KARVANLARIN QAYITMAQ VƏDƏSİ
O "Zabul"u dinləməyən Azərbaycan
"Segah"ını eşitməyən kimidir. Muğamlar
arasında ən çox Azərbaycanınkı olan
"Segah"dır. Səbəbsiz deyil ki, onun bizlərdə
neçə çeşidi yaranıb. Hər
muğamımızın bircə adı var, elə özləri
də təkcədir. Ancaq yeganə "Segah"dır ki, ona
ellərimizin bəslədiyi xüsusi məhəbbətin nəticəsi
olaraq qol-budaqları çoxdur.
Oturuşmuş, köhnədən gələn
"Orta segah", "Xaric segah", "Yetim segah",
"Mirzə Hüseyn segahı" öz yerində, axı
sonra bu cərgəyə "Haşım segahı",
"Ağabala zabul"u, "Habil segahı" da qoşulub.
Hələ onu demirəm ki, bu muğamı Xanın (1901-1979)
ustadı, məşhur İslam Abdullayev (1876-1964) zamanında
elə misilsiz oxumuşdu ki, o adla bu ad bir-birinə
qovuşmuşdu, muğamla qol-boyun "Segah İslam"
adı yaranmışdı, yaxud el, yanıqlı
segahının sədaları bizə XX yüzilin ilk onillərində
buraxılmış vallarda çatan şuşalı Məşədi
Qasım Abdullayevin (1873-1927) adının bu tərəfindəki
"Məşədi"ni, o yanındakı
"Abdullayev"i ixtisara salaraq onu sayğı ilə
"Zabul Qasım" etmişdi. Ancaq günlərin birində
çoxlarının oxuduğu, bütün xanəndələrimizin
də ürəklə, sevərək, hər kəsə bəyəndirərək
ifa etdiyi "Segah"ı Mütəllim Mütəllimov elə
ifa etdi ki, köhnələr yalan oldu. Onun oxuduğuna nə
"Mütəllim segahı" söylədilər, nə də
onu "Segah Mütəllim" çağırdılar.
Ancaq dinləyən valeh olmaya bilmədi, dildə deməsə
də, ürəyində təsdiq etdi ki, indiyəcən
eşitdiyi Azərbaycan segahları arasında bundan şirini
yoxmuş.
Onunla ilk görüşlərim hələ tələbəlik
illərimdə - 1970-lərin ortalarında, Dram
teatrının qarşısındakı bağda olmuşdu.
Sonra köhnə xanəndələrimizlə
bağladığım verilişlərdə xatirələrini
söyləməkçün başlamışdım onu
ara-sıra radioya dəvət edərək söhbətlərini
yazmağa, ardınca da özü haqqında ayrıca
veriliş hazırlamış, iri məqalə
yazmışdım. Yaş artmış, səhnədən
ayrılmışdısa da, daha xanəndəlik etmirdisə də,
elə musiqi kimi səslənən
danışığından, səsindəki
şaqraqlıqdan hiss edirdim ki, ağzını açsa, elə
o lentlərdəki cavanlıq avazından mənə
tanış olan Mütəllim kimi oxuyacaq.
Kasıbyana həyat sürürdü, onun var-dövləti
saralmış konsert proqramları, "Muğam gecələri"nə
çağıran artıq çoxdan qat kəsmiş bolluca
afişalar idi. Bunların hamısı 1930-cu illərin
yadigarı idi. O günlərin ki, o vaxtlar "Müdafiə
evi" adlanan indiki filarmoniyada belə muğamlı
axşamlar nağıl kimi keçərmiş, illah ki,
oxuyanlar arasında xurmayı papaqlı, yaraşıqlı,
şümal bir oğlan olaydı: o zamanlar Bakıda ilk konsertlərini
verən və bu ilk oxumalarıyla muğamsevərlərin, el
havacatının vurğunlarının ürəyinə yol
salan Mütəllim Mütəllimov. Onun səhnəyə
çıxacağı elan edilən kimi salondan bir uğultu
keçərmiş. Bunu özü danışırdı,
xatirələrin gətirdiyi riqqətdən qəhərlənirdi,
udqunurdu, sanki elə uzaq illərin o heyran
uğultularını gerçəkdən eşidərək
xəyala dalır, xeyli susurdu.
O çağlarda Mütəllim oxuyanda həmin
günlərin tələbkar, bilici dinləyiciləri görərmişlər
ki, bu cavan oğlan yaşından çox irəli gedir. O
xallar, o şirin xırdalıqlar ki Cabbar kimi (1861-1944), Seyid
(1889-1965) kimi adlı-sanlı oxuyanlarda görüblər,
hamısını bitdə-bitdə yığıb, həm də
onları sadəcə təkrar eləmir, götürdüklərinin
üstünə öz bəzəklərini də əlavə
edərək ayrı bir cazibədə çatdırır.
Mütəllim Mütəllimov ömrünün
düz qırx ilini sənətə bağışlayıb.
Düz qırx il xanəndəlik edib. Bu vaxta el içində
"bir igidin ömrüdü" deyərlər, belə uzun
sənət yolunun da səbəbi böyük musiqinin aləminə
erkən atılması olub.
Sovet onillərinin çalıb-oxuyanlarının əsas
dolanışıq yeri el şənlikləri, toy-düyün
idi. Operada, filarmoniyada, Azərbaycan Konsert Birliyində və
digər musiqi qurumlarında işləyən musiqiçilər
dövlətdən balaca bir məvacib alırdılar. O həyat
tərzi ki onlar yaşayırdılar, aldıqları cüzi
maaşla bala başı saxlamaq, ailə dolandırmaq
mümkünsüz idi. Çünki çox vaxt yollarda idilər,
səfərin də uzaqlığından-yaxınlığından
asılı olmayaraq, öz xərcləri vardı, camaat
qarşısına çıxırdılar, gərək
üst-başları səliqəli, geyimləri səhnədə
də, həyatda da zövqlü ola idi, onların
bazara-dükana getməyə, məişət
qayğıları çəkməyə də vaxtı həmişə
qıt idi, evdə həmişə müəyyən ehtiyatları
olmalı idi külfət sıxıntı çəkməsin.
Odur ki, özləri də həmişə etiraf edərdilər
ki, bizi xalq saxlayır. 1920-ci illərdən ta 1980-ci illərin
sonlarına, kolxoz-sovxoz, fabrik-zavod məsələləri
sovet quruluşu ilə bərabər çökənə
kimi sənət adamlarının, daha çox da xanəndə
və sazəndələrin, müğənnilər və rəqs
edənlərin əsas vəzifələrindən biri Azərbaycan
boyu zəhmətkeşlər qarşısında
çıxış etmək idi. Çəkdikləri zəhmətin
müqabilində belə çıxışlara görə
aldıqları əslində qəpik-quruş idi. Toylardan
qazandıqlarının müqabilində bu, xeyli az olsa da, həmin
ödənişlərin yeri başqa idi. Toy Allah ümidinə
olan, bəxtin gətirməsindən asılı gedişat
idi. Ola bilərdi ki, ay boyu hər gün hansısa toya dəvət
edilmiş olasan, ola da bilərdi ki, gözün yolda,
qulağın səsdə olsun, heç həftələrlə
səni dəvət edən tapılmasın. Amma hökumət
işi belə idi ki, hər halda daimi məvacibin vardı, əmindin
ki, başqa heç bir gəlirin olmasa da, bu var, ac qalmayacaqsan.
Amma burası da var ki, hər ifaçının o
dövrdə hansı dərəcəyə malik olmasına
görə hər konsertdən, ya tarla düşərgələrində,
ya müəssisələrdə fəhlələr
qarşısında çıxışlarına görə
bəlli bir konsert məzənnəsi vardı. Fəxri
adları olanların vəziyyəti nisbətən
yaxşı idi, çünki başqalarından 2-3 qat
artıq alırdılar.
Mütəllim Mütəllimov lap cavanlıq
vaxtlarından bu sahədə ən çox
çalışanlardan, sözün dolu mənasında xalq
musiqimizin zəhmətkeşlərindən idi. O əyyamlarda fəxri
adlar və titullar paylananda bu "zəhmətkeş"
sözünün yerində "əməkdar", "xalq
artisti" ifadələri işlənərdi. Bunun
şan-şöhrət göstəricisi olmasından
savayı, çörək, güzəran mənası da, əlbəttə
ki, vardı. O adlar və titullarsa Mütəllimdən əsirgənmişdi.
Canlı klassik ola-ola ona əməkhaqqı ən sıravi
çalıb-oxuyanlar qədər aşağı dərəcə
ilə verilirdi. Mütəllim Mütəllimov 1972-ci ildə təqaüdə
getmişdi, daha səhnəyə çıxmırdı, amma
həyatda idi, yaşayırdı və radioda hər dəfə
lent yazıları səsləndiriləndə diktor elan edirdi
ki, "Oxuyur Mütəllim Mütəllimov", bəlkə
də "oxuyur" deyildiyinə görə güman edənlər
də vardı ki, bu xanəndə bu saat əlində qavalı,
yanında tarçısı, kamançaçısı
mikrofon qarşısındadır.
Əlli ilmi, yüz ilmi keçəcək, o lent
yazıları yenə əlli il bundan irəlidəki təki
nə bir boğaz o yana, nə bir zəngulə bu yana. Və əlli,
lap yüz il keçəndən sonra da yenə ürəkləri
oxşayacaq. Çünki bu səs, bu ifa xalqımıza,
dilimizə, elimizin musiqisinə sevgiylə doludur,
çünki bu səsin iliyinə millətin ruhu hopub. Elə
bircə Mütəllim Mütəllimov "Zabul"
üstündə "Hər bağın, hər
bağçanın özr bülbül-i şeydası var, Hər
duyan qəlbin, əzizim, gizli bir sevdası var"
oxumasını eşitməniz yetər ki, hayıl-mayıl
olasınız.
Mütəllim Mütəllimov düz qırx il
müğənnilik edib. Bu qırx ilin yaxşılı
günləri də olub, yamanlı günləri də.
Qırx il oxuyub, həmişə də dinləyici
"sağ ol"u, minnətdarlıq dolu alqışlar,
xalqın sevgisi onun hayanı, yol yoldaşı olub. Mütəllim
dayı bütün bunları ən böyük mükafat
sanıb, bundan artıq heç nə ummayıb!
Hərçənd ondan artığını verən
də yox idi.
...Mütəllim Mütəllimovla söhbətlərimin
hamısı 1970-ci illərin sonlarının
saxlancıdır.
İnsan həyatını yaşayıb gedib, səsi
dipdiri qalır, dinlədikcə elə bil elə yenə
yanındadır. Bunlar Mütəllim dayının
keçdiyi yollar, gördüyü insanlar, öz
ömrü-günü haqda bu gün ortada olan yeganə lent
yazılarıdır. Oxuları kimi, bunların da hər biri
artıq qiymətə sığmayan yadigarlardır.
Nağıl edirdi ki, o da xanəndəlik sevdasına
düşən başqa cavanlar kimi, muğam fəndlərinin,
oxumaq yollarının çoxunu Cabbar
Qaryağdıoğlunun, Keçəçioğlu Məhəmmədin
(1864-1940), Məşədi Məmməd Fərzəliyevin
(1872-1962), Şuşalı və Bakılı Seyidlərin
(1867-1953) köhnə qrammofon vallarından öyrənib. Ancaq
dəqiqləşdirirdi ki, bunlardan əvvəl onu şeirə,
musiqiyə həvəsləndirən, xanəndəlik yolunu
tutmağa ilhamlandıran iki insan varmış. Mütəllim
1909-cu ildən idi. Uşaqlığı, yeniyetməliyi
çar hökuməti zamanlarına təsadüf etmişdi.
Deyirdi ki, o zamanlar Ağcabədidə iki tanınmış
şair varmış. Biri "Naim" təxəllüsüylə
yazan Əhya Paşayev, o birisi də "Nadim" təxəllüslü
Molla Səttar. Yada salırdı ki, atası Kərbəlayi
Ələkbərin onların ikisiylə də arası
sazmış. Mütəllim yazı-pozunu da onlardan öyrənmişdi.
Xatırlayırdı ki, Naim özü bir məktəb
oxumayıbmış, ancaq savadına,
dünyagörüşünə söz ola bilməzmiş,
qoşduğu qəzəllər dillər əzbəriymiş.
Mən köhnə cüngləri çox vərəqləmişəm,
bir dəfə bu sahənin bizlərdə ən yaxşı
mütəxəssisi olmuş rəhmətlik əlyazmaşünas
Nəsrəddin Qarayevdən də xəbər
almışdım ki, Naim təxəllüslü şair
tanıyırsınızmı, əski şeir
toplularımızda onun adına, yazdıqlarına rast gəlmisinizmi?
"Hə" deməmişdi. Mütəllim Mütəllimovun
hafizəsi isə bu unudulmuş şairin qoşub-düzdüklərindən
neçəsini etibarla qoruyub saxlayırdı, mənə də
oxumuşdu, lentə almışdım və o sözlər
biryolluq yoxolmadan qurtulmuşdu. Elə biri bu:
Mənimlə bu fələyin bilməm iddiası nədir?
Basıbdı qəlbimə yüz min qəm cəfası
nədir?
Mən arzu elədim, dilbəra, vüsala yetəm,
Fələk araya salıb ayrılıq, binası nədir?
Bu, ayrılıq günüdür, qoy ölüm
qabağında,
Görən xəyal eləsin eşqin intəhası
nədir?
Mütəllimin ilk müəllimlərindən
saydığı Nadimsə bilikli adammış, Nəcəfdə
təhsil alıbmış, ərəbcəni, farscanı
yaxşı bilirmiş, şairliyindən əlavə
yapışıqlı da səsi varmış. Mütəllim
dayı danışırdı ki, Nadimin "Rast"ın mayəsində
oxumağını eşitmişəm, o səs indi də
qulağımdadır.
Nadim Mütəllimə öyrədirmiş ki, hər
muğamı hər məclisdə oxumazlar, nəyi oxumağı
məclisə baxıb seçərlər. Deyərmiş ki,
hər muğamın da öz oxunma məqamı var. Gərək
baxasan məclisə, görəsən əhval-ruhiyyə nə
təhərdir. Amma bunu da əlavə edirmiş ki, yemək əsnasında
çayın əvvəl, ya axırda verilməsinin təfavütü
olmadığı kimi, "Segah"ı da hansı öynə
oxusan, ürəyə yatasıdır, "Segah" da
muğamların "çayıdır".
Mütəllim dayının xeyirxah yaddaşı sayəsində
bu gün Nadimin də qəzəlləri bizimkidir:
Yatmaram mən bu xərab olmuşda bayquşlar kimi,
Gözlərim heyran baxır hər səmtə
sayqular kimi.
Hicr əlindən ta səhər seylabə verdim
çeşmimi,
Çeşme-yi çeşmim tökər qan-yaş,
süzər cular kimi.
Rəhmə gəl, insaf elə, rəhm ü
mürüvvət yaxşıdır,
Eyləmə Məcnun məni eşqində Leylulər
kimi.
Salma gözdən Nadimi, ey məh, müqabil durgilən,
Ruyinə baxsın baxan baxdıqca güzgulər
kimi!..
İndi, onillər sonra bunlara qulaq asıram və
heyifsilənirəm ki, niyə o vaxt belə söhbətlərini
çox yazmamışam. O qədər suallarım yaranır
ki! Amma kimdən xəbər alasan? Mütəllim dayı da,
onun tay-tuşları da çoxdan xatirəyə çevriliblər...
...Bu, danılmaz bir gerçəkdi ki, bizlərdə
el şənlikləri, toy-düyünlər muğam sənətinin
inkişafının, gözəl ifaçıların
yetişməsinin əzəl qaynağı olub. Əsas da məclisə
xanəndə-sazəndə dəstələrinin
qoşa-qoşa, bəzən bir neçə cüt dəvət
edildiyi Qarabağda və Abşeronda. Neçə
böyük sənətkarımız sənətin min bir
gizlincini toylarda görüb-götürüb, ilk
ustadlarını bu el yığıncaqlarında tapıb, ilk
məktəblərini, onları eşidə-eşidə
keçiblər.
Mütəllim Mütəllimov da özünü
toylara borclu hesab edirdi. Onu həm Qarabağ, həm Abşeron
toylarında çox görüb eşitmiş
ağsaqqalların məftun söhbətlərinə dəfələrlə
qulaq asmışam. Çoxusunun da fikri bu olub ki, valını
fırlatdığınız, lent yazılarına qulaq
asdığınız Mütəllim başqa, bizim
eşitdiyimiz Mütəllim ayrı. Bir var səhnədə
mikrofon qabağında otura, vaxt hürküsü onu sıxa,
gərginlik içində ola, bir də var
böyüklü-kiçikli bir şənlikdə, asudəlikdə
oxuya. Şahidlər söyləyirdilər ki, oxuduqca
özü də, səsi də
açılışırmış, elə bil daha çox
oxuduqca ona yorulmaq əvəzinə ikinci nəfəs gəlirmiş.
...Sonrakı peşmanlıq necə bihudədirsə,
vaxtında əncam çəkilmiş hər iş də əksinə,
illər sonra adamı sevindirəndir. Ötmüş hər
gün, ay, il hansısa qaçırılmış fürsətlər
deməkdir. Dünəndən nələrisə qoparıb
saxlamağı bacarmısansa, hamısı qənimətdir.
İndi, bu gün, bu an dünyada hansı qüvvə var ki,
2015-ci ilin noyabrını qaytara bilə?
Yox, o vaxt artıq çoxdan idi ki, xanəndə
Mütəllim Mütəllimov həyatda yox idi. Onunla əbədilik
1981-ci ildə ayrılmışıq. Ancaq 2015-ci ildə ona hər
kəsdən daha yaxın olmuş bacısı oğlu Salman
Ağayev sağ idi, Mütəllim dayının
ömrünün, sənət yolunun elə təfərrüatlarını
çatdıra bilirdi ki, bunlar heç kəsə, hətta o
vaxt yaşayan, Mütəllim Mütəllimovu yaxşı
tanımış, onunla eyni məclislərdə iştirak
etmiş qocaman sənətkarlarımıza da bəlli deyildi.
1932-ci ildə Ağcabədidə təvəllüd
tapmış, ixtisasca geodeziyaçı olan Salman kişi ali təhsilini
Moskvada almış, orada Yer Quruluşu İnstitutunu
bitirmiş, uzun illər öz sənəti üzrə
müxtəlif idarələrdə
çalışmışdı. Təbii ki, 2015-ci ilin
payızında ömrünün 84-cü ilini yaşayan bu
ağsaqqalı axtarıb tapanda məqsədim ondan Yer
quruluşunun gizlinclərini öyrənmək deyil,
bacısının oğlu olduğu Mütəllim Mütəllimov
haqqında söhbət etmək, ustadın həyatının
artıq sirr olan bir çox həqiqətlərindən soraq
almaq idi. Salman kişi danışırdı ki, Mütəllim
dayı təqribən 40 yaşına qədər - 1948-əcən
Ağcabədidə yaşayıb-işləyib, fəaliyyət
göstərib, bu səbəbdən də onu uşaqlıq,
yeniyetməlik çağlarında xeyli müddət yaxın
məsafədən izləmək imkanı olub.
"Xatirimdədir, mənim yeddi-səkkiz yaşım
vardı, o zamanlar xanəndə İslam Abdullayevin qızı
Şükufə xanım Ağcabədidə həkim idi,
oğlu Epidemioloji stansiyanın direktoru idi, ona görə də
İslam Abdullayev Ağcabədiyə tez-tez gələrdi, hiss
edirdim ki, dayıma xüsusi hörmət bəsləyir. Bir
gün belə oldu ki, axşam nə münasibətləsə
İslam Abdullayev, dayım Mütəllim və xəstəxananın
işçiləri yığışıb məclis düzəltdilər.
Məclisin şirin yerində hamı Mütəllimdən
xahiş elədi ki, bir ağız oxusun. Ancaq nə qədər
təkid etsələr də, pərdə saxlayaraq ustad
qarşısında oxumaqdan boyun qaçırdı. Axırda
İslam Abdullayev özü dilə gəldi ki, Mütəllim,
mən də təvəqqe eləyirəm, eybi yoxdur, oxu.
Dayım yenə tərəddüd edəndə İslam
Abdullayev özü əlini qulağının dibinə qoyub
bir "Segah" başladı, sonra da dayıma işarə
elədi ki, ardını da sən de. Dayım onda cavan idi,
30-31 yaşı olardı, cavan oğlandı. Bu, oxudu, nə
oxudu! Çalğı yox idi, elə belə dəmyə
oxuyurdu. Hamı mat qalmışdı. İslam durdu bunu
qucaqladı öpdü, dedi ki, Mütəllim, sən
böyük xanəndə olacaqsan. Bax, həmin səhnə
indiki kimi mənim yadımdadır".
Salman kişi Mütəllim Mütəllimovun yeganə
bacısının oğlu idi. Tək bacı-qardaş
olduqlarından bir-birlərinə istəkləri də
çoxmuş. Mütəllimin atası, Salman kişinin
babası Kərbəlayı Ələkbər torpaqla əlləşən,
Ağcabədidə yetərincə tanınan, hörmət-izzət
sahibi, bacarıqlı bir adammış. Salman kişinin deməsincə,
Ağcabədinin mərkəzindəki o dördbucaq şəkilli
bulvarı da o salıbmış. Mütəllimin ata tərəfi
Ərdəbildənmiş. Babası Məşədi Mütəllim
İran təbəəsi imiş.
Elə Kərbəlayı Ələkbərin də
1938-ci ilədək İran pasportu varmış.
Salman kişi bunu da söyləyirdi ki, nə qədər
"Kolxoza gir" demişdilərsə də, kərbəlayı
razılıq verməmişdi, bir bağı vardı, onu da
elə kolxoza qoşulmaq istəmədiyi üçün əlindən
almışdılar.
Salman Ağayev xalq arasında
"İranlıyığdı" deyə məşhur
olmuş, bir neçə gün ərzində Azərbaycan
boyu bütün İran vətəndaşlığı
olanların ya sovet pasportu alaraq burda qalması, ya da dərhal
köçürülməsi şərti qoyulan günlərdə
baş verənlərə şahid olmuşdu, evdə-eşikdə
də həmin həyəcanlı günlərin söhbətləri
sonra illərcə danışıldığından hər
şeyi dəqiqliklə yadda saxlamışdı. Deyirdi ki,
1941-1945 müharibəsindən qabaq Ağcabədidə,
qohum-qonşu arasında İran təbəələri
çoxmuş, hamısını sürgün edirlər, elə
Mütəllimgilə - Kərbəlayı Ələkbərin
ailəsinə də iki sutka vaxt verirlər ki, İrana getməlisiniz.
Və hamısını İrana yola salmaqçün
Bakıya gətirirlər.
"Babam da, dayımgil hamısı Bakıya gətirilmişdi.
Ancaq anamgilə toxunmamışdılar. Çünki atam
buralı idi, ona görə bizə dəymədilər.
Dayımgili nədirsə Bakıda düz üç ay
saxladılar. Bütün qohum-əqrəba hamısı
köçüb getdi İrana. Ancaq dayımın söyləməsinə
görə, o, Mir Cəfər Bağırovun qəbulunda
olubmuş. Sənətə təzə başlasa da, 1930-cu illərin
əvvəllərindən o, Bakıya toylara gəlib-gedirdi,
buralarda tanınmışdı. O vaxt oxuyanlar da sən deyən
çox deyildi, ola bilsin, Bağırov da onu xanəndə kimi
eşidibmiş, ya uzaqdan-uzağa tanıyırmış ki,
bu görüş baş tutubmuş. Hər nədirsə,
başqalarını dərhal İrana yola
salmışdılarsa da, Mütəllim dayımın ərizəsinin
üstünə müsbət dərkənar qoyulur, burada
qalmağına icazə verilir. Odur ki, qayıdıb gəldilər
Ağcabədiyə. Üzeyir bəyin 60 illiyi qeyd olunanda
dayımı da Bakıya dəvət etmişdilər. Elə
o vaxtdan da Bakıda qaldı. Əsas Bakı kəndlərində
toya gedərdi. Həm də filarmoniyanın solisti idi".
Müharibə illərində Mütəllim Ağcabədidə
klub müdiri olmuşdu. Yaqub Məmmədov
danışırdı ki, yolunun başlanğıcından
ona himayədarlıq edən Mütəllim Mütəllimov
olub. Yalnız konsertlərdə oxumazmış, yerli həvəskarlarla
birgə klubun səhnəsində göstərilən
tamaşalarda rollar da oynarmış.
Salman kişi yada salırdı ki, klubun böyründə
gövdəli ağaclar vardı, dırmaşardıq,
budaqların arasından Yaqubun da rol aldığı
"Beş manatlıq gəlin"ə, digər tamaşalara
baxardıq.
Salman Ağayev danışır, bizi aparır
1950-60-cı illərə: "Dayımgilin evi Hüsü
Hacıyev küçəsi 85-də (indi Azərbaycan prospekti
- R.H.) idi. Fikir verərdim, axşamlar Beşmərtəbənin
qabağında, Füzuli meydanındakı bağa
yığışıb otururdular. Ora Seyid Şuşinski də
gəlirdi. Neçə dəfə həmin Füzuli
bağındakı görüşlərdən sonra
Ağanın dayımgilə gəldiyini də
görmüşdüm. Aralarında yaş fərqi olsa da,
Seyidlə söhbətləri tuturdu. Seyiddən öyrənməyinə
çox şey öyrənib, ancaq Ağa onun müəllimi
olmayıb. Dayımın müəllimi Musa Şuşinski
(1893-1971 - R.H.) olmuşdu. O, Gəncədə otururdu. Dayım
düz 3 il onun yanına gedib-gəlib, tələbəsi olub,
muğamın açar-kilidini ondan mənimsəyib".
Bu da Salman Ağayevin söylədiyi əhvalatlardandır,
ona da cavanlıq çağlarının bu hekayətini
Mütəllim Mütəllimov özü
danışıbmış.
Bir gün Mütəllim Göyçaya toya
çağırılıbmış. Elə həmin gün
Göyçayda başqa bir yerdəki çalınan toyun xanəndəsi
Seyid Şuşinski olubmuş. Mütəllim söyləyirmiş
ki, oxuyurdum, bir də onu hiss etdim ki, məclisdə nəsə
canlanma əmələ gəldi, baxdım, köynəyinin
üstündən toqqa bağlamış bir
yaraşıqlı adam içəri girmişdi,
hamının nəzəri onda idi, mənə tərəf
işarə edərək soruşdu ki, "bu oxuyan kimdir?"
Oxudum qurtardım, ovaxtacan Ağanı üzdən
tanımırdım, amma bu gələnin Seyid olduğunu biləndə
məni vahimə basdı, cəld qalxıb ona
yaxınlaşdım, salam verdim, üzrxahlıq elədim. Məni
qucaqlayıb alnımdan öpdü ki, "çox
yaxşı oxuyursan, sənin gələcəyin var".
...Mütəllim Mütəllimov ağır oturub
batman gələn, özünün-sözünün yerini bilən,
təvazökar bir insan olub. Bu, onu tanımışların
çoxunun söylədiyidir ki, xətrini hər yerdə
çox istəsələr də, başqalarının
xahişlərini etməsinə baxmayaraq, heç vaxt öz
işlərindən ötrü kimsəyə ağız
açmazmış. Sözü də üzə şax deyənmiş.
Salman kişinin xatırlamasınca, hətta bir dəfə
Seyid Şuşinski Mütəllimə irad tutubmiş ki, sənin
dilin acıdır, o gün eşitdim, orda o sözü ki
dedin, əslində deməməli idin.
Mütəllim razılaşmır ki, ay Ağa,
axı düzünü demişəm. Seyid nəsihət edir:
"Düz deməyinə düz demisən. Ancaq düz
sözün hamısını da demək olmaz, birinin
xoşuna gələr, birininkinə gəlməz".
Salman kişi bunu da ürək ağrısı ilə
danışırdı ki, Bakıda 30-a qədər qohum-əqrəbamızın
mənzil almasına köməyi dəymişdi, amma Mütəllim
özü ölənə qədər həyat yoldaşı
və dörd uşağı ilə 15-16 kvadratmetrlik balaca otaqda
yaşadı, gedib bir kəsə demədi ki, belə narahat
şəraitim var, mənə ev verin.
Qürurlu olub, kimsədən minnət götürmək
istəməyib.
Salman kişi mənə 1968-ci ildə Qobustanda
şahidi olduğu bir əhvalatı da söyləmişdi.
Deyir, Duvannıda bir qohumumuzun toyu olacaqdı, ərkim
çatdığı üçün o toyun xanəndəliyini
etməsini Yaqubdan xahiş elədim. Tarçı Məmmədağa
Muradovu götürdü, kamançaçı da Nevton oldu,
toy çox yaxşı keçdi, sonra da dəstəylə
getdik Qobustanı seyr eləməyə. Yaqub saya bir adam idi,
baxdı ki, quru qayalıqlardır, soruşdu, məni bura niyə
gətirmisiniz, nə var burda?
Qayaların üstündəki şəkilləri
göstərdim ki, bunların hərəsinin neçə min
il yaşı var, babalardan bizə qalan mirasdır. Fikrə
getdi, handan-hana dilləndi ki, Mütəllim əmi də mənim
ömrümə elə iz qoyub, elə şəkil çəkib
ki, bu qayanın üstündəki rəsmlər kimi, nə qədər
varam, mənimlə qalacaq, yediyim onun çörəyidir, o
olmasaydı, mən Yaqub olmazdım, uşaq vaxtımda qolumdan
yapışıb irəli aparmasaydı, indi Allah bilir harda
idim, indi burda sizinlə bir yerdəyəmsə, dünən o
toyda oxuyurdumsa, bu kənddə birinci dəfə görənlər
də radiodan-televiziyadan məni qiyabi tanıyırdılarsa,
köhnə tanış kimi hörmətlə
qarşılayırdılarsa, yenə səbəbi Mütəllim
əmidir.
Nə Xan Şuşinski, nə Mütəllim Mütəllimov
mükəmməl musiqi savadı almışdı,
onlardakı fitri istedad, bir də İlahidən qismətlərinə
yazılan məlahətli səs idi. Düzdür, Xan İslam
Abdullayevdən, Mütəllim Musa Şuşinskidən müəyyən
qədər öyrənmişdilər, ancaq bunlar müntəzəm
təhsil almaq deyildi, eləcə ustad yanına gedərək
eşitməklə nələrisə qavramaq, yadda
saxlamaqdı. Xan da, Mütəllim də daha çox özləri
özlərini yetişdirən sənətkarlar olmuşdular.
Mütəllimin pərakəndə
savadalmalarının müxtəlif mərhələlərini
düşündükcə özünün söylədiyi
bu məqamlar da yadıma düşür ki, tifilkən necə
mollaxanaya gedərmiş, Ağcabədidə tarçalan
Əli Abbasdan necə öyrənərmiş. Əli Abbasla da
görüşməsi sırf təsadüfi olubmuş. Təsadüfi
deyəcəyin ki, bəlkə bu da elə Pərvərdigarın
bir yazısıymış ki, mollaxanada oxuyan uşağın
ürəyinə musiqi qığılcımını
salmaqçün həmin görüşü təşkil
edibmiş.
Balaca Mütəllim özü kimi xırda
uşaqlarla ağacların budaqları arasında
bülbül kimi cəh-cəh vurmağı, quşlarla səs-səsə
verməyi xoşlarmış. Bunu da vaxtilə özü mənə
söyləmişdi ki, quşlara qulaq asardıq,
oxumaqlarında fasilə verəndə biz oxuyardıq, biz
başlayan kimi onlar da yenidən başlardı, sonra
aramızda bəhsəbəs yaranardı, quşlar
oxuyardı, biz oxuyardıq, quşlarla yarışa girərdik
ki, kim kimi yoracaq. Mütəllim dayı bunu da deyirdi ki,
quşlarla yarışmağa başladıqmı, elə
onların da bizim kimi olduğunu hiss eləyəndən sonra
tay-tuşlarımız quşatan düzəltmək,
budaqlardakı quşları vurmaq şakərlərindən
birdəfəlik əl çəkmişdilər.
Mütəllimin Əli Abbasla qovuşmasına da elə
quşlar, budaqlar arasında vurduğu cəh-cəhlər səbəb
olmuşdu. Əli Abbas cingiltili səsli bu uşağın
oxusunu eşitmişdi, musiqiçi idi, duymuşdu ki, bu
balacanın səsi obirilərinkindən deyil, onu
seçmişdi, günlərin birində Mütəllimi
budaqlar arasından endirib oxutdurmuşdu, yaxalayaraq
düşündüyünü özü üçün təsdiqləyəndən
sonra gəlmişdi Kərbəlayı Ələkbərin
yanına ki, bu uşağın qəşəng səsi də,
qabiliyyəti də, yaxşı musiqi yaddaşı da var,
heyifdir, qoymayaq itib-getsin, buna musiqi savadı vermək
lazımdır.
Salman kişi mənə bunu da söyləmişdi ki,
Mütəllimin atası Kərbəlayı Ələkbərin
də həm güclü, həm məlahətli səsi
varmış. Yox, o, xanəndə kimi muğamat-filan, təsnif-el
havası oxumazmış.
"Babamın səsinə söz ola bilməzdi.
Çox gözəl, təsirli avaz idi. Ağcabədidə
hündür minarəli bir məscid vardı, müharibə
vaxtı onu söküb anbar elədilər. Yadımdadır,
uşaq idim, babam ordan əzan çəkəndə,
inanın, sədası şəhərin o başına
yetişərdi. Hətta namaz qılanda sözləri elə
muğamat üstündə zümzümə edərdi".
Bəlkə əslində Mütəllim
üçün ilk təkançı, onun içərisinə
musiqi sevdasını damızdıran elə atasının
namaz oxuyarkən, əzan verərkən hər gün
eşitdiyi doğma səsi olmuşdu.
O vaxt, 2015-ci ilin noyabrında Salman Ağayevlə
Mütəllim Mütəllimov haqqında söhbət edərkən
o, bir mülahizəsini də söyləmişdi və
xahiş etmişdi ki, bunu elə öz aramızda
qalmaqçün deyirəm, danışıqlarımı
radioda verib-eləsən, bu hissəni kəsərsən.
Demişdi ki, görüb-eşitdiyi xanəndələrin
hamısının öz gözəlliyi var, hərəsi bir
cəhəti ilə üstündür, Yaqub Məmmədov da,
Arif Babayev də, Süleyman Abdullayev də, Canəli Əkbərov
da, Alim Qasımov da, digərləri də güclü sənətkarlardır,
hamısı yaxşı oxuyurlar, ancaq heç birinin səsini
Mütəlliminki ilə müqayisə etmək olmaz.
Bu qənaətinə özü də bir az
şübhə ilə yanaşaraq öz-özünə
etiraz etməyə çalışırdı ki, bəlkə
dayımdır, qan çəkir, ona görə bu səs mənə
belə şirin, belə əziz, bütün başqa
oxuyanlarınkından gözəl gəlir?
Ancaq Salman kişinin Mütəllim Mütəllimov avazı
haqqında o məhrəm düşüncələrini mənimlə
bölüşdüyü anlardan illər keçib, mənim
də yaddaşımda onlarca qabil xanəndəmizin sevimli səsləri
daim dolanmaqdadır, hamısını da millətimizin sərvəti
sayır, hamısının da qədrini-qiymətini
yaxşı bilirəm.
Fəqət mən də nədirsə, muğam səslərimiz
arasında Mütəllim Mütəllimovunkundan məlahətlisini,
bundan cazibədarını, bundan şaqraqını, bundan
duyğulusunu, bundan ipəyini, bundan üstününü
görmürəm.
Mən ki Salman kişi kimi Mütəllim ustadla qohum
deyiləm ki, bu sevgiyə izah tapmağa çalışam ki,
qan çəkir.
Ancaq məgər hamımızın, bu millətin ruh
adamlarının bütününün damarlarından axan
eyni deyilmi?
Siz də Mütəllim Mütəllimovun oxularına
qulaq asın, başqa canayatan muğam avazlarımızla
tutuşdurun, görün sizdə hansı düşüncələr,
hansı təəssüratlar yaranır.
...Mütəllim dayı 1981-ci ildə vəfat etdi,
gedişindən az əvvəllərdə də söhbətlərimiz
olmuşdu, müəyyən boğazları, keçidləri
əyani olaraq oxuyub göstərməsini xahiş etmişdim,
oxuduqca da yazmışdım, indi dinləyirəm,
görürəm ki, cavanlıq səsindəki təravət
elə həminki kimi qalmaqdadır. Ancaq yəqin ki, daha
çox yaşasaydı, ömrün sonrakı illərinin
ağrıları onun səsində kədəri,
yanğını dəfələrlə artırardı.
Mütəllim dayının iki oğlu, üç
qızı vardı. Kiçik oğlu ürək
tutmasından 2012-də keçindi, böyük oğlu da
ondan bir il sonra rəhmətə getdi. Nə oğlanları, nə
qızlarının səmti sənətə sarı oldu.
Balalarını, əlbəttə ki, bir ata kimi çox istəyirdi.
Ancaq onlara verə bildiyi elə məhəbbəti oldu.
Özü dünyadan gedəndə balalarına qalan
mal-dövləti, sərvəti elə hamının ehtiramla
çəkdiyi adı, bütün xalqın sevdiyi səsi
oldu.
Səs də, digər sənət istedadları da adətən
irsən keçən olur, hətta birbaşa övladda üzə
çıxmasa da, nəvələrdə, nəticələrdə
görünür. Bu haqda da Mütəllim dayının ailəsinə
içəridən bələd olan bacısı oğlundan
soruşmuşdum. Salman Ağayev demişdi ki, Mütəllimin
böyük oğlu Qəhrəmanın da elə
atasının səsinə bənzəyən nəfəsi
varmış, ancaq oxumağa meyil etməmişdi.
Qızının səsi daha da gözəlmiş. Ancaq
Mütəllim qızının oxumasının, sənətə
gəlməsinin qəti əleyhinə olur. Bu, zənnimcə,
təkcə müsəlmançılıq, qeyrət-filan məsələsi
deyildi. Özü musiqiçi olmuşdu, bilirdi sənətkar
ömrü üzdən bər-bəzəkli görünməsinə
baxmayaraq, nə qədər müşküldür, nə qədər
qayğılı, bəzən sarsıntılarla doludur. Odur
ki, özünün gördüklərini və çəkmiş
olduqlarını bu yolu tutaraq nə qızının, nə də
oğlunun təkrar yaşamasını rəva görmədi.
Amma hər halda Tanrının saf bulaq kimi bu nəslə
nəsib etdiyi səs sovqatı Mütəllimin nəvələrində
göründü, hətta onlardan estradaya çıxaraq
oxuyan da oldu, yəqin, əks-səda sonralardan gəlir və gələcək.
Salman kişidən bunu da soruşmuşdum ki, indi
çəkisini, mənasını itirsə də, sovet
dönəmində sənətkara verdiyi imtiyazları az
olmayan fəxri adlardan məhrum qalması ilə bağlı
ev-eşikdə Mütəllim dayı nəsə danışırmışmı?
Salman dayı bu sualıma belə cavab vermişdi ki, adətən
bu haqda ailədə heç danışmaz,
narazılığını da bildirməzdi, ancaq mən
özüm bir dəfə soruşdum ki, bu boyda sənətin
var, bütün sənət yoldaşların sənin
böyük olduğunu təsdiqləyir, nə əcəb
tay-tuşlarının hamısı lap çoxdan əməkdar
artist, xalq artisti olduğu halda sənə indiyəcən ad
verilməyib? Cavabı qısa olmuşdu ki, bu məsələ
dərindir.
Nə imiş o dərinlik, bu
etinasızlığın arxasında nə
dayanırmış?
Olan-olub, keçən-keçib. Daha o dövr də,
o adamlar da, o fəxri adların təntənəli, fərəhgətirən,
faydaverən zamanları də arxada qalıb, indi ən
yüksək fəxri adların da elə bircə havası
qalıb. Ancaq tarix də yerindədir axı. Günündə
belə qıymamaqlarla neçə sənətkarın qəlbini
sındırmaq macəraları da hələ
büsbütün unudulmayıb. Bütün belə fəsadlara
bais olan kəc insan münasibətləri başqa istiqamətlərdə
yenə var axı. İndi də yüz cür başqa
nöqtədən pırtlayıb üzə
çıxır. Odur ki, "keçmiş olsun" deyib
üstündən keçdiklərimizin hərdən-hərdən
ən azı belə naqisliklərin bir daha təkrarlanmaması
üçün unudulmamasına, deyilməsinə,
yazılmasına, bilinməsinə ehtiyac var ki, yeni zamanın
mərdümazarlarına bəlkə dərs ola.
Salman kişi dayısı ilə 1981-ci ildəki son
görüşünü xatırlayır: "Eşitdim ki,
dörd nömrəli xəstəxanada yatır. Getdim baş
çəkməyə. Dedilər, şəkəri şox
qalxıb. Ancaq onun əvvəllər şəkərdən
şikayətlənməsi olmamışdı, yeməyinə
də fikir verəndi, ömrü boyu dilinə spirtli içki
də dəyməmişdi. Amma görünür, tək şəkər
məsələsi deyilmiş. Çünki sonra
başladı gün-gün geri getməyə. Heç bir ay da
çəkmədi. Bir gün mənə zəng elədilər
ki, dayının vəziyyəti yaxşı deyil. Tez
özümü çatdırdım. Evdə idi,
çarpayıda uzanmışdı, üzgündü. Mənə
halsız-halsız baxdı. Dedim ki, yaxşıydın
axı, dayı, niyə özünü boş buraxdın,
inşallah, sağalacaqsan, bir az özün də özünə
ruh ver. Yorğun-yorğun gülümsündü,
"Zabul"da oxuduğu məşhur qəzəlin
misralarını astaca pıçıldadı:
Dərd-i hicran günlərilə ömr odlardan
keçər,
Hər könül bir karivandır ki, susuz səhrası
var.
"Karvanın getmək vaxtıdır", - dedi.
Bu onun dilindən qopan axırıncı sözlər
idi. Huşunu itirdi, həkim çağırdıq,
"İncitməyin mənası yoxdur", - dedi".
...Dünya əzəldən belədir. İnsanlar da,
karvanlar da gəlir, gedir. Ən güclü insanların, ən
intəhasız ixtiyar və qüdrət sahiblərinin də
aqibəti budur - hamı ölüm qarşısında
acizdir. Gözəl sənətdən qeyri!
Karvan necə gedib ki, böyük Azərbaycan xanəndəsi
Mütəllim Mütəllimov diri ruhuyla, gedib-gələn nəfəsindən
qopan bal kimi şirin avazıyla bu gün də hər an bizimlədir
və hələ bizdən sonra da nəsil-nəsil
insanların birbaşa ürəyinə təsir edəcək,
onları ovsunlayacaq, vəcdə gətirəcək.
Karvan çıxıb getmiş, yol bitmiş olsa,
bunlar mümkündümü?
Hər növbəti yeni gün o karvanın, o cür
ölməz qafilələrin qayıtmaq vaxtıdır...
12 oktyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 16 oktyabr(№189).-S.12-13.