İnsan gözəlliyin vurğunu
və yaradıcısıdır
(Əvvəli ötən çərşənbə
sayımızda)
Kral Henri həm də müdrik adam idi. O, mənəviyyatında
qüsurlu olan adamları suyun köpüyünə bənzədirdi.
Paris uğurlu və uğursuz kralları da, prezidentləri
də görmüşdür. Bəzi yüngül çəkili
(məcazi mənada) dövlət rəhbərləri Fransaya
başucalıq deyil, aşağılanma gətirmişlər.
I Dünya müharibəsinin qəhrəmanı olan marşal
Peten, Hitler Parisi və ölkənin ərazisinin xeyli hissəsini
tutduqda, Cənubda özünə Vişi rejimi deyilən
hökumət qurdu və Hitlerlə əməkdaşlıq
etdi. Dörd ildən sonra Fransa azad edildikdə, Peten, sonralar
baş tutmamış ölüm hökmünə məhkum
edildi.
Prezident Makron isə Fransa imperiyasının
dağılması təhlükəsi ilə üzləşir,
son seçkilərdə məğlub olaraq, ikinci yerlə
kifayətlənməli olmuşdu. Ona görə də
prezidentin partiyasından olan baş nazir istefa vermişdir.
Marginal qüvvələrə, həmçinin Fransadakı
nüfuzlu ermənilərə bel bağlaması ona fayda vermədi.
Makron siyasətdə ardıcıllığı inkar edir,
özünü dövlət adamı deyil, rəqqas kimi
aparır. Onun kimilərin kabusu Parisin saf adını ləkələyə
bilməz. İndiki prezident Yelisey sarayını tutsa da, onun
mifik Yelisey çölünün müqəddəsləri ilə
heç bir ruhi əlaqəsi yoxdur. Paris üçün o,
ötəri bir şəxsdir, az sonra ondan heç bir xatirə
qalmayacaqdır, hamı yalnız onun prezidentliyinin
başlanğıcında Notr-Dam de Parinin yanğına məruz
qalmasını xatırlayacaqdır. İkinci böyük
biabırçılığı isə 2024-cü ilin
iyulunda Yay Olimpiya Oyunlarının açılış mərasimində
baş verdi. Təntənəli
mərasim elə bil ki, beynəlxalq idman bayramına deyil,
gey-parada həsr olunmuşdu. Yenə də Makron öz şəxsi
mənəvi dəyərlərinə üstünlük
vermişdi.
Digər misallar da, Parisin uğursuz dövlət rəhbərləri
ilə eyniləşdirilməsi cəhdini rədd edir.
Hindistanda Varanisdə (Benares) ölülərin
yandırılıb, külünün və
qalıqlarının Qanqa tökülməsi acı mənzərə
təsiri bağışlayır, lakin şəhərdəki
məbədlərin divarlarındakı erotik heykəl
kompozisiyaları tamaşaçını heyran edir. Hind
xalqı özünü ağır sınaqlara salır, əhalinin
bir hissəsi natəmiz həyat tərzi keçirir. Benqal
yarımadası az qala çirkab dənizini xatırladır.
Lakin bunların Robindranat Taqor dünyasının
saflığına heç bir dəxli yoxdur.
Ona görə də Parisə, müvəqqəti
şəxs olan Makrona görə başqa cür münasibət
bəsləmək olmaz, ona şərəf gətirməyənlər
toza çevriləcəklər. Paris isə məğrurluğu
ilə öyünərək, daim yaşayacaqdır.
İkinci şəhər isə Venetsiyadır, dənizin
qoynunda yuva salmış və dalğaların onu
uçuracağı təhlükəsi qorxusu ilə
yaşayan və anbaan onu hiss edən müqəddəs bir məkandır.
Etiraz edənlər deyə bilər ki, heç bir din ona
müqəddəs adlanmaq hüququ verməmişdir. Onun
müstəsna gözəlliyi, canlı və açıq səma
altında nəhəng muzeyə çevrilməsi, ona tam layiq
olduğu bu haqqı vermişdir. Kanallarının bolluğu
ilə seçilən Amsterdam
"Şimalın Venetsiyası" adlanması ilə
öyünür, Rusiyanın Sankt- Peterburqu da
özünün Venetsiyaya bənzəməsi düşüncəsini
bir yüksək mükafat kimi qəbul edir.
Venetsiyanı şəhər kimi salanlar, onun ilk sakinləri
İtaliyanın şimalında yaşayan xalq olmaqla,
hücumlardan və basqınlardan xilas olmaq üçün
Adriatik dənizinin laqunasında, dirəklər üzərində
qərar tutan binaları tikməklə və onlarda
yaşamaqla özlərini nəinki xilas edə bilmiş, hətta
ən varlı, çiçəklənən bir cəmiyyət
yaratmış və ona doj adlanan qanunverici və icra orqanı
rəhbərlik etmişdi.
Venetsiya öz var-dövlətinə uyğun olan
ambisiyalara da sahib olmuşdu, rəqiblərindən çəkinib
qorxmamış, hətta onlara öz iradəsini diktə edə
bilmişdi. 1204-cü ildə Venetsiyanın 94 yaşlı doju
Dandolo səlibçiləri aldadaraq, onların köməyi
ilə Konstantinopolu işğal edə bilmiş və orada
Latın respublikası yaratmışdı. Bizans imperatoru
ölkənin şərqindəki Trapezund şəhərində
sığınacaq tapmış, 57 il ərzində bu şəhər
imperiyanın paytaxtı rolunu oynamışdı. Qoca Dandolo
işğal etdiyi şəhərdə at belində gəzərkən
yıxılıb budunu sındırmış və sonra orada
da ölmüşdü. Venetsiyalılar ürəklərinə
yatan Konstantinopoldakı at heykəllərini söküb,
öz şəhərlərinə göndərmiş və
onlar San Marko kilsəsinin fasadını bəzəyir.
Venetsiya işğalları ilə deyil, geniş ticarət
aparması ilə varlanmışdı. Həm də gözəlliyə sitayiş etməsi
və onun yüzlərlə, minlərlə nümunəsini
yaratması ilə başqa ən məşhur şəhərlərdən
də fərqlənmişdi, seçilmişdi. Şəhər
San Marko meydanı ilə, oradakı Doj binası, böyük
kilsə, kitabxana binası, meydanın bir tərəfini bəzəyən
"Floran" kafesi ilə məşhurdur.
Venetsiya həm də tarixə görkəmli rəssamlar
və bəstəkarlar bəxş etmişdir. Onda
çalışan arxitektorlar isə yaşayış
binaları adı altında əsl muzey kompleksi, memarlıq
inciləri yaratmışlar. Qondolada gəzərkən bir
binanın divarında bəstəkara hörmət ifadəsi
kimi "Viva Vivaldi" sözləri yazılmış
plakatı görəndə, minnətdar venetsiyalılara təbii
olaraq ehtiram hissləri yaranır. Məşhur "Ah"
körpüsü çox hündürlükdə yerləşməklə,
Doj binasından kanalın o tərəfindəki məhbəsə
dustaqların aparılmasına xidmət edir. Bu bağlı
körpüdən keçəndə, məhbuslar həyatla
vidalaşmağı gözlədiklərinə görə,
"ah" çəkməklə, dərdlərini
yüngülləşdirmək istəyirdilər.
Dənizin sahilindəki dəmir yol
vağzalının yanından Qrand kanalla San Marko meydanına
gedərkən və oradan qayıdarkən gözlər
önündə insanların əsrlərlə
yaratdığı nəhəng gözəllik tablosu
canlanır, altından qayıqların üzüb keçdiyi
Rialto körpüsünü görürsən. Kanallar şəhərə
xüsusi gözəllik verməklə yanaşı, həm də
Neptunun quduz dalğaları vasitəsilə onu daim
dağıtmaq təhlükəsi yaradır. Bu gözəllik
simvolu stixiyanın ağır zərbəsi ilə bir gün
məhv ola bilər, bu isə bəşəriyyətə
özünün sevimli balasını, fəxr etdiyi
övladını itirmək kimi qiymətləndirilməlidir.
Ona görə də Venetsiyanın xilası, miqyasına
görə nə şəhər sakinlərinin, onlar sayca
çox az qalmışlar, burada 70 min əhali yaşayır,
nə də İtaliya hökumətinin borcu deyildir, bütün bəşəriyyət
öz nadir övladının sağlamlığı,
yaşaması qayğısına qalmalıdır. Dünya,
Venetsiyanın elmi əsaslara söykənən xilas yolunu
müəyyən etməlidir. Onun məhv olması yox, ona
kiçik ziyan dəyməsi də bəşəriyyətin zəifliyinin
ifadəsi olacaqdır.
Müharibələrə, hərbi texnikaya, kosmosun tədqiqinə
sərf olunan milyardların bir hissəsi Venetsiya adlanan gözəllik
təcəssümünün xilasına sərf olunsa, bəşəriyyət
nəsillərin çəkdiyi zəhmətin və
istedadın reallaşmasının nəticəsi olan bu şəhəri
xilas etməklə, nəcib bir işi görmüş
olardı. Venetsiya iki min il əvvəlki Pompeinin taleyini
yaşamamalıdır, gələcək nəsillər
üçün də ilham mənbəyi olaraq
qalmalıdır.
Venetsiya hər bir adamı təəccübləndirən
və heyran edən gözəlliklər, izahı çətin
olan müəmmalar şəhəridir. Bura Parisin gözəl
qızlarının seçilib toplandığı Lido gecə
klubuna bənzəyir, onlardan heç birinin fiqurasında, bədən
quruluşunda və sifətinin cizgilərində hansısa bir
qüsur tapmaq mümkün deyildir, Venetsiyada da gözəl
olmayan saray, kilsə, meydan, ev yoxdur. Şəhərin
kanallarında onlar güzgüdə olan kimi öz
füsunkarlığını əks etdirməklə
öyünürlər. Burada dəniz təkcə şəhərə
mövcudluq məkanı verməmişdir, həm də onun
qeyri-adiliyini gözə çarpdırmağa xidmət edir.
Qrand kanalla San Marko meydanına üzəndə və ya oradan
qayıdanda, Rialto körpüsü, ətrafdakı
binaların arxitekturası, fasadını bəzəyən
naxışlar, sudan boylanan feyalar kimi öz məğrurluğu
ilə adamı reallıqdan ayırır, əfsanələr
dünyasına aparır.
Binaların hamısı laqunada tikilmək
üçün dirəklərin üzərində
dayanır. Əsrlər boyu şəhəri salanlar, ona
xüsusi abadlıq və gözəllik cizgiləri verənlər,
onu dənizin sularının qucağında tikdiklərindən,
burada məcburi qaydada nəhəng süni meşə
salmışlar. Bu meşəsiz heç nə tikmək
olmazdı. Həmin meşədə ağacların çətiri,
budaqları, heç yarpaqları da yoxdur. Onların bəhrəsi,
çəkisi tonlarla ölçülən ağır
tikililərdir. Bu möhtəşəm binalar insan ağlının,
istedadının və ağır zəhmətinin meşə
üzərində meydana gətirdiyi "çiçəklərdir".
Bu "çiçəklərin" ətri olmur, təkcə
heyrətamiz görünüşləri ilə adamı
ekstaza gətirir. Onlar özünəməxsus gözəllikləri
ilə qızıl gülü və ya orxideyanı da kölgədə
qoymağı bacarırlar.
İnsan daim təbiət gözəlliyinə valeh
olmuş, ondan ilham almışdır. Ona görə də Alp
dağları, Qafqaz sisiləsi şairlərin vəsf obyektinə
çevrilmişdir. İnasanla təbiət arasında gözəlliyi
yaratmaq üstündə gedən
yarışda, təkcə qadın gözəlliyi istisna
olmaqla, daim təbiət udmuşdur, əslində qadın
gözəlliyinin ecazkar memarlığı da təbiətə
məxsusdur. Venetsiya variantında isə,
göründüyü kimi, insan fərasəti, gözəlliyi
yaratmaqda təbiəti də ötüb keçə
bilmişdir. Bu isə təbiətdə insana qarşı
müəyyən paxıllıq yaratmışdır. Şəhər,
insanın təbiətə qarşı cəsarətli hərəkətinin
nəticəsi kimi dənizin çətin ram olunan
qucağında, sehrli haləsində
salınmışdır, təbiəti də möhkəm
qıcıqlandıran bir gözəlliyə yiyələnmişdir.
Ona görə də təbiət özünün ona məhəl
qoymayan bir hissəsindən - insanlardan, onların yaratdığı bu qeyri-adi şəhərdən
qisas almağa cəhd etməklə, onu vaxtaşırı
sınağa çəkir. Yəqin ki, insanların bu cəsarəti
Poseydonun xoşuna gəlmir, onu hiddətləndirir. Dəniz
allahı çox çalışır ki, Venetsiya da
Atlantidanın bədbəxt taleyinə şərik olsun.
Dənizin suyunun səviyyəsi qalxanda, şəhər
bir neçə günlüyə daşqına məruz
qalır, məşhur San Marko meydanı hovuza, süni gölə
çevrilir.
Əsrlər boyu düşmən, kiçik istisna ilə,
Venetsiyaya qalib gələ bilməmişdir Bu şəhər-dövlət təhlükələrlə
dolu olan sınaqlardan çıxmağı
bacarmışdır. Lakin ana kimi ona öz qucağını
açan dəniz, bəzən onu öz ağuşunda
boğmağa çalışır. Suyun xeyli qalxması
hesabına şəhərin bütünlüklə
batması, ona xas olan məğrurluğundan məhrum
olması təhlükəsi vardır. Əgər geniş miqyaslı
mühafizə tədbirləri görülməsə, təbiətin
şıltaqlığı özünün məhvedici
işini görəcək, əsrlərlə insanın
ağır zəhmətinin bəhrəsi bir andaca yoxa
çıxacaqdır. Bəşəriyyətin
öyünmə mənbəyi olan bu nadir şəhər
suların altında dəfn oluna bilər. Belə şəhəri
itirmək isə bəşəriyyətin stixiya
qarşısında təslim olmasının acı sübutu
kimi, gələcək nəsillərin də
narazılığına və hiddətinə səbəb
ola bilər.
Şəhərin acı tale yaşamaması
üçün nəhəng ölçüdə maliyyə
və texniki resurslar tələb olunur və belə xərc
İtaliya hökumətini imkanları xaricindədir. Bu işə
dünyanın varlı dövlətləri girişməli, ən
yüksək xərci də ödəməkdən onlar
yayınmamalıdır.
Uşaq ağır xəstə olanda valideyn varlı və
kasıb olmasından asılı olmayaraq, ən ağır xərclə
də razılaşır və həkimlərin köməyi
ilə övladını ölümün əlindən xilas
edir. Venetsiyanın valideyni rolunda bütün bəşəriyyət
çıxış etməlidir. Vəziyyətin
ağırlığı və onun öhdəsindən gəlmək
varlı ölkələrdən belə alicənablıq, mərhəmət
və fədakarlıq tələb edir. Təbiət,
amansız stixiya insanları ölüm- dirim
döyüşünə çağırır, qəti qələbəyə
qədər bəşəriyyət bu döyüşdən
yayınmamalıdır. Titsianın, Tintorettonin, Vivaldini ruhu da
bunu müasir pərəstişkarlarından tələb edir,
böyük italyan şairi Françesko Petrarka Venetsiyanı
sivilizasiyanın möcüzəsi adlandırmışdı.
Sivilizasiya öz qiymətli sərvətindən, gözəllik
etalonu sayılan və ikinci nüsxəsi olmayan, əfsanəvi
bu şəhərdən hansısa bir səbəbə görə
imtina edə bilməz. Varlı dövlətlər müasir
dünyanın liderləri sayılır və onlar
sivilizasiyanın hər bir nailiyyəti üçün məsuliyyət
daşıdıqlarını unutmamalıdırlar və nə
qədər gec deyil, bu əvəzsiz varlığı xilas
etməyə girişməlidirlər.
Venetsiyanı əsrlər ərzində böyük zəhmət
hesabına istedadlı insanlar nəsli yaratmışdır. Bu
şəhər nəhəng gözəllik muzeyinə bənzəyir,
belə böyük ərazidə hər kəsə
heyranlıq bəxş edən ikinci bir monumental abidə
yaranmamışdır. Belə abidənin
dağılmasına, məhv olmasına bəşəriyyət
laqeyd qala bilməz, belə sınaq qarşısında
yaxanı kənara çəkmək bağışlanmaz qəbahət,
biabırçılıq olardı. Ümid etmək lazım gəlir
ki, XXI əsr insanlarının belə münasibətlə
razılaşması heç cür ağlabatan deyildir.
SON
28 iyul 2024-cü il
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.- 16 oktyabr(¹189).-S.14.