirvə bəstəkarı, udçalanı, musiqişünası
Əbdülqadir Marağayi, istər səyyah Hacı
Zeynalabdin Şirvani olsun, istər şəbəkə
ustası Əbdülhüseyn Babayev, istər opera müğənnisi,
Azərbaycan səhnəsində qadın rollarını ifa
etmiş Əhməd Ağdamski olsun, istər "ikinci
Sabir" adlandırılmış, Cənubi Azərbaycandan
olan şair Mirzə Əli Möcüz və daha kimlər...
hər biri haqqında eyni yüksək peşəkarlıqla,
həmin sahələrə yetərincə bələdliklə
fikir söyləyir. Ona görə də tamaşaçı
inanır, həvəslə baxır, öyrənir, yadda
saxlayır, ibrət götürür. Mən əminliklə
bildirirəm ki, bu verilişlərin hər biri
televiziyamızın "qızıl fond"unda qorunmaq
haqqına layiqdir və onlara çox illər sonra bəlkə
indikindən də daha artıq maraqla baxılacağına
inanıram, yeni tamaşaçı nəsillərinin də bu
qiymətli sərvətdən bəhrələnəcəyinə
ümidvaram.
Azərbaycan Televiziyasının Mədəniyyət
kanalının və bütövlükdə Azərbaycan
televiziya məkanının ən uğurlu və diqqətəlayiq
hadisələrindən olan "Vətənim"
verilişinin uzun efir həyatı yaşayacağına
şübhəm yoxdur. Çünki akademik Rafael Hüseynovun
bir vacib xüsusiyyəti də başladığı və
ümummilli mənası olan işləri heç bir çətinlik
və sınaqlara baxmayaraq, illərcə müvəffəqiyyətlə
davam etdirməsidir.
Vaxtilə Azərbaycanın bir nömrəli qəzeti
sayılan və yarım milyondan artıq tirajla buraxılan
"Kommunist" qəzetində Maestro Niyazinin Azərbaycan
radiosunda Rafael Hüseynovun apardığı "Axşam
görüşləri" haqqında bu proqramı yüksək
dəyərləndirən irihəcmli məqaləsi dərc
edilmişdi. Həmin məqalənin çap olunduğu
zamandan 40 ildən artıq müddət keçir.
"Axşam görüşləri" yenə hər bazar
günü efirdədir, Rafael Hüseynov o vaxtlar olduğu kimi,
bütün başqa bolluca işlərinə və
mühüm elmi, pedaqoji, ictimai-siyasi fəaliyyətlərinin
ondan nə qədər çox vaxt almasına baxmayaraq,
"Axşam görüşləri"ni yenə əvvəlki
tələbkarlıq və şövqlə hazırlamaqda
davam edir. "Vətənim"in də efir ömrü nə
qədər sürəkli olarsa, bundan qazanan xalqımız, mədəniyyətimiz,
elmimiz, bu verilişlər silsiləsindən mükəmməl
azərbaycançılıq dərsləri alan gənc nəsillərimiz
olacaq.
Hələ "Vətənim"in 1 yaşı tamam
olanda mən söyləmişdim ki, bu silsilə ən
yüksək mükafatlara təqdim edilməyə layiqdir.
Lakin indi 4 yaşına çatmış və iki yüzədək
buraxılışının hər biri qiymətli əsər
olan "Vətənim"in keçdiyi yolu nəzərdən
keçirirkən məmnuniyyətlə təsdiq edirəm ki,
akademik Rafael Hüseynov, onun müəllifi olduğu bu
veriliş artıq ən yüksək mükafatı
qazanıb və həmin təltifin də adı ümumxalq
sevgisi və rəğbətidir!
Fərhad BƏDƏLBƏYLİ
Xalq artisti, Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı
Musiqi Akademiyasının rektoru
525-ci qəzet .- 2024.- 15 oktyabr(№188).-S.12;13.